Suomen kieleen on tullut monia uudissanoja, kysymys onkin kuinka moni niitä puhekielessä käyttää. Takerruin sanaa - NILLITYS - kuulin sanan eräässä TV-ohjelmassa, mies sanoi vaimolle, taas tuota nillitystä.
HYvin sana nillitys taipuu kielessä, samoin nillittää - nilja ym.
Minkähän Pena-myrskyn siitä saisi aikaan jos vastaisi hänen nillittämiseen, ja sanoisi taas tota iänikuista nillitystä? Kuulostaisiko veetuilemiselta? Saisiko ajattelemaan kirjoittajan, mitä minä taas tulin kirjoittaneeksi.
Urbaani sanakirja kertoo merkityksen : "valittaa, protestoida, reklamoida yleensä täysin mitättömistä asioista".
Uuden lumen maisemasta
L
NILLITTÄÄ -NILLITYS
2
370
Vastaukset
En ole koskaan kuullut, enmyöskään illittänyt.
Erinomainen uudissana Pilmarin käyttöön, hän kun nimittää kaikkia höpinöitsijöiksi.- Ramoona_
Nillittää on tosiaan otettu Kielitoimiston sanakirjaan 2014, eli sen perusteella se olisi laajalti tunnettu ja käytössä. Luettelossa oli myös mm. hifistellä ja peukuttaa. Sana sinänsä kuulostaa siltä mitä se merkitsee, tosin minulle ei niljakasta tullut mieleen. Melkolailla samaa tarkoittavat nipottaa ja nipo ovat minulle tutumpia. Äitini sanoi ruuan suhteen nirsoa kissaamme niipokkaaksi. Vanhasta nirsoilla-verbistä nuo uudemmat nipotus ja nillitys saattavat olla muovattuja. Joissakin murteissa on saattanut jo kauan nillitykset, kuten pillitykset ja killitykset. Voihan sanaleikkiä jatkaa : villi, pilli, tilli, silli, milli, killi, rilli. Jospa se nilli on kantasana, jotain samantapaista kuin nirso ja nipo merkitykseltään.
Urbaanisanakirjassa nipotukselle annetaan myös merkitys saivartelu. Se on taas samaa kuin hiustenhalkominen tai pilkunnuss... Kansan suussa on paljon meheviä ilmauksia tärkeilylle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561478
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651449Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611331Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2631035Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58967- 56959
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56903KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin84894