Renkaiden kulutuskestävyys?

MarkkuKarkku

Vaihdoin tänään pakkaspyörät alle.
Pidän tarkkaa seurantaa autoilukuluista ihan omaa uteliaisuuttani.
Huomasin että Nokian Hakka kesärenkaat olivat kuluneet loppuun eli alle 3 mm. Renkailla oli ajettu 17500 km. Aikaisemmat Misukat olivat kestäneet 30 000 km samassa autossa ja samalla ajotyylillä.
Auto on Mersu C farkku diesel automaatti. Olen jo yli 50v äijä eikä minulla ole enää kiire joten ajelen ennakoivasti ja rauhallisesti kuten automaattiautolla ajellaan.
Miten tuollainen kulutusero voi olla mahdollista. Nokialaisissa ei ollut edes vierintävastus samaa tasoa Misukoiden kanssa keskikulutusmittarista seurattuna.
Nuo Nokian renkaathan ovat käytössä hiton kalliit. Onko Nokian renkaat kusettanut asiakkaita tuossakin asiassa.
Talvirenkaat kestänevät seurantani/arvioni mukaan 20000 km.
Paljonko teillä muilla kestää renkaat yleensä nykyautoilla ajella?

30

4985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34637635

      Michelin on tunnetusti kaikista kestävin rengas. Esim ADACin kesärengastesteissä missä on kuluminen mukana, Michelin saa yleensä ainoana merkkirenkaana hyvät pisteet kulutuskestävyydestä. Lisäksi joissakin testeissä on todettu että Michelin nastaregas kestää jopa 20tkm pidempään kuin kilpailijat http://www.euromaster.fi/kuluttajat/renkaat/tuotteemme/talvirenkaat/michelin-talvirenkaat

      Ja olihan TM talvirenkaiden kulumistestissä 2015 Michelin ylivoimaisesti kestävin, 64tkm kun lähin kilpailija Hankook pääsi 49tkm.

      Tämän takia ostan aina Michelinit, aina hyvä ajetavuus ja pito on kunnossa, mutta erityisesti kestävyyden takia.

      Nokian on alle kestitason jos puhutaan kestävyydestä, myös esim Goodyearin kestävyys on heikko.

    • onTääVaikeaAsiaYmmärtää

      On kestäviä ja kuluvia Misukoita, tyhmää yleistää ja kuvitella merkin kaikkien mallien olevan samanlaisia. Tuo TM:n testi perustuu arviointiin ja ihan alkutaipaleella tehtyyn mittaukseen. Hyvä kulutuksen kesto ja pito varsinkin märällä ei vaan istu samoihin renkaisiin.

      • 46467

        Energy, Primacy ja x ice north on testeissä todistettu kestäväksi (adac, TM). Ainoa misukka jossa ei ole ollut testeissä huippukestoa on urheiluautorengas pilot sport, monenko ferrari ja porsche kuskin luulet ensisijaisesti ajattelevan kestävyyttä? Lisäksi TM testissä ajettiin kulutuspinta sallitun puoleenväliin, eli väitteesi "alkutaipaleesta" on pötyä.

        Ihme kun jotkut haluaa elää mielikuvitusmaailmassaan eikä uskoa testattuja faktoja. Ilmeisesti kävisi henkisesti liian raskaaksi sinulle jos myöntäisit faktoja.


      • MullaOnMisukatMyös

        Primacy tw 240 ei lupaa pitkää kestoa.
        Eli Pilot Sport ei ole kestävä, siinä se sinulle. On noita ihan peruskinnereissäkin käytössä. Yleistäminen ei siis toimi, onko se sinulle herkkä asia?


    • fkslfklskjsflkd

      Onko pyöränkulmat kunnossa?

    • miksi_ihmeessä

      miksi sä vaihdoit talvirenkaat?
      Sehän on laitonta kaikenlisäksi, vielä ei saa vaihtaa

      • oletTurhaLapsi

        Sulla on ihan omat lait jos tuollaista väität. Ti-ke luvattiin paskaa lumi ja räntä keliä, voipi olla paikoin kesäkumilla ajavia taas kerran ojissa ja muiden perissä ja ihmetellään kun talvi piru yllätti. Aamuliukkaita on jo ollut laajalti ja kolareitakin on raportoitu paljon, etkö ole sieltä huoneesi pimeästä nurkasta huomannut.


      • vaihdoinviikkosit

        Ei ole laitonta, jos sää on talvinen. Eihän lumisateessa ja jäisellä asfaltilla kesärenkailla ajeta...


    • Tubeles

      Talvi ja kesärenkaat ovat alkuperäiset silverstonet ja kymmenen vuotta olleet alla. En aio vaihtaa renkaita. Uutta vastaavat.

      • Silverstonet

        Auto taas uutta parempi.


      • olenFanisi

        Sä oletkin nero ja luomakunnan kuningas.


    • kuluu-vedossa

      Kyllä automaatilla ajaa kesiksillä yleensä 3 kesää eli yli 30 tkm . Mulla ollut viimeiksi pari sarjaa Kumhoja, missä kulutuskestävyys hieman alhaisempi (n. 25.000 km), mutta toisaalta ne ovat mukavan pehmeät ja myös hiljaiset melun puolesta.
      Myös talvikelillä ajelen Kumhoilla, mitkä menee lumessa ja paljaalla tiellä ihan nokialaisten veroisesti, vaikka ovat paljon halvempia.
      Vanhat talvirenkaat ajelen yleensä loppuun alkukesän karkeilla keleillä ja laitan alle tuoreet kesikset vasta loppukesän sateisiin.
      Vanha talvirengas kestää yllättävän sitkeästi tavallista ajoa pitkälle kesään tai jopa syksyyn, mutta jos vetelee esim. asuntovaunua, niin silloin on renkaan kuluminen huomattavasti mitä tahansa kesärengasta nopeampaa.

    • Moi, kiinnostava aihe, ainakin minusta renkaat kestävät todella vähän ajoa, itsellä edellisissä autoissa renkaat ovat olleet suurimpia kulueriä.

      Eli olen ostanut joka vuosi uuden rengas-sarjan, joko talvi tai kesä renkaat.
      Toisina vuosina menee sekä talvi että kesärenkaat vaihtoon.

      Ja se hinta, edellisessä Avensiksessa olisi maksanut kesärengas-sarja 800euroa!

      Renkaat kestävät minun mielestä vain 20-30 tuhatta km. valitettavasti.

    • Jgtijhgu

      Mitkä on pakkasrenkaat, empä ole tuollaisista kuullutkaan?

    • hellalla

      Misukan energy kesärenkaat ja pintaa n4mm. Nokia 7 talvipyörät n7,5mm. Auto 4,5 vuotias astra aj 75th

      • sghsrh

        Misukat olleet alla uudesta asti ja Nokiat ostit eilen?


      • hellalla
        sghsrh kirjoitti:

        Misukat olleet alla uudesta asti ja Nokiat ostit eilen?

        Noin 30th talvipyörillö. Noin pari milliä kulunut. Mikä niitä enempää söis,viileä ilma ja alhainen nopeus ja tiet välillä lumessa ja jäässä kylmiä kuitenkin.


    • Continental.kuluu

      Michelinin kesärenkaat on kamalan velttoja, ajo-ominaisuudet kärsii. Tuntuvat kestävän kyllä ihan hyvin.
      Talvirenkaana ihan hyvä.

      • dutututr

        Ei ainakaan Energyt ole yhtään velttoja korkeallakaan profiililla (205/65-15).


    • rsgrjhdjhdt

      Kumho nastarenkaillani on ajettu hieman yli 40tkm ja edelleen 5-6mm jäljellä ja vain 4-5 nastaa irronut koko sarjasta. Ovat jo niin vanhat ja kovettuneet etteivät pidä enää mutta kulutuskesto on ainakin hyvä.

      Testeissä Michelin yleensä on ylivoimainen kun mitataan kulutuskestävyyttä, ainakin muihin merkkirenkaisiin verrattuna. Joku halpisrengas voi myös olla kestävä mutta silloin pitoa ei yleensä löydy. Michelin taas on aina tasaisen hyvä niin pidossa kuin ajettavuudessa, ei tule ikäviä yllätyksiä ja varmasti kestää.

    • dftghjkl

      Hyvä kokemus kesärenkaat Continental (isompi auto, pitkän matkan ajoa), Hankook Ventus Prime2. Jälkimmäinen kestänyt hyvin kaupunki- ja keskipitkää ajoa hyvin.

      Huono kokemus nasta Nokia H7, ja hyvä kitka Nokia R2.
      Tilattu Goodyear Ice2:t . Odotan kauhulla millaiset sieltä tulee.
      Toivottavasti ne ovat edes tuoreet. Kitkoissa pitoon vaikuttaa renkaan ikä.

      Olen tehnyt sellaisen huomion, että ei pohjoiseen tarkoitettu talvirengas ole niin kehittynyt kuin annetaan ymmärtää.
      Kesäkumeissa vaihtuu kuviointi ja joskus nimi.
      Talvikumeissa nastat lyhenee ja kumisekoitus on vaihtunut ajoittain itsejäätyväksi.
      (= pito katoaa, kun kumin laadussa säästetään)

      Hinnat kyllä nousee.
      Uusien renkaiden ostajan laskuun lisätään jokin 7,68e/ setti

    • Anonyymi

      Autobildin v 2021 kattavan kesärengastestin mukaan paras kesärengas olisi Kumho Ecsta, jos painotetaan niitä ominaisuuksia mitä meidän puolikosteissa kesäkeleissä tarvitaan......

      Kestävyyteen ja ajomeluun pisteyttäen lista paras olisi. 1.kumho E, 2.goodyear,michelin p, semperit 3.hankook 4.continental,kleber 5.debica,pirelli 6.fulda,bridegestone,nokia w

      • Anonyymi

        TM:n kesärenkaat testattiin järjestykseen:
        Michelin Primacy 4
        Continental PremiumContact 6
        Googyear Efficient Grip Perf.2
        Nokia Hakka Blue 2
        sitten kinkkiä ja muuta halvemman pään kumia ja tuo
        Kumho Ecsta HS71 on vasta sijalla 9.


      • Anonyymi

        riippuu mitä haet renkaalta-haluatko aina vaihtaa jo 15000km ajon jälkeen?


    • Anonyymi

      Autojen painot ovat lisääntyneet, renkaiden nopeusluokat kasvaneet (helposti kuluvaa purukumia) ja vielä siihen päälle paine menestyä rengastesteissä, jossa kuluminen ei ole yleensä kiinnostuksen kohde, vaan pito, erityisesti märällä tienpinnalla.
      Näihin testeissä menestyviin ominaisuuksiin päästään pehmentämällä kumiseosta ja lisäämällä urien, eli tyhjän osuutta kulutuspinnassa. Siinä on resepti hyvään testimenestykseen ja huonoon kulutuskestävyyteen.
      Periaatteessa renkaan nopeusluokka on kuitenkin se pahin perkele, joka syö suomalaistenkin kukkarosta rahaa, vaikka motarilla ei juuri muut kuin kännipäiset aja koskaan yli T-nopeusluokan renkaan nopeusrajan (190 km/h), jokainen nopeusluokan kasvu lyhentää renkaan kilometrejä yli 10 000. Harmi vain, että rengasvalmistajat eivät juuri enää tarjoa nykyaikaisiin autoihin muita nopeusluokkia kuin H:sta ylöspäin. Eihän se olisi edes rengasvalmistajien edun mukaista tarjota pitkäikäisiä renkaita, eikä niille paljon kysyntääkään olisi, koska erityisesti Euroopassa renkaita koskevat direktiivit pitkälti määrittävät mitä autoon saa laittaa alle, ainakin ilman ohjaamossa olevaa "poikkeusilmoitusta":
      "Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta. Liikenneministeriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus."

    • Anonyymi

      Landsail 588 kestää n. 50000km ja puolet Nokian hinnasta kpl

      eli säästö jopa 4x

      • Anonyymi

        toki 10% polttoaineenkulutuksen kasvu, maksaa sekin jotain 400€ tuolla matkalla, sähköautot erikseen.


    • Anonyymi

      Landsail 588LS ja kestää 3 x pitempään kuin nokian ja muut

      käyttökokemus 6 vuotta ja 300 000km

    • Anonyymi

      Treadwear-lukeman määritelmä renkaassa

      Treadwear tarkoittaa renkaan kulutuspinnan kestävyyttä. Vaikka onkin vaikeaa vastata tarkasti kysymykseen "kuinka monta kilometriä voin ajaa renkaillani?", voidaan renkaat kuitenkin testata yhteisen ja standardoidun menettelytavan mukaisesti niiden arvioimiseksi ja mahdollisesti vertailemiseksi tämän lukeman perusteella.

      Näiden testien tulos ilmoitetaan kolmella luvulla. Mitä korkeampi renkaan kulutus-lukema, sitä paremmin renkaat kestävät ajassa ja ajetuissa kilometreissä. Sitä vastoin mitä matalampi lukema, sitä nopeammin rengas kuluu.

      Näin ollen rengas, jonka treadwear-lukema on 600, kestää teoriassa 3 kertaa pidempään kuin rengas, jonka lukema on 200.

    • Anonyymi

      Alle kymmenentuhatta ajoin viime kesänä nokioilla, ja nyt kaksi sakkorengasta. Olen 81 v rouva, ajanut yli 60 v kymmenillä autoilla ja renkailla. Siis…eipä huonompia renkaita ole ollut. Tilasin turkkilaiset suberbbiini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3003
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2645
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1742
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1330
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe