Miks ihmiset määräilee muitten tyylejä?

Normienrikkoja

Mua ottaa päähän se ku ihmiset jatkuvasti aukoo päätä ja määräilee että miten pitäisi nuori aikuinen, keski-ikäinen tai vanhus pukeutua.

Ihan oikeasti! Se on tosi lapsellista. Ei voi pakottaa tai kieltää ihmisiä tosta vaan. Varsinkaan täysi-ikäisiä. Muutenki vaatteet ovat vaatteita, ei mitään hallituksen määräämiä merkkejä jolla osoitetaan ikäryhmää.

Mua ärsyttää se ku ihmiset luulee että 21v nainen ei sais pukeutua Japanin kawaii-muotiin, ja sit jos joku ihminen näkee nuoren aikuisen jolla on kawaii-tyyli, niin se ihminen luulee että se nuori aikuinen tukee jotain pedofiliaa tai että hän haluaisi olla ikuisesti "lapsi", vaikka totuus on se että se nuori kawaii-tyylinen aikuinen vain tykkää siitä tyylistä. Oon ite 21v ja mä tykkään Japanin muodista erittäin paljon ja mä mieluummin olisin kawaii-tyylinen ku joku sellainen mikä pukeutuu samalla lailla ku Hollywoodin typerät kohujulkkikset, kuten ne Kardashianit. Ja ei se siitä johdu että mä tukisin pedofiliaa tai että haluan olla ikuisesti lapsi, vain se on sitä ku tykkään vain kawaii tyylistä ja mulle se sopii paremmin ku joku Instagram-feminatsilutkien hirveä tyyli.

Miks ihmisten täytyy vaa määräillä muitten tyylejä jatkuvasti? Se on tosi noloa. Ei aikuisten tarvi näyttää joltaki Hollywood-kohujulkkiksilta.

Muistakaa että vaatteet ovat vaatteita ja kaikilla on vaa oma maku.

16

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkasella

      No joo, näinhän se on. Sanontakin sanoo näin: Rumat koreilee vaatteilla : /
      Mutta, nyt on pakkaset(-8-10c) ja vaatetuskin pitäisi olla sen mukaista, jos ei halua vanhemmuuttaa kaikenmaailman kolotuksia ja reumatismia, paleltumavammoja.
      Ei uskoisi että tälläisellä ilmalla vielä tullaan legginssit jaloissa kävellen. Mutta, niin vain oli, ei flikka tainut ajatellut yläpäällään mitään, että se alapää voi kalista kotia päästessä.
      Hieno jos hieno voi olla, mutta kyllä pakkasella vaatetus on ilmojen mukaan, vaikka kuinka metsästäisi katseita tai miehiä.

      • Normienrikkoja

        Häh? Miten tää liittyy nyt tähän? O.o

        Kyse oli siitä että ihmettelen että miksi ihmiset määräilee muitten tyylejä, eikä siitä että miten pitää pukeutua jos on kylmä.


      • Juntille

        "...ei flikka tainut ajatellut yläpäällään mitään, että se alapää voi kalista kotia päästessä."

        Ootko sä vähän ylhäältä vajaa?


      • Normienrikkoja
        Juntille kirjoitti:

        "...ei flikka tainut ajatellut yläpäällään mitään, että se alapää voi kalista kotia päästessä."

        Ootko sä vähän ylhäältä vajaa?

        Ei edes oo kyse mistään paljastavuudesta, vain siis tyyleistä. Kaikissa tyyleissä on paljastavuutta. Onhan gooteillaki esim. sellaisia seksikkäitä vaatteita, kuten sillä Dani Divinella ja Taylor Swiftillä on usein peittäviä vaatteita vaikka se on mun mielestä iha lissu.


    • eimitäänoutoa

      Siis kirjoitat, että ihmiset aukovat päätään ja määräilevät? Ketkä, missä, koska? Kaverit, sukulaiset, vai ketkä ihmiset? Varmaan erikoisesta tyylistä saa palautetta eikä pidä olla liian herkkänahkainen. Mutta että ihan määräilevät! Jospa vain tulkitset omassa mielessäsi palautteen määräilyksi.

      • Normienrikkoja

        Ei. Ei oo kyse mistää palautteesta josta ahdistun. Vain siitä ku hirvee moni (ellei suurin osa) ärsyyntyy siitä et jos esim. jollaki mummolla on huppari ja farkut tai jollaki aikuisella naisella on sellainen kawaii mekko. Ne ihmiset siis reagoi tällee: "Siis ouh mau gaad!! Mite tol mummolla voi olla huppari ja niiq farkut???!!! Ei noi oo vanhuste vaatteita!!!" tai "21v nainen kuuluu pukeutua normaaleihin naistenvaatteisiin, ei niiq mitenkää japanilaisen pikkutytön vaatteisiin, siis niiq omk!!!!"

        Toi on sitä määräilyä siis.

        Ja mua kyl vituttaa jos joku sanoo että mun pitäisi enemmän olla Kardashianin-näköinen lissu ku mikää kawaii-tyylinen kiltti tyttö sen takia ku oon 21v.

        Mua ei haittaa siis mikää sellainen palaute mikä on esim. "Oho! Sulla on erikoinen tyyli!". Eikä mua haittaa sekää jos joku kertoo ettei tykkää mun tyylistä, kuhan se ei ole mitenkää lapsellista päänaukoamista tai sellaista määräilyä että ruvetaan sanoo väkisin että miten mun pitäisi muka pukeutua. Et hyi helvetti.


      • Normienrikkoja
        Normienrikkoja kirjoitti:

        Ei. Ei oo kyse mistää palautteesta josta ahdistun. Vain siitä ku hirvee moni (ellei suurin osa) ärsyyntyy siitä et jos esim. jollaki mummolla on huppari ja farkut tai jollaki aikuisella naisella on sellainen kawaii mekko. Ne ihmiset siis reagoi tällee: "Siis ouh mau gaad!! Mite tol mummolla voi olla huppari ja niiq farkut???!!! Ei noi oo vanhuste vaatteita!!!" tai "21v nainen kuuluu pukeutua normaaleihin naistenvaatteisiin, ei niiq mitenkää japanilaisen pikkutytön vaatteisiin, siis niiq omk!!!!"

        Toi on sitä määräilyä siis.

        Ja mua kyl vituttaa jos joku sanoo että mun pitäisi enemmän olla Kardashianin-näköinen lissu ku mikää kawaii-tyylinen kiltti tyttö sen takia ku oon 21v.

        Mua ei haittaa siis mikää sellainen palaute mikä on esim. "Oho! Sulla on erikoinen tyyli!". Eikä mua haittaa sekää jos joku kertoo ettei tykkää mun tyylistä, kuhan se ei ole mitenkää lapsellista päänaukoamista tai sellaista määräilyä että ruvetaan sanoo väkisin että miten mun pitäisi muka pukeutua. Et hyi helvetti.

        josta ahdistuisin*

        Ja pitii viel lisätä se että kawaii ei oo mitää lastenvaatteita aina, vaikka toki ostaisin itelleniki lastenvaatteita, mut vain jos ne mahtuu.

        Enkä mä pukeudu lastenvaatteisiin sen takia et mul ois isäpulmia (vai mikä onkaa daddy issues suomeksi) tai et tukisin pedofiliaa, tai et oisin pedofiili tai infantilisti. Tykkään lastenvaatteista sen takia koska ne on söpöjä ja pirteitä ja värikkäitä, ja ku normaaleitten naisten vaatteet on usein nii tylsiä ja ne nykyään on niin Kardashian-henkistä et yök.


      • naisekasnainen
        Normienrikkoja kirjoitti:

        Ei. Ei oo kyse mistää palautteesta josta ahdistun. Vain siitä ku hirvee moni (ellei suurin osa) ärsyyntyy siitä et jos esim. jollaki mummolla on huppari ja farkut tai jollaki aikuisella naisella on sellainen kawaii mekko. Ne ihmiset siis reagoi tällee: "Siis ouh mau gaad!! Mite tol mummolla voi olla huppari ja niiq farkut???!!! Ei noi oo vanhuste vaatteita!!!" tai "21v nainen kuuluu pukeutua normaaleihin naistenvaatteisiin, ei niiq mitenkää japanilaisen pikkutytön vaatteisiin, siis niiq omk!!!!"

        Toi on sitä määräilyä siis.

        Ja mua kyl vituttaa jos joku sanoo että mun pitäisi enemmän olla Kardashianin-näköinen lissu ku mikää kawaii-tyylinen kiltti tyttö sen takia ku oon 21v.

        Mua ei haittaa siis mikää sellainen palaute mikä on esim. "Oho! Sulla on erikoinen tyyli!". Eikä mua haittaa sekää jos joku kertoo ettei tykkää mun tyylistä, kuhan se ei ole mitenkää lapsellista päänaukoamista tai sellaista määräilyä että ruvetaan sanoo väkisin että miten mun pitäisi muka pukeutua. Et hyi helvetti.

        Et pukeutuisi nukeksi jos et haluaisi juuri huomiota. Tykkäät siitä kuitenkin. Onhan se vähän lapsellista joksikin sarjakuvahahmoksi pukeutua, mutta lapsihan sinä vielä oletkin.
        Tekstisikin sen kertoo.
        Mutta ole vaan, pukeudu miten tykkäät, aikanaan vanhenet ja naureskelet nuoruudenkuvillesi.
        Meille kaikille käy niin.
        Itsekin olen naureskellut hirveille teini- iän vaatteilleni ja hiuksilleni.


    • Hihhuleita_ne_ovat

      Uskovaisilla on paha tapa käskeä muita toimimaan, niin kuin he itse haluavat.

      • Normienrikkoja

        Nii, ja myös on niitä Social Justice Warrioreita jotka tuputtaa kaikkee typerää paskaa.


      • Anonyymi

        Et varmaan sanois tolleen enää. Ainakaan toivottavasti. Nimittäin ihan niin kuin se nyt olis vaan uskovaisten piirre.


    • gwedsadasdsa

      Suomessa vaatetuksessa on valtava määrä tabuja. Ihmisillä on hyvin rajallinen suviatsevaisuus ja heti kun poikkeaa puketumisella totutusta, niin saa merkitseviä katseita peräänsä. Esimerkiksi punainen väri saa monet ihmiset päivittelemään ääneen toisen asuvalinnan värejä.

      • Normienrikkoja

        Niinpä. Oikeasti, must tuntuu että tämä Luterilainen kulttuuri sekoittaa ihmisten päitä vaikka se ei ois yhtä äärimmäistä ku jenkkien uudestisyntynyt kultti. Mutta hirvee monet Luterilaiset luulee että vaatteilla on oletuksena yläikärajaa ja sukupuolimääritelmiä, ja Lutskut just hermostuu tälläisistä vaatejutuista, ja usein ne on sellaisia kaikenmaailman lissuja ja jonneja ne Lutskut ja niil on itellä niin paska itsetunto.


      • Anonyymi
        Normienrikkoja kirjoitti:

        Niinpä. Oikeasti, must tuntuu että tämä Luterilainen kulttuuri sekoittaa ihmisten päitä vaikka se ei ois yhtä äärimmäistä ku jenkkien uudestisyntynyt kultti. Mutta hirvee monet Luterilaiset luulee että vaatteilla on oletuksena yläikärajaa ja sukupuolimääritelmiä, ja Lutskut just hermostuu tälläisistä vaatejutuista, ja usein ne on sellaisia kaikenmaailman lissuja ja jonneja ne Lutskut ja niil on itellä niin paska itsetunto.

        Ei ole luterilaisen kulttuurin vika


    • ikipunkkari

      No siis minä olen 30-v. ja varmaan ikipunkkari ja ikigootti. Eli vaatetus on useimmiten jotain noiden kahden väliltä, ei ainakaan mitään, mikä olisi "normaalia". Kyllähän sitä joskus lukee netistä tai kuulee ihmisiltä, että "tuollainen vaihe pitäis jättää yläasteelle", mutta no mitäs vittua, miksi? En minä pukeudu punk-gootti-rätteihin muiden takia tai "yleistä pahennusta" aiheuttaakseni tai koska en hyväksyisi ikääni, vaan koska minä _tykkään_ niistä vaatteista. Suurin osa normivaatteista on mielestäni rumia. Ne eivät anna minulle "tilaa" ilmaista itseäni, enkä vain tykkää niiden ulkonäöstä. Sen sijaan joku "räväkämpi" pääkallopaita tai joku goottityllihame puhuttelee minua enemmän, tuntuu enemmän itseltäni. Sama menee meikkityylissä.

      Näiden "erikoistyylien" pukeutujat eivät yleensäkään roiku jossain "ikävaiheessa", vaan se vaatetyyli kuvastaa heidän yleistä asennettaan ja elämäntyyliään. Niiltä, jotka määräilevät ja paheksuvat tällaista normista poikkeamista, voi olettaa ainoastaan pikkusieluisuutta, koska eivät kykene muuhun kuin toisten arvosteluun.

      Muutenkin. Ei ole olemassa erikseen mitään "nuorten tyyliä" ja "mummotyyliä" ja tämmöisiä, vaikka normaalit ihmiset mielellään tämmöisiä ahtaita määritelmiä luovatkin. Nämä "mummotyylit" ja muut ovat syntyneet ihan siitä, että esimerkiksi just niille mummoille ei ole annettu tilaa pukeutua mihinkään muuhun kuin keskenään samanlaisiin kolttuihin ja neuleisiin. Koska mummojen ei anneta poiketa massasta, he pukeutuvat kaikki samoihin rätteihin, jotka koetaan heille hyväksytyiksi. Tästä syntyy ilmiö, harhakuva, että se olisi "mummotyyli". Samaa tyyliä taasen paheksutaan sitten kaikilla nuoremmilla. Siksi taas ne nuoremmat eivät pukeudu siihen tyyliin, vaikka joku voisi halutakin.

      Ei ihmisen ikä saa määrätä vaatetyylin laatua. On todellakin lapsellista väittää, että kun tietty ikä on mittarissa, ne omat arvot ja aatteet tulisi unohtaa ja "alkaa mennä perusmassan mukana".

      Aloittaja, pukeudu japsikawaii-ihkulolitaan tai vaikka perunasäkkiin, jos haluat. :) Se ei ole muiden asia kertoa sinulle, mitä saat päällesi pistää! Jos kuteesi jotakuta häiritsevät, se on sen jonkun toisen ongelma.

      • ikipunkkari

        Niin joo. Lisään tähän vielä senkin, että ei ne vaatteet katso sukupuoltakaan, jos eivät ikääkään. Esimerkiksi miehet korkokengät tai miehet meikki herättävät ihan turhaan pahennusta. Kumpikin on kuitenkin alunperin "miesten juttu". Tämä ei nyt varsinaisesti liittynyt aloitukseen, mutta otinpa esiin kuitenkin. Onhan se meikki ja kengätkin iso osa tyyliä.

        Turhan ahdasmielisesti ihmiset yleensäkin "lukitsevat" kanssaihmisiään joihinkin ihmeen muotteihin, joihin ITSE haluavat sopia. Miettimättä, haluavatko ne MUUT sopia siihen samaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe