Sielunvihollisen olemus ja tahto

monetkysymykset

Kukahan tähän nyt jotain osaisi vastata. Kysymys kuuluu:

Sielunvihollinen varmasti tietää, että hän ei voi koskaan Jumalaa voittaa, eikä hänen suunnitelmiaan tyhjäksi tehdä. Hän on sitä yrittänyt ja epäonnistunut jo niin monta kertaa, että täytyyhän hänen enkeliolentona tietää mahdoton mahdottomaksi.

Miksi hän siis edelleen sitä loppuun asti yrittää? Miksi hän ei luovuta?

Onko Jumala paaduttanut hänet lopullisesti ja siksi sielunvihollinen ei voi toimia toisin?

Miksi Jumala päästi sielunvihollisen tähän meidänkin luotuun maailmaan, jos hän lankesi jo muinaisessa maassa, joka sitten kokonansa hukutettiin veden alle; miksei Jumala silloin jo pannut langenneiden enkeleiden tuomiota täytäntöön?

Mikä siis esti Jumalaa luomasta suoraan sitä iankaikkisuutta, jonka hän kerran on luova? Vai pitikö jokainen ihminen testata hyvässä ja pahassa?

Jotkut kuitenkin pääsevät iankaikkisuuteen joutumatta testiin = sikiönä kuolleet ja pienenä kuolleet, jotka eivät voi vielä ymmärtää hyvää ja pahaa?

Eikö Jumalalla olisi ollut mahdollisuus käyttää oikoteitä?

Tämä kaiken maailman kärsimys, joka on jatkunut ties jo kuinka kauankaan, tuntuu niin toivottomalta ja surkealta ja kun meillä ei oikeasti ole tietoa siitä, kuinka kauan tämä kaikki ihmisten kärsimys ja tuska jatkuu täällä pallolla.

En tiedä, onko kukaan näitä pysähtynyt ajattelemaan?

Miksi Jumala loi niin valtaisan maailmankaikkeuden? Hän ei siitä kuitenkaan selitä meille mitään - kuitenkin kaikella on tarkoitus, vai onko?

28

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monetkysymykset

      Samalla voisi tietysti pohtia kysymystä, miksi ihminen suostuu tekemään pahaa?

      • capiche

        Maailman pahuuden määrä riippuu siitä kuinka moni valitsee omassa elämässään pahuuden. Hyvyyden valitseva ei ehkä pysty vaikuttamaan koko maailmaan, mutta voi yrittää luoda lähiympäristöönsä hyvyyden mikroilmaston.

        Maailmassa on pahan rinnalla myös paljon hyvyyttä. Usein se nousee esiin juuri silloin kun pahaa tapahtuu. Olen nähnyt monta kertaa kuinka tavalliset ihmiset nousevat kriisitilanteissa apatiansa yläpuolelle ja auttavat epäitsekkäästi apua tarvitsevia. Mutta kun tilanne on ohi, niin valitettavan monet vajoavat takaisin apatiaan.

        Jos tuijottaa vain maailman pahuuteen, niin voi tulla hyvyydelle sokeaksi. Pahalle pitää tehdä vastarintaa niin omassa elämässä kuin maailmassa.

        Pahuus ja kärsimys tuli maailmaan syntiinlankeemuksen seurauksena ja joskus toisen ihmisen pahuus voi koskettaa myös viattomia. Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, koska ei halunnut meistä tahdottomia marionetteja. Jumala haluaa ihmisen kääntyvän puoleensa vapaaehtoisesti.

        Saatanallakin oli vapaa tahto ja se käytti sitä kapinoimiseen Jumalaa vastaan. Saatanan luonto on valehdella, tappaa ja tuhota. Se voi uhkailla ja pelotella, mutta kristityn näkökulmasta se on jo kukistettu. Jeesus sanoi: varas tulee vain tappamaan ja tuhoamaan, mutta minä olen tullut, että teillä olisi yltäkylläinen elämä. Valitkaamme siis elämä.


    • vaarallinen.tie

      Olet lähtenyt vaaralliselle tielle nähdäkseni.

      Siis haluat olla kuten Jumala, ja tietää ihan kaiken.

      Se oli synti johon Adam ja Eevakin lankesivat:

      4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
      5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
      6 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.

      Siis me olemme vain ihmisiä, ja jopa hyvin vajavaisia sellaisia tiedoltamme ja ymmärrykseltämme, ja se asia olisi hyvä tajuta itsestään, eikä pyrkiä tietämään kuten Jumala, siis ihan kaikkea.

      Tuollainen pohdiskelu ei hyödytä uskon elämääsi, vaan se nopeasti vie vinoon.

      Siis kun ihminen kaikessa vajavaisuudessaan heluaa selityksen kaikelle ja alkaa keksiä selityksiä kaikelle, niin pieleen menee ja pahasti ja sitä kautta nähdään sitten Jumala väärin ja se mitä Jumala oikeasti on hämärtyy.

      Oikea Tie Totuuteen ja ymmärrykseen tulee lukemalla ja tutkimalla Raamattua yhä syvemmin, voit pyytää Jumalalta apua siihen, että se aukenisi yhä syvemmin ja paremmin sinulle.

      Mutta tuollaiset "filosofiset" sun muut pohdiskelut eivät siis ole tie Totuuteen vaan pikemmin pois siitä.

      Olen nähnyt monien eksyvän tuolla tiellä, eli kun itse aletaan ihmis viisaudella ja älyllä tutkia Raamattua, niin moni on sille tielleen eksynyt.

      Yksi hyvä esimerkki on täälläkin kirjoittava Markku Lievonen, joka selittelee omia "filosofisia" selityksiään siitä, että kuinka joku ihminen "mahdollistuu" sitä ja tätä.

      Lopulta Markun kohdalla kävi niin, että nyt ei Jeesus ole enää edes Jumala !

      Eli Markku siirtyi toisen evankeliumin julistajiin ! :(

      • vaarallinen.tie

        Tässä vielä Raamatunpaikka ja varoitus, siitä turhasta mietiskelystä.

        1. Tim. 1:4 eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin.

        Siis toinen eli parempi vaihtoehto on lukea Raamattua ja tutkia sitä yhä syvemmin, ja sitä kautta alkavat lopulta nuokin kyselemäsi asiat selvitä, siis ajan kanssa.

        Aadamin ja Eevankin oli tarkoitus kasvaa ja oppia kaikki kyllä aikanaan, mutta kun oli se kova kiire ja hinku saavuttaa Jumalan Tieto ja Viisaus ennen aikojaan.

        Tietoon ja ymmärrykseen ei siis ole oikotietä, vaan Jumalaan ja Sanaan tulee tutustua vain yhä syvemmin, niin kyllä niitä vastauksiakin sitä kautta alkaa löytyä.

        Moni arvostettukin Raamatun opettaja on eksynyt pahasti Totuudesta, yrittäessään antaa vastauksia kaikille ja ihan kaikesta, ja sitten niitä selityksiä on keksitty omasta päästä, eli valheita on siten alettu opettaa, ikävä kyllä.


      • capiche
        vaarallinen.tie kirjoitti:

        Tässä vielä Raamatunpaikka ja varoitus, siitä turhasta mietiskelystä.

        1. Tim. 1:4 eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin.

        Siis toinen eli parempi vaihtoehto on lukea Raamattua ja tutkia sitä yhä syvemmin, ja sitä kautta alkavat lopulta nuokin kyselemäsi asiat selvitä, siis ajan kanssa.

        Aadamin ja Eevankin oli tarkoitus kasvaa ja oppia kaikki kyllä aikanaan, mutta kun oli se kova kiire ja hinku saavuttaa Jumalan Tieto ja Viisaus ennen aikojaan.

        Tietoon ja ymmärrykseen ei siis ole oikotietä, vaan Jumalaan ja Sanaan tulee tutustua vain yhä syvemmin, niin kyllä niitä vastauksiakin sitä kautta alkaa löytyä.

        Moni arvostettukin Raamatun opettaja on eksynyt pahasti Totuudesta, yrittäessään antaa vastauksia kaikille ja ihan kaikesta, ja sitten niitä selityksiä on keksitty omasta päästä, eli valheita on siten alettu opettaa, ikävä kyllä.

        Mietiskely ja kysymykset eivät ole vieneet ainakaan minua pois Jumalasta. Päinvastoin, se on saanut minut ymmärtämään syvällisemmin niin Jumalan kuin ihmistenkin maailmaa.

        Kristittyjen ratkaisu kaikkeen ei voi olla aivojen laittaminen narikkaan. Sehän on Jumalan luomistyön väheksymistä. Ei Hän olisi luonut meille aivoja, jos niitä ei olisi tarkoitus käyttää. Kyllä Kaikkivaltias pohdiskelut ja kysymykset kestää.

        Kysymykset osoittavat halua oppia, ja vain oppimalla kasvaa.
        Kyseleminen on eri asia kuin Jumalaa vastaan kapinointi. Syntiinlankeemuksen yhteydessä ongelma eivät olleet kysymykset, vaan tietoinen Jumalan sanaa vastaan kapinointi.

        Jumala ei tule vastaamaan kaikkiin kysymyksiimme. Mutta kysellä saa ilman pelkoa niin kauan kuin on valmis hyväksymään ihmisen rajallisuuden ja Jumalan suuruuden. Kysymykset ovat myös tapa prosessoida vaikeita asioita. Ymmärrän hyvin, että aloittaja pohtii tällaisia juuri tällä hetkellä.


    • Tätä aihetta on pohdittu nimellä "kärsimyksen ongelma".

      Itse uskon, että tilanne on vähän sama kuin leikkinuken ja oikean vauvan välillä. Vanhemmat voisivat valita leikkinuken mutta haluavat kuitenkin oikean vauvan. Tämä siis siitäkin huolimatta että vauva kasvaessaan tulee aiheuttamaan myös harmia vanhemmille.
      Jumalakin voisi valita "leikki-ihmisen", jonka on kirjoittanut tekemään tahtonsa mukaan. Mutta sitten tällä ei olisikaan tosiasiassa vapaata tahtoa eikä se olisi oikea ihminen. Sen sijaan Jumala loi ihmisen koska Hän on Rakkaus ja tahtoo rakastaa ihmistä. Vapaan tahdon vuoksi ihminen toimii väärin, mutta on myös todellinen ihminen, elävä olento, jota Jumala rakastaa. Siksi Hän tahtoo ettei yksikään joutuisi kadotukseen vaikka onkin sen ansainnut. Ja siksi Jeesus astui alas Maan päälle kantaakseen meidän syntimme ristillä. Hän rakasti meitä niin, että kantoi hinnan, jota emme itse olisi kyenneet kantamaan. Ja Hän tarjoaa iankaikkista elämää ilmaiseksi, lahjana. Meidän tulee vain ottaa se vastaan uskomalla Jeesukseen, kääntymällä synneistämme ja antamalla elämämme Jeesukselle niin Hän ottaa meidät vastaan. Ja Jeesus antaa voiman kääntyä Hänessä parannukseen Pyhän Hengen kautta.

      Saatanalla ei tätä mahdollisuutta ole, joten Saatanalla on vain ikuisen tuomion odotus. Ehkä Saatanan tilanne on kuin Breivikin, kun ei ole toivoa, eikä Jumalan rakkautta, sitä kääntyy vain itseensä ja tahtoo pahaa. Saatana kylvää pahaa vihassaan ja katkeruudessaan kunnes joutuu kahleisiin ja lopulta viimeiselle tuomiolle. Breivikillä mahdollisuus toki olisi ollut, mutta ehkä hän ei siihen uskonut. Ja kenties tuo mahdollisuus olisi hänellä yhäkin.

    • MustaNunna

      Valtava salaisuus on siinä, että tuo "sielunvihollinen" haluaa olla rakkain ystäväsi. Hän ymmärtää ihmistä paremmin, kuin yksikään toinen. Eikä hän ole paha, vaan koko hänen olemuksensa on ymmärretty väärin.

      • Valhetta.vain

        Ei ole salaisuus, että sielunvihollinen valheillaan eksyttää ihmisiä, sinutkin.

        Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

        1.Piet. 5:8 Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.


      • MustaNunna

        Pystytkö ajattelemaan oman laatikkosi ulkopuolelle? Pystytkö kohtaamaan tai edes näkemään pahan itsessäsi?


      • obh123

        Hyvä mustanunna käänny Jeesuksen puoleen vielä kuin elät. Helvetti on takoitettu sieluviholliselle Saatanalle, eikä hän turhaan tuota nimeä käytä.

        Jeesuskin olisi saanut koko maailman valtakunnat jos olisi kumartannut Saatanaa. Hän ei sitä tehnyt vaan toteutti Isän Jumalan tahdon.

        Saatana esiintyy valkeuden enkelinä, jos ei Jumalanakin. Ystävänä jos ei rakastajanakin. Todellisuudessa kuitenkin on annettu yksi nimi joka on totisesti rakastava ystävä ja totinen Jumala ja se on Jeesus Kristus.

        Ei ole ihmiselle hyötyä voittaa koko maailmaa mutta saada vahinkoa sielulleen. Iankaikkinen kohtalo on se joka ratkaisee eron viisaan ja tyhmän välillä.

        Sinun ei tarvitse joutua Saatanan, kaikkia ihmisiä viisaamman henkiolennon kanssa helvettiin. Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat.


      • MustaNunna

        Et vastannut kysymyksiini.


      • En.ole.synnitön
        MustaNunna kirjoitti:

        Pystytkö ajattelemaan oman laatikkosi ulkopuolelle? Pystytkö kohtaamaan tai edes näkemään pahan itsessäsi?

        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

        Jeesus on sovittanut ihmisten synnit ja voimme Häneen turvautumalla pelastua.


      • MustaNunna

        Tuosta kirjoituksesta ei saa mitään järkevää käsitystä, koska se on todella sekavaa tekstiä. Et edelleenkään vastannut kysymykseeni, koska en pyytänyt jakeita raamatusta.


      • En.ole.synnitön
        MustaNunna kirjoitti:

        Tuosta kirjoituksesta ei saa mitään järkevää käsitystä, koska se on todella sekavaa tekstiä. Et edelleenkään vastannut kysymykseeni, koska en pyytänyt jakeita raamatusta.

        Me kaikki uskovaiset teemme pahaa elämämme loppuun saakka. Siitä emme pääse eroon täällä ajassa, koska olemme langenneita ihmisiä. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa ja vuodatti verensä ristillä. Hän kuoli syntiemme takia meidän puolestamme ja näin Jumala on hoitanut syntiongelman ja voimme armosta uskon kautta päästä elämään ikuisesti Jumalan luona.

        Miten sinä aiot selvitä synneistäsi?


      • MustaNunna
        En.ole.synnitön kirjoitti:

        Me kaikki uskovaiset teemme pahaa elämämme loppuun saakka. Siitä emme pääse eroon täällä ajassa, koska olemme langenneita ihmisiä. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa ja vuodatti verensä ristillä. Hän kuoli syntiemme takia meidän puolestamme ja näin Jumala on hoitanut syntiongelman ja voimme armosta uskon kautta päästä elämään ikuisesti Jumalan luona.

        Miten sinä aiot selvitä synneistäsi?

        En usko syntiin. Voin lopettaa sellaisten tekojen tekemisen, jotka ovat rakkauden ulkopuolella. Myötätunnon kasvattaminen itsensä tutkimista apuna käyttäen ja jatkuva uuden oppiminen ovat myös asioita, jotka tuovat elämään sisältöä ja mielekkyyttä.


      • En.ole.synnitön
        MustaNunna kirjoitti:

        En usko syntiin. Voin lopettaa sellaisten tekojen tekemisen, jotka ovat rakkauden ulkopuolella. Myötätunnon kasvattaminen itsensä tutkimista apuna käyttäen ja jatkuva uuden oppiminen ovat myös asioita, jotka tuovat elämään sisältöä ja mielekkyyttä.

        Kysypä itseltäsikin: "Pystytkö kohtaamaan tai edes näkemään pahan itsessäsi?"


      • MustaNunna

        Kun luulen katsovani pahuutta itsessäni, se pakenee. Kaiken takana on hyvä aikomus. Silti aina voi kehittyä paremmaksi ihmiseksi ja unohtaa huonoja tapojaan.


      • capiche
        MustaNunna kirjoitti:

        Pystytkö ajattelemaan oman laatikkosi ulkopuolelle? Pystytkö kohtaamaan tai edes näkemään pahan itsessäsi?

        Jokainen kristitty on kohdannut pahan itsessään. Saatanan valheet ovat jokaiselle taatusti tuttuja. Kristitty on kuitenkin Jumalan palvelija, ei pahan palvelija. Jos sinä haluat olla pahan palvelija, niin luonnollisesti saatana on paras ystäväsi. Minun paras ystäväni on Jeesus, joka voitti saatanan Golgatalla. Ja olen tehnyt tämän valinnan tietoisesti katseltuani mitä saatana saa ihmisen elämässä aikaan.


      • En.ole.synnitön
        MustaNunna kirjoitti:

        Kun luulen katsovani pahuutta itsessäni, se pakenee. Kaiken takana on hyvä aikomus. Silti aina voi kehittyä paremmaksi ihmiseksi ja unohtaa huonoja tapojaan.

        Olet tehnyt monenlaista pahuutta menneisyydessäsi ja puhtoista sinusta ei tule yrityksistä huolimatta. Pyhä Jumala tietää kaiken ja tuomio odottaa. Jeesuksen kautta sinä voisit saada rauhan Jumalan kanssa.


      • MustaNunna

        Minä en kaipaa valheellista rauhaa elämääni. Kristinusko perustuu itsensä pettämiseen.


    • laitanpa.viestiä

      Aloittaja voi pohtia asiaa sanan rakkauden- nimikkeellä ja sen kautta.

      Mitä me rakastamme.

      Sitä se oli ja on taivaissa - luodun ja Luojansuhde on hyvyyden, sekä täydellisyyden siteessä rakkaus.

      Lain päämäärä on rakkaus, siis joka lähtee sydämestä. Eikös vain.
      Jumalanlain suhde luotuun ja luomakuntaan on rakkaus ja siksi se on ikuinen. Muu on katoavaista.

      Siksi puhutaan Jumalanlaista, eli tahdosta, sekä suhteesta Luojan Ylkämme kautta - ja meistä - eli morsiamesta. Se on rakkaudellinen liittosuhde. Se ei ole pakkoa. Rakkautta ei pakoteta. Ei ole pakko rakastaa naapuriaan, puolisoaan, lapsiaan, jos niin karusti luetaan asiaa.
      Rakkaus rakentuu oman sydämen valintaan, jossa astuu teot mukaan, että hoidetaan itsensä kautta tätä rakkaussuhdetta.
      Siksi ymmärrän sen, että rakasta - niinkuin itseäsi rakastat.

      Hyväähän ihminen terveellä omallatunnolla haluaa elämässä.
      Siksi hän rakentaa suhdetta puolisoonsa, että hyvä toteutuu.
      Myös uskollisuus rakentuu tuohon käsitteeseen. Se jatkaa onnistumista, eli valinta on aina omassa pivossa, kuinka homma jatkuu.
      Sama se on lapsiin, ja lapsien kasvatus kunnioittamaan oikeita arvoja, jossa heillä on kuuliaisuus -oppia- elämänarvot.

      Näistä lähtökohdista aina kumpuaa Jumalallinen asia. Jumala haluaa varjella - ja siksi - se täydellisen luotu Eden, siellä oli tämä rakkaudenvalinta –puuna johon Jumala osoitti - eli kertomus luo mielikuvan, että se puu hedelmänä tuo jotain ,mitä emme hallitse. Siksi meitä haluttiin varjella pahasta ja meitä evästettiin, että älä syö. Me olemme sellaisen tiedon ääressä, että omata kaikki tieto hyvästä, ei onnistu. Se kuitenkin voi olla väärännäköinen. Sekä siksi kumpuava paha aikaa. Tavallaan voidaan tiivistää sanoihin uskonnollisuus monin eri muodoin voi osaltaan olla ja on hyväntiedonpuun valintaa.
      Ja pahuus sitten omana, jota en nyt pura. Jokainen voi ajatella itsekin.

      Sitten kaikki muu siellä puutarhassa puineen oli vapaata ravintoa, siis tiedollisesti, kun elämänpuusta syötiin. Elettiin iankaikkisesti.

      Jos valitsi sen hallinnan väärään puuhun, ei ole elämää. Sellaisessa valinnassa ei rakennu hyvää. Siksi se ei ole iankaikkista.

      Näin tullaan kysymykseen, että tieto meillä on jopa tässä ja nyt hetkessä. Mitä valitaan?

      Ketä rakastetaan, ja mitä valintaan? Rakkaus on ikuista. Rakastammeko Herraa, vai toista ideaa, eli sitä herraa ideoineen.

      Tässä on kruunumme päässä. Kuka hallitsee ja mitä. Hallitaanko me mielipiteinemme maailmaa, vai heitämmekö kruunumme Iankaikkisen Hallitsijan valtaistuimen juurelle ja näin Iankaikkinen Valtakunta onkin meidän Hänen kauttaan.

      Näin luodaan Uusi taivas ja maa - eli meissä näkyy Elämä tai ei näy se elämä, joka on ikuista.

      Siksi Sana on meidän tuomarimme. Se tuomitsee valinnat, ketä rakastamme.

      No, pelastushistoriasta ja sijaisesta en tässä nyt puhu, mutta puhutaan siitä -rakkaussuhteesta- mitä valinnat vaikuttavat meissä ja elämässä.

      Avarsiko yhtään aloittajalle viesti näköaloja.?

      Syntiinlankeemus on jatkoa tähän, siis laittomuus, tottelemattomuus, rakastuminen toiseen - ja eläminen siinä suhteessa, sekä meidän olemassa oleva maailma, sekä sen kuva - mitä joudumme nauttimaan.
      Tässä on valinnoissa vihanmaljoja, joita ihmiset valintojensa tähden juo jne. sodista - perheisiin - yksinäisiin. Luomakunta luomisen perusteella on viestikirja, jota katsellen avautuu koko maisema nähtäväksi ja luettavaksi, sekä kieleksi ymmärryksen puolelle, mitä omaamme. No, se Kortteentien Matin ajatuksina.

    • kysyäkylläsaa

      Jumala ei pelkää meidän kysymyksiämme ja pohdintojamme. Jospa Eva ja Adam olisivat alkaneet Jumalalta kysellä, mutta he uskoivat sielunvihollisen valheen. Sielunvihollinen ei maininnut sanallakaan siitä, että jos syötte siitä puusta, te teette vastoin Jumalan, luojanne, tahtoa, josta ei koskaan voi olla seurauksena mitään hyvää.

      • capiche

        Jumalahan oli itse kieltänyt Aatamia ja Eevaa syömästä puusta, joten kyllä ihminen tiesi tekevänsä Jumalan käskyn vastaisesti. Osuit juuri naulan kantaan. Ihmiset eivät kysyneet Jumalalta miksi emme voi syödä puusta ja mitkä ovat syömisen seuraukset. Jos he olisivat kysyneet, he olisivat ehkä voineet oppia jotain. Mutta he tekivät päätöksen tunnepohjalta - kun se näytti niin hyvältä. Saatanan intressissä ei ole tietenkään informoida ihmistä hänen tekojensa seurauksista.


    • Setä.neuvoo

      Saatana, monismi, Lucifer, enkelit, dualismi

      Saatanasta on paljon selitetty ja teoretisoitu. Yksi yritys on katsoa alkukielistä Raamattua, että saatana on siellä vain käsite, joka tarkoittaa vastustajaa. Esim. Herran enkeli /Jumalan ilmestys kun asettui Bileamin tielle, käännöksissä sanotaan että vastustajaksi. Alkutekstissä saatanaksi. 4. Moos 22.

      Tämä tulkintamalli lähenee monismia: jos on vain yksi olento, joka luo/valehtelee/kuvittelee kaiken "muun", niin sitten ei ole oikeasti syntiä/uhria/syyllisyyttä, vaan Jumalan pyhyys/viattomuus voidaan ymmärtää tätä kautta, monismin kautta. Raamatusta löytyy kohtia, että Jumala on tehnyt pimeyden ja valkeuden (Jes 45), tai että ne ovat Hänelle yhtäläiset (Ps 139).

      Monismia on mm. solipsismi-nimisessä filosofiassa, hindufilosofiassa ja Kristillisen tieteen filosofiassa (Mary Baker Eddy). Joskus väänsin lauseen Jumala on ristiinnaulittu saatana - joka kuulostaa siltä, että kaikki olevainen on ängetty samaan lauseeseen. Siitä syntyy tarvetta erotella/analysoida asioita.

      Toinen Ajatukseni saatanan alkuperään liittyen sisältää seuraavanlaisia huomioita:
      - Raamatussa ei kovin tarkkaan ole kerrottu, miten tai mistä enkelit luotiin. Kristillisen tieteen piirissä on väitetty, että on vain yksi henki (vrt. Jumala on henki, Joh 4, Pyhä henki on Jeesuksen henki, Room 8, joten muu valhetta, kun Jeesus vain totta, Joh 14). Onko siis Jumala muovaillut itsestään moninaiset henget ja enkelit, myös ihmishenget?

      - Jes 14 luvun Lucifer tai Kointähti, aamuruskon poika, on selitetty monien toimesta saatanaksi. Hänestä on selitelty, että hän oli paratiisissa ensin, ja hänet ajettiin pois. http://biblehub.com/pr38/ezekiel/28.htm
      Voidaanko siis ajatella, että elämän henkäys, jota Jumala luomansa Aatamin sieraimiin puhalsi, ei ollut Pyhä henki, eikä persoonallista Jumalaa, vaan vain jokin vastavoima, jota myöhemmin alettiin luonnehtia saatanaksi? Galatalaiskirjeen mukaan henki ja liha ovat vihollisuudessa toisilleen. Kuitenkin uskovilla on uusi luomus ja ylösnousemus. Uskovat tehty Jumalan vanhurskaudeksi jne.

      Jumala erotteli valkeuden ja pimeyden - Raamatun ensi jakeissa. Ehkä se tarkoittaa sitä kahtiajakoa, joka tulee esille maailman historiana: hyvä ja paha päätyvät eri osastoille.

      • capiche

        Jumalasta on syntynyt vain yksi, eli Jeesus. Kaikki muut olennot, ml. enkelit, ovat luotuja. Jumala loi luodut ajattelemaan ja tekemään päätöksiä. Siitä johtui myös Raamatun mainitsema taivaassa käyty sota, jossa osa enkeleistä asettui Luciferin puolelle, ja Jumala syöksi heidät ulos taivaasta. Saatana ei ole kaikkivaltias tai kaikkialla läsnäoleva, kuten Jumala. Hän tarvitsee apureita tehtävänsä suorittamisessa.


      • Setä.neuvoo
        capiche kirjoitti:

        Jumalasta on syntynyt vain yksi, eli Jeesus. Kaikki muut olennot, ml. enkelit, ovat luotuja. Jumala loi luodut ajattelemaan ja tekemään päätöksiä. Siitä johtui myös Raamatun mainitsema taivaassa käyty sota, jossa osa enkeleistä asettui Luciferin puolelle, ja Jumala syöksi heidät ulos taivaasta. Saatana ei ole kaikkivaltias tai kaikkialla läsnäoleva, kuten Jumala. Hän tarvitsee apureita tehtävänsä suorittamisessa.

        Raamatun mukaan Jeesus on Jumalan ainosyntyinen poika (monogenos) ja Marian esikoinen (proototokos).

        "Jumala loi luodut ajattelemaan ja tekemään päätöksiä"? Mistä sadusta tämä oli? Raamatussa puhutaan jopa järjettömistä luontokappaleista.
        http://biblehub.com/pr38/2_peter/2.htm
        http://biblehub.com/pr38/jude/1.htm

        Uskovat ovat Jumalasta syntyneitä. Uskovat Kristuksessa ja Kristus aina sama.


    • Setä.neuvoo

      Raamatussa Jumalaa selitellään hyväksi ja saatanaa pahaksi. Esim. Ps 107 ja Joh 10.
      http://biblehub.com/pr38/psalms/107.htm

      Silti jos joku selittelee saatanaa hyväksi (Musta nunna?), niin uskontunnustuksista ei löydy velvollisuutta uskoa, että Jumala on hyvä ja saatana paha, tai nimenomaan näin, että nämä ovat eri olentoja? Päinvastoin kristinuskon historiassa on luokiteltu vääräksi mm. manikealaisuutta, joka on dualismia!

      Moni on arvostellut mm. Kristillistä tiedettä huuhaa-lahkoksi, kun siinä väitetään, että synti, sairaus ja kuolema olisivat pohjimmiltaan epätodellista. No joka tapauksessa, järjelliseltä tuntuisi vain sellainen pahan alkuperä, että Jumalasta se jollain tavalla on peräisin - todellista tai ei - ja Jumala jotenkin sitä hallitsee.

    • capiche

      Maailman kärsimystä ei kannata yrittää käsitellä noin isona möykkynä kuin aloittaja tekee. Ei siihen kukaan pysty. Kriisialueilla työtä tehdessäni opin, että ainoa tapa saada mitään rakentavaa aikaan on keskittyä omaan tonttiinsa. Käsien vääntely on kriisitilanteessa luksusta, johon ei yksinkertaisesti ole varaa.

      Sama koskee elämää yleensä. On keskityttävä siihen, mitä minä pystyn tekemään tässä tilanteessa. Miten minä voin toimia Jumalan rakkauden lähettiläänä? Jos tuijottaa vain maailman pahuutta, niin saattaa tulla osaksi ongelmaa. Sen sijaan olisi mietittävä miten minä voin olla osa ratkaisua. Pahuus voittaa, kun tavalliset ihmiset vaikenevat, tai tyytyvät päivittelemään.

      Kärsimykselläkin on tarkoituksensa. Ensinnäkin, helppo elämä on pidemmän päälle tylsää. Emme osaisi arvostaa hyviä hetkiä ilman vaikeita aikoja. Toiseksi, kärsimys kasvattaa. Ihmisellä on taipumus kasvaa vain silloin kun joutuu ahtaaseen paikkaan. Kun asiat ovat hyvin, niin sohva ja henkinen laiskuus vievät voiton.

      Paavalilla oli oikea asenne:
      3. Me riemuitsemme jopa ahdingosta, sillä tiedämme, että ahdinko saa aikaan kestävyyttä, 4 kestävyys auttaa selviytymään koetuksesta ja koetuksesta selviytyminen antaa toivoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2073
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1435
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1408
    4. 52
      1273
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe