Kun alussa oli vain yksi ihminen ja vedenpaisumuksenkin jälkeen vain kahdeksan, niin ihmiskunnana lisääntyessä on sielujen määräkin lisääntynyt monimiljardiseksi.
Missä vaiheessa tuo sielu ihmiseen tulee; hedelmöittymisen hetkellä, sikiönä ollessa vaiko vasta syntymisen hetkellä? Vai jonain muuna ajankohtana?
Kuinka iso sieluvarasto Jumalalla on ja millaisessa tietoisuuden tilassa nuo sielut ovat ennen ihmiseksi tuloaan?
Voiko nuo sielut kieltäytyä tulemasta ihmisiin, sillä sehän on samalla suuri riski ikuista taivaselämää ajatellen?
S I E L U S T A
36
917
Vastaukset
että jo ihan alusta ihmistaimi on Jumalan luoma, persoonallinen yksilönsä, henki sielu, jolle sitten alkaa kehittyä sellainen ruumis, jonka Jumala antaa.
- theos
Ihminen saa alkunsa siittiön hedelmöittäessä munasolu. Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan luomisen kanssa. Tarkoitatko, että tuossa yhteydessä Jumala pistää hedelmöittyneeseen munasoluun sielun?
Onko sielut ennen ihmiseen tuloaan älyllisiä itsenäisiä olentoja?
Kommunikoivatko ne ympärillä olevin muiden olentojen kanssa?
Voivatko ne kieltäytyä ihmisruumiiseen siirtymisestä?
Onko noita 'käyttämättömiä' sieluja paljonkin vielä varastossa?
Elääkö ne taivaassa vai lähempänä helvettiä? theos kirjoitti:
Ihminen saa alkunsa siittiön hedelmöittäessä munasolu. Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan luomisen kanssa. Tarkoitatko, että tuossa yhteydessä Jumala pistää hedelmöittyneeseen munasoluun sielun?
Onko sielut ennen ihmiseen tuloaan älyllisiä itsenäisiä olentoja?
Kommunikoivatko ne ympärillä olevin muiden olentojen kanssa?
Voivatko ne kieltäytyä ihmisruumiiseen siirtymisestä?
Onko noita 'käyttämättömiä' sieluja paljonkin vielä varastossa?
Elääkö ne taivaassa vai lähempänä helvettiä?Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Hän on se, joka luo, luo koko ajan. Ilman Häntä ei ole mitään.
Kaikkeen ei ole vastausta. Jumalan teot ovat selittämättömät.
Ihminen on iankaikkisuusolento, ja luotu elämään yhteydessä Luojaansa.Victoria777 kirjoitti:
Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Hän on se, joka luo, luo koko ajan. Ilman Häntä ei ole mitään.
Kaikkeen ei ole vastausta. Jumalan teot ovat selittämättömät.
Ihminen on iankaikkisuusolento, ja luotu elämään yhteydessä Luojaansa."Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme."
Hepr. 4:12
- sdf
E tiä. Mutta tässä jotain raamatusta.
Luuk. 1:15
Jo äitinsä kohdusta asti hän on täynnä Pyhää Henkeä.
Gal. 1:
15. Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä,
Jes. 49:1
Kun vielä olin äitini kohdussa, hän antoi minulle nimen.
Ps. 139:
13. Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut.
Joista viimeisin voisi ehkä viitata siihen, että Jumala luo ihmisen kohdussa, mutta
1.Kor. 24:
7. Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta, jonka hän jo ennen aikojen alkua on määrännyt meidän kirkkaudeksemme.
Tästä jakeesta jää sellanen olo, että ennen ku aika alko kulkeen, Jumala tiesi meistä ja oli just meille määrännyt tämän viisauden kirkkaudeksemme.- theos
Noiden jakeiden tarkoitus oli ilmeisesti viitata siihen, että uskot Jumalan laittavan sielun ihmisruumiiseen kohdussa. Voisitko vastata loppuihin esittämääni kysymyksiin/pohdintoihin?
- sdf
theos kirjoitti:
Noiden jakeiden tarkoitus oli ilmeisesti viitata siihen, että uskot Jumalan laittavan sielun ihmisruumiiseen kohdussa. Voisitko vastata loppuihin esittämääni kysymyksiin/pohdintoihin?
Tarkoitin, että ainakin sikiövaiheessa ihmisessä lienee sielu ja viimeinen siteeraamani jae näyttäisi siltä, että jo ennen aikojen alkua Jumala on tiennyt että me olemme juuri tällaisia kuin olemme.
Enempää ei kyllä mieleeni nouse. Ei kykene vastaamaan siis kun ei tiedä...
Kerron jos kolahtaa.. :)
- nessi
Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä sielusta. Itselläni on ihan oma teoria, mikä nyt ei liity mitenkään raamatun tms. teoriaan, tai on ehkä koottu useista eri teorioista. Jonkinlainen päähänpinttymä kai.. Ajattelisin että sielu on se elämän liekki, joka antaa ihmiselle elämän. Kun se liekki sammuu, niin ihminen kuolee. Maallinen ruumis jää, mutta sielu siirtyy "rajan taakse". Tämän teoriani mukaan siis kaikilla elollisilla, kasveilla ja eläimillä on myös sielu. Sieluttomia ovat ainoastaan elottomat materiaalit. Minä en ole ajatellut, että sielulla olisi jonkinlainen oma tahto, vaan Jumala tms.. isompi voima ohjailee niitä.
Mutta kiinnostaa tosiaan kuulla mitä raamatussa kerrotaan sielusta, itse kun en ole saanut sitä luettua. - B.Lily
Mistä tiedät kuka olet? Miksi tunnet itsesi erilliseksi olennoksi, erilliseksi luonnosta, erilliseksi muista ihmisistä? Mistä "tietoisuus" on tullut osaksi sinua?
Seli-seli ja höpö-höpö: tietenkin ajatusTOIMINTA muodostuu sähkökemiallisista prosesseista aivoissamme, mutta PROSESSIT eivät selitä näitten prosessien SISÄLTÖJÄ. Kun siis vastaat yllä esittämiini kysymyksiin, voit ryhtyä funtsaamaan sitä sielun syntyä.
Oma ehdotukseni: mene ja tutki Jungin kehittelemää käsitettä "kollektiivisesta alitajunnasta" ja palaa sitten uusin argumentein tänne keskustelemaan.
Iloisin terveisin,
Black Lily- theos
Et lainkaan vastannut kysymyksiini, vaikka kommentoit avaustani. Tapa se on tuokin.
Mitä tulee esittämiisi mielipiteisiin, niin ihmisen tietoisuus ei ole todiste minkäänlaisesta Jumalalta annetusta sielusta. Onhan apinallakin tietoisuus itsestään ja DNA:kin lähes sama kuin ihmisellä. Ei kai taivaassasi apinoita ole?
Sinä voit puolestani keskustella täällä niillä henkisillä ja tiedollisilla eväillä, joilla olet varustettu. Ei se minua haittaa. ;) - B.Lily
theos kirjoitti:
Et lainkaan vastannut kysymyksiini, vaikka kommentoit avaustani. Tapa se on tuokin.
Mitä tulee esittämiisi mielipiteisiin, niin ihmisen tietoisuus ei ole todiste minkäänlaisesta Jumalalta annetusta sielusta. Onhan apinallakin tietoisuus itsestään ja DNA:kin lähes sama kuin ihmisellä. Ei kai taivaassasi apinoita ole?
Sinä voit puolestani keskustella täällä niillä henkisillä ja tiedollisilla eväillä, joilla olet varustettu. Ei se minua haittaa. ;)>>Et lainkaan vastannut kysymyksiini, vaikka kommentoit avaustani. Tapa se on tuokin.>>
Et lainkaan ymmärtänyt argumenttieni sisältöä, mutta tapa se on tuokin - siis laittaa vastapuolen syyksi oma ymmärtämättömyys. Joillekin tärkeintä on rakentaa kanssakeskustelijasta "olkiukko" ja olettaa tälle tietty elämänkatsomus, vaikka oletus olisikin tuulesta temmattu. Kusettaa voi itseään niin monella tavalla.
>>Mitä tulee esittämiisi mielipiteisiin, niin ihmisen tietoisuus ei ole todiste minkäänlaisesta Jumalalta annetusta sielusta.>>
Kuka on puhunutkaan mistään Jumalan antamasta sielusta, häh? Kysyn vaan. Minä puhun siitä, että kysymyksesi ei ole relevantti, ellet itse ensin määrittele, mitä "sielulla" tässä tapauksessa tarkoitat.
"Sielutieteellä" viitataan suoraan PSYKOLOGIAAN. Psykologisessa kontekstissa taas sana "sielu" rinnastetaan usein mm. ihmisen tiedostavaan minään, tietoisuuteen.
>>Onhan apinallakin tietoisuus itsestään ja DNA:kin lähes sama kuin ihmisellä.>>
Onko apinalla tietoisuus itsestään??!! Tuo on täysin uutta. Mihin tutkimukseen viittaat tällä väitteelläsi?
>>Ei kai taivaassasi apinoita ole?>>
Mitä tarkoitat "taivaalla"?
>>Sinä voit puolestani keskustella täällä niillä henkisillä ja tiedollisilla eväillä, joilla olet varustettu. Ei se minua haittaa. ;)>>
Niin teenkin. Millaiset "henkiset eväät" olet antanut rakentamallesi olkiukolle? Olisi mielenkiintoista tietää... ;-D - theos
B.Lily kirjoitti:
>>Et lainkaan vastannut kysymyksiini, vaikka kommentoit avaustani. Tapa se on tuokin.>>
Et lainkaan ymmärtänyt argumenttieni sisältöä, mutta tapa se on tuokin - siis laittaa vastapuolen syyksi oma ymmärtämättömyys. Joillekin tärkeintä on rakentaa kanssakeskustelijasta "olkiukko" ja olettaa tälle tietty elämänkatsomus, vaikka oletus olisikin tuulesta temmattu. Kusettaa voi itseään niin monella tavalla.
>>Mitä tulee esittämiisi mielipiteisiin, niin ihmisen tietoisuus ei ole todiste minkäänlaisesta Jumalalta annetusta sielusta.>>
Kuka on puhunutkaan mistään Jumalan antamasta sielusta, häh? Kysyn vaan. Minä puhun siitä, että kysymyksesi ei ole relevantti, ellet itse ensin määrittele, mitä "sielulla" tässä tapauksessa tarkoitat.
"Sielutieteellä" viitataan suoraan PSYKOLOGIAAN. Psykologisessa kontekstissa taas sana "sielu" rinnastetaan usein mm. ihmisen tiedostavaan minään, tietoisuuteen.
>>Onhan apinallakin tietoisuus itsestään ja DNA:kin lähes sama kuin ihmisellä.>>
Onko apinalla tietoisuus itsestään??!! Tuo on täysin uutta. Mihin tutkimukseen viittaat tällä väitteelläsi?
>>Ei kai taivaassasi apinoita ole?>>
Mitä tarkoitat "taivaalla"?
>>Sinä voit puolestani keskustella täällä niillä henkisillä ja tiedollisilla eväillä, joilla olet varustettu. Ei se minua haittaa. ;)>>
Niin teenkin. Millaiset "henkiset eväät" olet antanut rakentamallesi olkiukolle? Olisi mielenkiintoista tietää... ;-DNegatiivisesta luonteestaan ja vähäisestä informaatiosisällöstään (esittämiäni kysymyksiä ajatellen) huolimatta tämä jatkokommenttisi henkii kuitenkin hieman laajempaa ajattelukykyä (siinä 'olkinukkesi'), kuin alkuun se antoi ymmärtää.
Tämä palsta on helluntailaisten keskustelupalsta ja helluntailaiseen maailmankatsomukseen kuuluu usko kuolemattomasta sielusta (ihmisruumiin sisällä oleva erillinen henkiolento).
Jos itselläsi on erilainen käsitys sielusta kuin helluntailaisilla yleensä, niin miksi vaivaudut esittämään epämääräistä kommentointia?
>>Onko apinalla tietoisuus itsestään??!! Tuo on täysin uutta. Mihin tutkimukseen viittaat tällä väitteelläsi?>Mitä tarkoitat "taivaalla"? - B.Lily
theos kirjoitti:
Negatiivisesta luonteestaan ja vähäisestä informaatiosisällöstään (esittämiäni kysymyksiä ajatellen) huolimatta tämä jatkokommenttisi henkii kuitenkin hieman laajempaa ajattelukykyä (siinä 'olkinukkesi'), kuin alkuun se antoi ymmärtää.
Tämä palsta on helluntailaisten keskustelupalsta ja helluntailaiseen maailmankatsomukseen kuuluu usko kuolemattomasta sielusta (ihmisruumiin sisällä oleva erillinen henkiolento).
Jos itselläsi on erilainen käsitys sielusta kuin helluntailaisilla yleensä, niin miksi vaivaudut esittämään epämääräistä kommentointia?
>>Onko apinalla tietoisuus itsestään??!! Tuo on täysin uutta. Mihin tutkimukseen viittaat tällä väitteelläsi?>Mitä tarkoitat "taivaalla"?>>Tämä palsta on helluntailaisten keskustelupalsta ja helluntailaiseen maailmankatsomukseen kuuluu usko kuolemattomasta sielusta (ihmisruumiin sisällä oleva erillinen henkiolento).
Jos itselläsi on erilainen käsitys sielusta kuin helluntailaisilla yleensä, niin miksi vaivaudut esittämään epämääräistä kommentointia?>>
Mielestäni kommentointini ei ole "epämääräistä", vaan nimenomaan esittämäsi kysymykset ovat epämääräisiä. Ensinnäkin lähdet olettamuksesta, että helluntailaisuus olisi jokin yhtenäinen oppi, jossa käsitys sielusta ja taivaasta olisi yhtenevä.
Mikäli mielestäsi näin on, kuulisin sen nyt mielelläni. Kuulisin myös sen jälkeen mielelläni joidenkin helluntailaisten kommentit näihin sinun itsesi rakentamiin käsityksiin...
Ensinnäkin puhut "sielusta" kuolemattomana henkiolentona tarkentamatta, mitä tällä tarkoitat. Itse olenkin jo viitannut käsitykseen "tietoisuudesta" sielun käsitteenä.
Apinan sielunelämästä taas: en nyt lähde selittämään sinulle juurta jaksain, mitä tietoisuudella tarkoitetaan suhteessa ajatteluun, ympäristön hahmottamiseen ja elämänkatsomukseen, mutta en ole törmännyt vielä tutkimukseen, jossa olisi kyetty osoittamaan että apinat olisivat kykeneviä tiedostamaan itseään yksilöinä ja elämänkatsomuksen omaavina, ajattelevina olentoina.
>>En jaksaisi lähteä saivartelemaan tämän palstan yhden keskeisimmän opillisen käsityksen suhteen. Oma halusi siihen ei anna vakuuttavaa kuvaa kyvystäsi älylliseen debattiin.>>
Kyse ei ole saivastelusta, vaan tavasta jolla oletat asioitten olevan ja tähän omaan oletukseesi perustuvaan debattiin. Mikäli väittelet pelkästään omista oletuksistasi käsin ilman että kerrot niitä kanssakeskustelijoille, ei keskustelussa ole mitään mieltä.
>>Mutta.... helluntailaisille taivas on paikka, johon hyvät sielut kuoleman jälkeen menevät. Ne ovat ikäänkuin Aabrahamin helmassa lähellä Jumalaansa ikuisen onnen ja autuuden tilassa vastakohtana helvetin ikuiselle kärsimykselle.>>
Saattaa olla, mutta kyse onkin siitä, miten SINÄ ymmärrät asian? Helluntailaisuuspalstan keskusteluissa olen huomannut, kyse on keskustelijoitten omista käsityksistä, eikä mitään yksiselitteistä dogmia tässäkään suhteessa tunnu olevan.
>>Toivon sinun nostavan keskustelusi tasoa kehittävämmäksi ja enemmän eteenpäivieväksi = rakentavaksi, jos haluat jatkossakin vaihtaa näkemyksiä.>>
Vaadit samaa kuin muutkin uskovat. Kun penään tarkennuksia epämääräisiin väitteisiin ja oletuksiin, reaktio on yleensä se, että minut koetaan "vaikeaksi" ja "ymmärtämättömäksi" keskustelijaksi. Keskustelua on vaikeaa "rakentaa" tai "viedä eteenpäin", mikäli jo pelkkä aloitus pitää sisällään kirjoittajasta itsestään lähtöisin olevia oletuksia. - theos
B.Lily kirjoitti:
>>Tämä palsta on helluntailaisten keskustelupalsta ja helluntailaiseen maailmankatsomukseen kuuluu usko kuolemattomasta sielusta (ihmisruumiin sisällä oleva erillinen henkiolento).
Jos itselläsi on erilainen käsitys sielusta kuin helluntailaisilla yleensä, niin miksi vaivaudut esittämään epämääräistä kommentointia?>>
Mielestäni kommentointini ei ole "epämääräistä", vaan nimenomaan esittämäsi kysymykset ovat epämääräisiä. Ensinnäkin lähdet olettamuksesta, että helluntailaisuus olisi jokin yhtenäinen oppi, jossa käsitys sielusta ja taivaasta olisi yhtenevä.
Mikäli mielestäsi näin on, kuulisin sen nyt mielelläni. Kuulisin myös sen jälkeen mielelläni joidenkin helluntailaisten kommentit näihin sinun itsesi rakentamiin käsityksiin...
Ensinnäkin puhut "sielusta" kuolemattomana henkiolentona tarkentamatta, mitä tällä tarkoitat. Itse olenkin jo viitannut käsitykseen "tietoisuudesta" sielun käsitteenä.
Apinan sielunelämästä taas: en nyt lähde selittämään sinulle juurta jaksain, mitä tietoisuudella tarkoitetaan suhteessa ajatteluun, ympäristön hahmottamiseen ja elämänkatsomukseen, mutta en ole törmännyt vielä tutkimukseen, jossa olisi kyetty osoittamaan että apinat olisivat kykeneviä tiedostamaan itseään yksilöinä ja elämänkatsomuksen omaavina, ajattelevina olentoina.
>>En jaksaisi lähteä saivartelemaan tämän palstan yhden keskeisimmän opillisen käsityksen suhteen. Oma halusi siihen ei anna vakuuttavaa kuvaa kyvystäsi älylliseen debattiin.>>
Kyse ei ole saivastelusta, vaan tavasta jolla oletat asioitten olevan ja tähän omaan oletukseesi perustuvaan debattiin. Mikäli väittelet pelkästään omista oletuksistasi käsin ilman että kerrot niitä kanssakeskustelijoille, ei keskustelussa ole mitään mieltä.
>>Mutta.... helluntailaisille taivas on paikka, johon hyvät sielut kuoleman jälkeen menevät. Ne ovat ikäänkuin Aabrahamin helmassa lähellä Jumalaansa ikuisen onnen ja autuuden tilassa vastakohtana helvetin ikuiselle kärsimykselle.>>
Saattaa olla, mutta kyse onkin siitä, miten SINÄ ymmärrät asian? Helluntailaisuuspalstan keskusteluissa olen huomannut, kyse on keskustelijoitten omista käsityksistä, eikä mitään yksiselitteistä dogmia tässäkään suhteessa tunnu olevan.
>>Toivon sinun nostavan keskustelusi tasoa kehittävämmäksi ja enemmän eteenpäivieväksi = rakentavaksi, jos haluat jatkossakin vaihtaa näkemyksiä.>>
Vaadit samaa kuin muutkin uskovat. Kun penään tarkennuksia epämääräisiin väitteisiin ja oletuksiin, reaktio on yleensä se, että minut koetaan "vaikeaksi" ja "ymmärtämättömäksi" keskustelijaksi. Keskustelua on vaikeaa "rakentaa" tai "viedä eteenpäin", mikäli jo pelkkä aloitus pitää sisällään kirjoittajasta itsestään lähtöisin olevia oletuksia.Alamme pääsemään keskusteluyhteydessä lähemmäs toisiamme.
>>Ensinnäkin lähdet olettamuksesta, että helluntailaisuus olisi jokin yhtenäinen oppi, jossa käsitys sielusta ja taivaasta olisi yhtenevä.>Ensinnäkin puhut "sielusta" kuolemattomana henkiolentona tarkentamatta, mitä tällä tarkoitat.>Mikäli väittelet pelkästään omista oletuksistasi käsin ilman että kerrot niitä kanssakeskustelijoille, ei keskustelussa ole mitään mieltä.>Vaadit samaa kuin muutkin uskovat. Kun penään tarkennuksia epämääräisiin väitteisiin ja oletuksiin, reaktio on yleensä se, että minut koetaan "vaikeaksi" ja "ymmärtämättömäksi" keskustelijaksi. Keskustelua on vaikeaa "rakentaa" tai "viedä eteenpäin", mikäli jo pelkkä aloitus pitää sisällään kirjoittajasta itsestään lähtöisin olevia oletuksia. - B.Lily
theos kirjoitti:
Alamme pääsemään keskusteluyhteydessä lähemmäs toisiamme.
>>Ensinnäkin lähdet olettamuksesta, että helluntailaisuus olisi jokin yhtenäinen oppi, jossa käsitys sielusta ja taivaasta olisi yhtenevä.>Ensinnäkin puhut "sielusta" kuolemattomana henkiolentona tarkentamatta, mitä tällä tarkoitat.>Mikäli väittelet pelkästään omista oletuksistasi käsin ilman että kerrot niitä kanssakeskustelijoille, ei keskustelussa ole mitään mieltä.>Vaadit samaa kuin muutkin uskovat. Kun penään tarkennuksia epämääräisiin väitteisiin ja oletuksiin, reaktio on yleensä se, että minut koetaan "vaikeaksi" ja "ymmärtämättömäksi" keskustelijaksi. Keskustelua on vaikeaa "rakentaa" tai "viedä eteenpäin", mikäli jo pelkkä aloitus pitää sisällään kirjoittajasta itsestään lähtöisin olevia oletuksia.>>Väitteesi siitä, ettei helluntailaiset pyrkisi yhteiseen oppiin eli uskontunnustukseen on kuitenkin ristiriidassa tämän linkin kanssa:
http://www.espoohsrk.fi/html/uskontunnustus.htm>>
En "väitä" tämän asian suhteen yhtään mitään, vaan nojaudun omiin kokemuksiini helluntailaisista. Pyrkimystä tietenkin saattaa olla, mutta onko tuo tavoite mielestäsi saavutettu? Keskuteluissa helluntailaisten kanssa huomaan, että ei ole.
>>Tarkoitan tällä sitä vanhaa ja perinteistä minikettä sille, että ihmisessä on jokin erillinen henki joka ei kuole, vaan elää ikuisesti. Joko taivaassa tai helvetissä. Näistä kahdesta vaihtoehdosta on kristinuskossa julistettu kautta vuosisatojen.>>
Aivan, ja sielun käsite alkaa mielenkiintoisella tavalla lähestyä sitä, mitä viime vuosina on löydetty tutkittaessa ihmisen tietoisuutta. Uskonnollinen käsitys itsenäisestä "hengestä" ruumiissa ei välttämättä olekaan niin kaukaa haettu.
Se onkin sitten eri asia, mitä itsekukin "taivaan" ja "helvetin" käsitteillä ymmärtää. Tunnut kuitenkin itse tekevän sangen fundamentalistisia tulkintoja. Helluntailaisten ystävieni kanssa keskustellessa olen taas huomannut, että todellakin liberaalimpia ja symbolistisempiakin tulkintoja kannatetaan myös heidän parissaan.
>>Keskustelen mielelläni kaikista näkemyksistä ja kerron myös omani. Yleensä avaan keskustelun siihen opilliseen lähtökohtaan perustuvalla kyselyllä tai väittämällä, jonka tiedän jollain henkilöllä tai palstalla olevan.>>
Aivan, mutta koska et kohdenna tuota "opillista lähtökohtaa" kehenkään yksilötasolla, muuttuu avauksesi olkiukon rakentamiseksi. Ei ole kovinkaan hedelmällistä lähteä rikkomaan ensin toisen ukkoja, että pääsisi itse asiaan.
>>Minä en ole uskova vaan paremminkin ateistisesti suuntautunut.>>
Tässä vaiheessa olisikin mielenkiintoista kuulla, millainen on se Jumala, jonka sinä kiellät.
>>Eromme vaikuttaa tällä hetkellä olevan kuitenkin edelleen siinä, että sinä et dogmeinesi halua/uskalla tulla ulos, kun minä taas olev valmis kaikkeen avoimeen uskonnolliseen keskusteluun.>>
Päinvastoin, päinvastoin. Annoit kuitenkin heti alussa ymmärtää, etten ole tervetullut keskusteluun ellen allekirjoita juuri sellaisia uskonnollisia näkemyksiä, jotka sinä avauksessasi kyseenalaistat.
En kanna mitään dogmeja harteillani. En edes ateismia.
>>Se on mielestäni ainoa keino viedä keskustelua eteenpäin ja saada selvää noiden automaattisten lähtökohtaisten odotteiden lisäksi myös mahdolliset muut opilliset viitekehykset.
Pelkkä umpimielinen kritiikki ei sitä tee.>>
Noh, lähtökohtaisesti tunnut kuitenkin olevan itsekin liikkeellä peri umpimielisellä kritiikkiasenteella, kuten järjestään jokainen tällä palstalla ateistiksi ilmoittautunut kirjoittaja. Siis ylen harvoin olen törmännyt kirjoitelmaan, jossa ateisti olisi kritiikin ja halveksunnan sijaan kirjoittanut rakentavaan ja ymmärtävään henkeen omia näkemyksiään siitä millaisista ilmiöistä uskonnossa hänen mielestään on kysymys. Toivottavasti olen tällä kertaa väärässä. - theos
B.Lily kirjoitti:
>>Väitteesi siitä, ettei helluntailaiset pyrkisi yhteiseen oppiin eli uskontunnustukseen on kuitenkin ristiriidassa tämän linkin kanssa:
http://www.espoohsrk.fi/html/uskontunnustus.htm>>
En "väitä" tämän asian suhteen yhtään mitään, vaan nojaudun omiin kokemuksiini helluntailaisista. Pyrkimystä tietenkin saattaa olla, mutta onko tuo tavoite mielestäsi saavutettu? Keskuteluissa helluntailaisten kanssa huomaan, että ei ole.
>>Tarkoitan tällä sitä vanhaa ja perinteistä minikettä sille, että ihmisessä on jokin erillinen henki joka ei kuole, vaan elää ikuisesti. Joko taivaassa tai helvetissä. Näistä kahdesta vaihtoehdosta on kristinuskossa julistettu kautta vuosisatojen.>>
Aivan, ja sielun käsite alkaa mielenkiintoisella tavalla lähestyä sitä, mitä viime vuosina on löydetty tutkittaessa ihmisen tietoisuutta. Uskonnollinen käsitys itsenäisestä "hengestä" ruumiissa ei välttämättä olekaan niin kaukaa haettu.
Se onkin sitten eri asia, mitä itsekukin "taivaan" ja "helvetin" käsitteillä ymmärtää. Tunnut kuitenkin itse tekevän sangen fundamentalistisia tulkintoja. Helluntailaisten ystävieni kanssa keskustellessa olen taas huomannut, että todellakin liberaalimpia ja symbolistisempiakin tulkintoja kannatetaan myös heidän parissaan.
>>Keskustelen mielelläni kaikista näkemyksistä ja kerron myös omani. Yleensä avaan keskustelun siihen opilliseen lähtökohtaan perustuvalla kyselyllä tai väittämällä, jonka tiedän jollain henkilöllä tai palstalla olevan.>>
Aivan, mutta koska et kohdenna tuota "opillista lähtökohtaa" kehenkään yksilötasolla, muuttuu avauksesi olkiukon rakentamiseksi. Ei ole kovinkaan hedelmällistä lähteä rikkomaan ensin toisen ukkoja, että pääsisi itse asiaan.
>>Minä en ole uskova vaan paremminkin ateistisesti suuntautunut.>>
Tässä vaiheessa olisikin mielenkiintoista kuulla, millainen on se Jumala, jonka sinä kiellät.
>>Eromme vaikuttaa tällä hetkellä olevan kuitenkin edelleen siinä, että sinä et dogmeinesi halua/uskalla tulla ulos, kun minä taas olev valmis kaikkeen avoimeen uskonnolliseen keskusteluun.>>
Päinvastoin, päinvastoin. Annoit kuitenkin heti alussa ymmärtää, etten ole tervetullut keskusteluun ellen allekirjoita juuri sellaisia uskonnollisia näkemyksiä, jotka sinä avauksessasi kyseenalaistat.
En kanna mitään dogmeja harteillani. En edes ateismia.
>>Se on mielestäni ainoa keino viedä keskustelua eteenpäin ja saada selvää noiden automaattisten lähtökohtaisten odotteiden lisäksi myös mahdolliset muut opilliset viitekehykset.
Pelkkä umpimielinen kritiikki ei sitä tee.>>
Noh, lähtökohtaisesti tunnut kuitenkin olevan itsekin liikkeellä peri umpimielisellä kritiikkiasenteella, kuten järjestään jokainen tällä palstalla ateistiksi ilmoittautunut kirjoittaja. Siis ylen harvoin olen törmännyt kirjoitelmaan, jossa ateisti olisi kritiikin ja halveksunnan sijaan kirjoittanut rakentavaan ja ymmärtävään henkeen omia näkemyksiään siitä millaisista ilmiöistä uskonnossa hänen mielestään on kysymys. Toivottavasti olen tällä kertaa väärässä....kommenteistasi. Alat herättämään mielenkiintoa. Palaan keskusteluun ensiviikolla, joten hyvät viikonloput sinne. :)
- muutos
theos kirjoitti:
Negatiivisesta luonteestaan ja vähäisestä informaatiosisällöstään (esittämiäni kysymyksiä ajatellen) huolimatta tämä jatkokommenttisi henkii kuitenkin hieman laajempaa ajattelukykyä (siinä 'olkinukkesi'), kuin alkuun se antoi ymmärtää.
Tämä palsta on helluntailaisten keskustelupalsta ja helluntailaiseen maailmankatsomukseen kuuluu usko kuolemattomasta sielusta (ihmisruumiin sisällä oleva erillinen henkiolento).
Jos itselläsi on erilainen käsitys sielusta kuin helluntailaisilla yleensä, niin miksi vaivaudut esittämään epämääräistä kommentointia?
>>Onko apinalla tietoisuus itsestään??!! Tuo on täysin uutta. Mihin tutkimukseen viittaat tällä väitteelläsi?>Mitä tarkoitat "taivaalla"?Onko totta että helluntailaiset uskovat kuolemattomaan, ikuisesti elävään, sieluun?
Jos näin on, on tämä minulle uutta. Mielenkiintoista!
Eikö Raamattu selvästi kerro syntiinlankeemuksen yhteydessä, että lankeamisen jälkeen ihmistä estettiin pääsemästä elämänpuun luo, ottamasta sen hedelmää, syömästä ja näin tulemasta ikuisesti eläväksi? Sen tähden ihminen ajettiin paratiisista pois ja laitettiin vielä kerubit ja välkkyvä miekka vartioimaan elämän puun tietä ja estämään ihmisen takaisin pääsy. muutos kirjoitti:
Onko totta että helluntailaiset uskovat kuolemattomaan, ikuisesti elävään, sieluun?
Jos näin on, on tämä minulle uutta. Mielenkiintoista!
Eikö Raamattu selvästi kerro syntiinlankeemuksen yhteydessä, että lankeamisen jälkeen ihmistä estettiin pääsemästä elämänpuun luo, ottamasta sen hedelmää, syömästä ja näin tulemasta ikuisesti eläväksi? Sen tähden ihminen ajettiin paratiisista pois ja laitettiin vielä kerubit ja välkkyvä miekka vartioimaan elämän puun tietä ja estämään ihmisen takaisin pääsy."Minä olen puu, te olette oksat", Ja: "Joka minua syö, elää iankaikkisesti." Siispä Kristus on se elämän puu. Mutta toisaalta Raamattu vakuuttaa, että "Ei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Ja jos kuka ei ole syönyt elämän puusta, ei hänellä ole iankaikkista elämääkään. Kyllä Jumalan sana on hyvin loogista.
- muutos
ekivaari kirjoitti:
"Minä olen puu, te olette oksat", Ja: "Joka minua syö, elää iankaikkisesti." Siispä Kristus on se elämän puu. Mutta toisaalta Raamattu vakuuttaa, että "Ei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Ja jos kuka ei ole syönyt elämän puusta, ei hänellä ole iankaikkista elämääkään. Kyllä Jumalan sana on hyvin loogista.
tarkoitin ihan sitä yksinkertaista kertomusta elämänpuusta enkä mitään toisen- tai kolmannen tason juttuja.
Raamatun alussa kerrotaan tuo edellämainittu kertomus paratiisista karkottamisesta ja siitä, kuinka ihmistä estettiin syömästä siitä lankeemuksen jälkeen. Jumala itse sanoo "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"
Minulle ei vielä selvinnyt tuo kysymykseni: Uskovatko helluntailaiset kuolemattomaan sieluun?
- Sheep
7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu. - 1. Moos. 2:7
RUUMIS ELÄMÄN HENKI = SIELU
Ihmisessä ei ole mitään tietoista ruumiista irrallista osaa. Tietoisuus on riippuvainen aivojen verenkierrosta. Kuoltuaan ihminen on tiedottomassa tilassa, aivan kuten ennen syntymäänsäkin. Tämänhän me kaikki tiedämme / "muistamme".
Tietoisuus palaa sitten ylösnousemuksessa Jeesuksen herättäessä.
13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. - 1. Tess. 4Eikö ihminen ole henki, sielu ja ruumis? (Hepr. 4:12)
Kun Lasarus kuoli, enkelit veivät hänet "Aabrahamin helmaan" Taivaaseen. Rikas mies "kuoli ja haudattiin", hän huomasi sitten olevansa tuonelassa, kovissa tuskissa. Luuk. 16:19-31
Käsitän, että Lasaruksen henki pääsi Taivaaseen, samalla hetkellä, kun hänen ruumiinsa kuoli. Tietoisena Lasarus oli siis Taivaassa. Myös tuonelassa rikas mies oli tietoinen tilastaan.- vertaus!
Victoria777 kirjoitti:
Eikö ihminen ole henki, sielu ja ruumis? (Hepr. 4:12)
Kun Lasarus kuoli, enkelit veivät hänet "Aabrahamin helmaan" Taivaaseen. Rikas mies "kuoli ja haudattiin", hän huomasi sitten olevansa tuonelassa, kovissa tuskissa. Luuk. 16:19-31
Käsitän, että Lasaruksen henki pääsi Taivaaseen, samalla hetkellä, kun hänen ruumiinsa kuoli. Tietoisena Lasarus oli siis Taivaassa. Myös tuonelassa rikas mies oli tietoinen tilastaan.Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on vertaus!!!
Vertaus on kertomus, jolla valaistaan jotakin asiaa. Kertomus saattaa olla tosi, mutta se voi olla myös keksitty kuvaus.
Vertauksia ei voida aina ymmärtää kirjaimellisesti, Tuom. 9: 8-15
Tätä vertausta ei voida ymmärtää kirjaimellisesti seuraavista syistä:
A) Aabrahamin helma ei ole pelastettujen koti, Hebr. 11: 10, 16. Aabrahamin helma on vertauskuvallinen esitys taivaasta. Samoin tämän vertauksen kuvaus tuonelasta on vertauskuvallinen. Kumpikin on ymmärrettävä joko kirjaimellisesti tai kuvaannollisesti.
B) Taivaassa olevat eivät voi keskustella niiden kanssa, jotka ovat kadotuksessa. Jes. 65: 17 sanoo, että entisiä ei enää muisteta, ja Ilm. 21: 4 sanoo, että kaikki entinen on mennyt.
C) Raamattu osoittaa, että kuolleet, sekä hyvät että pahat, ovat haudoissaan ja kuulevat sinne Jeesuksen äänen ylösnousemuksen aamuna, Joh. 5: 28, 29.
D) Raamattu opettaa, että ihmiset saavat palkkansa Jeesuksen toisessa tulemuksessa eivätkä kuolemassa, Ilm. 22:11, 12; Matt. 16: 27.
E) Jos kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta olisi ymmärrettävä kirjaimellisesti, silloin Jeesus olisi ristiriidassa itsensä kanssa: Matt. 13: 38-42; Matt. 16: 27.
Huomaa, että vaikka tämä vertaus ymmärrettäisiin kirjaimellisestikin, se joka tapauksessa torjuisi ajatuksen, jonka mukaan ihmiset olisivat helvetissä ruumiittomina sieluina. Tässä kertomuksessahan puhutaan rikkaan miehen silmistä ja kielestä.
Tässä vertauksessaan Kristus yksinkertaisesti käytti tuon ajan yleistä käsitystä kuvatakseen sitä totuutta, mikä esitetään Luuk. 16: 31: Jos ihminen kieltäytyy noudattamasta Raamatun opetusta, hänen hyväkseen ei voida tehdä mitään muutakaan. - Sheep
vertaus! kirjoitti:
Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on vertaus!!!
Vertaus on kertomus, jolla valaistaan jotakin asiaa. Kertomus saattaa olla tosi, mutta se voi olla myös keksitty kuvaus.
Vertauksia ei voida aina ymmärtää kirjaimellisesti, Tuom. 9: 8-15
Tätä vertausta ei voida ymmärtää kirjaimellisesti seuraavista syistä:
A) Aabrahamin helma ei ole pelastettujen koti, Hebr. 11: 10, 16. Aabrahamin helma on vertauskuvallinen esitys taivaasta. Samoin tämän vertauksen kuvaus tuonelasta on vertauskuvallinen. Kumpikin on ymmärrettävä joko kirjaimellisesti tai kuvaannollisesti.
B) Taivaassa olevat eivät voi keskustella niiden kanssa, jotka ovat kadotuksessa. Jes. 65: 17 sanoo, että entisiä ei enää muisteta, ja Ilm. 21: 4 sanoo, että kaikki entinen on mennyt.
C) Raamattu osoittaa, että kuolleet, sekä hyvät että pahat, ovat haudoissaan ja kuulevat sinne Jeesuksen äänen ylösnousemuksen aamuna, Joh. 5: 28, 29.
D) Raamattu opettaa, että ihmiset saavat palkkansa Jeesuksen toisessa tulemuksessa eivätkä kuolemassa, Ilm. 22:11, 12; Matt. 16: 27.
E) Jos kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta olisi ymmärrettävä kirjaimellisesti, silloin Jeesus olisi ristiriidassa itsensä kanssa: Matt. 13: 38-42; Matt. 16: 27.
Huomaa, että vaikka tämä vertaus ymmärrettäisiin kirjaimellisestikin, se joka tapauksessa torjuisi ajatuksen, jonka mukaan ihmiset olisivat helvetissä ruumiittomina sieluina. Tässä kertomuksessahan puhutaan rikkaan miehen silmistä ja kielestä.
Tässä vertauksessaan Kristus yksinkertaisesti käytti tuon ajan yleistä käsitystä kuvatakseen sitä totuutta, mikä esitetään Luuk. 16: 31: Jos ihminen kieltäytyy noudattamasta Raamatun opetusta, hänen hyväkseen ei voida tehdä mitään muutakaan."Elävät tietävät, että että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. -- Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, -- ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa , jonne olet menevä" - Saarn. 9:5-6,10
en osaa vastata :O
Mitä on Henki?
Se, joka tekee meidät tietoiseksi Jumalasta
on henki.
Mitä on Sielu?
Se on se, joka yhdistää meidät meihin itseemme
ja antaa meille itsetajunnan.
Mitä on Ruumis?
Se yhdistää meidät maailmaan.
eli Henki on Jumalan antama;
Sielu on elävä sielu
ja ruumis Jumalan muovaama.
***
SIELU on kohtaamispaikka =
yhteyspiste ruumiin ja hengen välillä.- Marko27
Itse kyllä uskon siihen että silloin kun ihminen saa alkunsa hedelmöittymisen hetkellä, luo Jumala samaan aikaan tähän ihmisen taimeen "sielun taimenenkin". Siitä lähtien sielu kehittyy samaan tahtiin ihmisen fysiikan kanssa. En usko että on olemassa sielujen varastoja. Kun ihminen saa alkunsa, Jumala luo siinä hetkessä sielun ihmiseen.
Marko27Paavali neuvoi, (15. luku), että "on sielullisia ruumiita ja hengellisiä ruumiita, maallisia ruumiita ja taivaallisia ruumiita." Itse asiassa niiden luomiskertomuskin on Raamatun eri luvuissa ja jakeissa.
1.Ms.1:27 kerrotaan Jumalan kuvaksi tehdyn ihmisen luomisesta, eikä siinä kerrota mitään sen maan tomusta luomisesta. 1.Ms.2:7 kerrotaan sielullisen ihmisen maan tomusta luomisesta, eikä siinä kerrota mitään Jumalan kuvasta.
Maallisessa ruumiissamme on elämää ylläpitävänä voimana suonissamme virtaava veri, jota Raamattu nimittää sieluksi. Se ottaa syömästämme ruoasta vastaan kehomme tarvitsemia ravintoaineita, kuljettaa niitä ja hengitysilmasta ottamaansa happea elimistömme tarpeeksi sekä poistaa siitä vahingollisia kuona-aineita.
Hengellisessä ruumiissamme veren tehtävät suorittaa Jumalan "sielu", Jumalan tahto, jota hyvällä syyllä voinemme Pyhäksi Hengeksi nimittää, sillä se pyhittää, puhdistaa ja kirkastaa Kristuksen ruumista,(Jh.16:14), jossa kaikkien Jumalasta syntyneiden pitäisi yhtä olla: "Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä. (Ap.t.4:32).
sielun näin, 5.Ms.12:23; "sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa." Nykykristillisyys ei juuri huomioi ihmisen dualistisuutta, 1.Kor.15:44; "Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen."
Job 12:10 viittaa Jumalaan, "häneen, jonka kädessä on kaiken elävän sielu ja kaikkien ihmisolentojen henki." Jumalan Pyhä Henki tekee vasta ihmisestä ihmisen. Ilman jumalallista ymmärrystä olevia ihmisiä Raamattu käskee vertaamaan "eläimiin, jotka hukkuvat.(Ps.49:13,21).
Apostolit Juuda, 18,19, ja Pietari 2.Pt.2:12 muistuttivat eläimellisistä pilkkaajista: "Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole." Ja Pietari muistutti, että samalla tavalla "niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa."
Hep.9:14 ja 10:7-10 jakeita vertailemalla pääsemme siihen käsitykseen, että niin kuin lihallisessa ruumiissamme veri suorittaa monenlaisia tehtäviä; ravitsee ja puhdistaa elimistiöä, samalla tavalla hengellisessä jäsenissämme jotka ovat "yhtä ruumista Kristuksessa", Jumalan tahto on se veri, joka antaa sille elämän ja pitää virkeänä: "Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan." (10:9,10).
Jumalan tahto ja Kristuksen veri ovat yhtä, Hep.13:18; "Rukoilkaa meidän edestämme, sillä me tiedämme, että meillä on hyvä omatunto, koska tahdomme kaikessa hyvin vaeltaa."
Kiitos olkoon Jumalan! Ainakin Jeesuksen ja savonarolan tiedämme aina puolestamme Jumalaa rukoilevan.- Totuuden torvi
Taikuskoa viimeisen päälle, .... tuommoisiin uskoville pitäisi antaa raippaa oiken "isän kädestä".
Totuuden torvi kirjoitti:
Taikuskoa viimeisen päälle, .... tuommoisiin uskoville pitäisi antaa raippaa oiken "isän kädestä".
lommoille ja epävireeseen, kun tälläistä pitää kirjoitella:
>>.... tuommoisiin uskoville pitäisi antaa raippaa oiken "isän kädestä".- theos
Raamatun mukaan Jumala ensin teki ihmisen ja sen jälkeen antoi tuohon kehoon elämän hengen.
2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Kun ihmiskunta oli raamatun mukaan paha ja Jumala päätti tuhota sen, niin raamattu kertoo:
6:17 Sillä katso, minä annan vedenpaisumuksen tulla yli maan hävittämään taivaan alta kaiken lihan, kaiken, jossa on elämän henki; kaikki, mikä on maan päällä, on hukkuva.
7:15 Ja ne menivät Nooan luo arkkiin kaksittain, kaikki liha, kaikki, jossa oli elämän henki.
7:22 Kaikki, joiden sieraimissa oli elämän hengen henkäys, kaikki, jotka elivät kuivalla maalla, kuolivat.
Noilla sanoilla 'elämän henki' viitataan siis selkeästi elollisuuteen.
>>sielun näin, 5.Ms.12:23; "sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa." Nykykristillisyys ei juuri huomioi ihmisen dualistisuutta, 1.Kor.15:44; "Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen." theos kirjoitti:
Raamatun mukaan Jumala ensin teki ihmisen ja sen jälkeen antoi tuohon kehoon elämän hengen.
2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Kun ihmiskunta oli raamatun mukaan paha ja Jumala päätti tuhota sen, niin raamattu kertoo:
6:17 Sillä katso, minä annan vedenpaisumuksen tulla yli maan hävittämään taivaan alta kaiken lihan, kaiken, jossa on elämän henki; kaikki, mikä on maan päällä, on hukkuva.
7:15 Ja ne menivät Nooan luo arkkiin kaksittain, kaikki liha, kaikki, jossa oli elämän henki.
7:22 Kaikki, joiden sieraimissa oli elämän hengen henkäys, kaikki, jotka elivät kuivalla maalla, kuolivat.
Noilla sanoilla 'elämän henki' viitataan siis selkeästi elollisuuteen.
>>sielun näin, 5.Ms.12:23; "sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa." Nykykristillisyys ei juuri huomioi ihmisen dualistisuutta, 1.Kor.15:44; "Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen."kuitenkin olevan suuri ero ihmisten ja eläinten välillä:
1. "kaiken elävän sielu." (Job 12:10).
"He ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole." (Juuda 19).
2. "jonka kädessä on...kaikkien ihmisolentojen henki." (Job 12:10).
3. "Jumalan sana...erottaa sielun ja hengen..." (Hep. 4:12).
Raamatun mukaan on suurikin ero sielullisella ja hengellisellä, sillä eläinten elintoiminnot ovat vain sielullisia. Ainakin jumalallisella ymmärryksellä varustetun ihmisen hengellisiä.- theos
ekivaari kirjoitti:
kuitenkin olevan suuri ero ihmisten ja eläinten välillä:
1. "kaiken elävän sielu." (Job 12:10).
"He ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole." (Juuda 19).
2. "jonka kädessä on...kaikkien ihmisolentojen henki." (Job 12:10).
3. "Jumalan sana...erottaa sielun ja hengen..." (Hep. 4:12).
Raamatun mukaan on suurikin ero sielullisella ja hengellisellä, sillä eläinten elintoiminnot ovat vain sielullisia. Ainakin jumalallisella ymmärryksellä varustetun ihmisen hengellisiä....nyt oikein itsekkään käsittää, mitä selität?
theos kirjoitti:
...nyt oikein itsekkään käsittää, mitä selität?
niin, että sillä on huomattava ero jos on vain sielullinen, joihin ´"henkeä heillä ei ole"- lause soveltuu, kun heitä verrataan niihin, joilla on "ymmärryksen henki." (Esim. Ps.49:21).
- matias
kokonaisuudessaan on sielu, mielestäni näitä ei voi eroitella toisistaan. Jos sielua ei ole, ei silloin ole ruumistakaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709991Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523305Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483061- 632784
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022149- 1142103
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651581Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221316