Vain Hullu ottaa autolainaa !!!

daijjuttt

Ajaa semmosella mihin on varaa, lainanotto autoon on silkkaa Hulluutta sen arvo tippuu nopeemmin kuin kk maksut.

24

1696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellalla

Niin, kuinka paljon me vaivaammekaan itseämme toisten tähden ja pitää olla joku .minä minä minä . Entä jos olisit rahaton ja työtön, mutta saisit vaikka työpaikan 20 km päästä mutta julkinen liikenne ei toimeisi siinä, olosiko hullua ottaa muutama tonni lainaa vai menisitkö jalkaisin tai pyörällä

• Hehheheh

No minä saan kilsakorvauksia ja päivärahoja yht vajaa 2 tonnia kuussa verottomana niin en mä niitä sais ellen olisi autoa ostanut velaksi enkä myöskään tekisi tätä työtä ilman autoa. Että ihan tyytyväinen olen. Köyhän ei kannata ottaa autovelkaa eikä ne sitä edes saa. Autovelkaa 50 tonnia saa vaan hyvätuloinen ilman käsirahaa. Ja näin olen toiminut joka vuosi. Ajan n.vuoden ja vaihdan autoa. Riittävän iso lyhennys ja 3000km kuussa niin autosta olen saanut aina sopivan hyvityksen eikä auton arvo ole koskaan ollut velkaa alempi. Köyhää harmittaa toki. Yleensä ovat köyhiä omat saamattomuutensa takia ja harmittaahan se kun muilla on ja itsellä ei.

• Eivoiverrrata

Tuo onkin ihan eri asia mutta jos joku ottaa velkaa 50 tonnia eikä saa siitä hyötyä tollein työnsä takia niin se on tyhmää ja idioottimaista. Eli ostaa auton 50 tonnia velkaa ja käyttää sitä huviajoihin eikä tarvitse sitä työntekovälineenä.

• köyhä.olet

Minusta henkilö, joka ostaa 50k€ maksavan auton käteseillä on rikkaampi kuin sinä, joka ajat samanhintaisella velka-autolla...

• E220_CDI
        köyhä.olet kirjoitti:

Minusta henkilö, joka ostaa 50k€ maksavan auton käteseillä on rikkaampi kuin sinä, joka ajat samanhintaisella velka-autolla...

Minusta rikkaampi on se, jolla on autosta riippumatta enemmän varallisuutta.

• Penttioinonen

No jos tienaa niin huonosti ettei pysty velkaa lyhentämään järkevästi niin velkaa ei kannata ottaa muutenkaan mihinkään. Ei myöskään asuntovelkaa. Normaali ihminen kuitenkin pystyy maksamaan 500-1000e lyhennyksiä kuussa autosta tai asunnosta. Siksihän siellä töissä käydään. Moni tunkee tuon 500-1000e kuussa ravintoloihin eli dokaamiseen.

• Vaihtoehdot_vähissä

No eihän auto mikään sijoitus ole, jossa pitää pyrkiä saamaan voittoa. Ei, vaan käyttöesine, joka on useimmille välttämätön tai ainakin erittäin hyödyllinen.
      Mitenpä sitä tavallinen lapsiperhe mistään nyt repäisee käteisenä kymppitonnin tai pari autoonkaan. Ei mistään. Laina käytännössä ainoa mahdollisuus, joko pankista tai autoliikkeen kautta. Näin saa mahdollisuuden suht pienillä kuukausikuluilla itselleen uuden tai hyvän käytetyn auton, joka sopii tarpeisiin.
      Näinhän muidenkin vähänkin kalliimpien hankintojen osalta yleisesti tehdään.

• riippuumistäroikkuu

En minäkään ole pariin vuosi kymmeneen ottanut autolainaa, mutta kyllä 2-3 ensimmäiseen autoon lainaa oli pakko ottaa. Okei, olisin voinut ostaa jonkun ritsan, mutta kun en hirveästi osaa itse korjailla ja eikä ollut edes paikkaa missä sitä tehdä, niin päädyin hieman uudempiin autoihin jolloin ostohinta oli sen verran iso että rahaa ei ollut ehtinyt säästyä sitä vertaa. Lainat maksettiin parissa vuodessa pois ja sain luotettavan kulkupelin alle.

Nykypäivänä monet autoliikkeet tarjoaa myös ilmaista rahaa eli korko on 0-1%, eli asuntolainan hinnalla saa myös autoja. Jos autosta vaikkapa 70% on omarahoituksella ja loppuun 30€:iin ottaa lainaa, minusta se on ihan ok.

• Oliko.yllätys

Enpä ole koskaan autoon lainaa ottanut. Enkä ota! Ensimmäisen ostin 1972 alkuvuodesta. Uuden. Käteisellä.
        Sitä kun viitsii työssä käydä eikä kaikkea juopottele, niin sitä pystyy elämään muuten kuin jonkun siivellä.
        Tämän asunnonkin (kolmio melkein keskustan uudessa talossa) ostin käteisellä. Luuserit lainailkoot ja maksakoot kovia korkoja - toisaalta olihan minullakin kahdessa edellisessä asunnossa lainaa...

• londattu

Velka on osa omaisuutta, että pankkiin vain jonossa, mars!

• Maniaccc

Pankin omaisuutta, Äveriäs tuskin ostelee osamaksuilla tai velkarahalla , tosiaan olisi hullua maksaa korkoa ja samalla auton arvo tippuu kuin lehmänhäntä.

• E220_CDI
        Maniaccc kirjoitti:

Pankin omaisuutta, Äveriäs tuskin ostelee osamaksuilla tai velkarahalla , tosiaan olisi hullua maksaa korkoa ja samalla auton arvo tippuu kuin lehmänhäntä.

Velkavivutuksen järkevyys riippuu täysin oman rahoituksen vaihtoehtoiskustannuksesta. Jos salkku tuottaa vuosien keskiarvona kaksinumeroista prosenttilukua, on autolaina nykykoroilla loistava vaihtoehto salkun keventämiselle auton vuoksi.

• 2.4STW__

Laina on yksi tapa rahoittaa. Siinä ostetaan rahaa tai oikeammin vuokrataan.
      Tärkeintä on laskea muutenkin onko varaa autoon ja minkälaiseen.

n. 30ke maksanut auto kustantaa n. 500e kuussa, oli se ostettu lainalla tai talletuksilla. Auton arvo putoaa ihan yhtälailla riippumatta rahoituksesta ja samoin auton muut kulut juoksee yhtälailla.

Jos ei tuohon 500e ole varaa joka kuukausi niin ei ole varaa autoonkaan. Jos autoon sijoitettu raha pudotetaan 15ke eli puoleen tuo kuukausittainen rahan tarve putoaa vähän alle 400e tuntumaan.

Lainaraha maksaa kuitenkin vain 3-6% vuodessa joten sen vaikutus on hehtaarilla 30-80e/kk. Tokihan tuo vaikuttaa mutta ei se tuossa edusta kuin n. 10% kustanuksista. Ei siis mitenkään voi väittää ettei lainarahalla voi autoa hankkia. On vain hyväksyttävä että se nostaa kuukausittaista kustannusta n. 10%.

Lainasta riippuen vaikutus kuukaudessa voi olla rajukin riippuen lainan parametreista mutta ne ei kovin paljon vaikuta kokonaisuuteen. Tässä laskelmassa laskin vain auton kokonaiskustannuksia n. 4 vuoden ajalta.

Arvot on suuntaa antavia.

• kaikellaisia

Niillä on tul persii alla jotka ottaa lainaa.

• Simmmotttis

Joo meillä on ollu autolainaa 30vuotta ja juuri otin lisää. Tällä hetkellä päälle 100 tuhatta autolainaa. Asuntolainaa ei yhtään vaan talo maksettu ajat sitten jonka arvo on 4-5 sataa t täällä helsingissä. Oli kuitenkin pakko saada ennen 40v päiviä unelmien auto ja nytkun oli siihen taloudellisesti mahdollisuus niin otin lainan. Kaikilla tutuillanikin on autolainaa30-60 t mutta valtaosa heistä maksaa sen kilometrikorvauksilla eli toisinsanoen tarvitsevat autoa työssään. Vaihtavat autoa aika usein kun velka vähän lyhenee. Osalle tuntuu olevan autonvaihto semmoinen mukava harrastus.

• Nuoriyrittäjä

Köyhä ja pienituloinen ei edes saa autolainaa. Pitää olla raha asiat hyvin hoidettu jotta rahoitusta saa ainakaan vähän parempii autoib eli yli 50 tonnin peleihin. Itselle 1000e lyhennys kuussa on pieni osa palkasta ja minulla menee laskuihin jo 3000e kuussa. Sen jälkeen jää vielä 4 tonnia elämiseen. Niin ei minua haittaa että on autolainaa. Mulla on oma yritys josta rahaa tulee ihan riittävästi ja on tullut jo vuosikaudet ja homma on alkanut nyt kasvamaan mukavasti.

• Ettäsilleen

Hullua ostaa yli 20 000 e maksava auto noi kalliitt tippuu vielä hurjemmin eli hyvä kun saat liikkeestä ulos on jo kymppitonni tipahtanut ja sitten meet ostaan tarjousnakkeja marketista (pakko säästää autolainan takia ) niin lapsiperheen auton ovi tekee kivat vekit siihen Uuteen kotteroos ja paluumatkalla suuren vitutuksen vallassa saat vielä vastaantulevasta autosta tuulilasiin mojovan kiveniskemän siinä sitten kotona kiva miettiä oisko se vähänkäytetty paljon halvempi ollut järkevämpi.

• Kylläonkatkeraa

Köyhä joutuu miettimään noin. Köyhä on myös juuri tuollainen kateellinen kuten sinä kun jotkut pystyy ostamaan uusia autoja kun saa rahoitusta hyvän talouden hoidon takia. Tottakai se harmittaa kun sinulla on luottohäiriö ja tulot on se mitä sossu antaa. Mitä jos hakisit edes töihin niin ehkä joskus saat rahoitusta autoon? Minä ainakin elän elämääni ja koska tienaan hyvin voin hankkia kaikkea kivaa mutta aina hankin niin että pystyn ne kaikki kevyesti pois maksamaan. Ei ole koskaan tarvinnu maksaa laskuakaan eräpäivän jälkeen ja kun ne maksaa ajallaan niin rahaa saa pankista tai sitä oikeen tyrkytetään nykyään.

• tilanteenmukaan

Jonkun tietyn summan sijaan hullua on ostaa omiin tuloihin tai varallisuuteen nähden liian kallis auto.

Jos vaihdan neljänkympin auton 3 vuoden välein uuteen niin joo, palaahan siinä rahaa jonkun verran, mutta enpä ole kokenut että tuon vuoksi joutuisin mistään muusta asiasta elämässä tinkimään. Samat ajot hoituisi varmaan kymppitonnin autollakin, mutta eipä siitä rahasta paljon iloa pankkitilillä ole.

• Ksksksks

Kun lyhentää uutta autoa tonnin kuussa 1% korolla niin homma toimii. Velaksi ostettavaa autoa ei kannata kuitenkaan lisävarustella paljoa sillä niillä lisävarusteilla ei juuri arvoa ole ja niiden hinta tippuu kamalasti.

• 32423

Tarkoitatko että lisvarusteet menettää arvoaan vain lainalla rahoitetussa autossa?

Mikä järjen jättiläinen...

• fsfdf

5 k€ riittää auton hankintaan, jos tarkoitus käyttää autoa kulkuvälineenä, ilman status yms. mielihyvä-arvoja. Taitava ostaa hyvin toimivan auton parillakin tonnilla. Viidellä tonnilla on jo vara valita. Pitää ymmärtää, että sillä ei saa muodikasta tai ylitsepursuavia lisävarusteita, mutta paikasta toiseen pääsee ihan luotettavasti.

• truefackt

Rahaa on mutten tuhlaa sitä autoon, n 15 000 e hyviä käytettyjä on liikkeet täynnä ja kovin tiputus jo tapahtunut on 2 renkaat lohkolämmitin vetokoukut yms herkut niitä kun listaa uuteen niin se halpiskin muuttuu kalliiksi.

• kipeämmämmäksi

Useimpia varahuoltoliikkeitä onkin syytä välttää,jos välinettä tarvitsee. Niissä kun peli tulee entistä kipeämmäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      69
      3120
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      34
      1992
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      285
      1619
    4. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      112
      1606
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      263
      1218
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      27
      1144
    7. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      91
      1130
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1064
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1050
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1033
    Aihe