Oletteko asennuttaneet Toyotan hybrideihin bensalämmittimiä ? Miten alkuperäinen akku kestää lämmitys käyttöä vai pitääkö se vaihtaa suurempaan akkuun?
Auris Hybrid ja Webasto?
6
1033
Vastaukset
- pekku123
Auris hybrid lämpeni nopeiten TM talviautotestissä, joten ei tarvitse bensaläämitintä, rahat menevät siis hukkaan. Toyotan hybrideissä pakokaasuista otetaan lämpöä talteen ja sillä lämmitetään.
- Kestääkö_akku
Tiedän kyllä sen! Mutta minä haluan mennä jo valmiiksi lämpimään autoon ja olen valmis maksamaan siitä.
- E220_CDI
Millaista starttiakkua Auris käyttää? Webasto kuluttaa muutaman ampeerin auton puhallin lisäksi, eli kyllä se ihan näkyvää siivua vie akun kapasiteetista.
Mutta ei sitä pelätä tarvi, koska oikein asennettu lämmitin VÄHENTÄÄ akun hiipumisen vuoksi yllättäviä käynnistysivaikeuksia. Kuulostaa yllättävältä kaikenlaisten virapeliasennusten vuoksi, mutta oikein tehtynä näin se vaan menee.
Lämmittimeen kuuluu sekä akku- että polttoainevalvonta, eli oikein asennettu lämmitin ei saa viedä akkua eikä tankkia tyhjäksi, vaan puolilämpimään autoon tullessa on vastassa lämmittimen tiedote, että yritin kyllä lämmittä, mutta et ollut varannut riittävästi pensaa/sähköä, joten jätin loput varalle. Ja siitä pääsee vielä ajamaan tankille tai laturille.
Nykyautojen laturit ovat riittävän tehokkaita kompensoimaan lämmittimen kuluttaman sähkön hyvin nopeasti, mutta ongelma saattaa olla pätkäajo ja kylmän akun heikko kyky ottaa vastaan tarjottua varausta.
Akun kapasiteetti asettaa tietenkin omat rajansa sille, kuinka pitkään lämmitin voi käydä. Jos akku ehtii varautua ajossa normaalisti, tästä ei tule ongelmaa, koska lämmitysteho on niin suuri ettei mistään lohkolämmittimen 2 tunnin lämmityksistä edes haaveilla, vaan 10 - 20 minuuttia riittää useimmissa keleissä. Toinen tärkeä akun ominaisuus on sen kyky toimia vajaalla varauksella ja yhä sen jälkeen luovuttaa täysi purkausvirta ensi yrityksellä. Jos Auris käyttää jo vakiona AGM akkua, se helpottaa tilannetta paljon. Vaihto ei ole välttämättä ihan suoraviivainen, koska AGM akkua saisi optimissaan ladata hieman normaalia lyijyakkua suuremmalla jännitteellä. - Kestääkö_akku
Tiedän kyllä mitä Webasto noin suunnilleen kuluttaa sähköä ja polttoainetta kun olen sellaisen joka autooni asennuttanut. Seuraava autoni on Auris Hybrid mutta kun siinä ei ole perinteistä laturia eikä starttia eikä kytkintä. Vaan lataus hoituu konvertteri muuntimen kautta 12V akkuun joka toimii ainoastaan herätevirtana auton tietokoneille. Vakio akku on suhteellisen pieni jotain 30-40AH . Siksi kyselen josko jollain olisi kokemuksia vaikka Priuksen kanssa koska on sama tekniikka. Lataus on ilmeisesti heikompaa kuin normi laturilla olevassa autossa.
- sulaako
Kuinkas suuri nestetilavuus on näis hyrrissä, sehän vaikuttaa webaston hankintaan?
- Kestääkö_akku
7L on neste tilavuus koska se sisältää pakokaasujen lämmön kierrätysjärjestelmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829