Varjoainekuvaus tehtiin maanantaina. tuloksena olivat puhtaat sepelvaltimot. Kuvaus meni hienosti, vai puudutuspiikki pisti vähän. Sitten jouduin ilmeisesti koekaniiniksi, kun suonta ruvettiin paikkaamaan. Katetri laitettiin nivusesta. Suoneen laitettiin jonkinlainen kollageenipaikka, jossa on ankkuri. Sen laittaminen ei onnistunut ja tuli verenvuotoa. Sattui ihan s...nasti, enemmän kuin synnytys. Kipua tuli oikealle puolelle vatsaan ja vatsa meni kovaksi. Nivustani painettiin kymmenen minuuttia. Sen jälkeen piti maata selällään neljä tuntia joku paino nivusen päällä. Nyt olen sairauslomalla sunnuntaihin saakka. Nivusessa on valtava mustelma. Kävelemään ei pysty kuin hyvin hitaasti.
Kun kysyin lääkäriltä mistähän nämä rintatuntemukset johtuvat, hän mutisi jotain tukirangasta ja lähti kesken lauseen toisen potilaan luo. Kuitenkin betasalpaajaresepti uusittiin. Tuntuu kummalliselta, että kunto romahtaa, jos vikaa on tukirangassa. Minut palautettiin työterveyshuoltoon, jossa saavat sitten ruveta tutkimaan, jos on tutkittavaa. Kyllä taas kerran meni usko terveydenhuoltoon.
Puhtaat sepelvaltimot
51
22297
Vastaukset
- juuso
Elä nyt hyvä ihminen hyvistä uutisista masennu! Kun kerran suonet ovat puhtaat, niin se on vaan hienoa. Jos kuitenkin oireesi kaikesta huolimatta jatkuvat, voi syynä olla sydämen suonten supistelutaipumus, mikä aiheuttaa aivan samanlaisia tuntemuksia kuin varsinainen sepelvaltimotauti. Siihen kyllä löytyy lääkäriltä hyvät lääkkeet
Kokemuksena angiografia on sinänsä mielenkiintoinen, mutta sairaaloiden tehdasmaisuus kyllä kauhistuttaa. Ei sielä ihmisiä hoideta vaan tapauksia. Tärkeää on vain läpimenoajat ja -lukumäärät.- Werde
Tottakai olinkin iloinen hyvistä uutisista, mutta jo ennen tutkimusta oli epäilys työterveyslääkärillä ja itselläni, ettei kyseessä ole sepelvaltimotauti. Kysyinkin varjoainekuvausksen tehneeltä lääkäriltä jo ennen kuvausta, mitä sitten, jos ei löydy mitään kuvauksessa. Hän sano sitten pitää tutkia muuten. Kuvauksen tehnyt lääkäri pakeni paikalta, etten enää kerinnyt mitään kysellä. Ja kuten kerroin minut palautettiin työterveyshuoltoon. Olisin toivonut, että joku todellinen syy selviäisi.
Olen samaa mieltä siitä, että sairaaloissa ollaan kuin tehtaassa. Koko ajan pitää tehdä tulosta. Ei siinä ykittäinen ihminen mitään merkitse. - Sydän
Werde kirjoitti:
Tottakai olinkin iloinen hyvistä uutisista, mutta jo ennen tutkimusta oli epäilys työterveyslääkärillä ja itselläni, ettei kyseessä ole sepelvaltimotauti. Kysyinkin varjoainekuvausksen tehneeltä lääkäriltä jo ennen kuvausta, mitä sitten, jos ei löydy mitään kuvauksessa. Hän sano sitten pitää tutkia muuten. Kuvauksen tehnyt lääkäri pakeni paikalta, etten enää kerinnyt mitään kysellä. Ja kuten kerroin minut palautettiin työterveyshuoltoon. Olisin toivonut, että joku todellinen syy selviäisi.
Olen samaa mieltä siitä, että sairaaloissa ollaan kuin tehtaassa. Koko ajan pitää tehdä tulosta. Ei siinä ykittäinen ihminen mitään merkitse.Minulla saattaa olla sama tilanne edessä keväällä. Itse olen jo nyt varautunut spasmi-selitykseen vaivoihini, koska isotooppikuvauksessa ei näkynyt mitään. Spasmi eli sepelvaltimon kouristus voi kuitenkin olla sepelvaltimotaudin esivaihe tai sitten itsenäinen oma vaivansa. Autonominen hermosto voi laukasta sitä eri ärsykkeistä.
En uskokaan, että ihminen masentuu hyvästä uutisesta, vaan siitä, jos oma vaiva jää selittämättä, ja epätietoisuus jatkuu ja voi jäädä heitteille. - Werde
Sydän kirjoitti:
Minulla saattaa olla sama tilanne edessä keväällä. Itse olen jo nyt varautunut spasmi-selitykseen vaivoihini, koska isotooppikuvauksessa ei näkynyt mitään. Spasmi eli sepelvaltimon kouristus voi kuitenkin olla sepelvaltimotaudin esivaihe tai sitten itsenäinen oma vaivansa. Autonominen hermosto voi laukasta sitä eri ärsykkeistä.
En uskokaan, että ihminen masentuu hyvästä uutisesta, vaan siitä, jos oma vaiva jää selittämättä, ja epätietoisuus jatkuu ja voi jäädä heitteille.Olen nyt käynyt kymmenen kertaa lääkärissä ja vieläkään ei siis ole tietoa, mistä vaivat johtuvat.
Yöllä alkoi koskemaan alavatsaan oikealle puolelle. Siihen kohtaan, johon tuli se ankara kipu kun suonta paikattiin. Maanantaina pitäisi mennä töihin, enkä pysty edes kunnolla kävelemään ja istumaankin pystyn noin puoli tuntia. Tuota kipuakaan ei kukaan vaivautunut selittämään, mistä johtui.
Menen taas tänään käymään lääkärissä. Muuten vointini rintakipujen kohdalla on hyvä. Ehkä siksi kun en pysty liikkumaan sitäkään vähää, mitä liikuin ennen varjoainekuvausta. - Lepe
Werde kirjoitti:
Olen nyt käynyt kymmenen kertaa lääkärissä ja vieläkään ei siis ole tietoa, mistä vaivat johtuvat.
Yöllä alkoi koskemaan alavatsaan oikealle puolelle. Siihen kohtaan, johon tuli se ankara kipu kun suonta paikattiin. Maanantaina pitäisi mennä töihin, enkä pysty edes kunnolla kävelemään ja istumaankin pystyn noin puoli tuntia. Tuota kipuakaan ei kukaan vaivautunut selittämään, mistä johtui.
Menen taas tänään käymään lääkärissä. Muuten vointini rintakipujen kohdalla on hyvä. Ehkä siksi kun en pysty liikkumaan sitäkään vähää, mitä liikuin ennen varjoainekuvausta.Oli itse jokinaikaa sitten katertiablaatiossa, jolloin myös minulla mentiin laskimoon tuolta nivustaipeesta. Minulle ei kokeiltu mitään kollageenipaikaa, mutta muuten olin samoin tuon 4 tuntia liikkumatta ja paino siinä haavan päällä.
Sitten kun se paino otettiin pois, alavatsaani tutkittiin painelemalla, että tuntuuko se kovalta. Kuulemma se suoni olisi voinut vuotaa sinne vatsan sisään, ja siinä varmistettiin, että niin ei ollut käynyt. En sitten tiedä olisiko sinulla voinut käydä noin...
Mustelma mulle tuli tollanen 5 senttiä halkaisijaltaan, ja nivustaive oli jonkinverran arka noin viikon. - Werde
Lepe kirjoitti:
Oli itse jokinaikaa sitten katertiablaatiossa, jolloin myös minulla mentiin laskimoon tuolta nivustaipeesta. Minulle ei kokeiltu mitään kollageenipaikaa, mutta muuten olin samoin tuon 4 tuntia liikkumatta ja paino siinä haavan päällä.
Sitten kun se paino otettiin pois, alavatsaani tutkittiin painelemalla, että tuntuuko se kovalta. Kuulemma se suoni olisi voinut vuotaa sinne vatsan sisään, ja siinä varmistettiin, että niin ei ollut käynyt. En sitten tiedä olisiko sinulla voinut käydä noin...
Mustelma mulle tuli tollanen 5 senttiä halkaisijaltaan, ja nivustaive oli jonkinverran arka noin viikon.Minulle tuli se kipu sitä paikkaa laitettaessa. Ilmeisesti siinä oli joku paikanlaiton esittelytilaisuus, joka epäonnistui. Jotain puhuivat aneurysmasta. Minulla meni oikealta puolelta vatsa kivikovaksi ja kipu oli sanoinkuvaamaton. Kun sanoin illalla päiväystävälle lääkärille, että tuntuu, että kipu nousee ylemmäksi, lääkäri tokaisi: ei se sinne päin nouse, mieluummin alaspäin.
Minulla mustelma on yli 5 cm korkea ja koko reiden levyinen. Se pieni haava, josta toimenpide tehtiin on parantunut tosi hyvin ja nivuseen ei juuri koske lainkaan. - paikkaus ok
Lepe kirjoitti:
Oli itse jokinaikaa sitten katertiablaatiossa, jolloin myös minulla mentiin laskimoon tuolta nivustaipeesta. Minulle ei kokeiltu mitään kollageenipaikaa, mutta muuten olin samoin tuon 4 tuntia liikkumatta ja paino siinä haavan päällä.
Mustelma mulle tuli tollanen 5 senttiä halkaisijaltaan, ja nivustaive oli jonkinverran arka noin viikon.Tässä kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus :)
Mulla on kaksi kertaa tehty valtimoiden varjoainekuvaus, tosin jalkoihin päin, mutta samoin nivusista vietiin katetri sisään. Molemmilla kerroilla "paikkaus" onnistui.
Toki paikallaan piti maata muutama tunti ja paikan laitto sattui vähän, mutta vain vähän. Ja mustelmakin tuli, oikein kunnollinen, koko nivunen oli mustana. Niin ja sitä painoa ei sitten tarvinut ollenkaan
Eniten ehkä sattui se käsin voimalla painaminen ennen paikan laittoa. - Minävaan..
Werde kirjoitti:
Olen nyt käynyt kymmenen kertaa lääkärissä ja vieläkään ei siis ole tietoa, mistä vaivat johtuvat.
Menen taas tänään käymään lääkärissä. Muuten vointini rintakipujen kohdalla on hyvä. Ehkä siksi kun en pysty liikkumaan sitäkään vähää, mitä liikuin ennen varjoainekuvausta.Sepelvaltimot ovat siis kunnossa joten tuskin kipusi ovat sydäperäisiä olettaen että muutenkin on sydäntä tutkailtu. Kardiologi on oman työnsä tehnyt ja siirtyy purkamaan pitkää angiografiajonoa.
Muut jatkavat selvityksiä sinun osaltasi. Vikaa voi olla esimerkiksi keuhkoissa, ylävatsalla, tukiranka-lihasperäistä vaivaa yms... Työteveyslääkäri hoitaa jatkoselvittelyt ja jatkosairauslomat.
Suonen paikkauksessa tullut kipu johtui kai verenvuodosta kudokseen ja se häipyy ajan myötä itsekseen niin kuin mustelmakin. - Sma epäily
Itselläni on jonkin verran vika sepelvaltimoissa, mutta ei pitäisi oireilla silti näin rankasti. Itse olen epäillyt tämmöistä supistelutaipumusta. Kun lähden liikkeelle, ei aina ensin ilman nitroa pääse kävelemään. Kipu on niin kova, mutta kun joko pillerin kanssa tai ilman pääsen alkuun, kävely sujuu ja jaksan jo kävellä 2 km yhteen menoon.
Äkkinäiset liikkeellelähdöt ja pelästyminen aiheuttavat saman. Siitäkö siis kyse??
Angiografian vuoksi pitää suonta painaa muutama tunti, koska reikä on aika iso ja se on tehty isoon suoneen. Se taphtuu kaikille ja kyllä minullakin koski kovasti.Ei siitä mitään piitattu, panettiin menemään vaan krassia. - Sissillini
Minävaan.. kirjoitti:
Sepelvaltimot ovat siis kunnossa joten tuskin kipusi ovat sydäperäisiä olettaen että muutenkin on sydäntä tutkailtu. Kardiologi on oman työnsä tehnyt ja siirtyy purkamaan pitkää angiografiajonoa.
Muut jatkavat selvityksiä sinun osaltasi. Vikaa voi olla esimerkiksi keuhkoissa, ylävatsalla, tukiranka-lihasperäistä vaivaa yms... Työteveyslääkäri hoitaa jatkoselvittelyt ja jatkosairauslomat.
Suonen paikkauksessa tullut kipu johtui kai verenvuodosta kudokseen ja se häipyy ajan myötä itsekseen niin kuin mustelmakin.Onhan se aika rajua touhua. Itsellänikin kipu kesti tuollaisen kaksi viikkoa vaikka sydämeen mentiin käsivarren kautta. Aika kovaa se kipu oli jo toimenpiteen ikana. Voitasiin siinä vähän paremmin lääkitä minun mielestä enkä mielelläni mene sinne uudelleen. Odottele aivan rauhassa, kipu kartoaa, Siellä on kudoksissa syvällä aikamoinen mustelma ja voi olla että ne ovat jonkin aneyrysman siellä kohdanneet. Jos se olisi vakava, olisi se hoidettu samalla.
- mr karva
Werde kirjoitti:
Minulle tuli se kipu sitä paikkaa laitettaessa. Ilmeisesti siinä oli joku paikanlaiton esittelytilaisuus, joka epäonnistui. Jotain puhuivat aneurysmasta. Minulla meni oikealta puolelta vatsa kivikovaksi ja kipu oli sanoinkuvaamaton. Kun sanoin illalla päiväystävälle lääkärille, että tuntuu, että kipu nousee ylemmäksi, lääkäri tokaisi: ei se sinne päin nouse, mieluummin alaspäin.
Minulla mustelma on yli 5 cm korkea ja koko reiden levyinen. Se pieni haava, josta toimenpide tehtiin on parantunut tosi hyvin ja nivuseen ei juuri koske lainkaan.Ihmettelen suuresti jos jossain sairaalassa Angio-seal on vasta esittelyvaiheessa, sen verran rutiinikäytössä se on.
Tuo mahdollinen pseudoaneurysma siinä punktiokohdassa tuskin on millään lailla riippuvainen Angio-sealista, vaan olisi tullut joka tapauksessa.
Valitit vielä, että jouduit olemaan toimenpiteen jälkeen vuodelevossa. Normaalisti reisivaltimopunktion jälkeen (jos Angio-seal asennettu) tarvitaan max parin tunnin vuodelepo. Nyt kyseessä oli vuotokomplikaatio ja aika oli hieman pidempi. Jos sulkulaitetta ei olisi asennettu, olisit makaillut vähintään 4-6 tuntia ja nivustasi olisi painanut ulkoinen painolaite.
Syy miksi palauduit lähettäneen lääkärin hoitoon on yksinkertainen - tutkimuksen tehnyt kardiologi ei ole hoitava lääkärisi, vaan ainoastaan toimenpidelääkäri ja oma lääkärisi vastaa tapauksesi paremmin tuntien jatkotutkimuksista. - zäkäkäkä
Lepe kirjoitti:
Mustelma mulle tuli tollanen 5 senttiä halkaisijaltaan, ja nivustaive oli jonkinverran arka noin viikon.on melkolailla eriasia punktoidaanko nivustaipeesta valtimo vai laskimo
- Werde
mr karva kirjoitti:
Ihmettelen suuresti jos jossain sairaalassa Angio-seal on vasta esittelyvaiheessa, sen verran rutiinikäytössä se on.
Tuo mahdollinen pseudoaneurysma siinä punktiokohdassa tuskin on millään lailla riippuvainen Angio-sealista, vaan olisi tullut joka tapauksessa.
Valitit vielä, että jouduit olemaan toimenpiteen jälkeen vuodelevossa. Normaalisti reisivaltimopunktion jälkeen (jos Angio-seal asennettu) tarvitaan max parin tunnin vuodelepo. Nyt kyseessä oli vuotokomplikaatio ja aika oli hieman pidempi. Jos sulkulaitetta ei olisi asennettu, olisit makaillut vähintään 4-6 tuntia ja nivustasi olisi painanut ulkoinen painolaite.
Syy miksi palauduit lähettäneen lääkärin hoitoon on yksinkertainen - tutkimuksen tehnyt kardiologi ei ole hoitava lääkärisi, vaan ainoastaan toimenpidelääkäri ja oma lääkärisi vastaa tapauksesi paremmin tuntien jatkotutkimuksista.Sitä esiteltiin ilmeisesti joillekin tuleville "lääkäreille".
Olin perjantaista lähtien sairaalassa. Kovien vatsakipujen takia epäiltiin umpisuolta. Minut leikattiin lauantaina. ei ollut umpisuolivaiva, vaan hematooma. Ihmettelimme mieheni kanssa, kun tulehdusarvot eivät olleet nousseet, miten se voisi olla tulehtunut umpilisäke. Kaiken kokemani jälkeen en enää ihmettele mitään. Kohdallani meni miten meni, mutta ei ainakaan hyvin. Sairauslomaa on 6.2.2005 asti. Mielessäni pyörii vain sen päivystävän lääkärin lause: "Ei se voi ylöspäin nousta, mieluummin alaspäin." Olisikohan syytä joskus uskoa myös potilasta.
Onneksi leikkaushaava alkaa jo parantua ja pystyn jo vähän liikkumaan ja istumaan. - Werde
Sissillini kirjoitti:
Onhan se aika rajua touhua. Itsellänikin kipu kesti tuollaisen kaksi viikkoa vaikka sydämeen mentiin käsivarren kautta. Aika kovaa se kipu oli jo toimenpiteen ikana. Voitasiin siinä vähän paremmin lääkitä minun mielestä enkä mielelläni mene sinne uudelleen. Odottele aivan rauhassa, kipu kartoaa, Siellä on kudoksissa syvällä aikamoinen mustelma ja voi olla että ne ovat jonkin aneyrysman siellä kohdanneet. Jos se olisi vakava, olisi se hoidettu samalla.
sinulla koski eniten? Minulla ei ollut pistokohdassa ja nivusessa juuri ollenkaan kipua, vaikka siinä onkin valtava mustelma.
- Juuso
Sma epäily kirjoitti:
Itselläni on jonkin verran vika sepelvaltimoissa, mutta ei pitäisi oireilla silti näin rankasti. Itse olen epäillyt tämmöistä supistelutaipumusta. Kun lähden liikkeelle, ei aina ensin ilman nitroa pääse kävelemään. Kipu on niin kova, mutta kun joko pillerin kanssa tai ilman pääsen alkuun, kävely sujuu ja jaksan jo kävellä 2 km yhteen menoon.
Äkkinäiset liikkeellelähdöt ja pelästyminen aiheuttavat saman. Siitäkö siis kyse??
Angiografian vuoksi pitää suonta painaa muutama tunti, koska reikä on aika iso ja se on tehty isoon suoneen. Se taphtuu kaikille ja kyllä minullakin koski kovasti.Ei siitä mitään piitattu, panettiin menemään vaan krassia.Kyllä kai oireet SMAssa ovat samanlaisia kuin varsinaisessa sepelvaltimotaudissa, koska hapen puutteesta siinäkin on kysymys. Kalsiumsalpaajilla sitä koitettin minulla lääkitä, mutta sivuvaikutuksena jalat turposivat polviin asti. Perustautina on kuitenkin MCC, ja kolmesti on stentillä tukoksia avattu, aina vain yksi suoni kerrallaan. Taas olen jonossa.
Kerran lähetettiin välittömästi kuvauksen jälkeen kotosairaalaan, ja lääkäri sanoi, että jos matkalla yskittää, niin paina lujaa tuosta! Silloin ei tullut painot mukaan! - paikkaus ok
zäkäkäkä kirjoitti:
on melkolailla eriasia punktoidaanko nivustaipeesta valtimo vai laskimo
Valtimossa on paljon suurempi paine, joten reiän tukkiminen on tarkempaa hommaa. Ja luulisi, että mustelmakin tulee helpommalla.
- Sydän
Juuso kirjoitti:
Kyllä kai oireet SMAssa ovat samanlaisia kuin varsinaisessa sepelvaltimotaudissa, koska hapen puutteesta siinäkin on kysymys. Kalsiumsalpaajilla sitä koitettin minulla lääkitä, mutta sivuvaikutuksena jalat turposivat polviin asti. Perustautina on kuitenkin MCC, ja kolmesti on stentillä tukoksia avattu, aina vain yksi suoni kerrallaan. Taas olen jonossa.
Kerran lähetettiin välittömästi kuvauksen jälkeen kotosairaalaan, ja lääkäri sanoi, että jos matkalla yskittää, niin paina lujaa tuosta! Silloin ei tullut painot mukaan!jos on spasmitaipumus ja onko siihen parempi lääke kuin nitro? Eli jos ei löydy sepelvaltimotautia varjoainekuvauksessa, saako spasmidiagnoosin vai jääkö heitteille? Työn ja ammatin haku päällä ja pitäisi vähän tietää, mitkä alat on poissuljettuja.
- Juuso
Sydän kirjoitti:
jos on spasmitaipumus ja onko siihen parempi lääke kuin nitro? Eli jos ei löydy sepelvaltimotautia varjoainekuvauksessa, saako spasmidiagnoosin vai jääkö heitteille? Työn ja ammatin haku päällä ja pitäisi vähän tietää, mitkä alat on poissuljettuja.
Pahimmillaan tietysti oireet ovat yhtä invalidisoivat kuin sepelvaltimotaudissa. Eli mikä tahansa rasittava saataa niitä aiheuttaa. Kalsiumsalpaajat voivat auttaa, jos eivät aiheuta kohtuuttomia sivuvaikutuksia. Ilman tutkimuksia en kyllä mitään alaa sulkisi pois.
- Sissil
Werde kirjoitti:
sinulla koski eniten? Minulla ei ollut pistokohdassa ja nivusessa juuri ollenkaan kipua, vaikka siinä onkin valtava mustelma.
Eniten koski pistokohdan läheisyyteen ja siitä n. 10 cm sydämeen päin. En huomannut kysyä, miksi sitä paikkaa ei puudutetan kunolla. Jokin syy siihen oli, mutta en muista. Kai ne haluavat nähdä reagtiot.
Vaarallista se kipu ei aivan varmasti ole. Ei ne sieltä kotiin päästä, jos jotain hätää olisi. - Marjatta
Juuso kirjoitti:
Pahimmillaan tietysti oireet ovat yhtä invalidisoivat kuin sepelvaltimotaudissa. Eli mikä tahansa rasittava saataa niitä aiheuttaa. Kalsiumsalpaajat voivat auttaa, jos eivät aiheuta kohtuuttomia sivuvaikutuksia. Ilman tutkimuksia en kyllä mitään alaa sulkisi pois.
Ystävältäni laukesi tämä spasmitaipumus kun hän alkoi käyttää vuoroin kalanmaksaöljyä, vuoroin omega-kolmosta
- Werde
Minävaan.. kirjoitti:
Sepelvaltimot ovat siis kunnossa joten tuskin kipusi ovat sydäperäisiä olettaen että muutenkin on sydäntä tutkailtu. Kardiologi on oman työnsä tehnyt ja siirtyy purkamaan pitkää angiografiajonoa.
Suonen paikkauksessa tullut kipu johtui kai verenvuodosta kudokseen ja se häipyy ajan myötä itsekseen niin kuin mustelmakin.Tuo tukiranka/lihasjuttu on jo alkanut ärsyttämään. Onko normaalia, että betasalpaajaa määrätään 400 kpl, jos on tukirangassa vikaa? Ja jos kunto romahtaa, ettei jaksa 200 metriä kävellä hengästymättä ja kipuilematta? Tästä ei ole enää pitkä matka siihen, kun aletaan epäilemään vikaa päässä!
- Sydän
Marjatta kirjoitti:
Ystävältäni laukesi tämä spasmitaipumus kun hän alkoi käyttää vuoroin kalanmaksaöljyä, vuoroin omega-kolmosta
kalaöljyn ja kalsium/magnesiumin, mutta en ole vielä huomannut apua - tosin käyttö ei ole ollut päivittäistä. Kalaöljykapseleita en pysty käyttämään, kun ne aiheuttavat pahan närästyksen.
- juuso
Sydän kirjoitti:
kalaöljyn ja kalsium/magnesiumin, mutta en ole vielä huomannut apua - tosin käyttö ei ole ollut päivittäistä. Kalaöljykapseleita en pysty käyttämään, kun ne aiheuttavat pahan närästyksen.
Jotkut uskovat jopa kuun vaiheisiin, jotkut omega öljyihin, minä kohtuudella koululääketieteeseen. Älkää hyvät ihmiset lopettako lääkkeittenne syömista luomuihmisten innoituksesta. Luonnollinen kuolema luonnollisten bakteerien vaikutuksesta!:O
- Sydän
juuso kirjoitti:
Jotkut uskovat jopa kuun vaiheisiin, jotkut omega öljyihin, minä kohtuudella koululääketieteeseen. Älkää hyvät ihmiset lopettako lääkkeittenne syömista luomuihmisten innoituksesta. Luonnollinen kuolema luonnollisten bakteerien vaikutuksesta!:O
eli otan edelleen lääkkeet ja lisäksi kalaöljyä ym. Jos vaivani on spasmia, olen jo aika invalidisoitunut, koska kaikki tekeminen aiheuttaa rintakipua, joka laukee nitrolla tai levolla. Olen silti erittäin hyväkuntoinen, mutta en jaksa kerrallaan kuin vähän aikaa ja oireet tulee pitkin päivää. Tarvitsisin jotain diagnoosia siksi, ettei työvoimatoimistosta laitettaisi raskaisiin töihin, joista en yksinkertaisesti selviä. Huono homma, kun oma ammatti on tietotekniikan myötä lähes kadonnut ja olen ihan pohjalla työnhaussa. Tämä lisää pelkoa ja hätäännystä ja stressaa ja aiheuttaa varmasti sydänoireitakin.
- Werde
Sydän kirjoitti:
eli otan edelleen lääkkeet ja lisäksi kalaöljyä ym. Jos vaivani on spasmia, olen jo aika invalidisoitunut, koska kaikki tekeminen aiheuttaa rintakipua, joka laukee nitrolla tai levolla. Olen silti erittäin hyväkuntoinen, mutta en jaksa kerrallaan kuin vähän aikaa ja oireet tulee pitkin päivää. Tarvitsisin jotain diagnoosia siksi, ettei työvoimatoimistosta laitettaisi raskaisiin töihin, joista en yksinkertaisesti selviä. Huono homma, kun oma ammatti on tietotekniikan myötä lähes kadonnut ja olen ihan pohjalla työnhaussa. Tämä lisää pelkoa ja hätäännystä ja stressaa ja aiheuttaa varmasti sydänoireitakin.
sinua hyvin. Olisi helpompi olla, jos selviäsi joku selvä syy oireisiin. Minulle on tullut sellainen olo, ettei muita aiheuttajia sydänoireisiin olisikaan kuin sepelvaltimoiden tukkeumat. Muut rintakiputuntemukset johtuvat tukirangasta...Varmaa on myös se, jos ei löydy syytä oireille, tulee myös vikaa henkiselle puolelle ja noidankehä on valmis. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja toivon myös että sinulle löytyisi diagnoosi. Hyvää viikonloppua!
- Vesa Papinaho
Sydän kirjoitti:
jos on spasmitaipumus ja onko siihen parempi lääke kuin nitro? Eli jos ei löydy sepelvaltimotautia varjoainekuvauksessa, saako spasmidiagnoosin vai jääkö heitteille? Työn ja ammatin haku päällä ja pitäisi vähän tietää, mitkä alat on poissuljettuja.
Pasmiin ei taida olla oikein muutä lääkettä kun toi nitro. Ainakaan mun tietääkseni ei ole. Mä olen mies. Ja viime keväänä mulla todetiin toi pasmi. Sepelvaltimoiden lisäksi mulla on myös spasmitaipumusta myös kehkoissa. Siihen mä saan eri lääkkeen.
- kirot
Minulle tehtiin varjoainekuvaus 03/2000 - puhtaat valtimot. Kuvauksessa oli mukana oppilas, joka "sossi" jotakin ja HOMMA MENI UUSIKSI (SAIN VARJOAINETTA KAKSI KERTAA)!
Päivystyksessä 01/2004 tehtiin rintakipujen vuoksi kuvaus uudestaan: sain anafylaktisen shokin, koska olin altistunut tupla-annoksen takia varjoaineelle (jodi)! Tukehduin, sydämeni pysähtyi - heräsin teholla hengityskoneessa - olin turvonnut muodottomaksi ja tulipunainen!
HURRAA TAYS! T: Pia- Pia
Intuboidessaan kiireellä minua, raapaisivat haavan äänihuuleeni, joka tulehtui. Monien kiputuntemus - vakuuttelujen jälkeen sain sairaalasta lähtiessäni antibioottireseptin mukaani (erikoislääkäri ei tullut edes kurkistamaan kurkkuuni).
Tulehdus parani, mutta äänihuuleen kasvoi kookas granylooma, joka vei ääneni. Kasvain leikattiin 04/2004.
Sain rampata tutkimuksissa vielä muutaman kerran kurkkuani näyttämässä, koska granylooma uusiutui leikkauksen jälkeen. Onneksi se lopulta irtosi itsestään, eikä uutta leikkausta tarvittu.
Olen vakavasti sydänsairas (tahdistin, läppäleikkaus tulossa), ja jokainen narkoosi on aina iso riski!
Lisäksi menetin sesonkiluontoisen työpaikkani, koska en voinut puhua kunnolla ja työnantajani pelkäsi minun saavan taas jonkin yllättävän "kohtauksen".
Tänään soittelen potilasasiamiehelle ja alan kysellä oikeuksistani! - Werde
Pia kirjoitti:
Intuboidessaan kiireellä minua, raapaisivat haavan äänihuuleeni, joka tulehtui. Monien kiputuntemus - vakuuttelujen jälkeen sain sairaalasta lähtiessäni antibioottireseptin mukaani (erikoislääkäri ei tullut edes kurkistamaan kurkkuuni).
Tulehdus parani, mutta äänihuuleen kasvoi kookas granylooma, joka vei ääneni. Kasvain leikattiin 04/2004.
Sain rampata tutkimuksissa vielä muutaman kerran kurkkuani näyttämässä, koska granylooma uusiutui leikkauksen jälkeen. Onneksi se lopulta irtosi itsestään, eikä uutta leikkausta tarvittu.
Olen vakavasti sydänsairas (tahdistin, läppäleikkaus tulossa), ja jokainen narkoosi on aina iso riski!
Lisäksi menetin sesonkiluontoisen työpaikkani, koska en voinut puhua kunnolla ja työnantajani pelkäsi minun saavan taas jonkin yllättävän "kohtauksen".
Tänään soittelen potilasasiamiehelle ja alan kysellä oikeuksistani!potilasasiamies on puolueeton, eikä puolustele vain lääkäreitä ja harjoittelijoita. Minun kohdallani kävi niin, että minut lähes leimattiin syylliseksi, vaikka lääkäriltä epäonnistui suonen paikkaaminen. Muutenkin kohtelu sairaalassa oli töykeää tapahtuman jälkeen.
- Sydän
Werde kirjoitti:
potilasasiamies on puolueeton, eikä puolustele vain lääkäreitä ja harjoittelijoita. Minun kohdallani kävi niin, että minut lähes leimattiin syylliseksi, vaikka lääkäriltä epäonnistui suonen paikkaaminen. Muutenkin kohtelu sairaalassa oli töykeää tapahtuman jälkeen.
vielä kommentoinut "tukirankaperäistä rintakipuasi"? Luin sydänpalstoilta, että vaikka olisi puhtaat sepelvaltimot, rintakipuisella saattaa olla sydndrooma X, eli sydämen pienimmät suonet tukossa tai spasmitaipumus, joka on yksi sepelvaltimotaudin muoto. Saako elävät sitten näitä diagnooseja, vaiko vasta kuolleet?
- Werde
Sydän kirjoitti:
vielä kommentoinut "tukirankaperäistä rintakipuasi"? Luin sydänpalstoilta, että vaikka olisi puhtaat sepelvaltimot, rintakipuisella saattaa olla sydndrooma X, eli sydämen pienimmät suonet tukossa tai spasmitaipumus, joka on yksi sepelvaltimotaudin muoto. Saako elävät sitten näitä diagnooseja, vaiko vasta kuolleet?
En ole vielä käynyt työterveyslääkärillä, mutta tänään menen papereineni yksityiselle lääkärille. Yritän saada jotain tietoa siitä, mikä vaivojeni syynä on.
Varjoainekuvauksen tehnyt lääkäri huikkasi minulle toimenpiteen jälkeen: "Nyt sitten lenkille!" Vähän suututtaa nyt, kun ajattelen tuotakin tokaisua. Ihan kuin olisin yht'äkkiä parantunut, koska sepelvaltimot olivat puhtaat. - Werde
Werde kirjoitti:
En ole vielä käynyt työterveyslääkärillä, mutta tänään menen papereineni yksityiselle lääkärille. Yritän saada jotain tietoa siitä, mikä vaivojeni syynä on.
Varjoainekuvauksen tehnyt lääkäri huikkasi minulle toimenpiteen jälkeen: "Nyt sitten lenkille!" Vähän suututtaa nyt, kun ajattelen tuotakin tokaisua. Ihan kuin olisin yht'äkkiä parantunut, koska sepelvaltimot olivat puhtaat.vaivani eivät ole lääkärin mukaan sydänperäisiä, vaan syynä on tukiranka, masennus, stressi tai VAIHDEVUOSIVAIVAT! Tulihan se lopulta sieltä tuo vaihdevuosijuttukin. Enää puuttuu luulosairaus. Viisaat tohtorit ja maallikot, romahtaako kunto yllä olevien syiden takia? Lenkkeilin siis ennen oireitani säännöllisesti ja olin hyvässä kunnossa.
Betasalpaajan käski lopettamaan. Verenpaine oli 170/90. Kotimittarilla oli alimmillaan silloin kun aloitin b-salpaajan 95/59. Ennen lääkkeen käyttöä olivat lukemat 110/70 luokkaa. Nyt ovat 130/80. Kun aiemmin sairaalassa lukemat olivat samaa luokkaa kuin eilen, lääkäri sanoi, etteivät lukemat saa olla noin korkeita vaikka kuinka jännittäisi. Eilen lääkäri sanoi lukemien olevan noin korkeita koska minua jännitti. - Werde
Werde kirjoitti:
vaivani eivät ole lääkärin mukaan sydänperäisiä, vaan syynä on tukiranka, masennus, stressi tai VAIHDEVUOSIVAIVAT! Tulihan se lopulta sieltä tuo vaihdevuosijuttukin. Enää puuttuu luulosairaus. Viisaat tohtorit ja maallikot, romahtaako kunto yllä olevien syiden takia? Lenkkeilin siis ennen oireitani säännöllisesti ja olin hyvässä kunnossa.
Betasalpaajan käski lopettamaan. Verenpaine oli 170/90. Kotimittarilla oli alimmillaan silloin kun aloitin b-salpaajan 95/59. Ennen lääkkeen käyttöä olivat lukemat 110/70 luokkaa. Nyt ovat 130/80. Kun aiemmin sairaalassa lukemat olivat samaa luokkaa kuin eilen, lääkäri sanoi, etteivät lukemat saa olla noin korkeita vaikka kuinka jännittäisi. Eilen lääkäri sanoi lukemien olevan noin korkeita koska minua jännitti.Lääkärin mukaan rasitustesti antaa usein vääriä tuloksia naisille. Eli naisten ei kannata mennä rasitustestiin! Sepelvaltimoatautia ei minun tapauksessani olisi edes pitänyt epäillä. Eli turhaan jouduin ronkittavaksi. En todellakaan vaatinut mitään kuvauksia ja viimeiseen asti yritin keksiä muita syitä oireilleni, ettei varjoainekuvausta olisi tarvinnut tehdä.
Kun ajattelen itseäni ennen marraskuuta, olen vain varjo siitä. Ennen kävelin niin kovasti, ettei minua käytävilläkään ohitettu. Nyt hiippailen hiljaa kuin tosi vanha ja vaivainen ihminen. - Sydän
Werde kirjoitti:
Lääkärin mukaan rasitustesti antaa usein vääriä tuloksia naisille. Eli naisten ei kannata mennä rasitustestiin! Sepelvaltimoatautia ei minun tapauksessani olisi edes pitänyt epäillä. Eli turhaan jouduin ronkittavaksi. En todellakaan vaatinut mitään kuvauksia ja viimeiseen asti yritin keksiä muita syitä oireilleni, ettei varjoainekuvausta olisi tarvinnut tehdä.
Kun ajattelen itseäni ennen marraskuuta, olen vain varjo siitä. Ennen kävelin niin kovasti, ettei minua käytävilläkään ohitettu. Nyt hiippailen hiljaa kuin tosi vanha ja vaivainen ihminen.pelkään itsekin, että keksitään kaiken maailman selitykset, jos syytä ei löydy. Ei voida sanoa rehellisesti, että syytä ei ole löytynyt. Harmi sinun tapauksesi!
- Nita
Werde kirjoitti:
vaivani eivät ole lääkärin mukaan sydänperäisiä, vaan syynä on tukiranka, masennus, stressi tai VAIHDEVUOSIVAIVAT! Tulihan se lopulta sieltä tuo vaihdevuosijuttukin. Enää puuttuu luulosairaus. Viisaat tohtorit ja maallikot, romahtaako kunto yllä olevien syiden takia? Lenkkeilin siis ennen oireitani säännöllisesti ja olin hyvässä kunnossa.
Betasalpaajan käski lopettamaan. Verenpaine oli 170/90. Kotimittarilla oli alimmillaan silloin kun aloitin b-salpaajan 95/59. Ennen lääkkeen käyttöä olivat lukemat 110/70 luokkaa. Nyt ovat 130/80. Kun aiemmin sairaalassa lukemat olivat samaa luokkaa kuin eilen, lääkäri sanoi, etteivät lukemat saa olla noin korkeita vaikka kuinka jännittäisi. Eilen lääkäri sanoi lukemien olevan noin korkeita koska minua jännitti.samankaltaista tarinaa. 50- vuotiaana tuli yhtäkkiä sydänvaivoja. Tykytystä, muljahtelua, rintakipuja ja kunto jotenkin "lössähti" vaikka aikaisemmin olin liikkunut paljon eikä mitään häikkää ollut. No, minut on tutkittu ja kuunneltu eikä ole löydetty muuta kuin hyvänlaatuisia lisälyöntejä. Edelleen kunto on jotenkin huono. Minä olen itse ruvennut ajattelemaan että kai sitten on pistettävä vaihdevuosien piikkiin.
- Nita
Nita kirjoitti:
samankaltaista tarinaa. 50- vuotiaana tuli yhtäkkiä sydänvaivoja. Tykytystä, muljahtelua, rintakipuja ja kunto jotenkin "lössähti" vaikka aikaisemmin olin liikkunut paljon eikä mitään häikkää ollut. No, minut on tutkittu ja kuunneltu eikä ole löydetty muuta kuin hyvänlaatuisia lisälyöntejä. Edelleen kunto on jotenkin huono. Minä olen itse ruvennut ajattelemaan että kai sitten on pistettävä vaihdevuosien piikkiin.
Minulla on betasalpaaja ja hormonihoito. Verenpaineeni on kotona 130/85 luokkaa mutta lääkärin vastaanotolla jopa 170/110 että kyllä se jännittäminen vaikuttaaa kovasti.
- mirimari
Werde kirjoitti:
Lääkärin mukaan rasitustesti antaa usein vääriä tuloksia naisille. Eli naisten ei kannata mennä rasitustestiin! Sepelvaltimoatautia ei minun tapauksessani olisi edes pitänyt epäillä. Eli turhaan jouduin ronkittavaksi. En todellakaan vaatinut mitään kuvauksia ja viimeiseen asti yritin keksiä muita syitä oireilleni, ettei varjoainekuvausta olisi tarvinnut tehdä.
Kun ajattelen itseäni ennen marraskuuta, olen vain varjo siitä. Ennen kävelin niin kovasti, ettei minua käytävilläkään ohitettu. Nyt hiippailen hiljaa kuin tosi vanha ja vaivainen ihminen.Lueskelin kirjoituksiasi,mutten ihan päässyt selville mistä kaikki oli alkanut. Sydänkipuepäilyistä? Kerrot hengästymisestä ja siinä on yhteys minun kokemuksiini.Oletko ollut kertaakaan oikein kardiologin vastaanotolla? Onko sinulta otettu sydämen ultraääni?
Tuli tuosta hiljaa hiipimisestä sairauteni alkuajat mieleen. Minulla ei ollut oman ymmärrykseni mukaan sydänkipuja mutta kylläkin rintakipuja. Kovavauhtinen kävely loppui ja vauhti hiljeni hengästymisen vuoksi.Olen astmaatikko ja hengästymisoiretta hoidettiin pontevasti lisäämällä astmalääkitystä. Keuhkoerikoislääkärini totesi hoidon turhaksi ja kehotti menemään muihin tutkimuksiin.
Työterveyslääkäri ei kai oikein tiennyt mitä olisi tehnyt hankki vain hitaanlaisesti konsultointiapua. Tilasin jo ajan yksityiselle kardiologille. Konsultoiva sisätautien erikoislääkäri sanoi sydämen olevan "ihan sekaisin" ja olisi laittanut lähetteen aluesairaalaan.
Kardiologilla asia selvisi nopeasti, haastattelu, EKG, sydänäänien kuuntelu, ultraääni ja diagnoosi oli valmis, jotakuinkin näin:"teillä on ollut sydänlihaksen tulehdus, joka on parantunut, mutta sydän on laajentunut, vasen kammio ei riittävästi supistu ja teillä on dilatoiva kardiomyopatia". Sen jälkeen lääkityksen aloitus sairaalassa, kolme viikkoa sairaslomaa ja töihin.
Ajoittaiset rintakipuni paljastuivat aikanaan ruokatorven haavaumaksi. - Werde
mirimari kirjoitti:
Lueskelin kirjoituksiasi,mutten ihan päässyt selville mistä kaikki oli alkanut. Sydänkipuepäilyistä? Kerrot hengästymisestä ja siinä on yhteys minun kokemuksiini.Oletko ollut kertaakaan oikein kardiologin vastaanotolla? Onko sinulta otettu sydämen ultraääni?
Tuli tuosta hiljaa hiipimisestä sairauteni alkuajat mieleen. Minulla ei ollut oman ymmärrykseni mukaan sydänkipuja mutta kylläkin rintakipuja. Kovavauhtinen kävely loppui ja vauhti hiljeni hengästymisen vuoksi.Olen astmaatikko ja hengästymisoiretta hoidettiin pontevasti lisäämällä astmalääkitystä. Keuhkoerikoislääkärini totesi hoidon turhaksi ja kehotti menemään muihin tutkimuksiin.
Työterveyslääkäri ei kai oikein tiennyt mitä olisi tehnyt hankki vain hitaanlaisesti konsultointiapua. Tilasin jo ajan yksityiselle kardiologille. Konsultoiva sisätautien erikoislääkäri sanoi sydämen olevan "ihan sekaisin" ja olisi laittanut lähetteen aluesairaalaan.
Kardiologilla asia selvisi nopeasti, haastattelu, EKG, sydänäänien kuuntelu, ultraääni ja diagnoosi oli valmis, jotakuinkin näin:"teillä on ollut sydänlihaksen tulehdus, joka on parantunut, mutta sydän on laajentunut, vasen kammio ei riittävästi supistu ja teillä on dilatoiva kardiomyopatia". Sen jälkeen lääkityksen aloitus sairaalassa, kolme viikkoa sairaslomaa ja töihin.
Ajoittaiset rintakipuni paljastuivat aikanaan ruokatorven haavaumaksi.on sanonut oireideni perusteella, että minulla on sydänlihatulehdus.
Lenkkeilin erittäin aktiivisesti ja sairastuin kovaan flunssaan. En malttanut olla poissa lenkkipoluilta kuin muutaman päivän ja lähdin ilmeisesti liian nopeasti lenkkeileemään. Tämä tapahtui lokakuussa. Marraskuussa alkoi epämääräiset rintakivut, joita yritin selitellä itselleni väärästä työasennosta johtuvaksi. Tein marraskuun alkupäivinä yli viiden kilometrin lenkin, jonka jälkeen olin täysin voimaton. Lähes nukahdin sohvalle. Yleensä olin lenkin jälkeen erittäin pirteä. Muutaman päivän päästä minulle tuli kova repäisevä rintakipu ja menin käymään terveyskeskuksessa. Siellä otettiin sydänfilmi, josta lääkäri totesi, ettei se ole ihan oppikirjoista, mutta normaalin rajoissa. Kävin terveystarkastuksessa. Siellä todettiin korkea kokonaiskolesteroli 7. Kävin rasitustestissä, jossa kahden minuutin jälkeen tuli muutoksia sydänkäyrään. Neljän minuutin polkemisen jälkeen testi keskeytettiin. Olin ihan puhki. Sitten sain lähetteen sairaalaan, jossa tutkittiin ultralla. Mitään ihmeempiä siinä ei lääkärin mukaan näkynyt, vain liian korkea syke, myös verenpaine oli koholla. Rintakivut vain jatkuivat ja kunto laski koko ajan. Sairaalan lääkäri kysyi, olenko halukas sydämen varjoainkuvaukseen ja toivoin, että siinä selviäisi syy tai ainakin kokeen jälkeen saisin jutella kardiologin kanssa muista mahdollisista syistä, mistä oireeni johtuivat. Mutta kuten jo aiemmin kerroin lääkäri totesi suonet puhtaiksi ja käski lähteä lenkille.
Minulla on edelleen rintakipuja, mutta sydämeni on todettu terveeksi. Alan itsekin uskoa, että minulla oli sydänlihastulehdus, joka ei ole jättänyt mitään jälkiä sydämeeni, mutta kunto on romahtanut lisää huonosti menneen varjoainekuvauksen ja turhan leikkauksen takia.
Yritän koko ajan tsempata itseäni olemaan niinkuin olisin terve, mutta kipu ei vain lopu. - jatkoa edelliseen
Werde kirjoitti:
on sanonut oireideni perusteella, että minulla on sydänlihatulehdus.
Lenkkeilin erittäin aktiivisesti ja sairastuin kovaan flunssaan. En malttanut olla poissa lenkkipoluilta kuin muutaman päivän ja lähdin ilmeisesti liian nopeasti lenkkeileemään. Tämä tapahtui lokakuussa. Marraskuussa alkoi epämääräiset rintakivut, joita yritin selitellä itselleni väärästä työasennosta johtuvaksi. Tein marraskuun alkupäivinä yli viiden kilometrin lenkin, jonka jälkeen olin täysin voimaton. Lähes nukahdin sohvalle. Yleensä olin lenkin jälkeen erittäin pirteä. Muutaman päivän päästä minulle tuli kova repäisevä rintakipu ja menin käymään terveyskeskuksessa. Siellä otettiin sydänfilmi, josta lääkäri totesi, ettei se ole ihan oppikirjoista, mutta normaalin rajoissa. Kävin terveystarkastuksessa. Siellä todettiin korkea kokonaiskolesteroli 7. Kävin rasitustestissä, jossa kahden minuutin jälkeen tuli muutoksia sydänkäyrään. Neljän minuutin polkemisen jälkeen testi keskeytettiin. Olin ihan puhki. Sitten sain lähetteen sairaalaan, jossa tutkittiin ultralla. Mitään ihmeempiä siinä ei lääkärin mukaan näkynyt, vain liian korkea syke, myös verenpaine oli koholla. Rintakivut vain jatkuivat ja kunto laski koko ajan. Sairaalan lääkäri kysyi, olenko halukas sydämen varjoainkuvaukseen ja toivoin, että siinä selviäisi syy tai ainakin kokeen jälkeen saisin jutella kardiologin kanssa muista mahdollisista syistä, mistä oireeni johtuivat. Mutta kuten jo aiemmin kerroin lääkäri totesi suonet puhtaiksi ja käski lähteä lenkille.
Minulla on edelleen rintakipuja, mutta sydämeni on todettu terveeksi. Alan itsekin uskoa, että minulla oli sydänlihastulehdus, joka ei ole jättänyt mitään jälkiä sydämeeni, mutta kunto on romahtanut lisää huonosti menneen varjoainekuvauksen ja turhan leikkauksen takia.
Yritän koko ajan tsempata itseäni olemaan niinkuin olisin terve, mutta kipu ei vain lopu.Kävin torstaina "kardiologilla" tai mikä konitohtori lie ollutkin. Hän vähätteli minua koko ajan ja yritti pistää sanoa sanoja suuhuni. Esim. hän sanoi: ne pistokset ja vihlaisut johtuvat tukirangasta. Sanoin ei minua pistä eikä vihlo, vaan kipu on koko ajan rintakehässä. Sitten hän sanoi: Eikös ahdistava kipu häviäkin kun lähdet liikkeelle (masennus). Sanoin edelleen, että kipu on koko ajan. Sitten hän yritti stressiä. Jonka jälkeen tuli vaihdevuosiepäilyt. Lääkäriä tuntui suututtavan sekin, kun sanoin työterveyslääkärin epäilyn sydänlihastulehtduksesta. Hän sanoi, että silloin tulee suuria muutoksia sydänkäyrään. Mutta, mutta... niinkuin työterveyslääkäri sanoi, tulehduksia on monenasteisia. Kun mikään mitä lääkäri ehdotti, hän alkoi puhua lääketieteellisillä termeillä, joten en ymmärtänyt mitä lie tarkoittanut. Kaiken huippu minusta oli se, että naisilla raistustesti antaa virheellisä tuloksia ja se että rinnat ovat mahdolliseti syynä siihen. Tuskin minulla, jolla rinnat eivät ole runsaat.
Tänään kävin kävelylenkillä. Aluksi tuntui ihan hyvältä, mutta parinsadan metrin kuluttua alkoi kipuilu rintakehässä kovempana ja väsähdin taas. Maanataina pitäisi olla töissä ja jaksaa tehdä töitä kunnolla. Saa nähdä, miten jaksan. - Sydän
Werde kirjoitti:
on sanonut oireideni perusteella, että minulla on sydänlihatulehdus.
Yritän koko ajan tsempata itseäni olemaan niinkuin olisin terve, mutta kipu ei vain lopu.tuo kyllä sydänlihastulehduksen ajatuksiini. Jospa siitä olisi jäänyt jotakin häikkää sydämeen, jota ei vain saada kiinni tutkimuksilla. Toivottavasti joku asiantuntija vastaa. Oletko kysynyt asiaa Naisensydän.fi - tohtorilla? Vastaukseen voi mennä 1-3 kk.
Hei, olethan jatkossa varovainen, jos tulee flunssa päälle!!!! Silloin kannattaa olla urheilematta ainakin kuukausi ja sittenkin aloittaa vain hidas kävely.
Tosi harmillista tuo saamasi kohtelu lääkärillä. Jos mahdollisesti vaihdat lääkäriä, sinun kannattaisi mielestäni tulostaa tämä kertomasi tarina ja näyttää lääkärille, silloin ei sanojasi voisi muuttaa mihinkään.
Olet saanut hyvät tutkimukset (ultra ja varjoainekuvaus), mutta tuskin nekään ovat kaiken kattavia, kuten syndrooma x:n ja spasmin kohdalla. - Werde
Sydän kirjoitti:
tuo kyllä sydänlihastulehduksen ajatuksiini. Jospa siitä olisi jäänyt jotakin häikkää sydämeen, jota ei vain saada kiinni tutkimuksilla. Toivottavasti joku asiantuntija vastaa. Oletko kysynyt asiaa Naisensydän.fi - tohtorilla? Vastaukseen voi mennä 1-3 kk.
Hei, olethan jatkossa varovainen, jos tulee flunssa päälle!!!! Silloin kannattaa olla urheilematta ainakin kuukausi ja sittenkin aloittaa vain hidas kävely.
Tosi harmillista tuo saamasi kohtelu lääkärillä. Jos mahdollisesti vaihdat lääkäriä, sinun kannattaisi mielestäni tulostaa tämä kertomasi tarina ja näyttää lääkärille, silloin ei sanojasi voisi muuttaa mihinkään.
Olet saanut hyvät tutkimukset (ultra ja varjoainekuvaus), mutta tuskin nekään ovat kaiken kattavia, kuten syndrooma x:n ja spasmin kohdalla.Kiitos sinulle vielä kerran ymmärtämisestä.
Kerron tässä aika hauskan tarinan, joka liittyy tukirankaan. Kun sain kuudennen lapseni, kävin ostamassa uuden uimapuvun pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Menin peilin eteen ja huomasin, että olen aika tuhdissa kunnossa. Aloition kovan jumpan käsipainoilla. Seuraavana päivänä alkoi rintakehällä tuntua outoja tuntemuksia ja ajattelin, että minulle tulee sydänkohtaus. Lopulta menin niin jumiin, etten meinannut päästä edes pitkälleen, enkä voinut edes päätä kääntää, että olisin voinut katsoa vauvaa, kun imetin häntä. Eli tiedän tarkkaan myös sen, miltä tuntuu rintakipu, joka johtuu tukirangasta. Tämä kipu ei ole samanlaista. Tosin tänään voin aika hyvin, paremmin kuin eilen. - mirimari
jatkoa edelliseen kirjoitti:
Kävin torstaina "kardiologilla" tai mikä konitohtori lie ollutkin. Hän vähätteli minua koko ajan ja yritti pistää sanoa sanoja suuhuni. Esim. hän sanoi: ne pistokset ja vihlaisut johtuvat tukirangasta. Sanoin ei minua pistä eikä vihlo, vaan kipu on koko ajan rintakehässä. Sitten hän sanoi: Eikös ahdistava kipu häviäkin kun lähdet liikkeelle (masennus). Sanoin edelleen, että kipu on koko ajan. Sitten hän yritti stressiä. Jonka jälkeen tuli vaihdevuosiepäilyt. Lääkäriä tuntui suututtavan sekin, kun sanoin työterveyslääkärin epäilyn sydänlihastulehtduksesta. Hän sanoi, että silloin tulee suuria muutoksia sydänkäyrään. Mutta, mutta... niinkuin työterveyslääkäri sanoi, tulehduksia on monenasteisia. Kun mikään mitä lääkäri ehdotti, hän alkoi puhua lääketieteellisillä termeillä, joten en ymmärtänyt mitä lie tarkoittanut. Kaiken huippu minusta oli se, että naisilla raistustesti antaa virheellisä tuloksia ja se että rinnat ovat mahdolliseti syynä siihen. Tuskin minulla, jolla rinnat eivät ole runsaat.
Tänään kävin kävelylenkillä. Aluksi tuntui ihan hyvältä, mutta parinsadan metrin kuluttua alkoi kipuilu rintakehässä kovempana ja väsähdin taas. Maanataina pitäisi olla töissä ja jaksaa tehdä töitä kunnolla. Saa nähdä, miten jaksan.Jatkan aiempaa kirjoitustani: Oletpa todella monista asioista jäänyt epätietoiseksi, eikä käyntisi kardiologillakaan auttanut. Merkillistä - minun kardiologini on kyllä tosi vakuuttava, ei ole tarvinnut yhtäkään käyntiä harmitella, eikä mitään syytä nimitellä häntä "konitohtoriksi"tms!
Työterveyslääkärin kyllä silloin aikanaan vaihdoin kun oli mahdollisuus ja sain hänestä hyvän tuen vaikeaan tilanteeseeni: dilatoiva kardiomyopatia, rytmihäiriöt (kammiolisälyönnit), astma, töissä ei sijaista, stressi. Koska kirjoituspöytätöidenkin hoitaminen kävi yli voimieni, pääsin yksilölliselle varhaiseläkkeelle.
No, minullahan oli selvä diagnoosi, mutta ei työstä vapautuminenkaan ensin pariin vuoteen mitään herkkuelämää ollut, mutta vähitellen - tämän ihanan kardiologini avulla - lääkkeet on saatu sovitetuksi niin, että hyvin selviän, eikä ole pelkoa tulevasta. Kard:lla käyn kaksi puolivuosittain. Lisäksi minulla kuulemma on ollut "onni onnettomuudessa" kun lääkkeet tehoavat sairauteeni. Asiat eivät ole aina itsestäänselvyyksiä.
Kokemuksia lääkäreiden sanomisista on karttunut lisää, kun työnnyn välillä terveyskeskukseen päästäkseni laajempiin labratutkimuksiin pikkurahalla. EKG:ssa oli viimeksi "ensimmäisen asteen blokki" ja jotain muuta. Tk:n lääkärin kommentti "ai sepelvaltimotauti, onko rintakipuja". Kardiologini kommentti:"no, jos tulee toisen asteen blokki, katsotaaan sitten, lääkkeitä voi järjestellä". TK:ssa verenpaine 195/85, tästä kommentti: "seurataan", käynniksi ehdotti "vuoden kuluttua". Kardiologin luona verenpaine 160/85, johon hän: "jos pari kiloa painonpudotusta, niin se menee varmaan sillä. Olen lievästi ylipainoinen, joten ehdotus oli aiheellinen. Verenpaineeni on aiemmin ollut mittauksissa vain yhden kerran tavoitteesta poikkeava.
Toivon todella, että saisit kipuihisi selityksen, sillä kuten kokemuksesta tiedän, epävarmuus saattaa moninkertaistaa tuntemukset.Puhumattakaan huonoista tutkimuskokemuksista.
Tsemppiä! - Vesa Papinaho
Werde kirjoitti:
Kun ajattelen itseäni ennen marraskuuta, olen vain varjo siitä. Ennen kävelin niin kovasti, ettei minua käytävilläkään ohitettu. Nyt hiippailen hiljaa kuin tosi vanha ja vaivainen ihminen.Onko sulle tehty sydämen mageetikuvaus. Ja oletko ollut kertaakaan erikoissairaan hodossa noiden ongelmien vuoksi. Minusta kun noi sun oireet on ihan selkeästi sydän perääisiä. Kunnon lasku. Ja lepopullsin nousu. On selkeät oireet johin voi liityä. Joko kilpirauhasen vaajaatoiminta. Tai sydämen vajaatoiminta. Piilevässä sydämmen vajaatominnassa on kyse juuri nimen omaan kyse tuosta. Potilas itse kyllä tunnistaa oireet. Mutta lääkärit eivät pidä niitä minään. Koska niitä ei näy rutiini tutkimuksissa. Esim; Mulla tutkittiin viisi vuotta haarakatkosta. Ja epäitiin rytmihäiriötä. Vasta mageetti kuvauksessa se paljastui vasemman kammion. Kammioseinämän liikakasvuksi. Mulla on ollut alkuun samoja oireita kun sulla. Mulla on siis keskivaikea sydämmen vajaatoiminta.
- Vesa Painhaho
Mulla sydän kammio seinämän liikakasvua. Joka aiheutuu lapsena todetun aorta vaivan jälki tilasta. Mulla todetiin Spasmitaipumus tossa keväällä varjoainekuvauksen jälkeen. Nykyisin mä saan sekä pikavaukutteisia nitroja sekä pikävaikutteisia nitroja. Tää Spasmitaipumus vaikuttaa mulla myös keuhkojen verenkierron tomintaan johon mä saan erikseen keuhkolääkkeen. Mulla esiintyy oireina lihaskramppeja ja jalat eivät enää jaksa nousta portaita tai pitkiä mäkiä ylös. Nää on siitä kiusallisia sairauksia. Että niitä ei voida hoitaa kokonaan pois. Vaan lääkehodossa tähdätään vain sydämmen suorituskyvyn ylläpitämiseen. Jonka pitäisi poistaa oireilua. Jos sulla on taustalla synnynnäinen sydän vika tai suvussasi on sydän vikaa. On syytä tehdä kaikki tutkimukset. Mua ei kontroloitu sydämmnen vuoksi vaikka tiedetiin että tulen sairastumaan aorta coarkaation jälki tilaan. Viime keväänä kaikki sitten selvisi ja nyt tilanne on jokin verran parempi. Mutta ei enää paras mahdollinen.
- 1+2
Voisiko olla magnesiumin puutetta mukana tuossa spasmitaipumuksessa? Se selittäisi myös noita lihaskramppeja, joita tosin monet lääkkeetkin tekevät sivuvaikutuksena, kuten myös jalkojen heikkoutta. Magnesium on erittäin turvallinen itsehoitolääke normaalilla munuaistoiminnalla varustetulle henkilölle ja siitä sydänkin vain tykkää, yliannostusta on käytännössä mahdoton saada järkevillä annoksilla. Suosittelen ainakin kokeilemaan, ei se mitään ota jos ei annakaan.
- Vesa Papinaho
1+2 kirjoitti:
Voisiko olla magnesiumin puutetta mukana tuossa spasmitaipumuksessa? Se selittäisi myös noita lihaskramppeja, joita tosin monet lääkkeetkin tekevät sivuvaikutuksena, kuten myös jalkojen heikkoutta. Magnesium on erittäin turvallinen itsehoitolääke normaalilla munuaistoiminnalla varustetulle henkilölle ja siitä sydänkin vain tykkää, yliannostusta on käytännössä mahdoton saada järkevillä annoksilla. Suosittelen ainakin kokeilemaan, ei se mitään ota jos ei annakaan.
Söin magesium valmisteita vuosia ja siitä ei ollut minulle mitään apua. Pasmitaipumuksessahan on kyse siitä että verisuonet vetäytyvät. Ja silloin kun sairaus on jo tässä vaiheessa. Aiheuttaa se ns. Hermosto oireita. Mulle niitä tulee jopa päähän. Kramppien hoitoon on mulle kokeiltu lihasrelaksanteja ja vitamiini sekä hivenaine valmisteita. Nitro lääke on tällähetkellä ainoa joka tehoaa. Mutta mulla varmaakin annostusta muutetaan. Koska karsin myös matalasta verenpaineesta. Nitron lisäys vaikuttaa myös paineen nousuun.
- Epäilevä
Kyllä minuakin ihmetyttää se, että samassa lausunnossa sanotaan, että "koronaarit ovat siistit". Sitten myhemmin samassa lausunnossa sanotaan, että "joka tapauksessa koronaaritautidiagnoosi mielestäni voidaan tehdä ja asianmukainen lääkehoito ehdottomasti tarpeen". Eli Simvastatin nostettiin 40mg x 1.
Lopetin kokonaan Simvastatinin edellisenkin, pienen annoksen ja voin paljon paremmin nyt. Nyt olen lopettanut myös verenpainelääkityksen (Diovan 160/12)kokonaan ja verenpaineeni on pysynyt hyvänä. Ehkä olisi hyvä käyttää lievää nesteenpoistolääkettä.
Minulla on tullut sellainen olo, että en voi oikein luottaa aina näihin asioihin, kun tuntuu, että lääkkeitä vain pitäisi välttämättä syödä varalta.- 18+11
Mitähän tämä kirjoituksesi taas todistaa? Kaikki olennaiset faktat puuttuvat, kuten a) ikä b) muut sairaudet c) oireet joiden vuoksi tutkittu. Ketään ei lähetetä sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen syyttä suotta, ja sitä käytännössä aina edeltää rasitus-EKG. Se että sepelvaltimot ovat puhtaat, on tietysti positiivista; et tarvitse pallolaajennusta tai ohitusleikkausta ja varmasti se on jäljellä olevan elinaikasi suhteen upea tieto. Sepelvaltimotauti tosin ei aina näy varjoainekuvauksessa, ainoastaan isojen haarojen ahtaumat näkyvät. Valtimoiden sisäpinnan kunto nähdään lopullisesti vasta ruumiinavauksessa, eli jos sepelvaltimotauti on vasta alkava, se ei välttämättä aiheuta varjoainekuvauksessa havaittavissa olevia kaventumia mutta voi esim. lisätä sepelvaltimoiden supistumistaipumusta (spasmi). Myös pelkästään pienissä sepelvaltimohaaroissa oleva tauti ei ole varjoainekuvauksella todettavissa eikä pallopaajennuksella hoidettavissa, mutta riittää aiheuttamaan oireita.
Ja lopuksi vielä, olet lopettanut kolesterolilääkityksen ja verenpainelääkityksen, ja mietit kuitenkin että "ehkä olisi hyvä käyttää lievää nesteenpoistolääkettä". Tämä jälleen pistää miettimään kotitohtoreiden järjenjuoksua, mihin terve muka nesteenpoistolääkettäkään tarvitsee? - Epäilevä
18+11 kirjoitti:
Mitähän tämä kirjoituksesi taas todistaa? Kaikki olennaiset faktat puuttuvat, kuten a) ikä b) muut sairaudet c) oireet joiden vuoksi tutkittu. Ketään ei lähetetä sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen syyttä suotta, ja sitä käytännössä aina edeltää rasitus-EKG. Se että sepelvaltimot ovat puhtaat, on tietysti positiivista; et tarvitse pallolaajennusta tai ohitusleikkausta ja varmasti se on jäljellä olevan elinaikasi suhteen upea tieto. Sepelvaltimotauti tosin ei aina näy varjoainekuvauksessa, ainoastaan isojen haarojen ahtaumat näkyvät. Valtimoiden sisäpinnan kunto nähdään lopullisesti vasta ruumiinavauksessa, eli jos sepelvaltimotauti on vasta alkava, se ei välttämättä aiheuta varjoainekuvauksessa havaittavissa olevia kaventumia mutta voi esim. lisätä sepelvaltimoiden supistumistaipumusta (spasmi). Myös pelkästään pienissä sepelvaltimohaaroissa oleva tauti ei ole varjoainekuvauksella todettavissa eikä pallopaajennuksella hoidettavissa, mutta riittää aiheuttamaan oireita.
Ja lopuksi vielä, olet lopettanut kolesterolilääkityksen ja verenpainelääkityksen, ja mietit kuitenkin että "ehkä olisi hyvä käyttää lievää nesteenpoistolääkettä". Tämä jälleen pistää miettimään kotitohtoreiden järjenjuoksua, mihin terve muka nesteenpoistolääkettäkään tarvitsee?Okei 18 11 !! Olen 73v. nainen.
Minähän vain ihmettelin lausunnon ristiriitaisuutta. Ko. lausunto oli vuodelta 2010, jolloin minulle tehtiin koronaari-CT-tutkimus ja siinä ilmeni, että LAD:n tyvessä on alle 40 % stenoosi, epäiltiin kuitenkin, että väsymysoireeni eivät johdu siitä. Samassa tutkimuksessa sivulöydöksenä oikean keuhkon keskilohkon sisällä 11 mm noduli,jota seurataan. Se ei kuitenkaan ole syöpää.
Ensimmäinen kliininen rasituskoe oli v.2008: normaali suorituskyky ja sykepainetulo, - ei oireita.
EKG on tehty useamman kerran, kuten rasituskoekin. EKG:ssä on todettu piikki, joka kuulemma kertoo korkeasta verenpaineesta, joka tuolloin oli 163/89. Syke on aina ollut matala n. 58-62. Korkea verenpaine aiheuttaa sen, että vasemman kammion seinämä on hieman paksuuntunut, sanoi lääkäri. Mutta eiköhän se ole muutenkin paksumpi kuin oikean.
V. 2009 taas rasituskoe, joka oli normaali. Tehtiin kuitenkin Holter-tutkimus myös.
Ei tyypillisiä koronaaritaudin oireita. Jossain vaiheessa huomattiin, että aortta- ja mitraaliläpät vähän vuotavat, asia on seurannassa.
Keuhkolääkäri toimitti minut unipolille v. 2011, jonka seurauksena sain C-PAP-laitteen. Paras keksintö tällä vuosituhannella. Vointini on koko ajan kohentunut ja väsymykseni kaikonnut. Totta kai olin väsynyt, kun minulla oli hengityskatkoksia; yksinkertaista eikö vain.
Ensimmäinen kolesterolimittaus v. 2008. Kok.kol. 5,5 HDL 1,17 LDL 3,7 Trig. 1,44.
Näillä arvoilla ruvettiin heti syömään kolesterolilääkettä, josta sain kovat jalkavaivat. Kokeiltiin aina uusia ja uusia. Mutta kuten olen todennut en enää syö niitä. Nyt pääsen kunnolla kävelemään ja nautin siitä. Käyn myös kerran viikossa kuntosalilla ja Tules kuntoryhmässä, sekä useana päivänä viikossa käyn kunnon lenkillä. Lenkin alussa täytyy mennä vähän hitaammin, mutta sitten kohtalaisen reipas meno onnistuu.
Seuraan verenpainettani säännöllisesti. Se on pysytellyt nyt 6 viikon ajan keskimäärin 158/69/65. Ei kai huonokaan, mutta toki ymmärrän, että tilanteeni huomioiden on aika rohkeaa jättää/kokeilla lääkitys pois. Alapaine on myös aina ollut alhainen.
Syön D-vitamiinia lähes 100 kv yksikköä sekä kalaöljykapseleita, joissa on omega 3,6 ja 9 oikeassa suhteessa. Syön terveellisesti....mitä vielä.
Katsotaan nyt eteenpäin! Eikö kuitenkin ole tärkeää, että tunnen oloni hyväksi ja onnelliseksi.Terveisin kotitohtori. - 18+11
Epäilevä kirjoitti:
Okei 18 11 !! Olen 73v. nainen.
Minähän vain ihmettelin lausunnon ristiriitaisuutta. Ko. lausunto oli vuodelta 2010, jolloin minulle tehtiin koronaari-CT-tutkimus ja siinä ilmeni, että LAD:n tyvessä on alle 40 % stenoosi, epäiltiin kuitenkin, että väsymysoireeni eivät johdu siitä. Samassa tutkimuksessa sivulöydöksenä oikean keuhkon keskilohkon sisällä 11 mm noduli,jota seurataan. Se ei kuitenkaan ole syöpää.
Ensimmäinen kliininen rasituskoe oli v.2008: normaali suorituskyky ja sykepainetulo, - ei oireita.
EKG on tehty useamman kerran, kuten rasituskoekin. EKG:ssä on todettu piikki, joka kuulemma kertoo korkeasta verenpaineesta, joka tuolloin oli 163/89. Syke on aina ollut matala n. 58-62. Korkea verenpaine aiheuttaa sen, että vasemman kammion seinämä on hieman paksuuntunut, sanoi lääkäri. Mutta eiköhän se ole muutenkin paksumpi kuin oikean.
V. 2009 taas rasituskoe, joka oli normaali. Tehtiin kuitenkin Holter-tutkimus myös.
Ei tyypillisiä koronaaritaudin oireita. Jossain vaiheessa huomattiin, että aortta- ja mitraaliläpät vähän vuotavat, asia on seurannassa.
Keuhkolääkäri toimitti minut unipolille v. 2011, jonka seurauksena sain C-PAP-laitteen. Paras keksintö tällä vuosituhannella. Vointini on koko ajan kohentunut ja väsymykseni kaikonnut. Totta kai olin väsynyt, kun minulla oli hengityskatkoksia; yksinkertaista eikö vain.
Ensimmäinen kolesterolimittaus v. 2008. Kok.kol. 5,5 HDL 1,17 LDL 3,7 Trig. 1,44.
Näillä arvoilla ruvettiin heti syömään kolesterolilääkettä, josta sain kovat jalkavaivat. Kokeiltiin aina uusia ja uusia. Mutta kuten olen todennut en enää syö niitä. Nyt pääsen kunnolla kävelemään ja nautin siitä. Käyn myös kerran viikossa kuntosalilla ja Tules kuntoryhmässä, sekä useana päivänä viikossa käyn kunnon lenkillä. Lenkin alussa täytyy mennä vähän hitaammin, mutta sitten kohtalaisen reipas meno onnistuu.
Seuraan verenpainettani säännöllisesti. Se on pysytellyt nyt 6 viikon ajan keskimäärin 158/69/65. Ei kai huonokaan, mutta toki ymmärrän, että tilanteeni huomioiden on aika rohkeaa jättää/kokeilla lääkitys pois. Alapaine on myös aina ollut alhainen.
Syön D-vitamiinia lähes 100 kv yksikköä sekä kalaöljykapseleita, joissa on omega 3,6 ja 9 oikeassa suhteessa. Syön terveellisesti....mitä vielä.
Katsotaan nyt eteenpäin! Eikö kuitenkin ole tärkeää, että tunnen oloni hyväksi ja onnelliseksi.Terveisin kotitohtori.Onko nyt niin, että väsymys on ollut ainoa syy tutkimuskierrokselle vai eikö tosiaan mitään muuta sydänperäistä tai sellaiseksi epäiltyä oiretta ole?
Vasemman kammion paksuuntuminen eli hypertrofia (LVH) on pitkään jatkuneen verenpainepainetaudin, ikääntymisen ja muiden oheissairauksien tyypillinen seuraus. Se ei ole oireena viaton, vaan altistaa mm. äkkikuolemalle ja pahentuessaan häiritsee vasemman kammion supistumista; voi siis käytännössä johtaa vajaatoimintaan. Sen käytännössä ainoa tehokas itsehoito on verenpaineen hallinta, paksuuntuminen on yleensä ainakin osittain palautuvaa.
Ymmärrän tuon kolesterolilääkkeen poisjätön, jos se aiheutti oireita. Myös kolesterolin alentamisen hyöty iäkkäillä naisilla on erittäin ristiriitaista tutkimusten valossa. Sen sijaan en käsitä alkuunkaan, minkä takia se verenpainelääkitys piti lopettaa? Ja edelleenkin, mihin vaivaan sitä nesteenpoistolääkettä sitten tarvittaisiin? - Epäilevä
18+11 kirjoitti:
Onko nyt niin, että väsymys on ollut ainoa syy tutkimuskierrokselle vai eikö tosiaan mitään muuta sydänperäistä tai sellaiseksi epäiltyä oiretta ole?
Vasemman kammion paksuuntuminen eli hypertrofia (LVH) on pitkään jatkuneen verenpainepainetaudin, ikääntymisen ja muiden oheissairauksien tyypillinen seuraus. Se ei ole oireena viaton, vaan altistaa mm. äkkikuolemalle ja pahentuessaan häiritsee vasemman kammion supistumista; voi siis käytännössä johtaa vajaatoimintaan. Sen käytännössä ainoa tehokas itsehoito on verenpaineen hallinta, paksuuntuminen on yleensä ainakin osittain palautuvaa.
Ymmärrän tuon kolesterolilääkkeen poisjätön, jos se aiheutti oireita. Myös kolesterolin alentamisen hyöty iäkkäillä naisilla on erittäin ristiriitaista tutkimusten valossa. Sen sijaan en käsitä alkuunkaan, minkä takia se verenpainelääkitys piti lopettaa? Ja edelleenkin, mihin vaivaan sitä nesteenpoistolääkettä sitten tarvittaisiin?En minäkään käsitä, miksi lopetin sen veenpainelääkityksen.
Kai se oli vain tyhmää kokeilua, että pysyykö verenpaine hyvänä ja eihän se niin paljon noussut, mutta aloin tuntea sen olossani: hengästytti ja puristi rinnasta.
Minun täytyy tunnustaa, että minulla on myös Bisoprolol 5 mg 1 aamulla ja se Diovan Comp 160 mg/12,5 mg sekä Nitro 0,5 mg. Nitroja en ole tarvinnut.
TÄNÄ AAMUNA OTIN SIIS MOLEMMAT PILLERIT!!
Ja kun ottaa vielä huomioon, että nuo lääkkeet ovat toimineet tosi hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia. (Hyvälle omalääkärilleni en kyllä kehtaa kertoa tästä) .
Haluaisin tietää, miksi tuo Bisoprolol, kun minulla on muutenkin niin alhainen pulssi.
Löysin v. 2003:n potilaskertomuksen. Siinä jo puhutaan verenpaineestani, joka olisi vaivannut minua 2-3 vuotta; lääkkeeksi Dilmin depot 120 mg 0,5 x 2 päivässä. Oli ollut huonovointisuutta ja verenpaine korkealla ja pienessäkin rasituksessa kylmähikisyyttä. Tuon inhottavan KYLMÄHIKISYYDEN muistan oikein hyvin ja huonon etovan olon.
Tuolloin olin käynyt lääkärissä poikkeavan laihtumisen vuoksi (R63.4). Oli labrakokeita, virtsan Metnef ja vatsan ultra.
V. 2008 Kliininen rasituskoe ( josta kerroin jo aikaisemmin), oireena ollut VÄSYMYS ja rintatuntemuksia rasituksessa. Kokeessa ei kuitenkaan edes maksimaalisessa rasituksessa oireita!
Katsoin nyt sitten tarkemmin tuon v. 2010 Koronaari CT:n eli :"LAD:n tyvialueella skleroosia ja seinämät tromboosia, joka aavistuksen kaventaa luumenia, stenoosi % kuitenkin alle 40%. Muuten koronaarit siistit." Diagnoosi 125 MCC Tästähän purnasin.
Voisitko kertoa minulle, mitä tuo lainauslause kokonaisuudessaan tarkoittaa.
Niin vielä tuosta nesteenpoistolääkkeestä. Sitähän on tuossa Diovan Compissakin. Ajoittain, harvoin nimittäin, kaikesta huolimatta saattaa verenpaineeni nousta hetkellisesti, pyysin omalääkäriäni arvioimaan lääkkeen tehoa, hän määräsi Hydrex semi 25 mg. Eipä tuota ole tullut otettua, vaikka joskus on vähän "turvokki" olo. Ja jos otan sitä, minulla vetää jalkapohjista suoni. Ei kai se ole tarpeellinen ja eikös se vie kaliumin verestä. Kerran vuodessa otetaan kokeita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 76909