Loman saa rahana - käytännössä mitä?

loma_töissä

Vuoden työsuhde päättymässä. Kaikki lomat pitämättä.

Mitä tarkoitta, kun työnantaja sanoo, että loman voi saada rahana. Lomaa ei tarvitse pitää.

- Saanko loma-ajalta loma-ajan palkan ja vielä palkan sen päälle sekä lomarahan, jos olen töissä pitämättä lomaa? Siis tavallaan tuplapalkan plus lomarahan.

- Mitenkä tämä vaikuttaa työtä seuraavaan työttömyyteen, työttömyysturvaan? Siirtyykö työttömyyspäivärahan saaminen? Leikkaako loma-ajan palkka palkka työttömyysetuutta?

- Mitä kela toimii asian suhteen? Jääkö minulta asumistuki saamatta työttömyyttä seuraavalta kuukaudelta? Pienentääkö tällainen viimeinen 'tupla' palkanmaksu asumistuen määrää? Leikkaantuuko koko seuraavan vuoden asumistuki pienemmäksi?

Kaupan TES

12

9347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytännössätätä

      Kun työsuhteesi päättyy, saat normaalin palkan työstäsi. Jos työsuhde päättyy esim. 31.10., saat palkan siihen asti tehdystä työstä.

      Lisäksi saat lomakorvauksen
      sinulle kertyneistä mutta pitämättömistä lomapäivistä. Lomakorvauksen saat juuri siksi, että et ole voinut pitää lomaa työsuhteen ollessa voimassa.
      Kun työsuhde on päättynyt 31.10., niin 1.11. olet vapaa tekemään, mitä haluat. Voit silloin vaikka aloittaa eri työnantajalla tai voit "pitää lomaa".

      Jos sinulla ei ole uutta työpaikkaa odottamassa, ole heti yhteydessä työkkäriin.

    • Jayna976

      Edellinen jo kommentoikin aika kattavasti, eli jos et ehdi lomaa pitämään työsuhteen kuluessa, kaikki kertyneet lomat maksetaan sinulle vuosilomakorvauksena työsuhteen päättyessä. Saat ihan normaalia palkkaa työstä, jota teet työsuhteen päättymiseen asti, et lomapalkkaa etkä lomarahaa. Lomapalkka ja lomaraha maksetaan kun lomat pidetään työsuhteen aikana, silloin kuukausipalkkaasi oikaistaan lomapalkan suhteessa. Eli missään vaiheessa sinulle ei makseta ns. normaalia kk-palkkaa ja päälle vuosilomapalkkaa, vaan nämä menevät päittäin. Näiden päälle maksetaan sitten lomaraha, mutta työsuhteen päättyessä lomarahaa ei makseta (Ainakin kaupan alalla lomarahan maksamisen edellytys on, että olet palannut lomalta töihin=ei lomaa, ei lomarahaa).
      Lomapalkka ja lomaraha kulkevat siis käsi kädessä ja näiden vaihtoehto on se vuosilomakorvaus :)

      Aiemmin muistan lukeneeni, että työttömyysturvaan tuo vuosilomakorvaus vaikuttaa siten, että alat saamaan työttömyyskorvausta vasta myöhemmin, koska tuo vuosilomakorvaus jaksotetaan eteenpäin. Tämä on saattanut muuttua, eli kannattaa olla yhteydessä omaan kassaan, miten tämä nykyään menee.

      Jos siirryt suoraan työnantajalta toiselle, silloinhan tuolla ei ole väliä kun alat heti saamaan liksaa uudesta paikasta, mutta kannattaa selvittää vaikutukset siinä vaiheessa jos jäät työttömäksi.

      Kelasta/asumistuesta en osaa sanoa mitään, sitä kannattaa melkein tiedustella suoraan Kelalta.

      • on_se_vaikeeta

        Ymmärränkö tästä nyt oikein, että olen todella tyhmä, jos en pidä lomaa vaan olen sen ajan töissä?
        Siis että kun olen töissä kertyneet lomapäiväni (16 päivää), saan tuolta ajalta vain normaalin palkan. Ja kun jään työsuhteen päättyessä työttömäksi, en palaa töihin, en saa lomarahaa.

        Eikö se lomaltapaluuraha ole historiallinen jäänne ja lomaraha kuuluu kaikille?

        Kai nyt sentään lomakorvauksen saa?

        Ihan tyhmäksi menee, jos en saa työttömyyspäivärahaa 16 lisäpäivältä (normaalin karenssin lisäksi), koska olen ollut sen ajan töissä. Siirtyykö työttömyyden alkukin niin, että minut lasketaan työttömäksi vasta kun nuo lomapäivät on kuluneet, niin, että työttömyyden alku siirtyy seuraavaan vuoteen ja ansiopäivärahaani leikataan 100 päivällä?


      • jaksottaminen_päättynyt

        "Lomakorvausta ei jaksoteta 1.1.2013 tai sitä myöhemmin päättyneistä työsuhteista "
        Äkkiä googlaamalla löytyi tietoa, että lomakorvauksen jaksottaminen olisi päättynyt. Onko tosi kanssa? Koskeeko kaikkia kassoja?


      • kipunen
        jaksottaminen_päättynyt kirjoitti:

        "Lomakorvausta ei jaksoteta 1.1.2013 tai sitä myöhemmin päättyneistä työsuhteista "
        Äkkiä googlaamalla löytyi tietoa, että lomakorvauksen jaksottaminen olisi päättynyt. Onko tosi kanssa? Koskeeko kaikkia kassoja?

        Koskee kaikkia.


    • Jayna978

      "Ymmärränkö tästä nyt oikein, että olen todella tyhmä, jos en pidä lomaa vaan olen sen ajan töissä?" Riippuu ihan täysin siitä mitä arvostat, haluatko tehdä työsuhteen loppuun asti töitä, jolloin pitämättömät lomat maksetaan sinulle lomakorvauksena, vai pitää lomaa työsuhteen loppupäässä ja saada lomapalkkaa ja lomarahaa. (edellyttäen että palaat töihin ja työsuhteesi ei pääty siihen lomaan, muuten lomaraha "palaa")


      "Siis että kun olen töissä kertyneet lomapäiväni (16 päivää), saan tuolta ajalta vain normaalin palkan. Ja kun jään työsuhteen päättyessä työttömäksi, en palaa töihin, en saa lomarahaa."
      "Eikö se lomaltapaluuraha ole historiallinen jäänne ja lomaraha kuuluu kaikille?"

      Kyllä, näin se valitettavasti menee, että saat lomaa pitäessäsi ihan normaalia palkkaa ja jos et palaa lomalta töihin, niin lomarahat palaa siinä. Lomaraha ei ole mikään lakisääteinen oikeus vaan perustuu eri alan työehtoihin. Joillain aloilla/työpaikoilla lomaraha maksetaan vaikka irtisanoutuisit, mutta Kaupan alan TES aika yksiselitteisesti linjaa että lomarahan maksamisen ehto on se, että palaat lomalta töihin.

      "Kai nyt sentään lomakorvauksen saa?" Nyt sinun täytyy erottaa toisistaan kolme käsitettä, lomapalkka, lomaraha ja lomakorvaus.

      Lomapalkkaa saa, jos pitää työsuhteen aikana lomaa. Jos tältä lomalta palaa töihin, saa myös näihin lomiin liittyvät lomarahat. Jos mitään lomaa ei pidä, ei makseta lomapalkkaa eikä lomarahaa, vaan silloin työsuhteen päättyessä kaikki pitämättömät lomat maksetaan vuosilomakorvauksena.

      Väännetään nyt vielä loppuun rautalangasta:

      vaihtoehto 1:
      kk-palkka 2000€, pidät kaikki kertyneet lomasi (16pv) työsuhteen aikana.
      lomapäivän arvo on 2000/25=80€
      Palkkalaskelmassasi on todennäköisesti kuukausipalkka 2000€, oikaisurivi kuukausipalkka -1280€ ja vuosilomapalkka 1280€ (syövät toisensa, eli tilanne on -0) ja tämän päälle maksetaan lomaraha, joka on 50% loma-ajan palkasta, eli tässä tapauksessa 640€. Kunhan pidät huolta ettei työsuhteesi pääty lomaan, vaan palaat lomalta töihin, saat lomarahan pitää. Jos lomasi päättyy siihen kun työsuhde päättyy, tuota lomarahaa ei makseta.

      vaihtoehto 2:
      et pidä lomaa ollenkaan vaan teet töitä työsuhteesi päättymiseen saakka. Siltä ajalta kun olet ollut töissä, saat ihan tavallisen kuukausipalkan (kuten kuuluukin, töitähän sinä olet tehnyt), käytetään nyt esimerkkinä vaikka sitä 2000€ kk-palkkaa.

      Silloin palkkalaskelmassa lukee että kuukausipalkka 2000€ ja vuosilomakorvaus (16pv) 1280€.

      Selkisikö tämä yhtään?

      • on_se_vaikeeta

        Hyvä. Kiitos. Nyt tuli rautalangasta.
        Reippaasti töihin. Raha ratkaisee.


      • kikiuss

        "vaihtoehto 2:
        et pidä lomaa ollenkaan vaan teet töitä työsuhteesi päättymiseen saakka. Siltä ajalta kun olet ollut töissä, saat ihan tavallisen kuukausipalkan (kuten kuuluukin, töitähän sinä olet tehnyt), käytetään nyt esimerkkinä vaikka sitä 2000€ kk-palkkaa."

        Mutta mitens käy jos otan itse lopputilin? Olen vuokratyöntekijä. He joutuvat normaalisiti maksamaan kertyneet lomapäivät?


      • loparit

      • kaikki_heti_käteen
        kikiuss kirjoitti:

        "vaihtoehto 2:
        et pidä lomaa ollenkaan vaan teet töitä työsuhteesi päättymiseen saakka. Siltä ajalta kun olet ollut töissä, saat ihan tavallisen kuukausipalkan (kuten kuuluukin, töitähän sinä olet tehnyt), käytetään nyt esimerkkinä vaikka sitä 2000€ kk-palkkaa."

        Mutta mitens käy jos otan itse lopputilin? Olen vuokratyöntekijä. He joutuvat normaalisiti maksamaan kertyneet lomapäivät?

        Eikö ns. vuokrille lomat/lomarahat makseta heti? Siis jokaisessa palkassa on sisällä kaikki lomakorvaukset. Erikseen ei enää makseta lomarahoja taikka muita korvauksia.

        Vuokratöissä ei varsinaisesti kerry mitään pidettäviä lomia; lomaa miltä ajalta saisi palkkaa, vaikka ei ole töissä.


    • ryhmäHau

      Saara on oikeessa. sillä olo suomessa alkaa olla pian teuvoo.

    • lomalla_töissä

      Näin se meni.
      8 kk määräaikainen. En pitänyt lomapäiviä.
      Töissä koko ajan, miltä tuntipalkka tehdystä työstä.
      Lisäksi kertyneestä lomasta (16 päivää) tuntipalkan mukaan palkka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe