"Ylityötä saadaan teettää enintään 138 tuntia neljän kuukauden ajanjakson aikana, kuitenkin enintään 250 tuntia kalenterivuodessa." (Työaikalaki, luku 4, 19 §)
Olenko ymmärtänyt oikein, että en riko lakia, jos suostun tekemään ylitöitä enemmän kuin yllä mainitut rajat? Tällä hetkellä jo tuo 250h menee rikki neljässä kuukaudessa. Rikonko mitään lakia?
Työaikalaki
4
303
Vastaukset
- xenkki
Ylityörajat on säädetty työntekijän suojelemiseksi. Ylityötä tehdään työnantajan aloitteesta. Työnantaja vastaa siitä, että työaikalakia noudatetaan. Seuraamukset sen rikkomisesta tulevat työnantajalle.
https://tyoelama.duunitori.fi/hyoty-laittomasta-ylityosta-valtion-kassaan/ - Ylityöntekijä
Toistaiseksi vielä jaksaa painaa pitkää päivää, mutta työnantajan toiminta alkaa olla niin harmaalla alueella, että kyllä tässä pitää samalla uutta työpaikkaa etsiä.
- VastausLöytyyVasemmalta
Jos rajat huolettavat, kannattaa tarkistaa mitä alan TES sanoo ylitöiden seurannasta.
Laki määrittelee seurannan 4 kk jaksoissa, mutta TES:ssä on voitu sopia esim. kalenterivuoden pituisesta seurannasta. Eli, jos tuollainen vuoden seuranta aika on sovittuna voi koko vuoden yli työt tehdä vaikka parissa kolmessa kuukaudessa ja siihen ei ole muilla mitään sanomista, kunhan lepoajat toteutuvat. - Ylityöntekijä
Alalla ei ole TES:sta. Sinänsä minua ei kiinnosta, jos minulla teetetään liikaa töitä kunhan siitä maksetaan enkä itse riko mitään lakia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1105054Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744321599- 1931152
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111133Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk181064Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861020Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47941- 64931
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64836