DDR:ssä se tiedettiin: 2-tahti kestää

4t-kupla

DDR:ssä valmistettiin ainoastaan kestäviä tuotteita, koska tiedettiin luonnonvaroja olevan vain rajallinen määrä. Tästä syystä moottoritkin olivat Itä-Saksassa 2-tahtisia, esimerkkeinä vaikkapa Wartburg ja Trabant.

DDR:ssä haluttiin säästää myös hehkulampuissa käytettävää volframia. Tämän vuoksi siellä kehitettiin kestävä hehkulamppu.

Neljä tahtia kuuluvat länsimaiseen kertakäyttökulttuuriin. Kannattaa katsoa ohjelma hehkulamppuhuijauksesta, niin tiedätte miksi venttiilikoneistot hajoilevat ja öljypohjan tiivisteet vuotavat vähän väliä.

http://yle.fi/aihe/ohjelma/hehkulamppuhuijaus-ykkosdokumentti-hehkulamppuhuijaus-1332011

62

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VaanToisinKävi

      Toki Warrea ja Trabbia halukkaasti tarjottiin myös vientiin. Naapurin partasuinen herra piti Wartburgia maailmankaikkeuden parhaana kulkupelinä. Mutta oli kovin harvassa kaltaisiaan, itäautot eivät kelvanneet neljällä eikä kahdella tahdilla. Saappikin luopui papattimesta. Jos kiinnostusta olisi, niin varmaan noita patenttivapaita keksintöjä olisi länsi kopioinut ja autoteollisuus lobannut.

    • Bower

      Muuten hyvä provo mutta venttiilikoneistot ei hajoile alvariinsa, eikä öljy vuotoja tule oikeistaan ollenkaan kaikki tuo 2t hörhöjen mielikuvitus maailmaa.

    • diidii11

      Vähän nyt alkaa olla kulunutta juttua, vaikka onkin rölli peikko vauhdissa.
      Vanhimmat tämän rannikkoseudun nelitahti koneet 95-96 vuosilta, ammattikäytössä.

      Hyvin vähävikaisia jopa paljon ajettuna, eli yli 2000 käyttötuntia takana.

    • 2t-V8

      En ota tahteihin kantaa, mutta tuon dokumentin yllättävin anti oli sen alussa olleen "hajonneen" mustesuihkutulostimen korjaaminen käyttämällä venäläistä ohjelmaa tulostusmääriä laskevan mikropiirin resetointiin.

      Kommarit käyttävät tavarat tarkkaan. Kuubassa taitaa olla edelleen maailman hienoimmat amerikanraudat.

      Milloin lienee jenkkiautossa ollut viimeksi tehtaalla asennettu kaksitahtimoottori? Ikinä?

      • 2tahtia

        Kahtele kuormureita, vaikkapa detroit diesel....


      • pilvinpimein

        "vaikkapa" no heh heh, oliko muita?


      • Wanha.autoteknikko

        Saksassakin tehtiin Fordilla kaksitahtidieseleitä. Taisi olla 1950-luvun lopulla. Kuorma-autoihin. V4 2,8 litraa 80 hv ja V6 4,2 litraa 120 hv.
        Ja Cummins teki kaksitahtisia vastamäntädieselmoottoreita.
        Isot koneet, vaikka nyt laivadieselit ovat melko yleisesti kaksitahtidieseleitä.
        Traktoreitakin on tehty kaksitahtidieseleinä.
        Lennokkimoottoreina on kaksitahtidieseleitä.


    • Komintern

      Sosialistisessa työnjaossa DDR:lle lankesi 2-tahtimoottorien valmistus. Ei se ollut heidän oma valintansa, eikä heillä ollut edes valinnan mahdollisuutta.

    • kaksitahtiaedellä

      2-t moottori on yksinkertainen ja edullinen tehdä. Siksi DDR valitsi ne.

      • Komintern

        Ei DDR mitään valinnut. Neuvostoliitto määräsi mitä kukin Itä-Euroopan maa valmistaa. Sitä kutsuttiin sosialistiseksi työnjaoksi. Neuvostoliitto itse teki 4-tahtimoottoreita.


    • TotuusTekeeKipeää

      "...niin tiedätte miksi venttiilikoneistot hajoilevat ja öljypohjan tiivisteet vuotavat vähän väliä"

      -Ei täällä anonyymipalstalla tarvitse ujostella ja pitäytyä ympäripyöreissä yleityksissä. Asioista voi kertoa täsmällisesti ja suoraan... Tiedäthän arvon avaaja, takuuvarma merkki trollauksesta ja paikkansapitämättömästä väitteestä on se että väite on täydellisen ympäripyöreä ja ilman varsinaisia yksityiskohtia. Samoin mitään lähdeviittausta ei silloin luonnollisestikaan esitetä.

      Sinun avauksesi on siis kuin p****väiteavauksen käsikirjasta suoraan kopioitu.

      Siis:

      -mikä moottori ihan merkki- ja mallitarkkuudella kärsii "hajoilevista venttiilikoneistoista"

      Yllätä kaikki ja kerro mitä moottoria nyt oikein tarkoitat?? Vai onko liian kipeä totuus että vastoin monivuotista 4T-parjauskampanjaasi nelitahtiset eivät kärsikään jankuttamistasi ongelmista?? Ainakaan et pysty väitteitäsi et yksilöimään etkä todistamaan.

      Sanoisinko että menee hiukan säälittävän puolelle tuollainen...

      • Psykiatriaa

        Säälittävää trollipaskaa ja lähteen vissiin kaikki tietävät,ei mahda mitään kun polla täysin sekaisin ja ei tuo reppana näytä apua saavan mistään muusta kuin tuosta paskansa postauksesta. 2t kone kestää omien kokemusten mukaan n 25-30% vastaavan 4t käyttötunneista ja eipä tuota röpötintä kannata juuri kustannus tehokkaasti korjata jos ei itse osaa,eli eikun varaosa jobbarille myyntiin tai paaliin sama koskee tuota e kanssa.Mutta millä tuon paskan postaajan sais lataamoon. .


      • 4t-täryvatkain
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Säälittävää trollipaskaa ja lähteen vissiin kaikki tietävät,ei mahda mitään kun polla täysin sekaisin ja ei tuo reppana näytä apua saavan mistään muusta kuin tuosta paskansa postauksesta. 2t kone kestää omien kokemusten mukaan n 25-30% vastaavan 4t käyttötunneista ja eipä tuota röpötintä kannata juuri kustannus tehokkaasti korjata jos ei itse osaa,eli eikun varaosa jobbarille myyntiin tai paaliin sama koskee tuota e kanssa.Mutta millä tuon paskan postaajan sais lataamoon. .

        4T-koneen tärinää ei sen venttiilikoneistokaan kestä. Samasta syystä myös tiivisteet alkavat falskaamaan ja öljyt valuvat vesistöön.


      • DeFacto_2016

        "4T-koneen tärinää ei sen venttiilikoneistokaan kestä."

        -takuuvarma merkki trollauksesta ja paikkansapitämättömästä väitteestä on se että väite on täydellisen ympäripyöreä ja ilman varsinaisia yksityiskohtia.


        Hohhoijaa ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh


      • 4T-suunnitteluvika
        DeFacto_2016 kirjoitti:

        "4T-koneen tärinää ei sen venttiilikoneistokaan kestä."

        -takuuvarma merkki trollauksesta ja paikkansapitämättömästä väitteestä on se että väite on täydellisen ympäripyöreä ja ilman varsinaisia yksityiskohtia.


        Hohhoijaa ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh

        Käy tee katselmus perämoottorikorjaamoon, niin tiedät mistä on kyse. Auki olevia 4T-koneita nurkat täynnä. Ei tässä mistään yksittäisestä 4T-ongelmasta ole kyse.


      • outoa_tosiaan

        Niin on se outoa, sama trendi autokorjaamoillakin, pelkkiä nelareita vaan? Mites oli perämoottori korjaamolla 20 v sitte muistatko ? Autokorjaamoilla oli silloinkin vaan nelareita.


      • tilastotkin.tukevat
        outoa_tosiaan kirjoitti:

        Niin on se outoa, sama trendi autokorjaamoillakin, pelkkiä nelareita vaan? Mites oli perämoottori korjaamolla 20 v sitte muistatko ? Autokorjaamoilla oli silloinkin vaan nelareita.

        Todennäköisyys sille että rikki menee 2T on siis pienempi kuin 4T-moottoreilla.


      • outoa_tosiaan

        Autoilussa näin on ja perämoottorien kohdalla tähän ollaan menossa. Johtuu siitä että on melkein pelkästään nelareita. Nykyään hajoavat 2t koneet menee paaliin , varaosiksi tai joku yrittää itse tekohengittää romuaan kuntoon. Mitään järkeä ei ole viedä korjaamolle kun lasku on isompi mitä moottorin arvo!


      • DeFacto_2016
        4T-suunnitteluvika kirjoitti:

        Käy tee katselmus perämoottorikorjaamoon, niin tiedät mistä on kyse. Auki olevia 4T-koneita nurkat täynnä. Ei tässä mistään yksittäisestä 4T-ongelmasta ole kyse.

        "Auki olevia 4T-koneita nurkat täynnä. "

        >>-takuuvarma merkki trollauksesta ja paikkansapitämättömästä väitteestä on se että väite on täydellisen ympäripyöreä ja ilman varsinaisia yksityiskohtia.<<

        Arvon avaaja, luehan oikeein ajatuksen kanssa mitä nimimerkki "outoa_tosiaan" kirjoitti 9.10.2016 klo 15:13.

        "DDR:ssä valmistettiin ainoastaan kestäviä tuotteita,"

        -Hyvänä "todisteena" tästä on Trabant henkilöauto. En tiedä millä autoilla olet päässyt tai joutunutv liikkumaan mutta naapurin poikien Trabant 70-luvulta ainakin on ps*in auto jonka kyydissä olen ikinä ollut.

        Jälleen kerran, miksi et uskalla sanoa suoraan mitä taivaallisen hyvää DDR valmisteista asiaa mahdoitkaan tarkoittaa...


        Hohhoijaa taas:
        ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh ZZZzzzkrooh


      • 2T-kannattaa-korjata
        outoa_tosiaan kirjoitti:

        Autoilussa näin on ja perämoottorien kohdalla tähän ollaan menossa. Johtuu siitä että on melkein pelkästään nelareita. Nykyään hajoavat 2t koneet menee paaliin , varaosiksi tai joku yrittää itse tekohengittää romuaan kuntoon. Mitään järkeä ei ole viedä korjaamolle kun lasku on isompi mitä moottorin arvo!

        2T-perämoottori ei hajoa käytännössä kuin tapaturmaisesti. Totta kai kestävä 2T kannattaa korjata, koska sen käyttömukavuus on valovuosia raskaita ja täriseviä huonosti käyntiinlähteviä 4T-komplekseja edellä.

        Miksi luopua mukavuudenhalusta ja ottaa takapakkia kehityksessä? Hyvin ovat markkinavoimat saaneet ajetuksi läpi heikkolaatuisten 4T-koneiden propagandaa, kun tälläkin palstalla monet luulevat lyhytikäisen 4T:n olevan jotenkin parempi kuin hyväksi ja varmaksi todetun 2T-moottorin.


      • Arvaus-vaan

      • 2Tkestävin
        2T-kannattaa-korjata kirjoitti:

        2T-perämoottori ei hajoa käytännössä kuin tapaturmaisesti. Totta kai kestävä 2T kannattaa korjata, koska sen käyttömukavuus on valovuosia raskaita ja täriseviä huonosti käyntiinlähteviä 4T-komplekseja edellä.

        Miksi luopua mukavuudenhalusta ja ottaa takapakkia kehityksessä? Hyvin ovat markkinavoimat saaneet ajetuksi läpi heikkolaatuisten 4T-koneiden propagandaa, kun tälläkin palstalla monet luulevat lyhytikäisen 4T:n olevan jotenkin parempi kuin hyväksi ja varmaksi todetun 2T-moottorin.

        2T on kestävin siksi valittu myös suurimpien rahtilaivojen koneeksi.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C


      • B-and-W

        Venttiilikoneisto silti löytyy! Sekä "kestävintä" commonrail tekniikkaa.
        Onko sulla muuten jotain dataa tuosta kestävyydestä verrattuna esim W46 moottoriin nähden? No trollihan sinä.


      • DeFacto_2016
        2Tkestävin kirjoitti:

        2T on kestävin siksi valittu myös suurimpien rahtilaivojen koneeksi.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

        Kakstahtihörhöjen selitykset käyvätkerta kerralta epätoivoisemmiksi:

        - Jokin aika sitten 2t-Hörhö perusteli kantaansa Tenojoen lohiveneiden moottoreilla; ne jotka edustavat häviävän pientä marginaaliryhmää suomalaisesta perämoottorikannasta.

        -Tuossa edellä 2t-Hörhö perustelee 2t-perämoottorin hyvyyttä MAAILMN SUURIMMALLA raskasdieseliä käyttävällä laivanmoottorilla.....

        Nyt voisi pistää vaikka pienen vedon pystyyn siitä että kukaan ei pysty enää etäisempää ja reaalielämälle vieraampaa perustelua keksimän 2-peräprutkun puolesta...

        Tunnetusti mentaalisairaudet oireilevat aaltoillen ja vaihtelevilla oireilla.... tällä kertaa peräprutkun ominaisuuksia perustellaan laivadieselilä.....


        Huoh.......!


      • SullahanTAITAAOLLA
        DeFacto_2016 kirjoitti:

        Kakstahtihörhöjen selitykset käyvätkerta kerralta epätoivoisemmiksi:

        - Jokin aika sitten 2t-Hörhö perusteli kantaansa Tenojoen lohiveneiden moottoreilla; ne jotka edustavat häviävän pientä marginaaliryhmää suomalaisesta perämoottorikannasta.

        -Tuossa edellä 2t-Hörhö perustelee 2t-perämoottorin hyvyyttä MAAILMN SUURIMMALLA raskasdieseliä käyttävällä laivanmoottorilla.....

        Nyt voisi pistää vaikka pienen vedon pystyyn siitä että kukaan ei pysty enää etäisempää ja reaalielämälle vieraampaa perustelua keksimän 2-peräprutkun puolesta...

        Tunnetusti mentaalisairaudet oireilevat aaltoillen ja vaihtelevilla oireilla.... tällä kertaa peräprutkun ominaisuuksia perustellaan laivadieselilä.....


        Huoh.......!

        Joku ongelma. Miksi oot ottanu tuommoset suunnattoman raskaat paineet eri tekniikoiden paremmuudesta -kun aina on kehitettävää riittäny kummankin tekniikan valmistajilla.?

        Minä ootan erittäin suurella mielenkiinnolla, että mitä tapahtuukaan seuraavan 10 vuodenaikana peräm. teknologiassa, enkä oo yhtää huolestunu kaksitahti tekniikan puolesta, sillä se tulee kehittymään todella hyvin, kun nelitahtiset vaativat aina vaan lisää vetkuttavia osia.

        ONKO SULLA jotain esitettävänä sitä kaksitahtisten tehoa ja pakokaasujen puhtautta vastaan ?
        Ootko hävinny vetosi - kun noin raskaasti puhalluttaa?

        Luovu nelitahtisten kauppaamisesta heti, kun voit, sillä kaksitahtiset E-tecit tuloo tehokkaammalla ja puhtaammalla , ja huolettomammalla tekniikalla väistämättä.

        Teniikan kehitys vain on tälläista !


      • 2Tkestävin
        DeFacto_2016 kirjoitti:

        Kakstahtihörhöjen selitykset käyvätkerta kerralta epätoivoisemmiksi:

        - Jokin aika sitten 2t-Hörhö perusteli kantaansa Tenojoen lohiveneiden moottoreilla; ne jotka edustavat häviävän pientä marginaaliryhmää suomalaisesta perämoottorikannasta.

        -Tuossa edellä 2t-Hörhö perustelee 2t-perämoottorin hyvyyttä MAAILMN SUURIMMALLA raskasdieseliä käyttävällä laivanmoottorilla.....

        Nyt voisi pistää vaikka pienen vedon pystyyn siitä että kukaan ei pysty enää etäisempää ja reaalielämälle vieraampaa perustelua keksimän 2-peräprutkun puolesta...

        Tunnetusti mentaalisairaudet oireilevat aaltoillen ja vaihtelevilla oireilla.... tällä kertaa peräprutkun ominaisuuksia perustellaan laivadieselilä.....


        Huoh.......!

        Kun tarvitset tehoa vastaus on 2T, esim. Wärtsilän 4-tahtikoneet kattavat vain tehoalueen 500 kW - 35 MW mutta 2-tahtikoneita löytyy tehoalueille 7 - 80 MW (= n.100 000hv).


      • Psykiatriaa

        Voe voe ku säälittävää röpötin paskaa,vanhin 4t mikä käytössäni oli 9,9 4t Yamaha vm 86,eipä kertaakaan käynyt liikkeessä huollossa,hitsi ku osaa moisen vehkeen huoltaa ihan ittekkin,käy ja kuukkuu edelleenkin ja ajotunteja jonniin verran et vähintään parikin röpötintä olis jo hajonnut niillä tunneilla,mites kokemus tietotaito vastaan pelkkä sekopää hörhöys ? ? säälittävää trollipaskaa paskaa paskaa ja umpisurkeaa trollausta.Ennen lehmät lentää kun epäluotettava e valtaa maailman,sairaassa maailmassasi kuvittelet kaikenlaista mutta ns realimaailmassa asiat ihan toisin.Ei hajonneita venttiilejä ei katkenneita hihnoja ei öljyvuotoja eipä mitään ongelmia,seisoi joskus muutaman vuodenkin käyttämättä ja eikun pari nykäisyä ja käyntiin. Mites röpöttimien katkeavat männän renkaat? pystyakselin boorien häviämiset rytkyyttämisestä? kampiakselin stefojen vuotamiset? ja monet muut ns tekniikkaan kuuluvat ongelmat kun käyttöiäksi on valmistajakin antanut n 1000h mutta 2t hörhön mielestä röpötin on ns ikiliikkuja. .Ei mahra mitään ku ei ole tietoa eikä taitoa,metalli ja konetekniikan opiskelu ja kymmenien vuosien työ ja 4t koneiden kokemus ehkä vähän lisää omaa tietotaitoa mutta eihän ns röpötin hörhö usko mihinkään muuhun kun omaan hörhöyteensä. Mites 2t vaihto ja myyntiarvo,eipä juuri arvoa ole,vain hullu niistä maksaa tuhansia kun oikea arvo on 10 tai satasia revippä siitä 2t hörhö heko heko.


      • hyvä_hyvä
        2Tkestävin kirjoitti:

        Kun tarvitset tehoa vastaus on 2T, esim. Wärtsilän 4-tahtikoneet kattavat vain tehoalueen 500 kW - 35 MW mutta 2-tahtikoneita löytyy tehoalueille 7 - 80 MW (= n.100 000hv).

        Et oo sitte ite tehoa tarvinnu vai onko sulla perämoottorina joku tuommoinen kätevä ristipääkone? Se vois kyllä olla uistelussa hyvä kun voi ajaa niin pienillä kierroksilla.


      • DeFacto_2016
        SullahanTAITAAOLLA kirjoitti:

        Joku ongelma. Miksi oot ottanu tuommoset suunnattoman raskaat paineet eri tekniikoiden paremmuudesta -kun aina on kehitettävää riittäny kummankin tekniikan valmistajilla.?

        Minä ootan erittäin suurella mielenkiinnolla, että mitä tapahtuukaan seuraavan 10 vuodenaikana peräm. teknologiassa, enkä oo yhtää huolestunu kaksitahti tekniikan puolesta, sillä se tulee kehittymään todella hyvin, kun nelitahtiset vaativat aina vaan lisää vetkuttavia osia.

        ONKO SULLA jotain esitettävänä sitä kaksitahtisten tehoa ja pakokaasujen puhtautta vastaan ?
        Ootko hävinny vetosi - kun noin raskaasti puhalluttaa?

        Luovu nelitahtisten kauppaamisesta heti, kun voit, sillä kaksitahtiset E-tecit tuloo tehokkaammalla ja puhtaammalla , ja huolettomammalla tekniikalla väistämättä.

        Teniikan kehitys vain on tälläista !

        ”Joku ongelma. ”
        -Ei sitten niin pienintäkään. Ihan ajankulukseni ja omaksi huviksi tapaan ammuskella kaikkein päättömimpiä valheita alas näillä foorumeilla

        ”Miksi oot ottanu tuommoset suunnattoman raskaat paineet eri tekniikoiden paremmuudesta -kun aina on kehitettävää riittäny kummankin tekniikan valmistajilla.?”

        -Kukahan se kylvää solkenaan valheita ja perättömiiä väittämiä täällä? En sinuna ottaisi paineenottamista puheeksi pienimmässä määrin

        ”Minä ootan erittäin suurella mielenkiinnolla, että mitä tapahtuukaan seuraavan 10 vuodenaikana peräm. teknologiassa”

        -Perämoottoriteknologia ei ole mikään yksittäinen teknologian ala, ainoastaan jatkumoa olemassa olevalle ja laajalti käytetylle yleiselle moottorikehittelylle. Kaiken lisäksi nykymallin polttomoottorit alkavat olemaan niin loppuun kehitettyjä että mitään ihmeellistä ei niiden osalta ole enää odotettavissa. Tämä on nähty autupuolella.

        Tuskin kannattaa hengitystä pidätellen odottaa mitään veret seisauttavaa ihmettä tapahtuvaksi polttomoottoripuolellakaan. Ja hallelujaa! Peräprutkujen moottorit eivät edusta mitään rakettitiedettä ja yksipuolinen jonkin tekniikan alan ylistäminen kertoo paljon väitteen edustajan tietämättömyydestä ja vielä enemmän lapsellisuudesta. Ja tarkoitan tällä foorumilla tämän tästä esiin nousevaa etec-ylistystä.

        ”enkä oo yhtää huolestunu kaksitahti tekniikan puolesta, sillä se tulee kehittymään todella hyvin”
        -Tarkoitatko siis että kaksitahtiset ovat nyt mielestäsi jotenkin alikehittyneitä?? Jännä juttu mutta sitä ei kyllä kukaan sano nelitahtimootoreista…?

        ”kun nelitahtiset vaativat aina vaan lisää vetkuttavia osia”

        -Kuten mitä lisäosia? Mitkä ovat ne tarkoittamasi osat jotka saavat mielenrauhasi- ja –terveytesi noin järkkymään?


        ”…sillä kaksitahtiset E-tecit tuloo tehokkaammalla ja puhtaammalla , ja huolettomammalla tekniikalla väistämättä.
        -Se on nähty autoilupuolelta että kaksitahtiset hävisivät kilpailun ja ei ole nähtävissä mitään mikä tilanteen muuksi muuttaisi. Tässä syy kaksitahtisen sukupuuttoon:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wartburg
        ” Muut autoilijat menivät maantiellä mielellään Wartburgin ohi sen pistävänhajuisen pakokaasun vuoksi”

        Mainittakoon että myös Warre oli valmistettu DDR:a ja on Trabantin ohella p*skin auto jonka tiedän tässä maailmassa. Eli se avaajalle DDR:n ja kaksitasten hyvyydestä. Koko avaus taitaa olla paksua satiiria kun joku keksii väittää DDR:n suunnitelmatalouden hedelmiä millään muotoa laatutuotteiksi


      • bower
        2Tkestävin kirjoitti:

        Kun tarvitset tehoa vastaus on 2T, esim. Wärtsilän 4-tahtikoneet kattavat vain tehoalueen 500 kW - 35 MW mutta 2-tahtikoneita löytyy tehoalueille 7 - 80 MW (= n.100 000hv).

        Mitenkäs tuo laivojen 2t liittyy e-teciin, laivojen savuhormistä pukkaa melkoiset henat...onko se se yhteys.


      • Ei-tolkkua
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Voe voe ku säälittävää röpötin paskaa,vanhin 4t mikä käytössäni oli 9,9 4t Yamaha vm 86,eipä kertaakaan käynyt liikkeessä huollossa,hitsi ku osaa moisen vehkeen huoltaa ihan ittekkin,käy ja kuukkuu edelleenkin ja ajotunteja jonniin verran et vähintään parikin röpötintä olis jo hajonnut niillä tunneilla,mites kokemus tietotaito vastaan pelkkä sekopää hörhöys ? ? säälittävää trollipaskaa paskaa paskaa ja umpisurkeaa trollausta.Ennen lehmät lentää kun epäluotettava e valtaa maailman,sairaassa maailmassasi kuvittelet kaikenlaista mutta ns realimaailmassa asiat ihan toisin.Ei hajonneita venttiilejä ei katkenneita hihnoja ei öljyvuotoja eipä mitään ongelmia,seisoi joskus muutaman vuodenkin käyttämättä ja eikun pari nykäisyä ja käyntiin. Mites röpöttimien katkeavat männän renkaat? pystyakselin boorien häviämiset rytkyyttämisestä? kampiakselin stefojen vuotamiset? ja monet muut ns tekniikkaan kuuluvat ongelmat kun käyttöiäksi on valmistajakin antanut n 1000h mutta 2t hörhön mielestä röpötin on ns ikiliikkuja. .Ei mahra mitään ku ei ole tietoa eikä taitoa,metalli ja konetekniikan opiskelu ja kymmenien vuosien työ ja 4t koneiden kokemus ehkä vähän lisää omaa tietotaitoa mutta eihän ns röpötin hörhö usko mihinkään muuhun kun omaan hörhöyteensä. Mites 2t vaihto ja myyntiarvo,eipä juuri arvoa ole,vain hullu niistä maksaa tuhansia kun oikea arvo on 10 tai satasia revippä siitä 2t hörhö heko heko.

        Opiskelehan kielioppia .. välimerkit jne ... lauserakenne ...


      • 2Tkestävin
        bower kirjoitti:

        Mitenkäs tuo laivojen 2t liittyy e-teciin, laivojen savuhormistä pukkaa melkoiset henat...onko se se yhteys.

        Molemmissa on samaa erittäin luotettavaa 2t tekniikkaa ja ylivoimainen hyötysuhde


      • Huutava_ristiriita
        2Tkestävin kirjoitti:

        Molemmissa on samaa erittäin luotettavaa 2t tekniikkaa ja ylivoimainen hyötysuhde

        "... ylivoimainen hyötysuhde "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyötysuhde

        Peräprutkutesteissä ETec on ollut selkeästi surikulutuksisin; Venelehti: "E-Tec on moottoreista epätaloudellisin"

        Mielenkiintoinen yhtälö, ylivoimainen hyötysuhde vs. epätaloudellisin....

        Miten selität tämän huutavan ristiriidan tosielämä vs. kaikki väittämäsi?

        Ehkäpä mentaaliongelma...??


      • Wanha.autoteknikko

        Nimimerkille "TotuusTekeeKipeää":

        Miten on, kelpaisiko esimerkiksi kaikki VAG -konsernin moottorit? Audien jakopäät hajoilivat jo 20 v sitten ja hajoilevat edelleen. Samoin VW:n jakopäät. Jakopää jakohihnoineen kuuluu erottamattomana osana nelitahtimoottorin venttiilikoneistoon.
        Mersuista kertovat, että jakoketjut tahtovat katkeilla.


      • tämäsaattaakirpaista
        Wanha.autoteknikko kirjoitti:

        Nimimerkille "TotuusTekeeKipeää":

        Miten on, kelpaisiko esimerkiksi kaikki VAG -konsernin moottorit? Audien jakopäät hajoilivat jo 20 v sitten ja hajoilevat edelleen. Samoin VW:n jakopäät. Jakopää jakohihnoineen kuuluu erottamattomana osana nelitahtimoottorin venttiilikoneistoon.
        Mersuista kertovat, että jakoketjut tahtovat katkeilla.

        silti vw yksi myydyimmistä autoista vaikka ovat mielestäsi täysin susia. Montako wartburgia sitikkaa tai trapanttia on liikenteessä ?


      • 2Tkestävin
        Huutava_ristiriita kirjoitti:

        "... ylivoimainen hyötysuhde "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyötysuhde

        Peräprutkutesteissä ETec on ollut selkeästi surikulutuksisin; Venelehti: "E-Tec on moottoreista epätaloudellisin"

        Mielenkiintoinen yhtälö, ylivoimainen hyötysuhde vs. epätaloudellisin....

        Miten selität tämän huutavan ristiriidan tosielämä vs. kaikki väittämäsi?

        Ehkäpä mentaaliongelma...??

        Katso tästä mikä on 2t hyötysuhde
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C


      • Joakim1
        2Tkestävin kirjoitti:

        Katso tästä mikä on 2t hyötysuhde
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

        Tuolla sanotaan ominaiskulutukseksi 163 g/kWh, täällä taas 171:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

        Tuossa Wärtsilän 4T-malli 46F:
        http://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/engines-generating-sets/diesel-engines/wartsila-46f
        V-mallin ominaiskulutus 170 g/kWh

        Molemmissa on turbo ja venttiilit. Toinen käy 100 rpm ja toinen 600 rpm. 2T kone painaa tolkuttomasti 80 MW kone 2300 tonnia. 4T-kone painaa 19,2 MW teholla 233 tonnia eli 4T-koneen teho-painosuhde on 2,4-kertainen. 2T-koneen iskutilavuus on 25 500 litraa ja 4T 1550 litraa. Ominaisteho on 4T-koneella 4-kertainen.

        Mutta miten ihmeessä mikään tässä liittyy perämoottoreihin?


      • 2Tvauhdikkain
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuolla sanotaan ominaiskulutukseksi 163 g/kWh, täällä taas 171:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

        Tuossa Wärtsilän 4T-malli 46F:
        http://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/engines-generating-sets/diesel-engines/wartsila-46f
        V-mallin ominaiskulutus 170 g/kWh

        Molemmissa on turbo ja venttiilit. Toinen käy 100 rpm ja toinen 600 rpm. 2T kone painaa tolkuttomasti 80 MW kone 2300 tonnia. 4T-kone painaa 19,2 MW teholla 233 tonnia eli 4T-koneen teho-painosuhde on 2,4-kertainen. 2T-koneen iskutilavuus on 25 500 litraa ja 4T 1550 litraa. Ominaisteho on 4T-koneella 4-kertainen.

        Mutta miten ihmeessä mikään tässä liittyy perämoottoreihin?

        RTA96 on poistunut malli tässä tuoreempaa tekniikkaa http://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/engines-generating-sets/low-speed-generation-x-engines/wartsila-x92

        Sitäpaitsi 77MW on enemmän kuin 19MW, suurempi on aina parempi.
        Siksi 2T


      • Joakim1
        2Tvauhdikkain kirjoitti:

        RTA96 on poistunut malli tässä tuoreempaa tekniikkaa http://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/engines-generating-sets/low-speed-generation-x-engines/wartsila-x92

        Sitäpaitsi 77MW on enemmän kuin 19MW, suurempi on aina parempi.
        Siksi 2T

        Ilmeisesti siis 10x painavampi on myös mielestäsi aina parempi?

        Noiden isojen 2T dieseleiden etu tulee silloin, kun koolla ja painolla ei ole merkitystä ja moottori pyörittää suoraan potkuriakselia. Siis isoissa ja hitaissa rahtilaivoissa ja tankkereissa, jotka viedään hinaajilla satamaan.

        Aika erilainen tarve kuin perämoottorit, joissa ei dieseleitä juuri ole ja nekin harvat ovat olleet 4T dieseleitä. Tai ylipäätänsä minkään veneen moottorit, joille oleellista on keveys ja pieni koko tehoon nähden, erityisesti liukuvissa veneissä.


    • näinOnNäppylät

      Ikuisesti kestävä hehkulamppu tulee kalliimmaksi kuin noin 1500 tuntia kestävä. Tämä siksi, että pitkään kestävän hehkulampun hyötysuhde on huonompi (lanka hehkuu kylmempänä) ja saman valomäärän saamiseksi pitää polttaa suuriWattisempia lamppuja ja sähköä menee enemmän.

      Jos siis kriteerinä on tietty valaisuvoimakkuus (mikä muukaan se voisi olla?) ja pyritään minimoimaan kustannukset (lamppujen hinta sähkönkulutus), ovat noin 1000-2000 tuntia kestävät hehkulamput kokonaisedullisimpia.

      Tämä on ihan perustaloustiedettä joka on tiedetty jo sata vuotta, eikä siihen tarvita salaliittoja.

    • JUSTSENtakia

      Minä rakennan nauhahiomakoneetkin aivan omin käsin .

      Saan niistä täysin hiljaisia, ja uskomattoman kestäviä, ja monipuolisia, ja kaikkeen käyttöön sopivia, myös nauhan pituudella ja leveydellä ei ole mitään väliä.

    • 2-tahti.paras

      Oli kyseessä pieni takatuuppari tai suuri valtamerilaivan moottori, niin 2-tahti on paras ja luotettavin.

      Nelitahtimoottori on vain korjaamojen toiveesta suunniteltu monimutkainen säännöllistä korjausta vaativa nykyajan kulutustavara. 4-tahti tuo työtä ja hyvinvointia rasvanäpeille ja varaosakauppiaille.

      Lähes ikuinen 2-tahti ei ole kaupallisesti kannattava laite. Laivoissa sitä joudutaan käyttämään sen vuoksi, koska laivoihin ei voida niin vain järjestää vaihtomoottoria, vaan yleensä laiva rakennetaan sen moottorin ympärille, jolloin moottorin tulee kestää koko laivan eliniän. Siksi niihin valitaan 2-tahtimoottorit.

      • aika_noloa

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että oletko ollut joskus töissä laivan konehuoneessa, noin yleensä, tai semmoisessa missä on 2T kone.


      • nolo.oot.ite
        aika_noloa kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että oletko ollut joskus töissä laivan konehuoneessa, noin yleensä, tai semmoisessa missä on 2T kone.

        Hoh hoijjaa !! Suurin osa suurten valtamerialusten pääkoneista käy kahdella tahdilla. Ei tarvitse olla itse töissä, kun sen tietää jo vähä-älyinenkin. Generaattorit voi olla nelitahtisia mutta itse pääkoneet on 2-tahtisia.
        Tuossa esim. konttialuksen 2-tahtinen pääkone. B&W teho: 68640kW

        https://www.youtube.com/watch?v=41priD5GJyY


      • aika_noloa

        No arvasihan tuon!
        Seuraavaksi kiinnostaa mikä on käsityksesi ikuisen pituudesta.


      • olet.nolo
        aika_noloa kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että oletko ollut joskus töissä laivan konehuoneessa, noin yleensä, tai semmoisessa missä on 2T kone.

        Oletko itse?


      • aika_noloa

        Kyllä, on kokemusta niin 2T kuin 4T koneista. Kummatkaan ei kestä ikuisuutta ilman huoltoa. Lähes ikuisia ne on molemmat kunhan vaan osia vaihtaa.


      • Jotainmennytohi

        4-tahtinen generaattori..., laitappa linkkiä.


      • nolo.oot.ite
        Jotainmennytohi kirjoitti:

        4-tahtinen generaattori..., laitappa linkkiä.

        No jo nyt on vittu saatana ! ku pitää rautalangasta vääntää idiooteille. 4-tahti generaattori on moottori, joka jauhaa sähköä laivaan IDIOOTTI !!

        sama periaate laivoissa, kun normi agrigaatissakin.
        https://www.youtube.com/watch?v=-OqH0q4-M1E


      • 2-tahti.potkii
        aika_noloa kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyn että oletko ollut joskus töissä laivan konehuoneessa, noin yleensä, tai semmoisessa missä on 2T kone.

        Saanen huomauttaa, että maailman suurin 2-tahtidiesel on suomessa suunniteltu, ja osittain myös rakennettu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C


      • Genis_siis_4t-tekniikkaa
        nolo.oot.ite kirjoitti:

        No jo nyt on vittu saatana ! ku pitää rautalangasta vääntää idiooteille. 4-tahti generaattori on moottori, joka jauhaa sähköä laivaan IDIOOTTI !!

        sama periaate laivoissa, kun normi agrigaatissakin.
        https://www.youtube.com/watch?v=-OqH0q4-M1E

        " 4-tahti generaattori on moottori, joka jauhaa sähköä laivaan IDIOOTTI !!"

        Black-out (sähköjen häviäminen) on laivan tuho ja se siis pidetään loitolla käyttämällä laivan sähköntuotannossa luotettavaa 4-tahtitekniikkaa EIKÄ 2t-tekniikkaa...?

        Taisit juuri puhua itsesi pussiin...?


      • nolo.oot.ite
        Genis_siis_4t-tekniikkaa kirjoitti:

        " 4-tahti generaattori on moottori, joka jauhaa sähköä laivaan IDIOOTTI !!"

        Black-out (sähköjen häviäminen) on laivan tuho ja se siis pidetään loitolla käyttämällä laivan sähköntuotannossa luotettavaa 4-tahtitekniikkaa EIKÄ 2t-tekniikkaa...?

        Taisit juuri puhua itsesi pussiin...?

        "Taisit juuri puhua itsesi pussiin...?"

        Mihin helkutin pussiin ? Vastasin nimimerkille. "aika_noloa" että 2-tahtiset on yleisiä suurissa rahtilaivoissa, öljytankkereissa, yms. joissa koneelta vaaditaan suurta vääntöä. 4-tahti koneilla ei paljoo liikutella 150 000 tonnin rahtialuksia..

        Ja mitä tulee tuohon "black-outiin", niin pääkoneen, eli potkurin pyörittäjän laukeaminen tietäisi vielä suurempaa katastrofia varsinkin myrskyssä, koska yleensä ohjaus saa sähkönsä pääkoneen akselille asennetusta generaattorista.

        4-tahti generaattorit tuottaa sähköä laivan sisätiloihin ja toimii varajärjestelmänä.


      • aika_noloa

        Ethän sä niin vastannu!
        Onko se sitte 2T generaattori mistä ohjaus saa sähkönsä?
        Mitä muuten tekee liikkuvalla peräsimellä jos ei ole propulsiota? Ja mikä sen 2T koneen nyt yhtäkkiä pysäytti! Ajatko siellä pallovaltamerilaivassa ahtaissakin paikoissa aksu taulussa (syöttämässä muutakin kun thrusteria / reita)?


      • nolo.oot.ite
        aika_noloa kirjoitti:

        Ethän sä niin vastannu!
        Onko se sitte 2T generaattori mistä ohjaus saa sähkönsä?
        Mitä muuten tekee liikkuvalla peräsimellä jos ei ole propulsiota? Ja mikä sen 2T koneen nyt yhtäkkiä pysäytti! Ajatko siellä pallovaltamerilaivassa ahtaissakin paikoissa aksu taulussa (syöttämässä muutakin kun thrusteria / reita)?

        Vastasin: Hoh hoijjaa !! Suurin osa suurten valtamerialusten pääkoneista käy kahdella tahdilla. jne..
        (Pilkunnussijoita näköjään pesiytynyt tälle palstalle.)

        "Onko se sitte 2T generaattori mistä ohjaus saa sähkönsä?"
        Ohjaus saa sähköt akseligeneraattorista, joka on kytketty 2T pääkoneen akselille:

        Video kyseisestä sähkönjauhajasta: (kohdassa 0.50-1.10)
        https://www.youtube.com/watch?v=1m4e-qXvXEk

        Ota selvää asioista ennenkuin kyselet tyhmiä !!
        http://laivakonekilta.wikispaces.com/Sähkön tekeminen


      • aika_noloa
        nolo.oot.ite kirjoitti:

        Vastasin: Hoh hoijjaa !! Suurin osa suurten valtamerialusten pääkoneista käy kahdella tahdilla. jne..
        (Pilkunnussijoita näköjään pesiytynyt tälle palstalle.)

        "Onko se sitte 2T generaattori mistä ohjaus saa sähkönsä?"
        Ohjaus saa sähköt akseligeneraattorista, joka on kytketty 2T pääkoneen akselille:

        Video kyseisestä sähkönjauhajasta: (kohdassa 0.50-1.10)
        https://www.youtube.com/watch?v=1m4e-qXvXEk

        Ota selvää asioista ennenkuin kyselet tyhmiä !!
        http://laivakonekilta.wikispaces.com/Sähkön tekeminen

        Vai tuolta tuo sun asiantuntemus on peräisin, sillä lailla.
        Eihän sielläkään ihan noin sanota mitä vänkäät. Konstruktioita on aika monenlaisia.


      • nolo.oot.ite
        aika_noloa kirjoitti:

        Vai tuolta tuo sun asiantuntemus on peräisin, sillä lailla.
        Eihän sielläkään ihan noin sanota mitä vänkäät. Konstruktioita on aika monenlaisia.

        No olenko mä väittäny olevani asiantuntija. ? Se nyt on vaan kylmä fakta, että ääriolosuhteissa, kuten merillä, 2 tahti on luotettavampi, kuin 4-tahtimoottori. Jos asia olisi toisinpäin, raskaat laivat kulkisi neljällä tahdilla.

        Mistäköhän sinun asiantuntemus on muuten peräisin ?


    • Mielenterveyttä

      Täällä ovat kaikki palstan mentaalitapaukset taas koolla! Toivottavasti avautuminen helpottaa oloa!

      • Volta-on-imuri

        Ja palstan ainoa nelitahtihörhö hörhöttää tyytyväisenä omiaan, kun ei tiedä paremmasta.


    • NykyTrabantit

      Nyt samoilla paikkakunnilla tehdään warrejen ja trabien sijaan opeleita ja volkkareita, eikä ole kestävyydestä enää tietoakaan.

      • Arag

        62 sämpylä warren omistajana ajelin maissa ollessa puolisen vuotta tällä autolla . Hyvää kyytä mutta se vetoakselin puoli ympyrän muotoinen kiila akseliin petti, vaihdoin sen tienpäällä useasti. Sitten taas sain jopin ja sukulaiset myi auton kavereille.


      • vahinko.kiertämään
        Arag kirjoitti:

        62 sämpylä warren omistajana ajelin maissa ollessa puolisen vuotta tällä autolla . Hyvää kyytä mutta se vetoakselin puoli ympyrän muotoinen kiila akseliin petti, vaihdoin sen tienpäällä useasti. Sitten taas sain jopin ja sukulaiset myi auton kavereille.

        Mahtoivatko pysyä sen jälkeen kavereina vielä kauankin?


      • arag
        vahinko.kiertämään kirjoitti:

        Mahtoivatko pysyä sen jälkeen kavereina vielä kauankin?

        heh. Pysyivät, kaikki tiesi vaihtaja vain muuttui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      24
      889
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe