Jumala ilmeisesti rakastaa - MUTTA MILLÄ TAVOIN?

Usein kuulee puhuttavan kaikkia rakastavasta Jumalasta ja "Jumalan ehdottomasta rakkaudesta", ja sanotaan "Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä". Ja uskosta osattomille ihmisille sanotaan: "Jumala rakastaa sinua!" tai "Jeesus rakastaa sinua!"

Mutta mitä Raamattu sanoo? Onko asiat oikeasti näin? Miksi näin toimitaan? Mikä on tavoitteena?
.
.
Jos kerrot, toivotat ihmisille: "Jeesus rakastaa sinua!", niin mitä sillä tarkoitat? Näin ihan käytännössä...? Mitä haluat sanoa ja tavoitella sillä? Haluatko antaa vain lohdun sanoja vai mikä on ajatustesi takana? Vai onko se evankeliumisi? Sen alku ja loppu? Sillä totta kai ihmisille on paljon helpompi sanoa että Jumala rakastaa ja kelpaa sellaisena kuin on, kuin sanoa se että tämän tulisi tehdä parannus ja elää Jumalan tahdonmukaista elämää. Onko kyse siitä että halutaan päästä helpolla, eikä uskalleta julistaa ja puhua niin kuin Jeesus ja apostolit?

Yleisesti sanotaan että Jumala rakastaa ehdottomasti kaikkia, mutta mitä sillä mielestäsi tarkoitetaan? Onko se totta? Onko se Raamatun antama kuva Jumalasta?

• Millä tavalla/miten Jumala rakastaa? MILLAISTA se rakkaus on?
• Miten, Kuinka ja Millä tavoin tämä rakkaus näkyy?
- Eli mitä sillä käytännössä tarkoitetaan?
• Keitä Jumala rakastaa? Kaikkiako? Ehdottomasti? Ja samalla tavalla?
• Tuleeko Jumalan rakkauden näkyä uskovista? Jos, niin miten? Ja näkyykö se yleensä?
• Mitä perusteita tällaiselle ajattelulle on Raamatussa, jos ajattelet näin perustuuko ajattelusi Raamattuun, ja jos perustuu niin mihin?
.
.
Sanassa sanotaan Jumalan olevan myös rakkaus. Mitä se tarkoittaa? Miten olet asian ymmärtänyt? Useimmiten kuitenkin rakkaudesta on tullut jumala ihmisille, ja Raamattuhan ei sano että "rakkaus on jumala".

On tullut usein mietittyä mitä tällaisilla puheilla tarkoitetaan... ja mitä niillä haetaan? Miksi tällä tavoin puhutaan? Jeesus ja apostolit kun eivät koskaan toimineet tai puhuneet Jumalasta ja Hänen rakkaudestaan niin kuin niistä nykyään kerrotaan. Tämä aihe nousi nyt esiin tälläkin palstalla, niin kyselen vähän käsityksiänne asiasta.

Uskossa ei ole kyse tunteista, mutta miksi ihmisiä yritetään tavoitella tunteisiin vetoamalla?

36

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastatkaapa siis että MITEN se Jumalan rakkaus kohdistuu kaikkia ihmisiä kohtaan? MILLAISTA tämä rakkaus on? Ja miten se näkyy KÄYTÄNNÖN TASOLLA - vai näkyykö se ollenkaan? Onko Jumalan rakkaus ehdotonta?

Jos sanot ihmisille että Jumala/Jeesus rakastaa heitä, niin kai tiedät mitä sillä tarkoitat? Vai ovatko sanasi vain tyhjää puhetta? Kenties valhetta, etkä edes tiedä miten Jumala rakastaa, jos nyt rakastaa? Vai haluatko antaa vain positiivisen kuvan Jumalasta? Etkä halua puhua siitä kauheasta Vanhan testamentin sadisti-teurastaja Jumalasta, jota et vain voi ymmärtää? Haluat kenties puhua vain Uuden testamentin lempeästä Jumalasta - Jeesuksen Isästä, joka ei koskaan tuomitse eikä vaadi sinulta mitään?
      .
      .
      Onko Jumalan rakkaus jotakin seuraavanlaista:

- "Homorakkautta"?

- Myötätuntoa? Lohdutusta?

- Ihastumista/viehätystä?

- Tykkäämistä/pitämistä?

- Himoa?

- Hyviä ajatuksia ja tunteita ilman tekoja ja toimintaa?

- Tunneperäistä?

- Jotain muuta, mitä? Minkälaista - mitä - millaista se on?
      .
      .
      Ja ATEISTEILLE KYSYMYS: Oletko huomannut Jumalan rakastavan sinua? Jos niin miten/millä tavoin?

Pidätkö Raamatun Jumalaa kaikkia ihmisiä rakastavana? Onko Hän mielestäsi rakkaudellinen persoona?

Mitä ajattelet uskovan tarkoittavan kun hän kertoo, että Jumala rakastaa sinua? Pitäisikö sinun tulla noiden sanojen jälkeen maagisesti uskoon?
      .
      .
      .
      Itse pidän näitä kysymyksiä hyvin yksinkertaisina. Kuitenkin huomaan, että monet eivät niihin osaa vastata, eikä tuoda esiin sitä mihin perustavat kantansa (välillä tietysti mainitaan Joh. 3:16 ainoaksi perusteluksi ja sitten ollaan muuten hiljaa). Jotkut jopa suuttuvat kun näistä kysyy. Mutta miksi?

On todella outoa, että ei osata antaa asiallisia perusteluita väitteilleen.

• todella.outoa

Todellakin outoa ettet sinä osaa antaa asiallisia totuuksia vaan lässyn lässyn läpätilää.

• todella.outoa kirjoitti:

Todellakin outoa ettet sinä osaa antaa asiallisia totuuksia vaan lässyn lässyn läpätilää.

Jos kyselen muiden kantoja ja ymmärrystä, niin miksi se on "lässyn lässyn läpätilää"? Ja mitä asiallisia totuuksia en osaa antaa, jos kyselen muilta mitä heillä on antaa?

• Itse aloin epäillä Jumalan olemassaoloa juuri sen takia, että tunsin vain ihmisten rakkauden, mutta en Jumalan rakkautta. Koin, että ihmiset ovat, mutta Jumalaa ei.

Rakkautta pitää kokea, ei vain uskotella saavansa rakkautta. Eikä varsinkaan mistään kirjasta kannata lukea toisten rakkaudesta. Kunkin pitää antaa rakkautta ilman toisen käden ilmoitusta.

• KuisSeOn
        torre12 kirjoitti:

Itse aloin epäillä Jumalan olemassaoloa juuri sen takia, että tunsin vain ihmisten rakkauden, mutta en Jumalan rakkautta. Koin, että ihmiset ovat, mutta Jumalaa ei.

Rakkautta pitää kokea, ei vain uskotella saavansa rakkautta. Eikä varsinkaan mistään kirjasta kannata lukea toisten rakkaudesta. Kunkin pitää antaa rakkautta ilman toisen käden ilmoitusta.

Koitko rakkautta rva Erkkilää kohtaan 21vuotta jotka nussit häntä vaikka olet homo?

• KuisSeOn kirjoitti:

Koitko rakkautta rva Erkkilää kohtaan 21vuotta jotka nussit häntä vaikka olet homo?

Kyllä. Rakkauttani ei voi epäillä, mutta Jumalan rakkautta voi.

• KuisSeOn
        torre12 kirjoitti:

Kyllä. Rakkauttani ei voi epäillä, mutta Jumalan rakkautta voi.

Siksikö epäilet Jumalan rakkauttaa koska ei nussi rva Erkkilää?

• KuisSeOn kirjoitti:

Siksikö epäilet Jumalan rakkauttaa koska ei nussi rva Erkkilää?

Heh heh. Väärin käsitit kuten aina ennenkin.

• KuisSeOn
        torre12 kirjoitti:

Heh heh. Väärin käsitit kuten aina ennenkin.

Nussiiko hän sitten rva Erkkilää?

• Jumala.on.rakkaus
        torre12 kirjoitti:

Itse aloin epäillä Jumalan olemassaoloa juuri sen takia, että tunsin vain ihmisten rakkauden, mutta en Jumalan rakkautta. Koin, että ihmiset ovat, mutta Jumalaa ei.

Eli et tiedä mitä on Jumalan rakkaus?

Raamattu vastaa:
        Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
        Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

Eli sinun tulee ottaa vastaan pelastus, jonka Jumala antoi osoittaakseen rakkautensa sinua kohtaan. Jeesus ruoskittiin ristillä, että sinä pelastuisit.
        Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

Rakkaus on teon sana, ei tunnetta, vaan tahtoa rakastaa.

Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
        Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.
        Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
        Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.

On oma valinta sitten kummalla puolella on, onko Jumalan rakkaudesta osallinen vai vihan lapsi.

• onnellinen_homomies
        Jumala.on.rakkaus kirjoitti:

Raamattu vastaa:
        Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
        Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

Eli sinun tulee ottaa vastaan pelastus, jonka Jumala antoi osoittaakseen rakkautensa sinua kohtaan. Jeesus ruoskittiin ristillä, että sinä pelastuisit.
        Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.

Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
        Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.
        Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
        Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.

On oma valinta sitten kummalla puolella on, onko Jumalan rakkaudesta osallinen vai vihan lapsi.

Eikö Jumala rakastakkaan sitä että olen homo? Minulle on sanottu Jumalan rakastavan minua sellaisena kuin olen!

• Jumala.on.rakkaus kirjoitti:

Raamattu vastaa:

Itse en ainakaan ole mikään "vihan lapsi", vaikka joskus vastaankin herjoihin samalla mitalla.

Ja edellytän rakkaudelta jotain. Sen pitää olla konkreettista ja sen pitää tuntua. Pelkkä sanahelinä on liian kaukana todellisesta rakkaudesta. No eipä Jumala ole rakkaudesta mitään puhutkaan, joten on vaikea siitä tietää tai sitä kokea.

Jumalan rakkaudesta ei siis voi olla mitenkään "osallinen". Rakkaus onkin jossain aivan muualla.

• Bibeln

Aloitus on ihan hyvä ja aihekin, mutta esität liian paljon erillisä kysymyksiä, se varmaan karsii osaltaan myös vastaajia kun pitäisi kirjoittaa romaani vastaukseksi?

Mutta kuten sanoin, aihe on hyvä ja tarpeellinen!

Katekismuksessa sanotaan että meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa. Siis molempia. Miksi näin:

"Sillä minä, Herra sinun Jumalas, olen kiivas Jumala, joka etsiskelen isäin pahat teot lasten päälle, kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka minua vihaavat;
      Ja teen laupiuden monelle tuhannelle, jotka minua rakastavat, ja pitävät minun käskyni." (2. Moos. 20:5-6)

Jumala siis ilmaisee tässä sekä vihansa että laupeutensa meitä kohtaan. Vihan takia meidän tulee peljätä Jumalaa mutta laupeuden tähden rakastaa. Jumala EI siis pelkästään rakasta ihmistä ja ole tälle ainoastaan laupias vaan myös ankara ja Pyhä Tuomari joka ei jätä rankaisematta pahoja tekoja.

-------------------------------------------------------------

Onko oikein sitten sanoa että "Jumala rakastaa sinua!"? On, sillä Raamattu kertoo:

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
      Sillä ei Jumala lälähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, mutta että maailma pitää hänen kauttansa vapahdettaman.
      Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle." (Joh. 3:16-18)

Jumala on Raamatun ilmoituksen mukaan paitsi rakastava ja laupias Isä joka antaa synnit anteeksi mutta myös vihaa syntiä ja synnintekijää niin että mikään synti ei voi jäädä rankaisematta. Sen tähden tarvittiin verinen uhri; Jumalan Poika, jopa Jumala itse astui lihaan, pukeutui taivaallisesta loistosta alennustilaansa ja sovitti uhrikuolemallaan kaikkien ihmisten kaikki synnit.

Tässäkin näkyy selvästi kaksi asiaa: Jumalan rakkaus langennutta kohtaan mutta myös Jumalan viha ylpeää syunnintekijää kohtaan.

Tämä on ihmisjärjelle paradoksi, mahdoton ymmärtää. Vain Pyhä Henki voi ihmiselle Jumalan tahdon ja armon kirkastaa, muuten kaikki jää pelkäksi ulkoa opetelluksi teoriaksi. Pään usko joka ei laskeudu sydämeen, kuollut "usko".

Mutta usakallamme siis Raamatun ilmoitukseen nojaten sanoa rohkeasti: Jumala on rakkaus muttei pelkkää rakkautta niin että synti ei kohtaisi rangaistustaan.

• "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole."

Jeesus sanoi noin.

"Vain Pyhä Henki voi ihmiselle Jumalan tahdon ja armon kirkastaa, muuten kaikki jää pelkäksi ulkoa opetelluksi teoriaksi."

Jeesus ei sanonut näin.

Uskotko siis Jeesusta vai omia juttujasi?

• Kiitos asiallisesta vastauksestasi Bibeln. Olet ymmärtänyt aivan oikein että Jumalan viha ja rakkaus eivät sulje toisiaan pois, monien mielestä ne valitettavasti sulkevat toisensa pois ja Jumalan viha selitetään pois.

Et tosin tainnut vastata siihen että millaista Jumalan rakkaus on. Eli miten se näkyy ihan käytännössä kaikkia ihmisiä kohtaan.

"kun pitäisi kirjoittaa romaani vastaukseksi?"

- Ei ole tosiaan mitään romaania pakko kirjoittaa vastaukseksi, lyhytkin vastaus riittää. Kysymyksiä on tosiaan paljon, lähinnä sen takia että ihmiset heräisivät ajattelemaan asiaa monesta eri näkökulmasta.

• Kaikkiin kysymyksiin ei siis tarvitse vastata, vaan aiheeseen voi vastata lyhyestikin oman ymmärryksen mukaan.

Tähän kysymykseen haluan pääasiassa saada vastauksen:

MILLAISTA Jumalan rakkaus on? (Onko se esimerkiksi vain tunneperäistä.) Ja miten se näkyy KÄYTÄNNÖN TASOLLA - vai näkyykö se ollenkaan?

• kui2

Sinä olet D. Powsonin oppilas!? No - no eikös se Jumala sitten rakastakaan muita kuin niitä "oikeita". Aika omintakeisi ajatuksia tällä Powsonilla, oma teologia?

Eikö Jeesus kysynyt että: mitä erinomaista te siinä teette jos rakastatte vain kaltaisianne, niinhän ne pakanatkii ja vainoajiaankiin pitäs rakastaa jne. ..... mutta itse Jumala sitten.. EI.. muuta kuin vissiin Powsonin kaltaisia uskovia?

• "No - no eikös se Jumala sitten rakastakaan muita kuin niitä "oikeita"."

- Yritätkö nyt väistää kysymyset? Miksen saisi kysyä näistä asioista ilman että alat vaahtoamaan?

"Eikö Jeesus kysynyt että: mitä erinomaista te siinä teette jos rakastatte vain kaltaisianne, niinhän ne pakanatkii ja vainoajiaankiin pitäs rakastaa jne. ....."

- Tuohan ei liity asiaan, sillä olen rajannut aiheen vain siihen että miten Jumala itse rakastaa kaikkia ihmisiä. Siihen saa vastata, haluan näes nähdä tuleeko ajatusmaailma Raamatusta vai omasta mielikuvituksesta.

Totta kai lähimmäisen rakkaus kuuluu kristityille - en ole sanonut mitään etteikö kristittyjen pitäisi sitä osoittaa. Nyt on kyse siitä miten Kaikkivaltiaan Jumalan itsensä rakkaus näkyy kaikki ihmisiä kohtaan. Voisit vastata siihen ja kertoa millaista se on ja lopettaa huutelusi, kiitos. Älä yritä kierrellä.

"Sinä olet D. Powsonin oppilas!?"

Mistä niin päättelet? Ja miksi otat Pawsonin koko ajan esille? Totta kai pidän häntä arvostettavana opettajana, ja Herran tehtäväänsä voitelemana. Eikä hän todellakaan ole ainoa joka tätä asiaa on tutkinut. Me olemme Jeesuksen oppilaita, emme ihmisten. Luuletko että perustaisin tämän asian vain ja ainoastaan Pawsonin opetukselle? Olen itsekin tutkinut tätä asiaa todella paljon ja syvällisesti. Tätä aihetta käsittelevät vielä syvällisemmin mm. D. A. Carson ja Donald G. Bloesch. Ja aiheen käsittely perustuu vain ja ainoastaan siihen mitä Raamatun Sanan totuus asiasta sanoo, eikä siihen mitä ihmiset haluavat omista mielihaluistaan uskoa.

"No - no eikös se Jumala sitten rakastakaan muita kuin niitä "oikeita"."

- No jos rakastaa, niin kerro ihmeessä miten ja millä tavoin tämän rakkauden huomaa? Millaista se on? Ja perustatko ajattelusi Raamattuun vai omiin ajatuksiisi siitä millainen jumala sinun mielestäsi on?

Mistään "oikeista" ja vain valituista en ole puhunut. Se on jo sitten kalvinismia.

• minä.tiedän
        George_L kirjoitti:

- Yritätkö nyt väistää kysymyset? Miksen saisi kysyä näistä asioista ilman että alat vaahtoamaan?

"Eikö Jeesus kysynyt että: mitä erinomaista te siinä teette jos rakastatte vain kaltaisianne, niinhän ne pakanatkii ja vainoajiaankiin pitäs rakastaa jne. ....."

- Tuohan ei liity asiaan, sillä olen rajannut aiheen vain siihen että miten Jumala itse rakastaa kaikkia ihmisiä. Siihen saa vastata, haluan näes nähdä tuleeko ajatusmaailma Raamatusta vai omasta mielikuvituksesta.

Totta kai lähimmäisen rakkaus kuuluu kristityille - en ole sanonut mitään etteikö kristittyjen pitäisi sitä osoittaa. Nyt on kyse siitä miten Kaikkivaltiaan Jumalan itsensä rakkaus näkyy kaikki ihmisiä kohtaan. Voisit vastata siihen ja kertoa millaista se on ja lopettaa huutelusi, kiitos. Älä yritä kierrellä.

Mistä niin päättelet? Ja miksi otat Pawsonin koko ajan esille? Totta kai pidän häntä arvostettavana opettajana, ja Herran tehtäväänsä voitelemana. Eikä hän todellakaan ole ainoa joka tätä asiaa on tutkinut. Me olemme Jeesuksen oppilaita, emme ihmisten. Luuletko että perustaisin tämän asian vain ja ainoastaan Pawsonin opetukselle? Olen itsekin tutkinut tätä asiaa todella paljon ja syvällisesti. Tätä aihetta käsittelevät vielä syvällisemmin mm. D. A. Carson ja Donald G. Bloesch. Ja aiheen käsittely perustuu vain ja ainoastaan siihen mitä Raamatun Sanan totuus asiasta sanoo, eikä siihen mitä ihmiset haluavat omista mielihaluistaan uskoa.

- No jos rakastaa, niin kerro ihmeessä miten ja millä tavoin tämän rakkauden huomaa? Millaista se on? Ja perustatko ajattelusi Raamattuun vai omiin ajatuksiisi siitä millainen jumala sinun mielestäsi on?

Mistään "oikeista" ja vain valituista en ole puhunut. Se on jo sitten kalvinismia.

Ja Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi!

• Jumalan.tahtotila
        minä.tiedän kirjoitti:

Ja Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi!

Siinä totetuu myös Jumalan rakkaus ja käsky.

• ensimmäinen_
        Jumalan.tahtotila kirjoitti:

Siinä totetuu myös Jumalan rakkaus ja käsky.

Mikäs se ensimmäinen käsky olikaan?

• kui2
        George_L kirjoitti:

"Tuohan ei liity asiaan, sillä olen rajannut aiheen vain siihen että miten Jumala itse rakastaa kaikkia ihmisiä."

Itse väistät! Eikö Jumala ja Jeesus olekaan tasan yksi ja sama tässä asiassa, niinkuin aina sanotaan Jumalan ja Jeesuksen olevan sama asia - mut sit yhäkkii - ei ookkaan??

"Miksi pyydätte, näytä meille Isä, joka on nähnyt minut on nähnyt Isän" Eri juttu vai? Jos on eri juttu niin tuo lainaus ei pidä paikkaansa vaan on kaksi persoonaa ja sitten vielä kolmaskin..

"Nyt on kyse siitä miten Kaikkivaltiaan Jumalan itsensä rakkaus näkyy kaikki ihmisiä kohtaan".

Jeesuksen Raamatullisten sanojen mukaan hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

No kumpi on kumpi??

Enkä mä mitään "huutele".

• kui2
        kui2 kirjoitti:

"Tuohan ei liity asiaan, sillä olen rajannut aiheen vain siihen että miten Jumala itse rakastaa kaikkia ihmisiä."

Itse väistät! Eikö Jumala ja Jeesus olekaan tasan yksi ja sama tässä asiassa, niinkuin aina sanotaan Jumalan ja Jeesuksen olevan sama asia - mut sit yhäkkii - ei ookkaan??

"Miksi pyydätte, näytä meille Isä, joka on nähnyt minut on nähnyt Isän" Eri juttu vai? Jos on eri juttu niin tuo lainaus ei pidä paikkaansa vaan on kaksi persoonaa ja sitten vielä kolmaskin..

"Nyt on kyse siitä miten Kaikkivaltiaan Jumalan itsensä rakkaus näkyy kaikki ihmisiä kohtaan".

Jeesuksen Raamatullisten sanojen mukaan hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

No kumpi on kumpi??

Enkä mä mitään "huutele".

"1. Joh. 4:7

Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.

1. Joh. 4:8

Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. "

Näissä Jakeissa Jumala ainakin on rakkaus, miten ikinä nämä sitten kenenkin mielessä kääntyvät, voihan ne tietty jollekin mutkalle kääntää.

P.s. Mitäs se Rakkaus muutakaan tekee kuin rakastaa.

• Uskonnossa on pitkälti kysymys epäkypsän ihmisen turvallisuuden kaipuussa. Tuolloin ihminen uskoo teistiseen jumaluuteen, josta tekee isähahmon, ja ehkäpä vielä rakastavan isähahmon. Jumala rakastaa sinua/minua/meitä on siten joko muistuma vanhemmilta saadusta rakkaudesta ja lämmöstä tai korviketta niitä vaille jäämisestä. Mikäpä olisi maailman mysrkyjen riepotellessa mukavampaa kuin tuuditella lapsenomaisessa itsevakuuttelussa Jumala rakastaa minua, unirätti kasvoille, peukalo suuhun....

Onko näkemys rakastavasta Jumalasta Raamatun mukainen? Riippuu ihan mistä kohtaa Raamattua lukee. Raamatussa ei ole mitään yhtenäistä näkemystä Jumalasta, vaan se vaihtelee psykopaattisesta kansanmurhaajasta lissun-lässyn-kanaemoon ja universaaliin rakkauteen.

Itse olen sitä mieltä, että teististä jumaluutta ei ole olemassakaan. Jumala ei siis rakasta minua, ei sinua, ei ketään. Kuitenkin olen sitä mieltä, että Jumala on rakkaus, paremman termin puuttuessa sanavarastostani. En kuitenkaan miellä Jumalan rakkautta tunteelliseksi rakkaudeksi, voimakkaana kiintymyksenä ja hellinä tunteina, kuten vaikkapa puolisoa tai lapsia kohtaan.

Jeesus antoi hyvän esimerkin, mistä Jumalan rakkaudessa on kyse. Se on pyhyyden kokemista ja löytämistä itsestä, lähimmäisistä, maailmasta, ja toimimista ihmis- ja luomakunnan parhaaksi. Se ei ole läheskään aina pumpulinpehmoista ja possunpunaista lempeää rakkautta, vaan joskus ankaraa rakkautta. Ankaraa itseä kohtaan, koska se ei salli ihmisen jäädä omalle mukavuusalueelle omien ennakkoluulojen, kaunojen ja katkeruuksien suloiseen turvallisuuteen, vaan pakottaa kasvamaan niistä ulos. Se vaatii antamaan ihmisarvon kaikille lähimmäisille. Joskus se vaatii asettamaan kovan kovaa vastaan. Se vaatii etenkin meidän aikanamme ottamaan huomioon maailmamme kokonaisuutena, paitsi ihmiskunnan myös eläimet ja kasvit huomioiden. Täällä on käynnissä valtava lajien sukupuutto meidän takiamme. Onko kristittyjen lohduttauduttava sillä, että Jumala rakastaa meitä? Olisiko ehkä kuitenkin kyettävä rakastamaan maailmaa niin paljon, että pystyy luopumaan edes vähän omasta mukavuudestaan maailman hyväksi?

Jumalaa ei ole! Olemattoman Jumalan rakkauden julistaminen on mieltä vailla. Jumala on rakkaus. Se ei kuitenkaan voi olla omaa tunnelmointiamme. Se on toimintaa. Se on koko maailman ja kaiken elämän näkemistä pyhänä, arvokkaana ja säilyttämisen arvoisena.

• Kiitos asiallisesta vastauksesta, toit ihan hyviäkin pointteja esiin. Jossain kohdin on ymmärrystä enemmän kuin monilla uskovilla.

• George_L kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta, toit ihan hyviäkin pointteja esiin. Jossain kohdin on ymmärrystä enemmän kuin monilla uskovilla.

Kiitos itsellesi tärkeästä aloituksesta.

Oman näkemykseni mukaan todellakin olisi tärkeää keskustella asiallisesti niin Jumalasta kuin Jumalan rakkaudestakin, mitä ne oikeasti voivat tarkoittaa.

Jumala sen enempää kuin Jumalan rakkauskaan eivät ole meistä irrallisia asioita. Jumala on ihmisen luomus. Samoin Jumalan rakkaus voi tulla esiin vain meidän kauttamme. Tämä on paradoksaalista, tiedän. Teististä Jumalaa ei ole, kuitenkin Jumala on todellinen. Ei ole olemassa yliluonnollista olentoa, joka rakastaa meitä, mutta Jumalan rakkaus on todellista. Kaikki riippuu meistä. Teemmekö Jumalasta tuomitsevan, kostonhimoisen hirviön, vai rakastavan Isän. Valinta on joka hetki meillä.

• Rakkaus on ymmärtämistä. Kun rakastaa toista, niin ymmärtää häntä.

• Jumala siis vain ymmärtää meitä? Jumalan rakkaus ei merkitse enempää?

• Ymmärtäminen on kuules vaikea asia, älä väheksy sitä.

• inti kirjoitti:

Ymmärtäminen on kuules vaikea asia, älä väheksy sitä.

Väheksynyt? En suinkaan? Mutta millä perusteella Jumalan rakkaus on ymmärtämistä?

• En osaa vastata, koska minulla ei ole riittävästi ymmärrystä. Oikeastaan en edes ymmärrä miten minkään asian ymmärtäminen on mahdollista.

• siksiettä

"Uskossa ei ole kyse tunteista, mutta miksi ihmisiä yritetään tavoitella tunteisiin vetoamalla?"

Vanha mainosmiesten kikka. Toimii.

• juuri.näin

Tähän on helppo sanoa aaaaaaaamen :D

• mitäseon

Rakkaudelle on vain yksi synonyymisana ja se on sana oikeudenmukaisuus. Tosin Raamattuun se sana ja sitä kautta koko ajatus on pilattu sanalla vanhurskas, joka on sanan oikeudenmukaisuus väärennös käännös. Mutta on tietysti täysin eri asia, että mikä on Jumalan ajatus oikeudenmukaisuudesta tai mikä on ihmisen itsensä ajatus siitä.

• Rakkaus ja oikeudenmukaisuus eivät ole synonyymeja.

• kristitty_mies

Jumala rakastaa mutta vain lähimmäisen kautta. Tämän todistaa Jeesuksen monet kertomukset kuten kertomus laupiaasta samarialaisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      494
      3977
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3816
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3049
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2260
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2068
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1760
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      132
      1624
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1460
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      42
      1308
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1208
    Aihe