Hei ! mulla on ongelma.
oon syöny 4kk aikana ketipinoria risperidalia zyprexaa ja abilifyita.
Kasvoni alkoivat turpoamaan ketipinorista jo nopeasti ja olivat alussa hyvinkin turvonneet helposti esim sipseistä. kasvoni alkoi ns "muuttua" tai kasvonpiirteistä tuli erillaiset. Johtuu osittain toki siitä että painoakin on tullut paljon lisää mutta ennen sitä naama oli se joka muuttui eniten. Ennen mulla oli kapeat kasvot , isot silmät ja vähän isompi mutta edestäpäin kapea nenä. nyt tässä ajassa silmäni ei oo enää avarat vaan erimuotosetkin(esim.luomet ei näy kunnolla) ja ne on huomattavasti pienemmät. nenäni on taas tosi leveä ja huomattavan iso pikkusilmiini verrattuna. kasvoihin tuli nopeasti aika pullaposket mutta nyt ne on ylipainostakin leveämmät. tämä ei siis ole väliaikaista vaan kasvoni ovat tälläiset kokoajan.
Mietin, että muuttaako laihduttaminen kasvonpiirteeni omikseni? Kasvonpiirteeni kaventuivat ja muuttuivat tosin vuosi sittenkin kun laihdutin mutta nyt näytän aivan vastakohdalta.
Laihduttaminen on muutenkin nyt vaikeaa hitaammalla aineenvaihdunnalla jossei melkein mahdotonta, mutta minulla on todella paljon motivaatiota jos saan omat kasvoni takaisin.
Mutta jos jään tälläiseksi nii ei hirveesti huvita paiskia kamalasti töitä Uudestaan kun minut lihotettiin (lääkkeet ja alussa ravintosuunnitelma) huomattavasti ylipainoiseksi. jos siis kasvonpiirteeni jää jokatapauksessa kamaliksi.
Kertokaa jos on mitään kokemusta tai vähääkään jotain tietoa aiheesta:/
Psyykelääkkeet kasvojen turvotus
13
6020
Vastaukset
- Kyllä_se_helpottaa
Onko paino noussut kuinka paljon? Kortisoni ainakin aiheuttaa pyöreät kuukasvot, aiheuttaa vyötärön kasvua tai siis että paino kertyy mahan kohdalle. Kortisonia pitää käyttää pitempään että kyseiset tapahtuvat ja kun kortisonin lopettaa niin kasvot kapenevat mutta tähän menee aikaa.
Älä huoli siitä että kasvosi on leveämmät tai että omaat pullaposket. Tärkeintä on että onnistuisit hyväksymään oman ulkonäkösi ennen kaikkea ja uskon että kun lääkkeet lopetetaan, annosta alennetaan niin kasvosi palautuvat ennalleen.- juujeps
onse varmaan 10 kiloa. kortisonia minulla ei ole, vaan nuo edellä mainitut ovat psyykelääkkeitä. lääkkeet lopetin 3 viikkoa sitten mutta muutosta ei ole.
- Kyllä_se_helpottaa
3 viikkoa tosi lyhyt aika. Masennuslääkkeiden lopettamisessa saattaa mennä monta kuukautta. Söin itse aikanaan Mirtazapin nimistä masennuslääkettä 6kk ajan ja lopettamisessa meni 3kk. Eli yhteensä melkein vuoden ajan, 9kk koko prosessi. Lääkitys lopetettiin kun se aiheutti mieletöntä väsymystä, levottomat jalat ja muutoksia veriarvoihin.
- juujeps
kiitos tiedosta:) entä onko sulla ollu mitää naaman turpoamisia tai muutoksia ja onko ne menneet ohi sitten?
- juujeps
eikun listasitkin vissiin jo kaikki vaikutukset jotka sulla tuli
- Kyllä_se_helpottaa
Ruokahalu kasvoi kyseisestä lääkkeestä, painoa tuli lisää 8kg ja maha paisui suhteellisen isoksi. Kasvot pyöristyivät hieman mutta johtui varmaan tuosta painon noususta.
Ruokahalu on laskenut lopettamisen jälkeen normaaliksi, painoa olen saanut pois 4kg ja kasvot ovat normaalit. - SitäMietin
Eiköhän tuo johdu ainakin pääasiassa lihoamisesta. Kun laihdut, niin kasvonpiirteetkin muuttuvat terävämmiksi.
- Baila_baila
Ei katoko se on valittava viinan ja pillereiden sekakäyttö tai hoikka olemus. Molempia et saa. Mutta pää sekaisin lienee hauskempaa, etkä varmasti pilleri pöhnässä edes kiinnitä huomiota manaattimaiseen vartaloosi ja turpeisiin kasvonpiirteisiisi.
- juujeps
siiis XDD ymmärsit nyt täysin väärin, voi johtua epäselvästä kirjoituksestani, anteeksi. MUTTA siis noi oli lääkärin määräämiä lääkkeitä mulle. lopetin 3 viikkoa sitten.
- khjhjgfhdfhdfgg
Joku mainitsikin jo kortisonin sivuvaikutukset. Eli ihan mahdollista, että lääke muuttaa piirteitä. Olen itsekin kauhulla katsonut, kun omaiseni muuttui eri näköiseksi isoilla kortisoniannoksilla. Tilanne palautui osittain, kun lääkettä vähennettiin (tosin kortisoni koukuttaa, joten hän ruikuttaa lääkäriltä tekosyillä uusia kuureja).
Moni lääke myös saa aikaan karvojen kasvua naamaan, kuten epilepsialääkkeet. Ne saavat aikaan myös ienten liikakasvua.
Yleisten sivuvaikutusten pitäisi näkyä lääketietokannoissa. Googettamallakin löytää ainakin lääkepakkausten potilasohjeita.
Sinua hoitava henkilökunta tuskin on iloissaan, jos lopetat yht'äkkisesti psykoosilääkkeet. On riski, että tilanteesi romahtaa ja joudut pakkohoitoon. Tosin on myös hoitovirhe syöttää ihmiselle psykoosilääkkeitä jatkuvasti. Yleensä kriisivaihe riittää. Lääkkeet passivoivat ja kroonistavat. Esim. työllistyminen on epätodennäköisempää lääkkeiden käyttäjillä. Monen lääkkeen kohdalla ei pitäisi lopettaa yht'äkkiä, vaan alentaa annosta vähitellen. - erve
Sitä suolaa ei kannata vedellä. Mitä suuhun laitat niin seuraa sitä.
- Anonyymi
- Sängyn päätyä voi yrittää kohottaa joko laittamalla kirjat kahden jalan alle tai taittelemalla ylimääräisen peiton patjojen alle pääpäätyä kohottamaan.
- vettä pieninä kulauksina pitkin päivää, ei niin paljon illalla, ettei tarvitse nousta yöllä pissalle
- kävelyä ulkoilmassa
- niskahartiajumppaa, kireät niska- ja purentalihakset hankaloittaa myös kasvojen nestekiertoa
- suolaista ja karkkeja kohtuudella. Myös sokeri kerää nestettä kasvoihin
Lapsena ja nuorena silmät näyttää kaikilla usein suuremmilta. Ihan vaan aikuisuus ja ikäkin tekee tuota ”silmien muuttumista pienemmiksi” - Anonyymi
On vanha aloitus, mutta tässä taas näkee, kuinka lääkkeitä, neuroleptejä määrätään päällekkäin. Ja kaikki kuitenkin tarkoitettu suunnilleen samaan vaivaan.
Ainakin Zyprexa, Ketipinor ja Abilify ovat neurpleptejä, ja niitä käytetään kutakin samaan vaivaan. Oletettavasti niin Risperidalikin.
Lääkärit saattavat selittää, että ovat tukemassa toisiaan, toistensa vaikutusta, mutta....
Ei voi muuta sanoa, kuin että vähemmästäkin naama turpoaa, ja kaikki muutkin paikat.
Aika järkkyä, että yhdelle ihmiselle on laitettu tuollainen lääkearsenaali.
Tuskin enää käyttää, mutta tätä tapahtuu tänäkin päivänä, ja on niin väärin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014898Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252694HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652371- 1251690
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3461358Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101193- 121075
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73916- 100843