Miksi olet entinen adventisti?

vielä_roikun_mukana

Andrews yliopiston professori Roger Dudleyn vuonna 1999 julkaistu tutkimus, jossa seurattiin 1500 adventistinuoren elämää kymmenen vuoden ajan selvitti sitä, miksi nuoret jättävät adventtikirkon. Suurimpana syynä kirkon jättämiseen eivät olleet adventtikirkon opetukset eikä kirkon toiminta. Suurin syy adventtikirkosta eroamiseen oli, että kirkko opettaa yhtä mutta jäsenet toimivat toisin. Toisin sanoen syynä oli tekopyhyys.

Miksi sinä jätit tai olet jättämässä adventtikirkon?

89

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinsevaanmenee

      Kun adventistien yliopiston adventistiprofessori "tutkii" adventtikirkkon touhuja, niin veikkaan ettei tutkimuksella kannata pyyhkiä edes takapuoltansa. Löytyykö aiheesta puolueettoman tahon tekemiä tutkimuksia?

    • Minä en ole koskaan kuulunut Adventtikirkkoon mutta uskoni alussa kävin paljon myös adventistien tilaisuuksissa kun ajattelin sen olevan aivan "normaali" seurakunta mutta kun törmäsin sitten Ellen G Whiten näkyihin ja kirkon opillisiin painotuksiin, niin huomasin niiden olevan monissa kohdin täysin epäraamatullisia ja siksi näin mahdottomana seurata näitä perin omituisia "raamatuntulkintoja" mitä heidän opeistaan löytyy...
      Tämä syy miksi en ole adventisti enkä voi sitä varmaan koskaan ollakaan...

      Ihmisinä adventisteja kohtaan ei ole minulla mitään kaunaa tai tms. vaikka sainkin välillä vähän ylimielistä kohtelua joskus...

      • pyhpyhjapyh

        Valheesi ei hetkauta.


      • Aivan hyviä syitä - kohdaltasi - mutta kuinka ihmeessä eksyit kirkkoon jossa uskotaan ikuisesti luotujaan piinaavaan jumalaan?

        Olisikohan niin, että oikeataan tarvitset kirkkoa enemmän kuin Jumalaa?

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        Aivan hyviä syitä - kohdaltasi - mutta kuinka ihmeessä eksyit kirkkoon jossa uskotaan ikuisesti luotujaan piinaavaan jumalaan?

        Olisikohan niin, että oikeataan tarvitset kirkkoa enemmän kuin Jumalaa?

        alex

        Minä kyllä tulin uskoon ihan yksinäni raamattua tutkiessani ja elämäni Jeesukselle annoin 17.3.1989 Joutjärven kirkon alttarin edessä yksinäni. :)

        Tutustuin uskoni alussa moniin eri seurakuntiin... helluntalaisiin, luterilaisiin ja sen alajärjestöihin, tykkäsin eri seurakuntien raamattututkisteluista mutta itse kirkonmenot ei kovasti ole kiinnostanut niin paljon koskaan ja myös tutustuin tällöin adventisteihin (jossa olin ihan lapsena käynyt pyhäkoulussa kun kirkko oli lapsuudenkotini lähellä), lauloin myös hetken Launeen lasten ev.lut kirkkokuorossakin, rippikoulun kävin mutta kutsu silloin ei ollut vielä kyllin syvä...
        eli 27 vuotiaaksi piti römytä ja kompuroida sitä jos tätä ennen kuin Jeesus otti minut todella kiinni ja loppu onkin historiaa... :)))

        Eli... en tarvitse kirkkoja mihinkään mutta Jeesuksen ystävyys ei sitä edellytäkään !


    • kerettiläinen-

      No minä voin kyllä allekirjoittaa tuon, sillä ainakin minun kohdallani se pitää paikkansa, vaikka en olekaan mikään adventistikodin lapsi, enkä myöskään nuori. Olen lähtöisin niin perin erilaisista ja raadollisista olosuhteista kuin olla voi, joten tuo adventismin "hyvää päivää kirvesvartta"-lähimmäisenrakkaus ja kaikkea maailmallisia arvoja ihannoiva kulttuuri ei antanut minulle mitään muuta kuin vain lisäsi ristiriitaisia tuntemuksia ja ahdistusta...

      • kysynpävaan

        Totta puhut vajavaisija olemme, ethän kuitenkaan etsi täydellisijä,joista ei mitään vikoja löydy?


      • kerettiläinen-
        kysynpävaan kirjoitti:

        Totta puhut vajavaisija olemme, ethän kuitenkaan etsi täydellisijä,joista ei mitään vikoja löydy?

        Ristiriita onkin siinä, että Adventtikirkko väittää, että adventistit ovat se "jäännöskansa", joka "pitää kaikki käskyt"...valhettahan se on, enkä minä halua kuulua mihinkään itse itseään korottavaan valheita opettavaan yhteisöön... Ja lisäksi tällaisen kaksoisviestinnän aiheuttama ristiriita on valtava rasite mielenterveydelle...ainakin sellaiselle ihmiselle, joka miettii ja pohtii asioita vähänkään syvällisemmin...


      • surrurrr
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Ristiriita onkin siinä, että Adventtikirkko väittää, että adventistit ovat se "jäännöskansa", joka "pitää kaikki käskyt"...valhettahan se on, enkä minä halua kuulua mihinkään itse itseään korottavaan valheita opettavaan yhteisöön... Ja lisäksi tällaisen kaksoisviestinnän aiheuttama ristiriita on valtava rasite mielenterveydelle...ainakin sellaiselle ihmiselle, joka miettii ja pohtii asioita vähänkään syvällisemmin...

        Niinpä. Kukaan ei pysty pitämään kaikkia käskyjä. Mutta kun kerran kukaan ei pysty niitä pitämään, niin et niitä pysty pitämään sinä mutta ei kukaan adventistikaan. Jos siis kuulut jäännökseen, niin kuulut sinne aivan samanlaisena syntisenä kuin ne adventistitkin.


      • kysynpävaan
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Ristiriita onkin siinä, että Adventtikirkko väittää, että adventistit ovat se "jäännöskansa", joka "pitää kaikki käskyt"...valhettahan se on, enkä minä halua kuulua mihinkään itse itseään korottavaan valheita opettavaan yhteisöön... Ja lisäksi tällaisen kaksoisviestinnän aiheuttama ristiriita on valtava rasite mielenterveydelle...ainakin sellaiselle ihmiselle, joka miettii ja pohtii asioita vähänkään syvällisemmin...

        Raamatusta luemme olkaa täydelliset niinkuin teidän Isänne. Miten sinä tämän ymmärrät?


      • kerettiläinen-
        surrurrr kirjoitti:

        Niinpä. Kukaan ei pysty pitämään kaikkia käskyjä. Mutta kun kerran kukaan ei pysty niitä pitämään, niin et niitä pysty pitämään sinä mutta ei kukaan adventistikaan. Jos siis kuulut jäännökseen, niin kuulut sinne aivan samanlaisena syntisenä kuin ne adventistitkin.

        Olenko minä milloinkaan koskaan missään väittänyt pitäväni kaikki käskyt..?...minähän olen aivan pohjanoteeraus... Tuo edellä kirjoittava nimimerkki "kysynpävaan" eli advariveli on ainakin miljoona kertaa parempi ihminen ja käskyjen pitäjä kuin minä milloinkaan...siitäkin huolimatta vaikka on adventisti ja vieläpä mies...


      • kerettiläinen-
        kysynpävaan kirjoitti:

        Raamatusta luemme olkaa täydelliset niinkuin teidän Isänne. Miten sinä tämän ymmärrät?

        Eikös se liittynyt jotenkin vihollisten rakastamiseen...näin ainakin muistelen... Helppohan sitä on omiaan rakastaa, mafioosotkin siihen pystyvät...tosin en ole huomannut Adventtikirkossa edes sitä omiensa rakastamista...kolkko kirkkokunta, mutta eivät ne muutkaan sen parempia ole...


      • odotukset
        kerettiläinen- kirjoitti:

        Ristiriita onkin siinä, että Adventtikirkko väittää, että adventistit ovat se "jäännöskansa", joka "pitää kaikki käskyt"...valhettahan se on, enkä minä halua kuulua mihinkään itse itseään korottavaan valheita opettavaan yhteisöön... Ja lisäksi tällaisen kaksoisviestinnän aiheuttama ristiriita on valtava rasite mielenterveydelle...ainakin sellaiselle ihmiselle, joka miettii ja pohtii asioita vähänkään syvällisemmin...

        Millaisena näet Jumalan valitseman kansan Vanhassa testamentissa?
        Sinä siis odotit ihmisiltä, että he tulevat sinun luoksesi keskustelemaan kanssasi ja kutsuvat kotiinsa, taputtavat olkapäälle, rohkaisevat siunua Jeesus tiellä, käyttävät lempeitä sanoja ja auttavat sinua?


      • kerettiläinen-
        odotukset kirjoitti:

        Millaisena näet Jumalan valitseman kansan Vanhassa testamentissa?
        Sinä siis odotit ihmisiltä, että he tulevat sinun luoksesi keskustelemaan kanssasi ja kutsuvat kotiinsa, taputtavat olkapäälle, rohkaisevat siunua Jeesus tiellä, käyttävät lempeitä sanoja ja auttavat sinua?

        >> Millaisena näet Jumalan valitseman kansan Vanhassa testamentissa? <<

        Todennäköisesti aivan samanlaisena kuin mikä tahansa kansa nytkin on...eli kaikenlaisia ihmisiä siis...ei mitään erityistä...

        >> Sinä siis odotit ihmisiltä, että he tulevat sinun luoksesi keskustelemaan kanssasi ja kutsuvat kotiinsa, taputtavat olkapäälle, rohkaisevat siunua Jeesus tiellä, käyttävät lempeitä sanoja ja auttavat sinua? <<

        No kun olisivat tehneet niin edes muille... Enää minä en odota juurikaan mitään ihmisiltä...en uskovilta, enkä ateisteilta...


    • herkkä.uskoinen

      Ketjun aloittaja kysyi: "Miksi sinä jätit tai olet jättämässä adventtikirkon?"

      Vastaan omasta puolestani:

      Ryhdyin tutkimaan Raamattua ilman Adventtikirkon ohjausta ja totesin, että minulle oli opetettu Raamattua hyvin valikoivasti.

      Ja EGW:stä minulle oli syötetty "pajunköyttä".

      Huomasin, että yhteisesti sovitut pelisäännöt (mm. seurakuntakäsikirja) säätelivät maallikoiden elämää, mutta papiston ei tarvinnut niistä välittää.

      Ja olin huomaavanani, että osa papistosta ei itse uskonut siihen, mitä puhujapöntöstä opetti.

      Totesin myös, että adventistivanhempani olivat salanneet minulta yhtä ja toista, mikä minun mielestäni minun olisi kuulunut saada tietää ennen kuin minut vietiin kasteelle.

      • pyhpyhjapyh

        Enpä usko seliseliäsi. Todellinen syy on rakkautesi syntiin.


      • kysynpävaan

        Voisitko kertoa Herkkä.uskoinen mitä sinä ajattelet kun kuulet sana Profeetta
        Hänestä tulee heti kaikki osaava,erehtymätön täydellinen ei tarvitse mitään opetusta, ymmärtää heti kaikki mitä Jumala hänelle sanoo ja niin edespäin.
        Voisi kysyä mistä me olemme saaneet tällaisen käsityksen? Olivatko Raamatun profeetat tällaisija?


      • Jumalan-johdatusta

        elämääsi herkkä.uskovainen.
        Miksi sinut vietiin kasteelle?
        Etkö itse halunut kasteelle, vaikka olet uskovainen, "herkkä".

        Vanhempien tehtävä lasten kasvattajana ei aina ole helppo. Sitä haluaa, että lapset itse alkaisivat tustumaan raamatun Sanaan ja löytäisivät omakohtaisesti tien Jeesuksen luokse.

        "Tyttäreni I-luokan äitienpäiväkortissa luki: "Käsi kädessä talustamme, meidän omaan maailmaamme ja Jeesusta seuraten pääsee elämään puhtaaseen."
        Maailman parhaalle Äidille!


      • Anonyymi
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Enpä usko seliseliäsi. Todellinen syy on rakkautesi syntiin.

        Tälläisiä kommentteja kuulee tämän maailman pyhpyhjapyheiltä, jotka ovat sokeita näkemään muuta kuin oman kirkkonsa erinomaisuuden.


    • Keskushallinto

      ---Suurimpana syynä kirkon jättämiseen eivät olleet adventtikirkon opetukset eikä kirkon toiminta. Suurin syy adventtikirkosta eroamiseen oli, että kirkko opettaa yhtä mutta jäsenet toimivat toisin.---

      Kyllä kirkon toiminnassa on ollut pahojakin epäkohtia. Useat ovat jättäneet adventtikirkon siksi, että sen johto on mm. harrastanut epäviisasta talouspolitiikkaa ja vastuullisiin tehtäviin on nimetty epäpäteviä henkilöitä. On tehty järjettömiä päätöksiä ja varoja on hukattu, eli taloudenhoito on ollut huonoa ja päätökset monessa kohtaa vääriä.

      Jäsenet toimivat samoin, kuin kirkon johto, eli yhtä kaksinaamaisesti tai epäaidosti. Turha siis syyttää aina vain jäseniä.

      • pyhpyhjapyh

        Sinun uskosiko riippuu siitä millainen taloudellisia päätöksiä joku toinen ihminen tekee? Eipä ole kovin häävi usko.


      • ei.enää.nenästä
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Sinun uskosiko riippuu siitä millainen taloudellisia päätöksiä joku toinen ihminen tekee? Eipä ole kovin häävi usko.

        Jos kirkon johto tekee enimmäkseen huonoja päätöksiä,
        tarvitaan enemmän kuin vahva usko, jos uskoo, että kaikki tuo tapahtuu Pyhän Hengen johdatuksessa tai Jumalan myötävaikutuksella.

        Ei uskolla tarkoiteta Raamatussa herkkäuskoisuutta eikä nenästävedettävyyttäkään.


      • pyhpyhjapyh
        ei.enää.nenästä kirjoitti:

        Jos kirkon johto tekee enimmäkseen huonoja päätöksiä,
        tarvitaan enemmän kuin vahva usko, jos uskoo, että kaikki tuo tapahtuu Pyhän Hengen johdatuksessa tai Jumalan myötävaikutuksella.

        Ei uskolla tarkoiteta Raamatussa herkkäuskoisuutta eikä nenästävedettävyyttäkään.

        Tunnustit siis, että uskosi riippuu toisten tekemisistä. Ei tuo ole uskoa ollenkaan.


      • Anonyymi
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Sinun uskosiko riippuu siitä millainen taloudellisia päätöksiä joku toinen ihminen tekee? Eipä ole kovin häävi usko.

        Usko ei ole sama asia kuin Adventtikirkon jäsenyys vaikka sinä kuvitteletkin niin.


    • Ellen.G.White.666

      Yleensä perusmielenterveet ihmiset tulevat jossain vaiheessa järkiinsä, ja hylkäävät uskonnolliset valheet. Tässä tapauksessa Ellen. G. Whiten valheelliset, sairaat kulttiopit ja Raamatun väärentämiset.

      Seitsemännen päivän adventismi on Amerikassa keksitty harhakultti, joka sekin on tuottanut ns. uskonnon uhreja aika paljon vuosien mittaan, eli suunnattomasti TURHAA inhimillistä kärsimystä.

      Joutaa kuolla pois koko muualta Suomeen tuotu ja tuputettu sairasmielinen SPA-lahko!

      • kerettiläinen-

        >> Joutaa kuolla pois koko muualta Suomeen tuotu ja tuputettu sairasmielinen SPA-lahko! <<

        Joutaa kuolla pois kaikki "Jumalan valtionseurakunnat" ja muutkin kirkot ja lahkot ja onneksi niin tulee ennen pitkää käymäänkin...sitä odotellessa...


      • pyhpyhjapyh

        No siellähän se paholaisenpalvoja taas aukoo päätään ...


    • Nimi.miestä.myöten

      SPA tarkoittaa kylpyä/kylpylää ja adventtikirkko suorittaa herkkäuskoisten aivopesua.

    • Siinä.syy

      "Miksi olet entinen adventisti?"
      Kun en halua olla nykyinenkään adventisti.

      • vielä_roikun_mukana

        Perustelisitko ystävällisesti vielä, että miksi et halua olla nykyinen adventisti?


    • Hyvät.syyt

      Mm. nämä kymmenen syytä siihen, etten halua olla adventisti.
      Adventistipäättäjät ja adventtikirkon jäsenistö ovat nimittäin:

      1. Itserakkaita
      2. Rahanahneita,
      3. Kerskailijoita
      4. Ylpeitä
      5. Epähurskaita,
      6. Rakkaudettomia
      7. Epäsopuisia
      8. Panettelijoita
      9. Raakoja
      10. Hyvän vihamiehiä,

      • monta_vanhurskasta

        Taisi tulla vähän yleistettyä. Eiväthän kaikki adventistit todellakaan tuollaisia ole.


      • pyhpyhjapyh

        Puhut ihan täyttä potaskaa.


      • Hän.on.pastorin.lapsi
        monta_vanhurskasta kirjoitti:

        Taisi tulla vähän yleistettyä. Eiväthän kaikki adventistit todellakaan tuollaisia ole.

        Kyllä ovat, ihan kaikki adventistit tuollaisia.
        Pyhpyhjapyh on hyvä esimerkki itserakkaasta ylpeästä panettelijasta ja hän täyttää pilkulleen nuo 10 syytä siihen, että adventismi on vastenmielistä.


      • kysynpävaan

        Samoin ajattelevat jotkut ruottalaiset meistä suomalaisista!


      • kerettiläinen-
        Hän.on.pastorin.lapsi kirjoitti:

        Kyllä ovat, ihan kaikki adventistit tuollaisia.
        Pyhpyhjapyh on hyvä esimerkki itserakkaasta ylpeästä panettelijasta ja hän täyttää pilkulleen nuo 10 syytä siihen, että adventismi on vastenmielistä.

        No tuo on typerää yleistämistä, joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Edes minä, joka arvostelen Adventtikirkkoa ja yleensäkin seurakuntaorganisaatioita, en väitä mitään noin paksua ihmisistä...


      • KuinkasTeillä
        Hän.on.pastorin.lapsi kirjoitti:

        Kyllä ovat, ihan kaikki adventistit tuollaisia.
        Pyhpyhjapyh on hyvä esimerkki itserakkaasta ylpeästä panettelijasta ja hän täyttää pilkulleen nuo 10 syytä siihen, että adventismi on vastenmielistä.

        Älähän nyt, kun pyhittelijältä tulee niin hauskoja välillä:-D


    • Seuloutunut

      Haluaisin vastata aloittajan kysymykseen anonyymisti. Tarvittavan viitekehyksen vuoksi paljastan kuitenkin, että olen taustoiltani toisen sukupolven adventisti. Adventtikirkko oli kaikenkattavasti läsnä niin kotona kuin koulussakin aikuisuuteeni asti. Sittemmin olen viettänyt vuosikymmenet aivan eri piireissä. Olen silti tietoinen taustojeni luomasta pohjavireestä. Se ei ole pyyhittävissä pois.

      Miksi siis olen entinen Adventtikirkon jäsen, enkä nykyinen?

      Mielestäni Adventismilla ja elämällä sinänsä on yhteisiä tekijöitä siinä mielessä, että molemmat ovat henkisesti ja fyysisesti hyvin vaativia ja rahallisestikin kalliita. Miksi lisäisin taakkaa taakan päälle? Eikö päinvastoin olisi niin, että taakkaa kannattaisi keventää luopumalla kaikista ylimääräisistä kuormista?

      Olo ilman adventismin sanelemia elämän joka alaa koskevia pikkutarkkoja vaatimuksia on monin verroin helpompaa. En koe mitään ristiriitaa tässä asiassa, vaan se on minulla kokemuspohjaisesti täysin selvä. Sen sijaan ajatellessani kaikkia satoja adventisteja, joita tunnen lukuisissa eri maissa, koen suurtakin ristiriitaa.

      Jos luettelisin kaikista tuntemistani ihmisistä Top 10 loistotyyppiä, heistä valtaosa olisi adventisteja. Adventistien joukossa on aivan fantastisen valoisia ihmisiä, joiden kanssa on ihana olla: juuri sellaisia olentoja, joita jää kaipaamaan syvästi poistuttuaan jollekin toiselle näyttämölle.

      Ristiriita syntyy saman asian nurjasta puolesta. Jos nimittäin luettelisin kaikista tuntemistani ihmisistä Top 10 hankalimpaa tapausta, myös heistä valtaosa olisi adventisteja. Adventistien joukossa on niin vaikeita luonteita, että vähänkin pintapuolista tuttavuutta luotaavampi yhteys on Mission Impossible.

      Voisin kertoa lukuisia tositarinoita murskatuista unelmista, valtavista taloudellisista tappioista, peruuttamattomista sydänsuruista ja aivan liian lyhyiksi jääneistä elämänkaarista, joita nimenomaan mainitsemani mahdottomat tyypit ovat tehtailleet. Muutamat tehtailevat yhä.

      Kahta kuviteltua listaani vertailtaessa ehkä pahinta on se, että listat ovat paikoin yhteneväiset. Toisin sanoen samoja ihmisiä esiintyy molemmissa listoissa. Siitä tulee samanlainen olo kuin jos yhtenä kauniina aamuna heräisi ja näkisi kaiken sekä oikein päin että ylösalaisin yhtä aikaa. Olenkin saanut hieraista silmiäni.

      Yleisemmällä tasolla nämä oman tykkäämiseni ääripäät ovat herättäneet toisen kenties tärkeämmän ja toistaiseksi ratkaisemattoman kysymyksen. Se on kaksiosainen seuraavaan tapaan:

      1. mikä on havaitsemani sydämettömyyden ja oikeassa olemisen armottomuuden funktio suhteessa kokonaisuuteen? Onko se pelkkä miinusmerkki, jonka vaikutus on neutraloitavissa lisäämällä joukkoon vähintään yhtä paljon totta, kaunista, puhdasta ja hyvää? Vai onko se sittenkin nollakerroin, joka mitätöi rakkauden ja armon vaikutuksen niellen kokonaisia ihmiseloja kuin musta aukko?

      2. entä kaikki ne suuresti ihailemani ja arvostamani adventistit? Miten he voivat elää itsensä kanssa tietäen esimerkiksi sen, että toisen sukupolven adventisteista niin monet ovat poistuneet tahallisesti tai vahingossa oman käden kautta ja että ilman seurakunnan riveihin pesiytyneitä konkreettisen kamalia ihmisiä nämä särjetyt saviastiat olisivat todennäköisesti edelleen ehjinä keskuudessamme?

      En ole kyennyt ratkaisemaan edellä kuvaamaani ristiriitaa. Kysymyksessä ei ole anteeksiantamattomuus tai kyvyttömyys sulattaa toisten virheitä. Kysymyksessä on suhtautuminen ihmisen pahuuteen toista ihmistä kohtaan: pahuuteen, joka vain korostuu verhoutuessaan hyveellisyyden ja hurskauden kaapuun.

      Pyrin elämään joustavasti kaikenlaisten ihmisten kanssa, ja olen hyvissä väleissä sekä tuntemiini seurakunnan työntekijöihin että adventistiystäviini. Olen vain huomannut, että pitämällä etäisyyttä seurakuntaelämään minun pellossani on paljon vähemmän elinvoimaa kuluttavaa lustetta.

      Toivottavasti olen kyennyt tarjoamaan edes suuntaa antavan vastauksen kysymykseen, miksi en enää ole adventisti. Syy on lyhyesti se, että tällä tavoin elämäni on sekä sisäisesti että ulkonaisesti monin verroin helpompaa ja vapaampaa. Sen seurauksena elämänhallinta on parempi.

      • kerettiläinen-

        >> 2. entä kaikki ne suuresti ihailemani ja arvostamani adventistit? Miten he voivat elää itsensä kanssa tietäen esimerkiksi sen, että toisen sukupolven adventisteista niin monet ovat poistuneet tahallisesti tai vahingossa oman käden kautta ja että ilman seurakunnan riveihin pesiytyneitä konkreettisen kamalia ihmisiä nämä särjetyt saviastiat olisivat todennäköisesti edelleen ehjinä keskuudessamme?

        En ole kyennyt ratkaisemaan edellä kuvaamaani ristiriitaa. Kysymyksessä ei ole anteeksiantamattomuus tai kyvyttömyys sulattaa toisten virheitä. Kysymyksessä on suhtautuminen ihmisen pahuuteen toista ihmistä kohtaan: pahuuteen, joka vain korostuu verhoutuessaan hyveellisyyden ja hurskauden kaapuun. <<

        Raamatussahan on tähän vastaus 1.Kor.5:11-13, mutta koska kirkko ei ole mikään seurakunta, vaan Äitikirkon luomus, niin eihän Raamatun neuvoja silloin myöskään noudateta. Jeesuksen vertausta lusteesta sovelletaan väärin, sillä Jeesus puhui siinä maailmasta, ei seurakunnasta. Ongelma on siinä, että organisaatio tarvitsee kaikki mahdolliset ihmiset, jotta pysyisi ylipäänsä pystyssä, sillä jonkun tarvitsee kattaa kulut.

        >> Toivottavasti olen kyennyt tarjoamaan edes suuntaa antavan vastauksen kysymykseen, miksi en enää ole adventisti. Syy on lyhyesti se, että tällä tavoin elämäni on sekä sisäisesti että ulkonaisesti monin verroin helpompaa ja vapaampaa. Sen seurauksena elämänhallinta on parempi. <<

        En osaa sanoa muuta kuin "Aamen" tähän kirjoitukseen, vaikka olen aivan toisenlaisista lähtökohdista lähtöisin...


      • kysynpävaan

        Sinulle nimimerkki,seuloutunut, Ymmärrän sinua meissä on plussat ja miinukset ja monesti niitä miinuksia on aivan liikaa. Näinhän Sana sanoo loppuunasti tulee olemaan nämä kaksi joukkoa. Uskon ystäväni joka kuuluu Hellareihin puhuu tuota samaa jota sinä tuossa toit. Ne jotka lukevat E.G.Whitea tietävät,että kovaa tekstiä tulee meistä advareista, mitenkä meistä vain pieni osa tulee pelastumaa.


      • vaikeaa-on-monella

        Todella vaikea kuvitella, että joku ihminen tekisi itsemurhan jonkun kirkon takia, mutta kai kaikki mahdollista on.

        Tiedän monta itsemurhan tehnyttä ihmistä, mutta en adventisteja. Ei ole tullut edes mieleen, että heillä voisi olla joku kirkko taustasyynä.

        Itse olen taistellut rukouksin ja henkisesti auttaen kolmen vaaravyöhykkeellä olevan ihmisen puolesta, elämäntoivonsa menettäneen. Se on raskasta se.
        Vanhempi selvisi, mutta kuoli myöhemmin syöpään, uskossa.

        Nuori, ehkä pahin on ohitse ja elämä alkaa pikkuhiljaa näyttää elämisen arvoiselta.
        Rukousta ja henkistä tukea vielä tarvitsee. Toivottavasti kanssa ihmiset osaisivat kohdata hänet oikein. Ei kuulu mihinkään kirkkoon.

        Toinen nuori, ehkä selviää, mutta paikkaansa ei ole vielä yhteiskunnassa löytänyt. Toivottavasti ihmiset osaisivat kohdella häntä. Rukousta tarvitaan. Kuulunee ev.lut. seurakuntaan. Heidän suvussa on jo yksi alle kaksikymppinen tehnyt itsemurhan, eivät kestä enempää.


      • yks_vaan
        vaikeaa-on-monella kirjoitti:

        Todella vaikea kuvitella, että joku ihminen tekisi itsemurhan jonkun kirkon takia, mutta kai kaikki mahdollista on.

        Tiedän monta itsemurhan tehnyttä ihmistä, mutta en adventisteja. Ei ole tullut edes mieleen, että heillä voisi olla joku kirkko taustasyynä.

        Itse olen taistellut rukouksin ja henkisesti auttaen kolmen vaaravyöhykkeellä olevan ihmisen puolesta, elämäntoivonsa menettäneen. Se on raskasta se.
        Vanhempi selvisi, mutta kuoli myöhemmin syöpään, uskossa.

        Nuori, ehkä pahin on ohitse ja elämä alkaa pikkuhiljaa näyttää elämisen arvoiselta.
        Rukousta ja henkistä tukea vielä tarvitsee. Toivottavasti kanssa ihmiset osaisivat kohdata hänet oikein. Ei kuulu mihinkään kirkkoon.

        Toinen nuori, ehkä selviää, mutta paikkaansa ei ole vielä yhteiskunnassa löytänyt. Toivottavasti ihmiset osaisivat kohdella häntä. Rukousta tarvitaan. Kuulunee ev.lut. seurakuntaan. Heidän suvussa on jo yksi alle kaksikymppinen tehnyt itsemurhan, eivät kestä enempää.

        Tuota kirkon syypäyttä itsemurhiin pitäisi vähän avata. Itse ymmärrän sen lähinnä niin, että jos seurakunta olisi rakastava, se huolehtisi murtuneista sen sijaan, että heidät monesti syyllistetään ja mahdollisesti jopa hylätään. Adventtikirkkoon kuuluvien standardit ovat liian korkeita monien syntisraukkojen saavutettavaksi. Ja voi kun ne standardit liittyisivätkin pelastukseen mutta kun siellä kyräillään vaatetuksesta ja ruokavaliostakin. Ei kaikki mutta jotkut.

        Olin joskus masentuneena kirkossa. Masennus oli vakavaa mutta yritin jaksaa mennää pitkästä aikaa kirkkoon vain saadakseni haukut liian pitkästä ja epäsiististä parrasta, jota en masentuneena ollut jaksanut ajaa pois. En haissut, sillä minulla oli puhtaat vaatteet ja olin kuitenkin aamulla käynyt suihkussa. Huomauttaja oli eläkkeellä oleva adventistipastori. Masentuneelle pienikin vastoinkäyminen voi olla suuri ja niinpä en ole kovin kiinnostunut enää seurakunnassa käymisestä. Pastorihan oli ihan oikeassa jos katsotaan opinkohtien mukaan mutta täysin väärässä, jos eletään Raamatun ohjeiden mukaan. Minä en tuommoisia opinkohtia tarvitse.

        Vaikka Jumala antaa armoa, seurakuntakuri ei sitä anna. Vaikka Jeesus antaa anteeksi, seurakuntalaiset eivät aina osaa. Ymmärrän hyvin seuloutunut-nimimerkin tuntemuksia. Itselläni on myös ristiriitoja. Adventistiporukkaan mahtuu monenlaista ihmistä.

        Olen jossakin tulevaisuudessa ehkä jättämässä adventtikirkon. Minun syyni on yksinkertaisesti se, että en koe enää yhteisöllisyyttä sellaisten ihmisten kanssa, jotka pitävät opinkohtien mukaan elämistä tärkeänä, kun itse en enää pysty niitä tärkeänä pitämään. Minulle tärkeintä on Jeesus eikä sen rinnalle tarvita pukeutumisohjeita, ruokavalio-ohjeita eikä Ellen Whiteä. En viitsi sen tarkemmin asiaa perustella. Monia hyviä ystäviä jää seurakuntaan ja toivottavasti myös vielä ystäväksenikin.


      • vaikeaa-on-monilla

        Tiedän, että masentunut ei jaksa ajaa partaansa. Hampaanpesukin saattaa olla liian iso urakka.
        Melkoisen ponnistuksen olet tehnyt, jos seurakunnan tilausteen olet jaksanut lähteä.
        En nyt tiedä mitä, jonkun parta vaikuttaa mihnkään. Saattaa olla epäsiistin näkönen, mutta entä sitten? Pitääkö toisilta vaatia täydellisyyttä ja itse on epätäydellinen.

        Luulisin, että seurakunnassa on repaleisia ihmisiä, jotka eivät jaksa aina paneutua toisten asioihin auttaakseen, pastoreissa epätäydellisyyttä.

        Vaadimmeko toisilta liikaa, enemmän kun itseltämme sitä joskus mietin? Mitä minä voin toisille antaa, vai vaadinko, että toinen auttaa minua ja huomio minut, vaikka en edes kerro mistä kiikastaa? Luulenko, että toisilla menee hienosti, eivätkä joudu ponnistelemaan vastoin käymisissä. Useimmiten en itse jaksa mitään, työ ja lähellä olevien ihmisten tarpeet vievät energiat. Harvoin, seurakunnan tilaiusuuksissa käyn. Siellä haluan vaan olla ja kuunnella. Varmaan olen arvosteluja saanut hyviä ja pahoja, mutta mitä niistä. En odota ihmisiltä mitään. Jos olisin masentunut en jaksaisi töissä alkuunkaan, koska siellä aina arvostellaan ja puhutaan jopa pahaa tai perättömiä. Kaikesta ei kannata ottaa itseensä vaan luoda sopua ympäristöön. Tekee vaan parhaansa.

        Nuorten puolesta on huoli. Yksikin työtön tai itsemurhaa hautova nuori on liikaa. Näin ei pitäisi olla, että nuori kävelee narunpätkä repussa ja mihin sen ripustaisi tai jotain muuta vastaavaa. Täysin masentunut ei jaksa sitä naurua kantaa tai itsemurhaa miettiä, mutta toivonsa menettäneet jaksavat. Vakava masennus saattaa, jopa suojella ihmistä sängyn pohjalla, josta ei jaksa nousta.

        Itse en jaksa olla seurakunnassa, jossa ei juuri opetata mitään. Olin tässä yksi kerta luterilaisen ystäväni kanssa luterilaisen lauluevankelistan tilaisuudesta. Joka käänteessä hän toi esille, että kauheaa, jos lailla päähän lyödään. Ei kannata puhua laista vaan armosta ja sitten laulua päälle. Itselle tuli mieleen, että häntä ohjasi pelko, pelkäsi lakia, mutta miksi? Luterilaisessa seurakunnassa yleisesti opetaan jo rippikoulussa 10.käskyä, mutta enää hän ei niistä halunut kuulla mitään, ettei lain alle mene tai saa päähänsä niistä iskuja.


      • kerettiläinen-
        yks_vaan kirjoitti:

        Tuota kirkon syypäyttä itsemurhiin pitäisi vähän avata. Itse ymmärrän sen lähinnä niin, että jos seurakunta olisi rakastava, se huolehtisi murtuneista sen sijaan, että heidät monesti syyllistetään ja mahdollisesti jopa hylätään. Adventtikirkkoon kuuluvien standardit ovat liian korkeita monien syntisraukkojen saavutettavaksi. Ja voi kun ne standardit liittyisivätkin pelastukseen mutta kun siellä kyräillään vaatetuksesta ja ruokavaliostakin. Ei kaikki mutta jotkut.

        Olin joskus masentuneena kirkossa. Masennus oli vakavaa mutta yritin jaksaa mennää pitkästä aikaa kirkkoon vain saadakseni haukut liian pitkästä ja epäsiististä parrasta, jota en masentuneena ollut jaksanut ajaa pois. En haissut, sillä minulla oli puhtaat vaatteet ja olin kuitenkin aamulla käynyt suihkussa. Huomauttaja oli eläkkeellä oleva adventistipastori. Masentuneelle pienikin vastoinkäyminen voi olla suuri ja niinpä en ole kovin kiinnostunut enää seurakunnassa käymisestä. Pastorihan oli ihan oikeassa jos katsotaan opinkohtien mukaan mutta täysin väärässä, jos eletään Raamatun ohjeiden mukaan. Minä en tuommoisia opinkohtia tarvitse.

        Vaikka Jumala antaa armoa, seurakuntakuri ei sitä anna. Vaikka Jeesus antaa anteeksi, seurakuntalaiset eivät aina osaa. Ymmärrän hyvin seuloutunut-nimimerkin tuntemuksia. Itselläni on myös ristiriitoja. Adventistiporukkaan mahtuu monenlaista ihmistä.

        Olen jossakin tulevaisuudessa ehkä jättämässä adventtikirkon. Minun syyni on yksinkertaisesti se, että en koe enää yhteisöllisyyttä sellaisten ihmisten kanssa, jotka pitävät opinkohtien mukaan elämistä tärkeänä, kun itse en enää pysty niitä tärkeänä pitämään. Minulle tärkeintä on Jeesus eikä sen rinnalle tarvita pukeutumisohjeita, ruokavalio-ohjeita eikä Ellen Whiteä. En viitsi sen tarkemmin asiaa perustella. Monia hyviä ystäviä jää seurakuntaan ja toivottavasti myös vielä ystäväksenikin.

        >> Olen jossakin tulevaisuudessa ehkä jättämässä adventtikirkon. Minun syyni on yksinkertaisesti se, että en koe enää yhteisöllisyyttä sellaisten ihmisten kanssa, jotka pitävät opinkohtien mukaan elämistä tärkeänä, kun itse en enää pysty niitä tärkeänä pitämään. Minulle tärkeintä on Jeesus eikä sen rinnalle tarvita pukeutumisohjeita, ruokavalio-ohjeita eikä Ellen Whiteä. En viitsi sen tarkemmin asiaa perustella. Monia hyviä ystäviä jää seurakuntaan ja toivottavasti myös vielä ystäväksenikin. <<

        Miten ihanaa, että täällä on alettu puhumaan asioista niin kuin ihminen ihmiselle!

        Olen kirjoitellut täällä jo pitemmän aikaa, että kirkko ei ole mikään raamatullinen seurakunta ja pyrkinyt tuomaan tätä asiaa esille lähinnä faktojen avulla, mutta se on varmaan antanut itsestäni hyvin kylmän vaikutelman ja saanut paljon väärinkäsityksiäkin aikaiseksi...

        Nyt olen sitten tullut "kaapista ulos" ja tunnustanut olevani nainen ja kärsiväni vieläpä bipolaarihäiriöstä, koska en jaksa enää välittää, mitä jotkut minusta mahdollisesti ajattelevat. Pelastus ja seurakunta on tarkoitettu kaikille ihmisille...ei pelkästään terveille ja niille, jotka jaksavat noudattaa jotakin seurakuntakäsikirjan ohjeita ja pitää kulisseja yllä... Enkä välitä, vaikka joku alkaisi käyttää tätä tunnustustani täällä lyömäaseena...en yksinkertaisesti enää välitä, koska on niin paljon ihmisiä, jotka kärsivät kuka minkäkinlaisista ongelmista ja tunne siitä, että on aivan yksin ongelmiensa kanssa johtaa helposti epätoivoon...

        Minullakin on ollut aikoja, jolloin olen ollut niin masentunut, että tavoitteeni on ollut lähinnä pitää vain keittiön pöytä puhtaana...muuta en ole jaksanut... joten ymmärrän todella hyvin nimimerkin "yks_vaan" tunteita...

        Ja toisaalta alan taas helposti käydä ylikierroksillakin, kun ärsyynnyn tarpeeksi paljon, joten itseäni suojellakseni minun täytyy karttaa sellaisia ihmisiä, jotka saavat minut pois raiteiltani...


      • advariveli

        Rauhaa sisar ja kiitos sinulle ja muille jotka ovat tuoneet näitä asioita tänne meille kaikille. Meillä on paljon oppimista mitenkä kohdata masentuneita. Herra armahda meitä tässä asiassa.Kiitos että jaksat kirjotella tälle palstalle.
        Siunausta sinulle toivoo yks advari veli.


      • sitätätätuota

        <<<Mielestäni Adventismilla ja elämällä sinänsä on yhteisiä tekijöitä siinä mielessä, että molemmat ovat henkisesti ja fyysisesti hyvin vaativia ja rahallisestikin kalliita. Miksi lisäisin taakkaa taakan päälle? Eikö päinvastoin olisi niin, että taakkaa kannattaisi keventää luopumalla kaikista ylimääräisistä kuormista? <<<

        Ups, köyhät kyykkyyn. Ei nyt sentään, jos ei itse itselleen tee vaatimuksia.
        Asiat ovat paljon itsestä kiinni, eikä kenestään toisesta.
        On ihmisiä, jotka seuraavat toisten tekemisiä ja pyrkivät samaan ja väsähtävät omiin vaatimuksiin.


      • KuinkasTeillä
        kerettiläinen- kirjoitti:

        >> Olen jossakin tulevaisuudessa ehkä jättämässä adventtikirkon. Minun syyni on yksinkertaisesti se, että en koe enää yhteisöllisyyttä sellaisten ihmisten kanssa, jotka pitävät opinkohtien mukaan elämistä tärkeänä, kun itse en enää pysty niitä tärkeänä pitämään. Minulle tärkeintä on Jeesus eikä sen rinnalle tarvita pukeutumisohjeita, ruokavalio-ohjeita eikä Ellen Whiteä. En viitsi sen tarkemmin asiaa perustella. Monia hyviä ystäviä jää seurakuntaan ja toivottavasti myös vielä ystäväksenikin. <<

        Miten ihanaa, että täällä on alettu puhumaan asioista niin kuin ihminen ihmiselle!

        Olen kirjoitellut täällä jo pitemmän aikaa, että kirkko ei ole mikään raamatullinen seurakunta ja pyrkinyt tuomaan tätä asiaa esille lähinnä faktojen avulla, mutta se on varmaan antanut itsestäni hyvin kylmän vaikutelman ja saanut paljon väärinkäsityksiäkin aikaiseksi...

        Nyt olen sitten tullut "kaapista ulos" ja tunnustanut olevani nainen ja kärsiväni vieläpä bipolaarihäiriöstä, koska en jaksa enää välittää, mitä jotkut minusta mahdollisesti ajattelevat. Pelastus ja seurakunta on tarkoitettu kaikille ihmisille...ei pelkästään terveille ja niille, jotka jaksavat noudattaa jotakin seurakuntakäsikirjan ohjeita ja pitää kulisseja yllä... Enkä välitä, vaikka joku alkaisi käyttää tätä tunnustustani täällä lyömäaseena...en yksinkertaisesti enää välitä, koska on niin paljon ihmisiä, jotka kärsivät kuka minkäkinlaisista ongelmista ja tunne siitä, että on aivan yksin ongelmiensa kanssa johtaa helposti epätoivoon...

        Minullakin on ollut aikoja, jolloin olen ollut niin masentunut, että tavoitteeni on ollut lähinnä pitää vain keittiön pöytä puhtaana...muuta en ole jaksanut... joten ymmärrän todella hyvin nimimerkin "yks_vaan" tunteita...

        Ja toisaalta alan taas helposti käydä ylikierroksillakin, kun ärsyynnyn tarpeeksi paljon, joten itseäni suojellakseni minun täytyy karttaa sellaisia ihmisiä, jotka saavat minut pois raiteiltani...

        Markus 2:17 Jeesus sanoi, että Hän ei tullut kutsumaan terveitä, vaan sairaita. Se lohduttaa minua, kun seurakuntalaiset tuomitsevat minut sairaana seuraansa kelpaamattomaksi.

        Matteus 9:11,12 Jeesus vieraili syntisten luona parantaakseen heidät.
        Saman rauhan saan kotonani, kun luen Raamattua kenenkään kritisoimatta jatkuvasti kaikesta ja joka käänteessä.


      • Anonyymi

        "Eikö päinvastoin olisi niin, että taakkaa kannattaisi keventää luopumalla kaikista ylimääräisistä kuormista?"

        Aamen!

        "Syy on lyhyesti se, että tällä tavoin elämäni on sekä sisäisesti että ulkonaisesti monin verroin helpompaa ja vapaampaa. Sen seurauksena elämänhallinta on parempi."

        Samasta syystä minä lopetin A-seurakunnassa käymisen.


      • Anonyymi
        vaikeaa-on-monilla kirjoitti:

        Tiedän, että masentunut ei jaksa ajaa partaansa. Hampaanpesukin saattaa olla liian iso urakka.
        Melkoisen ponnistuksen olet tehnyt, jos seurakunnan tilausteen olet jaksanut lähteä.
        En nyt tiedä mitä, jonkun parta vaikuttaa mihnkään. Saattaa olla epäsiistin näkönen, mutta entä sitten? Pitääkö toisilta vaatia täydellisyyttä ja itse on epätäydellinen.

        Luulisin, että seurakunnassa on repaleisia ihmisiä, jotka eivät jaksa aina paneutua toisten asioihin auttaakseen, pastoreissa epätäydellisyyttä.

        Vaadimmeko toisilta liikaa, enemmän kun itseltämme sitä joskus mietin? Mitä minä voin toisille antaa, vai vaadinko, että toinen auttaa minua ja huomio minut, vaikka en edes kerro mistä kiikastaa? Luulenko, että toisilla menee hienosti, eivätkä joudu ponnistelemaan vastoin käymisissä. Useimmiten en itse jaksa mitään, työ ja lähellä olevien ihmisten tarpeet vievät energiat. Harvoin, seurakunnan tilaiusuuksissa käyn. Siellä haluan vaan olla ja kuunnella. Varmaan olen arvosteluja saanut hyviä ja pahoja, mutta mitä niistä. En odota ihmisiltä mitään. Jos olisin masentunut en jaksaisi töissä alkuunkaan, koska siellä aina arvostellaan ja puhutaan jopa pahaa tai perättömiä. Kaikesta ei kannata ottaa itseensä vaan luoda sopua ympäristöön. Tekee vaan parhaansa.

        Nuorten puolesta on huoli. Yksikin työtön tai itsemurhaa hautova nuori on liikaa. Näin ei pitäisi olla, että nuori kävelee narunpätkä repussa ja mihin sen ripustaisi tai jotain muuta vastaavaa. Täysin masentunut ei jaksa sitä naurua kantaa tai itsemurhaa miettiä, mutta toivonsa menettäneet jaksavat. Vakava masennus saattaa, jopa suojella ihmistä sängyn pohjalla, josta ei jaksa nousta.

        Itse en jaksa olla seurakunnassa, jossa ei juuri opetata mitään. Olin tässä yksi kerta luterilaisen ystäväni kanssa luterilaisen lauluevankelistan tilaisuudesta. Joka käänteessä hän toi esille, että kauheaa, jos lailla päähän lyödään. Ei kannata puhua laista vaan armosta ja sitten laulua päälle. Itselle tuli mieleen, että häntä ohjasi pelko, pelkäsi lakia, mutta miksi? Luterilaisessa seurakunnassa yleisesti opetaan jo rippikoulussa 10.käskyä, mutta enää hän ei niistä halunut kuulla mitään, ettei lain alle mene tai saa päähänsä niistä iskuja.

        "Itse en jaksa olla seurakunnassa, jossa ei juuri opetata mitään."

        Toivottavasti et myöskään ole tyytyväinen seurakuntaan, joka opettaa paljon mutta paskaa.


      • Anonyymi
        sitätätätuota kirjoitti:

        <<<Mielestäni Adventismilla ja elämällä sinänsä on yhteisiä tekijöitä siinä mielessä, että molemmat ovat henkisesti ja fyysisesti hyvin vaativia ja rahallisestikin kalliita. Miksi lisäisin taakkaa taakan päälle? Eikö päinvastoin olisi niin, että taakkaa kannattaisi keventää luopumalla kaikista ylimääräisistä kuormista? <<<

        Ups, köyhät kyykkyyn. Ei nyt sentään, jos ei itse itselleen tee vaatimuksia.
        Asiat ovat paljon itsestä kiinni, eikä kenestään toisesta.
        On ihmisiä, jotka seuraavat toisten tekemisiä ja pyrkivät samaan ja väsähtävät omiin vaatimuksiin.

        Kyllä adventtikirkon kohdalla voidaan sanoa, että sieltä tulee valtava määrä mahdottomia vaatimuksia ihmisparoille, jotka yrittävät elää niiden mukaan surkeasti epäonnistuen ja tuntien siksi itsensä kelvottomiksi.


    • pyhpyhjapyh

      Kyllä me kaikki adventistit täytämme nuo 10 kohtaa täydellisesti. Meidät opetetaan omaksumaan adventismi, joka isminä sitten muovaa meihin nämä 10 opittua piirrettä. Oikeastaan kaikki ao. luettelossa ovat hyveitä, kun ne ovat adventistilla olemassa:

      1. Itserakkaita
      2. Rahanahneita,
      3. Kerskailijoita
      4. Ylpeitä
      5. Epähurskaita,
      6. Rakkaudettomia
      7. Epäsopuisia
      8. Panettelijoita
      9. Raakoja
      10. Hyvän vihamiehiä

      • pyhpyhjapyh

        Valheesi ja nikkivarkautesi ei hetkauta yhtään. Puhut täyttä potaskaa.


      • pyhpyhjapyh

        Totuus hetkauttaa aina. Luettelo oli täyttä asiaa ja pitää 100% paikkansa.


    • >>>Andrews yliopiston professori Roger Dudleyn vuonna 1999 julkaistu tutkimus, jossa seurattiin 1500 adventistinuoren elämää kymmenen vuoden ajan selvitti sitä, miksi nuoret jättävät adventtikirkon. Suurimpana syynä kirkon jättämiseen eivät olleet adventtikirkon opetukset eikä kirkon toiminta. Suurin syy adventtikirkosta eroamiseen oli, että kirkko opettaa yhtä mutta jäsenet toimivat toisin. Toisin sanoen syynä oli tekopyhyys. >>>

      Tämä vuonna 1999 ja sitten adventtikirkon nerokas johto jonkin jumalan ohjaamana ja neuvomana päätti, että eipä tehdä tälle asialle mitään, vaan keksitäänpä sellainen juttu vahvistamaan nuorten uskoa, että otetaan oppimme keskiöön nuoren maan kreationismi, koska sehän on niin typerää että ei paremmasta väliä, joten joka sen uskoo, on sitten tosiuskova, joten kohta kirkkomme pullistelevat nuoria, jotka ovat kaupan päälle tosiuskovia!

      Jokin jumala vihjasi adventtikrkon siunatulle johdolle, että nuoret saa pysymään lahkossamme siten, että alamme opettaa heille lahkossamme täysin päinvastaista jota heille opetetaan lahkomme koulussa.

      Näin nuorten usko vahvistuu ja kaikki ongelmamme poistuvat, totesivat adventtikirkon viisaat miehet ja taputtelivat tyytyväisinä toinen toisiaan olalle.

    • eikannatavastata

      En ole entinen adventisti.

    • Kuka.selittäisi

      Osaako kukaan muuten selittää tätä?

      Nimittäin sitä, että mistä johtuu, että adventtikirkon piirissä jäseninä on paljon niitä, jotka säännöllisestikin käyvät lauantaisin jumalanpalveluksissa, mutta kuitenkin heidän arkielämänsä on kaikkea muuta kuin uskovan elämää? Lauantaiaamuisen tilaisuuden jälkeen useimmille koittaa jälleen arki ja lepopäivä on vain se 2 tuntinen istuminen kirkossa? Ei makseta kymmenyksiä, eikä laiteta rahaa kolehtiin. Ei osallistuta yhteislauluihin tai rukouksenkin aikana silmät auki pälyillään ympäri kirkkosalia ja etsitään kenties jotain hyvännäköistä persettä?

      Eikö olisi helpompaa, ettei tarvitsisi mennä sinne kirkkoon lainkaan, vaan voisi nukkua vaikka pitempään? Vai onko niin, että suku, joka voi olla adventistipainotteinen asettaa paineita, eikä siksi kehdata olla näyttämättä naamaa lauantaiaamuisin kirkossa?

      Kuka osaa selittää motiivin kyseessä olevaan toimintaan? Tunnen ja tiedän nimittäin paljon kuvailemani kaltaisia adventisteja, jotka ovat pinnallisia ja kirkossa käynti on vähän kuin USA:ssa toteutetun käytännön mukainen?

    • Voi.olla.näinkin

      ""Ei osallistuta yhteislauluihin tai rukouksenkin aikana silmät auki pälyillään ympäri kirkkosalia ja etsitään kenties jotain hyvännäköistä persettä?""

      Syy siihen, että tullaan toistuvasti kirkkoon lauantaisin voi olla siinäkin, että sitä hyvän näköistä persettä ei ole vielä näkynyt ja tullaan siinä toivossa, että se kenties vielä olisi silmien edessä ihka elävänä?

    • advariveli

      Tälläistä jota kuvailit on valitettavasti meillä. Valitettavasti se on näin myös kaikissa muissa suunnissa ja tulee olemaan loppuun asti on kaksi joukkoa.
      Siunausta sinulle toivoo yks advari veli.

    • advarit.esittää

      Advarit vain esittää. Ne esittää olevansa aina parempia kuin muut ja tulkitsevansa Raamattua täydellisesti. Sitä kutsutaan harhaisessa kuplassa elämiseksi.

      • pyhpyhjapyh

        Ja sinua kutsutaan valehtelijaksi.


      • Anonyymi
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Ja sinua kutsutaan valehtelijaksi.

        Ja sinua kutsutaan numerosarja-pyhpyhiksi!


      • Anonyymi

        Miksi jätän adventtikirkon ja seurakunnan?

        Siksi, että se ei anna mitään positiivista henkisellä tasolla. Adventismi on ainakin Suomessa ilotonta puurtamista.
        Myös siitä syystä, että adventtikirkosta Suomessa ja sen johtavista henkilöistä paljastuu jatkuvasti sellaisia asioita, joita edes jumalaton maailmanihminen ei tekisi lähimäiselleen.
        Rahasta on tullut jumala, jota palvotaan ja lähimäisestä on tullut se, jota voidaan käyttää hyväksi rahan ja mammonan hamuamisessa.
        Adventtikirkko ei siis toimi julistuksensa mukaisesti vaan täysin päinvastoin.

        Tässä tärkeimmät syyt, miksi jätin adventtikirkon ja erosin seurakunnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi jätän adventtikirkon ja seurakunnan?

        Siksi, että se ei anna mitään positiivista henkisellä tasolla. Adventismi on ainakin Suomessa ilotonta puurtamista.
        Myös siitä syystä, että adventtikirkosta Suomessa ja sen johtavista henkilöistä paljastuu jatkuvasti sellaisia asioita, joita edes jumalaton maailmanihminen ei tekisi lähimäiselleen.
        Rahasta on tullut jumala, jota palvotaan ja lähimäisestä on tullut se, jota voidaan käyttää hyväksi rahan ja mammonan hamuamisessa.
        Adventtikirkko ei siis toimi julistuksensa mukaisesti vaan täysin päinvastoin.

        Tässä tärkeimmät syyt, miksi jätin adventtikirkon ja erosin seurakunnasta.

        Siksi erosin adventtikirkosta, koska adventtikirkon piiristä puuttui se tosi ja aito rakkaus. Se puuttui niin jäsenistöltä kuin kirkon johtajilta ja pastorikunnalta, aivan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

        Ihmisestä välittäminen ja hänen hyväksymisensä sellaisena kuin hän on ei sovi jostain syystä adventismiin.
        Voi olla, että syy on kirkon opetuksen pinnallisuudessa ja siinä, että jumalanpalvelus on muotomenoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi erosin adventtikirkosta, koska adventtikirkon piiristä puuttui se tosi ja aito rakkaus. Se puuttui niin jäsenistöltä kuin kirkon johtajilta ja pastorikunnalta, aivan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

        Ihmisestä välittäminen ja hänen hyväksymisensä sellaisena kuin hän on ei sovi jostain syystä adventismiin.
        Voi olla, että syy on kirkon opetuksen pinnallisuudessa ja siinä, että jumalanpalvelus on muotomenoja?

        Ei mitään uutta auringon alla. Menepä ja sairastu vakavasti ja pitkäaikaisesti, niin kaikki ns. ystävät adventtiseurakunnasta hylkäävät sinut. Kokemusta on kahdeksalta vuodelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään uutta auringon alla. Menepä ja sairastu vakavasti ja pitkäaikaisesti, niin kaikki ns. ystävät adventtiseurakunnasta hylkäävät sinut. Kokemusta on kahdeksalta vuodelta.

        Adventtikirkon piirissä sairaat ja ei maksavat tai huonosti maksavat asiakkaat ovat pastoreiden mielestä loisia. Itse he kuitenkin ovat juuri sitä, miksi toisia mielessään nimittävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventtikirkon piirissä sairaat ja ei maksavat tai huonosti maksavat asiakkaat ovat pastoreiden mielestä loisia. Itse he kuitenkin ovat juuri sitä, miksi toisia mielessään nimittävät.

        Ei noinkaan. Kyllä se on niin, että adventtikirkon jäseniä ei yksinkertaisesti kiinnosta lähimmäisensä tila. Rakkaus puuttuu. Jos kiinnostaisi, he välittäisivät. Jos kiinnostaisi, he auttaisivat. Jos he olisivat kokosydämisesti Jeesuksen seuraajia, he vierailisivat vankien luona, sairaiden luona, leskien ja orpojen luona ja auttaisivat, kuten laupias samarialainen auttoi. Ja Jeesus tulee sanomaan heille: minä en tunne teitä :'(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään uutta auringon alla. Menepä ja sairastu vakavasti ja pitkäaikaisesti, niin kaikki ns. ystävät adventtiseurakunnasta hylkäävät sinut. Kokemusta on kahdeksalta vuodelta.

        Vanha kirjoitus. Nyt taitaa olla jo 10 vuodelta?


    • Anonyymi

      Aloin tutkia oppeja ja opetusta perin pohjin ihan vain lukemalla Raamattua suoraan, että mitä siellä sanotaan. Aloin myös tutkia kirkon opetuksia syvällisellä tasolla. Lopputulema on se, että en voi enää yhtyä useisiin opinkohtiin ja käsityksiin mitä Adventtikirkko opettaa. Täytyy sanoa, että joissakin asioissa olin yllättynyt mitä löysin kun aloin tutkia esim. 1980 Glacier View tapahtumia, Ellen G. Whiteen liittyviä asioita, 1844 liittyviä asioita (esim. miten White uskoi ja opetti ja näki näkyjä suljetusta ovesta ja ne aiemmat näyt 'suppressed' myöhemmin ). Olin vuosien varrella tietenkin kuullut aina jotain näistä asioista, mutta ajatellut vain että ne muut ovat väärässä ja minullahan on se totuus. Onneksi aloin tutkia kuitenkin. Ehkä kaikkein eniten minua vaivaa Adventtikirkon harjoittama salailu ja valehtelu ja joidenkin ihmisten kohtelu, esim. Fordin erottaminen.

    • Anonyymi

      Olen entinen adventisti, koska adventtikirkon jäsenistöstä ei minun kohdalleni osunut ainuttakaan adventistia, joka olisi elänyt sen mukaan kuin opettaa Jeesuksen rakkaudesta.

      Adventistit ovat hyviä sitouttamaan. Heille kelpaa mainiosti ihmiset, joilla on seurakunnalle jotakin annettavaa. Mutta auta armias, jos et enää pysty tai jaksa osallistua, niin kaikki hylkäävät sinut. Olen käynyt kolmessa seurakunnassa, joissa kuvittelin minulla olevan ystäviä. Olin väärässä. Kukaan ei minua enää muista kun olen liian sairas käymään seurakunnassa.

      Monille adventisteille seurakunta on vain hengailupaikka. Todella harva toteuttaa Jeesuksen lähetyskäskyä. Varmaan yhtä harva käy katsomassa sairaita, orpoja, leskiä tai vankeja. Miksi olisin tuollaisen yhteisön jäsen. Pelastukseen ei tarvita kirkkokuntia.

      Tietenkin voitaisiin puhua vielä Adventtikirkon raamatunvastaisista opetuksista mutta siinä menisi minulta energiaa täysin hukkaan. Adventtikiirkko ei ole sellaisen ajanhaaskuun väärti.

      En jaksa enää elää miellyttääkseni toisia. Sitähän se oli Adventtikirkossa. Minun on nyt paljon parempi olla kun saan palvella Jumalaani ihan kahden kesken.

      • Anonyymi

        Ei Jeesuskaan kehottanut perustamaan seurakuntia tai kirkkoja. Oikeastaan kaikki ongelmat alkoivatkin juuri silloin, kun alkukristityt perustivat seurakuntia ja yhteisöjä.
        Paavalin kirjeissä tulee slvästi esiin se, kuinka hän joutui jatkuvasti ojentamaan seurakuntia ja niiden toimintaa, eikä mikään kuitenkaan auttanut. Eräissä paikoissa seurakunnista tuli vain huvittelun ja irstauden tyyssijoja, joissa harrastettiin jopa ryhmäseksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jeesuskaan kehottanut perustamaan seurakuntia tai kirkkoja. Oikeastaan kaikki ongelmat alkoivatkin juuri silloin, kun alkukristityt perustivat seurakuntia ja yhteisöjä.
        Paavalin kirjeissä tulee slvästi esiin se, kuinka hän joutui jatkuvasti ojentamaan seurakuntia ja niiden toimintaa, eikä mikään kuitenkaan auttanut. Eräissä paikoissa seurakunnista tuli vain huvittelun ja irstauden tyyssijoja, joissa harrastettiin jopa ryhmäseksiä.

        Aivan kuin tänään. Luterilaisen kirkon lapsikastetut varamaankin jatkavat tätä samaa.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007863983.html

        ts. kun Apostolinen seurakunta hajoitettiin sisältäkäsin, seurakunta jossa lepopäiväkin oli vielä yhteinen, niin Luciferin henki toi antisemitismin ja siitä se läksi.
        Eri perustuksille rakennettiin kirkkokunnat.

        Mutta ne saatuttaa Jumalan sanaa vastustava pakanuus. Pakanuus, joka ei taivu Jumalan tahtoon. Siinä se ongelma on ollut, on ja nytkin toimii.

        Ei haluta - Pyhyyttä sydämeen. Se on häpeätarha tänäänkin ihmiskunnassa.


      • Anonyymi

        Kaltaisillesi on ohje, sekä neuvo seurakuntiin.
        Jos on sairas, kutsuu seurakunnasta vanhimman kotiin. Eli jos ei ilmaise tilannetta, miten sitä tietää kukaan, mikä on tarve.
        Kun sitten katsoo raamattua, sekä sitä ihmistä - niin aina on ollut seurakunnilla kasvamisen paikka, niin alkuseurakunnassa, kuin Apostolisessa seurakunnasa, kuin tämänpäivän seurakunnnassa. Koskaan seurakunta ei ajassa ole valmis - eli täydellinen.
        Sanakin kertoo meistä jokaisesta. "tietomme on vajavainen" - siksi voi sanoa, että "tämänpäivän tiedon mukaan" jne. ts. Pyhälle Hengelle ja sanalle jää opettamisen paikka ja meille ojentautumisen paikka jokaiselle.
        Perillä täydellisyys sitten on lasimerellä. Laulu - Mooseksen ja Karitsan virren veisuussa.

        Vanhanliiton, eli warjolain aikana - ei juutalaisuus pelastanut, vaan uskollisuus.
        Siksi Sana kertoo, että warjolain aikainen epäusko on varoittava esimerkki meille, lopunaikaa eläville. Kristuksen rakkaus omassa sydämessä on avain seurakunnan elämään, ei se, että odotetaan toisten elävän ja vain nautin osoittamatta itse rakkautta.
        Seurakunnassa työ on Herran, Pyhässä Hengessä ja Herra itse kasvattaa seurakuntaa.
        Ilmestyskirjan mukaan seurakunnat voivat elää eri aikakausia.

        Eli esitän sinulle, kutsu seurakunnasta käymään ja siitä se lähtee.
        Maamoseni kutsui adventtikirkosta, aivan pakanana ja häntä palveltiin Kristuksen Hengessä ja aivan loppun asti - lähdes 30- vuotta hän sai olla Kristuksen rakkauden kohde seurakunnan kautta - kuolemaansa asti. Sairaana kävivät häntä katsomassa, eli tietoisuus tahdosta - kertoi halullisuudesta seurakuntaansa ja kyllä he rakkauden osoituksen hänelle toivat.

        Eli sen nähneenä - kunnioitan adventisteja - sillä he pyyteettömästi kulkivat rinnalla, ja ei tähän kannata ränklääjien alkaa mantrata, että "rahan" tähden.
        Kyllä se oli rakkauden Kristuksessa tähden.

        Perillä Vapahtaja maksaa senkin palkan uskollisille palvelijoilleen.
        Tiedän, että Jeesuksen sovintoveri - joka on lunastanut adventistit - kantaa Isän edessä ja taivaan temppeli taivaassa on avoin ja se "armosistuin laintauluineen" - minkä uskovat Messiaaniset Rabit - myös kertovat - on tosi, eli kun menemme perille, Jumalan tahto - se näkyy - ja se mittaa meidät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kuin tänään. Luterilaisen kirkon lapsikastetut varamaankin jatkavat tätä samaa.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007863983.html

        ts. kun Apostolinen seurakunta hajoitettiin sisältäkäsin, seurakunta jossa lepopäiväkin oli vielä yhteinen, niin Luciferin henki toi antisemitismin ja siitä se läksi.
        Eri perustuksille rakennettiin kirkkokunnat.

        Mutta ne saatuttaa Jumalan sanaa vastustava pakanuus. Pakanuus, joka ei taivu Jumalan tahtoon. Siinä se ongelma on ollut, on ja nytkin toimii.

        Ei haluta - Pyhyyttä sydämeen. Se on häpeätarha tänäänkin ihmiskunnassa.

        Pakanoita on siis kaikki muut paitsi juuri sinun uskosi omaavat. Mistä tiedät, että juuri sinun uskosi on oikea kun maailmassa on tuhansia eri kirkkokuntia, jotka sanovat olevansa Pyhän hengen johdossa ja omaavansa totuuden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaltaisillesi on ohje, sekä neuvo seurakuntiin.
        Jos on sairas, kutsuu seurakunnasta vanhimman kotiin. Eli jos ei ilmaise tilannetta, miten sitä tietää kukaan, mikä on tarve.
        Kun sitten katsoo raamattua, sekä sitä ihmistä - niin aina on ollut seurakunnilla kasvamisen paikka, niin alkuseurakunnassa, kuin Apostolisessa seurakunnasa, kuin tämänpäivän seurakunnnassa. Koskaan seurakunta ei ajassa ole valmis - eli täydellinen.
        Sanakin kertoo meistä jokaisesta. "tietomme on vajavainen" - siksi voi sanoa, että "tämänpäivän tiedon mukaan" jne. ts. Pyhälle Hengelle ja sanalle jää opettamisen paikka ja meille ojentautumisen paikka jokaiselle.
        Perillä täydellisyys sitten on lasimerellä. Laulu - Mooseksen ja Karitsan virren veisuussa.

        Vanhanliiton, eli warjolain aikana - ei juutalaisuus pelastanut, vaan uskollisuus.
        Siksi Sana kertoo, että warjolain aikainen epäusko on varoittava esimerkki meille, lopunaikaa eläville. Kristuksen rakkaus omassa sydämessä on avain seurakunnan elämään, ei se, että odotetaan toisten elävän ja vain nautin osoittamatta itse rakkautta.
        Seurakunnassa työ on Herran, Pyhässä Hengessä ja Herra itse kasvattaa seurakuntaa.
        Ilmestyskirjan mukaan seurakunnat voivat elää eri aikakausia.

        Eli esitän sinulle, kutsu seurakunnasta käymään ja siitä se lähtee.
        Maamoseni kutsui adventtikirkosta, aivan pakanana ja häntä palveltiin Kristuksen Hengessä ja aivan loppun asti - lähdes 30- vuotta hän sai olla Kristuksen rakkauden kohde seurakunnan kautta - kuolemaansa asti. Sairaana kävivät häntä katsomassa, eli tietoisuus tahdosta - kertoi halullisuudesta seurakuntaansa ja kyllä he rakkauden osoituksen hänelle toivat.

        Eli sen nähneenä - kunnioitan adventisteja - sillä he pyyteettömästi kulkivat rinnalla, ja ei tähän kannata ränklääjien alkaa mantrata, että "rahan" tähden.
        Kyllä se oli rakkauden Kristuksessa tähden.

        Perillä Vapahtaja maksaa senkin palkan uskollisille palvelijoilleen.
        Tiedän, että Jeesuksen sovintoveri - joka on lunastanut adventistit - kantaa Isän edessä ja taivaan temppeli taivaassa on avoin ja se "armosistuin laintauluineen" - minkä uskovat Messiaaniset Rabit - myös kertovat - on tosi, eli kun menemme perille, Jumalan tahto - se näkyy - ja se mittaa meidät.

        "Jos on sairas, kutsuu seurakunnasta vanhimman kotiin. Eli jos ei ilmaise tilannetta, miten sitä tietää kukaan, mikä on tarve."

        "Eli esitän sinulle, kutsu seurakunnasta käymään ja siitä se lähtee."

        Ei muuten lähde. Pastorini tietää sairauteni tilan, samoin osa vanhimmista. Samoin kaikki ne, jotka olivat lähimmissä tekemisissä kanssani, ne joita luuli ystävikseni. Niin paljon minunkin puolestani silloin sairauteni alussa rukoiltiin ja useasti voideltiin. Eipä auttanut voitelut ja rukoukset.

        Sitten kun sinunkin sairautesi kestää ja kestää ja kestää, yli kymmenen vuotta pääosin vuoteen omana niin seurakunnan kiinnostus yksinkertaisesti loppuu. Riippakiviä ei kaivata menestysihmisten joukkoon. Näin on ainakin Adventtikirkossa, joka kyllä tunnetaan totuudestaan ja opetuksistaan mutta EI RAKKAUDESTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos on sairas, kutsuu seurakunnasta vanhimman kotiin. Eli jos ei ilmaise tilannetta, miten sitä tietää kukaan, mikä on tarve."

        "Eli esitän sinulle, kutsu seurakunnasta käymään ja siitä se lähtee."

        Ei muuten lähde. Pastorini tietää sairauteni tilan, samoin osa vanhimmista. Samoin kaikki ne, jotka olivat lähimmissä tekemisissä kanssani, ne joita luuli ystävikseni. Niin paljon minunkin puolestani silloin sairauteni alussa rukoiltiin ja useasti voideltiin. Eipä auttanut voitelut ja rukoukset.

        Sitten kun sinunkin sairautesi kestää ja kestää ja kestää, yli kymmenen vuotta pääosin vuoteen omana niin seurakunnan kiinnostus yksinkertaisesti loppuu. Riippakiviä ei kaivata menestysihmisten joukkoon. Näin on ainakin Adventtikirkossa, joka kyllä tunnetaan totuudestaan ja opetuksistaan mutta EI RAKKAUDESTA.

        "Sitten kun sinunkin sairautesi kestää ja kestää ja kestää, yli kymmenen vuotta pääosin vuoteen omana niin seurakunnan kiinnostus yksinkertaisesti loppuu."

        Pitää muistaa, että nämä seurakuntalaiset itsekin vanhenevat, voimat vähenevät ja vuosien varrella tulee muitakin autettavia. Yksinkertaisesti kädet loppuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten kun sinunkin sairautesi kestää ja kestää ja kestää, yli kymmenen vuotta pääosin vuoteen omana niin seurakunnan kiinnostus yksinkertaisesti loppuu."

        Pitää muistaa, että nämä seurakuntalaiset itsekin vanhenevat, voimat vähenevät ja vuosien varrella tulee muitakin autettavia. Yksinkertaisesti kädet loppuvat.

        "-voimat vähenevät ja vuosien varrella tulee muitakin autettavia. Yksinkertaisesti kädet loppuvat."

        Tekosyitä on monia ja tuo on yksi niistä. Vanhusten nimenomaan tulee auttaa toisiaan ja niin kauan kuin jalka liikkuu, pystyy myös auttamaan ja vaikkei enää liikkuisikaan kunnolla, niin läsnäolokin on jo auttamista.

        Nykyaikana kuitenkin kaikki vetoavat siihen kiireeseen ja kun ei ole mukamas aikaa. Paska puhetta sellainen. Kyllä ihmisellä on aikaa, mutta hän käyttää sen sohvaperunana ja omien turhienkin asioiden parissa sekä kaupassa maleksimiseen.

        Itse tiedän monia ei uskovaisia vanhuksia, jotka tekevät vapaaehtoistyötä toisten vanhusten auttamiseksi. He eivät viihdy kotona tv:n ääressä, vaan liikkuvat ahkerasti ja pysyvät siksi virkeinä ja hyvävoimaisina samalla tehden hyvää toisille.

        Lopettakaa se lässytys siitä, että ei ole mukamas aikaa auttaa!
        Uskovaisilla tuntuu olevan se mukaavuuden halu ja istuvat kotisohvillaan odottaen mukamas Jeesuksen paluuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten kun sinunkin sairautesi kestää ja kestää ja kestää, yli kymmenen vuotta pääosin vuoteen omana niin seurakunnan kiinnostus yksinkertaisesti loppuu."

        Pitää muistaa, että nämä seurakuntalaiset itsekin vanhenevat, voimat vähenevät ja vuosien varrella tulee muitakin autettavia. Yksinkertaisesti kädet loppuvat.

        Niin varmasti. Mutta tuo ei selitä minun tilannettani.

        Olin aktiivinen koko seurakunnassa. Kaikkien muiden joukossa, paitsi lasten. Erityisesti olin aktiivinen 20-40-vuotiaiden joukossa mutta myös vanhempien. Järjestin jumalanpalveluksia, jotka organisoin alussa yksin, myöhemmin sain avukseni muita innostuneita. Lauloin ja järjestin musiikkijuttuja. Vedin raamatuntutkisteluja. Pidin saarnoja. Osallistuin eri piireihin. Kirjoitin seurakunnan lehteen. Olin aloittelemassa soppakeittiötoimintaa pienen porukan kanssa. Osallistuin toimikuntiin ja vapaaehtoistyöhön.

        Sen seurauksena, että seurakunta hylkäsi minut, rupesin itse tutkimaan Raamattua. Aloitin Raamatun opiskelun puhtaalta pöydältä. Olen löytänyt Raamatusta toisenlaisen elämän. Nyt minulla ei ole enää kiinnostusta elää sellaisten ihmisten parissa, jotka eivät elä niin kuin opettavat. Nyt olen yksin myös siksi, että ei ole olemassa enää yhteisöä, johon voisin samaistua. En toki mihinkään seurakuntaan pääsisikään sairauteni vuoksi. Mutta digi-aikana voisi toimia yhteisöissä muullakin tavoin.


    • Anonyymi

      En ole enää adventisti, koska huomasin, miten pinnallisia uskovaisiksi itseään kutsuvat adventistit Suomessa ovat ja miten heidän on tarve esittää hurskaampaa ja parempaa ihmistä, mitä he todellisuudessa ovat.

      Olin useita vuosia adventisti, mutta en oikeastaan tuntenut edes oman seurakuntani jäseniä, eivätkä he halunneet paljastaa itsestään oikeastaan mitään, koska heillä oli sellainen jonkinlainen muuri edessä ja siten he ilmeisimmin kuvittelivat suojelevansa itseänsä, ettei kukaan vain tietäisi heistä liikaa tai pääsisi liian lähelle arkea.

      2 tuntia kestävät viikoittaiset kokoontumiset eivät tietysti edesauta ihmisten kanssakäymisessä. Vaikka ihmisten kanssa tulikin juteltua sen lyhyen lauantaipäivän aikana tapahtuvan tapaamisen yhteydessä, niin kyllä se kaikki oli vain hyvin pinnallista ja tuntui, että toista seurakuntalaista ei edes kiinnosta paljoa avautua ja keskustella. Se oli enimmäkseen säästä ja muusta jonnen joutavasta keskustelua.

      • Anonyymi

        Ja jos syy onkin sinussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos syy onkin sinussa?

        "Ja jos syy onkin sinussa?"
        Onko tuo vastauksesi tyypillinen uskovan vastaus? Ainahan syy on minussa, ei kenessäkään kaltaisessa toisessa paljon pyhemmässä uskovassa, joka mielestään löysi syyllisen kaikkeen?
        Pastorikin vierittää herkästi syyn jollekin toiselle? Oletko kuullut pastorin tunnustavan seurakuntalaiselle tekemänsä vääryyden? Minä en ole kertaakaan, vaikka olinkin useita vuosia adventistina ja poikkeuksetta kävin lauantain jumalanpalveluksessa ja tiedän, että seurakuntamme pastori teki monessa kohtaa vääryyttä.

        Kun sinä olet noinkin viisas ja tunnut tietävän missä se syy on, niin kerro toki se meille kaikille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos syy onkin sinussa?

        Suorastaan typerä kommentti. Olet niin hyvin tuudittautunut oman kirkkosi erinomaisuuteen ettet näe edes sen todellista tilaa, etkä edes halua nähdä ja toisten hätää. Tilanne on kohdallasi hälyttävä mutta kuvastaa hyvin monien adventistien tilaa.

        Olin pitkään poissa adventtikirkosta. Minut kyllä tunnettiin parinkymmenen vuoden poissaolon jälkeen kolmessakin läänini seurakunnassa. Kun tuon pitkän ajan päästä istuin kirkonpenkkiin, sainkin olla siellä ja pitkään, ihan yksikseni ja ihan rauhassa. Kukaan ei tullut tervehtimään. Kukaan ei ollut kiinnostunut minusta henkilönä eikä kukaan ollut kiinnostunut uskoni tilasta. Niinpä vaihdoin seurakuntaa. Menin seuraavan adventtikirkon ovelle. Joku tervehti mutta jälleen muuten sama tilanne useana sapattina. Ja sama toistui kolmannessakin seurakunnassa.

        Sellaista on se adventistien lähimmäisenrakkaus. Muistelen, että yksi ystäväni koki saman kohtalon. Eikä siihen auttanut vaikka jäin kirkon jälkeen maleksimaan käytäville. Monet ovat pinnallisia mutta vieläkin useammat sisäänpäin lämpeäviä.

        Ehkä sinun kannattaakin nyt jättäytyä tuohon onnelliseen tiedottomuutesi tilaan ja hyljätä itsekin tuntemattomat kirkkoon tulijat niin kuin muutkin tekevät. Käyt vain morjestamassa tuttujasi siellä kirkossa ja taas on velvollisuus suoritettu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja jos syy onkin sinussa?"
        Onko tuo vastauksesi tyypillinen uskovan vastaus? Ainahan syy on minussa, ei kenessäkään kaltaisessa toisessa paljon pyhemmässä uskovassa, joka mielestään löysi syyllisen kaikkeen?
        Pastorikin vierittää herkästi syyn jollekin toiselle? Oletko kuullut pastorin tunnustavan seurakuntalaiselle tekemänsä vääryyden? Minä en ole kertaakaan, vaikka olinkin useita vuosia adventistina ja poikkeuksetta kävin lauantain jumalanpalveluksessa ja tiedän, että seurakuntamme pastori teki monessa kohtaa vääryyttä.

        Kun sinä olet noinkin viisas ja tunnut tietävän missä se syy on, niin kerro toki se meille kaikille?

        Ihmetyttää, miten joku voi syyllistää sinua omasta rakkaudettomuudestaan. Tekisiköhän Jeesuskin niin... vai ottaisikohan hän jokaisen vastaan lämpimästi....


    • Anonyymi

      En ole eronnut enkä eroa. Mulla on aivan sama mitä muut adventistit ovat tai eivät ole. Minä olen ja pysyn adventistina.

      • Anonyymi

        Kuka sinua on pyytänytkään eroamaan. Saat sinä olla vapaasti kaltaistesi luusereiden joukossa, Parempi vain, että pysytkin siellä yhteisössäsi ja nypläät vaikka vehjettäsi.


    • Anonyymi

      Täällä joku adventisti on usein lausunut, että meitä on niin moneen junaan tai vastaavaa.
      Näkisin kuitenkin asian niin, että adventistit ovat kaikki samassa uppoavassa laivassa ja mikä pahinta, he eivät edes näe sitä, eivätkä näe vaaraa, vaikka ovat hukkumassa tämän maailman mukana.
      Heillä ei ole rakautta ja silloin heiltä puuttuu myös kaikki. Heiltä puuttuu se pelastusrengas.

      • Anonyymi

        Ylpeys ja itseriittoisuus ovat rakkaudettomuutta ja ne luonteenpirteet ovat adventismin kulmakivet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylpeys ja itseriittoisuus ovat rakkaudettomuutta ja ne luonteenpirteet ovat adventismin kulmakivet.

        Adventisteilla on alemmuuskompleksi. He kuuluvat selllaiseen marginaaliseen lahkoon ja kulttiin, jolla on eriskummallisia uskomuksia ja he korostavat muista poiketen, kuinka he ovat Raamatun tulkitsijoina ylivertaisia ja muut uskovat ja uskonsuunnat ovat vain sokeita ja ymmärtämättömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventisteilla on alemmuuskompleksi. He kuuluvat selllaiseen marginaaliseen lahkoon ja kulttiin, jolla on eriskummallisia uskomuksia ja he korostavat muista poiketen, kuinka he ovat Raamatun tulkitsijoina ylivertaisia ja muut uskovat ja uskonsuunnat ovat vain sokeita ja ymmärtämättömiä.

        Kuka sen kissanhännän nostaa ellei kissa itse?
        Näin se on uskonnollisissa lahkoissakin. Kehutaan omaa lahkoa ja lytätään toiset.


    • Anonyymi

      Kaikissa uskon suunnissa on tätä samaa, Minulla on ystäviä helluntalaisissa ja he sanoivat tätä samaa. Jeesushan sanoi Vähän on tosi uskovia.
      Mennään me Jeesuksen kanssa.

      Siunausta sinulle veli kyllä Jeesus on hyvä.
      yks, advari veli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe