Suun hygienia

Mä vaan

Eli olisin kysellyt, mitä tehdä, kun hengitys haisee pahalle..(tai niin muut ovat sanoneet). Pesen hampaat noin kolme neljä kertaa päivässä..käytän hammaslankaa, syön purkkaa..ym.. Ja olen lukenut aikaisemmatkin keskustelut. Luin joskus jostain että joku liiallinen bakteeri tuotanto tai joku vastaava saattaisi aiheuttaa kyseistä vaivaa. Kysymys kuuluukin, miten saada suun bakteeritasapaino taas kohdalleen? Olen myös lukenut jostakin että B-vitamiini saattaisi auttaa, onko totta? Kieleni päällä on valkoista peitettä, jota harjaan päivittäin pois hammasharjalla tai kaavin lusikalla.

Ja sitten vielä: miten voisi parhaiten tarkistaa, haiseeko oma hengitys? Kuulemma jos ensiksi nuolaisee rannetta ja sitten haistaa, niin tämän pitäisi kertoa.. Kun näin teen, haista vähän pistävän hajun.. Eli jos hengitys on raikas niin ei pitäisi haista miltään, vai?

15

2516

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhkeamassa

Jos sulla on viisaudenhampaat puhkeamassa,mutta eivät vielä näy kunnolla,syy voi olla siinä. Toinen mahdollinen ongelma:nielurisat,joissa bakteeripesäkkeitä.
      Kolmas vaihtoehto:nenä.
      Ota tokin selvää hankalasta vaivasta ja pian!

• Maija

Jos kerran pidät hampaasi ja kielesi noin hyvin puhtaana, niin epäilen että haju tulee kurkusta.
      syynä voi olla myös nielurisat kannattaa käydä lääkärissä, jos haju ei katoa

• kohtalotoveri

Valkoinen peite kielelläsi johtuu suun hiivatulehduksesta. Tuo tulehdus on siten myös suolistossasi, ja haju tulee sieltä asti. Hiivaan auttavat lääkärin määräämien hiiva-antibioottien lisäksi esim. sokerittomat sitruuna- ja karpalomehut. Sinun olisi syytä myös jättää ruokavaliostasi pois kaikki sokerit ja valkoiset jauhot.

• niisku
        kohtalotoveri kirjoitti:

Valkoinen peite kielelläsi johtuu suun hiivatulehduksesta. Tuo tulehdus on siten myös suolistossasi, ja haju tulee sieltä asti. Hiivaan auttavat lääkärin määräämien hiiva-antibioottien lisäksi esim. sokerittomat sitruuna- ja karpalomehut. Sinun olisi syytä myös jättää ruokavaliostasi pois kaikki sokerit ja valkoiset jauhot.

oletko käynyt hammaslääkärillä. minulla pahanhajuinen hengitys johtui siitä, että oli ientulehdus, se voi tulla ainakin hammaskivestä. itse käytän päivittäin hammaslankaa, muttei se estänyt hammaskiven muodostusta. sitten hammaslääkäri näytti minulle peilin kanssa miten hammaslankaa pitää käyttää.

• Mä vaan
        kohtalotoveri kirjoitti:

Mä luulen et se ehkä johtuu mun kielestä..kun nuolaisen kunnolla rannetta ja haistan, niin haistan pistävän hajun. Mutta kun nuolaisen vain kielen kärjellä(missä valkoista peitettä ei ole), niin ei ole ollenkaan pahaa hajua.. Olisko tossa jotain järkeä? Mitä luulette? Haistaako pahanhajuisen hengityksen yleensä kauaskin?

• toinen haisunäätä
        Mä vaan kirjoitti:

Mä luulen et se ehkä johtuu mun kielestä..kun nuolaisen kunnolla rannetta ja haistan, niin haistan pistävän hajun. Mutta kun nuolaisen vain kielen kärjellä(missä valkoista peitettä ei ole), niin ei ole ollenkaan pahaa hajua.. Olisko tossa jotain järkeä? Mitä luulette? Haistaako pahanhajuisen hengityksen yleensä kauaskin?

Sehän tämän niin vaikeaksi tekeekin kun sitä hajua ei itse tunne. Sen voi vaan jotenkin aavistaa.

Kun mulla oli poskionteloissa tulehdus, niin sen hajun huomasin itsekkin ajoittain ja sama tosi paha haju lähti niistä säröllä olevista juurihoidetuista hampaista ja sen hajun tunsin myös ajoittain itsekin.

Tyhjän mahan tai kuivan suun pahaa hajua en tunne itse, mutta kuiva suu voi kyllä maistua pahalta. Toi tilannehan on jokaisella aamuisin. Mulla ainakin painonhallinta teettää voimakasta hajua jota en itse tunne. Mutta usein en osaa arvata sille hajulle mitään syytä. Sitä ei ole joka päivä eikä kaikkina aikoina. Ientulehdukseen liittyvää hajuakaan en itse tunne mutta sen tietysti huomaa muuten, niitä tulee kaiklle joskus. Nyt on kyllä jo puolitoista vuotta viime hammaslääkärikäynnistä, mutta ei hammaslääkäri ei ole aikaisemminkaan pystynyt mua tässä asiassa auttamaan.

Tosta kielitestistä. Kielenpäällä lipaisu ei mulla jatä oikeastaan vielä mitään hajua, se tuntuu vasta kun kunnolla nuolaisen koko kielellä ja suulla, eikä sittenkään minusta siinä niin hirveän paha haju ole, semmoinen vähän hapan haju. On kuulemma paljon ihmisiä, jotka vain kuvittelee koko hajun, mutta mä näen sen valitettavasti lähimmäisten käytöksestä. Mutta näytäis, että sulle onneksi löytyy tohon syy, toivottavasti vielä hoitokin. Kerro sitten mikä on tepsinyt!

• toinen haisunäätä

Oletkin jo saanut monta hyvää vastausta.

Ehkä sekin kertoo jotain, jos henki haisee jatkuvasti tai jos se on vaihtelevaa. Jos nenässä tai nielussa on jotain, niin sitten haju on jatkuvaa, luulisin. Mulla haju on vaihtelevaa.

Mulla on kaksi kertaa ollut mikroskooppisen pieni halkeama juurihoidetussa hampaassa ja siihen halkeamaaan kerääntyi likaa, joka ei lähtenyt pesemällä ja silloin haisi pahasti ja jatkuvasti. Mutta tällaiset halkeamat paljastavat itsensä ennenpitkää, koska ne ajan mittaa suurenenee. Mutta kun ne oli vielä ihan pieniä, niin hammaslääkärikään ei niitä nähnyt, eikä kuvissakaan näkynyt.

Yritän nyt niin, että ruuan kanssa syön hiukan oliiviöljyä ja persiljaa kun niiden sanotaan auttavan hajuun ja teeni joukkoon laitan myös pussin minttuyrttiteetä. Katsotaan! Muuten Yotuel hammastahnassa on B-vitamiinia limakalvoille. Musta kielikrapa on hyvä kielen puhdistukseen.

• maria79

Mulla on sama ongelma. Ja olen 99 prosenttisen varma että paha haju tulee kielestä, koska kieleni takaosassa on myös valkoista peitettä. Hiivaa se ei ole, koska hiivaviljely oli negatiivinen. Lääkäri käski unohtamaan koko asian. Mutta se on inhottavaa! Kielen puhdistimella puhdistan kieleni 2 kertaa päivässä, mutta olis kyllä kiva päästä vaivasta eroon.

• Mä vaan

Mä luulen kans et se paha haju johtuu kielessä olevasta peitteestä. Sitä nyt harjailen ahkerasti ja koitan välttää sokeria ja vaaleeta leipää.. Kotiväki kyl sano et ei oo enää haistanu mitään, mut en tiedä voinko luottaa siihen mitä he sanovat.. tää häiritsee jo muutenkin normaalia elämää, kun tällanen luulosairas ihminen muutenkin olen. Mitäs sit jos mun "poikaystäväkin" huoman sen..:( En edes tiedä haiseeko se aina vai vaan joskus. Nyt haluaisin keinoja jolla sen vois ite tarkistaa... jos te nuolasette kättänne niin mitä haistatte? Luin jostain et jos haju on pistävä niin kyse on jostain bakteereista.. eli miten saada bakteerit pois..

• Maria79

Kyllä mullekin tulee jonkinlainen haju käteen jos nuolaisen,ei kuitenkaan kovin voimakas. Sun kannnattais varmaan käydä terveyskeskuksesta ja ottaa kielstä sieni viljely. Nimittäin jos se on hiivasientä niin siihen on lääkitys ja vaiva luultavasti poistuu. Itselläni on se ongelma, että se ei ole hiivaa, eli vaivaa en saa katoamaan. Olen myös "luulosairas" ja alkuun asia häiritsi minua tosi paljon ja olen käynyt 4 eri lääkärillä ja viimeinen sanoi että unohda koko kieli :) Kokeile myös apteeksista saatavaa kielen putsaria, sillä sitten putsailet 2 kertaa päivässä. Tsemppiä!

• Yks vastaa
        Maria79 kirjoitti:

Kyllä mullekin tulee jonkinlainen haju käteen jos nuolaisen,ei kuitenkaan kovin voimakas. Sun kannnattais varmaan käydä terveyskeskuksesta ja ottaa kielstä sieni viljely. Nimittäin jos se on hiivasientä niin siihen on lääkitys ja vaiva luultavasti poistuu. Itselläni on se ongelma, että se ei ole hiivaa, eli vaivaa en saa katoamaan. Olen myös "luulosairas" ja alkuun asia häiritsi minua tosi paljon ja olen käynyt 4 eri lääkärillä ja viimeinen sanoi että unohda koko kieli :) Kokeile myös apteeksista saatavaa kielen putsaria, sillä sitten putsailet 2 kertaa päivässä. Tsemppiä!

Hengityksen paha haju voi johtua ruuansulatuksesta. Vatsasta käsin siis haju nousee suuhun. En tiedä mitä sille voisi tehdä.

Koeta syödä ksylitol-purkkaa tai jotain ksylitol-pastilleja. Vievät hajua pois ja lisäävät syljen eritystä. Sylki vie bakteereita mukanaan pois suusta.

• Mä vaan
        Yks vastaa kirjoitti:

Hengityksen paha haju voi johtua ruuansulatuksesta. Vatsasta käsin siis haju nousee suuhun. En tiedä mitä sille voisi tehdä.

Koeta syödä ksylitol-purkkaa tai jotain ksylitol-pastilleja. Vievät hajua pois ja lisäävät syljen eritystä. Sylki vie bakteereita mukanaan pois suusta.

HUomasin tänään aamulla, että kieli oli aivan valkoisen peitteen peitossa.. ennen ei ole aamuisin näin ollut. Yhdistäisin sen kuitenkin jotenkin siihen kun eilen tuli juotua alkoholia...eli saattaisiko tää olla just se hiiva..? Miten se hiivan toteaminen- juttu/koe käytännössä tehdään... pääseekö sinne hammaslääkärin kautta?

• Maria79
        Mä vaan kirjoitti:

HUomasin tänään aamulla, että kieli oli aivan valkoisen peitteen peitossa.. ennen ei ole aamuisin näin ollut. Yhdistäisin sen kuitenkin jotenkin siihen kun eilen tuli juotua alkoholia...eli saattaisiko tää olla just se hiiva..? Miten se hiivan toteaminen- juttu/koe käytännössä tehdään... pääseekö sinne hammaslääkärin kautta?

Helpoin tapa on mennä terveyskeskukseen omalle lääkärille ja sitä kautta saat lähetteen tk:n labraan. Hiiva on kiusallinen ongelma ja lääkäri sanoi että se palaa usein uudelleen vaikka lääkkeet söisikin. Hiivasieni suussa on muuten todella yleinen suomalaisilla eikä siitä ole vaaraa jos se on oireeton, eli ei kirvele ym. Mutta tiedän että se on rasittava vaiva!

• jjokukokokokoko

Juu, eiköhän se haju pääasiassa tuolta kielen takaosasta tule... löytyy aiheesta englanniksi melkoisesti tietoa, jos jaksaa googlettaa. Ei siitä kielen putsaamisesta hirveästi apua omalla kohdalla ole... Jotenkin se haju tunkee vaan läpi. =(

• meitä

..on muitakin. Itseäni ahdistaa todella paljon, kun uskon hengitykseni haisevan pahalle. Jauhan purkkaa ja syön pastilleja lähes aina sen takia. Heti jos joku läheinen esim pyyhkäisee nenäänsä olen varma että haisen pahalle. Minullakin on kielessä valkeaa peitettä ja näytin sitä kerran lääkärille, joka sanoi vaan että joillakin on luonnostaan valkeampi kieli kuin toisilla ja ei sille tarvitse tehdä mitään ellei siitä ole ongelmia. Hieman vaikea myöntää että luulen sen aiheuttavan pahanhajuista hengitystä niin en sanonut mitään. Uskon että usein pelkoni on turha, mutten silti voi mennä ihmisten lähelle puhumaan kun ahdistaa. Usein suussa maistuu todella pahalle esim vähän ajan kuluttua syömisestä ja silloin varmasti hajukin on paha. En ole kysynyt keneltäkään haisenko oikeasti pahalle vai kuvittelenko vain, koska luulen huomaavani ihmisten reaktioista kun haisen. Neuvoja kaivattaisiin ja joitain onkin jo tullut, pitääpä kokeilla esim sitruunan mehua ja vaaleiden viljojen poisjättämistä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe