Meinaa sammua tyhjäkäynnillä

Tyhjäkäyntiproblem

Tänä aamuna käynnistin auton kylmänä niin ikkunoita raapatessa huomasin että useaan kertaan auton tyhjäkäynti kävi niin alhaalla että auto melkein sammui. Ajossa toimi normaalisti ja moottori kävi tasaisesti lämmettyään ajon jälkeen. Auto on Subaru Legacy VM. -95. Ei ole ennen tehnyt tälläistä kovilla pakkasillakaan. Pitäisikö huolestua? Missä mahdollinen vika voisi olla?

7

9605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä2

      Tyhjäkäynninsäätöventtiilin puhdistus voisi auttaa. Monesti lika kerää kosteutta, joka sitten jäätyy pienellä pakkasella, tai (alipaineen vaikutuksesta) jopa vähän plussan puolella.

      Toki tuo on vain arvaus, oikea diagnoosi vaatii testailua.

      • vaihtoon

        ja rahaa sekä hermoja.

        Noita arvauksia kun lähtee arvuuttelemaan ja "testailemaan" korjaamolle, on lasku sievoinen. Ja kun ei ole mitään takuita että vika löytyy.

        Oiskohan vanhan aika jo siirtyä ajasta iäisyyteen? 22-vuotta on jo liian paljon Japanilaiselle.


      • itse-tekemällä

        Tämän takia korjaukset kannattaa tehdä itse, tuo puhdistus (paikallaan) onnistuu 10 minutissa, eikä maksa kun osan puhdistusainepurkista.


    • hankalase

      Jos "tyhjäkäyntimoottori? Kallis. Corollassa oli sama vika kylmänä.

    • KäsiRyyppy

      Voi olla myös lämpötila-anturissa häikkää.

    • Hämis75_1

      Mites jakopäähihna? Vaihdettu milloin? Oman legani mittarissa 390000 ja jakopääremppa kohta ajankohtainen. Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynti vaeltaa 1300-600 kierrosten välillä, kunnes moottori lämpiää

      • dklfjsdfkdjkldjsl

        Jakohihna toki kannattaa vaihtaa suositelluin määrävälein kiristin samalla mutta joutokäynnin vaeltamiseen syy löytynee muualta. Ilmamäärämittarin kuumalanka lienee paskainen ja/tai kaasuläppäkotelo voi olla myös likaantunut. Molempiin omat puhdistusaineet ja työ kannattaa tehdä itse, tosin varsinkin ilmamäärämittarin kuumalangan kanssa on parempi olla erityisen varovainen ettei se rikkoudu.
        Tarkista myös että imuilmaletkut ovat ehjiä koska halkeama ilmamäärämittarin jälkeen moottorin ja mittarin välillä tarkoittaa ylimääräistä, mittaamatonta ilmaa mikä sotkee seokset, lambda-anturi sitten säätää seosta ja voi aiheuttaa tuollaista kierrosten humppaamista.
        Kumi- ja muoviosathan haurastuvat aikaa myöten kilometreistä riippumatta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe