Sähköautopelleily,

tollohallitus

Nyt satamillii haskiin sähköautoihin! Mistä rahat? Nyt taas korotettiin polttoainen hintaa ja käytömaksua,että ökyhybrirejä saa halvemmalla . Sähköauto ei käy tavaliselle ihmiselle. Ei ritä pitempään työmatkaan,eikä mökkimatkskke. Ei ole lstauspusteitä.Jos söhkötolppa? Maksa maltaita muuttaa pikalataukselle.. Syötöt, päötaulut muuntajat..Uusi muuntaja kulmille..

72

1352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deslanosakkeita

      Tuleeko Sipilältä yhtään järkevää ehdotusta?

      • Typerätuki

        Niin ketä ne on jotka tämän ehdotuksen on kasanneet, taisi olla joku ryhmä eikä sipilä yksinään.

        Toisaalta miksi itket sähköautotuesta hyötyy ainoastaan kaupunkilaiset jotka siellä autolla liikkuu.

        Typerää ja keinotekoista tukea, sähköautojen kuuluu itse hankkia menestyksensä ilman tukia.


    • Kammottavaauto

      Kävin koittaa mitsubishi Outlander PHEV. Hintaa vajaa 60 tonnia varusteineen. Tämä siis ladattava hybridi. Auto oli kamalan vanhanaikainen sisältä ja lastuvaikutelma oli paljon muita japanilaisia jäljessä. Infotainment järjestelmä näytti biltemasta hankitulta. Auto ei kiihdy hyvin ja sillä on todella rasittavaa ajaa. Lisäksi sähköt loppuu aika nopeasti niin taloudellisuuskin on vähän niin ja näin. Oikeasti tuon sähkö hybridin hinta kuuluisi olla 25 tuhatta niin silloin se olisi oikein laatuunsa nähden. Rocford fosgate 900w soittimet on muuten huonommat kun mitkään autoissa koskaan kuulemani stereot..ja tätä kuraa myydään sitten premium alaliiitteellä hehehe. Lisäksi tuon sähköauton vilkun ääni on sellainen että se soi päässä vielä pitkään ajon jälkeen.

      • Hybridi_vs_sähköauto

        Hybridi ei ole hallituksen tarkoittama sähköauto, niitä on suomessa vain noin tuhannen kappaletta.


      • Anonyymi

        Etpä helvetin trolli ole koskaan edes ajanut kyseistä autoa tai sitten olet aivoistasi jo täysin vammainen! Kannattaa jättää ne päihteet jo viimeistään nyt tai olet pian mullan alla😂


    • tosiasioilla

      -70% suomalaisista asuu kaupungeissa tai kaupunkien naapurilähiöissä joissa sähköauto on oiva peli. Yli 300km.n kantamalla varustetut sähköautot (Ampera E, Renault Zoe) riittävät myös valtaosalle maalla asuvalle. Pikalatausverkot yleistyvät jatkuvasti, pitkällä matkalla on ihan suotavaa pitää kahvitauko n. 300km.n välein, muuten ladataan auto kotona, lämmitystolpat ovat jo nyt helposti muutettavissa latauskäyttöön, se on ainoastaan tahdosta kiinni.
      -Päästösopimus vuoteen 2030 mennessä velvoittaa kaikki eu-maat vähentämään liikenteen päästöjä, tähän ei päästä ilman valtion kannustusta.
      -Nuo helpotukset tulevat vaikuttamaan taannehtivasti myös vähävaraisten autonkäyttäjien kukkarossa kun nyt uudet autot palautuvat markkinoille käytettynä.

      Ottakaa asioista selvää, älkää eläkö ennakkoluulojenne mukaan.

      • tollotouhua

        Vittu mikä tollo. Pitäisi Heinolaan rakentaa tuhansia pikalatauspisteitä.. Ja kuka viittii niihin jäädä? Bensalla perille. Kaupungeissa kadunvarret täynnä autoja ja muualla ilman latausmahdollisuutta. Maksaa helvetisti muuttaa kerrostalojen lämpöpaikatkin.. Ja mistä Sipiläntollo taas repii satamillii? Nyt luksushybrireille nostettiin käyttömaksua!


      • tosiasioilla
        tollotouhua kirjoitti:

        Vittu mikä tollo. Pitäisi Heinolaan rakentaa tuhansia pikalatauspisteitä.. Ja kuka viittii niihin jäädä? Bensalla perille. Kaupungeissa kadunvarret täynnä autoja ja muualla ilman latausmahdollisuutta. Maksaa helvetisti muuttaa kerrostalojen lämpöpaikatkin.. Ja mistä Sipiläntollo taas repii satamillii? Nyt luksushybrireille nostettiin käyttömaksua!

        Miksi tarvitset heinolaan tuhansia pikalatauspisteitä? Tavallinen 15A lämmitystolppa riittää pienillä muutoksilla latauskäyttöön jossa autosi latautuu yöllä nukkuessasi. Toki on taloyhtiöitä joissa ei ole lainkaan parkkipaikkoja, sitten ei auta kuin ajella vanhanaikaisesti bensalla.
        http://www.parkkisahko.fi/

        Tollon löydät peilistä.


      • harhoissaan
        tosiasioilla kirjoitti:

        Miksi tarvitset heinolaan tuhansia pikalatauspisteitä? Tavallinen 15A lämmitystolppa riittää pienillä muutoksilla latauskäyttöön jossa autosi latautuu yöllä nukkuessasi. Toki on taloyhtiöitä joissa ei ole lainkaan parkkipaikkoja, sitten ei auta kuin ajella vanhanaikaisesti bensalla.
        http://www.parkkisahko.fi/

        Tollon löydät peilistä.

        Jaa Heinolassa nukut autossa yön, että latautuu? Minä ajan suoraan Mäntyharjulle saunomaan. Silti tuhansia latauspisteitä. Pikalataus vaatii isot virrat. Suurimalla osalla ei latausmahdollisuutta. Näiltäkö tollosipilä kerää rahan? Ei se sähköautonteko ole saasteetonta, eikä sähköntuotto! Suosittais verovaroin joitaki autotehtaita!


      • tosiasioilla
        harhoissaan kirjoitti:

        Jaa Heinolassa nukut autossa yön, että latautuu? Minä ajan suoraan Mäntyharjulle saunomaan. Silti tuhansia latauspisteitä. Pikalataus vaatii isot virrat. Suurimalla osalla ei latausmahdollisuutta. Näiltäkö tollosipilä kerää rahan? Ei se sähköautonteko ole saasteetonta, eikä sähköntuotto! Suosittais verovaroin joitaki autotehtaita!

        No esim. Helsingistä mäntyharjulle ajat oikealla sähköautolla lataamatta välillä, mikä ongelma? Jopa kaupunkiauto Nissan Leaf.lla pääset kun pidät yhden 20 minuutin kahvitauon vierumäellä. Latausinfra kasvaa sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää.


      • Ei_kelpaa_ei_vielä
        tosiasioilla kirjoitti:

        No esim. Helsingistä mäntyharjulle ajat oikealla sähköautolla lataamatta välillä, mikä ongelma? Jopa kaupunkiauto Nissan Leaf.lla pääset kun pidät yhden 20 minuutin kahvitauon vierumäellä. Latausinfra kasvaa sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää.

        Entäpä jos Vierumäellä pitäisi niiden muidenkin satojen läpiajajien pitää se pakollinen 20n minuutin kahvitauko auton latausta odotellen. Joudunko jonottamaan sitä latauspistettä parhaimmillaan jopa 100*20 minuuttia? Ai niin, onhan siinä se toinenkin latauspiste. Siis vain 50*20 minuuttia.


      • päiväuniane
        tosiasioilla kirjoitti:

        No esim. Helsingistä mäntyharjulle ajat oikealla sähköautolla lataamatta välillä, mikä ongelma? Jopa kaupunkiauto Nissan Leaf.lla pääset kun pidät yhden 20 minuutin kahvitauon vierumäellä. Latausinfra kasvaa sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää.

        Nissanilla päässee 75km. Saa ladata monta kertaa. Missä kahvila lataat, kun tuhansia muita tolloja? Onko mökillä sähkö, voimavirta?


      • tosiasioilla
        päiväuniane kirjoitti:

        Nissanilla päässee 75km. Saa ladata monta kertaa. Missä kahvila lataat, kun tuhansia muita tolloja? Onko mökillä sähkö, voimavirta?

        Latausinfra kasvaa sähköautojen määrän mukaan.
        Ensi vuonna tulevilla kohtuuhintaisilla sähköautoilla pääsee jo tuon matkan lataamatta, kesällä jopa edestakaisin. Joo...onhan se tietty mahdollista ettei mökilläsi ole sähköä...silti haluat mennä sinne kovilla pakkasilla päätellen siitä, kun annoit tuolle kaupunkiauto-leafille noin vaatimattoman kantaman.

        Selvää on ettei sähköauto sovi kaikille johtuen erinäisistä asioista kuten jokapäiväiset erittäin pitkät ajomatkat, oman parkkipaikan puute ym. Lisäksi esteenä näyttää olevan tiedon puute, uskomukset ja periaate.
        Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin tulevaisuudessa on paras ja edullisin ratkaisu liikkumiseen.


      • matkustella
        tosiasioilla kirjoitti:

        Latausinfra kasvaa sähköautojen määrän mukaan.
        Ensi vuonna tulevilla kohtuuhintaisilla sähköautoilla pääsee jo tuon matkan lataamatta, kesällä jopa edestakaisin. Joo...onhan se tietty mahdollista ettei mökilläsi ole sähköä...silti haluat mennä sinne kovilla pakkasilla päätellen siitä, kun annoit tuolle kaupunkiauto-leafille noin vaatimattoman kantaman.

        Selvää on ettei sähköauto sovi kaikille johtuen erinäisistä asioista kuten jokapäiväiset erittäin pitkät ajomatkat, oman parkkipaikan puute ym. Lisäksi esteenä näyttää olevan tiedon puute, uskomukset ja periaate.
        Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin tulevaisuudessa on paras ja edullisin ratkaisu liikkumiseen.

        Suurinosa pitää käydä mökillä jamumolassa ja muualla!


    • onhansee

      Hybridit ymmärtää koska akuilla saadaan säästöä polttoaineenkulutukseen mutta sähköautot on niin alkeellisia että niissä ei ole jären hiventä, esim. pakkasella ei välttämättä toimi, ja toinen on käyttömatka x (voi vaihdella siis todella paljon) riippuen lämpötilasta, kuormasta & käyttötavasta.

      • tosiasioilla

        Jaa että sähköautot alkeellisia? Tutustupa aiheeseen niin muutat mielesi, koeajon jälkeen toteat että polttomoottoriautot ne vasta alkeellisia ovatkin. Varmemmin sähköautolla pääset pakkasella liikkeelle kuin millään polttomoottoriautolla, ei ole jäykkiä vaihdelaatikoita, moottoriöljyjä, jäätyvää dieseliä ym. Auto lämpiää heti eikä vasta kun moottori on lämmennyt, etukäteen 10 minuutin lämmityksellä on ohjaamo lämmin.
        Erittäin harva ajelee yli 200km.n päiväajoja mihin oikeat sähköautot pystyvät talvella.


      • satujaviljelet
        tosiasioilla kirjoitti:

        Jaa että sähköautot alkeellisia? Tutustupa aiheeseen niin muutat mielesi, koeajon jälkeen toteat että polttomoottoriautot ne vasta alkeellisia ovatkin. Varmemmin sähköautolla pääset pakkasella liikkeelle kuin millään polttomoottoriautolla, ei ole jäykkiä vaihdelaatikoita, moottoriöljyjä, jäätyvää dieseliä ym. Auto lämpiää heti eikä vasta kun moottori on lämmennyt, etukäteen 10 minuutin lämmityksellä on ohjaamo lämmin.
        Erittäin harva ajelee yli 200km.n päiväajoja mihin oikeat sähköautot pystyvät talvella.

        Laitappa merkejä millä talvela ajat 200km?? Ne täytyy ladata lämpimässä!


      • tosiasioilla
        satujaviljelet kirjoitti:

        Laitappa merkejä millä talvela ajat 200km?? Ne täytyy ladata lämpimässä!

        Kaikki Teslat, keväällä markkinoille tulevat kohtuuhintaiset Opel Ampera E ja Renault Zoe.
        Sähköautoja EI tarvitse ladata lämpimässä, niitä voi käyttää ja ladata kaikissa maapallon olosuhteissa.


      • lelujane
        tosiasioilla kirjoitti:

        Kaikki Teslat, keväällä markkinoille tulevat kohtuuhintaiset Opel Ampera E ja Renault Zoe.
        Sähköautoja EI tarvitse ladata lämpimässä, niitä voi käyttää ja ladata kaikissa maapallon olosuhteissa.

        Enen ainakin Tesla piti kerätä lämpimässä. Monet sähköautot ei toimi kovasa pakasessa. Tehtaiden lupauksilla ei paljon virkaa.. Yksi kuluisus ajoi Teslala Turunlenkin ja se romahti..Vähän kaassutteli.. Ale 300km. Oliko Sarasvua?


      • tosiasioilla
        lelujane kirjoitti:

        Enen ainakin Tesla piti kerätä lämpimässä. Monet sähköautot ei toimi kovasa pakasessa. Tehtaiden lupauksilla ei paljon virkaa.. Yksi kuluisus ajoi Teslala Turunlenkin ja se romahti..Vähän kaassutteli.. Ale 300km. Oliko Sarasvua?

        Ikävä kyllä sinulla on paljon vääriä uskomuksia.


    • beethooven

      Hyvä homma kohta nimittäin ei pelleillä enää ole mitään muuta kuin hitaasti ajeleva sähköauto allansa. He, heh.

      • tosiasioilla

        Sähköautot ovat kiihtyvyydeltään ylivertaisia polttomoottori-autoihin verrattuna.
        Siis miksi pitäisi ajella hitaasti?


      • Mopojaaa

        Ei ne kiihdy kyllä mitenkään kovin hyvin. Muutakun tesla ja i8 bemari. Muut on nuhasia ja jää päälle 7 sekunnin sataseen.


      • tosiasioilla
        Mopojaaa kirjoitti:

        Ei ne kiihdy kyllä mitenkään kovin hyvin. Muutakun tesla ja i8 bemari. Muut on nuhasia ja jää päälle 7 sekunnin sataseen.

        Paikaltaan lähtiessä vastaavan tehoinen polttis jää kuin seisomaan.


      • unohdit
        Mopojaaa kirjoitti:

        Ei ne kiihdy kyllä mitenkään kovin hyvin. Muutakun tesla ja i8 bemari. Muut on nuhasia ja jää päälle 7 sekunnin sataseen.

        Pikkuhiljaa etenee Toroidion projektikin, saisivat vaan enemmän suursijoittajia. Eipähän sitä vielä ostaa voi.

        http://www.hs.fi/autot/a1473297873164


    • järki.hoi

      Sähköauto on hyvä niille, jotka voivat tilata hinausauton ja jatkaa matkaansa julkisilla, kun sähkö loppuu.

      • tosiasioilla

        Ei se polttomoottoriautokaan mihinkään liiku kun bensa loppuu.


      • OikeaTosiasia
        tosiasioilla kirjoitti:

        Ei se polttomoottoriautokaan mihinkään liiku kun bensa loppuu.

        Totta.
        Polttomoottiautoilija tietysti tankkaa heti seuraavalla huoltiksella, joita on hyvin tiheässä valittavaksi asti. Eteläisessä Suomessa tuskin tarvitsee juuri puolta tuntia kauempaa etsiä lähintä. Tankkaus kestää muutaman minuutin eikä tarvi kuluttaa aikaa kahvikupposen ääressä parhaimmillaankin 20-30 minuuttia.

        Sähkö voi olla tulevaisuutta, jopa lähitulevaisuuttakin, mutta ei vielä nykyisyyttä. Ehkä jossain kaupunkiliikenteen satunnaisiin pätkäajoihin, jos auton voi hankkia vain sitä varten. Ja huiman kalliinkin vielä.


      • tosiasioilla
        OikeaTosiasia kirjoitti:

        Totta.
        Polttomoottiautoilija tietysti tankkaa heti seuraavalla huoltiksella, joita on hyvin tiheässä valittavaksi asti. Eteläisessä Suomessa tuskin tarvitsee juuri puolta tuntia kauempaa etsiä lähintä. Tankkaus kestää muutaman minuutin eikä tarvi kuluttaa aikaa kahvikupposen ääressä parhaimmillaankin 20-30 minuuttia.

        Sähkö voi olla tulevaisuutta, jopa lähitulevaisuuttakin, mutta ei vielä nykyisyyttä. Ehkä jossain kaupunkiliikenteen satunnaisiin pätkäajoihin, jos auton voi hankkia vain sitä varten. Ja huiman kalliinkin vielä.

        -Polttomoottiautoilija tietysti tankkaa heti seuraavalla huoltiksella-
        Jos tankkisi on tyhjä...miten sinne huoltikselle pääset??

        -Sähkö voi olla tulevaisuutta, jopa lähitulevaisuuttakin, mutta ei vielä nykyisyyttä. Ehkä jossain kaupunkiliikenteen satunnaisiin pätkäajoihin, jos auton voi hankkia vain sitä varten-

        Hyvä kun kerroit! Allekirjoittanut on ajellut jo kaksi vuotta sähköautolla, myös pitkiäkin matkoja eurooppaa ja norjan lappia myöten enkä tuota ongelmaa ole tiennyt enkä havainnut.


      • OikeaTosiasia
        tosiasioilla kirjoitti:

        -Polttomoottiautoilija tietysti tankkaa heti seuraavalla huoltiksella-
        Jos tankkisi on tyhjä...miten sinne huoltikselle pääset??

        -Sähkö voi olla tulevaisuutta, jopa lähitulevaisuuttakin, mutta ei vielä nykyisyyttä. Ehkä jossain kaupunkiliikenteen satunnaisiin pätkäajoihin, jos auton voi hankkia vain sitä varten-

        Hyvä kun kerroit! Allekirjoittanut on ajellut jo kaksi vuotta sähköautolla, myös pitkiäkin matkoja eurooppaa ja norjan lappia myöten enkä tuota ongelmaa ole tiennyt enkä havainnut.

        Eipä tarvi ajaa tyhjäksi, koska tankkauspisteitä on niin paljon ja tiheässä, ettei tarvitse mitenkään erityisesti huomioida polttoaineen riittävyyttä. Dieselillä ajaa normaaliajoa vähintään tuhannenkunta kilometriä normaali tankillisella (60litraa). Tuona aikana on satoja tankkauspisteitä valittavana miutaman minuutin tankkausta varten.

        Nuo reissusi varmasti onnistuu hyvällä suunnittelulla ja kiireettömällä aikataululla eli latauksiin tarvittavan ajan huomioiminen ja tietysti myös vapaiden latauspaikkojen löytyminen, kun sähköautoja on vielä niin vähän Suomessa. Lomallahan voi hyvin tyytyä ja joskus kannattaakin lyhyisiin päivämatkoihin. Sen voi tehdä myös polttomoottiriautollakin, mutta ei välttämätöntä. Euroopassahan muualla sähköautot ovatkin huomattavasti yleisempiä, joten varmaan latauspaikkojaki on enemmän. Yhtä huoletonta polttoaineen riittävyyden suhteen kuin polttomoottorilla ei varmasti ole ollut, jos autosi on vain sähköllä liikkuva.

        Käväisin muuten tänään pikaisesti noin 220 km:n päässä asioilla. Eipä siellä ollut latauspaikkaa. Samalla poikkesin mökilläkin vilkaisemassa, onko kaikki kunnossa. Eli noin 500 km:n lenkki kaikkiaan.
        Ei tarvinnut pysähtyä kertaakaan hyvällä tuurilla vain 'pakolliselle puolentunnin kahvikupposelle' , edes puolta 60litran tankista ei kulunut. Ei tarvinnut miettiä riittääkö 'polttoaine'.
        Tiedän, tiedän, löytyy varmaan sähköautokin, jolla tuon lenkin ainakin teoriassa olisi voinut tehdä ilman latausta. Mutta löytyykö noin 40.000 €:n hintaista?

        Uskon kyllä itsekin, että polttomoottoreille tulee kelvollinen vaihtoehto tai useampia ja luultavasti yksi ainakin on sähkö. Vielä sellaista ei ole kohtuuhintaisena saatavilla.


      • tosiasioilla
        OikeaTosiasia kirjoitti:

        Eipä tarvi ajaa tyhjäksi, koska tankkauspisteitä on niin paljon ja tiheässä, ettei tarvitse mitenkään erityisesti huomioida polttoaineen riittävyyttä. Dieselillä ajaa normaaliajoa vähintään tuhannenkunta kilometriä normaali tankillisella (60litraa). Tuona aikana on satoja tankkauspisteitä valittavana miutaman minuutin tankkausta varten.

        Nuo reissusi varmasti onnistuu hyvällä suunnittelulla ja kiireettömällä aikataululla eli latauksiin tarvittavan ajan huomioiminen ja tietysti myös vapaiden latauspaikkojen löytyminen, kun sähköautoja on vielä niin vähän Suomessa. Lomallahan voi hyvin tyytyä ja joskus kannattaakin lyhyisiin päivämatkoihin. Sen voi tehdä myös polttomoottiriautollakin, mutta ei välttämätöntä. Euroopassahan muualla sähköautot ovatkin huomattavasti yleisempiä, joten varmaan latauspaikkojaki on enemmän. Yhtä huoletonta polttoaineen riittävyyden suhteen kuin polttomoottorilla ei varmasti ole ollut, jos autosi on vain sähköllä liikkuva.

        Käväisin muuten tänään pikaisesti noin 220 km:n päässä asioilla. Eipä siellä ollut latauspaikkaa. Samalla poikkesin mökilläkin vilkaisemassa, onko kaikki kunnossa. Eli noin 500 km:n lenkki kaikkiaan.
        Ei tarvinnut pysähtyä kertaakaan hyvällä tuurilla vain 'pakolliselle puolentunnin kahvikupposelle' , edes puolta 60litran tankista ei kulunut. Ei tarvinnut miettiä riittääkö 'polttoaine'.
        Tiedän, tiedän, löytyy varmaan sähköautokin, jolla tuon lenkin ainakin teoriassa olisi voinut tehdä ilman latausta. Mutta löytyykö noin 40.000 €:n hintaista?

        Uskon kyllä itsekin, että polttomoottoreille tulee kelvollinen vaihtoehto tai useampia ja luultavasti yksi ainakin on sähkö. Vielä sellaista ei ole kohtuuhintaisena saatavilla.

        Tuo mitä kirjoitit on tavallaan totta, mutta minun kokemukseni on ettei noista asioista ole ollut minulle mitään oikeata haittaa. Tietysti sähköautoilijan kannattaa etukäteen vilkaista reittinsä latauspaikat, tosin auton infotaulu kertoo ne myös ajaessa.
        Tuon 500 km.n reittisi olisin minäkin pystynyt autollani ajamaan yhdellä 40 minuutin ruokailutauolla tai kahdella 20min. kahvitauolla, kai sinunkin tuollaisella matkalla ruokailla täytyy. En nää tuossa ongelmaa mikä minua vaivaisi.


    • eitätäpäivää

      Tulee hirveä saate niistä jättiakuista 5v. välein! Pitää riistää luonnosta se metalli akkuihin. Hinta varmasti nousee..

      • tosiasioilla

        -Akut kestävät auton iän. Esim. Teslan akuilla on ajettu jo yli 300 000km eikä merkittävää hiipumista ole havaittu.
        -Kaikki metalli otetaan luonnosta, myös polttomoottoriautoihin.
        -Akut ovat täysin kierrätettävissä.
        -Akkujen ja autojen hinnat laskee kokoajan reilusti.


      • untanäät
        tosiasioilla kirjoitti:

        -Akut kestävät auton iän. Esim. Teslan akuilla on ajettu jo yli 300 000km eikä merkittävää hiipumista ole havaittu.
        -Kaikki metalli otetaan luonnosta, myös polttomoottoriautoihin.
        -Akut ovat täysin kierrätettävissä.
        -Akkujen ja autojen hinnat laskee kokoajan reilusti.

        Akut on valtavia satojenkilojen ongelmajätettä..Kestää hätäsesti 5v.


      • tosiasioilla
        untanäät kirjoitti:

        Akut on valtavia satojenkilojen ongelmajätettä..Kestää hätäsesti 5v.

        Kaikille markkinoilla oleville sähköauton akuille ja voimansiirrolle ajomoottoreineen annetaan 8 vuoden takuu. Kuinka tuo tosiasia istuu sinun väitteeseesi?


    • Tappakaa

      Vihervasurit.

    • wernerskaliini

      Trumppi lupasi putkaa koko Pariisin ilmastosopimuksen, joten Suomen ei tarvitsekaan siirtyä sähköautoiluun. Pariisin ilmastosopimus tuli Suomelle erittäin kalliiksi.

    • wernerskaliini

      Rinnastan sähköautot lähinnä vesipatjaan, Mainospuheissa niin hieno, mutta käytännössä käyttökelvoton.

      • Tosiasioilla

        Tosiasiassa sähköauto on teknisesti ja käyttöominaisuuksiltaan ylivertainen polttomoottoriautoihin verrattuna. Lisäksi käytön kustannukset ovat minimaalliset. Kannattaa tutustua eikä elää ennakkoluuloissa.


      • haaveilijat
        Tosiasioilla kirjoitti:

        Tosiasiassa sähköauto on teknisesti ja käyttöominaisuuksiltaan ylivertainen polttomoottoriautoihin verrattuna. Lisäksi käytön kustannukset ovat minimaalliset. Kannattaa tutustua eikä elää ennakkoluuloissa.

        Bensa-autossa kulut tulee veroista! Kuka hullu jaksaa puljata painavin kaapelien kanssa monta kertaa päivässä ja jonotella latauspisteisiin, joita ei ole!


      • tosiasioilla
        haaveilijat kirjoitti:

        Bensa-autossa kulut tulee veroista! Kuka hullu jaksaa puljata painavin kaapelien kanssa monta kertaa päivässä ja jonotella latauspisteisiin, joita ei ole!

        Bensa-autossa kulut todellakin tulee veroista, ja ne tulevat entisestään nousemaan. Myös polttomoottoriauton huoltokulut ovat moninkertaiset sähköautoon verrattuna.
        Eikös polttomoottoriautoakin lämmitetä piuhan päässä talvella? Onhan tuo varmaan jollekin iso vaiva kotiin tullessa laittaa piuha kiinni, joka muuten ei ole painava.
        Voisi myös kysyä kuka hullu viitsii poiketa joka viikko bensa-asemalle haistelemaan käryjä, sotkemaan kätensä, kuluttamaan turhaa aikaa ja vielä maksaa siitä kallista hintaa kun auton voi tankata erittäin edullisesti kotona nukkuessasi, ja aamulla on tankki täynnä.
        En ole kuullut että kukaan sähköautoilija olisi joutunut jonottamaan julkiselle latauspisteelle pääsyä koska niitä käytännössä tarvitsee erittäin harvoin. Julkisia latauspisteitä tulee jatkuvasti lisää sitä mukaa kun tulee tarvetta.


      • Bankrupt_

        Täytyy se sähköautokin lämmittää talvella, ei akut toimi -25 asteen pakkasessa, eikä autolla voi lähteä turvallisesti liikenteeseen jos se on seissyt yön yli pakkasessa.


      • tosiasioilla
        Bankrupt_ kirjoitti:

        Täytyy se sähköautokin lämmittää talvella, ei akut toimi -25 asteen pakkasessa, eikä autolla voi lähteä turvallisesti liikenteeseen jos se on seissyt yön yli pakkasessa.

        Niin siinä samalla ladatessa ne akut lämpenee ja ovat täydessä iskussa, myös ohjaamon voit kännykälläsi laittaa lämpiämään 10 min. ennen lähtöä ja auto on täysin lämmin ja valmis ajoon. Ajomoottoria ei tarvitse lämmittää.
        Akut kyllä toimii pakkasellakin vaikka ei lataisi/lämmittäisi, ainoastaan alkumatkasta auto ei anna ottaa täyttä tehoa. Täysin turvallisesti kuitenkin voi ajaa.


    • Lämmitys

      Paljonko auton lämmitys vie talvella akkua, vai onko tämä sen ennustetun tulevan lämpösen ajan auto?

      • Tosiasioilla

        Sähköauto lämpenee erittäin nopeasti, ajomatka pienenee noin 30% kesään nähden 20 asteen pakkasella, eli kesäällä esim. 300 km pakkasella 200km.


      • Mistä_lämpöä

        Miten ihmeessä se lämpenee nopeasti, onko hyötysuhde huono kuin polttomoottorilla, muutenhan sitä lämpöä ei todellakaan tule paljoa?

        Nykyiset dieselit ovat hyötysuhteeltaan niin hyviä, että ne lämpenevät huonosti ja siksi niissä on polttoainelämmitin joka on käytössä talvella ajonkin aikana.


      • tosiasioilla
        Mistä_lämpöä kirjoitti:

        Miten ihmeessä se lämpenee nopeasti, onko hyötysuhde huono kuin polttomoottorilla, muutenhan sitä lämpöä ei todellakaan tule paljoa?

        Nykyiset dieselit ovat hyötysuhteeltaan niin hyviä, että ne lämpenevät huonosti ja siksi niissä on polttoainelämmitin joka on käytössä talvella ajonkin aikana.

        Sähköauto lämpenee ajoakun sähköllä tehokkaalla lämmityslaitteella joka alkaa lämmittää heti, toisin kuin polttomoottori-auton lämmitin joka vaatii ensin moottorin lämpiämisen.
        Dieselmoottorin hyötysuhde on hieman parempi kuin bensamoottorin, eli parhaimmillaan 40-45%. Eli polttoaineesta siirtyy lämmöksi yli puolet sen energiasta ja suurin osa siitä pakenee ulkoilmaan pakosarjasta ja pakoputken päästä, eli polttomoottorista ei saada ohjaamon lämmitykseen kuin murto-osa polttoaineen energiasta. Sähköauton sähkölämmittimellä on kuitenkin erittäin hyvä hyötysuhde niin kuin on sähkömoottorillakin jolla auto liikkuu.


    • lelujane

      Jo bensa-auton laturi kovilla pakkasella.. Kaikki päällä, Ikunalämitys,penkilämitys, valot.. Sähköauton lämppäri? Pakkanen tiputtaa varausta ja vaikeuttaa latausta?
      Onko Tesla ladattava lömpösessä?

      • Tosiasioilla

        Polttomoottoriautossa on 12 voltin sähköjärjestelmä noin 700Wh akulla.
        Sähköautossa on n. 300 voltin sähköjärjestelmä Teslassa on parhaimmillaan 100kW.n (100 000Wh) akku, siitä sähköä riittää pakkasellakin. Toki sähköautossa on myös 12 voltin järjestelmäkin ajovaloja ym. varten.
        Sähköautoa voi ladata pakkasella.


    • jokumuuuu

      Tietyn teknologian tukemisen järkevyyteen en ota kantaa, mutta ihmettelen tätä öyhötystä joka näyttää aina alkavan kun keskustelu siirtyy sähköllä liikkumiseen. Meniköhän hevosmiehillä samalla tavalla tunteisiin kun ihmiset alkoivat hankkia ensimmäisiä autoja?

      Itse kävin ihan uteliaisuudesta keväällä kokeilemassa yhtä pääosin sähköllä liikkuvaa autoa ja sellaisella olen siitä lähtien ajanut. En ensisijaisesti ympäristön tai taloudellisuuden vuoksi vaan siksi että kärry on työmatkakäytössä ominaisuuksiltaan oikein kiva. Ihan hyvä tuo on pidemmälläkin matkalla mutta ei samalla tavalla loista kuin pääkaupunkiseudulla pujotellessa.

      Seuraava autoni saattaa liikkua sähköllä tai sitten ei, sen aika näyttää ja tarve ja tarjonta määrää. Tähänastisen kokemuksen pohjalta sähköinen voimalinja on kuitenkin iso plussa.

      • näpertelijät

        Noi matkst voisit kävellä, mihin käytät sähköautoa.. Mahasikin pienenisi.. Minulla pitää ola auto aina valmiina satoihinkilsoihin..


    • Tässä-muutama-asia

      Ei tule toimimaan. Teslalla nopein latausasemat ja ne lataa akun täyteen tunti ja vartti ja 80% lataukseen 40min. Kaikissa halvoissa ei tule olemana noin nopea lataus mahdollista eli kyllä se on 2-3 tuntia tyhjän akun lataus reissun päällä.
      toinen asia ei ole ilmaisia latausasemia vaan toimivat mobiiilimaksamisella eli jos ei mobiili toimikkaan sillä hetkellä kuten nykyisin jatkuvia katkoja muutenkin et saa ladattua ollenkaan ja jäät siihen pakkasella kylmään autoon kun huoltoasemat ei kaikki ole auki läpi vuorokauden.Hinta muuten oli 5€ 1/2 tuntia ja 10€ tunti tänään kun katsoin.
      Kolmas asia kaikki lisälaitteet vie sähköä eli turha haaveikka stereoista kunnon vahvistimilla ollenkaan sähköautoon mutta onhan se hyvä kun jumputus katoaa liikenteestä. Samoin kännyköiden lataus ja tietenkin navigaattorit ja muut vie virtaa.
      Neljäs asia helppo tuhota koko auto ei tartte edes polttoainetta vaan autoon tuleva pistoke jossa johdot väärin ja laittaa sen kiinni ja juoksee. Ladattaessa ei mitään luukkua saa lukkoon missään sähköautossa muuten. Johdotkin helppo pölliä jos vaikka tarvitsee varaosan omaan.
      Ja se viimeinen asia eli valtio. Valtio tarvitsee vähintäin saman verran autoista verotuloja kun nykyisin eli kilometriveroa ja käyttövoimaveroa pukkaa kun ensin ovat yleistyneet kunnolla teillä.
      Eikä meillä olla edes omavaraisia sähkön suhteen vaikka molemmat ydinvoimalat valmistuisi niin joudumme sulkemaan Loviisa ykkösen 2027 ja kakkosen 2032. Sähkön hinta ei laske vaan se tulee nousemaan ja kaikilla myös kodissa käytetty sähkö nousee vaikka ei autoa olisikaan.

      • Tankkitäyteen

        Tähän on tulossa päälle sähkömarkkinoiden joustot, jotka haluaa tarvittaessa imaista sun sähköauton akun tyhjäksi, kun markkinoilla on pulaa sähköstä, siis aina kun on pakkasta tulevaisuudessa. Siinä sitä voi sitten aamulla töihin lähtiessä ihmetellä tyhjää akkua, että illalla sen täyteen latasin...


      • Jorma.kiittää

        Veroista, eikö ole jo kerrottu että uusia maksuja ja veroja tarvitaan, jotta saadaan liikenneinfraa parannettua joukkokulkineille ja palveluntuottajille sekä vanhat verot ja maksut tarvitaan muun budjetin täytteeksi kuten ennenkin.


      • tosiasioilla

        Allekirjoittanut on ajellut 2 vuotta sähköautolla mutta noita esittämiäsi ongelmia en ole tavannut, toki on pari kertaa latausasema ollut jumissa mutta eihän järkevä bensa-autoilijakaan jätä viimeiseen tippaan..
        Kyllä autossani on parhaat stereot ja navigaattorikin on vakiovarusteena ja kännykkääkin olen ladannut autossa, virta on kyllä riittänyt.
        Pikalatureissa on kiinteät johdot tai vaihtoehtoisesti kaapelisi lukittuu latauspisteeseen.
        Auto havaitsee viallisen tai vääränlaisen latausjohdon ja ilmoittaa siitä infotaululla, ei vaaraa.
        Valtio tarvitsee verotuloja, siitä olen kanssasi samaa mieltä, nähtäväksi jää miten tuo veloitetaan, sen kuitenkin uskon että fossiilisia polttoaineita rankaistaan.


      • tosiasioilla
        Tankkitäyteen kirjoitti:

        Tähän on tulossa päälle sähkömarkkinoiden joustot, jotka haluaa tarvittaessa imaista sun sähköauton akun tyhjäksi, kun markkinoilla on pulaa sähköstä, siis aina kun on pakkasta tulevaisuudessa. Siinä sitä voi sitten aamulla töihin lähtiessä ihmetellä tyhjää akkua, että illalla sen täyteen latasin...

        Hupaisa väite! Mutta aihetta sivuten, tulevaisuudessa omakotitaloasukas lataa päivällä sähköautoa talon katolla olevalla aurinkovoimalan ylijäämäsähköllä ja voi sitten yöllä käyttää sen talon tarpeisiin.


      • pelton-turbiini

        Katolla olevassa autolaturissa vaan on melkoiset kulut ostaessa ja asentaessa, vaikka käyttö olisikin sitten edullista ja kätevää. Jos aurinko sattuu paistamaan.
        Kokemus kuitenkin kertoo, että pohjolan leveysasteilla kennon tuotto on melkoisen pientä marras- joulu- ja tammikuussa ja juuri silloin sitä sähkö' tarvittaisiin eniten.
        Vai onko takapaksissa sittenkin pidettävä sitä agrekaattia ja bensakanisteria.


      • Tosiasioilla
        pelton-turbiini kirjoitti:

        Katolla olevassa autolaturissa vaan on melkoiset kulut ostaessa ja asentaessa, vaikka käyttö olisikin sitten edullista ja kätevää. Jos aurinko sattuu paistamaan.
        Kokemus kuitenkin kertoo, että pohjolan leveysasteilla kennon tuotto on melkoisen pientä marras- joulu- ja tammikuussa ja juuri silloin sitä sähkö' tarvittaisiin eniten.
        Vai onko takapaksissa sittenkin pidettävä sitä agrekaattia ja bensakanisteria.

        Kuten varmaan huomasit, totesin tulevaisuudessa...
        Kaikki tekniikka halpenee...


      • 234234
        tosiasioilla kirjoitti:

        Hupaisa väite! Mutta aihetta sivuten, tulevaisuudessa omakotitaloasukas lataa päivällä sähköautoa talon katolla olevalla aurinkovoimalan ylijäämäsähköllä ja voi sitten yöllä käyttää sen talon tarpeisiin.

        Myös sinun väitteesi on hupaisa. Minun auto kulkee mukanani työpaikalle päväksi. Ei se mitään lataa ainakaan oman talon katolta.

        Tässä se koko ongelma on että ne aurinkokennot pitäisi olla työpaikoilla tai sitten kotitalouksiin pitäisi rakentaa syöttö verkkoonpäin. Tällöin voisi periaatteessa siirtää sähkön omaan autoon verkon kautta pois lukien häviöt, kunhan tämä jollain tapaa saataisiin tapahtumaan eli lain voimin mahdolliseksi.
        Ei oikein ole järkevää saada hävyttömän pieni hinta verkkoon syötetystä sähköstä ja maksaa samasta sähköstä täysi hinta ladatessa autoa firman parkissa.

        Ehkä tässä olisi lakialoitteen paikka.

        Muuten, monien toimistorakennusten energian kulutus on jopa suurempaa kesällä kuin talvella ja erityisesti täydellä auringon paisteella. Nimittäin jäähdytys vie yllättävän paljon sähkö.
        Voisiko serveritilojen rakentajat velvoittaa rakentamaan aurinkokennoja ainakin kolmannesta kesäajan sähkön tarpeetaan varten?
        Jok Googlen serverifarmi vie sähkö yhtä paljon kuin pieni kaupunki ja siitä kolmannes menee jäähdytykseen.


      • tosiasioilla
        234234 kirjoitti:

        Myös sinun väitteesi on hupaisa. Minun auto kulkee mukanani työpaikalle päväksi. Ei se mitään lataa ainakaan oman talon katolta.

        Tässä se koko ongelma on että ne aurinkokennot pitäisi olla työpaikoilla tai sitten kotitalouksiin pitäisi rakentaa syöttö verkkoonpäin. Tällöin voisi periaatteessa siirtää sähkön omaan autoon verkon kautta pois lukien häviöt, kunhan tämä jollain tapaa saataisiin tapahtumaan eli lain voimin mahdolliseksi.
        Ei oikein ole järkevää saada hävyttömän pieni hinta verkkoon syötetystä sähköstä ja maksaa samasta sähköstä täysi hinta ladatessa autoa firman parkissa.

        Ehkä tässä olisi lakialoitteen paikka.

        Muuten, monien toimistorakennusten energian kulutus on jopa suurempaa kesällä kuin talvella ja erityisesti täydellä auringon paisteella. Nimittäin jäähdytys vie yllättävän paljon sähkö.
        Voisiko serveritilojen rakentajat velvoittaa rakentamaan aurinkokennoja ainakin kolmannesta kesäajan sähkön tarpeetaan varten?
        Jok Googlen serverifarmi vie sähkö yhtä paljon kuin pieni kaupunki ja siitä kolmannes menee jäähdytykseen.

        -Myös sinun väitteesi on hupaisa. Minun auto kulkee mukanani työpaikalle päväksi. Ei se mitään lataa ainakaan oman talon katolta.-

        Aivan, niin minunkin autoni, mutta tuo on tulevaisuudessa mahdollista jos on Teslan visioihin uskominen, nythän on jo ostettavissa (ainakin USA.ssa) kiinteä Teslan valmistama akku tuohon käyttötarkoitukseen.


    • Helppo_vastaus

      Muiden polttoaineiden käyttäjiltä sen saa...

    • utopiaanyt

      Akku simahtaa latauspisteelle, jossa jonoa ja toimii vain jokunen. Tuli ohjelma Norjasta.. Tautista. Aina rempoa takakontista painavia paskasia kaapeleita. Olet mökillä ja pitäis äkkiä sairauspotilas viedä! Akku tyhjä tulomatkasta ja vastaavaa!
      Lopulta autoverot sähköautoile!

      • tosiasioilla

        Nuo ovat mielestäni lähinnä hyvän mielikuvituksen ajatuksia. Polttaako kukaan järkevä polttomoottoriautoilijakaan tankkinsa viimeiseen tippaan niin että moottori sammuu tankille? Äkillisiin sairaustapauksiin kannattaa ja pitää aina käyttää sairasautoa.
        Sähköautoakin tullaan verottamaan, mutta polttomoottoriautoa vieläkin enemmän.


      • tuotosaatava
        tosiasioilla kirjoitti:

        Nuo ovat mielestäni lähinnä hyvän mielikuvituksen ajatuksia. Polttaako kukaan järkevä polttomoottoriautoilijakaan tankkinsa viimeiseen tippaan niin että moottori sammuu tankille? Äkillisiin sairaustapauksiin kannattaa ja pitää aina käyttää sairasautoa.
        Sähköautoakin tullaan verottamaan, mutta polttomoottoriautoa vieläkin enemmän.

        Sähköautoahan verotetaan raskaasti , jos polttomoottorit käy harvinaisiksi?


      • tosiasioilla
        tuotosaatava kirjoitti:

        Sähköautoahan verotetaan raskaasti , jos polttomoottorit käy harvinaisiksi?

        Se on selvä että autoilua aina verotetaan, valtio tarvitsee verotuloja.
        En tiedä, mutta uskon että verotus tulee olemaan ajosuoritteinen, eli maksat veroa suhteessa ajamiisi kilometreihin.
        Tuo malli olisi toisaalta hyvä, eli maksat minkä käytät, toisaalta huono, pitkien matkojen maaseudulla tulisi km-vero olla pienempi.


    • hölmölän_menoa

      Suomi, siis Hölmölä, haluaa pipipäiden huonoitsetuntoisten johtajiensa kanssa olla aika ekana kaikessa ja kaikkialla. Maamme on ihan vapaaehtoisesti sitoutunut EU_maista kaikkein kovimpiin päästövähennyksiin. Suomen vähennystavoite on 39%, kun esimerkiksi Puolassa (kova saastuttaja muuten) on vain 7% ja Virossa 8%. Nuo muut maat nauravat Hölmölälle.

      Ökyvarakkaiden sähköautolelut maksetaan me muut autoilijat. Dieselöljyn hintaa aiotaan nostaa lähitulevaisuudessa ainakin 30 snt/litra, samaa luokkaa varmaan bensankin litrakorotus. Live Oy ajetaan ennätysvauhtia ja raakileena toimintaan vuonna 2017, ja se alkaa kupata tiemaksuja sekä seurata poliisin ja vakuutusyhtiöiden kanssa yhdessä ajotapaa ja nopeuksia gps-pohjaisena.

      Sähköauto on täyttä utopiaa suurelle osalle kansastamme. Taloyhtiöissä tai työpaikoilla ei ole sopivia latausvehkeitä, ja nekin maksavat. Taloyhtiöissä alkaa varmasti aikamoiset yhtiökokous-tappelut asiasta. Omakotiasukkaillekin syntyy lisäkuluja, eikä sähkö ole ilmaista ja jollakin sekin on tuotettava. Sähköautojen akusto ei tule kestämään nykytekniikallaan maamme pakkasissa säällisen toimintasäteen osalta, ja jos lämmintä haluaa ohjaamoon ilman pilkkihaalaria loppuu matkanteko.

      Entäs kokonaisekologisuus? Sähköakut kuluttavat harvinaisia jalometalleja jne, ja niiden louhinta saastuttaa valtavasti luontoa. Sähkönkulutusta varten pitää rakentaa lisää tuulivoimaloita, ja ne tappavat lapoineen miljoonia lintuja -aivan turhia kuolemia. Ja vielä rinnalla se biopolttoainevouhotus: nykybensakoneet eivät kestä ilman muutoksia biokomponentteja, etenkään etanolipohjaisia ja pakkasessa käynnistysongelmia tulee. Biopolttoainetehtailu vaatii yhä lisää maamme metsien kaatamista, eikä tehometsätalouden menetelmin metsästä tule koskaan enää entisen laista, vaan tasaisen tylsää ja eliöstököyhää puupeltoa. Eläinlajit kuolevat yhä kiihtyvää tahtia sukupuuttoon; esimerkiksi metsäkanalinnut, metsätiaiset jne kolopesijät. Ja ihmisiltä menee upeat virkistyspaikat hakkuuaukioiksi.

      Minusta olisi pitänyt saada aikaan sellainen ilmastosopimus, että USA ja muut tuhlailevat maat olisi pakotettu säästöihin. jenkkien isot painavat bensarohmut pitäisi saada eurooppalaistyylisiksi kohtuukuluttaviksi autoiksi, muukin liika kerskakulutus kuriin. Väestönkasvu pitäisi saada heti ja nyt kuriin, se auttaisi kaikessa.

      Kohta maamme kaduilla ja teillä on varaa ajaa vain varakkailla, ja sitä he toivovatkin. Sipilät ja muut sitten ajelee Tesloilla ilman ruuhkia.

      • tosiasioilla

        Tämä kaikki juontaa siitä, että suomessa taitaa olla vanhin eli saastuttavin autokanta koko Euroopassa. Joten valtiolla ei ole muuta mahdollisuutta saada liikenteen saasteita alemmaksi kuin yrittää saada etuisuuksilla autokantaa sähköistettyä, eli vanhojen autojen sekaan paljon nollapäästöisiä autoja.

        On totta että näihin talkoisiin pitäisi saada myös suurvallat Venäjä, Kiina ja Yhdysvallat. Pelkkä EU.n "puhdistus" ei riitä.


      • myyttisetharhat
        tosiasioilla kirjoitti:

        Tämä kaikki juontaa siitä, että suomessa taitaa olla vanhin eli saastuttavin autokanta koko Euroopassa. Joten valtiolla ei ole muuta mahdollisuutta saada liikenteen saasteita alemmaksi kuin yrittää saada etuisuuksilla autokantaa sähköistettyä, eli vanhojen autojen sekaan paljon nollapäästöisiä autoja.

        On totta että näihin talkoisiin pitäisi saada myös suurvallat Venäjä, Kiina ja Yhdysvallat. Pelkkä EU.n "puhdistus" ei riitä.

        Juuri tuli ohjelma tv:tä että sähköauto saastuttaa yhtä paljon, kuin polttomoottoriauto.. Sähköauto ei käyt pitkille matkoille. Miten vaihtaa Suomen miljoona autoa yhtäkkiä? Sähkönteko saastuttaa..


      • tosiasioilla
        myyttisetharhat kirjoitti:

        Juuri tuli ohjelma tv:tä että sähköauto saastuttaa yhtä paljon, kuin polttomoottoriauto.. Sähköauto ei käyt pitkille matkoille. Miten vaihtaa Suomen miljoona autoa yhtäkkiä? Sähkönteko saastuttaa..

        Sähköautot eivät saastuta paikallisesti, joka on kaupunkien suuri ongelma. Pian markkinoille tulevat kohtuuhintaiset sähköautot sopivat myös pitkille matkoille riippuen pikalatausverkostosta. Suomessa sähkönteko ei paljonkaan saastuta, muualla maailmassa kyllä.


    • satamillisuvulesipilä

      Miten meidän kusipää hallitus tekee päätöksiä noin kauas? Ei ole tehnyt yhtään järkevää päätöstä vielä! Muut joutuu ne taas purkamaan!

      • Anonyymi

        Älä höpötä. Se kule köyhien hallitus. Siellä on vihervasemmisto ja vasemmisto kaikki päätökset köyhempien eduksi. Et vaan ymmärrä.
        Ei köyhien tarvitse ajaa autolla. Riittää että nostaa korvausta ja istuu kotona kuutiossa. Vasemmiston ihanne on että muut tekee työt jaheidän äänestäjät vain vetää viinaa kotona. Ihan neuvostoliittotyyliin.


    • pallohukassanyt

      Aika investointi? Muuttaa nykyiset 3 miljoonaa hyvin toimivat autot sähköautoiksi? Näille ainakin 10 miljoonaa korkeanviran latauspistettä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8063
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4953
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2368
    Aihe