Rumpali tai kitaristi

amatöörivielä

Olen aina ihmetellyt kuinka nuo soittelijat pysyy ollenkaan tahdissa sinnepäinkään silloin kun esim. kitaristi tai vaikkapa banjonsoittaja sahaa edestakaista nopeaa liikettä usean minuutin ajan yhtäsoittoa. Taikka sitten rumpali, joka joutuu päristelemään usein koko illan kaikilla jäsenillään vaikka kuinka nopeita iskuja.

Minulla menisi paikat karamppiin jo minuutin jälkeen, enkä varmasti enää pysyisi tahdissa.

Kertoisko joku sen salaisuuden. Olen aina haaveillut rumpalin urasta, mutta ne muutamat kerrat kokeiltuani huomaan, että en millään jaksa muutamaa minuuttia kauempaa ilman sekoamista. Eikö niin käy ammattilaisille koskaan?

33

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tremuli

      Salaisuus on harjoittelu.

      • näinmeitillä

        Ja pienet sievät siinä illan kuluessa rentouttaa kramppeja.


    • kaikkimokaa

      Täytyy soittaa pieleen niin, että kuulijat eivät huomaa.

      • Tremuli

        Rummuilla kun tekee virheen, niin takoo samaa virhettä muutaman kerran peräkkäin, niin ei sitä monikaan tajua virheeksi.


    • Ammattikitaristi

      Harjoittelua ja oman soiton tutkailua. Ammattilaisetkin harjoittelee vaikka
      olisivat soitelleet pienestä pitäen. Toki lahjat auttavat.

      Niin ja kyllä ammattilainenkin virheitä tekee, niitä vaan osataan peittää paljon paremmin ja toki ammattilainen tekee niitä virheitä melkoisen vähän kuitenkin mutta kyllä niitä joskus sattuu ammattilaisellekin ;D

      t. Ammattilainen kitaristi ja studiomuusikko

      • Harrastelijahaitari

        Kerro vielä sellanen juttu, että kun rumpali koputtelee kappaleen mukaisesti tasaista dump dump dump dump jne. ja sitten johonkin väliin lisää jotain tradadadump ja jatkaa taas tasista dump dumppiaan, niin mitä se välipäräys siinä tekee? Voisi luulla, että jos meni tahti sekaisin ja piti aloittaa taas se tasainen jumputusvähän niinku eri kohdasta?? En ole ainakaan huomannut mitään ikäänkuin alkumerkkiä johonkin soolo-osaan tai laulun aloitukseen.


      • sdfsdfsdf
        Harrastelijahaitari kirjoitti:

        Kerro vielä sellanen juttu, että kun rumpali koputtelee kappaleen mukaisesti tasaista dump dump dump dump jne. ja sitten johonkin väliin lisää jotain tradadadump ja jatkaa taas tasista dump dumppiaan, niin mitä se välipäräys siinä tekee? Voisi luulla, että jos meni tahti sekaisin ja piti aloittaa taas se tasainen jumputusvähän niinku eri kohdasta?? En ole ainakaan huomannut mitään ikäänkuin alkumerkkiä johonkin soolo-osaan tai laulun aloitukseen.

        Sitä välipäräystä kutsutaan rumpufilliksi ja niitä soitetaan värittämään soittoa tai tavallaan rikkomaan sitä yksitoikkoista komppia ja hyvin useinhan niitä soitetaan eri osien (säkeistö, kertosäe, soolo jne.) väleissä tavallaan johtamaan sitä kappaletta seuraavaan osaan. Sillä päräyksellä ei siis ole mitään tekemistä tahdin sekoamisen kanssa.


      • Jäyckis
        sdfsdfsdf kirjoitti:

        Sitä välipäräystä kutsutaan rumpufilliksi ja niitä soitetaan värittämään soittoa tai tavallaan rikkomaan sitä yksitoikkoista komppia ja hyvin useinhan niitä soitetaan eri osien (säkeistö, kertosäe, soolo jne.) väleissä tavallaan johtamaan sitä kappaletta seuraavaan osaan. Sillä päräyksellä ei siis ole mitään tekemistä tahdin sekoamisen kanssa.

        Yksi tuntemani rumpujen soittelija sanoi ainakin itse käyttävänsä näitä fillejä nimenomaan korjaamaan vikaan menneen tahtinsa. Sitä vaan kuulema kaikki ei kehtaa myöntää.


      • sdfsdfsdf

        Se on sitten hänen tapansa soittaa mutta yleisesti, vähänkin harjaantunut rumpali pysyy kyllä sen verran tahdissa ettei virheitä tarvi alkaa filleillä korjailemaan eli pääasiallinen tarkoitus niillä filleillä on tuo mitä edellä on sanottu. Eikä kyse ole mistään sellaisesta ettei kehtaa myöntää.


      • Kountelija
        sdfsdfsdf kirjoitti:

        Se on sitten hänen tapansa soittaa mutta yleisesti, vähänkin harjaantunut rumpali pysyy kyllä sen verran tahdissa ettei virheitä tarvi alkaa filleillä korjailemaan eli pääasiallinen tarkoitus niillä filleillä on tuo mitä edellä on sanottu. Eikä kyse ole mistään sellaisesta ettei kehtaa myöntää.

        Olen jostain lukenut, että esim. Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin. Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot. Tavallinen tallaaja kuten minä, en asiaa huomaa millään tavalla monen muun lailla. Mutta luultavasti ammattilainen sellaisen heti tajuaa. Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi?


      • Ringo_ja_Pete
        Kountelija kirjoitti:

        Olen jostain lukenut, että esim. Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin. Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot. Tavallinen tallaaja kuten minä, en asiaa huomaa millään tavalla monen muun lailla. Mutta luultavasti ammattilainen sellaisen heti tajuaa. Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi?

        Hyvin muistettu, henkilö vain väärä. Ringo otettiin Beatlesiin nimenomaan sen vuoksi, että yhtyeen alkuperäinen rumpali Pete Best pysyi huonosti tahdissa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Pete_Best
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ringo_Starr


      • Remppuli
        Kountelija kirjoitti:

        Olen jostain lukenut, että esim. Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin. Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot. Tavallinen tallaaja kuten minä, en asiaa huomaa millään tavalla monen muun lailla. Mutta luultavasti ammattilainen sellaisen heti tajuaa. Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi?

        "Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot."

        Kuten esimerkiksi?


      • Kountelija
        Remppuli kirjoitti:

        "Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot."

        Kuten esimerkiksi?

        Enpä viitsi julkisesti joitakin suomalaisia nimiä mainita vaikka itse ainakin uskovat olevansa maailmanluokan artisteja. Vanhalla tietsikallani on jopa äänite sellaisesta. Voin sen joskus kaivella esille ja laittaa jakeluun.
        Kukaties olet itse joku sellainen kun noin vaikutat säikyltä?


      • sallinappanahka
        Kountelija kirjoitti:

        Olen jostain lukenut, että esim. Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin. Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot. Tavallinen tallaaja kuten minä, en asiaa huomaa millään tavalla monen muun lailla. Mutta luultavasti ammattilainen sellaisen heti tajuaa. Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi?

        Loistava rumpali Kai Hahto selittää, mitä tapahtui 2.34. Tuskin tuota monikaan huomasi.:)
        "Kai Hahto: the "screw up" happens in the break around 2.34 just fyi! i didn´t hear the click properly and missed one quarter note as my left in-ear was full of sweat and couldn´t hear the count..i am turning things around 3.23 which is not the easiest things to do as well..:) when you play live,shit happens with backing tracks sometimes if you don´t hear properly."
        Nightwish - Dark Chest Of Wonders (Silver Spring, MD) 5/14/15
        https://www.youtube.com/watch?v=n7fTTGEBRtQ


      • Tomari
        Harrastelijahaitari kirjoitti:

        Kerro vielä sellanen juttu, että kun rumpali koputtelee kappaleen mukaisesti tasaista dump dump dump dump jne. ja sitten johonkin väliin lisää jotain tradadadump ja jatkaa taas tasista dump dumppiaan, niin mitä se välipäräys siinä tekee? Voisi luulla, että jos meni tahti sekaisin ja piti aloittaa taas se tasainen jumputusvähän niinku eri kohdasta?? En ole ainakaan huomannut mitään ikäänkuin alkumerkkiä johonkin soolo-osaan tai laulun aloitukseen.

        Rytmi on kieli. Juttelet kappaleen ja soittajien kanssa.


      • Tomari
        Kountelija kirjoitti:

        Enpä viitsi julkisesti joitakin suomalaisia nimiä mainita vaikka itse ainakin uskovat olevansa maailmanluokan artisteja. Vanhalla tietsikallani on jopa äänite sellaisesta. Voin sen joskus kaivella esille ja laittaa jakeluun.
        Kukaties olet itse joku sellainen kun noin vaikutat säikyltä?

        Jos ei mitään faktaa ole väitteiden tai vihjailujen taakse esittää, ei kannata sitten väittää tai vihjailla. Tämä ei myöskään ole mikään valehtelijoiden klubi.


      • Ringo.oli.hyvä
        Kountelija kirjoitti:

        Olen jostain lukenut, että esim. Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin. Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot. Tavallinen tallaaja kuten minä, en asiaa huomaa millään tavalla monen muun lailla. Mutta luultavasti ammattilainen sellaisen heti tajuaa. Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi?

        " Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin."

        Ringo oli kyllä ihan tarpeeksi hyvä rumpali Beatlesille, vaikka ei mikään huippu ollutkaan. Beatlesin musiikissa ei tarvinnut esittää mitään sen kummempaa. Ei hän rytmiä hukannut.


      • Kilowet
        Jäyckis kirjoitti:

        Yksi tuntemani rumpujen soittelija sanoi ainakin itse käyttävänsä näitä fillejä nimenomaan korjaamaan vikaan menneen tahtinsa. Sitä vaan kuulema kaikki ei kehtaa myöntää.

        "Yksi tuntemani rumpujen soittelija sanoi ainakin itse käyttävänsä näitä fillejä nimenomaan korjaamaan vikaan menneen tahtinsa. Sitä vaan kuulema kaikki ei kehtaa myöntää."

        Kaverisi hassuttaa sinua.


      • Kirveellätehty
        Tomari kirjoitti:

        Jos ei mitään faktaa ole väitteiden tai vihjailujen taakse esittää, ei kannata sitten väittää tai vihjailla. Tämä ei myöskään ole mikään valehtelijoiden klubi.

        Rumpalit tuntuu olevan hyvin herkkähipiäistä hienohelmaa. Jokainen ottaa nokkiinsa henkilökohtaisesti. Mutta mitäs sitten soittelette niin väärin!
        Taitavat ja osaavammat ovatkin olleet hiljaa...


      • Heggen
        Kirveellätehty kirjoitti:

        Rumpalit tuntuu olevan hyvin herkkähipiäistä hienohelmaa. Jokainen ottaa nokkiinsa henkilökohtaisesti. Mutta mitäs sitten soittelette niin väärin!
        Taitavat ja osaavammat ovatkin olleet hiljaa...

        " Mutta mitäs sitten soittelette niin väärin!"

        Etpä olet kyennyt esittelemään vielä yhtäkään "väärinsoittajaa". Juttusi ja käsityksesi asioista ovat selkeästi ihan amatööritasoa, mutta soittotaidottamat amatöörithän ne ovat niitä parhaita muusikoita, kun ei tarvitse ymmärtää eikä välittää todellisuudesta yhtään mitään.


      • Debraks
        Kountelija kirjoitti:

        Enpä viitsi julkisesti joitakin suomalaisia nimiä mainita vaikka itse ainakin uskovat olevansa maailmanluokan artisteja. Vanhalla tietsikallani on jopa äänite sellaisesta. Voin sen joskus kaivella esille ja laittaa jakeluun.
        Kukaties olet itse joku sellainen kun noin vaikutat säikyltä?

        "Vanhalla tietsikallani on jopa äänite sellaisesta."

        Kylläpä oletkin kova jätkä. Että on ihan vanhalla tietokoneella äänite, jossa joku soittaa väärin. Se olisi kiva kuulla.


      • kovin_vetelijä
        Harrastelijahaitari kirjoitti:

        Kerro vielä sellanen juttu, että kun rumpali koputtelee kappaleen mukaisesti tasaista dump dump dump dump jne. ja sitten johonkin väliin lisää jotain tradadadump ja jatkaa taas tasista dump dumppiaan, niin mitä se välipäräys siinä tekee? Voisi luulla, että jos meni tahti sekaisin ja piti aloittaa taas se tasainen jumputusvähän niinku eri kohdasta?? En ole ainakaan huomannut mitään ikäänkuin alkumerkkiä johonkin soolo-osaan tai laulun aloitukseen.

        jos soittaa vaan koko ajan dump dump dump dump, se on ainakin helvetin tylsää.

        välipäräytys silloin tällöin tuo vaihtelua että jaksaa painaa taas dump dump dump dump.

        siksi välillä välipäräytellään enemmän tai vähemmän.

        minullakin on muuten yksi vanha tietokone, jossa joku soittaa väärin.


      • Melegone
        Kountelija kirjoitti:

        Olen jostain lukenut, että esim. Ringo Starr pysyy huonosti tahdissa tai soittaa väärin. Samoin jotkut muutkin maailmanluokan muusikot. Tavallinen tallaaja kuten minä, en asiaa huomaa millään tavalla monen muun lailla. Mutta luultavasti ammattilainen sellaisen heti tajuaa. Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi?

        "Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi? "

        Tuossa soitossa on ainakin muutama virhe, jotka voit ehkä huomata. Alussa ja keskellä ja lopussa. Kapulakin tippuu ainakin kerran.

        https://www.youtube.com/watch?v=Kl4Gv5iPWNI


      • Kountelija
        Melegone kirjoitti:

        "Onko missään linkkejä sellaisista esimerkeistä niin, että asiaa ymmärtämätönkin jotain huomaisi? "

        Tuossa soitossa on ainakin muutama virhe, jotka voit ehkä huomata. Alussa ja keskellä ja lopussa. Kapulakin tippuu ainakin kerran.

        https://www.youtube.com/watch?v=Kl4Gv5iPWNI

        En ole varma kuulinko oikein. Olisiko jotain selvempää missä rumpu olisi ehkä enemmän sellainen puolisävelittäin toistuva "takapotku"? Ikäänkuin maneeri.


    • Saattaa ehkä näyttää hankalalta sinulle, mutta eiköhän harjoittelu tuohonkin auta. Tuskin nuo rumpalit ja kitaristit edes ajattele asiaa kovinkaan paljon, kun pääsevät tuolle tasolle. Se tapahtuu jo puoliautomaattisesti.

      • rytmihäiriöinen

        Mitä pää ei muista, sen käsi muistaa. Lihasmuisti on kova juttu. En itekään ymmärrä rumpaleita yhtään. EI onnistus rummutus jaloin eikä käsin, saati molemmilla yhtäaikaa


    • nrgddf

      Salaisuus on näin rumpalin vinkkelistä siinä, että eihän soittaessa tarvii ku istua paikallaan. Mitään suuria lihaksia ei tarvii käyttää, vaan rannetta ja sormia käsissä ja jalassa nilkkaa ja varpaita. Kyllä niitä kuka vaan jaksaa heilutella monta tuntia.

      Tietenkin, jos ei ole ikinä harjoitellut soittoa, tuppaa "oikeat soittolihakset" olemaan hakusessa ja jännitetään ja käytetään isoja lihaksia ja liian suuria liikeratoja. Tuhansia ja taas tuhansia toistoja, siitä se lähtee.

    • vfgfggf

      Eiköhän se ole myös rentoutta, että jaksaa ja osaa soittaa. Alussa kun opettelee soittamista, tulee käytettyä ihan liikaa voimaa ja rentous on kateissa. Sinnikkään treenin myötä rentous löytyy ja soitto lähtee kulkemaan.

    • hämmentyny

      Ehkä hieman offtopic ja genre, mutta jos joku urkuri, joka vasemmalla, oikealla ja jaloilla ja samalla nuottia lukien.
      Miten..?

      • Gobbola

        Kanttorit on kyllä kovia, mutta en usko, että vaihtobassoja silti soittelevat vuorojaloillaan. Ei ainakaan meidän kirkon kanttori. Jotain yksittäistä ääntä kyllä oikealla ja vasemmalla jalalla, eli ihan kivan vaativaa tietysti jo itsessään. Mutta ei kyllä mitään melodista dududada dududada jne. ja siihen loput pillit.


    • tahtipuikkonen
    • Vaaniva1700

      "Taikka sitten rumpali, joka joutuu päristelemään usein koko illan kaikilla jäsenillään vaikka kuinka nopeita iskuja."

      Sinä vaan kuvittelet, että ne ovat nopeita iskuja.

    • mjuuusikman

      Kyllä ne rumpalitkin mokailee vuosienkien soittokokemuksella. Hyvänä esimerkkinä Lars Ulrich joka on päästänyt taitonsa rapistumaan
      https://www.youtube.com/watch?v=LnnEPD6pg7A
      ei muista omaa biisiään ei pysy tahdissa
      https://www.youtube.com/watch?v=njQCzaLVvr4
      lopettaa soiton tyystin minuutin paikkeilla koska ei tajunnut aloittaa komppia, mutta soittoa ei pitäisi ikinä lopettaa tyystin kesken ellei tapahdu jotain odottamatonta esim. onnettomuus yms

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe