Salaako Linux virtuaalimuistin massamuistilla?

kuinkaonarvonraati

Otsikossa kysymys, eli jääkö virtuaalimuistin jäljiltä esimerkiksi kiintolevylle salaamattomia jälkiä?

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwdqdwqwdqd

      Salaa kiintolevy, niin mahdolliset jäämät ovat salauksen takana.

      • mitensenytmenikään

        Salataanko se SWAP-partitio siis jotenkin erikseen?


      • wfewefwefwefewf

        Asennuksessa salaa samalla, ainakin ubuntussa, kun salaat koko kiintolevyn. Voit myös erikseen swapin salata.


      • Mitenkäs
        wfewefwefwefewf kirjoitti:

        Asennuksessa salaa samalla, ainakin ubuntussa, kun salaat koko kiintolevyn. Voit myös erikseen swapin salata.

        Miten?


      • nixswap
        Mitenkäs kirjoitti:

        Miten?

        Swapin voi poistaa.


      • weweewfwefwef
        Mitenkäs kirjoitti:

        Miten?

        Tuollain
        http://askubuntu.com/questions/463661/encrypted-swap-partition-for-14-04
        Äkkiä sen kyllä asentaa koko käyttiksen uudelleen ja salaa koko kiintolevyn. Swappikin salautuu samalla. Kotikansio kannattaa aluksi varmuuskopioida, että mitään tärkeää ei mene hukkaan.


      • moinen_poistoon
        nixswap kirjoitti:

        Swapin voi poistaa.

        Poista koko linux


    • 1.mummu

      Miten olisi pojille virkkaaminen tai pitsin nypläys, niin siinäkin riittäisi puuhasteltevaa?

      • mitäpäsemullekuuluu

        Windows-aivolle virkkauskin on liian vaikeaa, saatikka sitten tietokoneiden turvallinen käyttö.


    • Riippuu hieman jakelusta. Yleensä Linux putsaa /tmp ja swapin sammutuksen yhteydessä. Enemmän jää käyttäjän kotihakemistoon infoa. Esim. selaimen historia tai komentotulkin historia. Swapin saa salattua jos haluaa. Swap käytössä melko vähän jos koneessa tarpeeksi muistia. Ei minusta paha tietoturvauhka.

      • XuVGqGgp

        Kun koneen menee horrostilaan niin muisti kirjoitetaan swappiosiolle ja on luettavissa sieltä. Kun myös swap on salauksen sisällä niin sitä ei päästää kurkistelemaan. Debianissa tällöin valitaan asennusvaihtoehto salattu LVM.


      • Horrostila on hieman ongelmallinen ja itse en käytä sitä. Horrostila vaikeuttaa salatun swapin käyttöä. Netissä on ohjeita myös siihen miten salattu swap toimii harrostilankin kanssa. Itse en pidä virransäästöistä tai horrostiloista kotikoneessa. Kone kun soittelee musaa ym. eikä saa nukahdella kesken kaiken. Kun muistia tarpeeksi ei swapin puolelle mennä. Sen voi poistaa käytöstä. Horroksesta palatessa jotkin kernelin modulit pitää ladata uudestaan.


      • XuVGqGgp

        Horrostila toimii salatulla swapilla heti asennuksen jälkeen. Mitään säätöä ei tarvita. Horrostilasta palatessa kerneli potkitaan käyntiin normaaliin tapaan /boot osilta ja annetaan salasana niin että salaus saadaan auki ja voidaan muistin tila lukea levyltä.


      • XuVGqGgp kirjoitti:

        Horrostila toimii salatulla swapilla heti asennuksen jälkeen. Mitään säätöä ei tarvita. Horrostilasta palatessa kerneli potkitaan käyntiin normaaliin tapaan /boot osilta ja annetaan salasana niin että salaus saadaan auki ja voidaan muistin tila lukea levyltä.

        Hyvä jos toimii. Nykyiset koneet käynnistyy niin nopeasti SSD-levyltä, joten ihmettelen mihin sitä horrostilaa tarvitaan muissa kuin kannettavissa.


      • XuVGqGgp

        Siinä on sama etu kuin valmiustilassakin. Ohjelmat voi jäädä työpöydille ja käynnistyksen jälkeen voi jatkaa siitä mihin edellisellä kerralla jäi.


      • XuVGqGgp kirjoitti:

        Siinä on sama etu kuin valmiustilassakin. Ohjelmat voi jäädä työpöydille ja käynnistyksen jälkeen voi jatkaa siitä mihin edellisellä kerralla jäi.

        KDE työpöytä muistaa ne muutenkin. Voi valita asetuksista. Koskee tietty vain KDE sovelluksia. Firefoxissa minulla on asetus, että avaa edelliset välilehdet.


      • XuVGqGgp
        Mikko_Tku kirjoitti:

        KDE työpöytä muistaa ne muutenkin. Voi valita asetuksista. Koskee tietty vain KDE sovelluksia. Firefoxissa minulla on asetus, että avaa edelliset välilehdet.

        Työpöytä kyllä muistaa ohjelman mutta ei sitä mihin tilaan se jäi ellei ohjelma sitä itse osaa.


    • Jatkuvaa_riesaa

      Poista se tubutin.

      • tubuta_eulaas

        Tässä ei ole kyseessä windows 10, tai muu tubutin.


      • linuxTubutin
        tubuta_eulaas kirjoitti:

        Tässä ei ole kyseessä windows 10, tai muu tubutin.

        Ei siis Linux tai Windows, eli Mac


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe