Tes mukaan myös lauantait lasketaan työpäiviksi. Kun 3 viikon jaksossa on lomaa 15 päivää lauantait mukaanlukien, tämä tarkoittaa, että jakson lopussa jää viimeinen viikko torstaista eteenpäin työviikoksi. Kun tuntimäärä on työajanlyhennyksineen vähän vajaa 115h, niin tes laskee että yhdestä lomapäivästä saa 115/21= noin 5½ tuntia ns tunteja kokonaismäärään. Okei, tässä vaiheessa ollaan vielä kartalla, ja kaikki näyttää selvältä...
Mutta mutta. Työvelvoitetta jää torstaista eteenpäin 5½ x 4 = 22 tuntia.
Jos kuviteltaisiin sama tilanne normaalityöaikaisen osalta (la-su ei lasketa lomapäiviksi). Ja loma loppuisi samaan tapaan siten, että torstaina töihin. Niin tällöin työvelvoitetta jää torstaista eteenpäin 16 tuntia. Se tarkoittaa tietysti että to-pe on töitä 8tuntia per päivä.
Mistä tulee tämä 6 tunnin ero? Vaikka teoriassa molemmilla työsopimuksilla viikkotyöaika on sama. Loma-aikojen ulkopuolella siis molemmat tekevät saman määrän töitä 3 viikossa. Mutta loman jälkeen toiselle jääkin 6 tuntia enemmän työvelvoitetta, vaikka molemmat olivat saman määrän päiviä lomalla. Miten voi olla mahdollista?
Johtuuko siitä, että normaalityöaikaisen lomapäivän tuntiarvo on 8 tuntia. Ja jaksotyöläisen lomapäivän tuntiarvo onkin 5½ tuntia? Onko tässä tes-sopimuksessa matemaattinen moka, joka tulee esiin juurikin tämänkaltaisissa tapauksissa? Eli normaalitilanteessa matemaattisesti tulee samat tunnit, mutta tietyssä onkin eri?
Myös pikkulomissa sama juttu. Jos normityöläinen pitää esim ma-to lomaa 4 päivää, niin perjantaille jää 8 tuntia työvelvoitetta. Mutta jaksotyöläinen kun pitää ma-to lomaa 4 päivää, niin töitä pitääkin tehdä pe-su 16½ tuntia, että tulee viikkotuntimäärää tarpeeksi.
Suurin kysymys lienee se, että onko tuo 5½ tuntia lomapäivän tuntiarvo, epäoikeudenmukainen tapa laskea, koska siinähän työntekijä häviää ihan matemaattisesti. Tottakai jaksotyössä saatetaan olla la-su töissä, mutta vastaava 2 päivän vapaa kuitenkin tulee viikon aikana löytyä. Sinällään siis noilla viikonlopuilla ei ole merkitystä, kun jaksotyöläisen "viikonloppu" voi olla arkena. Tuolla 5½ laskettuna, työntekijä joutuu kuitenkin tekemään loman jälkeen enemmän työtunteja, mitä ilman lomaa pitäisi. Eli 4 päivää lomalla ollessa, joutuu tekemään ns 8½ tuntia takaisin, mitä muutoin ei tarvitsisi.
Lomapäivät jaksotyössä
ollakovaikoei
0
382
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734529Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202205- 1021376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos181231- 711168
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia123999Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66998Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75925Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255884- 65876