Panacodin puolikkaan ottaminen vaarallista?

onko.näin

Onko tosiaan yleispätevä sääntö, että semmoista tablettia ei saa puolittaa missä ei jakouraa.

Minulla tullut kahdesti vaikea, puristava, ahdistava tunne. Ja tänään hokasin, että molemmissa tapauksissa olin ottanut Panacodin puolikkaan. Onko tosiaan noin, että se se liukenee ns. väärin ja aiheuttaa jopa vaaratilanteen?

13

8834

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jjujiikji

Ei ole vaaraa. Olosi johtuu jostain muusta. Itse olen joskus puolittanut jos olen syönyt kuukausikaupalla ja lopetan niin sitten otan pari viimeistä päivää puolikkaan.

• minä_ekaksi_minä
      • Jijikiki

Joo pelkällä Panodolillakin saa vähän Panacodia muistuttavan olon kun muutaman ottaa. Huom! Parasetamoli voi aiheuttaa maksavaurion!

• Lue_ohjeet

Tuo yleistävä puolituskielto ei ole pätevä. Lääkkeen ohjeissa on erityisesti kielletty puolittaminen tai murskaaminen jos lääkkeen toimintatapa muuttuu sen vuoksi. Esimerkiksi eräissä lääkkeissä on vatsahapot kestävä pinnoite jolloin lääke menee sulamatta vatsan läpi ja tehoaa tarkoituksella vasta suolistossa. Tai pinnoite hidastaa lääkkeen imeytymistä. Puolitus tai murskaaminen aiheuttaa lääkkeen väärän toimintatavan, joka voi pahimmillaan olla vaarallista.

• Jolku

Joo kyllä on niin että pillerin innalla on suojaava kerros joka sulaa pois oikeassa kohtaa suolistoa. Kun pillerin puolittaa, leikkauskohdasta vapautuu ''raakana'' mahalaukkuun pillerin sisältöä liian varhaisessa vaiheessa ja se aikeuttaa nuo ikävät oireet joista kerroit.
      Toisilla on herkempi mahalaukun limakalvo ja kipuilee siis herkemmin kuin jollain toisella.

• Tarkoitettu_luettavaksi

Kannattaa lukea lääkkeen tuoteseloste pakkauksesta. Siellä kerrotaan että lääkettä ei saa käyttää jos on sappitiehytvaivoja, vatsakipu voisi tulla tästä syystä. Lisäksi muistutetaan että pitää neuvotella lääkärin tai apteekin kanssa jos tulee hengitysongelmia, tulisiko ahdistava olo tästä. Lisäksi käsketään neuvottelemaan jos on yliherkkä aspiriinille ja/tai tulehduskipulääkkeille.

Pakkausselosteessa ei kerrota mistään pinnoitteesta enkä ainakaan pikaisella läpilukemisella löytänyt puolituskieltoa.

• vset

Jos puolittaa sellaisen tabletin jota ei ole tarkoitettu puolitettavaksi, ei voi olla varma että lääkeainetta on sama määrä kummassakin puolikkaassa. Ja tosiaan pakkaussetelissä on ilmoitettu jos tuotetta ei missään nimessää saa puolittaa/murskata.

• Jikiikik

Se onkin tosi paha juttu jos toisessa puolikkaassa on 17mg ja toisessa 13mg. Et huomaa eroa.

• Huhjuju

Tappava annos on siinä 400-500mg

• Urbaani-legenda
        Jikiikik kirjoitti:

Se onkin tosi paha juttu jos toisessa puolikkaassa on 17mg ja toisessa 13mg. Et huomaa eroa.

Kyllä sellainen lääketehdas joutuu lopettamaan toimintansa jos omistaa niin huonot koneet ettei pillerien materiaali ole kunnolla sekoittunutta. Jos kone sekoittaisi pillerin aineksen epätasaisesti, se tekisi sen myös eri pillerien kesken. Näinollen jossakin pillerissä voisi olla moninkertainen määrä vaikuttavaa ainetta ja jostain pilleristä puuttuisi kokonaan.

• Selvennätkö
        Huhjuju kirjoitti:

Tappava annos on siinä 400-500mg

Minkä lääkeaineen tappava annos? Kodeiininko, ei ainakaan parasetamolin.

• onko.näin

Monen moista kommenttia on tullut.

En niinkään ole huolissani, jakautuuko aineet tasan, vaan siitä, että toimiiko puolikas niin kuin lääke on suunniteltu. Eli liukeneeko väärässä kohtaa, väärässä ajassa? Ärsyttääkö rikotusta pinnasta kenties nopeasti liukeneva aine jo alkumatkalla?

• Mitäihmettätuo

Puolittaminen ei kai voi olla vaarallista, jos kokonaisen tabletin ottaminen on osoittautunut ko. potilaalle turvalliseksi ja kyseinen lääke on tarkoitettu myös puolitettavaksi. Kaikki lääkkeethän ovat potentiaalisesti vaarallisia. Onko täysin varmuudella turvallista olemassakaan?

Parasta kysyä lääkkeen määränneeltä lääkäriltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57