Mistä ylipäälaen saa keskustella?

Doonalt-tramppikuume

Tässä. Suomessa. Maailmalla.
Kaikki alkaa olla tabu. Tabut. Tabuteltu.
Mamuista? Ei. Heti alkaa pillunparranpärinät.
Naisista? Ei. Se on halvalla panemista.
Miehistä? Ei. Herkkis voi loukkaantua.
Putinista? Ei missään nimessä. Se on loukkaus ja ohjukset siirtyvät melkein euroopan syliin.
Syyriasta? Ei. On lupa tappaa ja murhata. Luojan lupa kuka alullepanija onkin?

15

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutellaanko kynttilöistä? Täällä palaa tuikut ja kruunukynttilät, ja sit yks murheenkryyni. Sain synttärilahjaksi (kiitoskiitos, siitä on jo aikaa ei tarvi enää onnitella) lasikulhon minne mahtuu isompikin tuikku. Sellainen missä on kolme sydäntä. Sitä ei saa sytytettyä ilman että polttaa näpinsä. Mutta sitten kun se syttyy, se roihuaa. Että vähän kandee sormiaan poltella.

• kylmätotuus

Suosittelen, että käätät lasjkuluhoos johonnii muuhun ku tuikkujen poltteluu. Laeta siihe vaekka namusia, jos et parempoo tarkotusta keksi!

Näppijää ei sua polttoo, vua pittää olla tarkkana kynttelijä käättäessä.
        Yks syvämise tuiku o piisattava. Kolome syväntä o iha liikoo. Usko poes!

Laeta tuikku vaekka Heikki Orvolan alakuperräesee tuikkulyhtyy ja polttele sitä siinä. Kaaniisti pallaa, eikä kärähä koko huushollis.

• Näinmiehensilminkatsoen

Humppinen juo sumppinen.
        Oletko kuullut koskaan pitkistä sytkäreistä tai takkatulitikuista abouttiarallaa 20 - 30 cm? Ei pala näpit saati lakatut kynnet puhumattakaan varpaiden kynsistä. Itse en sytytä norttiakaan nysällä, otsatukka ja otsarypyt on arvokkaammat kuin otsapalovammat. Jos olisin kalju en välittäisi pikku otsanoesta.

• kylmätotuus kirjoitti:

Suosittelen, että käätät lasjkuluhoos johonnii muuhun ku tuikkujen poltteluu. Laeta siihe vaekka namusia, jos et parempoo tarkotusta keksi!

Näppijää ei sua polttoo, vua pittää olla tarkkana kynttelijä käättäessä.
        Yks syvämise tuiku o piisattava. Kolome syväntä o iha liikoo. Usko poes!

Laeta tuikku vaekka Heikki Orvolan alakuperräesee tuikkulyhtyy ja polttele sitä siinä. Kaaniisti pallaa, eikä kärähä koko huushollis.

Tuo kuulosti heti aamusta aivan mahtavalta :) kippo vetää jotain 5 litraa. Täynnä namia..... :P

• Näinmiehensilminkatsoen kirjoitti:

Humppinen juo sumppinen.
        Oletko kuullut koskaan pitkistä sytkäreistä tai takkatulitikuista abouttiarallaa 20 - 30 cm? Ei pala näpit saati lakatut kynnet puhumattakaan varpaiden kynsistä. Itse en sytytä norttiakaan nysällä, otsatukka ja otsarypyt on arvokkaammat kuin otsapalovammat. Jos olisin kalju en välittäisi pikku otsanoesta.

Olen kuullut, ja meillä onkin sytkäri, ja se on aina tyhjä. Tarvii varmaan niitä tikkuja hommata. Päätä raapien tulee vain niitä lyhkäsiä. Ja hihat palaa, kirjaimellisesti.

• Lyhkäsii-pähkäilyitä

Pitkiä sytkäreitä saa mm Tokmannilta jotain 4.90 hinnalla. Myös takkatikkuja.

• kylmätotuus

Ylipäätään kaikesta saa ja pitää saada keskustella.
      Ainakaan tällä palstalla en ole rajoituksia havainnut.

Minua kiinnostavat lähes kaikki aiheet.
      Asia-aiheista puhuttaessa toivon kirjoittajien perustelevan kommenttejaan, eikä tukeutuvan "mututuntemuksiin" tai jonkin lehden mielipidepalstojen nimimerkkikirjoituksiin.

Keskusteluaiheita varmaan löytyy, jos vain aloittajia löytyy. Heidän on tuotava oma ajatuksensa aloitukseensa, eikä vain heitettävä aloitus ilmaan. Aloittajan mielipidettä me toiset sitten kommentoimme esittämällä omat mielipiteemme aiheeseen.

Minä olen huono tekemään aloituksia ja sen totuuden olen jo aiemminkin kertonut.

Tabuja on ollut lukemattomia ja niistä monet ovat joutuneet arvosteltaviksi ja murtuneetkin aikojen saatossa.

Mitkä tabut ovat tuhoamisen-tai säilyttämisen arvoisia onkin sitten pohtimisen paikka.

• päivänohjelma

Kaikista asioista voi täällä keskustella, ei sitä kukaan kiellä, mutta kunhan asiat pysyy hyvän tavan mukaisesti kirjoitettuna. kirjoitahan vaikka päivän ohjelmastani yhden päivän ajalta, se kiinnostaa varmaan monia. voi sitten verrata omaan päiväänsä ja saada vinkkejä, siitä mitä kannattaisi muuttaa omassa ohjelmassa.

• Ehkä kaikkein parasta mitä tämä palsta tarjoaa on juuri vapauden keskustella kaikista mahdollisista asioista.
      Joskus muutama vuosi sitten meillä oli luotsi joka nakkaili hänen mielestään tänne sopimattomat (esim. musiikki/runo/yhteiskunta/jne/) aloitukset huitsin nevadaan koska niille oli mukamas oma osasto, mutta ei kaikki meidän ikäluokan ihmiset halua mennä väittelemään asia-aiheista itseään paljon nuorempien kanssa, kunniillä on usein taipumus olla tietävinään kaikki paremmin kuin me. Tällä tavalla luotsimme piti palstaa vapaana kaikesta mielekkäästä keskustelusta ja suosi varsinaista ajanvietelinjaa (hömppää)
      Toisaalta ikäryhmien ohjeistuksessa ei lue mitään etteikö täällä saisi kirjoitella jutuista joille on jo oma palstansa.
      Meidän suuri haasteemme täällä onkin se MITEN kirjoittaa, ei mistä. Nettietiketti on hyvä muistaa ja muutkin normaalit aikuisten väliset seurustelumallit.

• "Paloma.se.co"

Ah! mistä mieleesi nousikin ekaksi musiikki ja runo.
        Lukaisitko prepaid-aloituksen ensin? :)
        -
        Minä jotenkin kaipaan luotseja.
        Pari lemmikkiäni laittoi minulle pannankin pari kertaa.
        Mutta ikinä ei ilman syytä.
        Armahtivat sitten aika pian.
        Antoivat luvan musa-aloituksellekin, jos siihen liittyi taiteellisia riimejä.
        Nuo suloiset, pienet pirulaiset.
        -
        Asiantuntijana voisit valottaa enemmän tuota kaipaamaasi sensuuria.
        Netikettiä.
        Ainakin kertoa kenet ketsot kelvolliseksi laatimaan tiketit.
        Kenen hyvä on toisen paha...kenen paha toiselle hyvä.

Hali

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Ah! mistä mieleesi nousikin ekaksi musiikki ja runo.
        Lukaisitko prepaid-aloituksen ensin? :)
        -
        Minä jotenkin kaipaan luotseja.
        Pari lemmikkiäni laittoi minulle pannankin pari kertaa.
        Mutta ikinä ei ilman syytä.
        Armahtivat sitten aika pian.
        Antoivat luvan musa-aloituksellekin, jos siihen liittyi taiteellisia riimejä.
        Nuo suloiset, pienet pirulaiset.
        -
        Asiantuntijana voisit valottaa enemmän tuota kaipaamaasi sensuuria.
        Netikettiä.
        Ainakin kertoa kenet ketsot kelvolliseksi laatimaan tiketit.
        Kenen hyvä on toisen paha...kenen paha toiselle hyvä.

Hali

H.

Minulla on yli kymmennen vuoden moderaattorin ura takanani, mutta olen nyt eläkkeellä siitäkin ja luotsailen vain perhosensiipeä keveämmällä kädellä omaa suljettua Facebook-ryhmääni.
        Noi netiketin säännöt (tai sanotaan suosittelemat ohjeistukset) näet joka kerta kun klikkaat "ilmianna". Minulla on oma nyrkkisääntöni asiasta: en sano nimettämänä enkä kasvottomana mitään mitä en sanoisi nimellisenä ja kasvollisena; en sano nettikeskustelussa mitään mitä en sanoisi livessä.
        Nettikeskustelujen säännöt ovat kansainväliset ja olleet voimassa varmaanj oku parikymmentä vuotta. Ei niissä ole mitään uutta tai ihmeellistä, ei ainakaan pitäisi olla.
        Ei henkilöön kohdistuvia hyökkäyksiä. Älä ammu sanansaattajaa (muista Lappeenrannan linnoituksen puolustajien suuri erehdys). Muista että näppäinte takan istuu oikea, elävä ihminen. Ja sittennää normaalit ohjeet ja normit...copyrighteista ja henkilötietojen suojasta ja sen sellaisesta.

• asko775s

tuota en ymmärrä et sodassa saa tappaa, mutta muulloin siitä rangaistaan.
      Ja se et eikö tappaminen sodassa ole sotarikos.onko siellä oikein tappaa?

• "asko775s"

Sodassa ei saa olettaa saavansa.
        Sodassa otetaan.
        Otetaan se mitä halutaan tai turpaan.
        Sitten vasta otetaan oikeus omiin käsiin ja teloitetaan taidokkaasti.
        Kaikkien taiteitten ja sääntöjen mukaan.
        Kerta-laakilla.
        Kuten Nurnbergissä.
        Ei vanhentuneilla vajaa-volttisilla lääkkeillä ja ruiskuilla.

H.

• Puolestani saa keskustella mistä vaan, kirjo tuntuu mukavalta ja suotavalta.Ajatellen vain tätä palstaa, muusta en sano mitään.

No, tietty tästä putinista vois tietysti ja niistä ohjuksista siellä Kalingradissa...huhu, huh...antaahan olla.

Toisaalta tiedän, kun en ole mikään keskustelija, just vaan tämmönen höpöttelijä, että ellei olisi tätä musiikkiosiota niin tuskin piipahtaisin muutenkaan, nytkin siinä on niin vietävän hyvä otsikko, Musiikin tunteitten manifesti.

• eppu2

Kyllähän keskustella voi mistä vaan. Kyse lienee enemmänkin siitä, miten keskustellaan.
      Mitä noihin tabuihin tulee, näkisin, että enenevässä määrin noita nousee päivänvaloon, joita sitten ´kalutaan´´.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      29
      11545
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      60
      4129
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      126
      3343
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      210
      2681
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      116
      2376
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1899
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      342
      1260
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      69
      1062
    9. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      967
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      65
      850
    Aihe