Turkuun kotimaiset sähköbussit !

1__Markkinat

Turku saa alumiinirakenteiset sähköbussit.
6 vaiheinen kestomagneettimoottori ja japanilaiset Toshiba litiumtitaanaattioksidi akut.
300kW pikalataus 5 minuuttia. KYTKENNÄN NAARASKAPPALE ON LUUKUN TAKANA AUTON KATOSSA. VIRROITIN TULEE YLHÄÄLTÄ ALAS. Automatiikkaa ohjaa auton "töpselien" kohdistuksessa

Tällä pyritään estämään kontaktiongelmat. Perinteinen menetelmä käyttää ylös nousevaa virroitinta. kuten ratikoissa tai vetureissa.

https://www.youtube.com/watch?v=Q1fpCx6d9x8

151

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1__Markkinat

      Akusto on auton "sydän". LiFePO4 akut toimi huonosti sähköbussisssa. Ne vaatii pitkää peruslatausta. Käyttö"välilatauksessa" ei toimi.

      Kiinassa on useita epäonnistumisia. HSL valitsi siksi parhaat ja "kalliit" Toshiba akut sähköbusseihin.

    • Hups34646634

      Enpä usko että (alle) 300Kw pikalataus onnistuu 5 minuutissa. Valtava määrä ampeereja pitäisi siis kulkea johdoissa tuossa ajassa. Mutta jotain 20% latausta voisin vaikka uskoa viidessä minuutissa.

      Jätit sitten tuosta pikalatauksesta linkin kokonaan pois...

      • Sähkääri

        Ei tuo 15A virta nyt niin kova ole kun piuhat on kuitenkin mitoitettu 63A virralle. 4 bussia lataa siis samaan aikaan yhdestä 20kV kaapelista.


      • kaha53
        Sähkääri kirjoitti:

        Ei tuo 15A virta nyt niin kova ole kun piuhat on kuitenkin mitoitettu 63A virralle. 4 bussia lataa siis samaan aikaan yhdestä 20kV kaapelista.

        Tuleehan siitä 20 kV:lla lähes 200A. Eli ei 64A kaapelit kestä.


      • Sähkääri
        kaha53 kirjoitti:

        Tuleehan siitä 20 kV:lla lähes 200A. Eli ei 64A kaapelit kestä.

        Ei tule 200A vaan 15A. 63A piyhat riittää vallan mainiosti.


      • kaha53
        Sähkääri kirjoitti:

        Ei tule 200A vaan 15A. 63A piyhat riittää vallan mainiosti.

        300kW / 20 kV = 15 A, jos otettaisiin tuo 300 kW teho tunnissa, mutta tässähän se otettiin 5 minuutissa, joten tuo 15A täytyy kertoa 60/5 = 12 ja saadaan 180 A.
        Kannattaisi olla hereillä matikan/fysiikan tunnilla!


      • Sähkääri

        300kW on 300kW riippumatta ajasta. Se että 5 minuutissa tuolla teholla saadaan 25kWh ei muuta tehoa mihinkään.


      • kaha53
        Sähkääri kirjoitti:

        300kW on 300kW riippumatta ajasta. Se että 5 minuutissa tuolla teholla saadaan 25kWh ei muuta tehoa mihinkään.

        Joopa joo. Mutta 5 minuutissa piti saada 300 kW energia. Sähköteho on 300 kW, mutta energian kulutus ilmoitetaan kWh ja tässä se oli 300kW 5 min.
        En enää palaa asiaan, pysy uskossasi.


      • Sähkääri

        Tuossa ylempänä lukee "300kw pikalataus 5 minuuttia" ei "300kWh pikalataus 5 minuuttia".

        Pikalataus siis kestää 5 minuuttia ja teho on 300kW. Kaapelit ja sulakkeet kestää, linja-auto(t) saa 25kWh energiaa (miinus häviöt), vuorot rullaa ja kaikki on hyvin.

        Kun tehon ja energian yksiköt on hakusessa, niin ymmärrän toki että tulee käsite- ja käsitysvirheitä. Harmillista on se, että näitä virheitä sitten levitellään muka totuuksina ympäriinsä.


      • SähköAsiantuntija

        Noin se menee kuten sähkäri sanoo.

        Ampeerit johdossa eivät rajoita latausnopeutta niinkään paljon kuin akku itse. Johtoja saa helposti paksumpia, mutta siitä ei ole hyötyä, koska akku on pullonkaula latausnopeudelle.

        kW ei tosiaan ole energian yksikkö, vaan tehon yksikkö. Eli energian määrä aikayksikössä.

        Watti tarkoittaa Joulea sekunnissa, J/s.

        Kun tämä kerrotaan ajalla, vasta sitten tulee tulokseksi tehty työ.


    • 1__Markkinat

      Haaste on satojen amperien siirtäminen luotettavasti ja pienellä kontakti resistanssilla. Siksi kontaktipisteen tulee olla valvottu ja mekaanisesti luja.

      http://www.epri.com/Documents/Infrastructure Working Council Meeting/1506/Truck and Bus Meeting Presentations.pdf

      http://www.opbrid.com/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=55&lang=en

      Perinteinen pantografi on ongelmallinen! Kontaktiresistanssi on suuri.
      Toimii kilovolttitasoilla , mutta sähköbussissa keskijännitettä ei voida suoraan käyttää. Vaatisi investointeja bussilatureihin.
      Suurivirtalaturilaitteisto on nyt integroitu latausasemalle. Ei bussiin.

      Siksi satojen amperien johdatus pikalatauksessa.

      Latausjärjestelmä voitaisiin rakentaa induktiivisesti, mutta kustannukset !
      Vaatisi bussiin paljon lisäelektroniikkaa.
      Paljon ongelmia .....Lisäksi hyötysuhde ja jäähdytys, paino, luotettavuus , kustannukset, turvallisuus......

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      LiFePO4 akkuja on yritetty soveltaa akkubussiin. Pikalatauskokeissa tuli pullistuneita akkukennoja ja muita vaurioita.
      Sveitsiläisissä Leclanche titanaattioksidikennoissa oli samoja ongelmia.

    • 1__Markkinat
    • näppärät

      Kyllä turus osataan!

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Janin työstä puuttui Hybricon Uumajasta. Yritys meni konkurssiin 2013 .
      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hybricon-i-konkurs
      Kaupunki osti konkurssipesän.

      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/umea-koper-konkursbolag

      Hybricon pörssiin! 2015....
      http://www.axier.se/bors-marknad/Hybricon,-den-svenska-elbussen-som-laddas-pa-tre-minuter

      TARKKAILULISTALLE 2016 ! http://www.privataaffarer.se/borsguiden/hybricon-flyttas-till-obslistan-efter-informationsbrister-872338


      Kenkää työntekijöille 2016! https://translate.google.com/translate?sl=sv&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http://www.bussmagasinet.se/2016/06/elbusstillverkaren-hybricon-varslar/&edit-text=&act=url


      VOLVO sähköbussit on valovuoden edellä nyrkkipajojen tuotteista! HYPETYSTÄ!
      VOLVO on myynyt tuhansia sähköbusseja.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      VD Jonas Hansson tuottaa korit Tsekeistä ja Puolasta. Bussit kootaan Uumajan/ Holmsundin pajalla "moduleista".
      Autoissa käytetään litiumtitanaattianodilla varustettuja akkuja. Jonas sanoi Hybriconin busseilla pääsevän samalla latausajalla kilpailijoita 3-4 kertaa pitemmälle.

      He ovat tehneet tuotekehitystä napamoottorien ja jarrujen sovittamiseen, Moottorisäätö on Hybriconin omaa osaamista :) ....

      Valencen akut aiemmin hajosi. Yksi konkurssitekijä 2013.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Volvon hybridit on vahvoilla. Kaikilla pienvalmistajilla on uskottavuusongelmia ja rajatut resurssit. Takuukysymykset on riski.

      • 1__Markkinat

        Akustoksi kaavailtiin varkautelaisia akkuja. Niitä ei saatu toimimaan. Sitten kaavailuissa oli sveisiläiset Leclanche akkutehtaan litiumtitanaattioksidianodiin perustuvat akut..
        Ne EI TOIMINEET. Elektrodipulverimaalin valmistuksessa käytetään VETTÄ. Voimakas kuivaus ei poista jäämiä. Kosteutta jää massan kiderakenteeseen. Se aiheuttaa AKKUKENNOJEN PULLISTUMISTA voimakkaassa latauksessa.

        Toshiba käyttää perinteistä liuotinta, koska ympäristöystävällisen vesimenetelmän riskit tiedettiin.

        Toshiba LTO SCiB akkukennot ei PULLISTU.


    • 1__Markkinat

      Suomessa uskotaan aina uuteen teollisuuteen. Akkuteollisuus kaatui ja sitä yritetään tekohengittää..
      http://www.talouselama.fi/uutiset/elamaa-konkurssin-jalkeen-ss-varkauden-akkutehdas-aikoo-moninkertaistaa-tyontekijamaaransa-parissa-vuodessa-3481258

      Tuulivoimalavalmistus kaatui. Viimeisenä vaasalainen MERVENTO Oy.

      http://yle.fi/uutiset/3-7471013


      http://yle.fi/uutiset/3-9208099

      Piensarjatuotannon kannattavuus on mahdotonta. Suomessa myös suursarjatuotanto ei kannata.

      Aurinkopaneelien valmistus Suomessa on kannattamatonta. Valoe Oyj on myös kaatumassa Mikkelissä.

      Akkujen valmistus on myös Venäjällä (Liotech) kannattamatonta. Siellä valmistettiin LiFePO4 akkuja vesidispersioon perustuvalla tekniikalla. Vrt.Leclanche SA .

      Akut pullistui latauksessa.

      http://www.politforums.net/eng/internal/1407413120.html

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Hybridibussit on koettua ja toimivaa tekniikkaa.
      http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/41487.pdf

      Maalasjärjellä nähtynä. Näen pelkästään akkujen varassa toimimisen olevan riski. Helsingissä kaasubusseista saatiin arvokkaita käyttökokemuksia.
      Selvää on, että luotettavuutta saadaan lisää kokemuksen kautta.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Hyvä asia on, että Turku vaati Toshiban akut. Muut akut olisivat pian vainaita.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Amerikkalainen sähköbussivalmistaja Proterra ...Avasi latausjärjestelmänsä.
      https://www.proterra.com/press-release/proterra-opens-its-electric-vehicle-fast-charging-technology-to-mass-transit-industry/

      Proterra keräsi lisäannissa 55 miljoonaa, mutta tekee vieläkin turskaa.
      http://cleantechnica.com/2016/08/27/interview-with-ryan-popple-ceo-of-proterra-cleantechnica-exclusive/

      Proterra testasi kaikki akkutyypit. Vain Toshiba titanaattianodi toimii.

      ABB myy pikalatausasemia. http://www.abb.fi/cawp/seitp202/3d06be8314c2e102c1257f64002dbf07.aspx

      Schaefer on vanhaa tekniikkaa: http://www.schaeferpower.com/pdf/fast-charge-shortform.pdf

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • Miten olisi induktiot kaikille päälsytetyille yleisille teille samalla kun päällyste uusitaan? Kustannus toki olisi hieman lisää, mutta näin ei olisi KENENKÄÄN pakko enää käyttää polttomoottoreita,ei bussien, rekkojen tai minkään... Akuissa riittäisi hyvin 10-20km kapasiteetti hiekkateita, pihoja yms. varten

      Toki tämä vaatisilsiää sähköä. Jos suomen kaikki autot toimisi sähköllä, vaatisi se reilu puoli ydinvoimalaa lisää :)

      • Patteri-Paavo

        Perehdyhän vähän asiaan ja tule sitten ehdottelemaan tuota taas uudestaan.

        "Kustannus toki olisi hieman lisää...." Hehehe.

        Tajuatko minkälaisen määrän kaapelointia ja millaiset sähkönsyöttösysteemit tuo vaatisi? Sen käyttäminen vaatisi, että kaikissa ajoneuvoissa olisi standardoidut induktiolatauslaitteet ja tiet rakenettu käytännössä kuparista. Induktiolataus ei myöskään toimi suuren ilmavälin yli, vaan autojen pitäisi kulkea enintään muutaman millimetrin maavaralla. Toimisiko?


      • Noh suomalaisia on 6 miljoonaa. Vuodessa 365 päivää, urakka kestäisi kymmeniä vuosia... Eipä se lasku paljoa päivää kohden tuntuisi kansalaiselle :)

        Ja kyllä, se vaatisi standardoidun induktiolaitteen ja lisäksi autossa tulisi olla oma sähkömittari joka olisi yhteydessä sähkölaitokseen, ja tietenkin valvontaa että mittaria myös käytetään.....


      • 1__Markkinat

        Haasteet olisi järjettömät.Kuitenkin Japanissa maglev toimii!
        Japanissa yritykset on käyttäneet valtavia summia tuotekehitykseen.

        https://www.youtube.com/watch?v=DRABX-s64v0

        Vastaavasti Toshiba NMC-litiumtitanaattioksidianodi on esimerkki tuotekehityksestä.
        Toshiba käytti siihen miljoonia. Leclanche käytti akkukehitykseen R&D vastaavasti vain satoja tuhansia.
        Siksi Leclanche akuissa on vakavia ongelmia. Ongelmakohtia ei saatu korjattua.


      • 1__Markkinat kirjoitti:

        Haasteet olisi järjettömät.Kuitenkin Japanissa maglev toimii!
        Japanissa yritykset on käyttäneet valtavia summia tuotekehitykseen.

        https://www.youtube.com/watch?v=DRABX-s64v0

        Vastaavasti Toshiba NMC-litiumtitanaattioksidianodi on esimerkki tuotekehityksestä.
        Toshiba käytti siihen miljoonia. Leclanche käytti akkukehitykseen R&D vastaavasti vain satoja tuhansia.
        Siksi Leclanche akuissa on vakavia ongelmia. Ongelmakohtia ei saatu korjattua.

        Totta! mutta jaappa summa 6 miljoonalla, sitten vaikkapa 15 vuodella ja 365 päivässä :) Eipä taida summa juuri kaljatuopin veroja isompi päivässä olla


      • Patteri-Paavo
        Bussissa kirjoitti:

        Noh suomalaisia on 6 miljoonaa. Vuodessa 365 päivää, urakka kestäisi kymmeniä vuosia... Eipä se lasku paljoa päivää kohden tuntuisi kansalaiselle :)

        Ja kyllä, se vaatisi standardoidun induktiolaitteen ja lisäksi autossa tulisi olla oma sähkömittari joka olisi yhteydessä sähkölaitokseen, ja tietenkin valvontaa että mittaria myös käytetään.....

        Jopa sinä olet lapsellinen. Laskepas nyt huviksesi paljonko mahtaisi maksaa tehdä kaikki valtakunnan tiet ja kadut paksusta kuparista. Ja sitten rakentaa sähkönsyötöt niihin. Eihän tuollainen induktiosysteemi millään parilla pikkunarulla toimi, vaan tiessä pitäisi olla todella järeät käämit. Kuparia menisi sellaiset määrät maan alle niin uskomattoman paljon, että teiden silaaminen kullalla olisi halvempaa.

        "Kaljatuopin veroja isompi päivässä"...nauran kippurassa. Ei sinulla ole minkäänlaista suhteellisuudentajua.

        Ja miten mahtaisi toimia auto, jossa on parin millimetrin maavara?
        Eikä tielle kannattaisi sitten eksyä vahingossa vaikka polkupyörällä...


      • HELVETIN kalliiksi se tulisi, mutta kun se jaetaan tarpeeksi isoilla luvuilla, ei kulut olekaan enää niin isot


    • 1__Markkinat

      Heliox jää jälkeen latauslaitteissa. Heliox hallitsee paremmin D-luokan audiovahvistimet.

      http://heliox.nl/
      VDL-on vahva Hollannissa.

      http://insideevs.com/stadtwerke-munster-introduces-electric-bus-fleet-capable-of-500-kw-charging/
      IFAS-rapid charger on todella tehokas.
      500kW laturin koteloidut ja suojatut koskettimet sopii Keski-Eurooppaan..

      https://www.youtube.com/watch?v=EyRKM08bf1M

      ROBOTTIKÄSI on paras menetelmä...
      Kalmar 600kW !

      http://insideevs.com/kalmar-introduces-600-kw-fast-charger-for-shuttle-buses-straddle-carriers/

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Kinalainen BYD rakentaa SÄHKÖBUSSITEHTAAN Unkariin!

      http://news.xinhuanet.com/english/2016-10/11/c_135744101.htm
      http://bbj.hu/business/chinas-byd-eyes-to-launch-bus-production-in-hungary_119833

      Komaronissa toimi NOKIA ja Savcor. Savcorin tavarat ulosmitattiin! (Savcor, Cencorp, Valoe)

      http://bbj.hu/business/liquidator-issues-puts-property-of-savcors-hungarian-unit-up-for-sale_59732

      Kaupunki elää teollisuudesta! Audin moottorit ym ! Paljon edullista osaavaa työvoimaa.

      Unkarissa autoteollisuudessa ammattimiehen bruttopalkka jää alle tuhanteen euroon. Komaronilainen ei enää mene sillan yli "halvempaan" Komarnoon, koska tilanne on nyt toisin päin.

      Suomessa on paras keskittyä suunnitteluun, Rautaa kannattaa vääntää muualla.

    • 1__Markkinat

      Akkujen tärkeys korostuu, Samsung teki suuren virheen. Samsung Note 7 akkuvalmistuksessa! Kaatui ITSESYTTYVÄÄN ja PALAVAAN litiumpolymeeriakkuun. Akku ei ollut stabiili.

      Maailman suurin lipo (20%) akkuvalmistaja on ATL. Se tekee Applen akut. Kakkonen (18%) on Sony.

      Samsung SDI, LG Chem, Lishan . Kullakin 11% markkinaosuus lipoissa. Coslight 8%---- .Muut on pieniä.
      Samsung on vapaassa pudotuksessa Koreassa. Heijastuu kaikkialle.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Tämä on ylivoimainen.

      http://electric.volvobuses.com/

      Siksi Hybricon ja Linkker on pulassa. Samoin monet muut. Ilman substanssia ei voi toimia. Sen ymmärtää jokainen.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Matkustajat pitää hiljaisesta ja hajuttomasta sähköbussista. Ei tarvita vaihtamista, Se helpottaa myös ajamista.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Sähköussien kysyntä kasvaa vuosittain 20% tahtia. Kysyntä ei ole räjähtävää, Se on maltillista. Pienvalmistajilla on uskottavuusongelmia. Siksi autoja ostetaan niiltä lähinnä koekäyttöön. Tulevaisuus riippuu TÄYSIN konseptin toimivuudesta. Takuut ja korjaukset sekä niiden vasteaika. Kone ja Wärtsilä hoitaa pulmat nopeasti. Se on yksi ylivoimatekijä.

      Kysynnästä: http://clondoner92.blogspot.fi/2016/03/reports-on-electric-buses-around-world.html

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Kanadassa kiinalainen BYD yrittää 324kWh LPF akuilla. Lataus kestää viisi tuntia. Jos ajossa yritetään suurivirta ylläpitolatausta, niin akkujen kestolle saadaaan heittää hyvästit.

      https://www.stm.info/sites/default/files/affairespubliques/Communiques/Annexes/sto_fiche_technique_byd_ang_v2.pdf

      Kiinalaiset on TOSISSAAN tulossa EUROOPPAAN. BYD aloitti sähköbussitehtaan unkarissa(alumiinikori).

      e-Traction myytiin Hollannista Kiinaan.....
      http://www.e-traction.com/en/news/227-r-d-center-to-remain-in-the-netherlands-dozens-of-new-jobs-in-the-next-three-years

    • 1__Markkinat
    • aaltoJanne
      • 1__Markkinat

        Voidaan ne sata bussia rakentaa. Tomivuus ja hinta ratkaisee.
        Alumiini on erinomaista koritekniikassa. Kestävää ja turvallista.

        Komaronissakin panostetaan alumiiniin.
        https://hipa.hu/alumetal-opens-a-production-plant-in-hungary

        BYD ei voi panostaa LiFePO4 eli (LFP- akkuihin) koska ne ei kestä pika tai nopeaa ylläpitolatausta. Kiinassa on taphtunut PAHOJA ONNETTOMUUKSIA LFP -sähköbusseissa lataustilanteissa.
        Ranskassa ja Itävallassa tehdyissä testeissä NCA akut voitti. NMC toinen ja LFP oli ylivoimaisesti huonoin isolla marginaalilla.
        Valitettavasti jotkut piirivalmistajat ei ymmärrä LFP-BMS toimintaa.


        http://electronics.stackexchange.com/questions/71056/does-tis-lifepo4-cv-free-fast-charge-method-reduce-cell-lifetime

        Siis LFP ei LPF.....


      • 1__Markkinat

      • metsä-veli

        Huono tulos minkä LFP kennot testissä saavat on täysin odotettavissa.
        Nimittäin tuo EV proseduuri on liian rankka rasite LFP kennoille joiden
        pitkä käyttöikä tuhotaan ilmeisesti tarkoituksella omia kennojaan
        hypettävän SAFT puljun testeissä.
        Käyttö onnistuu myös EV käytössä, mutta akun koko pitää olla riittävä,
        Esimerkiksi BYD sähköbussin akku on oikein mitoitettu moottoritehoon
        nähden, ja valmistajan kehuma noin 6000 latauskerran kesto on realistinen.
        BYD kuormittaa akkupakettia hiukkasen vähemmän kuin mitä itse teen
        LFP akulla varustetussa sähkömopoautossani, mutta en oletakaan kuin
        noin 2000-3000 latauskerran kestoa.

        Yhtään en epäile etteikö näitäkin kennoja saa pilalle huonolla käytöllä, ja
        asia tosiaan hieman kärjistyy LFP kennojen kanssa.
        Nimittän ladattaessa katodin LFP eli LIFePO4 katodi puretaan aina tyhjäksi
        silloin kun on kyse täyslatauksesta.
        Kennon sisäinen stabiliteetti on tarkoituksella näin säädetty, mikä tekee
        käytöstä helpon ja ennustettavan.
        Katodin tyhjentäminen ioneista kuitenkin on jyrkkä toimi, ja latausjännite
        pompsahtaa sekunneissa laskettavassa ajassa ylilatauksen puolelle, ellei
        automatiikka hoida latauksen katkaisua.
        Jos automatiikka epäonnistuu, niin huonosti käy elektrolyyttinä toimivalle
        litkulle, mikä kärähtää hieman katodin puolelle ja pahemmin anodin
        grafiittimateriaalin pinnalle.
        Eräitä kennoja on tullut näin piinattua, mutta eipä niistä vielä löydy
        selkeää mitattavaa eroa muihin vertaamalla.
        Ihmepelejä ne ovat ja moni heittäytyy huolettomaksi ja pilaa akkunsa
        etuajassa.

        Metallioksideihin perustuvia kennoja taas ei missään tapauksessa saa
        ladata niin että katodi tyhjenee täysin ioneista.
        Niiden katodimateriaalin kiderakenne kärsii tästä ja akku ei ota vastaan
        seuraavia latauksia entisellä kapasiteetilla.
        Niillä ei ole käytännössä lainkaan sisäistä stabiliteettia ja niiden latausautomatiikka on heikosti tietoinen kennojen todellisesta lataustilasta.
        Kuitenkin ylilataus yllättää hieman hitaammin, joskin on erittäin haitallista.
        Niimpä on pakko rajoittaa sekä purkausta että latausta, - mikä johtaa siihen
        että teoreettista korkeaa kapasiteettia ei saada missään käytännön tilanteessa käyttöön.
        Olisi rajoitus tarpeen muutenkin, koska elektrolyytti ei oikein kestä
        yli 10 vuoden käyttöä edes näitä rajoitettuja latausjännitteitä.
        Omaa kokemusta näistä NMC kennoista on noin 4 vuoden ajalta, ja
        käyttökohteesta nimeltä Stihl akkusaha.
        Täyslatauksia on erääseen akkuun kertynyt 332 kappaletta, ja mitään selvää ja dramaattista eroa ei löydy uudempaan ja vähän käytettyyn akustoon.
        Akku joutuu sahassa hirveään rääkkiin, eli sen lataus puretaan noin puolessa
        tunnissa ja kuormituspiikit ovat lähelle 1 kw luokkaa akulle jossa on
        vain 160 wattituntia energiaa.
        LFP tyypillä ei ainakaan vielä ole tällaiseen käyttöön mitään saumaa, - akku
        tulee liian painavaksi käsin kannateltavaksi eli reppu-akkua tyrkkää.
        Jossain tuossa 500 latauksen hujakalla tulee eteen tilanne jossa sahan akun
        automatiikka katkaisee purkauksen kuormituspiikeissä, ja pientä
        haittaa käytölle tulee muutoinkin kuin pelkän kapasiteetin laskun myötä.
        Näissä NMC kennoissa on se ongelma että ne vanhenevat vaikka niitä
        ei paljon käyttäisikään.
        Päälle 10 vuoden toimintaikä on jo ongelma ellei käyttö ei ole erittäin
        kevyttä, - tuskin päälle 15 vuotta silloinkaan.
        Epäilempä että kukaan ei ole saanut kännykän akkuaan kestämään
        edes 8 vuotta jonka eräät autonvalmistajat lupaavat NMC tyypin
        akuille.

        "Markkinoille" tiedoitus että metsäveli otti neuvosta vaarin - eli osti Elcat sähköauton romun.
        Moottori ja elektroniikka pelasivat hienosti, ja auton käytön estänyt vika löytyi piloille menneestä pyörän vetoakselin urituksesta.
        Moottorin akselilla on valmiiksi kytkinasetelma, ja sen sovittaminen
        vanhaan Valmet 15 traktoriin on suhteellisen yksinkertainen temppu.


      • 1__Markkinat

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Samsung Note7 akkupalot piti rajoittua Samsungin omavalmisteisiin akkuihin. Valmistajana Samsung SDI. Nyt maailman suurimman lipovalmistajan ATL:n akut syttyy vikatilanteessa myös Note seiskassa. Ne on valmistettu Samsungin spekseillä. Suuri energiatiheys ja PIKALATAUSKYKY. Osoittaa matalaa sisäistä impedansssia ja se tarkoittaa myös suurta oikosulkuvirtaa vikatilanteessa. Seurauksena on täyden akun ollessa kyseessä tulipalo..

      https://www.fastcompany.com/3064639/analyzed/samsung-note-7-battery-explosions-is-fast-charging-tech-to-blame

      "Fast charging"

    • 1__Markkinat

      Suomen sähköajoneuvoklusteri ei toteutunut. Skenaarioissa alan likevaihdon laskettiin ylittävän miljardin euron rajapyykin 2015 ja työllistävän tuhansia.
      Toteutuma on muutama hassu miljoona ja liiketappiot on kymmenissä miljoonissa.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Turussa on nyt KAKSI sähköbussia ajossa.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Akkutehtaan pullonkauloja on päällystyslinjan hitaus / epätarkkuus.
      Automaation puuttuminen (Automaattileikkurit ja stakkerit).
      Elektrodipulveri sekoitetaan käsin annosteltuna mixerissä.
      Hitsauslaserit puuttuu.
      Vanhanaikainen BMS akkupaketissa. Vanhakantainen printtirakenne. LT-chip "ryömii".

      Historiaa...



      http://yle.fi/uutiset/3-8559952

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Leclanche SA yrittää lisensoida huonosti toimivaa akkutekniikkaa Kiinaan. Nyt on hyvä aika tyhjentää seitsiläisyrityksen osakkeet.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Aiesopimus ja akkusuunnittelu...

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Leclanche osakkeita myytiin vakuutusyhtiölle. Ne ei asiasta ymmärrä. Uutisen julkisti yksipuolisesti Leclanche.
      CEO osti lisäaikaa. Yritys on roskalainaluokassa. Narada on vahva yritys.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Tämä yrittäjä väitti akkutehtaiden keränneen miljardeissa liikkuvia summia. Miten on mahdollista, että vuokranmaksu tökkii?
      Hän syytti aiempia akkutehdasyrittäjiä yrittäjiä heikosta rahoituksesta. Epäloogista. Arsenilla on todellinen rahoitusongelma.

    • 1__Markkinat

      Hybriconin piti kokeilla Varkauden akkutehtaan akkuja bussissa Uumajassa. Ei ehtinyt ennen konkurssia.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat

      Hybricon todennäköisesti toistaa konkurssin.
      https://www.youtube.com/watch?v=zLJJgHLbLIU

      Skenaariot floppasi. http://miljofordonsyd.se/wp-content/uploads/11-Hybricon-Boh-Westerlund-ver-2.pdf

      BYD-Unkari on pudottanut hinnat. Siksi pienvalmistajien kilpailukyky on menetetty.

      Asiakas on voittaja, koska sähköbussien hintataso putoaa. Tulevaisuudessa polttomoottoribussit häviää kaupunkiliikenteestä.
      Ympäristösyyt ja taloustekijät ratkaisee.

      Hybridi ja sähkökäytöt on voittajia. Superkondensaattorit ja metallioksidikatodi-litiumtitanaattianodi sekä NMC katodi-grafiittianodilla varustettujen akkujen käyttö lisääntyy sähköbusseissa.

      Kaikkia edellä mainittuja tekniikoita voidaan tarvittaessa soveltaa yhdessä.

    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

      • 1__Markkinat

        Taas uudet pohjat Tukholmassa!


      • 1__Markkinat

        Ekobrott!


    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
    • 1__Markkinat
      • 1__Markkinat

    • 1__Markkinat
      • Johan_on_markkinat

        Niin mikä on kummallista


      • 1.__Markkinat

        Uudenaikaiset sähköbussit on menestys. Sähköbussien hintaromahdus tuo liikennelaitoksille SELVIÄ KUSTANNUSETUJA! Akku ja moottoritekniikka/elektroniikka halpenee.

        Jo 20 luvulla SÄHKÖBUSSIT ON ! 100% VARMUUDELLA DIESELBUSSEJA MYÖS HANKINTAHINNALTAAN EDULLISEMPIA !


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe