Eli ostin liikkeestä 235000 ajetin diesel auton (2008).
Auto myytiin täysin toimivana. Nyt reilu kuukausi ja 5000km kaupan jälkeen hiukkassuodattimen varoitusvalo syttyi ja kustannusarvio oli 1000-2500€.
Onko myyjäliike tällaisesta viasta vastuussa?
Hiukkassuodatin tukossa, myyjän vastuu
18
16692
Vastaukset
- RMB
Ei valon syttyminen tarkoita automaattisesti että suodatin olisi vaihdettava. Valon palaaminen tarkoittaa sitä, että paine-ero järjestelmässä on kasvanut liiaksi.
Puhdistuspoltto tapahtuu maantieajossa automaattisesti. Jos autolla ajetaan vain kaupunkiajoa, ei regeneroituminen pääse tapahtumaan, suodatin tukkeutuu ja valo syttyy.
Omistajan käsikirjassa on varmaan kerrottu asia.
Myyjällä ei siis ole vastuuta asiassa, koska tapahtuma on normaalitilanne. - dieselisti
Kerro minkä merkkinen tuo ostamasi auto on? Jos ostit liikkeestä, niin ainakin osavastuu on myyjällä. Muutoin hiukkasuodatin on kuluva osa.
- Hehkuta_se
suodatin puhtaaksi tai tarkemmin, anna jonkun sellaisen hehkuttaa toholla karstat pois koneen käydessä. Suodattimen ja korin väli täytyy tietysti suojata lämmöltä. Euroopassa on firmoja jotka tekevät saman homman irrotettuun suodattimeen kemiallisesti ehkä neljäs-viidesosalla uuden hinnasta. Lopputulos näyttää kuin uudelta. Googleta "RuBpartikelfilter reinigen" Saksan Auto Bildissä juttu vastikään asiasta.
- Kemiallinen
puhdistus ei toimi. Eilisessä saksalaisessa auto-ohjelmassa kokeiltiin kolmea eri menetelmää eikä niistä toiminut kuin hehkutus. DPF-suodattimet punnittiin tarkalla vaa´alla ennen käsittelyä ja sen jälkeen. Vain hehkutetun suodattimen paino putosi käsittelyssä toistasataa grammaa. Muut painoivat tasan saman kuin ennen käsittelyä.
- joopajooniinpäniin
Joopa joo. Miten voi sulle annettu hintaarvio olla 1000-2500, kun hiukkaspöntön hinnan tietää etukäteen eurolleen ? Asennuksessako tuo hintahaarukka toteutuu?
- mbmann
Ei myyjä ole vastuussa asiakkaan ajotyylistä. Hiljaa hissutellen suodattimen saa tukkoon suht lyhyessä ajassa. Itsellä on alla 496000 km ajettu dieseli ja edelleenkin alkuperäinen hiukkassuodatin paikoillaan, ei ole tarvinnut rassata eikä stressata sen takia. Ajo on melko reipasta maantieajoa suurimmalta osalta joten puhdistuminen onnistuu.
- RMB
Juuri näin.
Diesel-auton omistajat, joissa on hiukkassuodatin, pitäisi enempi tutustua tähän tekniikkaan ja minkälaisen ajotavan se vaatii. Myyjän vastuuta jos alkaa penäämään, voisin mainita, että hänen tulisi painottaa ajotavan tärkeys tähän malliin.
Myyjällä voi tietenkin olla pelko siitä, että ostokynnys tulisi kasvamaan tiedolla tai ei myyjäkään tiedä asiasta yhtään mitään.
Puhdistus siis tapahtuu normaalissa maantieajossa. Alipaineen noustessa alipainetunnistin antaa tiedon ECU:lle puhdistustarpeesta. Polttoainesuuttimet ruiskuttavat lisäannoksen palotilaan ja näin tapahtuvalla lisäpoltolla on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodattimesta noki pois.
Vaikka kerran viikossa käy motarilla ajamassa muutama kilometri noudattaen nopeusrajoitusta. Se ei siis vaadi hurjastelua. Puhdistus saattaa näkyä kulutusmittarissa vähän reilumpana lukemana. Näin on kerrottu.
Kaupunkiajossa tapahtuma ei toimi ja se olisi muutenkin vaarallista jos yht´äkki auto nykäiseekin lisäruiskutuksen aikana ja ollaan toisen auton perässä kiinni. - 1346874
Kyllä se puhdistuspoltto toimii ihan samalla tavalla kaupungissakin (omassa autossa huomaa tyhjäkäyntikierrosten nousuna, start-stopin toimimattomuutena ja öljyn lämpöjen pienenä kohoamisena), olennaisinta on että moottori on käynnissä sen n. 15 min minkä tuo puhdistuspoltto tuntuu kestävän. Ainakin kesäaikaan poltto onnistuu jopa tyhjäkäynnillä, eli ei vaadi mitenkään erityisen kuormittavaa ajoa.
Jos aloittajalla on tullut kilometrejä 1kk/5000km tahtia niin hankala uskoa että hiukkassuodatinongelma tulisi lyhyen pätkäajon seurauksena. Noilla kilsoilla on ihan mahdollista että suodatin vaan on jo jäännöstuhkasta täynnä, mutta voi olla myös esim. pelkkä paineanturivika. Joka tapauksessa kuluva osa, eli liikkeen vastaantuloa voi kysyä mutta liikoja ei kannata odottaa. - Igolstadin_Rinkula
RMB kirjoitti:
Juuri näin.
Diesel-auton omistajat, joissa on hiukkassuodatin, pitäisi enempi tutustua tähän tekniikkaan ja minkälaisen ajotavan se vaatii. Myyjän vastuuta jos alkaa penäämään, voisin mainita, että hänen tulisi painottaa ajotavan tärkeys tähän malliin.
Myyjällä voi tietenkin olla pelko siitä, että ostokynnys tulisi kasvamaan tiedolla tai ei myyjäkään tiedä asiasta yhtään mitään.
Puhdistus siis tapahtuu normaalissa maantieajossa. Alipaineen noustessa alipainetunnistin antaa tiedon ECU:lle puhdistustarpeesta. Polttoainesuuttimet ruiskuttavat lisäannoksen palotilaan ja näin tapahtuvalla lisäpoltolla on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodattimesta noki pois.
Vaikka kerran viikossa käy motarilla ajamassa muutama kilometri noudattaen nopeusrajoitusta. Se ei siis vaadi hurjastelua. Puhdistus saattaa näkyä kulutusmittarissa vähän reilumpana lukemana. Näin on kerrottu.
Kaupunkiajossa tapahtuma ei toimi ja se olisi muutenkin vaarallista jos yht´äkki auto nykäiseekin lisäruiskutuksen aikana ja ollaan toisen auton perässä kiinni.Sarkasmia, mutta ei sitä polttoainetta palotilaan suihkuteta, vaan itse DPF:än sisälle, jossa se polttaa kennojen paskat tuhkaksi.
- RMB
Igolstadin_Rinkula kirjoitti:
Sarkasmia, mutta ei sitä polttoainetta palotilaan suihkuteta, vaan itse DPF:än sisälle, jossa se polttaa kennojen paskat tuhkaksi.
Keskustelua ei synny jos kaikki ovat samaa mieltä. Tässä olet oikeassa. "Puhdistus tapahtuu lisäruiskuttamalla polttoainetta tai lisäainetta pakosarjaan".
- Anonyymi
RMB kirjoitti:
Juuri näin.
Diesel-auton omistajat, joissa on hiukkassuodatin, pitäisi enempi tutustua tähän tekniikkaan ja minkälaisen ajotavan se vaatii. Myyjän vastuuta jos alkaa penäämään, voisin mainita, että hänen tulisi painottaa ajotavan tärkeys tähän malliin.
Myyjällä voi tietenkin olla pelko siitä, että ostokynnys tulisi kasvamaan tiedolla tai ei myyjäkään tiedä asiasta yhtään mitään.
Puhdistus siis tapahtuu normaalissa maantieajossa. Alipaineen noustessa alipainetunnistin antaa tiedon ECU:lle puhdistustarpeesta. Polttoainesuuttimet ruiskuttavat lisäannoksen palotilaan ja näin tapahtuvalla lisäpoltolla on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodattimesta noki pois.
Vaikka kerran viikossa käy motarilla ajamassa muutama kilometri noudattaen nopeusrajoitusta. Se ei siis vaadi hurjastelua. Puhdistus saattaa näkyä kulutusmittarissa vähän reilumpana lukemana. Näin on kerrottu.
Kaupunkiajossa tapahtuma ei toimi ja se olisi muutenkin vaarallista jos yht´äkki auto nykäiseekin lisäruiskutuksen aikana ja ollaan toisen auton perässä kiinni.Ei tarvi mitään erityistä ajoa.
- Anonyymi
Igolstadin_Rinkula kirjoitti:
Sarkasmia, mutta ei sitä polttoainetta palotilaan suihkuteta, vaan itse DPF:än sisälle, jossa se polttaa kennojen paskat tuhkaksi.
Olet väärässä .
- orimatti
Mazda ja toyota, automaatti?, ehkä näissä eniten vikoja , koska niissä tukossa kun koskaan ei ajeta kierroksilla eli pakokaasua läpi kunnolla.
- Anonyymi
Ei muuta kuin auto johonkin monimerkkikorjaamolle ja heiltä DPF hiukkassuodatin pesuhuoltoon missä kunnon pesulaite ja tekijät. 99% puhtaaksi tulee ja jos alkuperäinen kenno eikä autossa muuta vikaa niin taas mennään tuo sama 235tht. Ajosta tosiaan riippuen. Voi mennä pidempäänkin.
Ai niin. Tarvikesuodattimiin ei kannata sortua. Ne ei edes pesuja kestä. Itse kenno on kaikkea muuta mitä orkkis. Orkkis on orkkis ja sen takia maksavat. Saat oman suodattimen takaisin omaan autoon ja korjaamo kuittaa vaihdetuksi. Hinta pesulla noin 200-450 max ja työt ja tiivisteet.
Tuon sinun tapauksen suhteeen, luulisi liike tulevan vastaan vaikka muutamalla satasella. Vastuussa eivät kyllä ole. Ellei huollossa ole todettu aiemmin esim. suodattimen olevan melkein täynnä.- Anonyymi
Ostin omaan autooni hiukkassuodattimen 245€. Ei paljon kannata pesujen kanssa leikkiä.
- Anonyymi
ebaystä saa 100€ dpf, toimii aivan hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ebaystä saa 100€ dpf, toimii aivan hyvin.
Kiitos, vuodesta 2016 olen taistellut autoliikkeen kanssa korvauksista, mutta nyt en enää viitsi kun niitä saa noin halvalla ebaysta.
Nyt olen iloinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ebaystä saa 100€ dpf, toimii aivan hyvin.
Hiukkaskiihdyttimen voi tehdä itse vaikka rautalangasta, hyvin toimii kun kompuutteri vaan luulee että se on hiukkassuodatin mikä siellä ahdistaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191662
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991488Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36911Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29859Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38811Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43738Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37730Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56728Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37700