Elämyslahja....hänelle jolla on jo kaikkea

mimmimum-..mi

Tässä kun etsin sopivaa lahjaa tuli vastaan ...elämyslahja uutuus....illallinen pimeässä kesto kaksi tuntia...ensin peitetään silmät ja ollaan täysin pimeässä...tarjoilijat ohjaavat kädet ruokalautaselle....sitten poistetaan silmälaput...mutta ollaan pimeässä....vähitellen silmät tottuvat....sitten aletaan lisäämään vähän valoa....huh..en haluaisi sellaista lahjaa...ei kiitos....
Pitäisikö joku tällaisesta ....minusta aika ahdistavaa..ei nautittavaa...

66

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun-yksi

työkaverini sai lahjaksi matkan, jonka päämäärää ei miehensä kertonut.
      Kertoi vain mitä tehdään, eli hiihdetään, ja ulkolämpötilojen ennusteet viikolle.

• mimmimum-..mi

Tuonkaltaiset yllätykset on mukavia...kun tietää mitä tehdään.. noin suurinpiirtein....

• ent.siivoojaparka

Niinhän sokeittenkin on syötävä tietämättä mitä heille syötetään muuten kuin tuoksusta ja mausta ja luottamalla siihen mitä sen sanotaan olevan.

En vapaaehtoisesti suostuisi sellaiseen ja omat epäilykseni tulisi sellaisesta joka tuollaisen elämyksen minulle lahjoittaisi; mitä pahaa minä hänelle olen tehnyt. Varmaan alkaisin suunnittelemaan jotain yhtä hyvää, jos en parempaakin, elämyslahjaa hänelle vastalahjaksi.

• mimmimum-..mi

Luin kommentteja tästä...siinä juuri vedottiin tähän sokeuteen... ja siihen kuinka erilailla maisteli makuja...kuin että olisi tietänyt mitä suuhunsa laittaa....

• mimmimum-..mi

• Merilii_

Minä menin funiviialla rannalle Taorminassa, ja ekalla kerralla huikaisi, tartuin mieheni käteen, pelkäsin ihan oikeasti. - Mutta totuin, kun joka päivä sinne mentiin, ja huomasin, että liika kuumuus ei matkalla vaivannut. - Hyvin ne kaikki matkat menivät.

• mimmimum-..mi

Italiassa...tai no San Marinossa näin sellaisen ..en mennyt ....mutta hieno matkustus tapa korkealle.... tai korkealta alas....varmaan hieno elämys kuitenkin...

• Voihan paska..Miltä tuntuis, ei ole mitää, kun ei olekaan!!

• En tykkäsi tuommoisesta elämyksestä. Kuitenkin näköaistimukset ovat iso osa elämykseen kokemisessa.

• mimmimum-..mi

Kyllä minussakin on niinpaljon visualistia.... että haluan nähdä ja aistia värit ja kauneuden ympärillä...

• Miltätuntuisollasokee

Mutku pimeässä syönti -jutun pointsi onkin siinä että oppisi käyttämään muitakin aistejaan kuin näkökyky.

• Miltätuntuisollasokee kirjoitti:

Mutku pimeässä syönti -jutun pointsi onkin siinä että oppisi käyttämään muitakin aistejaan kuin näkökyky.

Mutku en lähtis elämystä hakemaan sillain että silmät on sidottu. Ei ole mun juttu.

• illanviettoamusiikilla

Ei kiitos tuollaista. En pidä lainkaan yllätyksistä. Niitä ei minulle kannata järjestää.

• E-V-M

Sopii hyvin ahtaanpaikan kammoisille ja pimeän pelkoisille. Siinä karaistuu.

• mimmimum-..mi

Niin jos sillä voittaa pelkonsa ....olisi se tosi hieno juttu..Aikapaljon on juuri näitä pelkoja tuntevia...

• 1eero

Sokkorehvit pimeässä tuntemattoman kanssa, tutustuminen käsikopelolla.

• mimmimum-..mi

Välähti myös tästä mieleeni...tuota pakettia myytiin myös kahdelle....aika yllätys sitten kun valoja vähän hämärästi lisättäisiin...tunnelmallista....ja yllättävää...no mutta siltikään en menisi... kahden tunnin pimeään.. "koskettaa toista ja toinen ois tuntematon" lauloi Hector...

• Tykkäisikkö :)? Tutustuminen alkais käsikopelolla ilman et ennestään tuntisitte?

• kylmätotuus

Paras ja opettavaisin elämyslahja sellaiselle ihmiselle, jolla on jo kaikkea,
      olisi tarjota elämä ilman ystäviä, asunnottomana, pennittömänä ja vailla mitään tukia vähintään vuosi!

Ehkäpä tuollainen elämyslahja olisi ikimuistoinen, jos sen vuoden onnistuisi hengissä pysymään?

• mimmimum-..mi

Varmasti opettavainen lahja monellekin.... mutta kenelle haluaisit sen lahjoittaa..
        ja kenelle voisit sen lahjan antaa....

• Muistelen et joku korkeasti koulutettu hyväosainen olisi joskus vapaaehtoisesti mennyt veneiden alle kokeilemaan kodittomien elämä ja sinne tielle jäänyt.

• kylmätotuus
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Varmasti opettavainen lahja monellekin.... mutta kenelle haluaisit sen lahjoittaa..
        ja kenelle voisit sen lahjan antaa....

Ensimmäisinä mieleeni tulevat ministerit ja ne kansanedustajat, jotka siunaavat lakiehdotukset, joilla kurjistetaan lisää pienituloisten elämää.

Elämyslahjan ansaitsevat myös kaikki omahyväiset ja itsekeskeiset ihmiset, jotka väittävät, että köyhyys on itseaiheutettua.

Esittämästäni lahjastahan ei synny kuluja, joten sen voi antaa suurellekin ihmisjoukolle.

• Paloma.se.co

Paras elämyslahja poispilatuille kermaperseille olisi vuoden oleskelu vapaaehtoistyöntekijänä pakolaisleirissä Afrikassa/Lähi-Idässä tai Afganistanissa, opettajan pesti vuodeksi Rio de Janeiron favelassa, Liman köyhälistökorttelissa, San Salvadorin katulasten parissa tai jotain vastaavaa. Ei minkään järjestön tukemana vaan ihan omillaan ja paikallsilla ehdoilla. Syödä heidän pöydässään, juoda heidän vettään, kävellä 15 km heidän kouluihinsa jne....
      opintomatka paralleelitodellisuuteen. Loppuu kaikki mankuminen ja valittaminen kaikesta pienestä.

• mimmimum-..mi

Avartava kokemus....elämys varmaan olisi.. Tuntemani nuori nainen otti virkavapaata ja lähti puoleksivuodeksi Afrikkaan....toisen naisen kanssa opintomatkalle.. joka täydentää ammattiaan.....olen lukenut niitä kertomuksiaan sieltä....muuttaa varmaan maailmankatsomusta aika paljon....

• bessie-

Yritän tässä ymmärtää, mitä tarkoittaa "poispilattu kermaperse". Järkeilen, että sen täytyy tarkoittaa hyvin nuorta, varakkaammasta perheestä tulevaa ihmistä, tai siis hyvin pientä osaa heistä?
        Voisihan se tietysti tarkoittaa sosiaalitukia jo kolmannessa polvessa äänekkäästi vaativaa, koulunsa kesken jättänyttä nuorta jota on omien vanhempien toimesta on kasvatettu lähinnä itsekeskeisyyteen, vaativuuteen mutta ei velvollisuuksien hoitamiseen ja ylimielisen ivalliseen, jopa vihamieliseen asenteeseen lähes kaikkea kohtaan?

Tarkoitti mitä tahansa, ilman tuleviin oloihin etukäteen perehtymistä, koulutustakin, ja jonkun järjestön tai muun verkoston tukea ja valvontaa ei "poispilatulle kermaperseelle" kannata tuollaista elämyslahjaa järjestää, paralleelitodellisuus löytyy lähempääkin, ja pienemmillä riskeillä.

• bessie- kirjoitti:

Yritän tässä ymmärtää, mitä tarkoittaa "poispilattu kermaperse". Järkeilen, että sen täytyy tarkoittaa hyvin nuorta, varakkaammasta perheestä tulevaa ihmistä, tai siis hyvin pientä osaa heistä?
        Voisihan se tietysti tarkoittaa sosiaalitukia jo kolmannessa polvessa äänekkäästi vaativaa, koulunsa kesken jättänyttä nuorta jota on omien vanhempien toimesta on kasvatettu lähinnä itsekeskeisyyteen, vaativuuteen mutta ei velvollisuuksien hoitamiseen ja ylimielisen ivalliseen, jopa vihamieliseen asenteeseen lähes kaikkea kohtaan?

Tarkoitti mitä tahansa, ilman tuleviin oloihin etukäteen perehtymistä, koulutustakin, ja jonkun järjestön tai muun verkoston tukea ja valvontaa ei "poispilatulle kermaperseelle" kannata tuollaista elämyslahjaa järjestää, paralleelitodellisuus löytyy lähempääkin, ja pienemmillä riskeillä.

Njaa...omatoimimatkana ja ilman järjestöjen suojaverkkoa uskoisin kokemuksesta olevan enemmän hyötyä asianomaiselle. Koulutus olisi tietenkin aina hyväksi, etenkin aloilla joista olisi jotain käytännöllistä hyötyä ja pikkasen kielitaitoa. Sitten vaan asumaan hökkeliin ja hakemaan vettä kanisterilla jakeluautosta aamukahviin.

Niillä poispilatuilla ja kermaperseillä tarkoitin noin suurella kammalla vedettynä lähes kaikkia meidän hyvinvointivaltioimme nuorempia ikäpolvia, jotka on passattu ja curlattu ainaisiksi valittajiksi ja nipottajiksi; vaikka suurin ongelma olisi kun joululahjaksi saatu iphone olikin vain viime vuoden mallia.

Meillä on hyvä maa ja hyvä yhteiskunta ja turvaverkostot toimivat, mutta vihapuheet ja tyytymättömyys vain kasvaa.

• Luin jutun, henkilö oli Afrikassa köyhissä oloissa, auttamistyössä, siellä oli henkinen ilmapiiri parempi kun täällä, ei kiirettä ja sitämyötä stressittömämpää. Tuli tänne takaisin, koki meidän ilmapiirin kovana, välinpitämättömänä, kaipasi takaisin välittävien, lämpimien ihmisten seuraan 🤔

• Kannatetaan. Nykyisin kun jotkut näistä "kermaperseistä" eivät jaksa olla yhtä koko päiviää työharjoittelupaikassa. Ja tämä on aika yleistä nykysin. Itekkö olemma kasvattaneet nuorista tällaisia? Kaikki saat valmiina eteen, on vain pitänyt päättää hyväksynkö vai en.

• 1eero

Eläkkeellä on kermanen olo kun saa talven menemään nii jaksaa kesällä levätä.

• 1eero kirjoitti:

Eläkkeellä on kermanen olo kun saa talven menemään nii jaksaa kesällä levätä.

Eläkeläinen on eläkkeensä ansainnut. Nuorille ansainta on vielä alussa joten pitäisi jaksaa.

• 1eero
        siilimuori4 kirjoitti:

Eläkeläinen on eläkkeensä ansainnut. Nuorille ansainta on vielä alussa joten pitäisi jaksaa.

Joo välistä tuntuu tää makkoileminen työnteolta sivut kippeytyy, pittää välillä verytellä kuntopolulla siel on muitakin ehtimässä elämyksiä, etupäässä koiran kusettajia.

• 1eero kirjoitti:

Joo välistä tuntuu tää makkoileminen työnteolta sivut kippeytyy, pittää välillä verytellä kuntopolulla siel on muitakin ehtimässä elämyksiä, etupäässä koiran kusettajia.

Syksyisen metsän tuoksu on ihana. Siitä nauttii koirat ja kusettajat ja muutkin kuntoilijat. Minä pääsen huomenna tapaamaan sitä meidän koirulia, jännittää sillain positiivisesti :D.

• 1eero
        siilimuori4 kirjoitti:

Syksyisen metsän tuoksu on ihana. Siitä nauttii koirat ja kusettajat ja muutkin kuntoilijat. Minä pääsen huomenna tapaamaan sitä meidän koirulia, jännittää sillain positiivisesti :D.

Melkein arvasin rapsuta munkin puolesta :)

• bessie-
        Reeta3 kirjoitti:

Luin jutun, henkilö oli Afrikassa köyhissä oloissa, auttamistyössä, siellä oli henkinen ilmapiiri parempi kun täällä, ei kiirettä ja sitämyötä stressittömämpää. Tuli tänne takaisin, koki meidän ilmapiirin kovana, välinpitämättömänä, kaipasi takaisin välittävien, lämpimien ihmisten seuraan 🤔

Afrikka on valtava maanosa jossa on erilaisia kulttuureita. Voi kuitenkin sanoa, että enimmäkseen afrikkalaiset ovat 'lämpimämpiä' ja välittömämpiä kuin me.

On myös niin, että suomalainen on siellä valkoihoinen. Eri maissa ja eri ympäristöissä se vaikuttaa paikallisten suhtautumiseen ja käyttäytymiseen eri tavalla, mutta melkein joka paikassa se kuitenkin vaikuttaa.

Vähän epäröin lähteä tähän mukaan ollenkaan, kysymyshän oli "poispilattujen kermaperseiden" lähettämisestä suunnilleen omilleen vieraaseen maanosaan ja vähän kuin siitäs-saavat-ottakoot-opikseen periaatteella? Omat lapsenlapseni (kermaperseitä?!) olisivat asenteeltaan ja pääpiirteissään muutenkin, jo nyt valmiita muita auttaakseen elämään vaatimattomissa oloissa, mutta että päästettäisiin tai suorastaan työnnettäisiin suojattomiin oloihin noin vain, ja vielä sen takia että todellisuutta oppisivat (?) ei ikimaailmassa!

• ent.siivoojaparka
        siilimuori4 kirjoitti:

Kai sinulla on sille jo tarpeeksi arvokas kaulapanta hankittuna?

Yksi lainakoiristani (rotan kokoinen) on saanut uuden kaulapannan, 800kr (kai jotain 80€). Emäntä oli ihastunut siihen ja päättänyt ostaa, maksoi mitä maksoi. Kassalla sitten kuuli vasta hinnan, mutta ei enää viitsinyt perua, eikä halunnutkaan, kun se oli niiiiiin nätti. Isäntä ei ollut oikein osannut arvostaa ...

• 1eero kirjoitti:

Melkein arvasin rapsuta munkin puolesta :)

Joo, minä rapsutan. Aattele, siinä on uusi perheenjäsen, enää ei voi perua eikä haluakkaan.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Kai sinulla on sille jo tarpeeksi arvokas kaulapanta hankittuna?

Yksi lainakoiristani (rotan kokoinen) on saanut uuden kaulapannan, 800kr (kai jotain 80€). Emäntä oli ihastunut siihen ja päättänyt ostaa, maksoi mitä maksoi. Kassalla sitten kuuli vasta hinnan, mutta ei enää viitsinyt perua, eikä halunnutkaan, kun se oli niiiiiin nätti. Isäntä ei ollut oikein osannut arvostaa ...

Joo on mulla, sellainen jossa on hinta-laatusuhde kohillaan. Muistaakseni panta ja hihna maksoi molemmat siinä 23 ekee kappale. Ei mulle tartte olla mitään luksusta eikä bling blingiä mutta kuitenni hyvälaatuista ja kestävää jota ei joka vuosi tarvi uusia.

• 1eero
        siilimuori4 kirjoitti:

Joo, minä rapsutan. Aattele, siinä on uusi perheenjäsen, enää ei voi perua eikä haluakkaan.

Joo aattelen olen hegessä mukana, varma oon sen muuttavan talonne ilmapiirin ja johon katse kiinnittyy.

• 1eero kirjoitti:

Joo aattelen olen hegessä mukana, varma oon sen muuttavan talonne ilmapiirin ja johon katse kiinnittyy.

Kiva :). Kyllähän se pieni pallero muuttaa meidän kahden aikuisen talouden elämää, se on varma. Kaikenlaista aktiviteettia ja perehtymistä tiedossa jatkossa. Ja ulkoilua mikä parasta. Ja mukavaa myös kun joku on kotona aina häntä heiluen vastassa. Kaiken kaikkiaan iloa ja positiivisuutta elämään. On se vaan sellainen rakkauspakkaus :D.

• henrjii

Hot Oil hieronta kuulostaa jännältä. Miten kuumalla öljyllä ne mahtaa hieroa, palaakohan siinä selkä

• mimmimum-..mi

Kuuma parafiinihoito ....siitä on kokemus....jännempi nimitys olisi ..Hotparafiin...
        siinä mentiin peittojen alle....kuumaan..

• Puhtauspuoliruokaa

Voisi olla jännittävä kokemus mutta myös epämiellyttävä sellaiselle joka haluaa tietää mitä tarjotaan ja nähdä mitä lautasella on. En halua syödä esim. hiuksia tai ötököitä tai muita roskaksi luokiteltavia, jotka osuvat lautaselle pimeässä vielä helpommin kuin valoisassa.

• Minulla on jo kaikkea kaikin mokomin.
      Olen myös kokenut kaikkea kaiken lisäksi.
      Ainahan sitä jotain puuttuu...unhottuu.
      -
      En halua yllätystä hyönteisistä lautaselleni.
      Illallis-seurakin saa olla mitä on, Apinan näköinenkin, kunhan ei ole liikaa eläimellinen.
      -
      Löysin kuitenkin jotain luullakseni...toivoakseni.
      -
      Finnairin A340 kakkos-pilotin paikka.
      Matka Kobeen ja pihvi paikallisesta kuuluisuudesta.
      Finnair takaisin.

H.

• mimmimum-..mi

Kai sitä voi etukäteen ilmoittaa esim. allergiat....tai toivomuksen mitä ei ehdottomasti halua syödä.... Ei sinun tarvitsisi sinne Kobeen saakka lentää.....kyllä sitä hemmoteltua härkää saa meiltäkin päin.....no olishan se elämys ...tietty

• SuurinUnelmaKO

Ja hunksz uneksii ihmissyönnistä - vai ymmärsinkö väärin?

• tööttt

Sokean uskon varassakaan elämä ei oikein ol auvoisaa
      - kun on jätkien nulkkitemppujen maailmassa elänyt ja kokenut -
      että välill on tosivaikeuksia ja selviytymisongelmia monellakin alueella
      - olipa terve tai vajaaksi luokiteltu - joku oikeamielisyys olisi oltava olemassa
      ennen kuin rupeaa esittämään avaramielisyyttä
      -silloin kun joutuu seilaaman luottamuksen ja epäluottamuksen maisemissa.
      Yhtä hyvin kuin ihmiset kysyvät, että pitääkö islamia pelätä, voidaan kysyä että onko
      maassa naisilla ja lapsilla ennenkään ollut mitään suojaa tai turvaa kähmintää ja kopelointia harrastavia vastaan - paljonhan ihmisten mieliin siirretään pelkoja
      - niissäkin tilanteissa joissa toiset kysyy että onko se meidänkään asia jatkuvasti sietää
      vihapuheita ja nimittelyjä silleen nihkeen sorttisesti?
      Ihan tarkoituksella yritys pitää keskustelua käynnissä - se enempi valossa eloa kuin pimeänsorttiset hämäränhyssyt.

• KammottaviaJuttujaYÖK

Pimeä ruokailu pimitettynä on mielestäni todella typerä liikeidea. Hämmästyttää, että jotkut maksavat sellaisesta.

Näköaisti on tärkeä aisti erityisesti juhlaillallisesta nautiskeltaessa.
      Kauniisti asetellusta herkkuruoasta on ilo nautiskella.

Ajatelkaapa, millaista ruokaa ja millaisessa ympäristössä tuo pimeä ravintola voi tarjoilla.

• Minä haluaisin sellaisen elämyslahjan jonka voin itse etukäteen hyväksyä tai lahjan antaja on sellainen läheinen joka tietää minun makuni, siis mistä pitäisin ja ilahtuisin.

• pistäämiettimään

Elämyslahja sellaiselle ,jolla on kaikkea , ehdotan tutustumista vaikka kehitysvammaisten hoitokotiin ja olla heidän ja hoitajiensa kanssa 8 tuntia. Tämä lahja pistää miettimään , muitakin kuin omia tavaroita ja muuta mammonaa. Voin etukäteen kertoa, että ei varmasti valita omia pieniä särkyjä tai pieniä kauneusvirheitään itsessään.

• pistäämiettimään kirjoitti:

Elämyslahja sellaiselle ,jolla on kaikkea , ehdotan tutustumista vaikka kehitysvammaisten hoitokotiin ja olla heidän ja hoitajiensa kanssa 8 tuntia. Tämä lahja pistää miettimään , muitakin kuin omia tavaroita ja muuta mammonaa. Voin etukäteen kertoa, että ei varmasti valita omia pieniä särkyjä tai pieniä kauneusvirheitään itsessään.

Juu, voi olla hoitotyön morkkaajillekin melkoinen "elämys".

• ent.siivoojaparka
        pistäämiettimään kirjoitti:

Mitäköhän tuolla tarkoittanet?

Mitäköhän tuolla tarkoittanet?

Tarkoittaiskos sitä että huomaisi et saa olla kiitollinen että itse ja omat lapsensa ovat saaneet syntyä terveinä.

• ent.siivoojaparka
        siilimuori4 kirjoitti:

Tarkoittaiskos sitä että huomaisi et saa olla kiitollinen että itse ja omat lapsensa ovat saaneet syntyä terveinä.

Aha.
        Minä en ole sitä niin ottanut, kun olen tavannut ja nähnyt kehitysvammaisia.

Minulle he ovat ihmisiä siinä kuin muutkin ihmiset. Vähän toisenlaisia kuin enimmistö, mutta hyvin välittömiä, jopa onnellisen tuntuisia ihmisiä. Ei minulle ole tullut mieleenikään kiittää luojaa sitä, että en ole niinkuin tuo kehitysvammainen.

Aha.
        Minä en ole sitä niin ottanut, kun olen tavannut ja nähnyt kehitysvammaisia.

Minulle he ovat ihmisiä siinä kuin muutkin ihmiset. Vähän toisenlaisia kuin enimmistö, mutta hyvin välittömiä, jopa onnellisen tuntuisia ihmisiä. Ei minulle ole tullut mieleenikään kiittää luojaa sitä, että en ole niinkuin tuo kehitysvammainen.

Mutta ehkä sille kermaperseelle joka on aina elänyt yltäkylläisyydessä ei ole avautunut. Jos turhauttaa ja kokee että mikään ei tunnu miltään kun on aina saanut kaiken ja rahalla, voi olla että näiden kaikkein vaikemimmasti vammaisten laitoskehitysvammaisten kohtalo herättelee jotain. Parhaassa tapauksessa. Luulen että tätä viestin kirjoittaja tarkoitti.

• Tavuviiva

Telttaretki Talvivaaraan vai mikäs se nykyisin on? Eiiiiiii sentäs, jotain sellaista, mistä varmasti pitäisi. Eiks lahjan pidä olla mieluisa, joten konserttiin by mielimusiikki/-muusikko/-orkesteri/-solisti jne.
      Ei olisi lahja lainkaan, jos antaja kettuilisi......

• Saan elämyslahjan ensi keväänä vaikka minulla ei juuri nyt ole ihan kaikkea. Minulla ei ole esim. astianpesukonetta. Pölyimurikin alkaa vetää viimeisiään. Kesällä mieheni ehdotti syntymäpäivälahjaksi pölyimuria. En halunnut vanha pelittää vielä. Minulla on elämäni aikana ollut ihan kaikkea, ei ole puuttunut ei yhtään mitään. Nyt olen alkanut luopumaan jonninjoutavasta. Kiertelin aamupäivällä kirpputoreja. Löysin parvekkeelleni lyhtytelineen pidikkeen. Varrellisen hautalyhdyn, mittanauhan, sipulileikkurin ja tyynyn. Maksoivat
      3,85 e. Kermaperseitä en tunne, joten siitä ihmisryhmästä en voi antaa lausuntoa. Enkä ehdottaa lahjaa. Meille ikäihmisille pyöreitä täyttäessämme matkalahjat ovat parhaita lahjoja.

• Kaikkea minulla ei ole, vaikka liikaa kuitenkin. Mutta ei niin paljon, että moisesta yllätyksestä pitäisin, tai siitä edes ilahtuisin. Minulle riittävät ihan tavalliset ilonaiheet, lapsenlapsen halaus, yksi ruusu rakkaalta silloin, kun sitä kaikkein vähiten osaisin odottaa.

• Ei haittaisi mua, illallinen pimeässä. Kun yksi aisti "pimenee", keskittyy enemmän muihin. Oisko siksi pimeä yleisellä paikalla niin pelottavaa? Kuuleekin kaiken niin paljon paremmin, tuulen hönkäsyä niskassa jne.

Karhunkierros karhuntainnuttajan kanssa olisi mieluinen lahja. Mikroauto-ajelu. Myydän Ferrari-ajeluakin. Kunhan vaan maan kamaralla pysytään, eikä kovin korkealla.

Jostain kuulin että jollekin oli hankittu oma viiniköynnös Euroopasta, siitä omasta köynnöksestä sai jouluksi kotiin laatikollinen viiniä. Kesällä etsin tällaista lahjaa yhdelle 60-kynnyksen ylittävälle, mutta en löytänyt mistään. Ehkä ihan hyvä, jos saisikin pelkkää etikkaa kinkun kanssa :)

• Olen katsellut paraolympialaisia (tai miksi niitä suomeksi sanotaan) tv:stä viime päivinä ja jotenkin on ollut elämys sinänänsä nähdä miten pahasti liikuntavammainen jne. menee tosi lujaa uima-altaassa niin että vaahto nousee ja miten onnellisia he ovat sitten voitettuaan tai mitallisijoituksestaan: polvenkorkuisista kääpiökasvuisista aikuisista löytyy suuria atleetteja ja sankareita.
      Maailma ei olekkaan vain komeiden ja kauniiden, täydellisten ja viimeisen päälle stailattujen ja sponsoroitujen (ja lääkittyjen) huippu-urheilijoiden joita meille kaikki kanavat näyttää timanttiliigassa ja suurissa arvokilpailuissa.

Aikuiselle elämyslahjaksi olla kuukauden leirillä kehitysmaassa, auttamassa kehitysvammaisia. esim sovittamalla jalkaproteeseja Kolumbian maaseudulla jalkaväkimiinoihin tallaneille lapsille. Siinä sitä olisikin elämystä jollekin jolla on jo kaikkea. Ehkä hän kaiken maallisen mammonan lisäksi saisi jotain uutta, jotain mitä rahalla ei saa ostaa.

• Elämyslahja mielellään silmät auki, paitsi jos ei uskalla katsoa tai...

Jos täydellisen yllätyspotin saisin, silloin sinne silmät kiinni mennä haluaisin.
      Olen aina haaveillut, voikun joskus pääsisin amerikkalaiselle lentotukialukselle, topcunien ja tom cruisen fanina, silloin ratkeaisin liitoksistani. Olisi tosi mielenkiintoista katsella viikko sitä touhua kun hornetin sun muut nousevat ja...
      Varsinkin mitä kaikkea tuollainen alus oikein syö sisäänsä, pienenkaupungin verran varmasti rompetta. Viimeisen päälle tekniikkaa ja ehdotonta hierarkiaa. Miten mahtaa toimia.
      No, se on toteutumaton toiveeni ja mahdottomuus, mutta onneksi luoja ei kiellä edes mahdottomista elämyslahjatoiveista. Useimmat noista aluksista on saanut nimensä usan presidenttien mukaan, joten George H. W. Bush sopisi mainiosti.(nimittäin siltä varalta jos hyvä haltija sattuisi tämän lukemaan).

Kyllä jotkut muut elämyslahjat, matkat, teatteri tai konserttijutut tai ruoka jutut tuntuvat pilipalijutulta tämän unelman rinnalla.

• mimmimum-..mi

Elämyslahja... yö vanhainkodin muistisairaiden osastolla.....nauroin kun luin pakinoitsijan jutun....Oli tapaamassa ystäväänsä tällaisella osastolla ja pois lähdössä..hissi pysähtyi kohdalleen ja nainen oli hississä....mies (pakinoitsija) kysyi vieläkö mahtuu.... nainen siihen... Ei täältä saa lähteä ilman saattajaa.....mies jäi siihen ymmällään....kertoi että tosijuttu mutta sitten juttu jatkui mielikuvitusjuttuna.....jäi odottelemaan

• Minua on onni kyllä potkinut, nautin tällaisesat elämyslahjasta harvase yö ja päiväkin. Suosittelen, kysyy vain kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta.

• mimmimum-..mi

Minua hymyilytti lukiessa kun näin mielikuvissani hänen ilmeensä....kun ei päässyt hissiin....ilmeisesti nainen oli henkilökuntaa ja tiesi että monet mielellään lähtevät omille teilleen osastolta.... olen minäkin viettänyt äitini huoneessa yötä..silloin kun oli palvelutalon muistisairaiden kerroksessa...

• ent.siivoojaparka
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Minua hymyilytti lukiessa kun näin mielikuvissani hänen ilmeensä....kun ei päässyt hissiin....ilmeisesti nainen oli henkilökuntaa ja tiesi että monet mielellään lähtevät omille teilleen osastolta.... olen minäkin viettänyt äitini huoneessa yötä..silloin kun oli palvelutalon muistisairaiden kerroksessa...

Kerran olin käymässä likan kanssa suljetulla psyykeosastolla.
        Poislähtiessä, kun likka pyysi avaamaan oven, niin hoitaja sanoi ihan pokkana, että avaanhan minä sinulle, mutta tuo toinenhan jääkin tänne? Siinä jo vähän naurahdin, että pelleileehän tuo totisella naamalla.
        Mutta likka oli heti juonessa mukana, halaili minua kuin hyvästelläkseen ja lupasi tulla joskus käymään.
        Kyllä ehti pyörähtämään päässä, että noinko minut houkuteltiin ansaan ja tuotiin hoitoon, kunnes kumpikin rähähtivät nauramaan.

• Heikunkeikku

Mikä idea olis mennä pimiään huoneeseen, hapuilla lautasenreunoja ja etsiskellä sieltä murkinaa naamaan? Keskustella pöydän toisella puolella istuvan ihmisen kanssa, jota ei kuitenkaan näkisi ollenkaan. Varsinainen elämys joo:) En tosiaankaan tykkäisi, jos joltakin saisin tuommosen lahjakortin. Lahjan antaja huomaisi oitis mun naaman ilmeestä, että toi-ei-nyt-tuosta-lahjasta-tykännyt. Minä kun en osaa teeskennellä, että oi oi oih ja oih kun on kiva lahja jos en lahjasta tykkää. Olis vähä nolo tilanne.
      Yleisesti ottaen en tykkää yllätyksistä.

• NiinHerkutellaanVaan

Tuohan voisi olla loistoidea kotona toteutettavaksi. Jos olet valmistamassa juhlapäivällistä vieraillesi ja jotkut ruokalajit eivät onnistu tai tapahtuu vahinko tai useampiakin, voisit ennen tarjoilun aloittamista laittaa silmälaput kaikille vieraille. Herkut maistuisivat, eikä kukaan tietäisi miten rumilta ja epäonnistuneilta jotkut ruokalajit näyttäisivät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      67
      12090
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      72
      5178
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      298
      3196
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      197
      3120
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      137
      2280
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      22
      1487
    7. Tyhmä persuväite = köyhä argumentti

Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en
      Maailman menoa
      30
      1478
    8. Kirjoita

… jotakin minkä vain kaivattusi tietää
      Ikävä
      102
      1442
    9. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      51
      1423
    10. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      234
      1394
    Aihe