Mimmosset toiveet teillä on omalle asunnolle?

Mielenkiintoinen tutkimus suomalaisten asumis mieltymyksistä.
http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/suomalaisilla-yksi-toive-ylitse-muiden-unelma-asuntojen-tekniikassa/?shared=730357-9f568423-500

Ja itse tutkimuksen tekijän postaus.
http://www.huoneistokeskus.fi/ajankohtaista/tutkimus-suomalaiset-eivat-kaipaa-valtavia-asuntoja

Kieltämättä itseeni osuu aika moni noista asioista. Varsinkin tuo pinta-ala, ja asuinympäristön rauhallisuus. Nykyiset taajama-alueilla olevat omakotitalot ovat mielestäni aivan liian tiheään rakennettu ja liian pienet pihat. Jos omakotitalossa asuisin, niin haluaisin että siinä olisi mehtää ja mantua reippaasti ympärillä, sillein että naapuriin olisi vähintään 45min kävelymatka.

Karrostalossa asustellessa oma parveke on miulle sellainen "pakko olla" juttu.

Mitkä on teille tärkeitä asioita asumisessa ja asumisympäristössä?

28

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pillujen-asiantuntija

      Alhainen vuokra on ehdoton. Minulla onkin 329.90 euron vuokra 34 neliön kämpästä. On parveke josta näkyy pelto ja jalis kenttä.

      • Alhainen vuokra taikka asumiskustannukset on kieltämättä aina hyvä asia, mutta miulle tuo ei ole se niin kriittinen juttu. Viihtyvyys ja muut mukavuudet tulevat kyllä etusijalle, ellei sitten männä kustannuksissa älyttömyyksiin.

        Ja kieltämättä tuossa parisen vuotta sitten muutin rivarista poies, ko töitten takia olin muualla niin paljon että tuntui kuin maksaisin tyhjästä sen 700€.


    • sinkku38

      Itse en halua ok-taloa koska ei mua kiinnosta pihan hoitaminen. Eli kerrostalo tai luhtitalo on mulle paras, parveke ja sauna on oltava ja tilaa sopivasti. Mulla on nyt 45 neliötä, se on ihan ok, ehkä sais olla vähän enemmänkin.
      Mun ystävä asuu 28 neliöisessä, jossa ei oo edes parveketta eikä saunaa. Se ahdistaisi mua, mutta toisaalta hän ei oo niin kotona viihtyvä kuin minä. Jos kotona käy suunnilleen vaan nukkumassa, se pieni komero on ihan riittävä.

      Itse kuitenkin oon kotihiiri ja siksi haluaisin seuraavan kämpän olevan joku 60 neliöinen, vaikka yksin asuisinkin. Kissoillakin olisi enemmän tilaa temmeltää. Rivarikin tulee kyseeseen, jos piha on hyvin hyvin pieni. Saa kissoille ulkohäkin ;)
      Rauhallinen alue, mutta kuitenkin palvelut lähellä, eli ei mikään tuppukylä, mutten myöskään halua asua ihan isomman kaupungin keskustassakaan.

      • Mie haaveilen omakotitalosta ja sen tuomasta tilasta, isosta piha-alueesta ja rauhasta, mutta tiedostan että miulla ei ehken ole kiinnostusta rempata kämppää ja hoitaa pihaa siinä määrin että olisin siihen tyytyväinen. Varsinkin nykyisessä työssäni, kun olen kesäisin paljon ja pitkiä aikoja poissa kotoa laivalla.

        Heh. Vai siullakin on kissoja. :) Kieltämättä vähän samasta syystä miekin nykyisessä n.56m2 läpitalon kaksiossa asustelen ihtekseni. Pääsevätten paremmin ravaamaan ympäriinsä leikkimään.

        Mie olen asustellu ihan kaupungin keskellä ja olihan siinä omat viehättävyytensä, mutta kyllä sitä vähän kauempana metakasta paremmin viihtyy.


    • Nnnainennnnnnn

      Asuinpaikan pitää olla rauhallinen eikä värillisiä saa näkyä missään. Sopiva neliömäärä on noin 70neliötä/henkilö. Parveke toki oltava, siinä kiva kesällä ottaa aurinkoa ja nautiskella.
      Kerros ei saa olla alin koska maisemien pitää yltää läpi kaupungin joten 8.-12.krs om sopiva. Näin on kaikki hyvin. :)

      • niitä.on.kaikkialla

        Entä lähi-itäläisiä, kuuluuko nekin noihin värillisiin? Niiltä kun ei oikein voi missään enää välttyä...


      • Nnnnainennnnn
        niitä.on.kaikkialla kirjoitti:

        Entä lähi-itäläisiä, kuuluuko nekin noihin värillisiin? Niiltä kun ei oikein voi missään enää välttyä...

        Voi välttyä! Sen ihanan ihmeen olen saanut kokea. En ole törmännyt yhteenkään vaaleanruskeaan enkä tummanruskeaan enkä vihreeseen enää. Ei niitä ole joka paikassa, ehkä zuomirasistit pitää huolen että alue säilyy puhtaana. :)


    • Kiltti-ja-kunnollinen

      Tilaa pitää olla ja kaksio on just sopiva 55 neliötä. Aika hiljainen talo tämä on, välillä kyllä jotain tappelua naapurista kuuluu kun juopottelevat siellä.

    • Ikis..M

      Näin sinkkuna riittää sopivalla etäisyydellä keskustasta oleva asunto, jos tilanne menisi siihen että pariutuisin ja pakko olisi muuttaa yhteen niin sitten sopivan pieni ok-talo rantamaisemassa. Tyyliltään mielellään joko 50-lukulainen, täysin nykyaikaiseksi remontoitu viehättävä "torppa" tai sitten massiivihirsinen mökki kallion päällä. Niin ja sinne pitää tosiaan saada sitten se 50-lukulaistyyppinen nainen tuomaan lämpöä pirttiin.

      • Massiivihirsinen mökki on kieltämättä ihan mahtava ilmestys. Mutta empä mie ihan sellassessa tahtois asua kokoaikaa.

        Mikäli sisustusta ajattelee, niin haaveissa on että yksi huone olisi sellanen kirjasto huone, jossa olisi lattiasta-kattoon kirjahyllyjä ja nojatuoleja jossa lukea kirjaa takan loimutessa. Plus niitä vihreäkupuisia kirjastolamppuja, joita aina jenkkileffojen kirjastoissa näkee.

        Vähän tähän tyyliin.
        http://cdn.freshome.com/wp-content/uploads/2014/08/30-Classic-Home-Library-Design-Ideas-26.jpg

        https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/06/ee/6b/06ee6b7e718ddd926bb9a9e474776b31.jpg

        http://cdn.skim.gs/images/fowkjjychkc2mw4hokzw/home-libraries-sherlock-holmes-would-feel-at-home-in


      • Ikis..M

        Kieltämättä tuo ylimmäinen noista viihtyisän näköinen, toiset oli aika isoja niin vähän kolkon oloisia mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Kyllä siinä kelpaisi takkatulen rätinässä nekkailla viskimoukkuja ja lueskella jotain laadukasta kirjaa, ehkä joskus hyvä sikari pössäyttää. Sen vaimoihmisen pitäisi kyllä olla sitten siisteysintoilija, itsen varassa jos olisi noista kirjahyllyistä pölyjen pyyhkiminen tapahtuisi se varmaan liian harvoin.


      • Ikis..M kirjoitti:

        Kieltämättä tuo ylimmäinen noista viihtyisän näköinen, toiset oli aika isoja niin vähän kolkon oloisia mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Kyllä siinä kelpaisi takkatulen rätinässä nekkailla viskimoukkuja ja lueskella jotain laadukasta kirjaa, ehkä joskus hyvä sikari pössäyttää. Sen vaimoihmisen pitäisi kyllä olla sitten siisteysintoilija, itsen varassa jos olisi noista kirjahyllyistä pölyjen pyyhkiminen tapahtuisi se varmaan liian harvoin.

        Jep. Aika turhan isoja nuo kuvien huoneet olivatten, mutta ei nyt mikään niin pienikään sais olla että rupeaa tuntumaan ahistavalta. Varsinkin kun mie tykkään tuollaisesta tummemmasta väristä, jossa puun syyt tulevat näkyville myös.


      • Ikis..M
        pete_pjn kirjoitti:

        Jep. Aika turhan isoja nuo kuvien huoneet olivatten, mutta ei nyt mikään niin pienikään sais olla että rupeaa tuntumaan ahistavalta. Varsinkin kun mie tykkään tuollaisesta tummemmasta väristä, jossa puun syyt tulevat näkyville myös.

        Mulla on pari vitriinkaappia, tv-taso ja sohvapöytä lähinnä tuon keskimmöisen kuvan tummaa, kieltämättä minäkin tykkään. Seinät ehkä saisi silti olla vaaleammat tuommoisessakin jos neliöitä rajallisesti niin ei menisi liian pienen oloiseksi, ehkä ylimmän kuvan sävyä sitten voisi olla.


      • ostauuspliis

        Nää on niitä juttuja, joita en käsitä. Osta uus talo, ei tartte vanhaa remonteilla pilata. Itse olen jonkin aikaa rintamamiestaloa etsinyt ja kaikki laminaattikauhistukset lentävät suoraan pois mielenkiintosten listalta, tähän mukaan kuuluvat kokonaan siniseksi maalatut tai tapetoidut seinät tai siniset kaakeli. Jokaiselle akalle tulee sininen kausi elämänsä aikana, mutta on helpompaa toteuttaa se koristetyynyillä. Siihen kauteen myös kyllästyy. Niin ja ne musta-valkoset tosi trendikkääksi remontoidut rintsit myös lentävät pois.


      • wandula
        ostauuspliis kirjoitti:

        Nää on niitä juttuja, joita en käsitä. Osta uus talo, ei tartte vanhaa remonteilla pilata. Itse olen jonkin aikaa rintamamiestaloa etsinyt ja kaikki laminaattikauhistukset lentävät suoraan pois mielenkiintosten listalta, tähän mukaan kuuluvat kokonaan siniseksi maalatut tai tapetoidut seinät tai siniset kaakeli. Jokaiselle akalle tulee sininen kausi elämänsä aikana, mutta on helpompaa toteuttaa se koristetyynyillä. Siihen kauteen myös kyllästyy. Niin ja ne musta-valkoset tosi trendikkääksi remontoidut rintsit myös lentävät pois.

        Niin samaa mieltä. Joskus huvittelen katselemalla jugendasuntojen myynti-ilmoituksia. Aivan järkyttäviä remontteja on tehty arvoasuntoihin. Remontit sinänsä kalliita ja materiaalit näyttävät laadukkailta, mutta niin väärässä paikassa kuin ikinä. Hesarin kuukausiliitteessä oli jokin aika sitten älyttömyyden huipennus. Varmasti hienoa, kun mies on Artekin suunnittelija ja nainen arkkitehti, mutta miksi hankkia yli satavuotias jugendkaunotar jos halua "betonin rosoisuutta", miksei asetu vanhaan teollisuuskiinteistöön, sehän on muodikastakin. Miksi niillä on rahaa joilla ei ole mitään käsitystä miten sitä tulee käyttää :/


      • Ikis..M
        ostauuspliis kirjoitti:

        Nää on niitä juttuja, joita en käsitä. Osta uus talo, ei tartte vanhaa remonteilla pilata. Itse olen jonkin aikaa rintamamiestaloa etsinyt ja kaikki laminaattikauhistukset lentävät suoraan pois mielenkiintosten listalta, tähän mukaan kuuluvat kokonaan siniseksi maalatut tai tapetoidut seinät tai siniset kaakeli. Jokaiselle akalle tulee sininen kausi elämänsä aikana, mutta on helpompaa toteuttaa se koristetyynyillä. Siihen kauteen myös kyllästyy. Niin ja ne musta-valkoset tosi trendikkääksi remontoidut rintsit myös lentävät pois.

        Joo pitää tarkentaa sen verran että tarkoitin tuolla "remontoitu täysin nykyaikaiseksi" sitä että on tekniikka (putket, viemärit, sähköt jne.) uusittu, kenties poistoilmalämpöpumppu lisätty tms. mutta että ne jutut on tehty ikäänkuin huomaamatta "piilotetusti" niin että aikalainen tyyli on säilynyt, muutenhan se tosiaan olisi sama rakentaa uusi.

        Niin kuin kirjoitat useimmat varmaan on remonteilla tosiaan enemmän pilattu kuin parannettu, en itsekään semmoista haluaisi mutta kun tässä kysyttiin unelma-asuntoa niin saan toivoa sellaista kuin haluan vaikka sitä ei välttämättä olisi edes olemassa.


      • wandula

        Alimmainen on jokin julkinen paikka, keskimmäinen aika hirveä, ylimmäinen aivan ihana, kelpaisi!


    • parisuhdemies-

      Ei asunnolla ole väliä kunhan siellä asuu myös nainen. Yksin ei viihdy.

      • Niinpä, koti on siellä missä sydän.


      • zönggö kirjoitti:

        Niinpä, koti on siellä missä sydän.

        Näin se on tälläkin Nuuskiksella.. ;P


    • riittäis.minulle

      minun toive olisi 2h ja keittiö ja olis oma sauna ja parveke ja jos omakotitalo niin 2-3h ja keittiö ja sauna ehkä kummassakin voisi olla tupakeittiö ja pieni piha sais olla asfaltoitu tai sora ajotie autolle ja vähän nurmikkoo että ei tarvis koko päivää nurmikkoa ajaa tai talvella kerran kaks kolalla työntää niin ajotie ja pihakin olisi valmis semmoinen helppo hoitoinen koti ja takapihalle terassi tms jossa grillata kahvitella yms ja asuminen olis ilmaista

    • wandula

      Olen todella tyytyväinen nykyiseen asuntooni. Kerrostalokolmio kävelymatkan päässä (1,3 km) Kauppatorilta, hyvällä alueella, paikallarakennettu kivitalo, läpitalon asunto. Parveke, kylpyhuone (amme!), kivat parketit. Oma ja velaton.

      Sen kuuluisan lottovoiton kohdallesattuessa unelmissa on vähän suurempi jugendasunto keskustassa, mahdollisimman alkuperäiskuntoinen tai edes jonkun täyspäisen remontoima. Mutta lottovoitot ovat niitä päiväunia.

      • wandula

        Voi ei - tässä ajattelin, miten onnellinen olen kodistani - 50-luvun hyvä talo, 50-luvun alkuperäiset umpipuiset keittiökaapit, 50-luvun hieno mahonkiparketti - minähän kuullostan ihan Ikikseltä!! Apua! Hoitoon nopeasti. Kaiken kukkuraksi selailin juuri Vintage Eijan nettisivuja miettien minkä ihanan 50-luvun luomuksen hankin seuraavaksi. Voi Ikis, minkä olet tehnyt, olet yrittänyt tärvellä 50-luvun! Pystynkö enää mitään mukavaa vintagea sovittamaan yrjöntunteen nousematta kurkkuun :(


      • Ikis..M
        wandula kirjoitti:

        Voi ei - tässä ajattelin, miten onnellinen olen kodistani - 50-luvun hyvä talo, 50-luvun alkuperäiset umpipuiset keittiökaapit, 50-luvun hieno mahonkiparketti - minähän kuullostan ihan Ikikseltä!! Apua! Hoitoon nopeasti. Kaiken kukkuraksi selailin juuri Vintage Eijan nettisivuja miettien minkä ihanan 50-luvun luomuksen hankin seuraavaksi. Voi Ikis, minkä olet tehnyt, olet yrittänyt tärvellä 50-luvun! Pystynkö enää mitään mukavaa vintagea sovittamaan yrjöntunteen nousematta kurkkuun :(

        Heh, ei kun olet varmaan vaan valaistunut ymmärtämään oikean tyylin päälle ahkeran valistustyöni ansiosta :D Hienoltahan tuo kuulostaa tuo sinun asuntoratkaisu, pidä nyt se ainakin.


      • wandula
        Ikis..M kirjoitti:

        Heh, ei kun olet varmaan vaan valaistunut ymmärtämään oikean tyylin päälle ahkeran valistustyöni ansiosta :D Hienoltahan tuo kuulostaa tuo sinun asuntoratkaisu, pidä nyt se ainakin.

        Älä nyt lopullisesti sekoa, tämä on ollut minulla kauan ennen kuin tähän juoksuhiekkapalstaan tutustuin :D


      • Ikis..M
        wandula kirjoitti:

        Älä nyt lopullisesti sekoa, tämä on ollut minulla kauan ennen kuin tähän juoksuhiekkapalstaan tutustuin :D

        Joo en minä sekoa. Sinusta olen vähän huolissani kun on nuo käytöstavat tuollaiset, loukataan ihmisiä henkilöhyökkyksillä ilman mitään syytä.


    • Sopivasti tilaa, ettei seinät tunnu kylkiluissa kun kääntyy, luontoa ympärillä sen verran että voi luonnosta puhua, lyhyehköt välimatkat sivistyksen pariin muttei kuitenkaan mikään kaupungin keskusta tms. vilkas ja äänekäs paikka. Ihmismölinä ja muu melusaaste nopeasti alkaa kiukuttaa.

      Kotoa on hyvä löytyä pesupaikka itselle ja vermeille, kyökki ja paikka missä pistää maaten kun alkaa ramasemaan. Viihtyisästi tavarat paikoillaan. :)

      Kotini on enemmän kuin vain viihtyisä tällä haavaa. Joten ei juuri löydy toivomisen varaa. Ellei nyt halua keksimällä jotain keksiä...

    • 41v-mies

      Asuin omakotitalossa mutta myin sen ja muutin kerrostaloon. Nyt olen taas alkanut haaveilla omakotitalosta. Ensi kesäksi omakotitaloon, oma piha pitää saada.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      35
      4079
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      70
      3222
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      97
      2730
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      41
      2637
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      153
      2035
    6. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      134
      2003
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      156
      1675
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      602
      1609
    9. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1550
    10. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1284
    Aihe