Mitenkä alalla yleensä maksetaan palkkaa? Onko pelkkä pieni provikka jokaisesta myydystä autosta vai onko heillä joku pohjapalkkakin?
Automyyjän palkkaus?
8
1806
Vastaukset
- HyvääYötäJaHuomenta
Riippuu tietenkin yrityksen toimintamalleista ja palkka- sekä palkitsemisjärjestelmistä; eli ei voi yleistää.
Itse maksan vain ja ainoastaan tehdystä työstä, eli tulospalkkaus, eli pelkkä provisio. Jos haluaa aikaansa viettää työaikana netissä surffaillen ja runkaten palkkaa siitä ei makseta toki se harrastustoimintana luppoajalla sallitaan... kunnes löytyy vähemmän runkkaava ja parempaa tulosta tehtaileva automyyjä. Kauas on pitkä matka, kilometritehtaalle matkaa on parhaimmillaan vain sekunti. Tulos tai ulos.
Jos haluaa palkkaakin ansaita, menee ja myy auton/päivä niin muutaman tuhannen palkka on tehty ja autokauppias (minä) kiittää.
Vitun helppoa matikkaa ja kaikille ansionsa mukaan, unohtamatta joskus silloin tällöin jopa avokätistäkin mennään vaan ja juhlitaan "pomon piikkiin" tyyppisiä illanistujaisia, kissan- tai koiranristiäisiä, häitä tai hautajaisia tai tarjoan hyville tyypeille "koska mä voin".
Minä, autokauppias, eli yrittäjä maksaa... ei artisti.- eiparastulos
"Itse maksan vain ja ainoastaan tehdystä työstä, eli tulospalkkaus, eli pelkkä provisio."
Tarkallleen ottaen et maksa työstä, koska myyjä tekee paljon muutakin kuin sen kauppapaperin. Tällöin työnteko keskittyy vain ja ainoastaan mahdollisimman suuren voiton tekoon yksittäisillä kaupolla. Ja kas - autot seisoo kuukausia rivissä. Lisäksi asiakkaiden kokemus liikkeestä on huono. - HyvääYötäJaHuomenta
eiparastulos kirjoitti:
"Itse maksan vain ja ainoastaan tehdystä työstä, eli tulospalkkaus, eli pelkkä provisio."
Tarkallleen ottaen et maksa työstä, koska myyjä tekee paljon muutakin kuin sen kauppapaperin. Tällöin työnteko keskittyy vain ja ainoastaan mahdollisimman suuren voiton tekoon yksittäisillä kaupolla. Ja kas - autot seisoo kuukausia rivissä. Lisäksi asiakkaiden kokemus liikkeestä on huono."Ja kas - autot seisoo kuukausia rivissä."
Kas kun eivät seiso, hinta-laatu kohdallaan ja palkannälkäiset myyjät niin kierto on hyvä.
Jos myyjä haluaa aikaansa viettää työaikana netissä surffaillen ja runkaten palkkaa siitä ei makseta toki se harrastustoimintana luppoajalla sallitaan... kunnes löytyy vähemmän runkkaava ja parempaa tulosta tehtaileva automyyjä. Kauas on pitkä matka, kilometritehtaalle matkaa on parhaimmillaan vain sekunti. Tulos tai ulos.
- Vinkko
Minä taas automyyjänä olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki työ pitäisi olla provisiopohjaista, joka pudottaisi luuserit viemästä ahkerien työpaikkoja. Kun myyn sen 30-50 kärryä kuukaudessa saan 3500-6000 plus autoedun sekä lounasedun ja työterveyshuollon, olen tyytyväinen ja työantaja on tyytyväinen. Vähemmin myyvät putoaa auttamattomasti muihin hommiin, kun ei tule liksaa. Mutta jos työtuntimäärä on tärkeää älä ala automyyjäksi, koska tässä ei kannata tunteja laskea, jos haluaa asialliset tienestit.
- Palikka45
Menekki ei välttämättä ole yksinomaa automyyjän toimeliaisuudesta kiinni. Merkkiliikkeissä jokaiseen vaihdokkiin pitää hinnoitella sitä sun tätä kustannusta ja lopputuloksena käytetty auto ei ole enää markkinahintainen, vaan tuntuvasti kalliimpi *-vaihdokki. Käytettyjen läpikäyminen on pahimpien turvallisuuspuutteiden tsekkausta, lähinnä jarrut ja renkaat. Loppuunkuluneet osat vaihdetaan uusiin halvimpiin mahdollisiin. Automyyjä istuu eriössänsä ja odottaa että liikkeeseen tulisi asiakkaita. Autoja on vaikea myydä puhelimessa tyrkyttämällä. Itse en ole myyjä, mutta tiedän tilanteen.
- FrediU
Ammattitaitoinen automyyjä tuntee jokseenkin hyvin autojen tekniikkaa ja ns. Tyyppivikoja joten auto osataan pääsääntöisesti kyllä hinnoitella kuntonsa mukaisesti. Aina joskus voi tulla ylläreitäkin, mutta kuuluu lajiin. Oikea automyyjä kyllä tekee jotain muuta sellaisena aikana, kun asiakasta ei ole, mm. Talvella putsaa autoja lumen alta ja käynnistellään ja sulatellaan , kesällä peseskellään, laitellaan hintalappuja, keräillään asiakkaiden pihalle heittämiä roskia ja paljon paljon muuta. Silti nastaa hommaa kutakuinkin lähes aina.
- Palikka45
Esitän eriävän mielipiteen autotekniikan tuntemisesta. Alalla on pitkään olleita myyjiä jotka aivät ymmärrä autojen tekniikasta tuon taivaallista. Koneelta ne hyvityshinnat katsotaan. Toki kysytään vaihdokin viat ja asiakas kertoo osan - jos kertoo. On totta että myyjä tekee paljon muutakin kuin pönöttää, mutta on merkkiliikkeitä joiden 20-kohtaisesti katehinnoiteltuja autoja on hankala myydä koska merkkiliikkeen säännöt ajavat myyntihinnan yli markkinatason.
- Autosihteeri007
Muistaakseni yhdessä suomen suurimmassa pohjanmaalaisessa autokaupassa maksettiin 3,5% liikevaihdosta, eli 10 000e autosta sai 350e bruttona provikkaa. Tuon hintaisessa autossa piti kylläkin kate olla 2000e. En tiedä miten arvokkaammissa meni, vai saiko sitten 100 000e autosta 3 500e provikkaa, en usko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232