Laupeutta minä tahdon, en uhria?!

Matt. 12:7
Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä.

Aika ristiriitainen ajatus Jumalalta. Se tekee tyhjäksi koko Mooseksen lain uhreineen. Samoin Jeesuksen uhrikuoleman syntien sovittamiseksi.
Ilmianna
Jaa

60 Vastausta



Raamattu on hyvin ristiriitainen tässäkin. Jeesuksen kuolema syntiuhrina on myöhemmin tullut hallitsevaksi dogmiksi, mutta esimerkiksi Luukas ei pane ajatukselle ollenkaan painoarvoa vaikka asiasta varmaan tiesi. Luukkaalla Jeesuksen kuolema oli profeetan marttyyrikuolema. On myös huomattava että Luukkaan kaksoisteos on UT:n laajin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Luukas kirjoitti evankeliumin ja Apostolien teot Paavalin puolustuspuhetta varten tämän oikeudenkäyntiin Roomassa, eikä roomalaiset ymmärtäneet hölkäsen pöläystä, mitä uhri merkitsi Raamatun valossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Myös Paavali antaa ymmärtää että Jeesus kuoli marttyyrinä ja uhrautui näi opetuslastensa puolesta. Toki tämä on aika tulkinta kysymys, ymmärrän hyvin että se voidaan myös tulkia varhaiskristologiseksi uhri teemaksi. Paavali puhuu aika vähän kuitenkaan tästä uhrautumisesta. Suurempi painoarvo on vanhurskaudessa, henkiruumiissaa ja kristittyjen yhteydessä. Tietty puhumattakaan siitä miten Paavali ylpeilee ja kerskuu Jeesuksen verellä, joka Paavalin mukaan suojaa kristittyjä Jumalan päättymättömältä vihalta joka ei koskaan ehdy. Ja jänmä juttu sekin, että Paavali ajattelee Jumalan olevan vihainen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niin, mutta on käynyt niin, että aloittaja ei ole ymmärtänyt kirjoittamaansa.
Jos yrittää uudestaan miettiä, että mitä tuo tarkoittaa oikeasti, niin huomaa, että Raamattu on yhteneväinen ja mitään ongelma ei ole muilla, kun niillä jotka eivät ymmärrä lukemaansa.
Jos luettuasi uudestaan et vieläkään ymmärrä, niin kysy ymmärtäväisiltä.
Se että laittaa Raamatun viaksi sen, että itse ei tajua, on kyllä melko leimaava asia aloittajaa kohtaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Arvoisa bibliaaninen besserwisser, kertoisitko ihan omin sanoin, mitä Mateus tuossa tarkoittaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aivan, riippuu siitä, miten sen tulkitsee - eli ymmärtää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei se niin mene että irrotetaan yksittäinen lause ja kumotaan sillä loppu raamattu että saadaan mieleinen oppi, Raamatussa on jakeiden perässä merkitty viittaus muihin kohtiin joihin se liittyy, tässä Jeesus viittasi Hoosean kirjan 6 luvun kuudenteen jakeeseen joka kuuluu seuraavasti.

Hoosea6:
6 Uskollisuutta minä vaadin, en uhrimenoja, Jumalan tuntemista, en polttouhreja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Niin, ja tuoko ei ollut irroitettu lause?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kaikki irroittavat lauseita. Mutta on linjassa, että ei saa olla armoton, vaan laupias.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eihän tuo mitenkään ole ristiriidassa Jeesuksen opetuksien kanssa?

Matteuksen evankeliumi:
9:10 Ja kun hän aterioi hänen kodissaan, niin katso, tuli monta publikaania ja syntistä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa.
9:11 Ja kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänen opetuslapsilleen: "Miksi teidän opettajanne syö publikaanien ja syntisten kanssa?"
9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
9:13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria.' Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

Ja toinen tapaus:
Luukkaan evankeliumi:
10:36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
10:37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin.
Ilmianna
Jaa
Jeesus ei mainitse tehtäväkseen olla syntiuhri ihmisten syntien takia.

Luuk. 4:
16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, [Matt. 13:53-58; Mark. 6:1-6 : Matt. 2:23+]
17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
18 -- Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen [Jes. 61:2 : Jes. 42:7]
19 ja julistamaan Herran riemuvuotta. [3. Moos. 25:13; Jes. 49:8,9; 2. Kor. 6:2]
20 Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen.
21 Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen." [Ap. t. 13:15 | Luuk. 22:37]
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Paavalin 1. Kirje Korinttilaisille 11. luku:

23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niin. näinkin "minä olen se hyvä paimen joka antaa henkensä lammasten edestä" -ulkoa muistettuna - ei välttämättä sanatarkkaan.

Mistähän sen voi tietää mikä Raamatussa on Jeesuksen puhetta ja mikä suuhunsa laitettua, kuten myös ajatellaan monta kertaa, mistä tuon osaa erottaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jeesuksen kuoleman näkeminen uhrikuolemana on barbaarinen ja kuvottava ajatus josta kristinuskon olisi päästävä eroon. Maailman uskonnoista, ainakin suurista, kristinusko taitaa olla ainoa joka vielä tarvitsee ihmisuhrin. Jeesus Nasaretilainen suhtautui varsin torjuvasti järjestäytyneeseen uskontoon temppelikultteineen ja uhritoimituksineen. On suoranaista Jeesuksen asian ja opetuksen raiskaamista väittää, että hänen tehtävänsä ja tarkoituksensa olisi ollut tulla tapetuksi maailman syntien tähden. On tietysti "uskoville" keskityä uskomaan tuon barbaarissen ja sadistisen opin ympärille kehitettyyn sillisalaattiin, kuin pyrkiä noudattamaan Jeesus Nasaretilaisen opetuksia, ne kun vaativat henkilökohtaista uhrautumista omista ennakkoluuloista, vihasta ja mukavuudenhalusta luopumisen muodossa. Ne vaativat asennemuutosta ja toimintaa hurskaan hymistelyn asemesta.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Täällähän on ateistit kokoontuneet.....

Joh 12:

23 Jeesus sanoi heille:
"Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan. 24 Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon. 25 Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän. 26 Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua.
27 "Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. 28 Isä, kirkasta nimesi!"
Silloin kuului taivaasta ääni: "Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen." 29 Paikalla oleva väkijoukko kuuli äänen ja sanoi ukkosen jyrähtäneen. Jotkut kyllä sanoivat: "Enkeli puhui hänelle." 30 Silloin Jeesus sanoi: "Ei tämä ääni puhunut minun tähteni, vaan teidän tähtenne. 31 Nyt tämä maailma on tuomiolla, nyt tämän maailman ruhtinas syöstään vallasta. 32 Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ArtoTTT kirjoitti:
Täällähän on ateistit kokoontuneet.....

Joh 12:

23 Jeesus sanoi heille:
"Hetki on tullut: Ihmisen Poika kirkastetaan. 24 Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon. 25 Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän. 26 Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua.
27 "Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. 28 Isä, kirkasta nimesi!"
Silloin kuului taivaasta ääni: "Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen." 29 Paikalla oleva väkijoukko kuuli äänen ja sanoi ukkosen jyrähtäneen. Jotkut kyllä sanoivat: "Enkeli puhui hänelle." 30 Silloin Jeesus sanoi: "Ei tämä ääni puhunut minun tähteni, vaan teidän tähtenne. 31 Nyt tämä maailma on tuomiolla, nyt tämän maailman ruhtinas syöstään vallasta. 32 Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni."
Johanneksen evankeliumi ansaitsisi oman ketjunsa. Se on juutalaisen mystiikan läpitunkema teologinen teos, upea sellainen, joka lähes täysin vailla yhteyttä todellisiin historian tapahtumiin kertoo Jeesuksen merkityksestä. Kunhan vuodenvaihteen pyhät on vietetty ja ruuat sulateltu olisikin mielenkiintoista syventyä keskustelemaan täsätä evakeliumista.

" Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni."
Tämä liittyy erittäin oleellisesti siihen syvälliseen merkitykseen, joka mielestäni Jeesus Nasaretilaisen merkitys. En tässä nyt kykene etsimään tarkempaa luku ja jaenumeroa, mutta muistatko mikä on se tilanne kun Jeesus katsoo tämän kirkastumisensa hetken, tarkoituksensa toteutumisen hetken koittaneen? Kreikkalaiset, vierasheimoiset ja uskoiset tulevat kyselemään Jeesuksen opetuslapsilta että he haluaisivat nähdä Jeesuksen. Sitten he tulevat yhdessä, juutalaiset ja kreikkalaiset Jeesuksen luo. "Nyt on se hetki..." Juutalaiset ja kreikkalaiset yhdessä, ei uskonnon, kansallisuuden, rodun tms. raja-aitoja vaan kaikki yhdessä. Ei mitään barbaarista uhrikuolemaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pohdiskelen_taas kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi ansaitsisi oman ketjunsa. Se on juutalaisen mystiikan läpitunkema teologinen teos, upea sellainen, joka lähes täysin vailla yhteyttä todellisiin historian tapahtumiin kertoo Jeesuksen merkityksestä. Kunhan vuodenvaihteen pyhät on vietetty ja ruuat sulateltu olisikin mielenkiintoista syventyä keskustelemaan täsätä evakeliumista.

" Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni."
Tämä liittyy erittäin oleellisesti siihen syvälliseen merkitykseen, joka mielestäni Jeesus Nasaretilaisen merkitys. En tässä nyt kykene etsimään tarkempaa luku ja jaenumeroa, mutta muistatko mikä on se tilanne kun Jeesus katsoo tämän kirkastumisensa hetken, tarkoituksensa toteutumisen hetken koittaneen? Kreikkalaiset, vierasheimoiset ja uskoiset tulevat kyselemään Jeesuksen opetuslapsilta että he haluaisivat nähdä Jeesuksen. Sitten he tulevat yhdessä, juutalaiset ja kreikkalaiset Jeesuksen luo. "Nyt on se hetki..." Juutalaiset ja kreikkalaiset yhdessä, ei uskonnon, kansallisuuden, rodun tms. raja-aitoja vaan kaikki yhdessä. Ei mitään barbaarista uhrikuolemaa.
Täysin pihalla olet nyt sellaista kohtaa ei edes ollut, tuossa samassa luvussa sanottiin että muutamia Kreikkalaisia tuli opetuslapsille sanomaan että haluaisivat tavata Jeesuksen, mutta ei sanottu että Jeesus olisi edes ottanut heitä vastaan koska Hänen kuolemansa oli jo lähellä, lisäksi Jeesukselle oli täysin selvä näkemys siitä että pelastussanomaa piti ensin tarjota Juutalaiselle kansalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pohdiskelen_taas kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi ansaitsisi oman ketjunsa. Se on juutalaisen mystiikan läpitunkema teologinen teos, upea sellainen, joka lähes täysin vailla yhteyttä todellisiin historian tapahtumiin kertoo Jeesuksen merkityksestä. Kunhan vuodenvaihteen pyhät on vietetty ja ruuat sulateltu olisikin mielenkiintoista syventyä keskustelemaan täsätä evakeliumista.

" Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni."
Tämä liittyy erittäin oleellisesti siihen syvälliseen merkitykseen, joka mielestäni Jeesus Nasaretilaisen merkitys. En tässä nyt kykene etsimään tarkempaa luku ja jaenumeroa, mutta muistatko mikä on se tilanne kun Jeesus katsoo tämän kirkastumisensa hetken, tarkoituksensa toteutumisen hetken koittaneen? Kreikkalaiset, vierasheimoiset ja uskoiset tulevat kyselemään Jeesuksen opetuslapsilta että he haluaisivat nähdä Jeesuksen. Sitten he tulevat yhdessä, juutalaiset ja kreikkalaiset Jeesuksen luo. "Nyt on se hetki..." Juutalaiset ja kreikkalaiset yhdessä, ei uskonnon, kansallisuuden, rodun tms. raja-aitoja vaan kaikki yhdessä. Ei mitään barbaarista uhrikuolemaa.
"...olisikin mielenkiintoista syventyä keskustelemaan täsätä evakeliumista."

Kyllä ja jään odottamaan aloitustasi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mitä laupeus merkitsee? Sitä että rakastaa lähimmäistä kuin itseään. Jne. siinä täyttyy kaikki laki. Ei voi tehdä syntiä lähimmäistä kohtaan.

Ajatus on lähinnä siinä että ihmiset syntisenä tarvitsevat sovitusta kuten raamatussa sanotaan, mutta mitä Jumala haluaa on laupeus, ei uhri. Eli jos laupeuden vastakohta on synti, ei syntiä ja uhria vaan se laupeus.

Se ei poista sitä että vanhassa liitossa tehtiin syntiä ja Jumalan edessä niitä todella sovitettiin uhreilla. Samoin uudessa liitossa tehdään syntejä ja niitä sovitetaan Jeesuksen kertakaikkisella työllä ristillä.

Jumalan tahto on että syntejä ei tehtäisi. Jeesuksen eikä eläinten ei tarvitse kuolla uudelleen ja uudelleen. Jumala ei tahdo uhreja vaan parannusta, laupeutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Ihmisen mieli on kuitenkin sellainen, että ihminen haluaisi jatkaa sillä lavealla tiellä ilman mitään katumusta/parannusta ja siltikin hänelle pitäisi taivaspaikka luvata, näinhän se ei kuitenkaan mene.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"laupeuden vastakohta on synti..."

Siinä mielessä kyllä että sydämen kovuus, lakihenkisyys ilman oikeudenmukaisuutta, itsekkyys ja ahneus ovat syntejä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ArtoTTT kirjoitti:
Ihmisen mieli on kuitenkin sellainen, että ihminen haluaisi jatkaa sillä lavealla tiellä ilman mitään katumusta/parannusta ja siltikin hänelle pitäisi taivaspaikka luvata, näinhän se ei kuitenkaan mene.
Ei voi koskaan unohtaa Jeesuksen asenneta, joka poikkeaa täysin Suomen uskovan asenteesta.

"Kaikki ihmisten synnit annetaan heille anteeksi".

Ristillä riippui varas/ryöväri, joka oli rikostensa takia tuomittu kuolemaan, ja mies itsekin piti tuomiotaan oikeana. Mutta Jeesus sanoo häntä arvossaan pitäneelle, joka ei ollut parannusta tehnyt: "Tänä yönä olet kanssani paratiisissa".

Ihmisen mieli haluaa jatkaa lavealla tiellä, kuten moni uskossa olevakin syyllistyy moneen "pikku" vilppiin, ja luulee olevansa pyhä Herran silmissä. Mutta ei vilpit ja synnit tosiaan ole mitään pelastuksen esteitä. Siksihän se Jeesus tulikin; ei kukaan voi muuten pelastua.

Eli on aivan älytöntä seurata muita "syntisiä", ja yrittää heille lukea lakia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niinpä mutta entäs se toinen ryöväri Jeesuksen toisella puolen, hän jatkoi pilkkaamista....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ArtoTTT kirjoitti:
Niinpä mutta entäs se toinen ryöväri Jeesuksen toisella puolen, hän jatkoi pilkkaamista....
Näin on. Sellainen ei käy Jeesukselle päinsä, vaikka sanoikin pilkkaamisetkin annettavan anteeksi, "kuinka paljon pilkkaavatkin".

Ota tästä sitten taaskin jotain selvää....kun on monta kirjoittajaa, niin asiat menevät sotkuun. Mutta taitaa olla niin, että kaiken ratkaisee ihmisen asenne Jeesukseen. Ja ne kuuluisat teot Matteus, Markus ja Ilmestyskirja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Entä mooseksen kuudeskirja ja seitsemäskirja löytyvät netistä, ja lopuksi aamos 8:11 ja muutama jae tästä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Raamattusta kyllä löytää polun paratiisiin mutta sitten tarvii tehdä töitä se eteen, pistä lamppu palamaan hääjuhlat alkaa kohta
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Herramme paljasti uudistetun liiton, joka jo vanhan liiton aikana sanottiin tulevan.

Ja jos joku meinaa mennä elämään ilman laupeutta ja hyviä tekoja, niin hän ei vielä mitään todellisesta elämästä tiedä, vaan elää vielä oman lihansa synkässä ja itsekeskeisessä maailmassa.

Totuus on, että jos sinusta ihminen ei ole laupeuden tekoihin, niin sinä elät lihasi mukaan, etkä Hengen mukaan.

Älkääs siis pettäkö itseänne, vaan olkaa suoraselkäisiä, ja rehellisiä myös itsellenne, kuin muillekkin. Valheella on lyhyet jäljet, eikä kukaan meistä halua osaansa ikuisuudessa valehtelijana.
Ilmianna
Jaa
Herramme paljasti uudistetun liiton, joka jo vanhan liiton aikana sanottiin tulevan.

Ja jos joku meinaa mennä elämään ilman laupeutta ja hyviä tekoja, niin hän ei vielä mitään todellisesta elämästä tiedä, vaan elää vielä oman lihansa synkässä ja itsekeskeisessä maailmassa.

Totuus on, että jos sinusta ihminen ei ole laupeuden tekoihin, niin sinä elät lihasi mukaan, etkä Hengen mukaan.

Älkääs siis pettäkö itseänne, vaan olkaa suoraselkäisiä, ja rehellisiä myös itsellenne, kuin muillekkin. Valheella on lyhyet jäljet, eikä kukaan meistä halua osaansa ikuisuudessa valehtelijana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Jumalan liitto juutalaisille oli tehty ikuisiksi ajoiksi. Uusi liitto??? Pettikö Jumala juutalaiset?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Valehteliko.Jumala kirjoitti:
Jumalan liitto juutalaisille oli tehty ikuisiksi ajoiksi. Uusi liitto??? Pettikö Jumala juutalaiset?
Ei kai? No, juutalaiset eivät ole kuitenkaan uutta liittoa koskaan ottaneet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
torre12 kirjoitti:
Ei kai? No, juutalaiset eivät ole kuitenkaan uutta liittoa koskaan ottaneet.
Kyllä Jumala muuttaa mieltään. Jos Jumala teki uuden liiton, hän petti juutalaiset. Jumala lupasi nimittäin juutalaisille että tämä liitto (lakiliitto) oli tehty ikuisiksi ajoiksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hyvä huomio! Samaaa minäkin olen sanonut. Jla sanoi tekevänsä ikuisen liiton mutta kristittyjen mielestä ikuinen on rajallinen aika. Ja sen puoleen, liitto on juutalaisten ja Jlan välinen joten muut kansat voivat huokaista helpotuksesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Valehteliko.Jumala kirjoitti:
Kyllä Jumala muuttaa mieltään. Jos Jumala teki uuden liiton, hän petti juutalaiset. Jumala lupasi nimittäin juutalaisille että tämä liitto (lakiliitto) oli tehty ikuisiksi ajoiksi.
En ikävä kyllä ole huomannut Jumalan tehneen uutta liittoa. Mutta jos Jeesus käsitetään Jumalaksi, niin silloin kyllä mieli muuttui. Juutalaiset olivat ainakin ymmällään. Jos sitten koko Jeesusta on ollut olemassakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taastätäsamaa kirjoitti:
Hyvä huomio! Samaaa minäkin olen sanonut. Jla sanoi tekevänsä ikuisen liiton mutta kristittyjen mielestä ikuinen on rajallinen aika. Ja sen puoleen, liitto on juutalaisten ja Jlan välinen joten muut kansat voivat huokaista helpotuksesta.
Jumala ei pettänyt. Hän ei rikkonut liittoa, vaan Israel rikkoi sen. Jumala ei pelasta ketään väkisin. Ihmisillä, myös Israelilla on vapaa tahto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KTS-- kirjoitti:
Jumala ei pettänyt. Hän ei rikkonut liittoa, vaan Israel rikkoi sen. Jumala ei pelasta ketään väkisin. Ihmisillä, myös Israelilla on vapaa tahto.
Jumalahan tässä pettäjä on. Ensin hän tekee liittonsa ja sanoo sen olevan ikuinen. Sitten hän antaakin uuden liiton kristinuskon mukaan. Vanha ei siis ollutkaan ikuinen. Jumala valehteli ja petti juutalaiset jos Uuteen testamenttiin uskomme.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ajattele.vähän kirjoitti:
Jumalahan tässä pettäjä on. Ensin hän tekee liittonsa ja sanoo sen olevan ikuinen. Sitten hän antaakin uuden liiton kristinuskon mukaan. Vanha ei siis ollutkaan ikuinen. Jumala valehteli ja petti juutalaiset jos Uuteen testamenttiin uskomme.
No jos ajatellaan Raamatun olevan Jumalan Sanaa, niin Jumala tosiaan petti ja valehteli rankasti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KTS-- kirjoitti:
Jumala ei pettänyt. Hän ei rikkonut liittoa, vaan Israel rikkoi sen. Jumala ei pelasta ketään väkisin. Ihmisillä, myös Israelilla on vapaa tahto.
Kyllä jumala rikkoi, hän valehteli ja petti, liiton piti olla ikuinen ja messiaan tulon piti olla osa liittoa, ei rangaistus, vaan palkinto ilman ehtoja. Siihen ei kuulunut se että Jumalan asemesta alettaisiinkin palvella messiasta jumalana ja messiaan palvojat, vieraat kansat, alkaisivat urakalla vainota ja tappaa juutalaisia koska juutalaiset nyt uuden messiasta palvovan uskonnon oppien mukaan uskoivat ja elivät väärin. Miekkojakaan ei taottu auroiksi vaan entistä terävemmiksi jotta juutalaiset saatiin tapettua. Kyllä siinä monikin lupaus osoittautui valheeksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dikduk kirjoitti:
Kyllä jumala rikkoi, hän valehteli ja petti, liiton piti olla ikuinen ja messiaan tulon piti olla osa liittoa, ei rangaistus, vaan palkinto ilman ehtoja. Siihen ei kuulunut se että Jumalan asemesta alettaisiinkin palvella messiasta jumalana ja messiaan palvojat, vieraat kansat, alkaisivat urakalla vainota ja tappaa juutalaisia koska juutalaiset nyt uuden messiasta palvovan uskonnon oppien mukaan uskoivat ja elivät väärin. Miekkojakaan ei taottu auroiksi vaan entistä terävemmiksi jotta juutalaiset saatiin tapettua. Kyllä siinä monikin lupaus osoittautui valheeksi.
"Siihen ei kuulunut se että Jumalan asemesta alettaisiinkin palvella messiasta jumalana ja messiaan palvojat, vieraat kansat, alkaisivat urakalla vainota ja tappaa juutalaisia koska juutalaiset nyt uuden messiasta palvovan uskonnon oppien mukaan uskoivat ja elivät väärin. "

Näin olen ymmärtänyt asian juutalaisuudesta käsin. Ei ehkä ihan noin pitänyt mennä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jos uskovaiset tietäisivät mitä tämä tarkoittaa: "Laupeutta minä tahdon, en uhria", Uskontojen uhrien tuki ry voitaisiin lopettaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Vaaralliset uskonlahkot ja kirkot tunnistaa siitä että nämä eivät suvaitse mitään itseensä kohdistuvaa kritiikkiä, ei edes oikeaa ja tutkittua tietoa uskonlahkostaan. Tämä on tullut selväksi tälläkin palstalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tässä laupeudella tarkoitetaan armahtavaisuutta.

Toisessa kohtaa Sanassa sanotaan, "laupias ja armahtavainen on Herra, kärsivällinen ja pitkämielinen armossaan." Tässä Jeesus tahtoo meiltä armeliaisuutta myös toisiamme kohtaan. Ettemme vaadi toisiltamme mahdottomia, ettei hänen nyt sentään tarvitse ihan uhrautua meidän tähtemme.

Ei siinä Jeesuksen uhrikuolemaa tarkoitettu. Se on taasen ihan oma juttunsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Mistä uhrista siinä sitten puhutaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uhri_ kirjoitti:
Mistä uhrista siinä sitten puhutaan?
Me ihmisethän mielellämme viskellään toisten päälle raskaita taakkoja, mutta emme halua mitenkaan osallistua, ja keventää hänen taakkansa kantamista. Köyhältä viedään se viimenenkin ropo. Näin vaaditaan uhraamaan hänen viimeinenkin elämisen mahdollisuutensa. Jeesus vaatii meiltä armollisuutta ja laupeutta toisiamme kohtaan. Antamaan velkamme anteeksi, niinkuin Jeesuskin on meille anteeksi antanut.

Jeesus on ainoa uhri kelvataaksemme Jumalalle.
" Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. "
Jes.53:2-5
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
evita-eikirj kirjoitti:
Me ihmisethän mielellämme viskellään toisten päälle raskaita taakkoja, mutta emme halua mitenkaan osallistua, ja keventää hänen taakkansa kantamista. Köyhältä viedään se viimenenkin ropo. Näin vaaditaan uhraamaan hänen viimeinenkin elämisen mahdollisuutensa. Jeesus vaatii meiltä armollisuutta ja laupeutta toisiamme kohtaan. Antamaan velkamme anteeksi, niinkuin Jeesuskin on meille anteeksi antanut.

Jeesus on ainoa uhri kelvataaksemme Jumalalle.
" Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. "
Jes.53:2-5
Ihmiset ovat kautta aikojen ajatelleet että jotkin vippaskonstit (uhrit) pelastavat heidät lähimmäistensä auttamiselta. Ei ole näin. Jumala vaatii laupeudentekoja. Tästä on hyvä esimerkki Jeesuksen kertomus viimeiseltä tuomiolta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
evita-eikirj kirjoitti:
Me ihmisethän mielellämme viskellään toisten päälle raskaita taakkoja, mutta emme halua mitenkaan osallistua, ja keventää hänen taakkansa kantamista. Köyhältä viedään se viimenenkin ropo. Näin vaaditaan uhraamaan hänen viimeinenkin elämisen mahdollisuutensa. Jeesus vaatii meiltä armollisuutta ja laupeutta toisiamme kohtaan. Antamaan velkamme anteeksi, niinkuin Jeesuskin on meille anteeksi antanut.

Jeesus on ainoa uhri kelvataaksemme Jumalalle.
" Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. "
Jes.53:2-5
Eikö Jumala tiennyt ettei kansa pidä käskyjä? Eikö Hän ole kaikkitietävä? Vielä vähemmän juutalaiset ovat pitäneet uuttakaan liittoa. Kansana juutalaiset eivät usko Jeesukseen. Onko Jumalalta odotettavissa kolmaskin liitto?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
evita-eikirj kirjoitti:
Me ihmisethän mielellämme viskellään toisten päälle raskaita taakkoja, mutta emme halua mitenkaan osallistua, ja keventää hänen taakkansa kantamista. Köyhältä viedään se viimenenkin ropo. Näin vaaditaan uhraamaan hänen viimeinenkin elämisen mahdollisuutensa. Jeesus vaatii meiltä armollisuutta ja laupeutta toisiamme kohtaan. Antamaan velkamme anteeksi, niinkuin Jeesuskin on meille anteeksi antanut.

Jeesus on ainoa uhri kelvataaksemme Jumalalle.
" Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. "
Jes.53:2-5
"Jeesus vaatii meiltä armollisuutta ja laupeutta toisiamme kohtaan. Antamaan velkamme anteeksi, niinkuin Jeesuskin on meille anteeksi antanut."

Täsmälleen noin.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Entisenä fariseuksena Paavali kannatti syntiuhriajatusta. Luukas varmasti tiesi siitä mutta ei näyttänyt panevan sille erityistä painoa. Koko ihmisuhriajatus puuttuu Luukkaan kaksoisteoksesta. Hän ikäänkuin sivumennen maitsee tuossa viittaamassasi kohdassa sellaiseenkin tulkintaan, mutta todennäköisemmin hän puhuu siinäkin profeetan marttyyrikuolemasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Matt. 12:7
Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä.

Aika ristiriitainen ajatus Jumalalta. Se tekee tyhjäksi koko Mooseksen lain uhreineen. Samoin Jeesuksen uhrikuoleman syntien sovittamiseksi."

Miten tuo Matteuksen kohta tekee tyhjäksi Jeesuksen uhrikuoleman?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Jumalahan sanoo siinä ettei tahdo uhria. Jeesus taas on myöhemmässä trsditiossa kuvattu juuri syntiuhrina Jumalalle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
selkokielellä kirjoitti:
Jumalahan sanoo siinä ettei tahdo uhria. Jeesus taas on myöhemmässä trsditiossa kuvattu juuri syntiuhrina Jumalalle.
Uhriahan ei enää tarvita, niin minä tuon ymmärrän. Jeesus on viimeinen ja kertakaikkinen uhri ja ainoa tapa sovittaa synnit . Enää ei riitä polttouhrit, joita papit uhrasivat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eli tänä päivänä laupeus on se, mitä Jumala haluaa. Tehkäämme laupeutta toinen toisellemme, syntimme on jo sovitettu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eerikatässämoi kirjoitti:
Uhriahan ei enää tarvita, niin minä tuon ymmärrän. Jeesus on viimeinen ja kertakaikkinen uhri ja ainoa tapa sovittaa synnit . Enää ei riitä polttouhrit, joita papit uhrasivat.
Jeesus kyllä ilmoitti tämän Jumalan tahdon jo ennen kuolemaansa ja "uhriaan.".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
selkokielellä kirjoitti:
Jeesus kyllä ilmoitti tämän Jumalan tahdon jo ennen kuolemaansa ja "uhriaan.".
Tarkoitatko, ettei Jeesus kuollut syntejä sovittaakseen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eerikatässämoi kirjoitti:
Tarkoitatko, ettei Jeesus kuollut syntejä sovittaakseen?
Raamattu on tässäkin kysymyksessä hyvin ristiriitainen. Toisaalta Paavalille Jeesuksen ristinkuolema merkitsi sovitusuhria Jumalalle. Luukkaalle Jeesuksen kuolema näyttäytyy lähinnä profeetan marttyyrikuolemana. Ja sitten tosiaan tämäkin kohta jossa Jeesuksen sanoin Jumala ei kaipaa ollenkaan uhria vaan laupeutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
selkokielellä kirjoitti:
Raamattu on tässäkin kysymyksessä hyvin ristiriitainen. Toisaalta Paavalille Jeesuksen ristinkuolema merkitsi sovitusuhria Jumalalle. Luukkaalle Jeesuksen kuolema näyttäytyy lähinnä profeetan marttyyrikuolemana. Ja sitten tosiaan tämäkin kohta jossa Jeesuksen sanoin Jumala ei kaipaa ollenkaan uhria vaan laupeutta.
Jeesus tulu tekemään Isän tahdon, mikä se sinun mielestäsi oli, ellei se ollut syntien sovittaminen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eerikatässämoi kirjoitti:
Jeesus tulu tekemään Isän tahdon, mikä se sinun mielestäsi oli, ellei se ollut syntien sovittaminen?
Jos tietäisin Jumalan tahdon, olisin Jumala itse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
selkokielellä kirjoitti:
Jos tietäisin Jumalan tahdon, olisin Jumala itse.
Näinpä itsekin ajattelen ja siksi en kovin "totuutena" käsityksiäni julista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
selkokielellä kirjoitti:
Raamattu on tässäkin kysymyksessä hyvin ristiriitainen. Toisaalta Paavalille Jeesuksen ristinkuolema merkitsi sovitusuhria Jumalalle. Luukkaalle Jeesuksen kuolema näyttäytyy lähinnä profeetan marttyyrikuolemana. Ja sitten tosiaan tämäkin kohta jossa Jeesuksen sanoin Jumala ei kaipaa ollenkaan uhria vaan laupeutta.
Nuo ovat mielenkiintoisia näkökulmia. En aiemmin ole näistä huomannut keskusteltavan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kun syöt liharuokaa, syöt uhria.3 .Mooses 19:6
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Laupeutta minä tahdon, en uhria?!

Matt. 12:7
Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä.

Aika ristiriitainen ajatus Jumalalta. Se tekee tyhjäksi koko Mooseksen lain uhreineen. Samoin Jeesuksen uhrikuoleman syntien sovittamiseksi.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta