Keskustelunavaus Raamatun luotettavuudesta

Moi kaikille! Yle uutisoi räväkästi otsikolla "Tutkija: Raamattua sensuroitiin aikojen alussa – naista häivytettiin taka-alalle".

http://yle.fi/uutiset/3-9359063

Kertoilen hieman ajatuksia, mitä minulla syntyi juttua lukiessa. Kanssani saa vapaasti olla eri mieltä. Anneli Aemelaeus edustaa käsittääkseni niin kutsuttua minimalismia. Se on koulukunta, jonka mukaan Raamattu ei ole lähtökohtaisesti luotettava historiallinen dokumenttikokoelma, ellei ole Raamatun ulkopuolisia lähteitä, jotka tukevat Raamattua.

Hän on kyllä ammattitutkija, en halua aliarvioida hänta, mutta en edusta hänen katsantokantaansa. Olen lähempänä maksimalisteja, eli ajattelen, että Raamattu on lähtökohtaisesti luotettava historiallinen dokumenttikokoelma, ellei ole erityisen painavia syitä epäillä. Näiden koulukuntien vääntö on jatkunut jo pitkään.

Niiden välissä oleva positio on varmaan tieteellisesti perustelluin lähtökohta, mitä esim. Eero Junkaala edustaa. Eli punnitaan mahdollisimman objektiivisesti kaikki saatavilla oleva materiaali, ei syrjitä eikä suosita raamatuntekstejä. Tiedostan ja myönnän että olen tunnustava kristitty enkä ole täysin objektiivinen. Toisaalta myöskään ihminen joka ei halua uskoa ei ole myöskään täysin objektiivinen.

Sinänsä on totta, että tekstien lopullinen sanamuoto on hieman elänyt. Tämä käy ilmi kun vertailemme artikkelin mainitsemia tekstejä. Kuolleen meren kääröt (Qumran) sisältävät hepreankielisiä Vanhan testamentin käsikirjoituksia ja tämän juutalaisen luostariyhteisön, essealaisten, omia tekstejä. Ne sijoittuvat ajanlaskumme taitteeseen.

Septuaginta (LXX) on ikivanha kreikankielinen VT:n käännös, noin 200eKr. Masoreettinen teksti on näitä tekstejä nuorempi. Kuitenkaan eroavaisuudet eivät ole läheskään kaikkien tutkijoiden mukaan mitään niin kovin dramaattisia. Qumranin löytöjen voidaan katsoa myös osoittaneet, että masoreettinen teksti on luotettavampi kuin mitä kriittisessä tutkimuksessa on usein ajateltu.

Raamattu on inhimillinen kirjakokoelma ja sen kirjoittajien maailmankuva, kulttuuri, kieli, ajattelutapa ja elämänpiiri näkyy sen lehdillä. Kuitenkin me kristityt uskomme, että Raamattu on samalla yksi kirja, Jumalan sana, jonka sanoma on luotettava ja tosi. Kristityn ei tarvitse olla naiivi uskoessaan Raamatun totuudellisuuteen, vaan hän voi hyödyntää kriittistä tutkimusta, mutta samalla on syytä olla kriittinen kriittisten tutkijoiden löydöksien arvioimisessa.

Toivon hyvää jatkoa palstan kaikille lukijoille ja kirjoittajille! :)

Ystävällisin terveisin,
Juha

22

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Pitkin kirkkohistoriaa on ollut erinäisiä hajaannuksia. Joskus on erottu järkevämmistä syitä, joskus mitättömistä. Kuulin maallikkojulistaja Michael Harryltä, että eräs afrikkalainen srk jakautui kysymyksestä joka koski sitä, oliko Adamilla napaa vai ei. Minusta helluntailainen lähetystyöntekijä Matti Kumpulainen, joka paimensi Leppävirran helluntaisrkaa nuoruudessani, totesi hyvin, kun Amerikassa kaikkien eri yhteisöjen seurakuntalaisia kehotettiin jättämään omat yhteisönsä ja muodostamaan uusi puhdas srk. Hän sanoi: "10 1=11 eikä 1."

• jmmikkonen kirjoitti:

Pitkin kirkkohistoriaa on ollut erinäisiä hajaannuksia. Joskus on erottu järkevämmistä syitä, joskus mitättömistä. Kuulin maallikkojulistaja Michael Harryltä, että eräs afrikkalainen srk jakautui kysymyksestä joka koski sitä, oliko Adamilla napaa vai ei. Minusta helluntailainen lähetystyöntekijä Matti Kumpulainen, joka paimensi Leppävirran helluntaisrkaa nuoruudessani, totesi hyvin, kun Amerikassa kaikkien eri yhteisöjen seurakuntalaisia kehotettiin jättämään omat yhteisönsä ja muodostamaan uusi puhdas srk. Hän sanoi: "10 1=11 eikä 1."

Jeesus Kristus ei perustanut tähän maailmaan yhtään seurakuntaa, eikä kouluttanut opetuslapsista seurakuntien johtajia:
        Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana.

Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi.

Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija.

Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee.

"Koko ajan, kaikissa koettelemuksissani, te olette pysyneet minun kanssani.

Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut.

Te saatte minun valtakunnassani syödä ja juoda minun pöydässäni, ja te istutte valtaistuimilla ja hallitsette Israelin kahtatoista heimoa."

Tässäkin Jeesus puhui omasta, tulevasta valtakunnastaan, ei tämän maailman valtakunnista, kuten näistäkin hänen ilmoituksistaan selviää:

"Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu."

"Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu."

"Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti."

"Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi."

"Älä pelkää, pieni laumani. Teidän Isänne on päättänyt antaa teille valtakunnan."

Kun opetuslapset eivät vielä Jeesuksen seurassa ollessaankaan ymmärtäneet hänen opetustaan, koska olivat edelleen paratiisista alkunsa saaneen perisynnin isännän vallassa. Teki Jeesus tämän heille selväksi:

"Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti.

Edellään hän lähetti sananviejiä. Nämä lähtivät matkaan ja menivät erääseen Samarian kylään valmistelemaan Jeesuksen tuloa.

Kyläläiset kuitenkin kieltäytyivät ottamasta Jeesusta vastaan, koska hän oli matkalla Jerusalemiin.

Kun hänen opetuslapsensa Jaakob ja Johannes kuulivat tästä, he sanoivat: "Herra, tahdotko, että käskemme tulen iskeä taivaasta ja tuhota heidät niin kuin Eliakin teki?"

Mutta Jeesus kääntyi ja nuhteli opetuslapsia ja sanoi: "Te ette tiedä, minkä hengen omat te olette."

Sanoi saman myös Pietarille mitään salaamatta:

"Tästä lähtien Jeesus alkoi puhua opetuslapsilleen, että hänen oli mentävä Jerusalemiin ja kärsittävä paljon kansan vanhimpien, ylipappien ja lainopettajien käsissä. Hänet surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän nousisi kuolleista.

Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: "Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!"

Mutta hän kääntyi pois ja sanoi Pietarille: "Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!"

Kristus koulutti silloin ja yhä tänäänkin valituistaan ainoastaan hänen todistajiaan. Siksi hän jyrkästi kielsi opetuslapsiaan lähtemästä hänen totuuttaan julistamaan tuon Saatanan Hengen vallassa:

Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.

Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää."

Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?"

Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.

Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."

Siksi minäkin olen saanut todistajan tehtävän, täällä pohjoisen maan äärissä. Ensiksi viisi vuotta sen luterilaisessa Ruukin seurakunnassa ja nyt 10 vuotta näissä uskontokeskusteluissa, ottamassa vastaan sen, minkä totuus tämän maailman jumalan, Saatanan, valtakunnassa ansaitsee:

"Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu."

Kiitos hänelle, joka on antanut ja edelleen antaa vahvuutta kestää tämän valtavan vihan ja pilkan keskellä.

• Kiitos vastauksestasi.

Ajattelen, että kannattaa pyrkiä lukemaan Raamattua kokonaisuutena. Jos jakeet irroitetaan asiayhteydestä, niin helpommin tulkitsee niitä subjektiivisemmin.

Siteeraan myös hieman Raamattua. Asiayhteyden voi tarkistaa, jos haluaa. Matteus 16:18: "Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita."

Toki on erilaisia tulkintoja, mikä on Kristuksen tarkoittama kallio. Tarkoittaako Herra tässä Pietaria, johon hänen nimensäkin (kreikaksi Petrus, kallionlohkare) vaikuttaisi viittaavan, vaiko ehkä Pietarin tunnustusta: "Jeesus on Kristus."

Joka tapauksessa Jeesus sanoi, että hän rakentaa seurakuntansa. Seurakunta on Kristuksen seurakunta. Se ei ole kenenkään meidän ihmisten omistusta. Kristus asettaa seurakunnalleen myös paimenia, kaitsijoita, vanhimpia, opettajia, evankelistoja jne. Osa heistä on suoriutunut näistä tehtävistä paremmin osa heikommin.

Pietari kirjoittaa 1. Piet 5:1-3:
        "Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä: kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta, ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina."

En ole vielä lukenut paljoa ajatuksiasi Teuvo. En halua Sinua vihata enkä pilkata.

Toivon Sinulle Taivaan Isän siunausta! :)

Juha

• jmmikkonen kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.

Ajattelen, että kannattaa pyrkiä lukemaan Raamattua kokonaisuutena. Jos jakeet irroitetaan asiayhteydestä, niin helpommin tulkitsee niitä subjektiivisemmin.

Siteeraan myös hieman Raamattua. Asiayhteyden voi tarkistaa, jos haluaa. Matteus 16:18: "Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita."

Toki on erilaisia tulkintoja, mikä on Kristuksen tarkoittama kallio. Tarkoittaako Herra tässä Pietaria, johon hänen nimensäkin (kreikaksi Petrus, kallionlohkare) vaikuttaisi viittaavan, vaiko ehkä Pietarin tunnustusta: "Jeesus on Kristus."

Joka tapauksessa Jeesus sanoi, että hän rakentaa seurakuntansa. Seurakunta on Kristuksen seurakunta. Se ei ole kenenkään meidän ihmisten omistusta. Kristus asettaa seurakunnalleen myös paimenia, kaitsijoita, vanhimpia, opettajia, evankelistoja jne. Osa heistä on suoriutunut näistä tehtävistä paremmin osa heikommin.

Pietari kirjoittaa 1. Piet 5:1-3:
        "Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä: kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta, ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina."

En ole vielä lukenut paljoa ajatuksiasi Teuvo. En halua Sinua vihata enkä pilkata.

Toivon Sinulle Taivaan Isän siunausta! :)

Juha

Kristus kokoaa on laumansa -seurakuntansa - taivaaseen, ei tänne maan päälle.

Uskotko todella, että nämä kaikki tämänkin kansan keskellä olevat erihenkiset seurakunnat, ovat Kristuksen totuudelle perustettuja:

adventistit
        aglikaanit
        agrigolalaiset
        alfaTVläiset
        arkkimunkkilaiset
        armonkalliolaiset
        baalbeklaiset
        babtistit
        birkittalaissisaret
        branhamilaiset
        cityseurakuntalaiset
        Daavidinhuonelaiset
        dominikaanit
        elämänsanalaiset
        elämänlähdeläiset
        eläväsanalaiset
        ekumeeniset
        exoduslaiset
        gnostilaiset
        henotesläiset
        helluntailaiset
        hengenuudistuslaiset
        heränneet
        esikoiset
        ilmestysmajalaiset
        ilosanomalaiset
        israelinystävät
        Jarinhotellilaiset
        Joosualaiset
        jehovalaiset
        Jeesuksen pyhän veren papit
        Jeesuksen ruumislaiset
        Jeesus on herralaiset
        kalamoslaiset
        katolilaiset kylväjät
        kansanraamattuseuralaiset
        kalleimman veren sisaret
        kansanlähetysläiset
        Kellonkartanolaiset
        koivuniemiläiset
        korpelalaisuus
        kotikirkkolaiset
        kulmakivenseurakuntalaiset
        kulmakiviseurakuntalaiset
        kuninkaansoturit
        kristilliset eläkeläiset
        kriisipalvelulaiset
        kotisatamalaiset
        liekkiläiset
        luterilaiset
        lähetysseurakuntalaiset
        luthersäätiöläiset
        lasarusveljet
        lähdekalliolaiset
        lännenhunttarilaiset
        maranatalaiset
        majakkalaiset
        metodistit
        missiomaailmalaiset
        mormoonit
        munkkiluostarin munkit
        nunnaluostarin nunnat
        nokialaismissiolaiset
        onewayhouselaiset
        ortodoksit
        pelastusarmeijalaiset
        patmoslaiset
        palatsiseurakuntalaiset
        paavalinsynodilaiset
        paratiisikotilaiset
        pikkuesikoiset
        priskillalaiset
        pyhänikolauslaiset
        perjantaikristuksellelaiset
        raamattupuhuulaiset
        radiodeiläiset
        rauhansanalaiset
        rauhanyhdistysläiset
        eli vanhoillislestadiolaiset
        ristiinnaulitut
        risteyspaikkalaiset
        ristiretkeläiset
        ropolaiset
        rukouspalvelulaiset
        rukousystäväläiset
        ruusuristiläiset
        ristiinnaulittulaiset
        saalemilaiset
        sadonkorjuulaiset
        sanansaattajalaiset
        sanajaylistysläiset
        sauluslaiset
        savenvalajalaiset
        scientologilaiset
        siloalaiset
        slevy:n miespapit
        slevy:n naispapit
        stefanuslaiset
        suomenraamattuopistolaiset
        teologisetinstituuttilaiset
        tabernaakkelilaiset
        takeitnowlaiset
        teologisetistuuttilaiset
        Timoteusyhteisöläiset
        totisestiparannetut
        tuomasmessulaiset
        totuudenystäväläiset
        tunnustukselliset luterilaiset
        torontonsiunaajalaiset
        uusheränneet
        uusapostoliset
        uusitoivolaiset
        uusiviiniläiset
        valon enkelit
        vapaakirkolliset
        vanhauskoiset
        vapaamuurarit
        viadolorosalaiset
        vineyardilaiset
        yhteyskristuksessalaiset
        yhteysliikeläiset
        yeshualaiset

Vaikka tuskin minua uskot sanon kuitenkin totuuden:

Nämä kaikki ovat Saatanan Paavalille sanelemilla opeilla, Jumalan lähettämän rajun eksytyksen seurauksena syntyneitä porttoja, joista Kristus kutsuu kaikki omansa pois ennen kuin saapuu ne lopullisesti tuhoamaan:

"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat ( siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään

Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:

"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään.

Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."

Pystyitkö lukemaan Rosvojen luolaston?

• TeuvoSuni kirjoitti:

Kristus kokoaa on laumansa -seurakuntansa - taivaaseen, ei tänne maan päälle.

Uskotko todella, että nämä kaikki tämänkin kansan keskellä olevat erihenkiset seurakunnat, ovat Kristuksen totuudelle perustettuja:

adventistit
        aglikaanit
        agrigolalaiset
        alfaTVläiset
        arkkimunkkilaiset
        armonkalliolaiset
        baalbeklaiset
        babtistit
        birkittalaissisaret
        branhamilaiset
        cityseurakuntalaiset
        Daavidinhuonelaiset
        dominikaanit
        elämänsanalaiset
        elämänlähdeläiset
        eläväsanalaiset
        ekumeeniset
        exoduslaiset
        gnostilaiset
        henotesläiset
        helluntailaiset
        hengenuudistuslaiset
        heränneet
        esikoiset
        ilmestysmajalaiset
        ilosanomalaiset
        israelinystävät
        Jarinhotellilaiset
        Joosualaiset
        jehovalaiset
        Jeesuksen pyhän veren papit
        Jeesuksen ruumislaiset
        Jeesus on herralaiset
        kalamoslaiset
        katolilaiset kylväjät
        kansanraamattuseuralaiset
        kalleimman veren sisaret
        kansanlähetysläiset
        Kellonkartanolaiset
        koivuniemiläiset
        korpelalaisuus
        kotikirkkolaiset
        kulmakivenseurakuntalaiset
        kulmakiviseurakuntalaiset
        kuninkaansoturit
        kristilliset eläkeläiset
        kriisipalvelulaiset
        kotisatamalaiset
        liekkiläiset
        luterilaiset
        lähetysseurakuntalaiset
        luthersäätiöläiset
        lasarusveljet
        lähdekalliolaiset
        lännenhunttarilaiset
        maranatalaiset
        majakkalaiset
        metodistit
        missiomaailmalaiset
        mormoonit
        munkkiluostarin munkit
        nunnaluostarin nunnat
        nokialaismissiolaiset
        onewayhouselaiset
        ortodoksit
        pelastusarmeijalaiset
        patmoslaiset
        palatsiseurakuntalaiset
        paavalinsynodilaiset
        paratiisikotilaiset
        pikkuesikoiset
        priskillalaiset
        pyhänikolauslaiset
        perjantaikristuksellelaiset
        raamattupuhuulaiset
        radiodeiläiset
        rauhansanalaiset
        rauhanyhdistysläiset
        eli vanhoillislestadiolaiset
        ristiinnaulitut
        risteyspaikkalaiset
        ristiretkeläiset
        ropolaiset
        rukouspalvelulaiset
        rukousystäväläiset
        ruusuristiläiset
        ristiinnaulittulaiset
        saalemilaiset
        sadonkorjuulaiset
        sanansaattajalaiset
        sanajaylistysläiset
        sauluslaiset
        savenvalajalaiset
        scientologilaiset
        siloalaiset
        slevy:n miespapit
        slevy:n naispapit
        stefanuslaiset
        suomenraamattuopistolaiset
        teologisetinstituuttilaiset
        tabernaakkelilaiset
        takeitnowlaiset
        teologisetistuuttilaiset
        Timoteusyhteisöläiset
        totisestiparannetut
        tuomasmessulaiset
        totuudenystäväläiset
        tunnustukselliset luterilaiset
        torontonsiunaajalaiset
        uusheränneet
        uusapostoliset
        uusitoivolaiset
        uusiviiniläiset
        valon enkelit
        vapaakirkolliset
        vanhauskoiset
        vapaamuurarit
        viadolorosalaiset
        vineyardilaiset
        yhteyskristuksessalaiset
        yhteysliikeläiset
        yeshualaiset

Vaikka tuskin minua uskot sanon kuitenkin totuuden:

Nämä kaikki ovat Saatanan Paavalille sanelemilla opeilla, Jumalan lähettämän rajun eksytyksen seurauksena syntyneitä porttoja, joista Kristus kutsuu kaikki omansa pois ennen kuin saapuu ne lopullisesti tuhoamaan:

"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat ( siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään

Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:

"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään.

Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."

Pystyitkö lukemaan Rosvojen luolaston?

Olen protestantti ja ajattelen, että jokainen joka uskoo Jeesukseen ja seuraa häntä, kuuluu Kristuksen seurakuntaan, kuuluipa mihin kristilliseen kirkkokuntaan tahansa tai oli sellaiseen kuulumatta. Ajattelen, että missään kirkkokunnassa, joka on vähänkään merkittävämpi, kaikki jäsenet eivät ole aidosti kristittyjä.

Sitä mietin, että mikäli haluaa käydä rakentavaa keskustelua, on hyvä noudattaa seuraavia kehotuksia:

1. Piet. 3:15:
        "Olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla."

Tuo "vastatkaa pelolla" voidaan kääntää myös "vastatkaa kunniottavasti".

Kol. 4:6:
        "Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata."

En halua vähätellä kokemustasi siitä, että koet internet-julistuksen kutsumukseksesi. Mietin kuitenkin jo keskustelun pohjalta vähän tätä juttua:

Sananl. 15:1
        "Leppeä vastaus taltuttaa kiukun, mutta loukkaava sana nostaa vihan."

Sananl. 30:33
        Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla saa veren, ja vihoja pusertamalla saa riidan."

Tämä on keskustelupalsta, johon pätee samat periaateet kuin muihinkin keskusteluihin.

Toivon Sinulle siunausta edelleen.

• jmmikkonen kirjoitti:

Olen protestantti ja ajattelen, että jokainen joka uskoo Jeesukseen ja seuraa häntä, kuuluu Kristuksen seurakuntaan, kuuluipa mihin kristilliseen kirkkokuntaan tahansa tai oli sellaiseen kuulumatta. Ajattelen, että missään kirkkokunnassa, joka on vähänkään merkittävämpi, kaikki jäsenet eivät ole aidosti kristittyjä.

Sitä mietin, että mikäli haluaa käydä rakentavaa keskustelua, on hyvä noudattaa seuraavia kehotuksia:

1. Piet. 3:15:
        "Olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla."

Tuo "vastatkaa pelolla" voidaan kääntää myös "vastatkaa kunniottavasti".

Kol. 4:6:
        "Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata."

En halua vähätellä kokemustasi siitä, että koet internet-julistuksen kutsumukseksesi. Mietin kuitenkin jo keskustelun pohjalta vähän tätä juttua:

Sananl. 15:1
        "Leppeä vastaus taltuttaa kiukun, mutta loukkaava sana nostaa vihan."

Sananl. 30:33
        Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla saa veren, ja vihoja pusertamalla saa riidan."

Tämä on keskustelupalsta, johon pätee samat periaateet kuin muihinkin keskusteluihin.

Toivon Sinulle siunausta edelleen.

Minä en toivota sinulle siunausta, vaan sitä, että Jumala ottaisi sinut kiinni tekopyhyydestäsi, ja näyttäisi sinulle sen todellisen synnin, jonka tähden olet jäänyt osattomaksi Kristuksen ilmestymisestä:

"Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."

"Kenellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa."

Näin sanoi Paavalikin, vaikka itse jäi osattomaksi Pyhästä Hengestä:

Miksi Paavali jäi synnin siteisiin?

Saul sai Jeesukselta sen kolmen vuoden koulutuksen, jonka opetuslapsetkin. Ja jonka minäkin olen saanut.

Paavalin tie Jeesuksen puhdistettavaksi, ja hänen Henkensä omistajaksi päättyi siihen, kun hän ei pystynyt puhdistamaan itseään isiltä perimistään uskomuksista, vaikka Jeesuksen käskyn ja puhdistusmenetelmän varmasti tiesi:

"Jos joku tulee minun luokseni, mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla opetuslapseni."

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?

Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?

Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.

Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle. "

Juutalaisuuden vangiksi hän lopullisesti jäi, sitä todistaa hänen lausuntonsa Rooman vankeudessa:

"Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole missään millään tavoin rikkonut kansamme enkä isltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on vangittuna tuotu tänne."

Tämän parempaa todistusta ei Paavalista voi antaa, että hän todella oli loppuunsa asti sidoksissa Jumalan paaduttaman kansan oppeihin, eli Saatanaan, kuten Jeesus tämän näin selvästi omalle kansalleen sanoi.

"Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella mitä minä sanon?

Te olette lähtöisin Saatanasta, hän on teidän isänne ja hänen tahtonsa te tahdotte tyydyttää.Saa-ta-na on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras.
        Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.

Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden."

Tässä on myös todistus sille, miksi Saul, ei vielä neljän vuoden Pyhän Hengen koulutuksen jälkeen voinutkaan lähteä Kristuksen valittuna, vaan vasta 10 vuoden Saatanan koulutuksen jälkeen täynnä syntiä, Saatanan lähettiläänä. Joka vaati Saulia myös vaihtamaan nimensä, jolla ei ollut mitään sidoksia Jeesukseen Kristukseen, joka Saulin kutsui.

Siksi tämä pysyi Paavalissa loppuun saakka:

"Tiedänhän, ettei minussa, minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.

En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti."

Sen takasi vielä Jumalan käsky Saatanalle jatkaa Paavalin kuritusta.

"Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi."

Jumala ei varmasti omien ilmestysten ja jopa niistä ylpeilemisen takia määrää Saatanaa ketään omaansa kurittamaan:

"Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan.

Joka haluaa kerskua, kerskukoon sillä, että tuntee minut ja tietää mitä minä tahdon.

Sillä minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja.

Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra."

Tämän Paavali puki sanoiksi: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta."

Paavalin liha oli juutalaisen perinnön mukaan ympärileikattu, mutta tämä Kristuksen Hengen ympärileikkaus jäi häneltä haaveeksi:

"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois." 

Paavali kerskui heikkoudestaan, kun luuli, että Saatana kurittaa hänet niin heikoksi, että vasta sitten voisi saada Pyhän Hengen - Jumalan voiman - kuten hän Saatanan vaikutuksesta uskoi.

"Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi.

Jatkuu

• TeuvoSuni kirjoitti:

Minä en toivota sinulle siunausta, vaan sitä, että Jumala ottaisi sinut kiinni tekopyhyydestäsi, ja näyttäisi sinulle sen todellisen synnin, jonka tähden olet jäänyt osattomaksi Kristuksen ilmestymisestä:

"Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni."

Saul sai Jeesukselta sen kolmen vuoden koulutuksen, jonka opetuslapsetkin. Ja jonka minäkin olen saanut.

Paavalin tie Jeesuksen puhdistettavaksi, ja hänen Henkensä omistajaksi päättyi siihen, kun hän ei pystynyt puhdistamaan itseään isiltä perimistään uskomuksista, vaikka Jeesuksen käskyn ja puhdistusmenetelmän varmasti tiesi:

"Jos joku tulee minun luokseni, mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla opetuslapseni."

"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?

Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?

Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.

Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten pyhittää elämämme kokonaan hänelle. "

Juutalaisuuden vangiksi hän lopullisesti jäi, sitä todistaa hänen lausuntonsa Rooman vankeudessa:

"Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole missään millään tavoin rikkonut kansamme enkä isltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on vangittuna tuotu tänne."

Tämän parempaa todistusta ei Paavalista voi antaa, että hän todella oli loppuunsa asti sidoksissa Jumalan paaduttaman kansan oppeihin, eli Saatanaan, kuten Jeesus tämän näin selvästi omalle kansalleen sanoi.

"Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella mitä minä sanon?

Te olette lähtöisin Saatanasta, hän on teidän isänne ja hänen tahtonsa te tahdotte tyydyttää.Saa-ta-na on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras.
        Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.

Tässä on myös todistus sille, miksi Saul, ei vielä neljän vuoden Pyhän Hengen koulutuksen jälkeen voinutkaan lähteä Kristuksen valittuna, vaan vasta 10 vuoden Saatanan koulutuksen jälkeen täynnä syntiä, Saatanan lähettiläänä. Joka vaati Saulia myös vaihtamaan nimensä, jolla ei ollut mitään sidoksia Jeesukseen Kristukseen, joka Saulin kutsui.

"Tiedänhän, ettei minussa, minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.

En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti."

"Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi."

Jumala ei varmasti omien ilmestysten ja jopa niistä ylpeilemisen takia määrää Saatanaa ketään omaansa kurittamaan:

"Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan.

Joka haluaa kerskua, kerskukoon sillä, että tuntee minut ja tietää mitä minä tahdon.

Sillä minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja.

Paavalin liha oli juutalaisen perinnön mukaan ympärileikattu, mutta tämä Kristuksen Hengen ympärileikkaus jäi häneltä haaveeksi:

"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois." 

Paavali kerskui heikkoudestaan, kun luuli, että Saatana kurittaa hänet niin heikoksi, että vasta sitten voisi saada Pyhän Hengen - Jumalan voiman - kuten hän Saatanan vaikutuksesta uskoi.

"Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi.

Jatkuu

Jatkuu

Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä.

Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima."

Ei päästänyt Herra häntä Saatanan kurituksesta ja tuo valheen henki seuralaisenaan Paavali meni myös kuolemaan.

Mutta tästä miehestä, Saulista, hän kerskui:

"Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.

Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua.

Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.

Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani. 

Jota ilman hän oli vielä - 23 vuoden kuluttua siitä, kun Kristus Saulille ilmestyi - ja edelleen tätä voimaa odotti:

Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä. Mutta hän on vastannut minulle:

"Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima."

Huomaa tämä: Paavali kerskaili Saulista, jonka Kristus kutsui. Mutta ei enää itsestään, kun Saatana runnoi häntä heikoksi.

Ei päästänyt Herra häntä Saatanan kurituksesta ja tuo valheen henki seuralaisenaan Paavali meni myös kuolemaan.

• TeuvoSuni kirjoitti:

Jatkuu

Olen tietoinen siitä, ettei Markuksen evankeliumin loppu löydy vanhimmista käsikirjoituksista, mikä viittaa siihen, että se on todennäköisesti lisätty sinne myöhemmin.

Jeesus käski meitä seuraavasti:

Luuk. 6:28: "Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat."

Matt. 5:44: "Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat."

Käsittäisin tämän siten, että kristityn kuuluu siunata kaikkia. En pidä Sinua vihollisenani, toivottavasti et Sinäkään minua.

• Tuo kirjoitus ylellä on sitä tarkoitushakuista #####.Jos tuo tutkija yhtään perehtyisi asiaan vaikka niin hienosti väittää olevansa niin tuo naisasia tulisi hyvinkin selville ,mutta kuten sanottua tarkoituksenhakuista ja toivon ,ettei kukaan nyt palkkaa tuota ihmistä sen takia ,että hän jotain ymmärtäisi.
      Kuten sanottua tarkoituksehakuista kohua.Enempää en tuhlaa aakkosia tuohon turhuuteen.

• Samaa mieltä, että yle uutisoi asiasta raflaavasti. Media tykkää yleensä sellaisista uutisista, joissa Raamattua kyseenalaistetaan. Joka pääsiäinenkin tulee joku dokkari tai pari, että Jeesus ja häneen liittyvät tapahtumat on aivan eri tavalla, kuin historian primäärilähteistä (synoptisen evankeliumit täydennettynä Johanneksella) on aiemmin päätelty (esim. radikaalit ovat väittäneet Jeesusta ei haudattu, väite ei perustu varsinaisesti antiikin lähdeaineistoon). Normaali akateeminen Jeesus-tutkimus on ehkä hieman tylsempää kuin sensaatiouutisointi, mutta huomattavasti järkevämpää.

Raamatun ajan kulttuurit olivat kyllä aika patriarkaalisia. Toki sinä aikana kaikki kulttuurit oli. Raamatussa otettiin askeleita oikeaan suuntaan, esim. Mooseksen laki kielsi seksin sukulaisten välillä, mikä ehkäisi seksuaalista hyväksikäyttöä ja naisillakin oli oikeus ottaa avioero, jos mies ei pitänyt huolta. Uudessa testamentissa Jeesuksella oli naisopetuslapsia ja Paavalilla naistyötovereita. Pietari käskee aviomiehiä kunnioittamaan vaimojaan. Ja nykykulttureissakaan ei naisia kohdella aina riittävän hyvin.

Näyttää siltä, että Vanhan testamentin tekstejä on hieman fiksattu ennen kuin Vanhan testamentin lopullinen muoto vakiintui. Sinä aikana ei ollut tekijänoikeuksia, vaan tekstit olivat yhteisön omaisuutta, mm. paikannimiä ajankohtaistettiin, että lukijat tietävät mistä puhutaan. Historian tutkimuksen täytyy perustua ennenkaikkea lähteisiin. Luotan enemmän tekstikriittisiin huomioihin pohjautuviin väitteisiin, kuin pelkästään hypoteettisiin.

Kriittinen keskustelu ei kuitenkaan muuta sitä asiaa, että me kristityt uskomme Raamatun olevan Jumalan Hengen innoittama ja uskon ja elämän ylin auktoriteetti. Nähdäkseni Raamattu on selvinnyt aika hyvin kritiikistä mitä sitä kohtaan on esitetty jo vuosituhansia (jo ennen Valistusta oli Raamatun kriitikkoja).

• Tässä sinulle lisää totuutta, jota ei yksikään helluntailainen ole sinulle voinut kertoa:

Raamatun kaksi kastekäskyä

1. Kaikkivaltiaan Jumalan ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kastekäsky:

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

"Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. 

Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää." 

Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?" 
       Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.
       Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."

2. Tämän maailman jumalan, Saatanan, ja hänen Antikristus poikansa kastekäsky:

Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.

Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.

He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

Tämän on joku alkuseurakunnan totuuden hylännyt ihminen onnistunut lisäämään Markuksen evankeliumin loppuun.

Sillä alkuperäisen Markuksen evankeliumin 16. luku päättyy jakeeseen 8:

"Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät."

Ei tosin ole mahdotonta sekään, että Paavali itse, tai joku hänen seuraajansa olisi onnistunut tämän Markuksen evankeliumin loppuun lisäämään.

Sitä puoltavat myös Paavalin nuotiosta nostama käärme, kielillä puhuminen, pahojen henkien pois ajaminen ja hänen rättisulkeisensa.

Sinä olet ilmeisesti antanut kastaa itsesi tuon Saatanan kastekäskyn mukaisesti?

• Raamattuontotuus2

Aina jos kysytään oletko hyvän vai pahan puolella ,niin yleensä vastaus on että hyvänpuolella tietysti.Tästä voimme päätellä että pahuus ei pysty yleensä tunnustamaan identiteettiään ,vaan pyrkii tekemään pahaa hyväksi naamioitumalla.
      Hyvänpuolella oleva tuntee sydämmessään pahan liikkeet ja omatunto varoittaa
      hyvissä ajoin pahasta.Tätä seikkaa ei pahuudessa vaeltava pysty ymmärtämään ,koska
      se tulee Jumalalta.Olemme saaneet lukea pahan tekemistä töistä ,kun pahuus on
      liittynyt kirkkokansan joukkoon ja tehnytheitä kohtaan pahoja.Sitten olemme saaneet lukea lehdistöstä ,kuinka seurakuntalaisten niskaan on kaadettu pahan tekemät synnit.
      Heikon psyykkeen omaavat ihmiset eivät pysty eroittamaan pahan ja hyvän tekemiä töitä,mutta raamattua lukemalla pahuuden tekeleet tulee vesiselviksi

• Kirjakääröt

Ilm.20:13. Biblia (1776). Ja meri antoi ne kuolleet, jotka hänessä olivat, ja kuolema ja helvetti antoi kuolleet, jotka heissä olivat: ja ne tuomittiin jokainen töittensä jälkeen.

• Totuuseipalatulessa

Pahuus tekee pesän ihmiseen.Kaikki me olemme olleet sukujuhlissamme ja todenneet ,että tietyt saatanan vallassa olevat ihmiset eivät voikkaan tulla kirkkoon ,koska heitä
      ahdistaa saatana.Puhumme näistä kirkkoa kiértävistä piruista ,jotka ovat uskomukseltaan usein ateisteja .Nämä kirkkoa kiertävät pirut ovat kiehuttaneet sisälmyksensä aivan loppuun ja vihoissaan ovat saaneet demonit kirkon niskaan.Tämä poikkeeaa vanhojen ateistien toiminnasta paljon ja siksi osa kirkkokansasta saattaa tuntea pelon sekaista tunnetta.Demonin tarkoitus on aina ottaa pahuudelle valta pelolla.
      Kirkon pääedustajat puhuivat pelosta ,mutta ovat itse pelästyneet ja siirtyneet ajamaan
      demonien pahaa asiaa hyväksi naamioitumalla.Raamattu pitää sisällään avioliiton miehen ja naisen välillä ja tällä liitolla on tulevaisuus ja kunnia.Demonit eivät lopeta
      raamatun rikkomista ,vaan jatkavat lopunaikoihin asti ,jolloin uskova ihminen on turvassa
      koko ajan ,mutta moni lankeaa saatanaan.Ole luottavainen äläkä hyväksy raamatunvastaista sanomaa ,vaikka itse piispa sitä julistaa ,koska pahuus lopulta
      surmataan ja myös sen kannattajat heitetään ikuisiksi ajoiksi tulijärveen.

• alfa123om22

Raamatun käännöksiä on tuhansia ja kaikki erilaisia. Ehkä parhaiten naisen aseman on lukemistani raamatuista ottanut huomioon Masoreettinen hepreankielinen käännös (englanniksi toki luin). Heprealaiset siis raamatussaan huomioivat naiset sangen korkealle, mutta vuoden 33/38 suomen kielinen käännös kehotti lähinnä vain karttamaan haureutta ja naisseuraa.

Vuoden 1992 käännöksestä tai Bibliasta en vielä tiedä. En ole niitä tarpeeksi lukenut.
      On suuri rikkaus, että käännöksiä on tuhansia, mutta on valitettavaa että usein joutuu takertumaan vain yhteen helposti saatavilla olevaan käännökseen.

• Voisitko kertoa mistä kohdasta/kohdista on kyse? Masoreettinen teksti on alkuteksti, Vanha testamentti on kirjoitettu alun perin hepreaksi (hieman arameaakin sieltä löytyy), Uusi testamentti kreikaksi. Käännös on aina käännös. Kaikki hyvät modernit raamatunkäännökset käännetään suoraan alkutekstistä.

Alkukielten tunteminen on siitä hyvä, että voi verrata käännöksiä suoraan alkutekstiin. Kielissä pääsee alkuun yllättävän helposti. Olen opiskellut kreikkaa Suomen teologisessa opistossa 4 vuotta, vastaa noin 2 vuotta yliopistossa, meillä oli hieman hitaampi tahti siellä, ensin muoto-oppia ja sitten lause-oppia. Hepreaa meillä oli ikävä kyllä vain pari kurssia, käytiin läpi kieliopin perusteet suhteellisen nopeasti. Yritän nyt töitten ohella harrastaa hieman näitä, ehkä joskus lisää saan opiskella koulunpenkilläkin.

Toki täytyy olla nöyrä, ellei osaa alkukieliä ihan oikeasti kunnolla, sillä on mahdollista saada myös väärinkäsityksiä, ellei tarkistuta "löydöksiään" ammattilaisilla. Yleensä perusteellisemmissa Raamatun kommentaareissa avataan onneksi myös alkukielen sanojen ja rakenteitten merkityksiä.

• Raamatuntotuus

Uusimmilla käännöksillä ei ole enää niin paljoa merkitystä ,kun Raamattu on ollut jo niinkauan käännettynä .Perinteenä isältä pojalle
      keskusteluissa ovat siirtyneet raamatun pääsisältö ,eikä saatanan konstit puuttua pyhään kirjoitukseen mene läpi ,muuta kuin ateistien
      ryhmässä.Raamattu kieltää homouden ja siitä synnistä joutuu kadotukseen.

• Kieli muuttuu koko ajan ja siksi tarvitaan aina uusia raamatunkäännöksiä. KJV oli aikanaan hyvä käännös, mutta nykyisin ei puhuta enää viktoriaanisen ajan englantia. On viisasta vertailla useita käännöksiä.

Raamatussa ei varsinaisesti kielletä homoseksuaalisuutta, vaan seksi samaa sukupuolta olevien kanssa. Kaiken synnin voi saada anteeksi kääntymällä Jumalan puoleen ja uskomalla Kristukseen.

• Korjaus: Kuningas Jaakon ajan. Victoria hallitsi myöhemmin.

• Totuuseipalatulessa1
        jmmikkonen kirjoitti:

Kieli muuttuu koko ajan ja siksi tarvitaan aina uusia raamatunkäännöksiä. KJV oli aikanaan hyvä käännös, mutta nykyisin ei puhuta enää viktoriaanisen ajan englantia. On viisasta vertailla useita käännöksiä.

Raamatussa ei varsinaisesti kielletä homoseksuaalisuutta, vaan seksi samaa sukupuolta olevien kanssa. Kaiken synnin voi saada anteeksi kääntymällä Jumalan puoleen ja uskomalla Kristukseen.

Kyllä voi saada.Saatana sanoo tee mitä vain ,koska sinulla on armo.Saatana tarkoittaa juuri kaikkea pahaa.Moni ihminen luulee suunnittelevansa ,että nuorena
        voi tehdä pahaa ,jonka sitten vanhana pyytää anteeksi "sitähän tarkoitit".
        Raamattussa on tähän vastaus:Muista luojaasi nuoruudessa ennen kuin pahat
        päivät tulevat.

• alfa123om22

Enpä tiedä tuota. On monia keinoja välttää homoudesta syyhyn joutuminen. Voi pyytää syntiään anteeksi joka päivä seitsemän kertaa ja niin olemme velvolliset antamaan pyytäjälle anteeksi. Jumala nimittäin kykenee ottamaan homouden pois. Hän on luvannut puhdistaa jokaisen joka tunnustaa syntinsä, katuu ja pyytää anteeksi. Mikäli hän ei täytä lupaustaan niin oma on asiansa.

En tiedä apostoli Pietarin tarkkaa kantaa homouteen. Hänelle Jeesus antoi vallan päästää ja sitoa syntisiä. Samoin muille apostoleille. Mikäli Pietarin kanta on raamatun sanan vastainen niin silloin Pietarin kanta voittaa. Kansoilla on tukenaan kansojen opettaja apostoli Paavali, joka on sitoutunut pitämään huolta siitä, että laki ei määrää tuollaisissa asioissa, vaan apostolit, seurakunta ja pyhä henki.

Ei pidä sokeasti luottaa raamatun olevan jotakin ylivoimaista. On totta, että Persian kuninkaat ja Rooman keisari ovat päättäneet ripustaa paaluun, jokaisen, joka pilkaa Danielin Jumalaa. Tuo Jumala on sillä kannalla, että lihallinen elämä ja lihallisuus saavat riittää maailman harrastuksena ja on siirryttävä kaikkien hengellisiin arvoihin, hengelliseen elämään ja Danielin, Jobin sekä Nooan kaltaiseen Jumalalliseen antaumukseen. Mutta Paavali sanoi oman sanansa tässäkin seikassa: Joka kieltää menemästä naimisiin on harhaoppinen.

Apostoli Paavali on korvaamaton apu ja tuki sekä neuvonantaja Kristuksen apostoleille mikäli niin tahdotaan uskoa ja mikäli hän ei ole joutunut Jumalan epäsuosioon. Mikäli Paavali on epäsuosiossa niin Jumala kyllä kykenee järjestämään jonkun korvaaman häntä ja olemaan apostoli Paavalin veroinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      29
      2384
    2. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      370
      2002
    3. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      18
      1494
    4. Pelkään suunnattomasti

Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k
      Ikävä
      52
      882
    5. Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik

Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed
      Maailman menoa
      10
      871
    6. Mies, etko ole miettinyt

että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?
      Ikävä
      52
      783
    7. Shellin omistajan vaihdos.

Uutta tuulta purjeisiin.Uuden yrittäjän toimesta .
      Kuhmo
      18
      700
    8. Olet ihan sairaan

Kylmä mua kohtaan.
      Ikävä
      53
      700
    9. Mitä kuuluu

Elämänirakkaus, sielunkumppani, peilikuvani 😘
      Ikävä
      25