Millainen on taitava kuljettaja?!.

Taitava kuljettaja:

-Ei aja ylinopeutta.
- Huomioi muut liikenteen käyttäjät.
-Sovittaa ajotapansa kulloinkin vallitsevien ajo -ja keliolosuhteiden mukaan, jolloin ajoneuvo on hallittavissa yllättävässäkin tilanteessa.
-On maltillinen, eikä tee mitään hätiköityjä ratkaisuja.
-Omaa ennakoivan ajamisen perusteet ja käyttää niitä.
-Hidastaa nopeuttaan, mikäli tien välittömässä läheisyydessä on törmäysvaara (kuten työkoneita tai muu ajoneuvo, joka on kohdannut konerikon.
-EI yliarvioi omia taitojaan.
-EIKÄ JÄTÄ aivojaan narikkaan.
-Alkoholin kanssa nollalinja.


Tuossa muutama, mitä taitava autoilija omaa, mutta harva mistä pystyy käyttämään.

Eli kun järjen jättämää aukkoa yritetään täyttää ylimitoitetulla ajotaidolla, niin tuloksista saadaan lukea lehdistä.

88

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuuriTuollainenAutoilija

      Muuten täydellinen selostus, mutta puutui vielä että:

      -Ei provosoidu muiden tunaroinneista
      -Ei rupea "kouluttamaan" muita liikenteessä
      -Ei näyttele "kansainvälisiä" käsimerkkejä muille
      -Osaa liikennesäännöt, ja myös noudattaa niitä
      -Ei luiki pakoon onnettomuuden sattuessa.

      • Totta, nämä jäivät. Hyvä kun täydensit.


    • tättärääpippijuu

      Taitava kuljettaja selviää mahdollisesti tilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei koskaan joudu.

      • JunttienLuvattuMaa

        Mutta kerroppa tuo niille kaikille "Taitaville" kuljettajille.
        Juntit on juntteja, vaikka voissa paistais.....


    • Gllooeeer

      Taitava?
      Liikenteessä pitäisi riittää että yltää normaaliin suoritukseen kaikissa tilanteissa.
      Aika monilla näyttää jäävän siihen pääseminen yritykseksi.

      • Niinpä..


    • KlaavapuolenPoikii

      Onko aloittaja anusakrobaatti? Tai muuten vaan dille?

      • ssssssssssssssss

        Täysin nolla vastaus. Liikenteessä olet varmaan kanssa täysi 0 .
        Ps. En ole aloittaja.


      • KlaavapuolenPoikii

        Taidat olla muuten vaan pakokauhuinen apina, joka on just saanu mopokortin?


      • Perus roskasisällön tuottaja..


      • huonoprovo

        Ei jatkoon.


    • eikö.niin

      Tottahan on, että lähes jokainen omasta mielestään, kuten kirjoituksestasi ilmenee on se taitava, osaava ja muutenkin mallikelpoinen kuljettaja. Kun taas lähes kaikki muut on niitä osaamattomia ja muutenkin täysiä törppöjä.
      Joten jos kuviteltu osuus kuljettajista olisi niitä huonoja niin liikennehän pääasiassa seisoisi, kun suurin osa siellä vaan tumpeloisi.
      Koska liikenne nyt kuitenkin pääsääntöisesti kohtuullisen hyvin toimii niin ei niitä "törppöjä" niin mahdottomasti voi mukana olla.
      Eli täytyyhän siellä liikenteessä olla jopa suurin osa, luonnollisesti itsesi lisäksi, niitä taitavia ja osaavia kuljettajia.

      • Vaikken itsekään ole mestari ratin takana, kuitenkin pyrin ajamaan turvallisesti, mitä ajotaito antaa myöten. Ja aina oppii jotain uutta.


      • eikö.niin

        "Vaikken itsekään ole mestari ratin takana,"
        Älä nyt tuollaista mene kertomaan. Sinuahan voidaan alkaa pitää jopa rehellisenä ja varmaat arvaat mitä siitä seuraa.


    • 456htg445456

      Miten yltää siihen että aiheuttaisi haittaa muille liikenteessä, vaarasta puhumattakaan.
      Siihen voisi kukin kyetä ja kun sen osaa niin voi jo nostaa nopeutta. Ennemmin meillä lasketaan nopeuksia kun homma ei toimi, lippispäät ja bmw ja audi kuskit ei hanskaa hommaa niin sitten körökyllää körötellään heille sopivia nopeuksia eli 40-60km/h.

      • Tunnollisuus on piittaamattomille tabu ja joka koetaan haitanteoksi..


      • Mielensäpahoittamaton
        delfin84 kirjoitti:

        Tunnollisuus on piittaamattomille tabu ja joka koetaan haitanteoksi..

        Säännöistä piittaamattoman tunnistaa netissä siitä, että hänen töppäilynsä johtuvat aina jostakin toisesta. Muut ajavat liian hiljaa, muut kääntyvät eteen ja muiden ohi ei pääse. Muut pystyvät jopa aiheuttamaan sen, että piittaamaton ajaa liian lähellä takana. Ei ihme, perussyntihän on se "pieni, tilanteeseen (ja taitoihini) sopiva ylinopeus".

        Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi. Hyvä kuljettaja tekee parhaansa jotta jokainen pääsisi ehjänä ja ajoissa perille sinne minne milloinkin sattuu olemaan matkalla. Hänen eteensä ei juuri koskaan satu näitä tunareita, joiden vuoksi pitäisi pahoittaa mielensä.


      • everyday
        Mielensäpahoittamaton kirjoitti:

        Säännöistä piittaamattoman tunnistaa netissä siitä, että hänen töppäilynsä johtuvat aina jostakin toisesta. Muut ajavat liian hiljaa, muut kääntyvät eteen ja muiden ohi ei pääse. Muut pystyvät jopa aiheuttamaan sen, että piittaamaton ajaa liian lähellä takana. Ei ihme, perussyntihän on se "pieni, tilanteeseen (ja taitoihini) sopiva ylinopeus".

        Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi. Hyvä kuljettaja tekee parhaansa jotta jokainen pääsisi ehjänä ja ajoissa perille sinne minne milloinkin sattuu olemaan matkalla. Hänen eteensä ei juuri koskaan satu näitä tunareita, joiden vuoksi pitäisi pahoittaa mielensä.

        > Hänen eteensä ei juuri koskaan satu näitä tunareita, joiden vuoksi pitäisi pahoittaa mielensä.

        Kyllä tumpeloita näkee liikenteessä ja vieläpä päivittäin. Eri asia vetääkö niistä herneen nenään vai ei.


    • nysvatti

      Taitavan kuljettajan tunnistaa siitä, että auton takalasin pyyhkijä ei vispaa. Takalasinpyyhkijänysvätti aiheuttaa vaistomaisen varo- reaktion.

      • Totta, ei ainakaan minua kiinnosta se, kui ja lähellä takanatulija haluaa ihastella ajokin puskuria. Ihmettelen tosin, mikä siinäkin kiehtoo.


      • HiudiAnttiJaHimariPentti

        Ei sitä takapuskuri kiinnosta. Se on HOMON merkki, kun tullaan ihan hanuriin kiinni.....


      • Kjell.C.A.Pippelström
        HiudiAnttiJaHimariPentti kirjoitti:

        Ei sitä takapuskuri kiinnosta. Se on HOMON merkki, kun tullaan ihan hanuriin kiinni.....

        Upeaa kun kundi tietää mitä tahtoo...


    • VitikainenMadamTussaud

      60 vuoden kokemuksella KETJUN asenne on totaalisen väärä !! Olette nihilistejä jotka eivät kykene koskaan ASIALLISEEN liikenteeseen.
      Ette kykene sopeuttamaan nopeuttanne muun liikenteen RYTMIIN, kunnioitatte pienuudessanne "liikaa" sääntöjä, toisaalta pidätte oikeuksistanne liikaa kiinni, toisaalta ette kykene ripeään etenemiseen vuorollanne, nysväätte rekkojen edessä lapsinenne vain koska olette aina oikeassa ja vaarassa. Hyvä kuljettaja ajaa niin että hän ei ole koskaan toisten tiellä, hänen liikenteessä oloa ei edes huomata koska niin sujuvasti hän ajaa muiden seassa. Te sen sijaan olette AINA nillittämässä sääntöinenne, tosin olette ammattilaisia siinä 8 km työmatkalla, tiedätte kaikki kaistat ja rajoitukset joita noudatatte orjallisesti ! Sen sijaan Lontoon ruuhkassa ette tule koskaan ajamaan kun Metrot on lakossa !! Näin se vain on... valitettavasti ! ;))

      • turvallisuusainaensin

        >> kunnioitatte pienuudessanne "liikaa" sääntöjä.

        Asennevammaisen puhetta. Liikenteen pelisäännöt ovat ne jotka tekevät kaiken mahdolliseksi joten tietenkin niitä kunnioitetaan ja noudatetaan. Emme ole ja elä yksin täällä maailmassa emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme, vaan tarvitsemme yhteisesti sovittuja eettisiä pelisääntöjä (ko. tapauksessa liikennesäännöt ja rajoitukset). Säännöt mahdollistavat jokaisen tuvallisen liikkumisen. Jos niitä ei kunnioiteta ja noudateta, vaarannetaan muiden turvallisuus.


    • Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Hienoa, että täällä on muitakin järkeviä ihmisiä, jotka tietävät miten liikenteessä käyttäydytään. Suurin osa ihmisistä puolustelee esimerkiksi ylinopeutta täysin kaheleilla perusteilla. Nämä ylinopeutta ajavat mielenvikaiset kaaharit myös yliarvioivat ajotaitonsa surullisen usein. Ajotaidoiltaan taitava kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä täsmällisesti, pitää silmät auki mahdollisten vaaratilanteiden varalta, osaa ennakoida, on maltillinen, ottaa muut huomioon ja ei jätä aivoja narikkaan, eli jos joku tulee kolmion takaa eteen, niin hänen kylkeensä ei ajeta, vaikka se periaatteessa sääntöjen mukaan olisi mahdollista. Tahallisia yliajo- tai kolarointioikeuksia ei ole olemassa.

      • kiitokset.osaajalle

        Kyllä osasit itsestään selviä viisauksia pitkän rivin ladella. Kyllä näillä nyt kaikki osaa liikenteesä toimia mallikelpoisesti.


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        Kyllä osasit itsestään selviä viisauksia pitkän rivin ladella. Kyllä näillä nyt kaikki osaa liikenteesä toimia mallikelpoisesti.

        Hyvä, että huomaat osaamiseni ja viisauteni liikenteessä olevan itsesäänselvyys. Olen kuitenkin eri mieltä, että kaikki osaisivat toimia liikenteessä mallikelpoisesti. On olemassa esimerkiksi:

        -Ylinopeuden ajajia
        -Rattijuoppoja
        -Perässä kiinni ajajia
        -Vaarallisia ohituksia tekeviä
        -Punaisia päin ajajia
        -jne.

        Oletko kuullut näistä? Jos et, niin nyt kuulit.


      • PaltamonPortsemän

        Mie oon kaikkii eellämainittui. Lisäks mie oon SuomemParasKuski. Hyvin on pärjätty, ku ei oo korttiikaa. Mistäs sillon poisotettas? Vejän Laatokalla 150kmh ain Paltamon raitil mut ei oo pulissi kiinnostunna.


      • PaltamonPortsemän kirjoitti:

        Mie oon kaikkii eellämainittui. Lisäks mie oon SuomemParasKuski. Hyvin on pärjätty, ku ei oo korttiikaa. Mistäs sillon poisotettas? Vejän Laatokalla 150kmh ain Paltamon raitil mut ei oo pulissi kiinnostunna.

        Ok. Sinun kannattaa sitten hiukan miettiä liikennekelpoisuuttasi ja keksiä tapoja parantaa ajamistasi, jos tarkoitat edellämainituilla noita ylinopeuksia jne.


      • kiitokset.osaajalle
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Hyvä, että huomaat osaamiseni ja viisauteni liikenteessä olevan itsesäänselvyys. Olen kuitenkin eri mieltä, että kaikki osaisivat toimia liikenteessä mallikelpoisesti. On olemassa esimerkiksi:

        -Ylinopeuden ajajia
        -Rattijuoppoja
        -Perässä kiinni ajajia
        -Vaarallisia ohituksia tekeviä
        -Punaisia päin ajajia
        -jne.

        Oletko kuullut näistä? Jos et, niin nyt kuulit.

        "Hyvä, että huomaat jne..."
        Ja taas luettelit liudan itsestään selvyyksiä.
        Jokohan nyt osaisimme ajaa edes osittain mallikelpoisen liikennetoimintasi mukaan.
        Epäilen, että vajaaksi jää, joten olisi ilo ja etuoikeus kuulla noin suurelta mestarilta lisää itsestään selvyyksiä, joita esimerkillisesä kuljettaja luonnollisesti noudatat pilkulleen.

        "Olen kuitenkin eri mieltä, että kaikki osaisivat toimia liikenteessä mallikelpoisesti."
        Siksihän sinulta juuri lisää itsestään selvyyksien lisälistaa pyydetään, että oppisimme. Et kai aliarvio omaa ylivoimaista osaamistasi tälläkään saralla?


        Tarkoitin kyllä sitä itsestään selvyyksien luettelemistasi täällä netin palstoilla.
        Liikenteessä toimiminen on sitten toinen juttu.


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        "Hyvä, että huomaat jne..."
        Ja taas luettelit liudan itsestään selvyyksiä.
        Jokohan nyt osaisimme ajaa edes osittain mallikelpoisen liikennetoimintasi mukaan.
        Epäilen, että vajaaksi jää, joten olisi ilo ja etuoikeus kuulla noin suurelta mestarilta lisää itsestään selvyyksiä, joita esimerkillisesä kuljettaja luonnollisesti noudatat pilkulleen.

        "Olen kuitenkin eri mieltä, että kaikki osaisivat toimia liikenteessä mallikelpoisesti."
        Siksihän sinulta juuri lisää itsestään selvyyksien lisälistaa pyydetään, että oppisimme. Et kai aliarvio omaa ylivoimaista osaamistasi tälläkään saralla?


        Tarkoitin kyllä sitä itsestään selvyyksien luettelemistasi täällä netin palstoilla.
        Liikenteessä toimiminen on sitten toinen juttu.

        Omiin kokemuksiini perustuen liikennesäännöt eivät valitettavasti vaikuta kaikille itsestäänselviltä. Hyvä kuitenkin, jos liikennesäännöt ovat sinulle itsestäänselviä.


      • kiitokset.osaajalle
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Omiin kokemuksiini perustuen liikennesäännöt eivät valitettavasti vaikuta kaikille itsestäänselviltä. Hyvä kuitenkin, jos liikennesäännöt ovat sinulle itsestäänselviä.

        No mutta minne unohtui ne pyydetyt itsestäänselvyyksien lisälistat?
        Miten tässä nyt pärjätään jos et niitä meille vähemmän tietäville kerro?


      • Paljon_ajanut

        ... ottaa muut huomioon...
        Tein 2000-luvun alussa kehä kolmosen sisäpuolella tutkimuksen n. kolmen vuoden ajalta siitä, miten muut ottavat itseni tai näköetäisyydellä olevat muut autoilijat huomioon, joutuessani ajelemaan tuolla alueella aika paljon. Keskimäärin kerran kahdessa viikossa kohdalle sattui, että näin tapahtui, ja selvästi yleisin piittaamattomuus koski takana tulevia. Siinä varovaisestikin laskien valtaosa, yli 80% kuljettajista ei selvästikään piitannut, mitä selän takan tapahtui. Keskimäärin puolet liikenteestähän on siellä.
        Oma mottoni on, että kokenut (=hyvä) JA taitava kuljettaja tekee liikenteessä valintoja, joilla haittaa muita mahdollisimman vähän - laajasti ymmärrettynä.


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        No mutta minne unohtui ne pyydetyt itsestäänselvyyksien lisälistat?
        Miten tässä nyt pärjätään jos et niitä meille vähemmän tietäville kerro?

        Lue vaikka aloittajan viesti ja minun viestini uudelleen. Siinä pitäisi näin alkuun olla riittävästi itsestäänselvyyksiä sisäistettäväksi.


      • Paljon_ajanut kirjoitti:

        ... ottaa muut huomioon...
        Tein 2000-luvun alussa kehä kolmosen sisäpuolella tutkimuksen n. kolmen vuoden ajalta siitä, miten muut ottavat itseni tai näköetäisyydellä olevat muut autoilijat huomioon, joutuessani ajelemaan tuolla alueella aika paljon. Keskimäärin kerran kahdessa viikossa kohdalle sattui, että näin tapahtui, ja selvästi yleisin piittaamattomuus koski takana tulevia. Siinä varovaisestikin laskien valtaosa, yli 80% kuljettajista ei selvästikään piitannut, mitä selän takan tapahtui. Keskimäärin puolet liikenteestähän on siellä.
        Oma mottoni on, että kokenut (=hyvä) JA taitava kuljettaja tekee liikenteessä valintoja, joilla haittaa muita mahdollisimman vähän - laajasti ymmärrettynä.

        "Oma mottoni on, että kokenut (=hyvä) JA taitava kuljettaja tekee liikenteessä valintoja, joilla haittaa muita mahdollisimman vähän - laajasti ymmärrettynä."
        Mielestäni oikein oivallinen motto. Liikennesääntöjen noudattaminen mahdollistaa tämän moton toteutumisen. Ennalta arvattavuus, sujuvuus ja turvallisuus, jotka syntyvät sääntöjen noudattamisesta, ovat mielestäni tätä muiden haittaamista vähentävää.


      • oikein.hyvin.sanottu
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Oma mottoni on, että kokenut (=hyvä) JA taitava kuljettaja tekee liikenteessä valintoja, joilla haittaa muita mahdollisimman vähän - laajasti ymmärrettynä."
        Mielestäni oikein oivallinen motto. Liikennesääntöjen noudattaminen mahdollistaa tämän moton toteutumisen. Ennalta arvattavuus, sujuvuus ja turvallisuus, jotka syntyvät sääntöjen noudattamisesta, ovat mielestäni tätä muiden haittaamista vähentävää.

        Juuri näin. Muiden ei tarvitse arvailla että mitä seuraavaksi tapahtuu, kun noudatetaan yhteisiä pelisääntöjä. Sääntöjen ja rajoitusten noudattaminen tuo sujuvuutta ja turvallsuutta.


      • kiitokset.osaajalle
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Lue vaikka aloittajan viesti ja minun viestini uudelleen. Siinä pitäisi näin alkuun olla riittävästi itsestäänselvyyksiä sisäistettäväksi.

        Viestit on luettu, ihan useampaan kertaan, ja niiden itsestäänselvyydet sisäistetty.
        Miksi annat kuvan, että ärsyynnyt kun vähemmän tietävät sinulta lisää itsestäänselvyyksien lisälistaa kohteliaasti pyytää?


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        Viestit on luettu, ihan useampaan kertaan, ja niiden itsestäänselvyydet sisäistetty.
        Miksi annat kuvan, että ärsyynnyt kun vähemmän tietävät sinulta lisää itsestäänselvyyksien lisälistaa kohteliaasti pyytää?

        En minä ärsyynny. Mukavaa, jos viesteistäni on ollut apua.


      • kiitokset.osaajalle
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        En minä ärsyynny. Mukavaa, jos viesteistäni on ollut apua.

        Tarkkaan ottaen ei parista viimeisestä vietistäsi ole mitään apua ollut.
        Ovat vain pelkkää kiemurtelua joka ei vastaa pyydettyyn kysymykseen.
        Miksi et halua toimittaa itsestäänselvyyksien lisälistaa?


      • Paljon_ajanut
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Oma mottoni on, että kokenut (=hyvä) JA taitava kuljettaja tekee liikenteessä valintoja, joilla haittaa muita mahdollisimman vähän - laajasti ymmärrettynä."
        Mielestäni oikein oivallinen motto. Liikennesääntöjen noudattaminen mahdollistaa tämän moton toteutumisen. Ennalta arvattavuus, sujuvuus ja turvallisuus, jotka syntyvät sääntöjen noudattamisesta, ovat mielestäni tätä muiden haittaamista vähentävää.

        Haluan vielä tarkentaa mottoani esimerkillä: Olet kolmion takana siirtymässä valtaväylälle, mutta siinä ei näytä olevan riittävän pitkää aukkoa, johon voisit luikahtaa. Takanasi jono pitenee, ehkä kuulet tööttäyksenkin. Mietit, kummassa tapauksessa teet toisille vähemmän haittaa, tukkimalla takana olevien tien vai sotkemalla valtaväylän ajorytmin. Näitä vastaavia tilanteita on tuhansittain, ja vaatii vuosikausien työn päästä moton noudattamisessa edes tyydyttävään asteeseen.
        Mottoni kehittyi 60-luvulla, kun rupesin jalostamaan "Yhteispelillä se sujuu!" -slogania. Silloinhan ei ollut valtakunnallisia nopeusrajoituksia eikä juuri liikennevalojakaan.


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen ei parista viimeisestä vietistäsi ole mitään apua ollut.
        Ovat vain pelkkää kiemurtelua joka ei vastaa pyydettyyn kysymykseen.
        Miksi et halua toimittaa itsestäänselvyyksien lisälistaa?

        Taitava kuljettaja tekee mm. seuraavia:

        - Käyttää turvavyötä.
        - Raaputtaa jäiset ikkunat huolellisesti.
        - Pyyhkii lumet ajovaloilta.
        - Vaihtaa talvirenkaat ajoissa.
        - Ei raivoa ratissa.
        - Vaihtaa pitkät valot lyhyisiin, kun joku tulee vastaan tai ohittaa tms.
        - Välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa.
        - Ei näprää puhelinta ajaessa.
        - Lähtee ajamaan esim. töihin sen verran ajoissa, että ei tarvitse ajaa ylinopeutta, jos tulee pieniä hidasteita esim. tietyö, ruuhka yms.
        - Ei aja myöskään ylinopeutta, jos tulee isompia hidasteita, vaan ilmoittaa kiltisti töihin, että myöhästyy hiukan, koska ylinopeus ei auta kuin muutaman minuutin verran.
        - On koko ajan tarkkana kuin porkkana
        - Pysäköi oikein (maksaa parkkimaksun, käyttää kiekkoa, pysäköi sallittuihin paikkoihin).

        Tässä nyt joitakin itselleni itsestäänselviä asioita, jotka eivät ole kaikille itsestäänselviä. Kaipaatko vielä lisää itsestäänselvyyksiä tai jotain tarkennuksia johonkin mainitsemaani tai opastusta johonkin asiaan, jota en ole vielä maininnut?


      • Paljon_ajanut kirjoitti:

        Haluan vielä tarkentaa mottoani esimerkillä: Olet kolmion takana siirtymässä valtaväylälle, mutta siinä ei näytä olevan riittävän pitkää aukkoa, johon voisit luikahtaa. Takanasi jono pitenee, ehkä kuulet tööttäyksenkin. Mietit, kummassa tapauksessa teet toisille vähemmän haittaa, tukkimalla takana olevien tien vai sotkemalla valtaväylän ajorytmin. Näitä vastaavia tilanteita on tuhansittain, ja vaatii vuosikausien työn päästä moton noudattamisessa edes tyydyttävään asteeseen.
        Mottoni kehittyi 60-luvulla, kun rupesin jalostamaan "Yhteispelillä se sujuu!" -slogania. Silloinhan ei ollut valtakunnallisia nopeusrajoituksia eikä juuri liikennevalojakaan.

        Kuvaamasi tilanne riippuu varmastikkin tilanteesta. Hyvä asia pohdittavaksi.

        Haluatko kertoa lisää tästä "Yhteispelillä se sujuu!" sloganista? Mikä sai sinut alkujaan kehittelemään tällaista 60-luvulla? Oletko kamppanjoinut sloganisi puolesta jossain muuallakin kuin internetin keskustelupalstoilla? Esim. miten levitit slogania ennen internettiä?


      • kiitokset.osaajalle
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Taitava kuljettaja tekee mm. seuraavia:

        - Käyttää turvavyötä.
        - Raaputtaa jäiset ikkunat huolellisesti.
        - Pyyhkii lumet ajovaloilta.
        - Vaihtaa talvirenkaat ajoissa.
        - Ei raivoa ratissa.
        - Vaihtaa pitkät valot lyhyisiin, kun joku tulee vastaan tai ohittaa tms.
        - Välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa.
        - Ei näprää puhelinta ajaessa.
        - Lähtee ajamaan esim. töihin sen verran ajoissa, että ei tarvitse ajaa ylinopeutta, jos tulee pieniä hidasteita esim. tietyö, ruuhka yms.
        - Ei aja myöskään ylinopeutta, jos tulee isompia hidasteita, vaan ilmoittaa kiltisti töihin, että myöhästyy hiukan, koska ylinopeus ei auta kuin muutaman minuutin verran.
        - On koko ajan tarkkana kuin porkkana
        - Pysäköi oikein (maksaa parkkimaksun, käyttää kiekkoa, pysäköi sallittuihin paikkoihin).

        Tässä nyt joitakin itselleni itsestäänselviä asioita, jotka eivät ole kaikille itsestäänselviä. Kaipaatko vielä lisää itsestäänselvyyksiä tai jotain tarkennuksia johonkin mainitsemaani tai opastusta johonkin asiaan, jota en ole vielä maininnut?

        No niin, tulihan sitä listaa vaikka vaikeaa tuntui olevan.
        Kun tyypilliseen omakehuusi sortuen ilmoitat, ettei mainitsemasi asiat ole kaikille itsestään selviä, voinen valaista tietämätöntä, että kyllä ovat, autokoulun suorittaneille, muillehan niiden merkitys on vähäisempi.
        Toimiiko kaikki sitten itsestäänselvyyksien mukaan on toinen juttu.
        Saattaa jopa itse itsensä mallikelpoiseksi ja esimerkilliseksi kuljettajaksi nimennyt sortua, tahallaan tai tahattomasti, jonkin asian laiminlyöntiin.

        Kiitokset vaan tyhjästä, en kaipaa enempää opastustasi.


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        No niin, tulihan sitä listaa vaikka vaikeaa tuntui olevan.
        Kun tyypilliseen omakehuusi sortuen ilmoitat, ettei mainitsemasi asiat ole kaikille itsestään selviä, voinen valaista tietämätöntä, että kyllä ovat, autokoulun suorittaneille, muillehan niiden merkitys on vähäisempi.
        Toimiiko kaikki sitten itsestäänselvyyksien mukaan on toinen juttu.
        Saattaa jopa itse itsensä mallikelpoiseksi ja esimerkilliseksi kuljettajaksi nimennyt sortua, tahallaan tai tahattomasti, jonkin asian laiminlyöntiin.

        Kiitokset vaan tyhjästä, en kaipaa enempää opastustasi.

        Hienoa, jos nämä asiat ovat sinulle niin itsestään selviä, että kykenet noudattamaan mainitsemiani asioita, ilman, että sinun tarvitsee edes ajatella niitä.

        Jos itsestäänselvyyttä rikkoo tahattomasti, niin asia ei selkeästi ole itsestäänselvyys, koska itsestään selvää asiaa ei tarvitse juurikaan ajatella noudattaakseen sitä. Ja jos itsestäänselvyyttä rikkoo tahallisesti, niin herää kysymys, että miksi kukaan täysijärkinen tekisi niin? En esimerkiksi hyppää kaivoon, koska minulle on itsestäänselvyys, että siinä käy todennäköisesti huonommin, kuin siinä, että en hyppää kaivoon, joten miksi ajaisin ylinopeuttakaan?

        Eli kyllä tässä nyt väkisinkin ajattelee, että nämä asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille ajokortin saaneille.


      • kiitokset.osaajalle
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Hienoa, jos nämä asiat ovat sinulle niin itsestään selviä, että kykenet noudattamaan mainitsemiani asioita, ilman, että sinun tarvitsee edes ajatella niitä.

        Jos itsestäänselvyyttä rikkoo tahattomasti, niin asia ei selkeästi ole itsestäänselvyys, koska itsestään selvää asiaa ei tarvitse juurikaan ajatella noudattaakseen sitä. Ja jos itsestäänselvyyttä rikkoo tahallisesti, niin herää kysymys, että miksi kukaan täysijärkinen tekisi niin? En esimerkiksi hyppää kaivoon, koska minulle on itsestäänselvyys, että siinä käy todennäköisesti huonommin, kuin siinä, että en hyppää kaivoon, joten miksi ajaisin ylinopeuttakaan?

        Eli kyllä tässä nyt väkisinkin ajattelee, että nämä asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille ajokortin saaneille.

        "Eli kyllä tässä nyt väkisinkin ajattelee, että nämä asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille ajokortin saaneille."
        Usko nyt kerrakin viisaampaasi, kyllä ne ovat.


      • Paljon_ajanut
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Kuvaamasi tilanne riippuu varmastikkin tilanteesta. Hyvä asia pohdittavaksi.

        Haluatko kertoa lisää tästä "Yhteispelillä se sujuu!" sloganista? Mikä sai sinut alkujaan kehittelemään tällaista 60-luvulla? Oletko kamppanjoinut sloganisi puolesta jossain muuallakin kuin internetin keskustelupalstoilla? Esim. miten levitit slogania ennen internettiä?

        Sain kortin 1961 maaliskuussa, ja huhtikuussa ostin Cezeta-skootterin, jolla ajoin n. 50000 km eli seitsemän "kesää" lumesta lumeen. Kun vielä Rauno Aaltosella oli muistaakseni Avussa liikennevinkkipalsta, kiinnostukseni liikenteeseen heräsi, koska pyörän päältä näki paljon paremmin kuin autosta. Sitäkin kyllä ajoin työn puolesta.
        Sitten istuin erään kerran tutun autotrokarin kyydissä, ja hän näytti, miten Hesassa tulee ajaa. Hänen mottonsa oli: Alta pois! Kun hän tarkensi, mitä se liikenteessä merkitsee, sain ajatuksen kehitellä ideaa juuri "Yhteispelillä se sujuu!" -sloganin hengessä. Ensin myös: Ei alle! Ja siitä sitten kaikkea muuta, mitä skootterilla näin ja koin. Ja kun myöhemmin ostin ekan Tipparellun, pidin huolta siitä, että pahimmillaan vain "vähältä piti" -tilanne oli sallittu. Ja opettelua on jatkunut koko ajan. Myös USAssa ja Australiassa tuhansia maileja/kilometrejä.
        Mottoni toteuttaminen vaatii erinomaista liikenteenlukutaitoa, mutta se myös kehittää sitä. Eli oppiminen on itseään kiihdyttävää. Ja siinä liikennesäännöt muodostavat vain raamit, joiden puitteissa toimia.

        Niinkuin voit arvata, ns. liikenneasiantuntijat eivät ole olleet kiinnostuneita motostani, hehän tietävät paremmin, miten liikenteessä tulee käyttäytyä. En siis ole tyrkyttänyt sitä kenellekään enää, vaikka harmittaakin, kun valtaosa kuskeista ajaa "yksinään" liikenteessä. Sitä, mitä 60-luvulla kutsuttiin yhteispeliksi, ei ole enää ollut vuosikymmeniin.


      • kiitokset.osaajalle kirjoitti:

        "Eli kyllä tässä nyt väkisinkin ajattelee, että nämä asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille ajokortin saaneille."
        Usko nyt kerrakin viisaampaasi, kyllä ne ovat.

        "Usko nyt kerrakin viisaampaasi, kyllä ne ovat."
        Voisitko hiukan perustella tätä, että miten mainitsemani asiat ovat kaikille itsestäänselyyksiä, kun liikennerikkomuksia tapahtuu jatkuvasti? Itestään selvä asiahan on sellainen asia, jonka toteuttamista ei tarvitse juurikaan ajatella, vaan sen tekee automaattisesti tai jättää tekemättä automaattisesti riippuen siitä, että onko asian vaikutus positiivinen vai negatiivinen.


      • uusipoloilija
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Taitava kuljettaja tekee mm. seuraavia:

        - Käyttää turvavyötä.
        - Raaputtaa jäiset ikkunat huolellisesti.
        - Pyyhkii lumet ajovaloilta.
        - Vaihtaa talvirenkaat ajoissa.
        - Ei raivoa ratissa.
        - Vaihtaa pitkät valot lyhyisiin, kun joku tulee vastaan tai ohittaa tms.
        - Välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa.
        - Ei näprää puhelinta ajaessa.
        - Lähtee ajamaan esim. töihin sen verran ajoissa, että ei tarvitse ajaa ylinopeutta, jos tulee pieniä hidasteita esim. tietyö, ruuhka yms.
        - Ei aja myöskään ylinopeutta, jos tulee isompia hidasteita, vaan ilmoittaa kiltisti töihin, että myöhästyy hiukan, koska ylinopeus ei auta kuin muutaman minuutin verran.
        - On koko ajan tarkkana kuin porkkana
        - Pysäköi oikein (maksaa parkkimaksun, käyttää kiekkoa, pysäköi sallittuihin paikkoihin).

        Tässä nyt joitakin itselleni itsestäänselviä asioita, jotka eivät ole kaikille itsestäänselviä. Kaipaatko vielä lisää itsestäänselvyyksiä tai jotain tarkennuksia johonkin mainitsemaani tai opastusta johonkin asiaan, jota en ole vielä maininnut?

        "- Välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa."

        Ei se tee taitavampaa kuskia, että jättää ajamatta. Muutenhan ajamisen lopettaneet rallikuskit olisivat niitä kaikkein parhaimpia rallikuskeja.

        Ajamisen välttäminen päinvastoin heikentää sen teknistä suoritusta, sillä normaalisti aivot pyrkivät unohtamaan vähän käytettyjä taitoja ja tietoja. Koska autoilu vaatii paljon taitoa, tietoa ja ymmärrystä eli aivokapasiteettia, sen osaaminen 'ruostuu' helposti. Niinpä jo muutaman viikon ajamattomuus näkyy kulmikkuutena kytkimen ja kaasun käytössä vaihteenvaihdossa, vaikka auto olisi se oma tuttu.

        Myös liikennemerkkien osaaminen heikkenee, kun ajaminen ei velvoita ottamaan niitä huomioon. Hyvä esimerkki tästä oli eräs jalankulkija, joka lähetti 'liikennerikkomuksesta' lehden toimitukseen kuvan. Siinä auto oli pysäköity kadun varteen heti pysäköintikieltomerkin jälkeen. Kuvaaja ei vain tajunnut, että merkin alla oli lisäkilvessä nuoli alaspäin, joka päämerkkiin yhdistettynä tarkoittaa pysäköintikiellon päättymiskohtaa. Auto olikin siis pysäköity oikein.


      • uusipoloilija kirjoitti:

        "- Välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa."

        Ei se tee taitavampaa kuskia, että jättää ajamatta. Muutenhan ajamisen lopettaneet rallikuskit olisivat niitä kaikkein parhaimpia rallikuskeja.

        Ajamisen välttäminen päinvastoin heikentää sen teknistä suoritusta, sillä normaalisti aivot pyrkivät unohtamaan vähän käytettyjä taitoja ja tietoja. Koska autoilu vaatii paljon taitoa, tietoa ja ymmärrystä eli aivokapasiteettia, sen osaaminen 'ruostuu' helposti. Niinpä jo muutaman viikon ajamattomuus näkyy kulmikkuutena kytkimen ja kaasun käytössä vaihteenvaihdossa, vaikka auto olisi se oma tuttu.

        Myös liikennemerkkien osaaminen heikkenee, kun ajaminen ei velvoita ottamaan niitä huomioon. Hyvä esimerkki tästä oli eräs jalankulkija, joka lähetti 'liikennerikkomuksesta' lehden toimitukseen kuvan. Siinä auto oli pysäköity kadun varteen heti pysäköintikieltomerkin jälkeen. Kuvaaja ei vain tajunnut, että merkin alla oli lisäkilvessä nuoli alaspäin, joka päämerkkiin yhdistettynä tarkoittaa pysäköintikiellon päättymiskohtaa. Auto olikin siis pysäköity oikein.

        "Ei se tee taitavampaa kuskia, että jättää ajamatta."
        Ei teekkään taitavampaa kuskia, mutta viisaamman kylläkin.

        "Ajamisen välttäminen päinvastoin heikentää sen teknistä suoritusta...jne..."
        Tarkoitin lähinnä sitä, että käy esim. töissä autolla, mutta ruokakaupassa ja harrastuksissa tms. käy kävellen tai toisin päin. Ei autoilua kokonaan kannata, tai ylipäätään voi lopettaa, jos autoa oikeasti tarvitsee, mutta joka paikkaan sillä ei ole pakko ajaa. Eli mistään monen viikon tauoista en ole puhunut.

        Ja, jos työmatka on todella lyhyt ja kauppaankin pystyy kävelemään, niin en oikeastaan tiedä, että mihin autoa silloin edes tarvitsee. Satunnaiset pidemmät matkat voi taittaa hyvin julkisilla.

        Mutta jokainen päättäköön itse, että millaisiin matkoihin autoa tarvitsee ja millaisiin ei, kunhan pitää ajotaitonsa kunnossa. En tosin vastustaisi, jos tulisi laki, jossa esim. alle 2km matkat yksityisautolla tehtäisiin laittomiksi. (Pois sulkien tietysti invalidit, ison tavaran/tavaramäärän kuljettamiset yms. matkat, jotka on haastavaa suorittaa ilman autoa.) Tämä myös kitkisi joidenkin nuorten suosiman erittäin ärsyttävän edestakaisin ajelun ja musiikin jumputuksen.

        "Myös liikennemerkkien osaaminen heikkenee, kun ajaminen ei velvoita ottamaan niitä huomioon."
        No siinä tapauksessa ei ole kovin hyvin ollut perillä liikennesäännöistä missään vaiheessa. Olen itse pitänyt joskus kuukaudenkin tauon ajamisesta ja se ei kyllä näkynyt kyvyssäni ymmärtää liikennemerkkejä. Ei niitä liikennemerkkejä ihan tuosta vain unohdeta, jos ne on joskus osannut.

        "Hyvä esimerkki tästä oli eräs jalankulkija, joka lähetti 'liikennerikkomuksesta' lehden toimitukseen kuvan... "
        Itse asiassa tämä on todella huono esimerkki. Mistä voit tietää, että onko tällä jalankulkijalla edes ajokorttia?


      • uusipoloilija
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Ei se tee taitavampaa kuskia, että jättää ajamatta."
        Ei teekkään taitavampaa kuskia, mutta viisaamman kylläkin.

        "Ajamisen välttäminen päinvastoin heikentää sen teknistä suoritusta...jne..."
        Tarkoitin lähinnä sitä, että käy esim. töissä autolla, mutta ruokakaupassa ja harrastuksissa tms. käy kävellen tai toisin päin. Ei autoilua kokonaan kannata, tai ylipäätään voi lopettaa, jos autoa oikeasti tarvitsee, mutta joka paikkaan sillä ei ole pakko ajaa. Eli mistään monen viikon tauoista en ole puhunut.

        Ja, jos työmatka on todella lyhyt ja kauppaankin pystyy kävelemään, niin en oikeastaan tiedä, että mihin autoa silloin edes tarvitsee. Satunnaiset pidemmät matkat voi taittaa hyvin julkisilla.

        Mutta jokainen päättäköön itse, että millaisiin matkoihin autoa tarvitsee ja millaisiin ei, kunhan pitää ajotaitonsa kunnossa. En tosin vastustaisi, jos tulisi laki, jossa esim. alle 2km matkat yksityisautolla tehtäisiin laittomiksi. (Pois sulkien tietysti invalidit, ison tavaran/tavaramäärän kuljettamiset yms. matkat, jotka on haastavaa suorittaa ilman autoa.) Tämä myös kitkisi joidenkin nuorten suosiman erittäin ärsyttävän edestakaisin ajelun ja musiikin jumputuksen.

        "Myös liikennemerkkien osaaminen heikkenee, kun ajaminen ei velvoita ottamaan niitä huomioon."
        No siinä tapauksessa ei ole kovin hyvin ollut perillä liikennesäännöistä missään vaiheessa. Olen itse pitänyt joskus kuukaudenkin tauon ajamisesta ja se ei kyllä näkynyt kyvyssäni ymmärtää liikennemerkkejä. Ei niitä liikennemerkkejä ihan tuosta vain unohdeta, jos ne on joskus osannut.

        "Hyvä esimerkki tästä oli eräs jalankulkija, joka lähetti 'liikennerikkomuksesta' lehden toimitukseen kuvan... "
        Itse asiassa tämä on todella huono esimerkki. Mistä voit tietää, että onko tällä jalankulkijalla edes ajokorttia?

        "Ei teekkään taitavampaa kuskia, mutta viisaamman kylläkin."
        Eli mainintasi ei liittynyt puheena olevan asiaan mitenkään.

        "Tarkoitin lähinnä sitä, että käy esim. töissä autolla, mutta ruokakaupassa ja harrastuksissa tms. käy kävellen tai toisin päin."
        Se onkin sitten eria asia. Usein käy nimittäin niin, että pariskunnan ainoalla autolla ajaa aina mies, ja rouva on pitkäänkin ajamatta. Naisen ajotaito ei pysy yllä, jolloin hän ei todellakaan ole taitava kuljettaja.

        "En tosin vastustaisi, jos tulisi laki, jossa esim. alle 2km matkat yksityisautolla tehtäisiin laittomiksi. (Pois sulkien tietysti invalidit, ison tavaran/tavaramäärän kuljettamiset yms. matkat, jotka on haastavaa suorittaa ilman autoa.) Tämä myös kitkisi joidenkin nuorten suosiman erittäin ärsyttävän edestakaisin ajelun ja musiikin jumputuksen."
        No eipä tuo kitkisi mitään. Eihän poliisilla olisi resursseja valvoa tuollaista, kun nykylakienkaan rikkomisia ei usein ehditä tutkia lainkaan. Pyörävarkauskin tutkitaan vain, jos ilmoittaja tietää kuka varas on.

        " Ei niitä liikennemerkkejä ihan tuosta vain unohdeta, jos ne on joskus osannut."
        Kyllä ne unohtuvat juuri tuossa tavanomaisessa tapauksessa, jossa rouva ei aja juuri lainkaan talouden yhteisellä autolla.

        "Itse asiassa tämä on todella huono esimerkki. Mistä voit tietää, että onko tällä jalankulkijalla edes ajokorttia?"
        Tuomitsit ennakkoluuloisesti esimerkin huonoksi mitään asiasta tietämättä. Kyseisellä tyypillä on jo vuosien ajan ollut auto vuokraamallaan tolppapaikalla kerrostalomme pihalla, mutta käyttää sitä hyvin harvoin. Silloin käy maalla sukulaisissa, jotka ovat muistaakseni toisessa maakunnassa.


      • uusipoloilija kirjoitti:

        "Ei teekkään taitavampaa kuskia, mutta viisaamman kylläkin."
        Eli mainintasi ei liittynyt puheena olevan asiaan mitenkään.

        "Tarkoitin lähinnä sitä, että käy esim. töissä autolla, mutta ruokakaupassa ja harrastuksissa tms. käy kävellen tai toisin päin."
        Se onkin sitten eria asia. Usein käy nimittäin niin, että pariskunnan ainoalla autolla ajaa aina mies, ja rouva on pitkäänkin ajamatta. Naisen ajotaito ei pysy yllä, jolloin hän ei todellakaan ole taitava kuljettaja.

        "En tosin vastustaisi, jos tulisi laki, jossa esim. alle 2km matkat yksityisautolla tehtäisiin laittomiksi. (Pois sulkien tietysti invalidit, ison tavaran/tavaramäärän kuljettamiset yms. matkat, jotka on haastavaa suorittaa ilman autoa.) Tämä myös kitkisi joidenkin nuorten suosiman erittäin ärsyttävän edestakaisin ajelun ja musiikin jumputuksen."
        No eipä tuo kitkisi mitään. Eihän poliisilla olisi resursseja valvoa tuollaista, kun nykylakienkaan rikkomisia ei usein ehditä tutkia lainkaan. Pyörävarkauskin tutkitaan vain, jos ilmoittaja tietää kuka varas on.

        " Ei niitä liikennemerkkejä ihan tuosta vain unohdeta, jos ne on joskus osannut."
        Kyllä ne unohtuvat juuri tuossa tavanomaisessa tapauksessa, jossa rouva ei aja juuri lainkaan talouden yhteisellä autolla.

        "Itse asiassa tämä on todella huono esimerkki. Mistä voit tietää, että onko tällä jalankulkijalla edes ajokorttia?"
        Tuomitsit ennakkoluuloisesti esimerkin huonoksi mitään asiasta tietämättä. Kyseisellä tyypillä on jo vuosien ajan ollut auto vuokraamallaan tolppapaikalla kerrostalomme pihalla, mutta käyttää sitä hyvin harvoin. Silloin käy maalla sukulaisissa, jotka ovat muistaakseni toisessa maakunnassa.

        "Eli mainintasi ei liittynyt puheena olevan asiaan mitenkään."
        Liittyypäs. Miksi ei liittyisi? Täytyy olla viisas ollakseen taitava. Onhan sekin jonkinlaista taitavuutta, että osaa valita liikkumistapansa oikein.

        "...Naisen ajotaito ei pysy yllä, jolloin hän ei todellakaan ole taitava kuljettaja."
        Miten kuvailemasi naisten totaalinen ajamattomuus liittyy mitenkään mihinkää? Kysehän oli siitä, että välillä on järkevää kävellä tai pyöräillä tms. autolla ajamisen sijaan.

        "No eipä tuo kitkisi mitään. "
        Ei sitä sen enempää tarvitse valvoa, kuin mitä partioivat poliisit näkevät tapahtuvan. Myös tästä turhasta edestakaisin ajelusta sakottaminen olisi hyvä, josta tietysti pitäsi ensin antaa varoitus ja jos varoituksen jälkeen nähdään vielä ajelevan edestakaisin niin sitten saa sakot. Mutta tämä ei nyt sinänsä liity puheen aiheeseen mitenkään. Sivuhuomiona vain sanoin.

        "Kyllä ne unohtuvat juuri tuossa tavanomaisessa tapauksessa, jossa rouva ei aja juuri lainkaan talouden yhteisellä autolla."
        No rouvan kannattaisi varmaan kerrata niitä sitten tai ajaa sillä autolla välillä. Puhehan on edelleen ollut siitä, että lyhyet matkat kannattaa välillä kävellä, eikä siitä, että ajavatko miehet enemmän kuin naiset.

        "Tuomitsit ennakkoluuloisesti esimerkin huonoksi mitään asiasta tietämättä."
        Ilmaisit esimerkkisi kertomatta asiasta mitään taustoja. Miten kukaan voi tietää mistä selität, jos et kerro mistä puhut? Ja edelleenkin sen kyseisen tyypin kannattaa varmaan sitten ajaa sillä autolla enemmän tai myydä koko auto pois, jos ei kerran osaa liikennesääntöjä. Esimerkkisi oli siis huono, koska se ei liittynyt mitenkään mihinkään mitä olen sanonut, koska puhe on ollut siitä, että kannattaa kävellä välillä autoilun sijaan eikä siten, että ajaa autolla esim. kerran vuodessa.


      • uusipoloilija
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Eli mainintasi ei liittynyt puheena olevan asiaan mitenkään."
        Liittyypäs. Miksi ei liittyisi? Täytyy olla viisas ollakseen taitava. Onhan sekin jonkinlaista taitavuutta, että osaa valita liikkumistapansa oikein.

        "...Naisen ajotaito ei pysy yllä, jolloin hän ei todellakaan ole taitava kuljettaja."
        Miten kuvailemasi naisten totaalinen ajamattomuus liittyy mitenkään mihinkää? Kysehän oli siitä, että välillä on järkevää kävellä tai pyöräillä tms. autolla ajamisen sijaan.

        "No eipä tuo kitkisi mitään. "
        Ei sitä sen enempää tarvitse valvoa, kuin mitä partioivat poliisit näkevät tapahtuvan. Myös tästä turhasta edestakaisin ajelusta sakottaminen olisi hyvä, josta tietysti pitäsi ensin antaa varoitus ja jos varoituksen jälkeen nähdään vielä ajelevan edestakaisin niin sitten saa sakot. Mutta tämä ei nyt sinänsä liity puheen aiheeseen mitenkään. Sivuhuomiona vain sanoin.

        "Kyllä ne unohtuvat juuri tuossa tavanomaisessa tapauksessa, jossa rouva ei aja juuri lainkaan talouden yhteisellä autolla."
        No rouvan kannattaisi varmaan kerrata niitä sitten tai ajaa sillä autolla välillä. Puhehan on edelleen ollut siitä, että lyhyet matkat kannattaa välillä kävellä, eikä siitä, että ajavatko miehet enemmän kuin naiset.

        "Tuomitsit ennakkoluuloisesti esimerkin huonoksi mitään asiasta tietämättä."
        Ilmaisit esimerkkisi kertomatta asiasta mitään taustoja. Miten kukaan voi tietää mistä selität, jos et kerro mistä puhut? Ja edelleenkin sen kyseisen tyypin kannattaa varmaan sitten ajaa sillä autolla enemmän tai myydä koko auto pois, jos ei kerran osaa liikennesääntöjä. Esimerkkisi oli siis huono, koska se ei liittynyt mitenkään mihinkään mitä olen sanonut, koska puhe on ollut siitä, että kannattaa kävellä välillä autoilun sijaan eikä siten, että ajaa autolla esim. kerran vuodessa.

        "Täytyy olla viisas ollakseen taitava."
        Ei pidä paikkaansa. Taitava rallikuski ei ole välttämättä lainkaan viisas. Logiikkasi ei kerta kaikkiaan toimi.

        "Miten kuvailemasi naisten totaalinen ajamattomuus liittyy mitenkään mihinkää? Kysehän oli siitä, että välillä on järkevää kävellä tai pyöräillä tms. autolla ajamisen sijaan."
        Eihän ollut, vaan välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon. Eikä naisen ajamattomuus ole välttämättä ollenkaan totaalista.

        "No rouvan kannattaisi varmaan kerrata niitä sitten tai ajaa sillä autolla välillä."
        Niin kannattaisi, eikä suinkaan välttää ajamista.

        "Ilmaisit esimerkkisi kertomatta asiasta mitään taustoja. Miten kukaan voi tietää mistä selität, jos et kerro mistä puhut?"
        Ei voikaan. Siksi ei pidä tuomita toisten esimerkkejä huonoiksi suoralta kädeltä, vaan ihan vain kysyä tuomitsematta, jos jokin on epäselvää.

        "Esimerkkisi oli siis huono, koska se ei liittynyt mitenkään mihinkään mitä olen sanonut, koska puhe on ollut siitä, että kannattaa kävellä välillä autoilun sijaan eikä siten, että ajaa autolla esim. kerran vuodessa."
        Juurihan tuossa totesin, että ei ollut huono. Väitit, että kannattaa välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon.


      • uusipoloilija kirjoitti:

        "Täytyy olla viisas ollakseen taitava."
        Ei pidä paikkaansa. Taitava rallikuski ei ole välttämättä lainkaan viisas. Logiikkasi ei kerta kaikkiaan toimi.

        "Miten kuvailemasi naisten totaalinen ajamattomuus liittyy mitenkään mihinkää? Kysehän oli siitä, että välillä on järkevää kävellä tai pyöräillä tms. autolla ajamisen sijaan."
        Eihän ollut, vaan välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon. Eikä naisen ajamattomuus ole välttämättä ollenkaan totaalista.

        "No rouvan kannattaisi varmaan kerrata niitä sitten tai ajaa sillä autolla välillä."
        Niin kannattaisi, eikä suinkaan välttää ajamista.

        "Ilmaisit esimerkkisi kertomatta asiasta mitään taustoja. Miten kukaan voi tietää mistä selität, jos et kerro mistä puhut?"
        Ei voikaan. Siksi ei pidä tuomita toisten esimerkkejä huonoiksi suoralta kädeltä, vaan ihan vain kysyä tuomitsematta, jos jokin on epäselvää.

        "Esimerkkisi oli siis huono, koska se ei liittynyt mitenkään mihinkään mitä olen sanonut, koska puhe on ollut siitä, että kannattaa kävellä välillä autoilun sijaan eikä siten, että ajaa autolla esim. kerran vuodessa."
        Juurihan tuossa totesin, että ei ollut huono. Väitit, että kannattaa välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon.

        "Ei pidä paikkaansa. Taitava rallikuski ei ole välttämättä lainkaan viisas."
        Onko liikenteessä ajaminen mielestäsi sama asia kuin rallin ajaminen? Kyllä järjen käyttö ympäristöön liittyvissä asioissa liittyy aika vahvasti taitavuuteen liikenne asioissa. Kyllähän taloudellisesti ajavakin henkilökin on taitava.

        "Eihän ollut, vaan välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon."
        Häh? Mahdollisimman paljon, eli niin paljon kuin se on vielä järkevää. "Mahdollisimman paljon" ilmaukseen voi vetää katon aika lailla mihin tahansa kriteeriin viitaten ja tässä se nyt varmaan on järjen käyttö, niin kuin liikenteessä yleensäkkin on tapana käyttää järkeä ja varsinkin kun puhumme taitavuudesta.

        "Niin kannattaisi, eikä suinkaan välttää ajamista."
        Kannattaa sitä tiettyyn rajaan asti välttää. Pitää vain huolen, että osaaminen ei ruostu.

        "Ei voikaan. Siksi ei pidä tuomita toisten esimerkkejä huonoiksi suoralta kädeltä, vaan ihan vain kysyä tuomitsematta, jos jokin on epäselvää."
        Vai olisiko ennemmin niin että ilmaistaan asiat kerralla siten, että niistä voidaan keskustella mahdollisimman hyvin?

        Tässä eräänlainen esimerkki logiikastasi:
        Henkilö 1: "Näin auton ajavan ylinopeutta"
        Henkilö 2: "Eihän niin saa tehdä!"
        Henkilö 1: "Eikö Ambulanssi saa mielestäsi ajaa ylinopeutta hälytysajossa?"

        Kannattaa siis kertoa heti puheenaiheeseen oleellisesti liittyvät seikat, jos käyttää jotain tilannetta esimerkkinä argumentissaan. Jos kerrot asiasta vajavaisesti, kertomatta joitain oleellisia seikkoja, niin et voi olettaa automaattisesti, että esimerkkiäsi ei tuomittaisi/kyseenalaistettaisi/väärin ymmärrettäisi periaatteessa perusteettomasti. Vaikka tosin tässä tapauksessa esimerkki oli joka tapauksessa huono.

        "Juurihan tuossa totesin, että ei ollut huono. Väitit, että kannattaa välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon."
        Mitä väliä sillä on, jos olet itse sanonut omaa esimerkkiäsi hyväksi, jos esitän asialle vasta-argumentin? Ja kyllä ajamista tulee välttää mahdollisimman paljon, mutta pitää muistaa se, että taitojen ei kannata antaa ruostua.

        Olenko nyt perustellut riittävästi kirjoittamani "Taitava kuljettaja välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa." mihin alun perin ilmeisesti tartuit?


      • uusipoloilija
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Ei pidä paikkaansa. Taitava rallikuski ei ole välttämättä lainkaan viisas."
        Onko liikenteessä ajaminen mielestäsi sama asia kuin rallin ajaminen? Kyllä järjen käyttö ympäristöön liittyvissä asioissa liittyy aika vahvasti taitavuuteen liikenne asioissa. Kyllähän taloudellisesti ajavakin henkilökin on taitava.

        "Eihän ollut, vaan välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon."
        Häh? Mahdollisimman paljon, eli niin paljon kuin se on vielä järkevää. "Mahdollisimman paljon" ilmaukseen voi vetää katon aika lailla mihin tahansa kriteeriin viitaten ja tässä se nyt varmaan on järjen käyttö, niin kuin liikenteessä yleensäkkin on tapana käyttää järkeä ja varsinkin kun puhumme taitavuudesta.

        "Niin kannattaisi, eikä suinkaan välttää ajamista."
        Kannattaa sitä tiettyyn rajaan asti välttää. Pitää vain huolen, että osaaminen ei ruostu.

        "Ei voikaan. Siksi ei pidä tuomita toisten esimerkkejä huonoiksi suoralta kädeltä, vaan ihan vain kysyä tuomitsematta, jos jokin on epäselvää."
        Vai olisiko ennemmin niin että ilmaistaan asiat kerralla siten, että niistä voidaan keskustella mahdollisimman hyvin?

        Tässä eräänlainen esimerkki logiikastasi:
        Henkilö 1: "Näin auton ajavan ylinopeutta"
        Henkilö 2: "Eihän niin saa tehdä!"
        Henkilö 1: "Eikö Ambulanssi saa mielestäsi ajaa ylinopeutta hälytysajossa?"

        Kannattaa siis kertoa heti puheenaiheeseen oleellisesti liittyvät seikat, jos käyttää jotain tilannetta esimerkkinä argumentissaan. Jos kerrot asiasta vajavaisesti, kertomatta joitain oleellisia seikkoja, niin et voi olettaa automaattisesti, että esimerkkiäsi ei tuomittaisi/kyseenalaistettaisi/väärin ymmärrettäisi periaatteessa perusteettomasti. Vaikka tosin tässä tapauksessa esimerkki oli joka tapauksessa huono.

        "Juurihan tuossa totesin, että ei ollut huono. Väitit, että kannattaa välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon."
        Mitä väliä sillä on, jos olet itse sanonut omaa esimerkkiäsi hyväksi, jos esitän asialle vasta-argumentin? Ja kyllä ajamista tulee välttää mahdollisimman paljon, mutta pitää muistaa se, että taitojen ei kannata antaa ruostua.

        Olenko nyt perustellut riittävästi kirjoittamani "Taitava kuljettaja välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa." mihin alun perin ilmeisesti tartuit?

        "Onko liikenteessä ajaminen mielestäsi sama asia kuin rallin ajaminen?"
        Ei tietenkään, mutta menestyvä rallikuski on eittämättä taitava hallitsemaan autoaan. Se on yksi osa-alue taitavuudessa.

        "Kyllä järjen käyttö ympäristöön liittyvissä asioissa liittyy aika vahvasti taitavuuteen liikenne asioissa."
        Et puhunut alun perin järjen käytöstä, vaan viisaudesta: 'Täytyy olla viisas ollakseen taitava.' Ihan keskinkertainen kuljettaja pystyy kevyellä opastuksella kehittymään liikenteessä taitavaksi.
        "Viisas tarkoittaa yleisesti ihmistä, jolla on viisautta — joka osoittaa esimerkiksi oppineisuutta ja laajoja tietoja, tai kykyä ajatella tai harkita asioita selkeästi ja syvällisesti." https://fi.wikipedia.org/wiki/Viisas

        "Vai olisiko ennemmin niin että ilmaistaan asiat kerralla siten, että niistä voidaan keskustella mahdollisimman hyvin?"
        Ei ole niin. Keskustelusivulla, samoin kuin aidossa puheessa asiat ilmaistaan aina epätäydellisesti jättämällä asioita sanomatta. Muutoin viestit kasvavat niin pitkiksi, että moni jättää ne sen vuoksi lukematta. Lisäselitystä voi kysyä ihan helposti ilman tuomitsemista.

        "Tässä eräänlainen esimerkki logiikastasi:
        Henkilö 1: "Näin auton ajavan ylinopeutta"
        Henkilö 2: "Eihän niin saa tehdä!"
        Henkilö 1: "Eikö Ambulanssi saa mielestäsi ajaa ylinopeutta hälytysajossa?""
        Juuri niin. Tämä esimerkkisi kuvasi hyvin myös sinun logiikkaasi. Sinä toimit kakkoshenkilön tavoin välittömästi tuomiten. Itse olisin kysynyt lyhyesti "Niinkö?" ja jäänyt odottamaan tarkempaa selitystä, miksi henkilö 1 toi tällaisen asian esiin.

        "Vaikka tosin tässä tapauksessa esimerkki oli joka tapauksessa huono."
        Taaskin tuomitsit esimerkkini, tällä kertaa esittämättä edes perusteluja.

        "Ja kyllä ajamista tulee välttää mahdollisimman paljon, mutta pitää muistaa se, että taitojen ei kannata antaa ruostua."
        Eli tässä juuri itse toteat selittäneesi väitettäsi puutteellisesti. "Vai olisiko ennemmin niin että ilmaistaan asiat kerralla siten, että niistä voidaan keskustella mahdollisimman hyvin?"

        "Olenko nyt perustellut riittävästi kirjoittamani "Taitava kuljettaja välttää autolla ajoa mahdollisimman paljon, eli kävelee tai pyöräilee lyhyet matkat, koska ekologisempaa." mihin alun perin ilmeisesti tartuit?"
        Kuten voidaan todeta, et ole tuonut esiin kunnollisia perusteluja sille, että ekologisuus eli tässä tapauksessa ajamatta jättäminen olisi kuljettajan taitavuutta. Vasta liikenteessä kuljettajan taitavuus voidaan havaita, samoin kuin rallikuski voi osoittaa taitavuutensa kuljettajana vain ajaessaan.


    • SiinäMietittävää

      Taitava kuljettaja selviää tilanteesta, johon viisas kuljettaja ei ikinä edes joudu.

    • Kefbkefbek

      Listasta puuttui vielä ajoissa vilkuttaminen ja oikein ryhmittyminen. Ne asiat kun tuppaa monelta puuttumaan.

      • Delfin31

        Se on huomattu, että vilkkua ei osata käyttää, kuten pitäisi. Turha siis itkeä, jos joku rysäyttää perään, kun ei älyä ilmoittaa vilkulla kääntymis aikeitaan tai kaistan vaihtoa.


    • älkklölkl

      En jaksanut lukea koko viestiketjua,mutta mielestäni taitavin kuljettaja on kykenevä väistelemään liikenteessä töppöileviä,estä
      mään kolareita.

    • IdioottejaPiisaa

      "Samalla tavoin ajattelevat mm. vihreiden ja vasemmistolaisten kannattajat, lemmikkiaktivistit, luonnonsuojelijat jne. Piiperretään pikkasen tässä jotain kivaa ja ylevältä kuulostavaa. Käytännön tuloksiin ei saada kuitenkaan mitään merkitystä. Pidetään omaa pientä mielenosoitusta täysin vanhanaikaisin keinoin. Lopputulos on pelkkää ärsyttävää kohinaa - paskaa - ei kaupallista potentiaalia.

      Ymmärsitkö? Et. Niin arvelinkin? "

      Ymmärsitkö edes itse? Et. Niin arvelinkin. Syy siihen on siinä, että kirjoittelet vain vastakkainasettelusta ja omista näkemyksistäsi vailla oikeita totuusarvoja. Et ole siis missään nimessä sovitteleva, ja siksi et ole edes oikeasti mitään aikaansaava tyyppi. Ja sinun tapaisiasi ja kaltaisiasi on liikenteessä niin paljon, että aloittajan riittävän hyvä kuvaus jää reaalielämässä laajalti täyttymättä.

      • Valitettavasti moni epäonnistuu jo perustoimien tekemisessä. Kuten vilkun oikeamallinen käyttö, joka monilta ei onnistu.


    • idioottimainenAloitus

      Taitavalla kuljettajalla ei ole välttämättä mitään tekemistä sääntöjä noudattavan ja kovin varovaisen kuskin kanssa.
      Tumpula joka ajaa hissukseen, muita ajatellen ja sääntöjen mukaan kirjaimellisesti voi olla todella surkea ajotaidoiltaan.

      • goliathhh

        Naulan kantaan.

        Esim. aloituksen " -Sovittaa ajotapansa kulloinkin vallitsevien ajo -ja keliolosuhteiden mukaan, jolloin ajoneuvo on hallittavissa yllättävässäkin tilanteessa. ".

        Mitä hemmettiä tuokin on tarkoittavinaan? Suora tie, kuiva tien pinta, pilvipoutainen kesäkeli, erillinen kevyen liikenteen väylä, ei risteäviä liittymiä, rajoitus 70 km/h, ajetaan varmuuden vuoksi 60 km/h (tietysti oman mittarin näyttämän mukaan). Onko kuljettaja tällöin hyvä? Tuo koiranpaijaaja varmasti sanoisi että on. Miten hän oikeasti varautuu ajotavallaan yllättäviin tilanteisiin? Ei oikeastaan mitenkään. Vastaantulija voi ajaa päälle, ohjaavan pyörän ripustus voi pettää, rengas voi hajota ja suistaa vastaantulevan rekan alle... Tielle voi juosta läheisestä sirkuksesta karannut leijona... Tuo "yllättävät tilanteen" on hurskastelijoiden käyttämä termi. Mikä onnettomuus tahansa sattuukaan niin tämä " hyväkäytöksinen miehenalku " ilmestyy nurkan takaa koira kainalossaan ja kertoo että et ollut hyvä kuljettaja kun et varautunut tuohonkaan.

        Suksisi mielummin johonkin punavuorelaiseen sateenkaari-rauha-eläinten oikeus -järjestöön kertomaan teoriaansa täydellisestä maailmasta.


      • 344234234

        Sinulla on asenne ongelma. Et hyväksy että toisella voi olla jokin oleellinen syy ajaa hitaammin. Jos et osaa ohittaa niin aja rauhassa jonossa.
        On luuserin merkki päästää tuo tilanne korviensa väliin. Oletko sinä sellainen?


      • goliathhh kirjoitti:

        Naulan kantaan.

        Esim. aloituksen " -Sovittaa ajotapansa kulloinkin vallitsevien ajo -ja keliolosuhteiden mukaan, jolloin ajoneuvo on hallittavissa yllättävässäkin tilanteessa. ".

        Mitä hemmettiä tuokin on tarkoittavinaan? Suora tie, kuiva tien pinta, pilvipoutainen kesäkeli, erillinen kevyen liikenteen väylä, ei risteäviä liittymiä, rajoitus 70 km/h, ajetaan varmuuden vuoksi 60 km/h (tietysti oman mittarin näyttämän mukaan). Onko kuljettaja tällöin hyvä? Tuo koiranpaijaaja varmasti sanoisi että on. Miten hän oikeasti varautuu ajotavallaan yllättäviin tilanteisiin? Ei oikeastaan mitenkään. Vastaantulija voi ajaa päälle, ohjaavan pyörän ripustus voi pettää, rengas voi hajota ja suistaa vastaantulevan rekan alle... Tielle voi juosta läheisestä sirkuksesta karannut leijona... Tuo "yllättävät tilanteen" on hurskastelijoiden käyttämä termi. Mikä onnettomuus tahansa sattuukaan niin tämä " hyväkäytöksinen miehenalku " ilmestyy nurkan takaa koira kainalossaan ja kertoo että et ollut hyvä kuljettaja kun et varautunut tuohonkaan.

        Suksisi mielummin johonkin punavuorelaiseen sateenkaari-rauha-eläinten oikeus -järjestöön kertomaan teoriaansa täydellisestä maailmasta.

        Moni ns. yllättävä tilanne voi ja on vältettävissä järkeä käyttämällä. Kuten mainitsit, niin kaikkia tilanteita ei voi ennalta välttää. Silti ajattelemalla ennakoivasti (mitä voisi tapahtua) varautuu mahdollisesti tulevaan tilanteeseen, jolloin se ei ole niin yllättävä ja silloin on paremmat mahdollisuudet myös hallita ajoneuvoa.

        Mikäli asentees on luokkaa hälläväliä, niin en odotakaan sinun ymmärtävän kaikkea.


    • delfiinitAltaaseen

      Aloittajalla on asiat hieman sekaisin ja luulee olevansa joku jeesus.
      Jokainen tietää nuo hurskaat ja kultaiset ohjeet ja säännöt, mutta mitään tekemistä niillä ei ole taitavuuden kanssa. Näitä kotipoliiseja ja kansankynttilöitähän teiltämme löytyy ihan riittävästi ja he aiheuttavat "ennakoinnillaan"(lue pelollaan)turhia vaaratilanteita yllättävillä ja typerillä jarrutuksillaan ja temppuiluillaan ja itse hän luulee ennakoivansa ties mitä. Jos jokainen noudattaisi väistövelvollisuuksiaan, eikä väistelisi jos on etuajo-oikeus, niin jo silloin vältyttäisiin monilta kolareilta jne...

      • Sekavuus lienee siinä, että käytän järkeä käyttäessäni tieliikenteen yhteyksiä. Ja muuten, en ole jeesus, joten se siitä. Kotipoliisista en tiedä, mutta kuitenkin pyrin käyttäytymään liikenteessä kuten kuuluu, enkä todellakaan alennu tekemään äkkinäisiä jarrutuksia, toisaalta pitääkö siellä takana sitten roikkua puskurissa kiinni, jonka takia tulee yllättäviä jarrutustilanteita. Eli turha siis mankua, jos rysäyttää edellä ajavan peräpuskuriin. Kommenttisi oli muutenkin kaikin puolin humoristisen hasukaa luettavaa.


      • Hauskaa siis.


    • A-autoilija

      Aloittajan lista on melkoista asioiden kaunistelua. Aivan kuin hän eläisi jossain haavemaailmassa, jossa käytännön lainalaisuudet eivät päde. Jos joku menee arvostelemaan tätä "delfin84":aa, hän lisäilee loputtomiin tarpeettomia kommentteja. Mitä esimerkiksi tarkoittaa "Niinpä.."? Asiallisetkin kommentit leimataan heti asennevammaksi. Ihmeellistä itsensä jalustalle nostamista.

      Olen ajanut ammatikseni liki 40 vuotta, pääsääntöisesti henkilöautoilla. Ajokilometrejä tulee vuodessa 50-70 000. Minua ei ole pysäytetty viranomaisten toimesta kertaakaan. En ole ajanut yhtäkään onnettomuutta. Mielestäni lainsäätäjien ja liikenneturvallisuudesta vastaavien tahojen käsitys turvallisuutta ohjaavista toimenpiteistä on jäänne jostain vuosikymmenten takaa. Pidän aloittajan listaa täysin tarpeettomana, amatöörimäisenä ja lapsellisena (ottaen huomioon, että miehen pitäisi olla n. 30-vuotias). Olenko mukamas huono kuljettaja? Kuka sen määrittää? Lapsentasoinen 30-vuotias henkilö vai viranomainen ja muut tielläliikkujat?

      • Tässä hyvä esimerkki siitä, että vaikka on vuosikymmenten ajokokemus, niin se ei silti takaa järjellistä käyttäymistä, kuten ylläolevam kommentin luonteesta käy ilmi. Sen sijaan ylimielisyyttä olet nähtävästi saanut sitäkin enemmän ja se ei ole toivottavaa liikenteessä, sillä ylimielisyys on yksi suurimpia onnettomuuksiin jotavaa tomintaa. Eli "Ei mulle mitään satu, oo koskaan ees sattunu".
        Minä ainakin pidän huolen siitä, että itse noudatan tarkoin liikenteen pelisääntöjä ja minulle on samantekevää mitä muuta siitä ajattelevat.

        Ylipäätään miksi edes kommentoit täällä, kun pidät aloitustani lapsellisen amatöörimaisena ja tarpeettomana ja toisekseen lisäilen tasan niin monta kommenttia kuin itse haluan.

        Sen millainen kuljettaja kukin on, on itsestään kiinni. Jos et ota muita tielläliikkujia huomioon vaan asennoidut minä, minä, minä ensin, niin itse teet typerän autoilijan itsestäsi muiden silmissä.

        Hyvä autoilija ottaa muuta tielläliikkujat huomioon ja säätää oman ajonsa siten, ettei aiheuta välillistä tai välitöntä vaaraa muille tieliikenteen käyttäjälle.

        Kommentistasti päätellen noin yleiseti ottaen, olet ylimielinen ja piittaamaton jo siitäkin, että vähättelet listaamiani asiakohtia ja sanot niiden olevan asioiden kaunistelua sekä lapseonmaisen amatöörimaista vaikka täyttä totta ja jotka ovat helposti toeteuttavissa. Itse et siis suostu myöntämään tosiasioita, joista täällä olen kirjoittanut.


      • Dornier88

        Otapa se sormi sieltä koiran p%&/eestä ja raavi sillä välillä päätäsi. En ole varma auttaako se ajattelussa, mutta saa sinut näyttämään hieman älykkäämmältä.

        Jos äijällä (oletus) on tuollainen CV autoilun alalta ja mitään ongelmia vakuutusyhtiön tai virkavallan kanssa ei ole ollut niin eiköhän hänellä ole enemmän kompetenssia kertomaan näistä asioista.

        Vastaat jokaiseen perusteltuunkin kommenttiin, että "sulla on asennevamma". Voi vain kuvitella miten hankala ihminen olet naapurustossasi. Sellaisella nikosaarisen äänellä kimitetty, "mä olen muuten parempi ihminen kuin sä"...


      • Delfin31

        Kuten on mainittu, niin kokemus ei ole tae järkevälle toiminnalle. Vähättelemällä itsestään selviä kriiterejä ei anna itsestään kovin fiksua esikuvaa.


    • pakumies671

      Riittävän hyvä kuljettaja ei aja yli- eikä alinopeutta

      Ei näe vaaraa siellä missä sitä ei ole ( eli ymmärtää talvikelin ja oikeasti huonon ajokelin eron, siis sen että esim. Etelä- ja keskisuomessa on ehkä pari kolme päivää vuodessa jolloin ei ole turvallista ajaa suurinta sallittua)

      Ei aja humalassa eikä muustakaan syystä humalaisen tasoisilla huomio- ja reaktiokyvyillä ( vanhukset syyllistyy tähän usein eikä se ole rattijuoppoutta hyväksyttävämpää)

      Tietää että liittymiskaistalla kiihdytetään päätien nopeuteen ja vasta sitten sekaan.

      Tietää että vasta erkanemiskaistalla hidastetaan jos sellainen on.

      Tietää että kameratolpan tai poliisin näkeminen ei ole syy ajaa alinopeutta.

      Ei aja tiellä jossa esim. 2 kaistaa samaan suuntaan vasemmalla kaistalla paitsi ruuhka-aikana, ohittaessa hitaampaansa tai jos on kääntymässä seuraavasta risteyksestä vasemmalle. Erityisesti hälytyskellot soi, jos oikealla kaistalla oleva ohittaa sinut.

      tässä pari perusasiaa

      • ota_vähä_piano

        Jos ajaminen ahdistaa, jätä se muiden hommaksi.


    • minäminäminäsinäsinä

      Kyllä se taitavuus punnitaan siinä, että vuosikymmenten jälkeenkin ei ole saanut sakkoja tai jos on saanut, niin on ottanut niistä opiksi. Eikä ole aiheuttanut tahallaan vaaraa muille ja on pystynyt välttämään vaaratilanteita ennakoimalla. Asioita on monta, mutta ei sitä taitavuutta määritä mikään muu kuin se mitä jää autoilu-urasta saldoksi. Taito ei synny sillä, että kehuu omaa erinomaisuuttaan netissä.

      • Näinhän se on, tosin moni ei sitä ymmärrä. Omallakin kohdalla virheitä tullut, mutta niistä on kyllä opittu.


    • hyvä...delfin84

      Tästäkin keskustelusta näkee asenteen (lue asennevamman) joka vallitsee joidenkin kuskien korvien välissä. delfin84 nimimerkki kirjoittaa pelkkää asiaa mutta se kun saa nämä kädettömät kiihtymyksen tilaan. Tällaiset asennevammaiset kuskit kun saataisiin pois liikenteestä pysyvätsti, olisi kaikilla paljon helpompaa.

      • Dornier88

        Taas tämä asennevamma-kortti...voi kiesus. Ymmärrättekö että maailma ei ole ideaali paikka, jossa kaikki menisi suunnitelmien mukaan. Ei nimittäin aina riitä, että otetaan varttitunti ylimääräistä aikaa ylläreiden varalta, jotta ei tarvitsisi ajaa ylinopeutta. Jos se viivästys tulee alkumatkasta ja varttitunnin pelivara on käytetty loppuun niin mikä takaa, että matkalle ei satu toista viivästystä.

        Jos niitä viivästyksiä ei tule, mitä (vaikkapa) myyntiedustaja tekee sen varttitunnin aikana? Istuu autossaa pihalla toimettomana? Istuu firman aulassa toimettomana? Kuinka paljon tuo maksaa valtakunnallisesti ja kuka niistä kustannuksista viimekädessä vastaa?

        Tämä nyt vain esimerkkinä käytännön ajattelusta. Liikenne ei ole useimmillekaan se pääasia, jonka ehdoilla mennään. Useimmilla on oikea työ, oikeat harrastukset, oikea sosiaalinen elämä ja ajaminen on vain osa sitä.


    • Diudiudiu

      Taitava kuljettaja:

      Hallitsee liukkaankelin ajon painamalla kytkimen pohjaan heti kun auto lähtee sivuluisuun.

      Vielä parempi kuljettaja pitää kytkimen valmiiksi pohjassa jo liikkeelle lähdettäessä sekä ajon aikana.

      • Ja pyöritetään ohjauspyörää samaan suuntaan kuin perä kääntyy ja enintään puoli kierrosta.


    • Tsetse

      Vaatii todella taitoa ajaa Suomen rajoitusten mukaan. Luonnostaankin tulee ajettua kovempaa. Samaa ei tapahdu muissa Pohjoismaissa tai Keski- Euroopassa. Rajoitukset ovat juuri se mitä taitava kuljettaja haluaa ajaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe