Nivalle seuraajaa?

TurboJooseppi

Minulla on Niva, siis oikea maasturi. Se on jopa niin oikea, että suuri bensankulutus ja voimansiirron metelöinnit ovat alkaneet hiukan häiritä. Osiakin palaa, mutta onneksi harva maksaa yli kymmentä euroa netistä tilattuna. Kaverina on henkilöauto, mutta tästä eteenpäin pitäisi pärjäillä yhdellä kulkupelillä - kiitos verottajan.

Nyt pitäisi löytää alle 30 ke hintaluokasta sellainen vehje, että normikulutus on alle 7 litraa ja jolla oikeasti tarvittaessa pystyy ajamaan maastossa. Siis maavara vähintään 20 cm ja oikea neliveto lukoilla. Suzukin Vitara on lähellä, mutta menee vähän city-luokkaan. Jimny taas ei ole paljon Nivaa kummempi maantiellä?

Tuleeko muita mieleen? Yleensä mitä olen käynyt katselemassa, niin ovat olleet korotettuja henkilöautoja ja jopa pelkällä etuvedolla varustettuja on tarjottu. Mitä helvettiä sellaisella kukaan tekee...

30

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eilöydy

      Aidoilla lukoilla ei löydy oikein mistään hintaluokasta nykyään enää. G mersussa on ainoana vakiona 3kpl. 100% lukkoa. Mitsu Pajerossa on keskilukon lisäksi takalukko. Hintaluokat näissä aivan eri tasolla. Muissa merkeissä taitaa olla vähemmän lukkoja. Viskolukkoja ym. luistonestoja löytyy kyllä vähän kaikista. Eihän muuten Lada Nivassakaan ole mitään lukkoja.
      Kunnollista jatkuvaa nelivetoa ei taida löytyä mistään alle 30 k€ autosta. Subaruissa on jatkuva neliveto, mutta ovat kalliimpia.
      Mites ois Duster Nivan seuraajaksi? Siinä on tosin vain avustava Haldex tyyppinen neliveto, niinkuin useimmissa merkeissä nykyään.

      • eytrytuhljhlkjhlkjh

        Kyllä se niva ainakin viistottain ojan yli menee siten, että yksi pyörä on koko ajan ilmassa (ja kolmas vaihdekeppi "lukko" asennossa).
        Jos yhtä hyvä löytyy jostain, niin silläkin kyllä pärjään; ei tarvitse kemppi-malli olla.


      • 102030405060

        On noita tehtaalta etulukollisia muitakin kuin G, ainakin Jeepiltä löytyy paristakin mallista, ram (entinen dodge), ivecon 4x4 pakuissa, toyotallakin on tosin ei taideta juuri nyt tuoda suomeen, ja monia muitakin lienee mitä en itse vain tiedä.

        Mutta kun uuden maasturin hintaluokasta puhutaan, sillä saako etulukon tehtaalta vai ei, ei ole oikeastaan yhtään mitään merkitystä.

        Manuaalisesti kytkettävän etulukon saa jälkiasennu osana lähes KAIKKIIN ns. perus maastureihin. Oli auto sitten suzuki, toyota, nissan, mitsubishi, jeep, land rover, mersu, jne.

        Joten jos uutta autoa on ostamassa, niin se on lopulta aivan se ja sama saako siihen tehtaalta lukkoja vai ei, jälkiasennusosana niitä kyllä saa jos tarvitsee. (Kannattaa tietysti tarkistaa merkki kohtaisesti, jos on erikoisempi uusi malli niin heti ei välttämättä saa ).


      • 1030405060
        eytrytuhljhlkjhlkjh kirjoitti:

        Kyllä se niva ainakin viistottain ojan yli menee siten, että yksi pyörä on koko ajan ilmassa (ja kolmas vaihdekeppi "lukko" asennossa).
        Jos yhtä hyvä löytyy jostain, niin silläkin kyllä pärjään; ei tarvitse kemppi-malli olla.

        Tässä videolla testaavat Nivaa ja Dusteria, niin näet vähän minkälaista eroa niissä on maasturina:

        https://www.youtube.com/watch?v=vYY-M5sdX3M

        Kyllä se aika hyvin pärjää.


    • 102030405060

      No eihän Nivakaan ollut akselilukollinen, siinä on keskellä lukko, ja akseleilla avoimet tasauspyörästöt.

      Mutta saivartelut sikseen, alle 30 k€ hintaluokassa vaihtoehdot lienee Suzuki Jimny, ja Dacia Duster.

      • Heikkovalikoima

        Samaa mieltä. Ei siis lukkoja kummassakaan. Aivan ok. katumaastureita, ei maastureita. Maavarat ja ulosjoustot vaatimattomia. Ei alennusvaihteistoa. Suzukin keveys ja kapeus tekee siitä Dusteria etevämmän maastossa.


      • 1020304060
        Heikkovalikoima kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ei siis lukkoja kummassakaan. Aivan ok. katumaastureita, ei maastureita. Maavarat ja ulosjoustot vaatimattomia. Ei alennusvaihteistoa. Suzukin keveys ja kapeus tekee siitä Dusteria etevämmän maastossa.

        Jimny kyllä on yksi kaikista lähimpänä alkuperäistä maasturityyliä olevia autoja mitä markkinoilla on; Jimnyssä on alennusvaihteet, jäykät akselit edessä ja takana ja erillinen runko, eli se on aivan sama perus konsruktio kuin alkuperäisessä willys jeepissä, mitä pidetään jeep tyylisten maastoautojen esikuvana.

        Jimny on erittäin suosittu off road auton lähtökohta myöskin . . .

        No väittely siitä mikä on "maasturi" ja mikä on "katumaasturi" on aivan tyhjänpäiväistä saivartelua . . .


      • 102030405060
        Heikkovalikoima kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ei siis lukkoja kummassakaan. Aivan ok. katumaastureita, ei maastureita. Maavarat ja ulosjoustot vaatimattomia. Ei alennusvaihteistoa. Suzukin keveys ja kapeus tekee siitä Dusteria etevämmän maastossa.

        Ja siis akselilukoista edelleen toistan saman minkä sanoin jo yllä, uuden auton ostajalle se on aivan sama onko niitä. Ne on helppo lisätä jälkiasennuksena.

        Sen sijaan muita isompia puutteita auton rakenteessa on paljon hankalampi paikata.


      • sdsgfdhfggfdfg
        1020304060 kirjoitti:

        Jimny kyllä on yksi kaikista lähimpänä alkuperäistä maasturityyliä olevia autoja mitä markkinoilla on; Jimnyssä on alennusvaihteet, jäykät akselit edessä ja takana ja erillinen runko, eli se on aivan sama perus konsruktio kuin alkuperäisessä willys jeepissä, mitä pidetään jeep tyylisten maastoautojen esikuvana.

        Jimny on erittäin suosittu off road auton lähtökohta myöskin . . .

        No väittely siitä mikä on "maasturi" ja mikä on "katumaasturi" on aivan tyhjänpäiväistä saivartelua . . .

        Mikähän selittää Jimnyt huomattavasti Vitaraa korkeamman kulutuksen? Jimnyhän on pienempi ja kevyempi, joten kaupunkikulutuksen pitäisi olla alempi, mutta se onkin useita litroja korkeampi.


      • tyrutfkhjljkhlkjh

        Eli nivaan Torsen akselilukot 270 euroa (ladapower.com) ja etuvedon poiskytkentä maantieajoa varten (myös 270 euroa) niin sekä maasto- että maantieominaisuudet parantuisivat ja myös maantieajon bensankulutus vähän pienenisi.
        Ongelmaksi jää silti venäläinen laatu. On se kumma, kun eivät tee tuollaista perus jeeppiä lännessä. Sellaisen näppärä mies tekisi itsekin, ellei se olisi ankarasti laissa kiellettyä. Edes säädettävää jousitusta tai edes jousituksen korotusta ei käytännössä saa enää tehdä, jostain moottorinvaihdosta nyt puhumattakaan. Säälittävää holhousta.


      • 102030405060
        tyrutfkhjljkhlkjh kirjoitti:

        Eli nivaan Torsen akselilukot 270 euroa (ladapower.com) ja etuvedon poiskytkentä maantieajoa varten (myös 270 euroa) niin sekä maasto- että maantieominaisuudet parantuisivat ja myös maantieajon bensankulutus vähän pienenisi.
        Ongelmaksi jää silti venäläinen laatu. On se kumma, kun eivät tee tuollaista perus jeeppiä lännessä. Sellaisen näppärä mies tekisi itsekin, ellei se olisi ankarasti laissa kiellettyä. Edes säädettävää jousitusta tai edes jousituksen korotusta ei käytännössä saa enää tehdä, jostain moottorinvaihdosta nyt puhumattakaan. Säälittävää holhousta.

        En minä tiedä mikä täällä nostaa noiden maastureiden hinnat niin poskettomiksi, Ameriikan sivuilta kun katsoo niin esimerkisi Wrangler on alkaen 23 000 $.

        Suomessa sama auto alkaen 55 000 €.

        Hinta yli tuplat meillä kuin USA:ssa, mistä lie syystä . . .

        Ei siis mikään ihme ettei ne mene täällä kaupaksi, joka taas selittää pitkässä juoksussa sitä miksei niitä meille enää edes tarjota.


      • 102030405060
        102030405060 kirjoitti:

        En minä tiedä mikä täällä nostaa noiden maastureiden hinnat niin poskettomiksi, Ameriikan sivuilta kun katsoo niin esimerkisi Wrangler on alkaen 23 000 $.

        Suomessa sama auto alkaen 55 000 €.

        Hinta yli tuplat meillä kuin USA:ssa, mistä lie syystä . . .

        Ei siis mikään ihme ettei ne mene täällä kaupaksi, joka taas selittää pitkässä juoksussa sitä miksei niitä meille enää edes tarjota.

        Jeep Wrangler.


    • 281939

      Dusterissa ei kyllä ole mitään erityisen maasturimaista. Se on aivan tavallinen (enimmäkseen etuvetoinen) Haldex avusteinen katumaasturi, kuten Nissan Qashqait, Opel Mokka jne. Maavara on sentään noita parempi, asialliset 21cm.

      • 102030405060

        Mitä sitten? Duster on testeissä osoittaunut etenemiskykyiseksi autoksi luokassaan.

        Tuo maavara numeron tuijotus liian kirjaimellisesti on myös turhaa, koska se numero ei kerro koko pohjan maavarasta yhtään mitään, se kertoo vain alimman kohdan, joka saattaa olla jokin yksittäinen osa joka on vähän alvempana.

        Yhdessä autossa saattaa olla koko pohja 20 cm korkeudella, toisessa autossa yksi osa 19 cm korkeudella ja kaikki muu 40 cm korkeudella.

        Pelkästään katsomalla paperia, ei siis selviä koko totuus.

        Esim. Land Cruiser 60 sarjalaisessa oli virallisten paperien mukaan maavaraa vaiona 17,5 cm.


    • hfdhgfghjhjhljh

      Markkinoilta puuttuu maasturi. Sen sijaan markkinat ovat turvoksissa muovisia, elektroniikkaromua täyteen ahdettuja läskiporsaita, jotka vielä maksavat järjettömästi.
      Joku Niva länsimaisella moottorilla, paremmalla kestävyydellä ja järjellisillä maantieominaisuuksilla olisi kova sana. Lisätään vaatimuslistaan vielä alle 90 dB melutaso, niin olisi paketti kasassa. Itse asiassa edes hinta ei nousisi, koska Suomen autovero määräytyy päästöjen mukaan, missä säästyisi muutama tonni.

      • gfkhjhkjölkjölkj

        Niin, maasturin pitäisi painaa max 1000 kg, ettei ole aina suohon uppoamassa. Nykysuuntaus tuntuu olevan mahdollisimman painavan norsun tekeminen - ilmeisesti vetoaa m-jatketta etsiviin, mutta haittaa etenemistä pehmeällä maalla ja lumessa.


      • 102030405060

        Nykymaastureissa sinäänsä ei ole paljon muuta vikaa kuin täkäläinen verotus.

        Sitten kyllähän noita Nivoja ja muita alkeellisempia autoja maailmalla tehdään monenkin valmistajan toimesta, mutta niitä ei tuoda tänne.

        Painosta, no saa se maasturi painaa miten paljon vain, mutta renkaan koko pitää olla suhteessa siihen painoon. Jos on iso auto, pitää olla iso rengas ettei uppoa.


      • 102030405060

        Yllättävän hyvin ne näkyy nuo nykyajan elektroniikka maasturit vettäkin sietävän:

        https://www.youtube.com/watch?v=_v2a9sthb70

        Huvittava video, tuo on jo sen ajan auto jossa on moottorinohjaus, jne. kaikki sähköllä.


    • kepulaiset

      Audilta löytyy muhkea maasturi, jos on ministerin liksat!

      • yttfjhgfjhutr

        Ministerin liksoja tarvitaan ainakin silloin, kun tuolla on rypenyt jonkun hakkuuaukion lävitse (sikäli kun siitä edes pääsee).
        Maasturin aivan ehdoton ominaisuus on helppo korjattavuus ja kyky sietää pieniä naarmuja/kolhuja ilman mittavia ja kalliita remontteja. Esimerkiksi Ladan puskurin nurkka maksaa neljä euroa. Mitähän Audin nurkka maksaisi, jos sen puuhun kolauttaisi? 25 000 euroa tai auto lunariin?


      • MinisteriAutoVazilta
        yttfjhgfjhutr kirjoitti:

        Ministerin liksoja tarvitaan ainakin silloin, kun tuolla on rypenyt jonkun hakkuuaukion lävitse (sikäli kun siitä edes pääsee).
        Maasturin aivan ehdoton ominaisuus on helppo korjattavuus ja kyky sietää pieniä naarmuja/kolhuja ilman mittavia ja kalliita remontteja. Esimerkiksi Ladan puskurin nurkka maksaa neljä euroa. Mitähän Audin nurkka maksaisi, jos sen puuhun kolauttaisi? 25 000 euroa tai auto lunariin?

        Ja koska joku kuitenkin alkaa kitistä tuosta hinnasta, niin laitetaan linkki. Halvemmallakin löytyy ebaysta ja jostain Ukrainasta.

        http://www.lada-shop.eu/niva-shop/28.-trim-components/p-1/26079--lada--2121-2803153-10.html


      • 102030405060

        En minäkään Audia ostaisi jos metsä-autoa hakee.

        Huonohko jälkiasennus osien saatavuus, ja tekniikka on enempi maantie kuin maastoajoon painotettua.

        Jos Audin hintaluokassa maasturia katsoo, niin kyllähän se Land Cruiser 200 olis hyvä laite. :)

        Korjauskuluista voi sanoa lähinnä sen, että pitää valita se mikä itselle passaa sen puolesta. Varaosien myynti on bisnestä, harvoimpa niillä osien hinnoilla on juuri mitään tekemistä sen osan valmistuskustannusen kanssa, paitsi tuossa Ladassa, siinä näkyy olevan hinta kohdallaan.


    • dshfgfhjjhlkjhlkh

      Euroopassa tehtiin oikeaa maasturia: Volkswagen/Audi Iltis. Selvästi halvempi kuin Mersun G-sarja ja menee joka paikasta mistä mahtuu.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Iltis

      Olisi juuri oikea laite Nivan tilalle, jos niitä vain myytäisiin.

      • dfhgfkhgjhgkh

        Tai siis niitä myydään Saksassa, mutta hinnat ovat todella korkeita. 10500 pyytävät tuolla, mobile.de:ssä on muutama halvempi ja myös turbodieselinä.

        http://www.vw-iltis-teile-depot.de


      • 102030405060

    • Onkos

      Eli löytyykö suomesta minkäänlaista uutta maasturia, joka pärjäisi vakiona (ilman jälkeenpäin rakentelua) oikeasti maastossa ja olisi kohtuu edullinen. Eipä taida löytyä?

      • 102030405060

        Siis ei Suomalaisessa maastossa 100% varmuudella pärjää yhtään mikään nelipyöräinen ajoneuvo.

        Neliveto traktorinkin saat halutessasi kiinni tuosta vain ajamalla.


      • 102030405060

      • dhjgfgkhgjhgkh

        On muuten aika h:tin epämukavaa olla tuollaisen laitteen takapaksissa, kun vedetään lämä tiskissä mätästetyn avohakkuun yli. Vielä huonompi kuin Niva, joten ei siinä suhteessa sovellu tarkoitukseen. Muuten kyllä hyvä.


    • fdhgfjggkjhgkjg

      Nettiautossa joku väittää tuovansa Nivoja Venäjältä, hinta verot maksettuna Suomen kilvissä 14 000. Sitä en tiedä miten homma käytännössä toimii vai toimiiko mitenkään.
      Voimansiirron saa Nivassa jonkin verran hiljaisemmaksi vaihtamalla kardaanit vakionopeusnivelillä toteutettuihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe