Dieselautot kielletään kaikkialla

YmmärräOikein

Dieselautot kielletään Et kai ostanut.

http://www.hs.fi/autot/a1417926545480

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaksi-euroopan-maata-aikoo-kieltaa-uusien-bensa--ja-dieselautojen-myynnin-kokonaan/Qany7U7W

http://www.iltalehti.fi/autot/2015052219735155_au.shtml

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bensiini-ja-dieselautot-kielletaan-2-maassa-vain-sahkoautot-sallituiksi-6537052

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/jos-dieselautot-kaytannossa-kielletaan-siirtyvatko-autoilijat-bensaan-vai-sahkoon-6002626

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saksan-kaupungit-kieltamassa-miljoonat-dieselautot-suuret-vaikutukset-jopa-suomen

http://www.overdrive.fi/forum/threads/ruotsi-kieltää-bensa-ja-dieselautot.152030/

http://www.taloussanomat.fi/kolumnit/2015/03/13/dieselautoilu-on-nyt-syntia/20153161/145

http://tekniikanmaailma.fi/dieselmoottoristen-autojen-tulevaisuus-vaarassa/

http://www.kp24.fi/uutiset/402844/Delhi-kielsi-isot-dieselautot-puhdistaakseen-ilmaa

http://yle.fi/uutiset/lehti_norja_aikoo_kieltaa_polttomoottoriautot__erikoinen_sotku_hallituksessa/8932267

http://www.adressit.com/dieselkielto

65

4350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusiuutinen
    • E220_CDI

      Ostin. Onko se sulle ongelma?

      • HengitäVaanItseNokeas

        On!! Haluan hengittää puhdasta ilmaa, joten vie se nokivasarasi samantien paaliin!!!!!


      • Anonyymi
        HengitäVaanItseNokeas kirjoitti:

        On!! Haluan hengittää puhdasta ilmaa, joten vie se nokivasarasi samantien paaliin!!!!!

        Kyllä ne pian kielletään. Typenoksidit altistaa koronalle.


      • Anonyymi
        HengitäVaanItseNokeas kirjoitti:

        On!! Haluan hengittää puhdasta ilmaa, joten vie se nokivasarasi samantien paaliin!!!!!

        Sinun 3 tonnin corollasi puskee ilmoille monisatakertaisen määrän saastaa nykyaikaiseen dieseliin verrattuna.


      • Anonyymi
        HengitäVaanItseNokeas kirjoitti:

        On!! Haluan hengittää puhdasta ilmaa, joten vie se nokivasarasi samantien paaliin!!!!!

        Vittu mitä paskaa! Diesel sen olla ja pitää. Sähköautot boikottiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pian kielletään. Typenoksidit altistaa koronalle.

        Joulupukkiin saa myös uskoa.


      • Anonyymi
        HengitäVaanItseNokeas kirjoitti:

        On!! Haluan hengittää puhdasta ilmaa, joten vie se nokivasarasi samantien paaliin!!!!!

        Sinä tietämätön.selvitäppä miten paljon sähköauton akun valmistus saastuttaa.akkuyksikkö on vaihdettava n.8-10 välein tällä hetkellä.


    • Voi_kun_ymmärtäisi

      Ja sitten kun vielä ymmärtäisi mitä noissa linkitetyissä artikkeleissa todella sanotaan!
      Dieselautoja ei todellakaan olla kieltämässä kaikkialla!

      • töpsel

        Yritä ymmärtää, että kun esim. Saksan ja Ranskan suurkaupungit kieltävät dieseleiden käytön, tulee dieselautosta riesa, josta halutaan eroon. Näin niiden hinnat laskevat ja niitä aletaan tuoda halvalla esim. Suomeen (mikäli täällä ei tule kieltoja), mikä taas vaikuttaa Suomen dieselautojen hintoihin alentavasti.
        Dieselautoilijana olisin oikeasti huolissani autoni arvon alentumisesta lähitulevaisuudessa.


      • Miksi_et_ymmärrä
        töpsel kirjoitti:

        Yritä ymmärtää, että kun esim. Saksan ja Ranskan suurkaupungit kieltävät dieseleiden käytön, tulee dieselautosta riesa, josta halutaan eroon. Näin niiden hinnat laskevat ja niitä aletaan tuoda halvalla esim. Suomeen (mikäli täällä ei tule kieltoja), mikä taas vaikuttaa Suomen dieselautojen hintoihin alentavasti.
        Dieselautoilijana olisin oikeasti huolissani autoni arvon alentumisesta lähitulevaisuudessa.

        Mikä on vaikeutesi ymmärtää mitä noissa kieltotuumailuissa ollaan lopulta haluamassa kieltää? Miksi et niitä ymmärrä? Selkotekstiä useimmat.

        Vai onko tarkoituksesi tosiaan vain levittää nykyisin niin tyypillistä disinformaatiota ja trolleja?
        Oletko mieleltäsi vajavainen vai pelkkä trolli?


      • MBMann
        töpsel kirjoitti:

        Yritä ymmärtää, että kun esim. Saksan ja Ranskan suurkaupungit kieltävät dieseleiden käytön, tulee dieselautosta riesa, josta halutaan eroon. Näin niiden hinnat laskevat ja niitä aletaan tuoda halvalla esim. Suomeen (mikäli täällä ei tule kieltoja), mikä taas vaikuttaa Suomen dieselautojen hintoihin alentavasti.
        Dieselautoilijana olisin oikeasti huolissani autoni arvon alentumisesta lähitulevaisuudessa.

        Sama kielto koskee bensa-autoja. Pitää opetella ymmärtämään lukemansa. Lueppa oikein ajatuksella, mitä oikein ollaan kieltämässä.


      • E220_CDI
        töpsel kirjoitti:

        Yritä ymmärtää, että kun esim. Saksan ja Ranskan suurkaupungit kieltävät dieseleiden käytön, tulee dieselautosta riesa, josta halutaan eroon. Näin niiden hinnat laskevat ja niitä aletaan tuoda halvalla esim. Suomeen (mikäli täällä ei tule kieltoja), mikä taas vaikuttaa Suomen dieselautojen hintoihin alentavasti.
        Dieselautoilijana olisin oikeasti huolissani autoni arvon alentumisesta lähitulevaisuudessa.

        Minun sijoitukseni ovat pääosin Yhdysvaltain, Euroopan ja kaukoidän pörsseissä. Autoani en laske sijoitusvarallisuuteeni lainkaan, vaan suhtaudun autosta maksamaani hintaan kulutettuna rahana.

        Jos dieselien hinta laskee hyvin, meillä harkitaan vahvasti Rouvan ison bensamoottorisen auton vaihtoa suureen ja mukavaan katumaasturiin.

        Autojen arvon lasku on käytetyn ostajalle hieno asia!


      • eikiinnostatämä
        töpsel kirjoitti:

        Yritä ymmärtää, että kun esim. Saksan ja Ranskan suurkaupungit kieltävät dieseleiden käytön, tulee dieselautosta riesa, josta halutaan eroon. Näin niiden hinnat laskevat ja niitä aletaan tuoda halvalla esim. Suomeen (mikäli täällä ei tule kieltoja), mikä taas vaikuttaa Suomen dieselautojen hintoihin alentavasti.
        Dieselautoilijana olisin oikeasti huolissani autoni arvon alentumisesta lähitulevaisuudessa.

        Diiselautoni arvo on tällä hetkellä 3-4 tuhatta. En ole huolissani arvon putoamisesta. Seuraavakin on diisel.


      • Anonyymi
        eikiinnostatämä kirjoitti:

        Diiselautoni arvo on tällä hetkellä 3-4 tuhatta. En ole huolissani arvon putoamisesta. Seuraavakin on diisel.

        Meinaat että kysynnän laskiessa kuin lehmän häntä polttonesteen hinta ja saatavuus pysyvät ennallaan? Ihan sinua varten öljyteollisuus jalostaa raijaa sinne lähipumpulle ikuisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaat että kysynnän laskiessa kuin lehmän häntä polttonesteen hinta ja saatavuus pysyvät ennallaan? Ihan sinua varten öljyteollisuus jalostaa raijaa sinne lähipumpulle ikuisesti?

        Markkinataloudessa hinta kysynnän laskiessa
        yleensä laskee. Kysynnän kasvaessa nousee . Onko tällaiset perusasiat käsityskykysi ulkopuolella ?


    • riisseli

      Tuossa käy kuten ns vanhojen 2T perämoottorien kieltämisessä. Vanhojen moottorien arvo kohoaa.

      En usko, että suomi tulee kieltämään Diesel-autoja, koska muut autot eivät pysty käyttämään männystä tehtyä polttoainetta. Suomessa taas keskusta haluaa ajaa maan ja metsänomistajien asiaa

      • Biodiesel.nousee

        Juuri näin. UPMn Biodiesel tehdään puusta ja se ei kilpaile samoista resursseista ruuantuotannon kanssa. Se on kova sana tulevaisuudessa.


      • 30_vs70
        Biodiesel.nousee kirjoitti:

        Juuri näin. UPMn Biodiesel tehdään puusta ja se ei kilpaile samoista resursseista ruuantuotannon kanssa. Se on kova sana tulevaisuudessa.

        Ongelma: Bio-dieselin tuotanto ei lainkaan vähennä muuta diesel-tuotantoa, alla oleva artikkeli kertoo miksi ei.

        Mikäli bio-dieselin osuus kasvaisi, niin minne "tungetaan" jo nykyisellään yhä vain lisääntyvä dieselin määrä, jota syntyy aivan pakosta lentopolttoaineen tuotannon kylkiäisenä?

        ***

        Analyysi: ”Sähköautot eivät vähennä päästöjä yhtään”

        "Sähköautoihin vaihtaminen ei auta liikenteen päästöjen hillinnässä, koska lentokoneet eivät lennä sähköllä. Miten niin?"

        "Mutta ei Anttosella ole mitään sähköautoja vastaan. Ennemminkin häntä vaivaa, että ihmisillä ei ole mitään käsitystä päästöjen vähentämisen kokonaiskuvasta."

        "Liikenne on jättimäinen raakaöljyn käyttäjä, mutta niin on myös kemianteollisuus ja maatalous. Energian kysyntä kasvaa maapallolla tällä hetkellä enemmän kuin uusiutuvilla polttoaineilla pystytään kattamaan. Pelkästään lentoliikenne kasvaa kolme prosenttia vuodessa. Loppua ei näy."

        "Porvoossa jokaisesta raakaöljytonnista keskimäärin 4,3 prosenttia tislataan lentopolttoaineeksi. Loput reilut 95 prosenttia on siis jalostettava muiksi tuotteiksi, koska maahankaan loppua ei voida kaataa. Jos siis lentoliikenne lisääntyy, lisääntyy dieselin, bensiinin ja kumppaneiden valmistus samassa suhteessa. Jossakin moottorissa tai tuotteessa nämä loput 95 prosenttia on siis pakko käyttää. "

        "Jos esimerkiksi Suomessa dieselöljyn kulutus romahtaisi, pitäisi ylijäävä diesel kuljettaa vaikka Afrikkaan. Jonnekin se on myytävä, jos bensiinin kysyntä vastaavasti nousee tai pysyy sähköautojen yleistymisen vuoksi samana. Maahan dieseliäkään ei voi kaataa."

        "Energiaseminaarissa Anttonen väitti, että ainoa todellinen tie tavoitteisiin olisi elintason lasku siitä, mihin me nyt olemme tottuneet. Alle tunnin lentomatkat ja yli 120 km/h kulkevat autot voisi hänen mukaansa ihan hyvin kieltää."

        Koko artikkeli:

        - http://yle.fi/uutiset/3-9241906

        .


      • E220_CDI
        30_vs70 kirjoitti:

        Ongelma: Bio-dieselin tuotanto ei lainkaan vähennä muuta diesel-tuotantoa, alla oleva artikkeli kertoo miksi ei.

        Mikäli bio-dieselin osuus kasvaisi, niin minne "tungetaan" jo nykyisellään yhä vain lisääntyvä dieselin määrä, jota syntyy aivan pakosta lentopolttoaineen tuotannon kylkiäisenä?

        ***

        Analyysi: ”Sähköautot eivät vähennä päästöjä yhtään”

        "Sähköautoihin vaihtaminen ei auta liikenteen päästöjen hillinnässä, koska lentokoneet eivät lennä sähköllä. Miten niin?"

        "Mutta ei Anttosella ole mitään sähköautoja vastaan. Ennemminkin häntä vaivaa, että ihmisillä ei ole mitään käsitystä päästöjen vähentämisen kokonaiskuvasta."

        "Liikenne on jättimäinen raakaöljyn käyttäjä, mutta niin on myös kemianteollisuus ja maatalous. Energian kysyntä kasvaa maapallolla tällä hetkellä enemmän kuin uusiutuvilla polttoaineilla pystytään kattamaan. Pelkästään lentoliikenne kasvaa kolme prosenttia vuodessa. Loppua ei näy."

        "Porvoossa jokaisesta raakaöljytonnista keskimäärin 4,3 prosenttia tislataan lentopolttoaineeksi. Loput reilut 95 prosenttia on siis jalostettava muiksi tuotteiksi, koska maahankaan loppua ei voida kaataa. Jos siis lentoliikenne lisääntyy, lisääntyy dieselin, bensiinin ja kumppaneiden valmistus samassa suhteessa. Jossakin moottorissa tai tuotteessa nämä loput 95 prosenttia on siis pakko käyttää. "

        "Jos esimerkiksi Suomessa dieselöljyn kulutus romahtaisi, pitäisi ylijäävä diesel kuljettaa vaikka Afrikkaan. Jonnekin se on myytävä, jos bensiinin kysyntä vastaavasti nousee tai pysyy sähköautojen yleistymisen vuoksi samana. Maahan dieseliäkään ei voi kaataa."

        "Energiaseminaarissa Anttonen väitti, että ainoa todellinen tie tavoitteisiin olisi elintason lasku siitä, mihin me nyt olemme tottuneet. Alle tunnin lentomatkat ja yli 120 km/h kulkevat autot voisi hänen mukaansa ihan hyvin kieltää."

        Koko artikkeli:

        - http://yle.fi/uutiset/3-9241906

        .

        Kaunis teoria, mutta mittasuhteet ovat väärät.

        Suomen raakaöljyn tuonnin volyymia ei määrää Jet-A, vaan lämmitysöljyn ja dieselöljyn kulutuksemme. Saadaksemme kuluttamamme tupaöljyn ja dieselöljyn, joudumme jalostamaan niin paljon raakaöljyä, että muita öljytuotteita tulee yli oman tarpeemme. Siksi mm. bensiiniä myydään Suomesta ulos.

        Tästä seuraa, että bensan energiasisällön pienentäminen on niin typerää, että sen voi keksiä vain laskutaidoton viherhippi. Jos pontikalla potää ajaa, se kannattaa polttaa suuren puristussuhteen tai suuren ahtopaineen alkomoottorissa sellaisenaan ottaen täysi hyöty irti alkoholin suuresta puristuskestävyydestä, jolla voi tehollisen keskipainern kautta parantaa hyötysuhdetta.

        Jos oikeasti haluamme vähentää öljyn tuontia, on biodiesel tai biotupaöljy nimenomaan oikea ratkaisu.

        Nesteen ja UPM-Kymmenen kotimaisia biodieseleitä ei brasilialaisen teollisuusalkoholin tavoin tehdä ruokatarvikkeista, vaan jätteestä, joten tämä on niin järkevää bioenergiaa, ettei sitä suurin osa vihreistä edes ymmärrä.

        Omistamme tekstissä mainittuja yrityksiä. Tämä ei ole ostosuositus. Mennyt ei ole varma indikaatio tulevasta.


    • 30_vs70

      On harmillista miten paljon muutamat suunnilleen työkseen ja aivan tietoisesti valhe-trollaavat asian tiimoilta.

      Kyse on porrastetuista vanhempien dieseleiden ja _usein myös bensojen_ kielloista, sekä tiettyä vanhempien kakispyöräistenkin kielloista.

      Paikoin Italiassa rajoituksia ja kieltoja jopa vahemmille Vespoille ja jopa Gênesissä missä Vespa syntyi vuonna 1946.

      "Interdiction de circulation : en Italie la guêpe Vespa pique la mairie de Gênes"

      - http://www.motomag.com/Interdiction-de-circulation-en-Italie-la-guepe-Vespa-pique-la-mairie-de-Genes.html

      Pieni triviaali. Mitä eroa on Euro6-luokan dieselin vs. bensan kesken, paitsi se, että diesel on tällä hetkellä noin 20-25% puhtaampi CO2, eli ilman lämpenemis-päästöjen suhteen?

      Monin paikoin nykypolitiikka vaikutta osin jopa täyden tunnepitoiselta puoskaroinnilta eri maisa ja kaupungeissa, vaikka toki ilmanlaadun suhteen onkin aihettaa huolestua ja koettaa löytää siihen loogisia ja järkeviä ratkaisuja.

      Valitettavasti vielä toistaiseksi ei ole edes innovoitu ekologista autoa ja sähköautokin nykymuodossaan on todellinen sastepommi ja globaalilla tasolla useimmissa olosuhteissa jopa perinteistä huomattavasti kokonaissaastuttavampi, vastoin sen jatkuvaa puolitotuuksien aivopesullista lobbausta.

      • vihreet_kieltää

        Hohhoo. Helsinki aikoo kieltää dieselautot vuoteen 2020 mennessä. Siitä puhui apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) kerran radiossa. Jos ostaa pääkaupunkiseudulla nyt uuden dieselin, se on harakirin paikka v.2020.


      • Typeryydenjuhlat
        vihreet_kieltää kirjoitti:

        Hohhoo. Helsinki aikoo kieltää dieselautot vuoteen 2020 mennessä. Siitä puhui apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) kerran radiossa. Jos ostaa pääkaupunkiseudulla nyt uuden dieselin, se on harakirin paikka v.2020.

        Vai että kerran Sinnemäki radiossa sanoi.
        Silloinhan tämä on täysin selvä tapaus.

        Voi vitun pällit. Kaikkea tekin uskotte ja eteenpäin levittelette.


      • Joskus_faktakin_hyvä
        vihreet_kieltää kirjoitti:

        Hohhoo. Helsinki aikoo kieltää dieselautot vuoteen 2020 mennessä. Siitä puhui apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) kerran radiossa. Jos ostaa pääkaupunkiseudulla nyt uuden dieselin, se on harakirin paikka v.2020.

        Höpö höpö
        Tietty vihreät haluavat kieltää koko autoilun ja erityisesti yksityisautoilun, sehän ei ole uutinen yhtään eikä kenellekään.

        Jos aloitetaan vanhoista dieseleista ja vanhoista bensoista kuten noissa muutamissa em kaupungeissakin, niin sekään ei varmasti tule vuonna 2020. Jos katsotaan mitä noihin vanhoihin dieseleihin kuuluu, niin hieman vajaa ymmenen vuotta sitten tuli hiukkasloukut pakollisiksi dieseleihin ja bensoihin ne tulevat ensi vuonna.

        Sen jälkeen on dieseleiden ongelmana ennenkaikkea typpioksidit ja bensojen ennenkaikkea kasvihuonekaasut. Typpioksideillekin on jo kehitteillä ratkaisu ja tuskin montaa vuotta menee, kun se on jo kaikissa uusissa dieseleissä.

        Sitten katseet kääntyvät kasvihuonepäästöihin, joka on globaaliongelma. Ja erittäin vakava koko maapallon tulevaisuutta ajatellen. Joka päivähän tulee uutisiä ilmaston lämpenemisestä, jonka vuoksi jäätiköt sulaa, vedenpinta nousee, metaanipäästöt lisääntyvät ikiroudan sulaessa, jne jne.
        Liikenteen osuuttakin on tässä vähennettävä ja suurin päästölähde on juuri bensamoottorit. Niiden määrää ei voida lisätä, vaan vähennettävä ellei päästöjä muuten saada pienennettyä, jotta edes nykyiset tavoutteet voidaan saavuttaa.


    • SähköTukkiRekka

      Kuinkas noi sähkömoottorit toimii esim. perävaunullisissa tukkirekoissa ja muutoinkin raskaassa liikenteessä? Taitaa se diesel olla siellä ainut vaihtoehto.

    • E220_CDI

      Pöööö! Ei ole mitään pelättävää.

      Saksassa on huonoilla saasteenestojärjestelmillä ajaminen ollut kiellettyä kymmenissä kaupungeissa jo useita vuosia. Savustuskielto on hyvä asia, eikä siinä ole mitään uutta. Sama koskee myös ulkomaalaisia ja kieltoa myös valvotaan ympäristötarralla joka on kiinnitettävä jokaisen auton tuulilasiin, myös turistien, jo kaaaaauan sitten.

      Silti maailma pyörii edelleen, myös dieselillä, missä järkevää. Vihreän ympäristötarran tosin saa Bundesamtista tilatuksi kesälomaa varten vain, jos auton CoC tiedot osoittavat sen olevan joko tämän tai edes viime vuosikymmenen tekniikan tasolla.

      Näppärimmät rakentavat vanhojakin suosikkiautoja vihreän ympäristötarran mahdollistavaan kuntoon. Näitä suurkaupunkien vain vihreille autoille sallituille alueille pääseviä ikinuoria löytyy jopa pian 30 vuotta vanhoista W124 etukammiodieseleistäkin.

    • E220_CDI

      Tuosta vielä klassisia malleja mit Grün Umweltplakette. Saa ajaa Berliinin ja Frankfurtin keskustassa, jossa saastuttavat autot on kielletty jo vuosia ennen tämän huuhaakeskustelun aloitusta:

      http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&emissionsSticker=EMISSIONSSTICKER_GREEN&minFirstRegistrationDate=1985-01-01&maxFirstRegistrationDate=1990-12-31&makeModelVariant1.makeId=17200&fuels=DIESEL&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW&categories=Limousine

      Ei sole poijjaat sen kummempaa, kuin että savustimet vähitellen kielletään eri puolilla maailmaa. Ja se koskee ihan kaikkia savustimia, myös nykyajan hiukkaskiihdyttimiä, eli tänä vuonna käyttöön otettuja suoraruiskubensakoneita.

      Ja sitten jos aikoo vielä ajaa, kannattaa olla vehkeet kunnossa.

    • Kukaaneiosta

      Autoliikkeet eivät ota enää dieseleitä vaihdossa.

      • Ei_kelpaa_enää

        Bensojen arvo romahtanut, kun tieto Norjan aikomuksesta kieltää bensa-autot jo 2025


      • E220_CDI

        Liikkeeseen vie autonsa vain amatööri.

        Mutta jos sulla on myytävänä Mercedes W213 tai hyvä W212 neliveto, niin tuo tänne. Rouvan bensakrematorio on seuraavana vaihtovuorossa. D4-D:n ja TDI:n saat minun puolestani laittaa Kuusankosken kyytiin, EVVK.


      • Niinseonse
        E220_CDI kirjoitti:

        Liikkeeseen vie autonsa vain amatööri.

        Mutta jos sulla on myytävänä Mercedes W213 tai hyvä W212 neliveto, niin tuo tänne. Rouvan bensakrematorio on seuraavana vaihtovuorossa. D4-D:n ja TDI:n saat minun puolestani laittaa Kuusankosken kyytiin, EVVK.

        Se on Kuusakoski, ei Kuusankoski.

        https://elv.kuusakoski.com/tupas


    • Järjenkäyttö_sallittu

      Jo pitkään suomessakin on vanhat savuttavat bensa- ja diesel-autot saaneet hylsyleiman katsastuksessa, jos eivät ole olleet tarpeeksi "puhtoisia", ei siis mitään uutta tuossa uutisessa. Jostain ihmeen syystä yksityisautoilu on nyt joutunut suurennuslasin alle, vaikka esimerkiksi C2O päästöistä vain noin 12% tulee henkilöautoista (bensa-moottoriset tuottaa sitä n.30% enemmän kuin diesel autot). Telkussa haastateltiin jotain saksalaista asiantuntijaa ja oli fiksusti sitä mieltä, että saksassa suurissa kaupungeissa bussit pitää ensin korvata sähköbusseilla.

      • Dieselillä_tulevaisuus

        Eihän ongelmana ole CO2 vaan NOX joka tappaa. Typen oksideista ja pienhiukkasista on tullut nykyisten puhtaiden dieseleiden myötä ongelma. Siksi niiden tuottajia katsotaan suurennuslasin kanssa. Asia ratkeaa urearuiskutuksen avulla eikä E6-päästöisillä autoilla ole missään ajokieltoja. Ei edes tulossa lähitulevaisuudessa. Suomessa koko juttu pitäisi pistää oikeisiin mittasuhteisiin koska meillä ei ole ikävästi laaksoissa sijaitsevia suurkaupunkeja.


      • EiPoistuIhanPian
        Dieselillä_tulevaisuus kirjoitti:

        Eihän ongelmana ole CO2 vaan NOX joka tappaa. Typen oksideista ja pienhiukkasista on tullut nykyisten puhtaiden dieseleiden myötä ongelma. Siksi niiden tuottajia katsotaan suurennuslasin kanssa. Asia ratkeaa urearuiskutuksen avulla eikä E6-päästöisillä autoilla ole missään ajokieltoja. Ei edes tulossa lähitulevaisuudessa. Suomessa koko juttu pitäisi pistää oikeisiin mittasuhteisiin koska meillä ei ole ikävästi laaksoissa sijaitsevia suurkaupunkeja.

        Dieselin iso ongelma ei olekaan CO tai CO2, ne on ennenkaikkea bensojen ongelmia. Vaarattomiksi en niitäkään sanoisi, CO tappaa varmasti ja nopeasti, CO2 hitaammin, mutta nämä ovatkin ennenkaikkea globaajeja ilmastomuutosta kiihdyttäviä päästöjä, kun taas typpioksidi on paikallinen päästö.
        Ei myöskään pienhiukkaset enää v 2009 jälkeen valmistetuissa dieselautoissa, nekin bensa-autojen, siis suoraruiskumoottoribensojen, mutta nyt näihinkin, siis uusiin, on saatu hiukkassuotimet pakollisiksi.

        Nykyiset Euro6 dieselit eivät enää ole typpioksidinkaan osalta juuri bensoja pahempia. Siihen ei tarvita ainakaan henkilöautoissa välttämättä ureaa, mutta se on yksi keino ja saksalaisten suosima. Esim japanilaiset ja korealaiset dieselautot ei ureaa tarvitse Euro6-autoissaan.

        Euro6-dieselit ovat ’puhtaampia’ kuin Euro6-bensat eikä nämä suunnitellut rajoitukset niitä koskekaan. Ei rajoituksia ainakaan päästöillä voi rajoituksia perustella. Euro6:han tuli voimaan jo syyskuussa 2014, jonka jälkeen valmistettujen moottoreiden on täytettävä sen vaatimukset saadakseen tyyppihyväksynnän.

        Diesel on ja pysyy niin kauan kuin polttomoottoreita on ja niistäkin viimeisenä poistuu diesel. Dieselmoottori on tavattoman yksinkertaista muuttaa käyttämään kokonaan vaihtoehtoisia nestemäisiä polttoaineita, biopohjaisia esimerkiksi. Useimmille se onnistuu jo nyt ilman muutoksia.


      • Järjenkäyttö_sallittu
        Dieselillä_tulevaisuus kirjoitti:

        Eihän ongelmana ole CO2 vaan NOX joka tappaa. Typen oksideista ja pienhiukkasista on tullut nykyisten puhtaiden dieseleiden myötä ongelma. Siksi niiden tuottajia katsotaan suurennuslasin kanssa. Asia ratkeaa urearuiskutuksen avulla eikä E6-päästöisillä autoilla ole missään ajokieltoja. Ei edes tulossa lähitulevaisuudessa. Suomessa koko juttu pitäisi pistää oikeisiin mittasuhteisiin koska meillä ei ole ikävästi laaksoissa sijaitsevia suurkaupunkeja.

        Joo, mainitsin vaan tuon hiilidioksidin tässä siksi, että JOS paljon siirrytään dieseleistä bensa-autoihin. lisääntyy nuo päästöt vähintään tuon 30%, mikä luonnollisessti johtaa siihen, että meilläkin päästömaksut nousevat paljon. Lisäksi olisi hyvä muistaa, että nyt noista C02 päästöistä n.10-12% aiheutuu henkilöautoista.


    • Nyt kun Saksassa SAATETAAN kieltää joissain kaupungeissa Euro V tai vanhemmat dieselit, niin hinta varmasti halpenee.Mahdolliset kiellot kun pitää mm. Neuvotella ammattiliittojen kanssa, jotta työssäkäynti ei vaikeudu.

      Noh, jos hinta laskee lähden hakemaan hyvän ja taloudellisen diesel auton Saksasta. Suomessa kun kunnat ja kaupungit eivät saa asettaa rajoituksia eri käyttövoimilla kulkeville autoille. Eikä tänään lukemani artikkelin pohjalta sellaista olla edes suunnittelemassa.

    • Riisseliä_suonissa

      Juuri kävin autokaupoilla ja laitoin uuden Diesel Mersun tilaukseen... Harmi kun Porshe lopetti valmistuksen... Fiattiin en koskisi tikullakaan, joten hyvä vaan että lopettavat edes tuon dieseleiden valmistuksen.

    • polttoaineestakiinni
      • nytonvuoro

        Kehittää polttoaine dieseleihin.
        Lyijypäästöt loppuivat bensiinistä,
        kehittämällä.


    • Eihän dieseleitä pidä kieltää, koska ne on päästöiltään puhtaampia mitä bensaautot.
      Uudet euro6 luokan diesselit ei tuota sen enempää typpipäästöjä -NOx- mitä uudet bensaautotkaan ja Co2 päästöjä ne tuottaa vähemmän kuin bensamoottorit.

      Maantieliikenne tuottaa kaikista NOx päästöistä n. 62% ja henkilöautot siitä osuudesta tuottaa n.32%. Bensa ja diesel yhteensä. Loput maantiepäästöt tulee sitten kuorma- linja- ja muista autoista sekä koneista.
      Henkilöautot tuottaa n. 13% kaikista suomen NOx päästöistä ja bensa autot siitä n.4% ja dieselit n.9%
      Co2 päästöjähän dieselit päästelee n.22% vähemmän kuin bensaautot.
      Joten, eihän Dieseleitä kannata kieltää, koska siten päästöt lisääntyis.

      • hyisaatanamulkut

      • saasteiden_dilemma

        "Eihän dieseleitä pidä kieltää, koska ne on päästöiltään puhtaampia mitä bensaautot.
        Uudet euro6 luokan diesselit ei tuota sen enempää typpipäästöjä -NOx- mitä uudet bensaautotkaan ja Co2 päästöjä ne tuottaa vähemmän kuin bensamoottorit. "

        Yksilöiden, vain aikaa ja energiaa hukkaavilla järkeilyllä ei ole mitään painoarvoa EU-maiden poliitisten päättäjien jo tekemissä, sekä tulevissa ratkaisuissa, rajoituksissa ja täysissäkin ajokielloissa.

        Perustrendi Euroopassa (-kin) on muuttunut ja ainoa hyödyllinen vaihtoehto on seurata sitä miten eri maissa poliitikot linjaavat autojen päästöjä, sillä vaikka Suomi on pieni periferia, niin se tulee seuraamaan isompien mallia ennemmin tai myöhemmin.

        Tulevaan on vain pakko mukautua ja koettaa sitä ennakoidakin, muu on pelkkää päänsä seinään lyömistä ja energiansa hyödytöntä tuhlaamista.

        Samoin mikäli suunnittelee Eurooppaan matkustavansa autollaan, niin on hyvä ohjelmoida navinsa rajoitus- ja kieltoalueiden mukaan, ett'ei matka yllättäen katkeaisi ja joutuisi tekemään suurta lisäkierrosta kieltoalueen kiertääkseen. Hankalaski siis on jo nyt mennyt.

        Useampi maa ja / tai maan sisäinen alue on jo linjannut vuosilkuja kaikkien polttomoottoreiden kielloille, eli perustrendi on raskas ja tekee seuraavaa autoa hankkivalle valinnan haasteelliseksi ja varsinkin kaikille niille, jota ko. alueilla asuvat.

        Yksi esimerkki. Belgian Wallonie suunnittelee kieltävänsä dieselin progressiivisesti vuodesta 2023 alkaen ja sen lopullinen kielto on suunniteltu vuoteen 2030 mennessä.

        Barcelona suunnittelee keskustaansa pääsyn vain "puhtaille" autoille vuodesta 2019 alkaen.

        Samankin maan sisällä olevat erilaiset kiellot ja niiden ajoitukset tekevät liikkumisesta haasteellista, joka on pakko ottaa huomioon autonvaihtoa suunitelessaan.

        Alla olevassa artikkelissa on melko hyvä katsaus tilanteeseen, mutta en jaksa sitä kääntää, eli siitä kiinnostuneet voivat laittaa sen Google-kääntäjään, joka tekee varsin hyvää tulosta mm. fr - en välillä.

        - http://www.7sur7.be/7s7/fr/2765/Environnement/article/detail/3378236/2018/03/03/Le-diesel-c-est-bientot-fini.dhtml

        .


      • Naftaa_suonissa
        saasteiden_dilemma kirjoitti:

        "Eihän dieseleitä pidä kieltää, koska ne on päästöiltään puhtaampia mitä bensaautot.
        Uudet euro6 luokan diesselit ei tuota sen enempää typpipäästöjä -NOx- mitä uudet bensaautotkaan ja Co2 päästöjä ne tuottaa vähemmän kuin bensamoottorit. "

        Yksilöiden, vain aikaa ja energiaa hukkaavilla järkeilyllä ei ole mitään painoarvoa EU-maiden poliitisten päättäjien jo tekemissä, sekä tulevissa ratkaisuissa, rajoituksissa ja täysissäkin ajokielloissa.

        Perustrendi Euroopassa (-kin) on muuttunut ja ainoa hyödyllinen vaihtoehto on seurata sitä miten eri maissa poliitikot linjaavat autojen päästöjä, sillä vaikka Suomi on pieni periferia, niin se tulee seuraamaan isompien mallia ennemmin tai myöhemmin.

        Tulevaan on vain pakko mukautua ja koettaa sitä ennakoidakin, muu on pelkkää päänsä seinään lyömistä ja energiansa hyödytöntä tuhlaamista.

        Samoin mikäli suunnittelee Eurooppaan matkustavansa autollaan, niin on hyvä ohjelmoida navinsa rajoitus- ja kieltoalueiden mukaan, ett'ei matka yllättäen katkeaisi ja joutuisi tekemään suurta lisäkierrosta kieltoalueen kiertääkseen. Hankalaski siis on jo nyt mennyt.

        Useampi maa ja / tai maan sisäinen alue on jo linjannut vuosilkuja kaikkien polttomoottoreiden kielloille, eli perustrendi on raskas ja tekee seuraavaa autoa hankkivalle valinnan haasteelliseksi ja varsinkin kaikille niille, jota ko. alueilla asuvat.

        Yksi esimerkki. Belgian Wallonie suunnittelee kieltävänsä dieselin progressiivisesti vuodesta 2023 alkaen ja sen lopullinen kielto on suunniteltu vuoteen 2030 mennessä.

        Barcelona suunnittelee keskustaansa pääsyn vain "puhtaille" autoille vuodesta 2019 alkaen.

        Samankin maan sisällä olevat erilaiset kiellot ja niiden ajoitukset tekevät liikkumisesta haasteellista, joka on pakko ottaa huomioon autonvaihtoa suunitelessaan.

        Alla olevassa artikkelissa on melko hyvä katsaus tilanteeseen, mutta en jaksa sitä kääntää, eli siitä kiinnostuneet voivat laittaa sen Google-kääntäjään, joka tekee varsin hyvää tulosta mm. fr - en välillä.

        - http://www.7sur7.be/7s7/fr/2765/Environnement/article/detail/3378236/2018/03/03/Le-diesel-c-est-bientot-fini.dhtml

        .

        Olet oikeassa, olisi mielenkiitoista tietää, kuka tätä "orkesteria" oikein johtaa. Nuo kiellot alkavat saamaan jo surkuhupoaisia piirteitä, kun tuppaa menemään vellit ja jauhot sekaisin, eli päättäjätkään eivät tiedä, mikä saastuttaa ja kuinka paljon. Autosta on tehty SE kaiken pilaava lypsylehmä. Nyt näyttää siltä, että dieseleiden valmistus vähenee, mikä tarkoittaa sitä, että niiden hinnat alkavat kohta nousemaan. Pelkät Hybridithän ovat aivan tarpeettomia luomuksia, ladattavan nyt voisi jotenkin ymmärtää. Diesel auton tankkiin kun laittaa sen 60litraa ajelee sillä kevyesti 1200km ja sen koukussa saa vetää asuntovaunua/venettä...


    • En vielä, mutta hakusessa on nykyisen dieselin tilalle.

    • saasteiden_dilemma

      Vaikea sanoa tulevatko bio-poltoaineet muuttamaan tilannetta, voiko niitä tuotaa kannattavasti ja riittävästi ja ehtivätkö ne muuttaa tilannetta polttomoottorien tulevaisuuden suhteen.

      Mutta vaihtoehtoja kaivattaisiin totaalikielloille ja liiaksi sähköautoon keskittymiselle, joka nykymuodossaan on elinkaarensa ekologiselta jalanjäljeltä mega-saastuttava ja puhumattakaan jos sitä ei ladata ainoastaan puhtaasta energiasta, jollaiseksi en ihmiskunnan aikapommi-atomivoimaa laske.

      Exxonmobile suunnittelee tuottavansa levään perustuvaa synteettistä polttoainetta 10.000 barillia /pv vuoden 2025 paikkeilla.

      - http://news.exxonmobil.com/press-release/synthetic-genomics-and-exxonmobil-renew-algae-biofuels-research-agreement

      .

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nooh mites nyt naftanasuilla suut noin myrtyssä? 😂

      • Anonyymi

        Naftanasuista en tiedä, mutta kovasti hauskoja ja huvittavia on nuo viitisen vuotta sitten ennustetut dieselien kohtalot ja niiden perustelut. Kyllä siinä tietysti tuppaa vähän naurukin olevan herkässä. Kieltämättä. Sinusta se ehkä näyttää myrtyltä, ihan ymmärrettäväähän se on.
        Eipä niistä mikään oikeastaan ole toteutunut, kehitystä toki on tapahtunut. Jo tuolloin uusien dieselien vähäpäästöisyys bensa-autoihin oli tiedossa vähänkin asioita seuraavien joukossa, mutta nyt jo luultavasti tuolloin eniten ääntäpitävät antidieselfanaatikot ovat joutuneet myöntymään tosiasioiden edessä. Sinusta en ole varma kirjoituksesi asenteesta päätellen.

        Vähänkin isommat, keskikokoisetkin, bensa-autot alkavat jo olla harvinaisia uusmyytyjen autojen joukossa. Muutenkin bensa-autojen uusmyynnin lukumääräinen romahdus varsinkin viimeisten kuukausien aikana on fakta ja myynti on siirtynyt kaikkien pienimpään ja halvimpaan autoluokkaan. Syytkin lienevät kaikille selvät.
        Dieseleiden pudotus on myös ollut kova, mutta on nyt vakiintunut. Dieseleiden myyntihän on siirtynyt isoihin ja kalliimpiin autoihin ja niitähän myydään muutenkin aika vähän ymmärrettävistä syistä. Pieniä dieseleitähän ei ole enää edes tarjolla.

        Sähköön mennään se on selvä ja bensat kärjessä. Dieselit tulevat kyllä perässä kunhan sähköautojen tekniikka ja infra kehittyvät dieseleitä käyttävien tarpeiden vaatimalle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naftanasuista en tiedä, mutta kovasti hauskoja ja huvittavia on nuo viitisen vuotta sitten ennustetut dieselien kohtalot ja niiden perustelut. Kyllä siinä tietysti tuppaa vähän naurukin olevan herkässä. Kieltämättä. Sinusta se ehkä näyttää myrtyltä, ihan ymmärrettäväähän se on.
        Eipä niistä mikään oikeastaan ole toteutunut, kehitystä toki on tapahtunut. Jo tuolloin uusien dieselien vähäpäästöisyys bensa-autoihin oli tiedossa vähänkin asioita seuraavien joukossa, mutta nyt jo luultavasti tuolloin eniten ääntäpitävät antidieselfanaatikot ovat joutuneet myöntymään tosiasioiden edessä. Sinusta en ole varma kirjoituksesi asenteesta päätellen.

        Vähänkin isommat, keskikokoisetkin, bensa-autot alkavat jo olla harvinaisia uusmyytyjen autojen joukossa. Muutenkin bensa-autojen uusmyynnin lukumääräinen romahdus varsinkin viimeisten kuukausien aikana on fakta ja myynti on siirtynyt kaikkien pienimpään ja halvimpaan autoluokkaan. Syytkin lienevät kaikille selvät.
        Dieseleiden pudotus on myös ollut kova, mutta on nyt vakiintunut. Dieseleiden myyntihän on siirtynyt isoihin ja kalliimpiin autoihin ja niitähän myydään muutenkin aika vähän ymmärrettävistä syistä. Pieniä dieseleitähän ei ole enää edes tarjolla.

        Sähköön mennään se on selvä ja bensat kärjessä. Dieselit tulevat kyllä perässä kunhan sähköautojen tekniikka ja infra kehittyvät dieseleitä käyttävien tarpeiden vaatimalle tasolle.

        Mikä nyt niin huvittaa? Dieselin kohtalo on juuri se mikä ennustettiinkin, eli autotehtaat ovat ensin kilvan luopuneet dieseleistä. Monia suosittuja automerkkejä ja -malleja ei enää saa dieselillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä nyt niin huvittaa? Dieselin kohtalo on juuri se mikä ennustettiinkin, eli autotehtaat ovat ensin kilvan luopuneet dieseleistä. Monia suosittuja automerkkejä ja -malleja ei enää saa dieselillä.

        Ja monia saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä nyt niin huvittaa? Dieselin kohtalo on juuri se mikä ennustettiinkin, eli autotehtaat ovat ensin kilvan luopuneet dieseleistä. Monia suosittuja automerkkejä ja -malleja ei enää saa dieselillä.

        Kehitys toki etenee kohti sähkö ja hybridejä, mutta noissa vanhoissa kirjoituksissahan povattiin dieselkieltoja, dieseleiden pikaista loppua ja ties mitä. Samoja tarinoita on nyt kirjoitettu koko ajan tämän kuluneen viiden vuoden aikanakin jasamaa ennustetaan nytkin muutaman vuoden päähän. Ilmeisesti kyseessä samat sitkeät kirjoittajat ennustelemassa.
        Tämä se huvittaa, eikö sinua huvita?

        Se on totta, että suosittujen kansanautojen ja pikkuautojen osalta dieselit ovat poistuneet markkinoilta eikä niitä enää valmisteta. Dieselteknologia kaikkiaan on tietysti kehittyneempänä selvästi kalliimpaa, joten sitä ei kannata käyttää autoissa, joiden kilpailuvaltti on edullisuus eli juuri kansanautot ja pienet autot. Aika järkeenkäypää, eikö? Ja tottahan se näkyy uusmyyntitilastoissakin. Ei suomalaiset nyt yhtäkkiä ole vaurastuneet niin paljon, että kaikkkykenisivät hankkimaan uutena isompia ja kalliimpia autoja, jotka valtaosin ovat juuri dieseleitä. Ja kun vielä noita saa hyvinkin edullisesti käytettynä Ruotsista ja Saksasta, tai on ainakin tähän asti saanut, niin aika moni ne sieltä hakeekin. Niin moni, että dieseleiden osuus autokannassa on ollut kasvussa. Nyt on kuultu uutisia, että varsinkin Ruotsista mm sikäläisen kysynnän nousun vuoksi ja myös siellä tapahtuneen uusmyynnin laskun vuoksi, alkaa se tie olla loppumassa.


    • Anonyymi

      Kylmä totuus vouhottaville dieselpelleille.

      • Anonyymi

        Ja mikäköhän se ’kylmä totuus’ on, jota sinunlaiset pellet toitottavat ja ovat toitottaneet ja ennustelleet tämänkin otsikon alla jo viisi vuotta ja varmaan seuraavatkin viisi vuotta.


    • Anonyymi

      Jos dieselistä tulee pulaa, niin jotenkin täytyy yhteiskunnalle tärkeät kuljetukset turvata => diesel-henkilöautoille rajoituksia/raippaa?

      Jo nytkin diesel-henkilöautot ovat isoja syyllisiä inflaatioon, koska ilman niitä diesel olisi halvempaa kuljetusalalle => ei aiheuttaisi nykyisen kaltaista nousupainetta ruoan, energian, asumisen, yms. kustannuksiin!

      • Anonyymi

        Voihan siinä niinkin käydä, kuten sähkössäkin melkoisen varmasti tullee käymään, että myös polttoaineiden saantia joudutaan jossain määrin rajoittamaan. Jos oikein paha tilanne syntyy.

        Dieselistähän, tai oikeammin raakaöljjystä ei varsinaisesti ole pulaa maailmalla. Ei, vaan nyt markkinat suuntautuvat toisin, kun Venäjältä ei haluta enää sitä ostaa. Tämä suuntautuminen tietysti vie aikansa ja siitä seuraa kustannuksia. Nytkin iso osa hinnankorotuksista liittyy ihan muuhun kuin pulaan.
        Jos raakaöljystä tulee pula, niin se näkyy polttoainepumpulla ihan riippumatta mitä siitä ostetaan. Bensan ja dieselin eli polttoöljyn tuotanto on toisistaan riippuvaista. Jos toista tuotetaan, niin toistakin syntyy.
        Muuten öljyjalosteilla tuotetaan edelleen 19% Suomen kaikesta energiasta. Toiseksi eniten kaikista tuotanlähteistä. Se on hieman enemmän kuin ydivoiman osuus, joka on 18% ennen olkiluoto3:n käyttöönottoa.,

        Sähköstä sen sijaan voi ihan oikeasti tulla pulaa kuivuuden, teknisten ongelmien ja poliittisten päätösten vuoksi sekä roiman käytön kasvuun vuoksi. Jos tulee kylmä talvi, niin käyttörajoitukset ovat melkoisen varmoja ja erityisesti, jos Olkiluoto3 ei saada täyteen tuotantoon.


      • Anonyymi

        Dieselin kulutuksesta henkilöautojen osuys on n 30% ja näistäkin iso osa on muuta kuin yksityiskäyttöä eli ammattiliikennettä. Eli ’yhteiskunnalle tärkeitä kuljetuksia’.

        Dieselin korkea hintahan on poliittisten päätösten tulosta ja jsen vaikutus inflaatioon on siten poliittisten päätösten seurausta. Ei suinkaan diesel-henkilöautot.

        Hyvä muistaa dieselin ylivoimaiset hyödyt bensaan nähden eli päästöjen olennaisesti alempi taso. Lisäksi dieselin parempi hyötysuhde ja energiasisältö ei edelleenkään ole merkityksetön. Eikä päästöongelma ole mihinkään hävinnyt, vaikka Venäjän hyökkäyssota nostaakin energian hintoja, joka näkyy myös raakaöljyn hinnoissa.
        Dieselin käyttöähän tulisikin ympäristösyistä suosia bensaan verrattuna. Tietysti se, että dieseltekniikka moottoreissa on edistyneempää ja kalliimpaa tekee sen, että dieselautot tulevat olemaan ensisijaisesti vain isompien ja kalliimpien autojen tekniikkaa. Pieniin ja edullisiin jokamiesautoihin, joilla ajetaan lähinnä asutuskeskuksissa lyhyitä ajomatkoja bensamoottori on riittävä. Ne kuitenkin korvautuvat nopeasti hybrideillä ja sähköllä, kunhan hintataso sen mahdollistaa.


      • Anonyymi

        Kun sähköstä tulee pulaa, niin jotenkin täytyy turvata teollisuuden ja kotitalouksien sähköntarve —> sähköautoille rajoituksia/raippaa?

        Sähkön tuhlaus huviajeluihin on iso syöppö ja tarpeetonta yhteiskunnan kannalta. Vaihtoehtoja noihin liikkumistarpeisiin on yllin kyllin, ettei tarvitse pysäyttää teollisuustuotantoa eikä haitata ihmisten jokapäiväistä arkielämää. Sähkön hintaennisteetkin hipovat jo pilviä, joten kaikki tarpeeton ja vähemmän tärkeä sähkönkulutus minimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sähköstä tulee pulaa, niin jotenkin täytyy turvata teollisuuden ja kotitalouksien sähköntarve —> sähköautoille rajoituksia/raippaa?

        Sähkön tuhlaus huviajeluihin on iso syöppö ja tarpeetonta yhteiskunnan kannalta. Vaihtoehtoja noihin liikkumistarpeisiin on yllin kyllin, ettei tarvitse pysäyttää teollisuustuotantoa eikä haitata ihmisten jokapäiväistä arkielämää. Sähkön hintaennisteetkin hipovat jo pilviä, joten kaikki tarpeeton ja vähemmän tärkeä sähkönkulutus minimiin.

        Sähköenergiasta meillä ei ole eikä tule pulaa. Sen sijaan sähkön tuotantotehosta ajoittain on ja siitä johtuvat suuret satojen prosenttien heittelyt sähkön pörssihinnassa.

        Jos kaikkia Suomen sähköautoja ladataan vain pienen kulutuksen aikaan, esim. yön tunteina, mitään ongelmaa ei tule eikä se vaikuta sähkön hintoihin!

        Sen sijaan jos miljoona Suomen polttomoottoriautoa laitetaan pakkasaamuna huippukulutuksen aikaan lämmitykseen on katastrofi lähellä! Ja sähkön hinta pomppaa taivaisiin!

        Tuo autojen lämmitys on lisäksi täysin tarpeetonta yhteiskunnan kannalta!


    • Anonyymi

      "EU:n päätös: Uudet polttarit ja hybridit kieltoon 2035"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17457731/eun-paatos-uudet-polttarit-ja-hybridit-kieltoon-2035#comment-114829225

      *

      Polttareiden akuutti ongelma kymmenille miljoonille autoa tavitseville EU:ssa on aivan toista luokkaa, eli heiman perspektiiviä EU-todellisuuteen Suomi-keskeisyyden sijaan.

      On myös hyvä huomioida, että _jo nyt_ pitkin Eurooppaa autoa tarvitsevat ovat aivan kohtuuttoman kalliiksi tulevassa auton uudempaan _pakkovaihdon_ kierteessä, sillä EU:ssa on tiheään kaupunkeja ja alueita joissa on ajorajoituksia ja kieltoja riippuen auton Euro-luokasta.

      Lisäksi nuo rajoitteet ja ajokiellot kiristyvät vuosi vuodelta ja joka vuosi tulee seuraava alempi Euro-luokka kieltolistalle.

      Lisäongelma autoa jo nyt uudempaan pakosta vaihtamaan joutuville kymmenille miljoonille autoilijoille on se, että kukaan ei halua ostaa kieltolistalle seuraavana vuonna tulevaa autoa, eli autot happanevat käsiin kuin halpa kulutuselektronikka.

      *

      "What are Low Emission Zones? - What are the differences between APZs, LEZs, RTZs and ZEZs?"

      - https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/low-emission-zones-lezs-in-europe/

      *

      Edelleen käytännön lisähaaste on se, että nuo eri rajoitteet ja kiellot ovat paikkakunta- ja aluekohtaisia _erilaisine_ sääntöineen samankin maan sisällä.

      Vaikkapa Suomesta Euroopaan kierueelle autolla lähteville on tiedossa oikein kunnon byrokratia-jysäri, sillä joka maahan tarvitsee hankkia omat maakohtaiset "saastetrransa" ja useinkin ulkolainen auto tulee myös edeltä käsin rekisteröidä ko. maan eko-systeemiin. Joisskain maissa se tulee tehdä vielä erikseen alue alueelta.

      Vaikkapa Barceloonassa tulee systeemmiin kirjautuakseen todistaa auton Euro-luokka, todistaa olevansa ko. auton omistaja ja antaa osoitetietonsa.

      "Driving in Barcelona. Everything about its Low Emission Zone"

      - https://www.lugaris.com/en/driving-in-barcelona-everything-about-its-low-emission-zone/

      Sitten kun vastavan selvitystyö ja rekisteröinti-bazarin saa toteuttaa pahimmillaan joka ainoaan maahan ja eri alueille ja selvittää jokaisen rajorajoite-kieltoalueen omat erityissäännöt.

      Kun EU on ahkera direktiivejä luomaan, niin yksi ehdoton minimi olisi koko EU:n kattava auton eko-luokan osoittava tarra, jotta niitä ei tarvitsisi hankkia joka ainoaa maata varten erikseen.

      Tuossa tuhannen kirjavassa ajorajoite- ja kieltoviidakossa on jo itsessään aivan riittävästi ongelmaa selvitettäväksi.

      En pidä mahdottomana, että jossakin vaiheessa jopa harvaanasuttuun Suomeenkin tuo malli kopioidaan.

      • Anonyymi

        Mun mielestä dieselautoilusta on jo tehty kurjaksi. On katalylyt, AD-bluet,hiukkassuodattimet, erilaiset kuristimet ym. Vähänväliä syttyy moottorin merkkivalo, kun polttoaine ei pääse kulkeen vapaasti moottorissa. Nykypäivän diesel on korjaamon ilo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä dieselautoilusta on jo tehty kurjaksi. On katalylyt, AD-bluet,hiukkassuodattimet, erilaiset kuristimet ym. Vähänväliä syttyy moottorin merkkivalo, kun polttoaine ei pääse kulkeen vapaasti moottorissa. Nykypäivän diesel on korjaamon ilo.

        Mistähän oletkin noin kelvottoman dieselauton löytynytkin? Joltakin jobbarilta, joka on tuonut miljoona kilometriä ajetun dieselin, jostain itäisen Euroopan maasta ja myynyt se sulle lähes uutena mittariin ruuvattu 30.000km. Huoltohistoriakin on ’kadonnut’.

        Olisit ostanut vaan vähän kalliimman Suomeen uutena tuodun muutaman vuoden vanhan dieselin, niin tuollaisia ongelmia ei olisi ja voisit itse ajaa sen miljoona huoletonta kilometriä, jos viitsit huoltaa autosi huolto-ohjelman mukaisesti.


    • Anonyymi

      Saisihan nuo käryttimet kieltääkin. Varsinkin talvella pakkasilla koko piha haisee ja silmiä ja keuhkoja kärvistää, kun talon diesel-ihmiset käynnistelevät kärryjään. Ihan sama ovatko vanhoja tai upouusia, kauhea katku ja saaste niistä kaikista lähtee!

      • Anonyymi

        Heh heh…. Mielikuviksesi on tehnyt sulle tepposet….


    • Anonyymi

      Vasemmistolaiset, jotka kieltäytyvät työnteosta, suljetaan sosiaaliturvan ulkopuolelle ensivuodesta lähtien.

    • Anonyymi

      Aloittajan trolleista on jo 8 vuotta eikä vieläkään ole dieseleitä kielletty missään. Ja miksi olisikaan….
      Jos polttomoottoreita ylipäänsä sallitaan olevan päästöistä huolimatta, niin dieselien päästöthän ovat esim bensa-autoihin nähden huomattavan matalat vastaavissa autoissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1311
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1293
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      319
      1027
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1022
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      278
      933
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe