Mielestäni mustapohjaiset museokilvet pitäisi kieltää 1972 uudemmista vai mikä se tarkka vuosiluku olikaan kun valkopohjaiset kilvet tulivat käyttöön. Esim. uusimmassa Klassikot lehdessä on jopa kansikuvana Saab 9000 mustilla museokilvillä ja näyttää todella silmäänpistävän väärältä tuohon autoon kun niissä oli uutena valkopohjaiset kilvet. Kyseisen auton konepellin etureunassa on myös musta maalaus mikä ei ole alkuperäinen joten onko museotarkastuksissa ruettu katsomaan sormien läpi muutenkin autojen alkuperäisyyttä?
Mustat museokilvet
25
1201
Vastaukset
- Olet_mielestäni_oikeassa
Museoautoon kuuluvat oman aikansa kilvet. Myös kunnon pitäisi olla omaa aikaansa peilaava. Myös 80-luvun spoilerit tulee sallia oman aikansa kummajaisina. Ei sen puoleen, olihan silloin aiheesta tyylikkäitäkin (ja kalliita) toteutuksia saksalaisilta virityspajoilta.
- ItselläValkeat
Joo,samaa mieltä koska autoon ei milläänmuotoa täällä saanut mustia kilpiä sen ollessa nuori joten miksi vanhanakaan.
Oikeastaan omistajalla pitäisi raksuttaa tämän suhteen ihan omassa päässään ja huomata homman hölmö ulkonäkö joka ottaa pahasti silmään eikä museokilpiä ole tosiaankaan pakko ottaa mustina,ne voi yhtä hyvin olla tämmöiset normaalin väriset vaikka ottaisi kilpiin nyt tai käyttäisi siinä jo aiemmin kiinni olleita normaalikilpiä.
Voi myös anoa autossa joskus aiemmin ollutta rekisteritunnusta jos tunnus vapaana.
Mikäli auto on tuontiauto ilman suomi historiaa niin mielestäni valintakin on helppo,ei mustia kilpiä ellei ole vanhempi kuin noin 1972 jos nyt välttämättä kumminkin haluaa ja kyllähän ne istuvatkin tyyliin ihan ok. - Driver2
Samoilla linjoilla, ei mustapohjaisia kilpiä, jos niitä ei alun alkaen ole ollut ajoneuvossa. Museo-autoissa on tarve jotenkin viestiä katsojille, että kyseessä on nimenomaan museo-auto. Millä tavalla tämän voisi välittää katsojille? T
- Oliskonoin
Laittamalla siihen mustat kilvet.
- ajanmukaiset.kilvet
Miksi museoautostatus pitäisi näkyä ulospäin muuten kuin uutta vastaavana olemuksena? Toki tuulilasiin voisi liimata jonkin tarran kuten 90-luvulla ajoneuvoverotarra mutta muuten auto voisi olla kilviltään kuten aikanaan uutena, esim. tuo Saab 9tonnari valkopohjaisin kilvin.
Jos autoon lisätään jokin museoautomerkintä niin auto ei silloin näytä täysin uutta vastaavalta kun siinä on se lisäke mitä siinä ei uutena ollut. Ne ysäriverotarratkin heittäisin mielelläni helvettiin muista paitsi silloin uutena rekisteröidyistä autoista.
Mietin sitäkin että museoautoissa olisi aina M- tai MR -alkuinen kilpi mutta itselläkin on tänä vuonna maaliskuussa uutena ostettu auto jossa on M-alkuiset kilvet niin eivät ehkä riitä kaikkiin museoautoihin. Paljonkohan niitä muuten kaikkiaan on rekisterissä?
Lisään vielä että EU kilvetkin kieltäisin mielellään 2001 vanhemmista autoista. Nehän tuli vasta toukokuussa 2001 käyttöön uusiin autoihin.
- KilvetAikakaudenMukaan
Itse olen myös hämmästellyt mustapohjaisia kilpiä uudemmissa museoautoissa. On oikeastaan aika ironista, että auto jolta vaaditaan alkuperäistyyppisessä museokatsastuksessa alkuperäisyyttä, sallitaan rekkarit täysin eri aikakaudelta. Aika härskin näköistä on jos esim. 9000 Saabissa on mustapohjaiset kilvet. Nythän auto voidaan myös konservoida ja rekisteröidä museoautoiksi, jolloin hyväksytään joitan käytön aikana tehtyjä lisäyksiä ja muutoksia, mutta ei silloikaan uudempaan autoon oikein sovi vanhemman aikakauden rekkarikilvet.
- L.DX.SDX.GT
Tuo konservointi onkin mielenkiintoinen asia, hyväksytäänkö esim. 80-luvun autoon vain 80-luvulla tehdyt muutokset, esim. lisävarusteiden asennus, vaikkapa lisävalomaski ja penkinpäälliset vai myös 90-, 00- luvulla tai vaikka eilen tehdyt muutokset esim. alkuperäisen nuppiradion vaihto ufon näköiseen ledi-usb hirviöön myös?
- museocorolla
Mä meinaan laittaa -87 Corollaan mustat kilvet kohta.
Siksi, että haluan ärsyttää pussihousuja, joiden mielestä tuollainen ei ole mikään museoauto, ja siksi, että haluan muistuttaa ihmisiä ajankulusta. Ihan arkinen ja eilinen corollakin on jo mr-iässä.- ajanmukaiset.kilvet
En ole mikään pussihousu vaan itsekin sitä mieltä että 80-luvun autoja olisi hienoa saada jo museorekisteriin mutta ne kilvet saisi olla alkuperäisenkaltaisia valkopohjaisia eikä mustapohjaisia jotka kuuluu niihin 1972 ja vanhempiin autoihin.
Aika tosiaan tuntuu kuluvan hirvittävän nopeasti, olen 42v ja tuntuu että nuo -87 Corollia oli vielä ihan äskettäin vilisemällä liikenteessä mutta tosiaan ensi vuonna jo 30 vuotta vanhoja.
Uusien autojen rekisteröintiennätys on vuodelta 1989, siihenkään ei ole enää montaa vuotta että nekin saavuttavat 30v iän, mahtaakohan silloin tulla tavallista runsaampi määrä museorekisteriinkin autoja... - åänwijfujdf
ajanmukaiset.kilvet kirjoitti:
En ole mikään pussihousu vaan itsekin sitä mieltä että 80-luvun autoja olisi hienoa saada jo museorekisteriin mutta ne kilvet saisi olla alkuperäisenkaltaisia valkopohjaisia eikä mustapohjaisia jotka kuuluu niihin 1972 ja vanhempiin autoihin.
Aika tosiaan tuntuu kuluvan hirvittävän nopeasti, olen 42v ja tuntuu että nuo -87 Corollia oli vielä ihan äskettäin vilisemällä liikenteessä mutta tosiaan ensi vuonna jo 30 vuotta vanhoja.
Uusien autojen rekisteröintiennätys on vuodelta 1989, siihenkään ei ole enää montaa vuotta että nekin saavuttavat 30v iän, mahtaakohan silloin tulla tavallista runsaampi määrä museorekisteriinkin autoja...Onko myös enään jäännyt jäljelle noita korisarjoilla ehostettuja 80-luvun lopun automalleja joita auto 2000 lehdessä aikoinaan esiteltiin?
- Jalzzu
Tässä olis jo aika lähelle 80-luvun teini-customoitu Corolla konservointiin. Ainakin muutamat perushommat löytyy: Erikoisvanteet - nimenomaan off-road tyyppiset mielellään Mangelsit, lisävaloja, piiska-antenni, musta takalasinritilä, musta muovispoilkeri peräluukussa, hattuhyllyllä karvaa ja 6 x 9" kajarit, ralliratti, sekalaista teippausta ja tarraa, jonkinlaiset pallurat heiluu peilissä mutta ne vaihtoon ja perinteiset karvanopat tilalle, tuollaiset pakarit ei tainnut vielä silloin olla muodissa eli pilli takaisin ja siihen päähän Bilteman kromisomiste. Perää ylös.
- exteini
Linkki-kuviin kirjoitti:
Linkki kuviin: http://www.moottorit.net/galleria/kuva4104/
Täydellinen, helmi.
Museoautoksi suoraan. - Corolla.Shitbox_1.3_DX
exteini kirjoitti:
Täydellinen, helmi.
Museoautoksi suoraan.Tässä toinen valioyksilö Corolla DX, ei muuta kuin museokatsastukseen ja läpi menee että heilahtaa:
http://rsmg.pbsrc.com/albums/v719/twiggy144/Joke/ke70_4.jpg?w=280&h=210&fit=crop
Tuossa on saman mallisarjan uudempikin versio:
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/toyota-corolla-wreck-refuses-to-die-pulls-a-hilux-invincibility-moment-109686_1.jpg
- osaakokukaanneuvoa
Osaako kukaan vastata, miten mustapohjaiset kilvet saa vaihdettua valkopohjaisiin ?
Onnistuuko helposti ?
Vai pitääkö museotarkastus tehdä uudestaan ?
Vai onnistuuko ihan konttorilla kilpien vaihto helposti ?
Mulle oikean väriset kilvet todella tärkeät.- sdjsklsldklk
Kannattaa kysyä varmaan katsastuskonttorilta tuota, siellä tietävät parhaiten.
Olen sitä mieltä että rekisterikilvillä on selvää merkitystä auton ulkoasuun ja MR-kilvetkin pitäisi olla samaa tyyliä kun autossa aikanaan uutena eli ei mustapohjaisia kilpiä 1972 ja uudempiin sekä EU kilvet eivät kuulu vm. 2001 vanhempiin autoihin.
Muistelen lukeneeni myös että normaalien valkopohjaistenkin kilpien mitoissa oli jokin pieni muutos jossain vaiheessa mutta tuota ajankohtaa en tiedä eikä taida olla kovin suuresta muutoksesta kyse.
Yksi erikoisuus on Mazda 323 Familia, Neo ja Mio vm. 1994-98 jossa oli kolme kirjainta ja kaksi numeroa valkoisella pohjalla, ilmeisesti autossa ei ollut varattu riittävästi tilaa normaalimittaiselle rekisterikilvelle joten joutuneet varustamaan ne poikkeavilla kilvillä.
- aikalaisetkilvet
Tuohan olisi helppo ratkaista niin että laitetaan -73 ja siitä eteenpäin valkoiset kilvet kolmella kirjaimella ja kolmella numerolla niin, että rekkari alkaisi aina MR ja vaikka vielä kolmas kirjain vanhan paikkakunnan mukaan kuten ennen oli etelä-suomi A, pohjois savo K keski-suomi X, Lappi L tai sitten eu-tunnuksen tilalle pienempi merkintä mr
- kilpikyssäri
Osaako kukaan sanoa siitä kilpien vaihdosta, kun jopa 1982 autoa ja moottoripyörää mustilla kilvillä ja ei sovi millään ilmeeseen.
- pellentouhua
katsastusasemalta saat tilata semmoiset kilvet kuin haluat
- tragol
-70 lopulla ja -80 luvun alussa silloinen trafi mahdollisti vanhojen (myös mustapohjaisten) kilpien vaihtamisen edellisestä autosta.
Syynä- ja kyseessä olivat Neuvostoliitossa työskentelevät työmaaporukat esim. Finn-Stroi Oy. Rek. tunnuksen samana pysyminen ilmeisesti vähensi merkittävästi byrokratiaa ja paperisotaa maittemme välillä.
Huvittavilta ne mustat kilvet jo silloin näytti vaikkapa Saab 900:ssa. - Antaasnyolla
Hyvin alkaa tämäkin ketju: "mielestäni pitäisi kieltää". Onko tarkoituksena lopulta romuttaa tämäkin edes jotenkin toimiva systeemi?
- ajanmukaiset.kilvet
Ei ole tarkoitus mitään romuttaa, päinvastoin "edes jotenkin" toimivasta olisi hyvä saada paremmin toimiva.
- Veroillasuominousuun
Ota yhteys Soinin Timoon, niin saadaan kilpienvaihtoonkin OIKEIN PERKELEELLINEN VERO, ja opitte olemaan narisematta.
- asiasoinillekuulu
Veroillasuominousuun kirjoitti:
Ota yhteys Soinin Timoon, niin saadaan kilpienvaihtoonkin OIKEIN PERKELEELLINEN VERO, ja opitte olemaan narisematta.
Trafi taikka Liikenneministeriö on oikea osoite tehdä ehdotusta oikeanlaisien kilpien saamiseksi uudempiin museoautoihin.
Itse teetin juuri vankilassa Trafin kautta uudet kilvet autooni, ei ollut edes kovin kallista 9€/kpl, kaksi kilpeä maksoi 18€!!
- 81mallinmuseoa
Eivät minustakaan sovi, kun eivät ole aikakautta jolla ko. autolla ajettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793