Skärgårdsbefolkningen skall klämmas åt igen.

blirdyrt

Nu planeras det att igen ta i bruk avgifter på förbindelsebåtarna till fastlandet.Skälig avgift talas det om,10 euro person kanske och förstås extra för bilen.
För en större familj blir en inköpsresa,läkarbesök lätt att kosta över 100 euro.

7

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      Tur att det finns fiskpinnar och odlad fisk.Snart har vi inga yrkesfiskare kvar,Det är ett så tungt och dåligt avlönat jobb att mycket få ungdomar vill satsa på det.
      Våra beslutsfattare gör inget för att göra yrket attraktivare utan tvärtom om.

      • Till skäribo

        jag är mycket intresserad av Alaska och hur folket där har det. I vildmarken där, dom får slita och leva så gott dom kan. Ingen hjälp får dom och ingen hjälp söker dom heler, dom älskar sina liv, särskilt dom som har sökt sig dit till vildmarken.

        Så varför detta gnäll?? :) Betala båtresan, resan kostar ju, båten hämtar er inte helt utan pengar, någon måste betala båtresorna för er, kommunen, eller någon annan. Varför tigga bidrag? Visst, fiskaren liv är kanske inte en dans på rosor alla gånger, men älskar man sitt jobb, då jobbar man.

        Fast och andra sidan, jag förstår. Om man fått åka gratis, vill man ogärna börja betala.


    • Allting kostar ju. Varför vill ni inte betala när ni åker båt? Tycker det är en helt naturlig sak är betala för tjänster man använder.

      • rättvist

        Förbindelsebåtarna är skärgårdsbornas landsväg,borde det finns vägtullar på landbacken också ?


      • Till "rättvist"

        Landsvägen är lantisens förbindelse utåt. Lantisen måste cykla eller köra bil, eller åka buss, eller åka tåg, eller åka taxi, och betala för alla dessa tjänster.
        Sjön, havet, är skärgårdsboendes väg, då måste man köpa båt och köra, eller hur?


      • åboland
        seijaah kirjoitti:

        Till "rättvist"

        Landsvägen är lantisens förbindelse utåt. Lantisen måste cykla eller köra bil, eller åka buss, eller åka tåg, eller åka taxi, och betala för alla dessa tjänster.
        Sjön, havet, är skärgårdsboendes väg, då måste man köpa båt och köra, eller hur?

        Allas våra skattepengar har använts för att bygga landsvägar och gator också.När skäribon stiger iland från båten,då måste han också använda bil,buss eller andra fortskaffningsmedel och betala.Först båtresan och sedan bussen.
        En på fastlandet betalar bara för bussresan från plats till plats.


    • dödåtskärgården

      Berner backar inte,det skall bli avgifter för alla på förbindelsebåtarna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe