Turku saa alumiinirakenteiset sähköbussit.
6 vaiheinen kestomagneettimoottori ja japanilaiset Toshiba litiumtitaanaattioksidi akut.
300kW pikalataus 5 minuuttia. KYTKENNÄN NAARASKAPPALE ON LUUKUN TAKANA AUTON KATOSSA. VIRROITIN TULEE YLHÄÄLTÄ ALAS. Automatiikkaa ohjaa auton "töpselien" kohdistuksessa
Tällä pyritään estämään kontaktiongelmat. Perinteinen menetelmä käyttää ylös nousevaa virroitinta. kuten ratikoissa tai vetureissa.
https://www.youtube.com/watch?v=Q1fpCx6d9x8
Turkuun kotimaiset sähköbussit !
151
782
Vastaukset
- 1__Markkinat
Akusto on auton "sydän". LiFePO4 akut toimi huonosti sähköbussisssa. Ne vaatii pitkää peruslatausta. Käyttö"välilatauksessa" ei toimi.
Kiinassa on useita epäonnistumisia. HSL valitsi siksi parhaat ja "kalliit" Toshiba akut sähköbusseihin. - Hups34646634
Enpä usko että (alle) 300Kw pikalataus onnistuu 5 minuutissa. Valtava määrä ampeereja pitäisi siis kulkea johdoissa tuossa ajassa. Mutta jotain 20% latausta voisin vaikka uskoa viidessä minuutissa.
Jätit sitten tuosta pikalatauksesta linkin kokonaan pois...- Sähkääri
Ei tuo 15A virta nyt niin kova ole kun piuhat on kuitenkin mitoitettu 63A virralle. 4 bussia lataa siis samaan aikaan yhdestä 20kV kaapelista.
- kaha53
Sähkääri kirjoitti:
Ei tuo 15A virta nyt niin kova ole kun piuhat on kuitenkin mitoitettu 63A virralle. 4 bussia lataa siis samaan aikaan yhdestä 20kV kaapelista.
Tuleehan siitä 20 kV:lla lähes 200A. Eli ei 64A kaapelit kestä.
- Sähkääri
kaha53 kirjoitti:
Tuleehan siitä 20 kV:lla lähes 200A. Eli ei 64A kaapelit kestä.
Ei tule 200A vaan 15A. 63A piyhat riittää vallan mainiosti.
- kaha53
Sähkääri kirjoitti:
Ei tule 200A vaan 15A. 63A piyhat riittää vallan mainiosti.
300kW / 20 kV = 15 A, jos otettaisiin tuo 300 kW teho tunnissa, mutta tässähän se otettiin 5 minuutissa, joten tuo 15A täytyy kertoa 60/5 = 12 ja saadaan 180 A.
Kannattaisi olla hereillä matikan/fysiikan tunnilla! - Sähkääri
300kW on 300kW riippumatta ajasta. Se että 5 minuutissa tuolla teholla saadaan 25kWh ei muuta tehoa mihinkään.
- kaha53
Sähkääri kirjoitti:
300kW on 300kW riippumatta ajasta. Se että 5 minuutissa tuolla teholla saadaan 25kWh ei muuta tehoa mihinkään.
Joopa joo. Mutta 5 minuutissa piti saada 300 kW energia. Sähköteho on 300 kW, mutta energian kulutus ilmoitetaan kWh ja tässä se oli 300kW 5 min.
En enää palaa asiaan, pysy uskossasi. - Sähkääri
Tuossa ylempänä lukee "300kw pikalataus 5 minuuttia" ei "300kWh pikalataus 5 minuuttia".
Pikalataus siis kestää 5 minuuttia ja teho on 300kW. Kaapelit ja sulakkeet kestää, linja-auto(t) saa 25kWh energiaa (miinus häviöt), vuorot rullaa ja kaikki on hyvin.
Kun tehon ja energian yksiköt on hakusessa, niin ymmärrän toki että tulee käsite- ja käsitysvirheitä. Harmillista on se, että näitä virheitä sitten levitellään muka totuuksina ympäriinsä. - SähköAsiantuntija
Noin se menee kuten sähkäri sanoo.
Ampeerit johdossa eivät rajoita latausnopeutta niinkään paljon kuin akku itse. Johtoja saa helposti paksumpia, mutta siitä ei ole hyötyä, koska akku on pullonkaula latausnopeudelle.
kW ei tosiaan ole energian yksikkö, vaan tehon yksikkö. Eli energian määrä aikayksikössä.
Watti tarkoittaa Joulea sekunnissa, J/s.
Kun tämä kerrotaan ajalla, vasta sitten tulee tulokseksi tehty työ.
- 1__Markkinat
Haaste on satojen amperien siirtäminen luotettavasti ja pienellä kontakti resistanssilla. Siksi kontaktipisteen tulee olla valvottu ja mekaanisesti luja.
http://www.epri.com/Documents/Infrastructure Working Council Meeting/1506/Truck and Bus Meeting Presentations.pdf
http://www.opbrid.com/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=55&lang=en
Perinteinen pantografi on ongelmallinen! Kontaktiresistanssi on suuri.
Toimii kilovolttitasoilla , mutta sähköbussissa keskijännitettä ei voida suoraan käyttää. Vaatisi investointeja bussilatureihin.
Suurivirtalaturilaitteisto on nyt integroitu latausasemalle. Ei bussiin.
Siksi satojen amperien johdatus pikalatauksessa.
Latausjärjestelmä voitaisiin rakentaa induktiivisesti, mutta kustannukset !
Vaatisi bussiin paljon lisäelektroniikkaa.
Paljon ongelmia .....Lisäksi hyötysuhde ja jäähdytys, paino, luotettavuus , kustannukset, turvallisuus...... - 1__Markkinat
Toshiba testaa Japanissa langatonta latausjärjestelmää sähköbussiliikenteessä.
http://www.toshiba.co.jp/about/press/2016_05/pr3101.htm
http://www.toshiba.co.jp/sis/railwaysystem/en/products/evbus/index.htm - 1__Markkinat
LiFePO4 akkuja on yritetty soveltaa akkubussiin. Pikalatauskokeissa tuli pullistuneita akkukennoja ja muita vaurioita.
Sveitsiläisissä Leclanche titanaattioksidikennoissa oli samoja ongelmia. - 1__Markkinat
Toshiban toimittama aurinkosähkövarasto toimii hyvin Helsingissä. Linkker sähköbusseihin tulee myös Toshiban akut.
https://www.youtube.com/watch?v=-S2bWaQSegA - näppärät
Kyllä turus osataan!
- 1__Markkinat
Turku investoi 3.8 miljoonaa.
http://www.foli.fi/fi/sähköbussit-aloittavat-liikennöinnin-linjalla-1
Janin työ: https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/114358/Travanti_Jani.pdf?sequence=1 - 1__Markkinat
Janin työstä puuttui Hybricon Uumajasta. Yritys meni konkurssiin 2013 .
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hybricon-i-konkurs
Kaupunki osti konkurssipesän.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/umea-koper-konkursbolag
Hybricon pörssiin! 2015....
http://www.axier.se/bors-marknad/Hybricon,-den-svenska-elbussen-som-laddas-pa-tre-minuter
TARKKAILULISTALLE 2016 ! http://www.privataaffarer.se/borsguiden/hybricon-flyttas-till-obslistan-efter-informationsbrister-872338
Kenkää työntekijöille 2016! https://translate.google.com/translate?sl=sv&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http://www.bussmagasinet.se/2016/06/elbusstillverkaren-hybricon-varslar/&edit-text=&act=url
VOLVO sähköbussit on valovuoden edellä nyrkkipajojen tuotteista! HYPETYSTÄ!
VOLVO on myynyt tuhansia sähköbusseja. - 1__Markkinat
Linkker Cph : https://www.youtube.com/watch?v=O24uPofCWj8
Linja 3A : http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=4898 - 1__Markkinat
Hybricon Systems AB pitch...
Konkurssiin mennyt Hybicon AB teetti kalliin yritysvideon ! 200 000SEK !
https://www.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFto
Hybricon Systems AB yrittää saada riskirahaa puheella..
https://www.youtube.com/watch?v=9_9rJwvfLpI - 1__Markkinat
VD Jonas Hansson tuottaa korit Tsekeistä ja Puolasta. Bussit kootaan Uumajan/ Holmsundin pajalla "moduleista".
Autoissa käytetään litiumtitanaattianodilla varustettuja akkuja. Jonas sanoi Hybriconin busseilla pääsevän samalla latausajalla kilpailijoita 3-4 kertaa pitemmälle.
He ovat tehneet tuotekehitystä napamoottorien ja jarrujen sovittamiseen, Moottorisäätö on Hybriconin omaa osaamista :) ....
Valencen akut aiemmin hajosi. Yksi konkurssitekijä 2013. - 1__Markkinat
Lahteen kaavaillaan myös busseja.
http://www.lsl.fi/2016/01/22/lahden-kaupunkijoukkoliikenteen-tulevaisuuden-kayttovoimat-selvitetty/
Nyt Turussa alkaa olla valmista.
http://yle.fi/uutiset/3-8745232 - 1__Markkinat
Volvon hybridit on vahvoilla. Kaikilla pienvalmistajilla on uskottavuusongelmia ja rajatut resurssit. Takuukysymykset on riski.
- 1__Markkinat
Herää kysmys. Mitä vahvuuksia suomalaisella startupilla on Volvoon ja VanHooliin nähden?
http://www.talouselama.fi/Kumppanit/innovestor/sahkobussit-valtaavat-helsingin-6536081
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/linkkerin-anti-jai-puolitiehen-taydesta-tavoitteesta-uupui-miljoona-euroa-6241360 - 1__Markkinat
Akustoksi kaavailtiin varkautelaisia akkuja. Niitä ei saatu toimimaan. Sitten kaavailuissa oli sveisiläiset Leclanche akkutehtaan litiumtitanaattioksidianodiin perustuvat akut..
Ne EI TOIMINEET. Elektrodipulverimaalin valmistuksessa käytetään VETTÄ. Voimakas kuivaus ei poista jäämiä. Kosteutta jää massan kiderakenteeseen. Se aiheuttaa AKKUKENNOJEN PULLISTUMISTA voimakkaassa latauksessa.
Toshiba käyttää perinteistä liuotinta, koska ympäristöystävällisen vesimenetelmän riskit tiedettiin.
Toshiba LTO SCiB akkukennot ei PULLISTU. - 1__Markkinat
TÄSSÄ ONGELMAN SYYT!
https://ecs.confex.com/ecs/imlb2016/webprogram/Paper73325.html
http://jes.ecsdl.org/content/162/9/A1916.full
- 1__Markkinat
Suomessa uskotaan aina uuteen teollisuuteen. Akkuteollisuus kaatui ja sitä yritetään tekohengittää..
http://www.talouselama.fi/uutiset/elamaa-konkurssin-jalkeen-ss-varkauden-akkutehdas-aikoo-moninkertaistaa-tyontekijamaaransa-parissa-vuodessa-3481258
Tuulivoimalavalmistus kaatui. Viimeisenä vaasalainen MERVENTO Oy.
http://yle.fi/uutiset/3-7471013
http://yle.fi/uutiset/3-9208099
Piensarjatuotannon kannattavuus on mahdotonta. Suomessa myös suursarjatuotanto ei kannata.
Aurinkopaneelien valmistus Suomessa on kannattamatonta. Valoe Oyj on myös kaatumassa Mikkelissä.
Akkujen valmistus on myös Venäjällä (Liotech) kannattamatonta. Siellä valmistettiin LiFePO4 akkuja vesidispersioon perustuvalla tekniikalla. Vrt.Leclanche SA .
Akut pullistui latauksessa.
http://www.politforums.net/eng/internal/1407413120.html - 1__Markkinat
https://scholar.google.fi/scholar?rlz=1C1AOHY_fiFI708FI708&espv=2&biw=1422&bih=956&bav=on.2,or.r_cp.&bvm=bv.134495766,d.bGg&ion=1&um=1&ie=UTF-8&lr&q=related:FslIy8lD5i1wbM:scholar.google.com/
Turpoaminen pullistuminen.. - 1__Markkinat
INNOVAATIO! Nyt se on keksitty SUOMESSA!
http://yle.fi/uutiset/3-9208414 - 1__Markkinat
Kyseinen yritys on VOITOLLINEN! Tuottaa jatkuvasti tulosta.
Tuulivoimalayritys TUOTTI TURSKAA!
Tekes! http://www.kauppalehti.fi/uutiset/konkurssiin-mennytta-tuulivoimayhtiota-pidettiin-nousevana-tahtena---kerasi-miljoonia-tekesilta-ja-tyoelakeyhtiolta/NBCDiVRg - 1__Markkinat
KAIKKI AURINKOPANEELITEHTAAT on kaatuneet Ruotsissa.
Ruotsissa konkurssipesää yritettiin käynnistää. Siinä onnistumatta.
Mikkelissä Valoe Oyj on kaatumassa.
Aloittamani ketju...
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14417435/ruotsissa-viimeinen-paneelitehdas-ei-kaynnisty! - 1__Markkinat
Tuulivoimaloiden piti olla iso juttu. Suomeen ei tullut NIISTÄ uusia Nokioita. Tanskassa on jo Vestas.
Sähköbusseja valmistaa jo Volvo. SUOMESSA pienvalmistuksella on pienet MAHDOLLISUUDET.
TESLAN HAASTAMINEN SUOMIVALMISTUKSELLA EI OLE REALISMIA.
SAMOIN Applen haastaminen suomalaisilla innovaatioilla.
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/15/merventochef-dementerar-se-hela-intervjun - 1__Markkinat
Lajunen tietää. http://www.ecv.fi/@Bin/211333/ECV-seminaariesitys_10-3-2015_Evaluation-of-EBuses_Antti-Lajunen.pdf
Hyvä työ, mutta olisin kaivannut akkuosioon tekniikasta verrantoa. Analyysi superkondensaatori avusteisista akuista oli hyvä.
Kokam Altairnano hybridikaivoskuormaajasta analyysi oli hyvä.
https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/13953/isbn9789526058252.pdf?sequence=1&isAllowed=y - 1__Markkinat
Hybridibussit on koettua ja toimivaa tekniikkaa.
http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/41487.pdf
Maalasjärjellä nähtynä. Näen pelkästään akkujen varassa toimimisen olevan riski. Helsingissä kaasubusseista saatiin arvokkaita käyttökokemuksia.
Selvää on, että luotettavuutta saadaan lisää kokemuksen kautta. - 1__Markkinat
EB Start ...
https://www.f6s.com/judahaber
Vaikea vääntää rahaa. - 1__Markkinat
Judah Aber ehdotti New Yorkin sähköbussipilottiin KAHTA kilpailevaa toimittajaa.
Se on älykästä!
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=bus analysis for NYC transit by J Aber Columbia University - 1__Markkinat
Tosihba ei lupaa 15 000 latussykliä.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-koeajaa-suomalainen-linkker-sahkobussi/?shared=702512-d0bd5f8f-500 - 1__Markkinat
Toshiban akussa on 5 diesel-litran energiasisältö. Sitä ei ole järkevää käyttää lammityksessä. Syy on,että talvisin COP lämpöpumpussa käy huonoksi.
Siksi eberi valittiin.
Toshiba NMC-LTO kestää.
http://pushevs.com/2016/05/09/toshiba-scib-introduces-a-new-23-ah-cell/
http://jes.ecsdl.org/content/162/6/A1008.full.pdf - 1__Markkinat
NMC-LTO akkujen kestävyyttä testattiin 55 asteen lämpötilassa. Tulokset oli yllättäviä..
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=energies 2014,7,4895-4905 X-Han - 1__Markkinat
Tuoksia! : Lämpötila 55 astetta ja 1080 sykliä.
Akku "A" 82,37%
Akku "B" 94.94%
Akku "C" 79,17% Varausta jäljellä.
Testerinä: http://www.digatron.com/en/automotive-battery/universal-battery-tester/
Akku B: http://www.scib.jp/en/product/cell.htm - 1__Markkinat
Hyvä asia on, että Turku vaati Toshiban akut. Muut akut olisivat pian vainaita.
- 1__Markkinat
Hochschule Landshut testasi "Leclanche LTO" akkuja. Saivat Toshiban akkuja vastaavat tulokset.
Tätä uutisoitiin laajasti.
Nyt ei löydy.
https://www.haw-landshut.de/hochschule/fakultaeten/maschinenbau/prof-dr-karl-heinz-pettinger/werdegang.html
http://ecv-fi-bin.directo.fi/@Bin/8d9a6ac0e0606dadd1a817f61c0e1ab9/1476023781/application/pdf/211327/ECV-seminaari-10-03-2015_ZeEUS_General.presentation_Laurikko.pdf - 1__Markkinat
Volvo sähköbussit on menestys.
http://zeeus.eu/
http://us8.campaign-archive2.com/?u=984ad2e9f10f2b8d30eec95b7&id=c6d6fb9f10&e=3e248e7f32 - 1__Markkinat
Tomintavarmuus on erinomainen.
http://www.bussmagasinet.se/2015/03/premiar-for-stockholms-nya-elbusslinje/ - 1__Markkinat
Volvo 7900 on erinomainen ja valmis.
http://electric.volvobuses.com/ - 1__Markkinat
https://www.youtube.com/watch?v=FseBmNiqrd0
Eurooppalainen latausstandardi 2019 käyttöön.
https://chargedevs.com/newswire/european-electric-bus-manufacturers-agree-on-open-charging-interface/
http://new.abb.com/ev-charging - 1__Markkinat
Amerikkalainen sähköbussivalmistaja Proterra ...Avasi latausjärjestelmänsä.
https://www.proterra.com/press-release/proterra-opens-its-electric-vehicle-fast-charging-technology-to-mass-transit-industry/
Proterra keräsi lisäannissa 55 miljoonaa, mutta tekee vieläkin turskaa.
http://cleantechnica.com/2016/08/27/interview-with-ryan-popple-ceo-of-proterra-cleantechnica-exclusive/
Proterra testasi kaikki akkutyypit. Vain Toshiba titanaattianodi toimii.
ABB myy pikalatausasemia. http://www.abb.fi/cawp/seitp202/3d06be8314c2e102c1257f64002dbf07.aspx
Schaefer on vanhaa tekniikkaa: http://www.schaeferpower.com/pdf/fast-charge-shortform.pdf - 1__Markkinat
http://www.bloomberg.com/quote/LECN:SW
Yrityksen piti myydä akkuja sähköbusseihin. Kaupat peruuntui. Akkukennoja ei saatu toimimaan. Syynä on ja oli resurssipula. - 1__Markkinat
Akut kehittyy..
http://batteriselskab.dk/ - 1__Markkinat
https://fi.wikipedia.org/wiki/Epäsymmetrinen_informaatio
Tämä on yleinen ja tiedostettu ongelma. Miten olisi induktiot kaikille päälsytetyille yleisille teille samalla kun päällyste uusitaan? Kustannus toki olisi hieman lisää, mutta näin ei olisi KENENKÄÄN pakko enää käyttää polttomoottoreita,ei bussien, rekkojen tai minkään... Akuissa riittäisi hyvin 10-20km kapasiteetti hiekkateita, pihoja yms. varten
Toki tämä vaatisilsiää sähköä. Jos suomen kaikki autot toimisi sähköllä, vaatisi se reilu puoli ydinvoimalaa lisää :)- Patteri-Paavo
Perehdyhän vähän asiaan ja tule sitten ehdottelemaan tuota taas uudestaan.
"Kustannus toki olisi hieman lisää...." Hehehe.
Tajuatko minkälaisen määrän kaapelointia ja millaiset sähkönsyöttösysteemit tuo vaatisi? Sen käyttäminen vaatisi, että kaikissa ajoneuvoissa olisi standardoidut induktiolatauslaitteet ja tiet rakenettu käytännössä kuparista. Induktiolataus ei myöskään toimi suuren ilmavälin yli, vaan autojen pitäisi kulkea enintään muutaman millimetrin maavaralla. Toimisiko? Noh suomalaisia on 6 miljoonaa. Vuodessa 365 päivää, urakka kestäisi kymmeniä vuosia... Eipä se lasku paljoa päivää kohden tuntuisi kansalaiselle :)
Ja kyllä, se vaatisi standardoidun induktiolaitteen ja lisäksi autossa tulisi olla oma sähkömittari joka olisi yhteydessä sähkölaitokseen, ja tietenkin valvontaa että mittaria myös käytetään.....- 1__Markkinat
Haasteet olisi järjettömät.Kuitenkin Japanissa maglev toimii!
Japanissa yritykset on käyttäneet valtavia summia tuotekehitykseen.
https://www.youtube.com/watch?v=DRABX-s64v0
Vastaavasti Toshiba NMC-litiumtitanaattioksidianodi on esimerkki tuotekehityksestä.
Toshiba käytti siihen miljoonia. Leclanche käytti akkukehitykseen R&D vastaavasti vain satoja tuhansia.
Siksi Leclanche akuissa on vakavia ongelmia. Ongelmakohtia ei saatu korjattua. 1__Markkinat kirjoitti:
Haasteet olisi järjettömät.Kuitenkin Japanissa maglev toimii!
Japanissa yritykset on käyttäneet valtavia summia tuotekehitykseen.
https://www.youtube.com/watch?v=DRABX-s64v0
Vastaavasti Toshiba NMC-litiumtitanaattioksidianodi on esimerkki tuotekehityksestä.
Toshiba käytti siihen miljoonia. Leclanche käytti akkukehitykseen R&D vastaavasti vain satoja tuhansia.
Siksi Leclanche akuissa on vakavia ongelmia. Ongelmakohtia ei saatu korjattua.Totta! mutta jaappa summa 6 miljoonalla, sitten vaikkapa 15 vuodella ja 365 päivässä :) Eipä taida summa juuri kaljatuopin veroja isompi päivässä olla
- Patteri-Paavo
Bussissa kirjoitti:
Noh suomalaisia on 6 miljoonaa. Vuodessa 365 päivää, urakka kestäisi kymmeniä vuosia... Eipä se lasku paljoa päivää kohden tuntuisi kansalaiselle :)
Ja kyllä, se vaatisi standardoidun induktiolaitteen ja lisäksi autossa tulisi olla oma sähkömittari joka olisi yhteydessä sähkölaitokseen, ja tietenkin valvontaa että mittaria myös käytetään.....Jopa sinä olet lapsellinen. Laskepas nyt huviksesi paljonko mahtaisi maksaa tehdä kaikki valtakunnan tiet ja kadut paksusta kuparista. Ja sitten rakentaa sähkönsyötöt niihin. Eihän tuollainen induktiosysteemi millään parilla pikkunarulla toimi, vaan tiessä pitäisi olla todella järeät käämit. Kuparia menisi sellaiset määrät maan alle niin uskomattoman paljon, että teiden silaaminen kullalla olisi halvempaa.
"Kaljatuopin veroja isompi päivässä"...nauran kippurassa. Ei sinulla ole minkäänlaista suhteellisuudentajua.
Ja miten mahtaisi toimia auto, jossa on parin millimetrin maavara?
Eikä tielle kannattaisi sitten eksyä vahingossa vaikka polkupyörällä... HELVETIN kalliiksi se tulisi, mutta kun se jaetaan tarpeeksi isoilla luvuilla, ei kulut olekaan enää niin isot
- 1__Markkinat
Heliox jää jälkeen latauslaitteissa. Heliox hallitsee paremmin D-luokan audiovahvistimet.
http://heliox.nl/
VDL-on vahva Hollannissa.
http://insideevs.com/stadtwerke-munster-introduces-electric-bus-fleet-capable-of-500-kw-charging/
IFAS-rapid charger on todella tehokas.
500kW laturin koteloidut ja suojatut koskettimet sopii Keski-Eurooppaan..
https://www.youtube.com/watch?v=EyRKM08bf1M
ROBOTTIKÄSI on paras menetelmä...
Kalmar 600kW !
http://insideevs.com/kalmar-introduces-600-kw-fast-charger-for-shuttle-buses-straddle-carriers/ - 1__Markkinat
Toshiba LTO akut toimii.
https://www.kalmarglobal.com/globalassets/campaigns/fastcharge/files/Kalmar_white_paper_FastCharge_lores_FINAL.pdf
Cargotec Oyj osaa.
Ensin hybridit ja nyt pikaladattavat täysin sähköiset lukit.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/2013-10-09/Polttoaineenkulutus--40---Kalmar-kehitti-ensimmäiset-hybridilukit-kontinkäsittelyyn-3315597.html - 1__Markkinat
Hyvin kuvattu!
http://www.bermuda.fi/kalmar-video-satamien-sahkoisesta-tulevaisuudesta/
https://www.finder.fi/Mediatoimistoja/Mediayhtiö Bermuda Oy/Tampere/yhteystiedot/2479042 - 1__Markkinat
Länsimetroko myöhässä?
http://yle.fi/uutiset/3-9223768 - 1__Markkinat
Akut on ytimessä.
Proterra käyttää myös edullisia NMC-grafiittiakkuja LG Chem 145$/kWh.
Toshiba LTO akut maksaa 750$/kWh.
Proterra käyttää parhaita testattuja akkuja.
http://jes.ecsdl.org/content/162/9/A1916.full
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwiHq8qlz9PPAhWlO5oKHabuC_oQFggwMAI&url=http://www.mdpi.com/1996-1073/7/8/4895/pdf&usg=AFQjCNEKLhM3xLT6628v8ohc2jgk8QWnKA&bvm=bv.135475266,d.bGs&cad=rja - 1__Markkinat
Kalmarin lukit ja Koneen hissit on erinomaisia. Samoin Wärtsilän sekä ABB:n tuotteet.
Sähköauto sekä tuulimylly/aurinko ja akkupuolella menee sitten heikommin.
http://fi.valoe.com/kumppanimme/
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=248999&start=6840&tstart=0
Korealainen LG jättikonserni on vahva myös akuissa ja aurinkopaneeleissa .
https://www.youtube.com/watch?v=AHNPglRqt44
https://www.youtube.com/watch?v=BcgDbg9nH_M - 1__Markkinat
LG Chem tuottaa akkukilowatin autotehdasasiakkaille 145$ kilowattihintaan.
https://www.youtube.com/watch?v=q9HbHZXEEDs
http://www.lgchem.com/global/lg-chem-company/about-lg-chem/company-history
Sähköbussien "Tesla" http://fortune.com/2015/06/30/tesla-of-electric-buses/ - 1__Markkinat
Hybricon Buss Systems AB on vaikeuksissa. Holmsundissa lomautus. Ei pysy pitkään pinnalla.
https://www.avanza.se/placera/forum/forum/hybricon-bus-systems.100.html - 1__Markkinat
Kinalainen BYD rakentaa SÄHKÖBUSSITEHTAAN Unkariin!
http://news.xinhuanet.com/english/2016-10/11/c_135744101.htm
http://bbj.hu/business/chinas-byd-eyes-to-launch-bus-production-in-hungary_119833
Komaronissa toimi NOKIA ja Savcor. Savcorin tavarat ulosmitattiin! (Savcor, Cencorp, Valoe)
http://bbj.hu/business/liquidator-issues-puts-property-of-savcors-hungarian-unit-up-for-sale_59732
Kaupunki elää teollisuudesta! Audin moottorit ym ! Paljon edullista osaavaa työvoimaa.
Unkarissa autoteollisuudessa ammattimiehen bruttopalkka jää alle tuhanteen euroon. Komaronilainen ei enää mene sillan yli "halvempaan" Komarnoon, koska tilanne on nyt toisin päin.
Suomessa on paras keskittyä suunnitteluun, Rautaa kannattaa vääntää muualla. - 1__Markkinat
Warren Buffett ...
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-28/buffett-backed-byd-targets-450-billion-monorail-market-in-china - 1__Markkinat
Akkujen tärkeys korostuu, Samsung teki suuren virheen. Samsung Note 7 akkuvalmistuksessa! Kaatui ITSESYTTYVÄÄN ja PALAVAAN litiumpolymeeriakkuun. Akku ei ollut stabiili.
Maailman suurin lipo (20%) akkuvalmistaja on ATL. Se tekee Applen akut. Kakkonen (18%) on Sony.
Samsung SDI, LG Chem, Lishan . Kullakin 11% markkinaosuus lipoissa. Coslight 8%---- .Muut on pieniä.
Samsung on vapaassa pudotuksessa Koreassa. Heijastuu kaikkialle. - 1__Markkinat
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000001928308.html
Sveitsiläisen Leclanchen valmistamat akut syttyivät 2016 huhtikuussa formatointiasemassa, kun niitä ladattiin.
http://www.dgap.de/dgap/News/adhoc/leclanch-fire-accident-part-leclanch-factory-germany-april-early-morning/?newsID=934065 - 1__Markkinat
Hybricon on matkalla taas konkurssiin.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/576231/hybricon-bus-systems - 1__Markkinat
Linkker osakeyhtiön arvo ei NOUSE MILJOONAA kuukaudessa! SE on paha VIRHE!
http://www.tekniikkatalous.fi/paivan_lehti/linkkerin-arvo-nousee-miljoonan-kuukaudessa-6235567
https://twitter.com/JanneTervola/status/674234706410516480 - 1__Markkinat
Tämä on ylivoimainen.
http://electric.volvobuses.com/
Siksi Hybricon ja Linkker on pulassa. Samoin monet muut. Ilman substanssia ei voi toimia. Sen ymmärtää jokainen. - 1__Markkinat
Linkkerin tilauskanta on 20 bussia. Miljarditasolle on matkaa..
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalainen-sahkobussivalmistaja-tavoittelee-miljardibisnesta/AtwjUeh3 - 1__Markkinat
Hybricon Systems AB. Startup bussivalmistajan pörssiarvo on ainoastaan 6 miljoonaa euroa.
http://www.svt.se/nyhetsklipp/lokalt/vasterbotten/article9165817.svt
http://www.svt.se/nyhetsklipp/lokalt/vasterbotten/article9161335.svt
2020 Uumajssa siirrytään sähköön. Volvo on vahvoilla.
Korit tuodaan Tsekeistä -teräsrunko Ostravasta.
http://d2pq0d091hcfvs.cloudfront.net/uploads/assets/d8997020-c99c-4359-8233-a1c1b4a9a39a.pdf - 1__Markkinat
Matkustajat pitää hiljaisesta ja hajuttomasta sähköbussista. Ei tarvita vaihtamista, Se helpottaa myös ajamista.
- 1__Markkinat
Hybricon asetettiin elokuussa 2016 pörssin tarkkailulistalle. Syöksy on jatkunut siitä jatkuvasti alas.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/09/15/hybricon-bus-hybricon-bus-blir-kvar-pa-observationslistan-tills-vidare.html - 1__Markkinat
Sähköussien kysyntä kasvaa vuosittain 20% tahtia. Kysyntä ei ole räjähtävää, Se on maltillista. Pienvalmistajilla on uskottavuusongelmia. Siksi autoja ostetaan niiltä lähinnä koekäyttöön. Tulevaisuus riippuu TÄYSIN konseptin toimivuudesta. Takuut ja korjaukset sekä niiden vasteaika. Kone ja Wärtsilä hoitaa pulmat nopeasti. Se on yksi ylivoimatekijä.
Kysynnästä: http://clondoner92.blogspot.fi/2016/03/reports-on-electric-buses-around-world.html - 1__Markkinat
Kiinassa vanhojen LPF akkujen käyttö on vielä yleistä. Amerikan suurin sähköbussivalmistaja Proterra ei NIITÄ KÄYTÄ.
Sama suuntaus on Euroopassa. LPF akkuja käytettiin Hollannissa konkurssiin menneessä sähkökuormuritehtaassa. Yksi EMOSS sähkökuorma-auto ostettiin Tampereelle.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/376266-lahtee-kuin-nappi-takista-huipputehokas-sahkorekka-selvisi-tampereen-talvesta
http://www.faillissementsdossier.nl/en/bankruptcy/1159867/emoss-b-v.aspx - 1__Markkinat
Kiinassa LPF (litiumrautafosfaattiakkujen) valmistuksessa on runsas ylikapasiteetti, Lisä akut on pääosaltaan heikkolaatuisia ensimmäisen sukupolven versioita.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-31/samsung-and-lg-have-a-battery-problem
Korealaisilla on ongelma. Jopa kiinassa valmistettavilla korealaisakuilla. Kiina haluaa 100% OMAA osaamista. Se on vaikeaa, koska tuotekehitys on hidasta. - 1__Markkinat
Nyt Kiina tulee VOIMAKKAASTI NMC-akuilla.
http://pushevs.com/2016/06/10/china-starts-replacing-lifepo4-with-nmc-for-evs/
Seuraavaksi akkuylituotanto!
https://www.weekinchina.com/2016/07/the-next-overcapacity-sector/ - 1__Markkinat
Kanadassa kiinalainen BYD yrittää 324kWh LPF akuilla. Lataus kestää viisi tuntia. Jos ajossa yritetään suurivirta ylläpitolatausta, niin akkujen kestolle saadaaan heittää hyvästit.
https://www.stm.info/sites/default/files/affairespubliques/Communiques/Annexes/sto_fiche_technique_byd_ang_v2.pdf
Kiinalaiset on TOSISSAAN tulossa EUROOPPAAN. BYD aloitti sähköbussitehtaan unkarissa(alumiinikori).
e-Traction myytiin Hollannista Kiinaan.....
http://www.e-traction.com/en/news/227-r-d-center-to-remain-in-the-netherlands-dozens-of-new-jobs-in-the-next-three-years - 1__Markkinat
e-Traction rakentaa Kiinaan moottori/vetolaitetehtaan.. 20 000kpl vuodessa.
Kiina edustaa 80% markkinosuutta maailmassa.
Iso patenttisalkku!
http://patents.justia.com/assignee/e-traction-europe-b-v - aaltoJanne
Kytkemistä ja viritystä.Ne sata bussia jää vielä puheisiin.
http://www.ts.fi/uutiset/talous/859264/Turku ensimmaisessa sahkobussiaallossa- 1__Markkinat
Voidaan ne sata bussia rakentaa. Tomivuus ja hinta ratkaisee.
Alumiini on erinomaista koritekniikassa. Kestävää ja turvallista.
Komaronissakin panostetaan alumiiniin.
https://hipa.hu/alumetal-opens-a-production-plant-in-hungary
BYD ei voi panostaa LiFePO4 eli (LFP- akkuihin) koska ne ei kestä pika tai nopeaa ylläpitolatausta. Kiinassa on taphtunut PAHOJA ONNETTOMUUKSIA LFP -sähköbusseissa lataustilanteissa.
Ranskassa ja Itävallassa tehdyissä testeissä NCA akut voitti. NMC toinen ja LFP oli ylivoimaisesti huonoin isolla marginaalilla.
Valitettavasti jotkut piirivalmistajat ei ymmärrä LFP-BMS toimintaa.
http://electronics.stackexchange.com/questions/71056/does-tis-lifepo4-cv-free-fast-charge-method-reduce-cell-lifetime
Siis LFP ei LPF..... - 1__Markkinat
Yllättävää, mutta LFP akku ei siedä YHTÄÄN ylivarausta. NCA ja NCM akut kestää.
http://ieeexplore.ieee.org/document/6914893/
Syklikestoja...
http://www.helios-eu.org/wp-content/uploads/2010/05/LNMob_Paper_-HELIOS_EV-battery-workshop-10-april-2013.pdf
LFP eli itiumrautafosfaattiakut jäi viimeiseksi. - metsä-veli
Huono tulos minkä LFP kennot testissä saavat on täysin odotettavissa.
Nimittäin tuo EV proseduuri on liian rankka rasite LFP kennoille joiden
pitkä käyttöikä tuhotaan ilmeisesti tarkoituksella omia kennojaan
hypettävän SAFT puljun testeissä.
Käyttö onnistuu myös EV käytössä, mutta akun koko pitää olla riittävä,
Esimerkiksi BYD sähköbussin akku on oikein mitoitettu moottoritehoon
nähden, ja valmistajan kehuma noin 6000 latauskerran kesto on realistinen.
BYD kuormittaa akkupakettia hiukkasen vähemmän kuin mitä itse teen
LFP akulla varustetussa sähkömopoautossani, mutta en oletakaan kuin
noin 2000-3000 latauskerran kestoa.
Yhtään en epäile etteikö näitäkin kennoja saa pilalle huonolla käytöllä, ja
asia tosiaan hieman kärjistyy LFP kennojen kanssa.
Nimittän ladattaessa katodin LFP eli LIFePO4 katodi puretaan aina tyhjäksi
silloin kun on kyse täyslatauksesta.
Kennon sisäinen stabiliteetti on tarkoituksella näin säädetty, mikä tekee
käytöstä helpon ja ennustettavan.
Katodin tyhjentäminen ioneista kuitenkin on jyrkkä toimi, ja latausjännite
pompsahtaa sekunneissa laskettavassa ajassa ylilatauksen puolelle, ellei
automatiikka hoida latauksen katkaisua.
Jos automatiikka epäonnistuu, niin huonosti käy elektrolyyttinä toimivalle
litkulle, mikä kärähtää hieman katodin puolelle ja pahemmin anodin
grafiittimateriaalin pinnalle.
Eräitä kennoja on tullut näin piinattua, mutta eipä niistä vielä löydy
selkeää mitattavaa eroa muihin vertaamalla.
Ihmepelejä ne ovat ja moni heittäytyy huolettomaksi ja pilaa akkunsa
etuajassa.
Metallioksideihin perustuvia kennoja taas ei missään tapauksessa saa
ladata niin että katodi tyhjenee täysin ioneista.
Niiden katodimateriaalin kiderakenne kärsii tästä ja akku ei ota vastaan
seuraavia latauksia entisellä kapasiteetilla.
Niillä ei ole käytännössä lainkaan sisäistä stabiliteettia ja niiden latausautomatiikka on heikosti tietoinen kennojen todellisesta lataustilasta.
Kuitenkin ylilataus yllättää hieman hitaammin, joskin on erittäin haitallista.
Niimpä on pakko rajoittaa sekä purkausta että latausta, - mikä johtaa siihen
että teoreettista korkeaa kapasiteettia ei saada missään käytännön tilanteessa käyttöön.
Olisi rajoitus tarpeen muutenkin, koska elektrolyytti ei oikein kestä
yli 10 vuoden käyttöä edes näitä rajoitettuja latausjännitteitä.
Omaa kokemusta näistä NMC kennoista on noin 4 vuoden ajalta, ja
käyttökohteesta nimeltä Stihl akkusaha.
Täyslatauksia on erääseen akkuun kertynyt 332 kappaletta, ja mitään selvää ja dramaattista eroa ei löydy uudempaan ja vähän käytettyyn akustoon.
Akku joutuu sahassa hirveään rääkkiin, eli sen lataus puretaan noin puolessa
tunnissa ja kuormituspiikit ovat lähelle 1 kw luokkaa akulle jossa on
vain 160 wattituntia energiaa.
LFP tyypillä ei ainakaan vielä ole tällaiseen käyttöön mitään saumaa, - akku
tulee liian painavaksi käsin kannateltavaksi eli reppu-akkua tyrkkää.
Jossain tuossa 500 latauksen hujakalla tulee eteen tilanne jossa sahan akun
automatiikka katkaisee purkauksen kuormituspiikeissä, ja pientä
haittaa käytölle tulee muutoinkin kuin pelkän kapasiteetin laskun myötä.
Näissä NMC kennoissa on se ongelma että ne vanhenevat vaikka niitä
ei paljon käyttäisikään.
Päälle 10 vuoden toimintaikä on jo ongelma ellei käyttö ei ole erittäin
kevyttä, - tuskin päälle 15 vuotta silloinkaan.
Epäilempä että kukaan ei ole saanut kännykän akkuaan kestämään
edes 8 vuotta jonka eräät autonvalmistajat lupaavat NMC tyypin
akuille.
"Markkinoille" tiedoitus että metsäveli otti neuvosta vaarin - eli osti Elcat sähköauton romun.
Moottori ja elektroniikka pelasivat hienosti, ja auton käytön estänyt vika löytyi piloille menneestä pyörän vetoakselin urituksesta.
Moottorin akselilla on valmiiksi kytkinasetelma, ja sen sovittaminen
vanhaan Valmet 15 traktoriin on suhteellisen yksinkertainen temppu. - 1__Markkinat
Valmet oli edistyksellisin traktori maailmassa 1952.
https://www.youtube.com/watch?v=B-HjybpY1KU
- 1__Markkinat
Tesla teki hyvän akkuvalinnan. NCA on johdossa.
LFP on kiinalainen juttu.
http://pushevs.com/2016/06/10/china-starts-replacing-lifepo4-with-nmc-for-evs/
http://link.springer.com/article/10.1007/s11581-016-1703-4- 1__Markkinat
Proterra saa osaamista Teslalta.
http://www.afr.com/technology/electricbus-maker-proterra-hires-extesla-executive-as-chief-operating-officer-20161012-gs12d7
- 1__Markkinat
Samsung Note7 akkupalot piti rajoittua Samsungin omavalmisteisiin akkuihin. Valmistajana Samsung SDI. Nyt maailman suurimman lipovalmistajan ATL:n akut syttyy vikatilanteessa myös Note seiskassa. Ne on valmistettu Samsungin spekseillä. Suuri energiatiheys ja PIKALATAUSKYKY. Osoittaa matalaa sisäistä impedansssia ja se tarkoittaa myös suurta oikosulkuvirtaa vikatilanteessa. Seurauksena on täyden akun ollessa kyseessä tulipalo..
https://www.fastcompany.com/3064639/analyzed/samsung-note-7-battery-explosions-is-fast-charging-tech-to-blame
"Fast charging" - Patteri-Paavo
Jokohan nuo urlahdukset alkaisi riittää...
- 1__Markkinat
Suomen sähköajoneuvoklusteri ei toteutunut. Skenaarioissa alan likevaihdon laskettiin ylittävän miljardin euron rajapyykin 2015 ja työllistävän tuhansia.
Toteutuma on muutama hassu miljoona ja liiketappiot on kymmenissä miljoonissa. - 1__Markkinat
Tilanne on sama Ruotsissa. Lukuunottamatta Volvoa, jolla myynti toimii..
https://www.youtube.com/watch?v=uQvSynZxvtM - 1__Markkinat
Turun sähköbussit HIDASLADATAAN varikolla ja ajossa pysäkkipikalataus.
http://www.epressi.com/tiedotteet/kaupungit-ja-kunnat/sahkobussit-tulevat-turun-seudun-joukkoliikenteeseen.html - 1__Markkinat
Turussa on nyt KAKSI sähköbussia ajossa.
- 1__Markkinat
Satamaan valmistuu laturi. Kontaktiongelmat lentoasemalla pysäytti. Nyt taas toimii.
http://yle.fi/uutiset/3-9273233 - 1__Markkinat
Uusi yritys? Nyt yritetään uudelleen?
http://www.uusiteknologia.fi/2015/12/30/varkaudesta-jalleen-litiumioniakkuja/- 1__Markkinat
Varkauden akkutehtaalle toimitetaan katodipulveri Turussa olevan edustajan kautta.
https://www.finder.fi/Kemikaaleja teollisuus/Johnson Matthey Finland Oy/Turku/yhteystiedot/164678 - 1__Markkinat
Akustoja kasataan Britanniassa ja Puolassa. Myös OEM valmistusta.
http://www.jmbatterysystems.com/technology/manufacturing-technology
http://www.jmbatterysystems.com/technology/cells
http://www.matthey.com/media_and_news/news/2015/johnson-matthey-completes-acquisition-clariant
- 1__Markkinat
Akkutehtaan pullonkauloja on päällystyslinjan hitaus / epätarkkuus.
Automaation puuttuminen (Automaattileikkurit ja stakkerit).
Elektrodipulveri sekoitetaan käsin annosteltuna mixerissä.
Hitsauslaserit puuttuu.
Vanhanaikainen BMS akkupaketissa. Vanhakantainen printtirakenne. LT-chip "ryömii".
Historiaa...
http://yle.fi/uutiset/3-8559952- 1__Markkinat
Sähköbussikauppoja toivottiin 2015 toteutuvan, jopa peräti 220 kappaletta. Odote toteuneista kaupoista oli "hieman optimistinen".
http://www.tekniikkatalous.fi/incoming/linkkerin-arvo-kohonnut-13-milj-vuodessa-eurooppaan-jopa-220-toimitusta-6236580
- 1__Markkinat
Länsipohjan Uumajassa ja Holmsundissa Hybriconilla on pahoja vaikeuksia. Sähköbusseja ei synny, kun rahat on lopussa. Pörssin sääntöjä on jouduttu rikkomaan ja pankeille on annettu vääriä tietoja.
https://www.avanza.se/placera/forum/forum/hybricon-bus-systems.html#5343649 - 1__Markkinat
Hybriconin osake maksaa 3 kruunua. Tappio per osake on 1.5 kruunua.
https://www.shareville.fi/osakkeet/hybricon-bus-systems-ab - 1__Markkinat
Suomessa ja Ruotsissa Toshiban LTO-akut on todettu parhaiksi sähköbussikäyttöön.
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https://www.google.com/patents/US7595134&edit-text=&act=url - 1__Markkinat
Leclanche SA yrityksen valmistamissa akuissa on vikoja. Myönnetty 5 patenttia.
http://patents.justia.com/assignee/leclanch-sa - 1__Markkinat
2015 kesällä päivitetty tietopaketti(guide-to-batteries) raottaa sähköauton akustoa. Antaa ehkä ylioptimistisen kuvan LFP akuista.
.
http://www.jmbatterysystems.com/technology/our-guide-to-batteries - 1__Markkinat
Leclanche SA yrittää lisensoida huonosti toimivaa akkutekniikkaa Kiinaan. Nyt on hyvä aika tyhjentää seitsiläisyrityksen osakkeet.
- 1__Markkinat
Kiinalainen Narada Power on tehnyt aiesopimuksen sveitsiläisen Leclanche SA:n kanssa. Leclanche yrittää myydä valmistuslisenssiä kiinalaisille.
Aiesopmus on outo, koska Leclanchen litiumtitanaattiakku ei toimi suunnitellulla tavalla. Se on ymmärrettävää, koska akkusuunnitelussa heillä on vaatimattomat resurssit.
http://www.bloomberg.com/press-releases/2016-11-21/eqs-adhoc-leclanch-and-narada-power-sign-strategic-global-alliance - 1__Markkinat
Aiesopimus ja akkusuunnittelu...
- 1__Markkinat
Sähköbussi on Kiinassa 4 miljardin markkina. Ongelmana Kiinassa on toimivan litiumtitaanaattiakun puute.
Kiinalaiset toivovat, että Leclanche saisi kehitettyä ja lisensoitua akkukennot Narada Powerille.
Toshiban akku toimii, mutta on kallis. Sitä ei lisesoida ulkopuolisille. Eikä varsinkaan Kiinaan.
http://www.nzz.ch/wirtschaft/leclanche-arbeitet-mit-chinesischer-narada-power-zusammen-ld.129557 - 1__Markkinat
Narada ei vakuuta....
http://en.naradapower.com/index.php/press/clist/info/115
https://www.youtube.com/watch?v=npDCnAVMT6g - 1__Markkinat
Leclanche osakkeita myytiin vakuutusyhtiölle. Ne ei asiasta ymmärrä. Uutisen julkisti yksipuolisesti Leclanche.
CEO osti lisäaikaa. Yritys on roskalainaluokassa. Narada on vahva yritys.- 1__Markkinat
Tulevaisuus on heikko.
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=fi&u=https://www.cash.ch/en/forum/borse/aktien-schweiz/leclanche
- 1__Markkinat
Akkuvarastosopimus vuodelta 2015 nosti pörssikurssia 15%. "Sopimus" Ei johtanut mihinkään. CEO valitti ""rahoituksen saamisen olevan mahdotonta". Kanadalaisosapuoli ei uutisoinut "sopimusta".
KYSEESSÄ OLI TOIMITUSJOHTAJALTA SAATU "tieto".
https://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=de&tl=fi&u=http://www.cash.ch/news/front/was_will_der_chinainvestor_bei_leclanche-3412136-449&sandbox=1 - 1__Markkinat
Leclanche putosi tänää Sveitsissä. Samoin putosi Hybricon Tukholmassa uusiin pohjiin.
https://www.shareville.fi/osakkeet/hybricon-bus-systems-ab
Hybricon ei ole saanut yhtään sähköbussia kaupaksi. Kaikki bussikaupat Ruotsissa on menneet kilpailijoille.
Valtion antama sähköbussituki on vaikeasti kohdennettu ja heikko. On myös vaikean byrokratian takana.
http://www.bussmagasinet.se/2016/03/bussforetagen-regeringens-elbusspremie-hotar-bli-en-flopp/- 1__Markkinat
Lasku jatkui jyrkkänä vielä tänään.
Leclanchen SA:n KAIKKI väitteet on osoitettu vääriksi ja epärealistisiksi.
http://www.energystorageexchange.org/projects/2023
Väitettä väitteen perään. Leclanche SA on kassakriisissä ja tilanne on jatkuvasti huonontunut. Yhtälö on mahdoton.
https://www.bloomberg.com/quote/LECN:SW
https://www.shareville.fi/osakkeet/hybricon-bus-systems-ab
- 1__Markkinat
Konkurssiin menneen akkutehtaan ostaja Arsen K. Aikoo lyhentää maksamattomia vuokria Varkauden kaupungin kiinteistöyhtiölle. Sähköbussit tarvitsee akkuja.
http://www.warkaudenlehti.fi/juttu/akkutehdas-alkoi-maksaa-vuokrarstej/ - 1__Markkinat
Tämä yrittäjä väitti akkutehtaiden keränneen miljardeissa liikkuvia summia. Miten on mahdollista, että vuokranmaksu tökkii?
Hän syytti aiempia akkutehdasyrittäjiä yrittäjiä heikosta rahoituksesta. Epäloogista. Arsenilla on todellinen rahoitusongelma. - 1__Markkinat
Hybriconin piti kokeilla Varkauden akkutehtaan akkuja bussissa Uumajassa. Ei ehtinyt ennen konkurssia.
- 1__Markkinat
AMZ-lopetti toimitukset Holmsundiin.
https://www.youtube.com/watch?v=G7Ou55zyuIg
ABB tähtää 150 000 sähköbussiin Intiassa. 600kW pikalaturit.
http://www.bussmagasinet.se/2016/11/abb-siktar-pa-150-000-elbussar-i-indien/ - 1__Markkinat
Hybricon todennäköisesti toistaa konkurssin.
https://www.youtube.com/watch?v=zLJJgHLbLIU
Skenaariot floppasi. http://miljofordonsyd.se/wp-content/uploads/11-Hybricon-Boh-Westerlund-ver-2.pdf
BYD-Unkari on pudottanut hinnat. Siksi pienvalmistajien kilpailukyky on menetetty.
Asiakas on voittaja, koska sähköbussien hintataso putoaa. Tulevaisuudessa polttomoottoribussit häviää kaupunkiliikenteestä.
Ympäristösyyt ja taloustekijät ratkaisee.
Hybridi ja sähkökäytöt on voittajia. Superkondensaattorit ja metallioksidikatodi-litiumtitanaattianodi sekä NMC katodi-grafiittianodilla varustettujen akkujen käyttö lisääntyy sähköbusseissa.
Kaikkia edellä mainittuja tekniikoita voidaan tarvittaessa soveltaa yhdessä.- 1__Markkinat
Hybriconin tilanne on huono. https://press.aktietorget.se/HybriconBusSystems/Documents/Årsredovisning 2015 Hybricon.pdf
2016 ei saatu sähköbussikauppoja. Siksi syyskuussa haluttiin uutta osakemerkintää, koska rahat oli lopussa. Sitä ei saatu järjestymään.
https://www.aktietorget.se/finwire/NewsItem.aspx?guid=FWS000D577
- 1__Markkinat
Berner: "pyrimme lisäämään sähköbusseja kaupungeissa"
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-lisaa-rajusti-kaasu--ja-sahkoautoilua---reilu-tuki/UfMLcGY2
Tienkäyttö maksulliseksi.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tienkaytosta-alettaneen-peria-maksua-jo-vuonna-2018-mutta-asiaa-valmistellaan-veran-alla-autovaki-artyi-ja-huolestui-6601546 - 1__Markkinat
Sveitsissä Leclanche SA erotti Tanskassa toimivan kiwi/aussin sveitsiläisyhtiön johdosta.
http://www.proff.dk/roller/scott-campbell-macaw/-/10832873/
Hänen ideoita oli flopanneet"verkostoitumiset" ja "aurinkoakkuvalot" . Myös epäonniset akkuprojektit.
http://www.bloomberg.com/press-releases/2016-11-25/eqs-adhoc-leclanch-announces-changes-on-its-board-of-directors
Leclanche SA yrittää korjata vialisia akkuja. Uudelleen suunnitellulla BMS järjestelmällä. Siinä ei ole onnistuttu. - 1__Markkinat
Hybricon ilmoitti tänään uudesta MERKINNÄSTÄ! 30-35 miljonaa kruunua. Tilanteen tekee kestämättömäksi, että HYBRICON ei ole saanut yhtäkään bussitilausta 2016-!?
http://www.hybricon.se/files/user/dokument/2016_11_25.pdf
Tilanne on vaikea.... https://www.avanza.se/placera/forum/forum/hybricon-bus-systems.html#5343649 - 1__Markkinat
Hybricon veti tänään taas pörssihistorian uudet pohjat. Sähköbussiaiesopimuksetkin on kaatuneet. Pankkilainat on hoitamatta. Yrityksestä on tehty "nostoja-kulukorvauksia".
https://www.shareville.fi/osakkeet/hybricon-bus-systems-ab- 1__Markkinat
Euro 6 on tulossa.
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/liikennejarjestelman_terveysvaikutusken_-esiselvitysluonnos_27.9.2016.pdf
https://www.hsl.fi/uutiset/2016/uusia-linjoja-ja-liikennoitsijoita-espooseen-ja-helsinkiin-7987
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/bussityypit.html
Euro 6 hybridit on kalliita. Vanha kalusto ajetaan loppuun. - 1__Markkinat
Etanoli palaa tehokkaasti myös busseissa.
http://www.iea-amf.org/content/fuel_information/ethanol/special_engines_ethanol/diesel_engines_ethanol - 1__Markkinat
Uumajalais- holmsundilainen sähköbussivalmistaja teki tänään uudet pörssipohjat Tukholmassa.
https://www.shareville.fi/osakkeet/hybricon-bus-systems-ab - 1__Markkinat
Suomesta on myyty! Viisas päätös! Konkurssi lähenee!
http://trader.di.se/index.php/quote/maklarstat/1107066 - 1__Markkinat
Taas uudet pohjat Tukholmassa!
- 1__Markkinat
Ekobrott!
- 1__Markkinat
Kompetenssia. https://www.youtube.com/watch?v=y-HW_UG_oVM
- 1__Markkinat
Varkaudessa kehitetty paketti ja BMS. Jänniterajoja on muutettu.
https://vimeo.com/166175401 - 1__Markkinat
Holsundilaisen Hybricon sähköbussivalmistajan VD joutuu lähtemään.
Henkilökuntaa ei juuri enää ole ja yhtään bussia ei ole saatu myytyä.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/12/30/hybricon-bus-hybricon-bus-kallar-till-extra-bolagsstamma-ny-styrelseledamot-och-emissionsbemyndigande-foreslas.html - 1__Markkinat
Holmsundissa toimivan Hybriconin uusi VD on Johan Suup. Yhtiön kurssi nousi heti 20%.
http://www.di.se/nyheter/johan-suup-ny-vd-pa-hybricon-bus-system/- 1__Markkinat
Hybricon hävisi Norjan Drammenin sähköbussitilauksen.
http://www.bussmagasinet.se/2017/01/manga-oklarheter-kring-elbussupphanding/
Hybricon putosi.
- 1__Markkinat
Kummallista? http://www.di.se/bil/elbilen-en-riktig-klimatbov/
- Johan_on_markkinat
Niin mikä on kummallista
- 1.__Markkinat
Uudenaikaiset sähköbussit on menestys. Sähköbussien hintaromahdus tuo liikennelaitoksille SELVIÄ KUSTANNUSETUJA! Akku ja moottoritekniikka/elektroniikka halpenee.
Jo 20 luvulla SÄHKÖBUSSIT ON ! 100% VARMUUDELLA DIESELBUSSEJA MYÖS HANKINTAHINNALTAAN EDULLISEMPIA !
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879