Joidenkin asenne suututtaa

eimurretamuita

Tuntuu nykyään, että kaikki ilman töitä olevat luokitellaan työtä vieroksuviksi luusereiksi. Monet ihmiset ovat olleet joko opiskelijana tai töissä vuosia ja jää ilman omaa syytään työttömäksi, niin samantien melkein hän on kotona makoileva lusmuilija.

Nyt ihmisille malttia. Tiedän että on paljon sellaisia jotka pakoilee töihin joutumista, mutta on paljon työttömiä, jotka laittelee ahkeraan työhakemuksia eteenpäin ja kyselee soittamalla töitä. Ei viitsitä haukkua syyttä suotta!

27

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nahkavalistin

      Se asenne kumpuaa siitä, että kyseisen viestin kirjoittaja elelee itsekin jonkin sortin tuilla - esim. kunnan töissä tai valtiolla yms. Nyt kun hän alkaa ajatella kuka hänen palkkansa oikein maksaa alkaa hänestä tuntua, että ne kunnon töissä olijat eli yksityisen puolen veronmaksajat. Parhaansahan siinä pitää yrittää tietysti että saisi tuettua työttömien työn saantia - koska muuten voi mennä oma paikka alta jos ei ole tarpeeksi verokertymää! ;)

      • pienet_eläkkeet

        Unohtui mainita myöskin eläkkeet: Omasta pussista maksettuja toki - mutta rahoille ei silti saa vastinetta välttämättä jos ei ole tarpeeksi alhaalla hinnat eli kilpailua missään. Kilpailu kun tuppaa hintoja perinteisesti laskemaan. Ja mitä alempana hinnat sitä suuremmalla joukolla on mahdollisuus palvelua käyttää.


      • tarkentuen_asiaan

        ..ja mitä suurempi joukko palvelua käyttää, sitä suurempi määrä ihmisiä tarvitaan heidän palvelunsa tuottamiseen. Ollaanko siis elitistejä vai taataanko palvelut kaikille? Mielestäni se Wahlroos on tässä kohdassa ihan oikeassa jopa.


    • TyötönSyyttään

      Kyllähän kaikkialta mediasta tulee viestiä, että työttömät ovat paskasakkia. Otsikot "näillä aloilla on töitä, miksi eivät kelpaa työttömille" kertovat kaiken. Työttömät koetaan turhaksi painolastiksi ja hyödyttömiksi luusereiksi, jotka eivät tahdo/osaa/yritä löytää töitä van elää lokoisasti yhteiskunnan tuilla.

      Huolestuttavinta minusta on, että työministerikin tekee kaikkensa aktivoidakseen työttömiä ja samalla toteaa, ettei näillä hänen keinoillaan luoda yhtään uutta työpaikkaa.

      Jotenkin kaikilta tuntuu olevan hukassa tieto siitä, että suurin osa työttömistä on vailla työtä ilman omaa syytään ja Suomessa ei ole riittävästi työpaikkoja vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa kaikille, vaan osa joutuu olemaan ilman työtä.

      Minusta tuntuukin, että syyllistämällä työttömiä saadaan mielenkiinto kohdistettua pois muista ajankohtaisista aiheista. Työttömät on hyvä kohderyhmä, koska he harvemmin nousevat vastustamaan heihin kohdistuvia syytöksiä.

      Jokaisen olisi syytä muistaa, ettei kenenkään työpaikka ole nyky-Suomessa turvattu ja voi hyvinkin olla ensi viikolla työtön tai lomautettu.

    • dffhgfdjjk

      Jokaisen pitäisi saada tehdä omia keikkoja ja raportoida voitot ja saada soviteltua työttömyystukea. Se toisi vähitellen vahvistuvia yhden hengen yrityksiä, mitkä ovat terveen yhteiskunnan peruspilareita. Uskallapa tässä diktatuurissa yrittää, jos olet työtön. Yrittelet ilman tuloa mistään. Kenenpä yritys alkaisi tuottaa ensimmäisestä päivästä, tai edes vuodesta, lähtien riittävästi elämiseen?

      • asiaakirjoitat

        Tuo on niin totta.


    • jatkan

      Kyllä minä ainakin haukun työttömiä lusmuiksi, sillä kyllä Suomessa on työpaikkoja! MUTTA kun työ ei aina ole helppoa, eikä siitä makseta mansikoita, niin lusmuja ei kiinnosta.

      • EiOoNiinVaikeeta

        Miten sinun päähäsi saisi mahtumaan, että Suomessa 10 kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Töitä ei riitä vain kaikille. PISTE.


      • NoEiOleMahdollista

        No ei sitä asiaa tuollaisten päähän saa mahtumaan :D Parempi jättää sellaisten mielipiteet omaan arvoonsa :)


    • tottuutta_pellii

      Jos ei nyt lähdetä taas tähän! Työttömien haukkuminen on pienen äärioikeistolaisklikin harrastus. Mukana on (uppo)rikkaita elitistejä, joilla on sadistisia taipumuksia. Tällä tavalla maaninen ihmiskiusausryhmä saa sanomaansa esille. Tälläkin palstalla partioi silmä kovana jokunen. Mukana on myös mielenterveyspotilaita, jotka kirjoittavat paskaa päivät pääksytysten ja kokevat olevansa IN.

    • 167-176

      Ei noista idioottien höpinöistä kannata välittää, potut pottuina kuorineen, eli vastataan takaisin samalla mitalla takaisin korkojen kera. Noille idooteille ei mitään sellaiset faktat kelpaa jotka ei ole heidän näkemyksensä mukaisia, kuten se että Suomessa 10 kertaa enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Nuo toisasiat jätetään kokonaan huomiotta ja haukkuminen vaan yltyy. Ovat kuitenkin valmiita syytämään miljoonia työttömien kyykytykseen vaikka mitään työllistäviä vaikutuksia ei noilla miljoonilla saada aikaan, siihen aina rahaa löytyy. Suurin osa noista on aivopestyjä apinoita jotka sätkynuken lailla papukaijjamaisesti toistavat päättäjien mielipiteitä koska omien mielipiteiden muodostamiseen ei aivokapasiteetti riitä. Pahemman luokan perseennuolijoita jotka kuvittelevat hyötyvänsä jotain. Mitenhän käy sitten noille onnettomille reppanoille kun itse joutuvat työttömäksi, ei kyllä yhtään käy sääliksi.

      • hhjhkjklk

        Minun kyllä käy sääliksi. Monet heistä ovat syyntakeettomia, ovat samanlaisia aivopestyjä robotteja kuin itsekin vielä jokunen vuosi sitten olin. Säälin lisäksi tavallaan toivonkin, että he saisivat kokea kurjuutta, koska se voi kasvattaa henkisesti. Ehkä me työttömätkin vielä saamme kokea todellista kurjuutta, samanlaista kuin suurin osa maailman ihmisistä omissa maissaan on joutunut joskus kokemaan. Meillä on sotien jälkeen eletty todella pumpulissa. Työtä on tehty ja nälkääkin on nähty, mutta päitä ei ole leikelty, kristittyjä on alettu vainota vasta hiljattain, ja työtä on saanut tehdä, kunnes viime vuosina. Toivon, ettei meidän tarvitse kokea kaikkea sitä, mitä nälkään ja brutaaliuteen kuolleet ovat viime aikoinakin kokeneet. Mutta miksi me, suomalaiset, olisimme poikkeus? Kun koko maailma rynnii tänne elätettäviksi, totta kai yhteiskuntamme romahtaa, ja seuraukset voivat olla tuhoisia meille kaikille. Ei siis tunneta kostonhimoa, vaan mieluummin sääliä. Etsitään yhtenäisyyttä, ei sitä hajoita-ja-hallitse -tilannetta. Kaikki vastakkainasettelut hajottavat suomalaisten yhtenäisyyttä. Etsitään siis tosiaan asioita, jotka ovat meille yhteisiä.


      • lkihdygbs

        Ei meillä kristittyjä vainota.


      • hfggfdgfgdfgd
        lkihdygbs kirjoitti:

        Ei meillä kristittyjä vainota.

        vielä?


      • hjfkhsaduh

        No, täytyy sanoa, että kyllä itseäni miellyttäisi nähdä ja kuulla faktaa aina, kun hihhulit alkavat puhua paskaa, mutta kun eivät ihan takista tule repimään, niin kait ne sekopäät pitää rauhaan jättää.


    • Lallallei

      Joo, kyllä meitä työtähakevia jotenkin aikaansaamattomuudesta lytätään. Se työnhakeminen on kuitenkin henkisesti aika kuluttavaa ja aikaavievää hommaa. Olen tehnyt koko työikäni pätkätöitä ja olen aloittanut aina työnhakemisen pari kolme kuukautta ennen työsuhteen loppumista. Töitä olen onneksi onnistunut tähän asti saamaan, mutta olen lähettänyt elämäni aikana satoja hakemuksia ja käynyt useissa kymmenissä työhaastayteluissa. Hyvin monta kertaa olen ollut 2-5 parhaan hakijan joukossa. Ihan kiva, mutta sillä ei saa sitä hakemaansa paikkaa. Uuden työn olen joutunut aloittamaan siten, että en ole voinut pitää lomaa. Lapset ihmettelivätkin että miksi emme menneet yhdessä lomalle. Kaksi kertaa on käynyt niin, että en saanut avoinna ollutta vakituista työtä, vaikka olisin ollut työkokemuksen ja koulutuksen puolesta tehtäviin pätevä ja jo kyseisessä paikassa töissä määräaikaisena. En uskaltanut olla hoitamassa kotona lapsia kuin puolitoista vuotta, koska äiti tarttua uuteen määräaikaiseen työhön heti kun sellaisen onnistui saamaan ettei syrjäytyisi työelämästä. Lyhennetystä työajasta ei tietenkään voinut edes haaveilla. Olen työn ohessa kouluttanut itseäni lisää, vaikka minulla on jo korkeakoulututkinto. Väsymys alkoi näkyä rytmihäiriöinä ja nyt minulla on määräaikainen osa-aikatyö vajaa puoli vuotta ja terveys on alkanut parantumaan. Joten ei muuta kuin taas enemmän työtä etsimään. Pääsin erään hallituspuolueen työpaikkahaastatteluun, mutta valituksi tuli henkilö, joka oli ollut heillä töissä toisissa tehtävissä. Tämä oli myös se valintaperuste. Miksi paikka laitettiin sitten julkiseen hakuun? Jos olet perheellinen työtätekevä ihminen, olisi mukavaa, että kortilla oleva aika ei kuluisi sellaisiin valintaprosesseihin, joissa ei todellisuudessa ole mitään mahdollisuuksia.

      • palkinto_saatu

        Et ole määritelmän mukaan lojaali työnantajaa kohtaan jos alat hakea töitä ennen kuin viimeinen työpäivä on määräaikaisesta sopimuksesta ohi. Ihan oikein sinua kohtaan, että työsuhteesi on katkennut. Lojaalius nimittäin kannattaa.


      • Toisenlainentarina

        Ei auta vaikka olisi kuinka lojaali työnantajaa kohtaan. Kaveri tuli vuoden sopimuksella taloon, teki kaikkensa ja oli osaava tyyppi. Aina kun kyseli, mites sopimuksen jatkon laita, niin sanottiin, että katsotaan sitten myöhemmin. No tuli se viimeinen päivä sopimuksesta ja kaveri keräsi tavaransa ja sanoi GoodBye!

        Työnantaja oletti, että kaveri jatkaa, mutta ei suostunut juttelee sopimuksesta, niin kaveri nosti kytkintä ja vaihtoi firmaa.


    • Taas.näitä.uutisia

      Tuet vaan pois niin kaikki saa töitä?

      "Taloudellisesti turvattu karttaa työnhakua
      57 prosenttia oli samaa mieltä myös väittämästä, että Suomessa liian monet ihmiset karttavat töihin menoa, jos talous on muuten turvattu. Tätä mieltä oli myös enemmistö palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n jäsenistöstä.

      Pätkätöitä, etuuksien karsimista ja epävarmuutta ei kyselyn mukaan haluta. Tasan puolet vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, että toimeentulotuet pitäisi poistaa, jos työtön kieltäytyy työvoimapalveluista."

      http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kysely-haluttomuus-muuttaa-toiselle-paikkakunnalle-suurin-este-tyollistymiselle/6140768

      • EntinenPersu

        Miksi pitäisi hakea töitä jos ilmankin pärjää? itse ollut 3,5 vuotta työttömänä irtisanoutumisen myötä. Työuraa takana lähes 40 vuotta. Eläkeputkessa olevia ei kukaan edes töihin ota. TE-toimisto ei koko aikana ole pystynyt tarjoamaan ainuttakaan työpaikkaa haettavaksi, enkä liioin olis mitään paikkaa yli 60 iässä ottanutkaan. Täysin rauhassa on saanut nauttia työttömyysajasta lisäpäivillä.

        Paskapuhetta tommoset tuet poikki. Yhtään työpaikkaa ei tule lisää työttömien kyykyttämisellä mihin hallitus näyttää pyrkivän. Vuodenvaihteessa on tulossa taas lisää keppiä. Palkkatuki heikkenee ja palkkatukitöistä luetaan työssäoloehtoon 75% nykyisen 100% sijaan jos muut ehdot täyttyvät. Eli jatkossa tarvitaan 8kk palkkatukityö jotta 26 viikkoa täyttyy. Omavastuuaika pitenee, päivärahan kesto lyhenee, korotusosat pois kokonaan jne.

        On siellä paljon muitakin heikennyksiä tulos, eivät enää itseä koske. Vähän sääliksi käy nuoria työttömiä joille niitä töitä pitäs saada, eiku vaan lisää keppiä ja jotain hömppäjuttuja unohtamatta tietenkään ilmaistöitä ja
        3 kk välein treffejä työkkärin tädin luona. Tuntuu siltä, että persuministeri tekee töitä hartiavoimin työttömien nujertamiseksi. Kokkareilta tämmöistä olis voinut odottaa mutta että persutkin...


      • HerraMakkarainen
        EntinenPersu kirjoitti:

        Miksi pitäisi hakea töitä jos ilmankin pärjää? itse ollut 3,5 vuotta työttömänä irtisanoutumisen myötä. Työuraa takana lähes 40 vuotta. Eläkeputkessa olevia ei kukaan edes töihin ota. TE-toimisto ei koko aikana ole pystynyt tarjoamaan ainuttakaan työpaikkaa haettavaksi, enkä liioin olis mitään paikkaa yli 60 iässä ottanutkaan. Täysin rauhassa on saanut nauttia työttömyysajasta lisäpäivillä.

        Paskapuhetta tommoset tuet poikki. Yhtään työpaikkaa ei tule lisää työttömien kyykyttämisellä mihin hallitus näyttää pyrkivän. Vuodenvaihteessa on tulossa taas lisää keppiä. Palkkatuki heikkenee ja palkkatukitöistä luetaan työssäoloehtoon 75% nykyisen 100% sijaan jos muut ehdot täyttyvät. Eli jatkossa tarvitaan 8kk palkkatukityö jotta 26 viikkoa täyttyy. Omavastuuaika pitenee, päivärahan kesto lyhenee, korotusosat pois kokonaan jne.

        On siellä paljon muitakin heikennyksiä tulos, eivät enää itseä koske. Vähän sääliksi käy nuoria työttömiä joille niitä töitä pitäs saada, eiku vaan lisää keppiä ja jotain hömppäjuttuja unohtamatta tietenkään ilmaistöitä ja
        3 kk välein treffejä työkkärin tädin luona. Tuntuu siltä, että persuministeri tekee töitä hartiavoimin työttömien nujertamiseksi. Kokkareilta tämmöistä olis voinut odottaa mutta että persutkin...

        Fiksu kaveri. Ei tuossa tilanteesa kannata edes vaivautua, mutta tämmöinen 45v haluaisi vielä tehdä töitä. Nuorista puhumattakaan. Olen hakenut loputtomasti töitä viimeiset n. 8-9 vuotta, mutta paria haastattelua lukuunottamatta ei ole ollut onnea. En ymmärrä missä voi olla vika, kun on kuitenkin työuraa 90-luvulta vuoteen 2007.

        TE-toimisto oli aluksi aktiivinen, mutta 5 vuoden työttömyyden jälkeen aika harvoin ovat missään yhteydessä. Olen pyytänyt koulutusta ja virkailija lupasi sen selvittää ja ottaa myöhemmin yhteyttä. Olen lähes 2 vuotta odottanut sitä yhteydenottoa.


      • Siinäs_se
        HerraMakkarainen kirjoitti:

        Fiksu kaveri. Ei tuossa tilanteesa kannata edes vaivautua, mutta tämmöinen 45v haluaisi vielä tehdä töitä. Nuorista puhumattakaan. Olen hakenut loputtomasti töitä viimeiset n. 8-9 vuotta, mutta paria haastattelua lukuunottamatta ei ole ollut onnea. En ymmärrä missä voi olla vika, kun on kuitenkin työuraa 90-luvulta vuoteen 2007.

        TE-toimisto oli aluksi aktiivinen, mutta 5 vuoden työttömyyden jälkeen aika harvoin ovat missään yhteydessä. Olen pyytänyt koulutusta ja virkailija lupasi sen selvittää ja ottaa myöhemmin yhteyttä. Olen lähes 2 vuotta odottanut sitä yhteydenottoa.

        Kun kirjoitit toisaalla, että haet hanttihommia, niin siinähän se "vika" on. Hanttihommia ei ole, eikä melkein mikään koulutus ole tae työstä. Etkä lääkäriksi ole kouluttautunut...


      • HerraMakkarainen
        Siinäs_se kirjoitti:

        Kun kirjoitit toisaalla, että haet hanttihommia, niin siinähän se "vika" on. Hanttihommia ei ole, eikä melkein mikään koulutus ole tae työstä. Etkä lääkäriksi ole kouluttautunut...

        Juu, teollisuudessa olen urani tehnyt ja ajattelin, että hanttihommiin pääsisi, niitä on välillä auki. Teollisuustöitäkin olen hakenut, ei onnea. Haastatteluun kyllä päässyt. Hakevat ehkä nuorempaa ja osaavampaa jolla on it-taitoja.


      • Siinäs_se
        HerraMakkarainen kirjoitti:

        Juu, teollisuudessa olen urani tehnyt ja ajattelin, että hanttihommiin pääsisi, niitä on välillä auki. Teollisuustöitäkin olen hakenut, ei onnea. Haastatteluun kyllä päässyt. Hakevat ehkä nuorempaa ja osaavampaa jolla on it-taitoja.

        Kun nyt ollaan lähes samanikäisiä, niin annan yhden heiveröisen vinkin. Olet varmaan lukenut koulussa saksaa. Tämä on ehkäpä tärkein etusi, plus kokemus teollisuustöistä. Katso Saksan teollisuustöitä, auto- ja muu (kone)teollisuus on Saksassa vielä hyvässä kuosissa. Jos löydät jonkinlaisen alasi työpaikan, niin laita hakemuksia. Ja muista laittaa ne saksaksi!


      • Siinäs_se
        HerraMakkarainen kirjoitti:

        Juu, teollisuudessa olen urani tehnyt ja ajattelin, että hanttihommiin pääsisi, niitä on välillä auki. Teollisuustöitäkin olen hakenut, ei onnea. Haastatteluun kyllä päässyt. Hakevat ehkä nuorempaa ja osaavampaa jolla on it-taitoja.

        Ai niin! Millä ihmeellä olet välttynyt IT-taidoilta? Olet jopa aavistuksen nuorempi kuin minä!


      • YritystäVaillaTulosta

        Tuntuu siltä, että ikä tekee sinut sopimattomaksi kaikenlaisiin töihin: kun 50v napsahtaa mittarissa, olet automaattisesti roskiskamaa ja out-of-date, vaikka olisi minkälaista osaamista ja kokemusta.

        45 ikävuoden jälkeen kyllä tuntuu mahdottomalta löytää töitä nykytilanteessa.


    • adadaddadadada

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe