Har tittat på Wallander. Alla använder ordet "kolla" i många olika meningar. I finlandsvenska säger man t.ex."titta" inte "kolla" osv.
Är "kolla" också känd och normalt använt inom den Finlandsvenska populationen i Finland?
"Kolla" - ?
12
435
Vastaukset
- undersöka
Visst använder man kolla också,åtminstone yngre personer.
- Osäker99
Ok - när jag studerade svenska språket i skolan på 60- och 70-talet, "kolla" var inte på språklistan: vi bara tittade och undersökte osv.
Men kanske dom (!) yngre kollar nuförtiden som de inte gjorde förr.
Det är synd att Sverige kan påverka så mycket på ungdomar. Finlandsvenskan försämras. - ochfinlandismer
Osäker99 kirjoitti:
Ok - när jag studerade svenska språket i skolan på 60- och 70-talet, "kolla" var inte på språklistan: vi bara tittade och undersökte osv.
Men kanske dom (!) yngre kollar nuförtiden som de inte gjorde förr.
Det är synd att Sverige kan påverka så mycket på ungdomar. Finlandsvenskan försämras.Finskan påverkar nog mycket mer,vi använder väldigt mycket finska ord när vi samtalar.
Ordet kolla är synonym till, kontrollera, kollationera, övervaka, undersöka, checka, granska, verifiera; skaffa upplysningar om; se, titta.
Inget konstigt med ordet kolla. I Sverige är ordet kolla helt accepterat.
Finlansvenskar bör inte förväxla rikssvenskan på finlansvenskan. I Sverige tycker vi att vårat svenska är svenska och att finlandsvenskan är ett skags dialekt av svenskan. Och alla dialekter hur man pratar är också accepterade. Även stockholmskan är ett slags dialekt och nya ord kommer hela tiden.
Ni skulle bara veta t.ex hur vi sverigefinnar pratar finska här :) vi blandar in då och då svenska ord och oftast säger vi dessa ord på ett finsk sett.
Som t.ex myysätä, hyllata, maskiaiset, me siis väännämme ruotsalaisia sanoja suomalaisittain kun puhumme suomen kieltä :)
Murteista ja puhetavoista on turha kiistellä.- kurabyxor
Om man läser mycket svemnsk litteratur så blir man bekant med många ord som inte används i vardagssvenskan i Finland.
Mitt barnbarn som läser mycket svenska barnböcker talar om bajs,toalett och trosor.
Här skiter vi,går på WC och använder underbyxor. Jo, det är sant. Finlandsvenskan var väl länge sedan likadan som svenska var på den tiden här i Sverige. Svenska i Sverige har förändrats med tiden, det har kommit en hel massa nya ord.
Finlandsvenskan har inte genomgått denna språklig förändring med Sverige, utan finlandsvenskan har gjort sin alldeles egen språklig resa genom alla dessa år, därför finns det stora skillnader i svensksvenska och finlandsvenkan. Finlandsvenskan har även ett helt annat sätt att uttala orden, tonen i orden liknar hur man pratar finska.
Ordet bajs är liksom snällare version av ordet skit :)- jojo9
seijaah kirjoitti:
Jo, det är sant. Finlandsvenskan var väl länge sedan likadan som svenska var på den tiden här i Sverige. Svenska i Sverige har förändrats med tiden, det har kommit en hel massa nya ord.
Finlandsvenskan har inte genomgått denna språklig förändring med Sverige, utan finlandsvenskan har gjort sin alldeles egen språklig resa genom alla dessa år, därför finns det stora skillnader i svensksvenska och finlandsvenkan. Finlandsvenskan har även ett helt annat sätt att uttala orden, tonen i orden liknar hur man pratar finska.
Ordet bajs är liksom snällare version av ordet skit :)Riktigt korrekt är förstås avföring och urin (skit och piss ).
- Osäker99
Har tittat på Wallander på nytt: nu är det fråga om skillnaden mellan "torta" och "kaka".
På bordet var, åtminstone i mina ögön, en riktig fin rund gräddkaka, men alla pratade om "torta". Om torta är kaka så va'fan är då en sådan typ av bakverk som kallas "kääretorttu" på finska.- fylldkakapåmuminspråk
Tårta är ju täytekakku och kaka kuivakakku. utan fyllning,ingen vispgrädde osv.
- Osäker99
fylldkakapåmuminspråk kirjoitti:
Tårta är ju täytekakku och kaka kuivakakku. utan fyllning,ingen vispgrädde osv.
Ok - väntar ivrigt vad ny intressant kommer nästa lördag.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23847Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286746- 93727
- 34638
- 109636
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550