Voi miten kaipaankaan Eino Ruusulan niin vaatimattomilta tuntuvia,
mutta Raamattuun perustuvia syviä ja sydämellisiä puheita.
Hän on nöyrä ja herkkä palvelija Herran Viinitarhassa.
Mutta hänkään ei jaksanut sitä lapin miesten kovuutta ja vaatimuksia, sitä mistä RaHa tänään puhui.
Eino Ruusulan Raamattuun perustuvat puheet eivät ikinä
minulta unohdu.
Siunattu olkoon hänen työnsä.
Suuri kaipaus E.Ruusula
101
4648
Vastaukset
- Älä-hylkää
Hän on ollut paikalla myös Lahden Loppiaisseuroissa. Ei hänen tarvitse hyljätä hengellistä kotiaan niin kuin joillakin tarve on ollut.
- NäinSiinäKävi
Suoraselkäinen paimen on E R ei jätä laumaansa ja juokse ensimmäisenä karkuun niinkuin siput .(palkkapaiment) niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman, koska palkkapaimen ei välitä lampaista
- Enjaksauskoa
En jaksa koskaan uskoa, että ER AK PL TL RA TL AL ym , jaksavat koko sydämestään yhtyä näiden Esikoislestadiolaiset ry:n hurmahenkien vietäväksi.
Pieni hetki, ja asiat ovat ihan toisessa mallissa, niinkuin silloin 1967.- KaidanTienKuIkija
Ei se sinun uskoasi vaadikaan.
He eivät ole kenenkään vietävissä, vaan ainoastaan Jeesuksen hyvässä hoidossa.
Eikä sinun kannata heidän uskoaan vahtiakkaan. Vahdi omaasi, jos sitä on viellä jäljellä.
Täällä ei ole mitään hurmahenkiä, vaikka mailma ja kuollut usko niin sanookin. Niin he nimittivät myös Hussi ja tappoivat hänet, sekä Laestadiusta, heräyksen alkuaikoina.
Täällä on vielä tilaa sinullekin. - Uskotaan
Taivaan Isä pitää huolta lapsistaan,
ja voimaa antaa päivään uuteen.
Tapahtukoon Sinun tahtosi.
Me ihmis-reppanat vaan olemme niin malttamatonta sorttia,
haluaisimme kaikki ratkaisut nyt ja heti.
Ilman viiveitä,jotka ovat Ylimmällä Tuomarilla.
Siunataan rakkaudella toisiamme. - Tervetuloa_uskomaan
KaidanTienKuIkija kirjoitti:
Ei se sinun uskoasi vaadikaan.
He eivät ole kenenkään vietävissä, vaan ainoastaan Jeesuksen hyvässä hoidossa.
Eikä sinun kannata heidän uskoaan vahtiakkaan. Vahdi omaasi, jos sitä on viellä jäljellä.
Täällä ei ole mitään hurmahenkiä, vaikka mailma ja kuollut usko niin sanookin. Niin he nimittivät myös Hussi ja tappoivat hänet, sekä Laestadiusta, heräyksen alkuaikoina.
Täällä on vielä tilaa sinullekin.Kyllä monet saarnaajat ovat olleet vietävissä, lähetysmiesten ja vanhimpien painostuksen alaisina. He ovat joutuneet mahdottoman valinnan eteen. Valitsivat he kuinka päin tahansa, aina tulee turpaan.
Sinä, kaidantienkulkija, yrität selittää aina kaiken parhain päin esikoislestadiolaisuuden suhteen, mutta sinulta unohtuu kaksi tärkeää asiaa:
Totuus ja Rakkaus.
Ilman jälkimmäistä ihminen ei ole mitään. Ja ensimmäisestäkin on paljon hyötyä elämässä. - KaidanTienKuIkija
Tervetuloa_uskomaan kirjoitti:
Kyllä monet saarnaajat ovat olleet vietävissä, lähetysmiesten ja vanhimpien painostuksen alaisina. He ovat joutuneet mahdottoman valinnan eteen. Valitsivat he kuinka päin tahansa, aina tulee turpaan.
Sinä, kaidantienkulkija, yrität selittää aina kaiken parhain päin esikoislestadiolaisuuden suhteen, mutta sinulta unohtuu kaksi tärkeää asiaa:
Totuus ja Rakkaus.
Ilman jälkimmäistä ihminen ei ole mitään. Ja ensimmäisestäkin on paljon hyötyä elämässä.Mikä mahdoton se silloin on, jos molemmissa ja aina tulee turpaan?
Silloinhan on selvä, että tutkitaan raamattua ja valinta tehdään Jumalan sanan jälkeen. Sillä silloinhan ei ole mitään menetettävää.
On totta, että minulta puuttuu paljon rakkautta, enkä voi sitä itse mistään ottaa, vaan joudun tyytymään siihen mitä Jumala armossaan antaa. Kuitenkin minulla on se mieli ja rukous, että vielä moni eriseuran mukaan langennut, tulisi takaisin Jumalan lasten vapaaseen joukkoon. Ei lihallisesti vapaaseen, vaan uskon vapauteen, joka on totuudessa.
Kuollut usko, joka tahtoo päästää taivaaseen kenet tahansa ilman uudestisyntymistä, ja missä tilassa tahansa, ei ole totuudessa! Siis sellainen usko, joka saarnaa evankeliumia kuolleille. Eli saarnaa väärää lohdutusta. Siis rohkaisee ihmisiä synneissänsä, mutta ei saa aikaan katumusta.
Ja se on rakkautta, kun tällaisille, omavanhurskaille saarnataan lakia herätykseksi!
Nyt sinä varmasti kerrot, missä olen puhunut vasten totuutta? - Tervetuloa_uskomaan
Mikä mahdoton se silloin on, jos molemmissa ja aina tulee turpaan?
Silloinhan on selvä, että tutkitaan raamattua ja valinta tehdään Jumalan sanan jälkeen. Sillä silloinhan ei ole mitään menetettävää.
On totta, että minulta puuttuu paljon rakkautta, enkä voi sitä itse mistään ottaa, vaan joudun tyytymään siihen mitä Jumala armossaan antaa. Kuitenkin minulla on se mieli ja rukous, että vielä moni eriseuran mukaan langennut, tulisi takaisin Jumalan lasten vapaaseen joukkoon. Ei lihallisesti vapaaseen, vaan uskon vapauteen, joka on totuudessa.
Kuollut usko, joka tahtoo päästää taivaaseen kenet tahansa ilman uudestisyntymistä, ja missä tilassa tahansa, ei ole totuudessa! Siis sellainen usko, joka saarnaa evankeliumia kuolleille. Eli saarnaa väärää lohdutusta. Siis rohkaisee ihmisiä synneissänsä, mutta ei saa aikaan katumusta.
Ja se on rakkautta, kun tällaisille, omavanhurskaille saarnataan lakia herätykseksi!
Nyt sinä varmasti kerrot, missä olen puhunut vasten totuutta?"He eivät ole kenenkään vietävissä"
Tässä.
Rakkaudettomuutesi tunnistit itse. Lisään siihen vielä, että yksi vakavimpia rakkaudetomuuden muotoja on juuri se, että ottaa itselleen vallan jakaa kristityt taivaaseen ja kadotukseen meneviin. Siihen olet sortunut usein.
Sitten hurskastelet, ja kyselet, milloin olen niin sanonut. Mutta kun sinulta kysytään, milloin olet sanonut jonkun muun kuin esikoislestadiolaisen pelastuvan, olet hiljaa. Mitähän kertoo sinun rakkaudestasi? - paavilaisuuttako
Mitähän eriseuralla tarkoitat?
Joissakin on tullut luvallisuudeksi "tarkoitus pyhittää keinot", jolloin voi valehdella, voi kieroilla,voi tehdä uusia katekismuksen vastaisia tulkintoja jne., kunhan tarkoitus on hyvä.
Onneksi esikoisissa ei näin saarnata, joten he eivät ainakaan eriseuraa ole. - KaidanTienKuIkija
"He eivät ole kenenkään vietävissä"
Tässä.
Rakkaudettomuutesi tunnistit itse. Lisään siihen vielä, että yksi vakavimpia rakkaudetomuuden muotoja on juuri se, että ottaa itselleen vallan jakaa kristityt taivaaseen ja kadotukseen meneviin. Siihen olet sortunut usein.
Sitten hurskastelet, ja kyselet, milloin olen niin sanonut. Mutta kun sinulta kysytään, milloin olet sanonut jonkun muun kuin esikoislestadiolaisen pelastuvan, olet hiljaa. Mitähän kertoo sinun rakkaudestasi?Nyt sinä valehtelet. Minä en ole tuominnut ketään helvettiin.
1)
Olen sanonut että epäuskon tie vie helvettiin, ja kertonut raamattuun vedoten, mikä on epäuskon tie.
Jos joku tuntee olevansa sillä tiellä, niin enhän minä ole se joka tuomitsee, vaan hän joka itsensä tuomitsee.
2)
Miksi minä todistaisin muusta, kuin siitä, mistä olen itse hengen ja elämän saanut??
En kuitenkaan tuominnut, kun vaikenin...
Olen usein sanonut, että maailmassa on paljon pelastettuja ihmisiä, jo ennen Laestadiusta.
Ja olen monesti sanonut, että mikään yhdistys tai kirkko ei pelasta ketään.
Ei edes kuulumin lestadiolaiseen herätysliikkeeseen.
Mutta on yksi herra, yksi usko ja yksi kaste.
Jos oppi, tai usko poikkeaa toisistaan, se ei ole enään sama, eikä yksi. Silloin vähintään toinen niistä on väärä. Mutta tuo betlehemin tähti, eli raamatun sana, siis oikea oppi on raamatussa.
Mutta kuten raamattu sanoo, se on piilotettuna monelta.
Luuk 8:10
10. Niin hän sanoi: teille on annettu tuta Jumalan valtakunnan salaudet, mutta muille vertausten kautta, ettei heidän sitä pitäisi näkemän, vaikka he näkisivät, eikä ymmärtämän, vaikka he kuulisivat.
Se on kuten paavalilla oli, ettei uskoa voi itse ottaa, jollei Jeesus saa pysäyttää ihmistä epäuskon tiellä, ja ohjata siihen paikkaan, siis kristuksen seurakunnan tykö, jonka kautta pääsee uudensyntymisen kokemuksiin kiinni, ja näin saa pudota suomukset silmiltä, ja nähdä taivaantien kirkkaana, kuin kevät aurinko.
Ennen tätä voi olla laissa laittamatoin, ja luulla olevansa kristitty, vaikka vihaa Jumalan lapsia ja tahtoo tappaa heidän opetuksensa ja uskonsa. - 5611
Nyt sinä varmasti kerrot, missä olen puhunut vasten totuutta?Auttaisitko minuakin KTK?
Kerron asiani esimerkin valossa:
1. Kuulen, että kaverini on varastanut auton käyttöönsä.
2. Menen kysymään hänen perheeltään, pitävätkö he asian oikeana. Saan vastauksen: Hieno juttu. Onpa hyvä mäihä. Ajakaapa nyt sitten sillä kaikki tarpeelliset ajonne...
3. Minä kuuliaisena noudatan neuvoa ja sanon. Tuopa nyt sitten muutama kuorma minullekin tavaraa, kun sinulla on onnistanut niin hyvin.
Menettelenkö tässä oikein? Teenkö jonkin rikoksen? Syyllistynkö varastettuun tavaraan ryhtymiseen?
Otetaanpa rinnalle tämä todellinen tapaus:
1. Saarnaajainkokous, (130 saarnaajaa), aloitti sakramenttiasian käsittelyn tehden päätöksen lähettää sakramenttitoimikunnan keskustelemaan Lapin Vanhimpien kanssa. Tapaaminen torjuttiin.
2. Yhdistyksen hallitus ryhtyi antamaan ohjeita sakramenttiasian toimeenpanoon, ennen kuin saarnaajainkokous jatkoi asian käsittelyä. Saarnaajainkokous ohitettiin.
3. Paikallisosastot alkoivat toimeenpanna sakramenttiasiaa ennen kuin heidän toimikuntansa olivat tehneet päätöksiä.
Toimittiin ns. yhteisen ymmärryksen vastaisesti, rikottiin lähimmäisiä vastaan, hajotettiin rakas yhteisömme ja rikottiin myös yhdistyksen sääntöjä.
Kun minä nyt epävarmana kerron, että minun omatuntoni tuomitsee tuollaisen toiminnan, niin sanotaan, että minulla on vääränlainen omatunto.
Paavali sanoo jossakin, että jos olet epävarma jostakin asiasta, niin sen toteuttaminen on sinulle syntiä, sillä se ei tapahdu uskon kautta. (Ei aivan sanatarkasti, mutta jotenkin näin.) - saarielma
Nyt sinä valehtelet. Minä en ole tuominnut ketään helvettiin.
1)
Olen sanonut että epäuskon tie vie helvettiin, ja kertonut raamattuun vedoten, mikä on epäuskon tie.
Jos joku tuntee olevansa sillä tiellä, niin enhän minä ole se joka tuomitsee, vaan hän joka itsensä tuomitsee.
2)
Miksi minä todistaisin muusta, kuin siitä, mistä olen itse hengen ja elämän saanut??
Olen usein sanonut, että maailmassa on paljon pelastettuja ihmisiä, jo ennen Laestadiusta.
Jos oppi, tai usko poikkeaa toisistaan, se ei ole enään sama, eikä yksi. Silloin vähintään toinen niistä on väärä. Mutta tuo betlehemin tähti, eli raamatun sana, siis oikea oppi on raamatussa.
10. Niin hän sanoi: teille on annettu tuta Jumalan valtakunnan salaudet, mutta muille vertausten kautta, ettei heidän sitä pitäisi näkemän, vaikka he näkisivät, eikä ymmärtämän, vaikka he kuulisivat.
Se on kuten paavalilla oli, ettei uskoa voi itse ottaa, jollei Jeesus saa pysäyttää ihmistä epäuskon tiellä, ja ohjata siihen paikkaan, siis kristuksen seurakunnan tykö, jonka kautta pääsee uudensyntymisen kokemuksiin kiinni, ja näin saa pudota suomukset silmiltä, ja nähdä taivaantien kirkkaana, kuin kevät aurinko.
Ennen tätä voi olla laissa laittamatoin, ja luulla olevansa kristitty, vaikka vihaa Jumalan lapsia ja tahtoo tappaa heidän opetuksensa ja uskonsa.KTK, kyllä olet tuominnut. Teet sen epäsuorasti sanomalla, ettei muualla saarnata kaksiteräistä sanaa. Tms.
- luottamuskatosi
5611 kirjoitti:
Auttaisitko minuakin KTK?
Kerron asiani esimerkin valossa:
1. Kuulen, että kaverini on varastanut auton käyttöönsä.
2. Menen kysymään hänen perheeltään, pitävätkö he asian oikeana. Saan vastauksen: Hieno juttu. Onpa hyvä mäihä. Ajakaapa nyt sitten sillä kaikki tarpeelliset ajonne...
3. Minä kuuliaisena noudatan neuvoa ja sanon. Tuopa nyt sitten muutama kuorma minullekin tavaraa, kun sinulla on onnistanut niin hyvin.
Menettelenkö tässä oikein? Teenkö jonkin rikoksen? Syyllistynkö varastettuun tavaraan ryhtymiseen?
Otetaanpa rinnalle tämä todellinen tapaus:
1. Saarnaajainkokous, (130 saarnaajaa), aloitti sakramenttiasian käsittelyn tehden päätöksen lähettää sakramenttitoimikunnan keskustelemaan Lapin Vanhimpien kanssa. Tapaaminen torjuttiin.
2. Yhdistyksen hallitus ryhtyi antamaan ohjeita sakramenttiasian toimeenpanoon, ennen kuin saarnaajainkokous jatkoi asian käsittelyä. Saarnaajainkokous ohitettiin.
3. Paikallisosastot alkoivat toimeenpanna sakramenttiasiaa ennen kuin heidän toimikuntansa olivat tehneet päätöksiä.
Toimittiin ns. yhteisen ymmärryksen vastaisesti, rikottiin lähimmäisiä vastaan, hajotettiin rakas yhteisömme ja rikottiin myös yhdistyksen sääntöjä.
Kun minä nyt epävarmana kerron, että minun omatuntoni tuomitsee tuollaisen toiminnan, niin sanotaan, että minulla on vääränlainen omatunto.
Paavali sanoo jossakin, että jos olet epävarma jostakin asiasta, niin sen toteuttaminen on sinulle syntiä, sillä se ei tapahdu uskon kautta. (Ei aivan sanatarkasti, mutta jotenkin näin.)Samanlaiseen yhteisen ymmärryksen veivaamiseen minunkin omatuntoni tarttui. Tunsin itseni huiputetuksi enkä ole jaksanut enään seuroissa käydä. Lähes kuusikymmentä vuotta jaksoin.
- KaidanTienKuIkija
saarielma kirjoitti:
KTK, kyllä olet tuominnut. Teet sen epäsuorasti sanomalla, ettei muualla saarnata kaksiteräistä sanaa. Tms.
Mutta hyvänen aika!
Teistähän suurin osa antaa ymmärtää, että miltein missä tahansa muualla ihminen pelastuu, Paitsi esikoislestadiolaisten opin alla*.
(*Raamatullinen, apostolinen oppi)
Suorastaan tuntuu, että siellä missä, mitä enempi hyväksytään lihallisuutta ja mitä laveammin pidetään ihmisiä Jumalan lapsina, ilman mitään rajoja, ohi raamatun sanan, niin se on teille aina vain mieluisempaa.
Te tahtoisitte kaataa lammashuoneen seinät, ja sanoa että: "Enään ei ole varkaita ja ryöväreitä, koska ei ole seiniäkään!"
Se on monen hengellisyyden ja hengellisenyhdistyksen tila tänä aikana. Totuus peitetään, väärällä lohdutuksella. Ja jos siitä joku jotain sanoo, hänen kimppuunsa hyökätään kuin hyeenat, ja hänen sanomisensa tahdotaan tehdä tyhjäksi.
Esimerkkinä:
Olette varmasti kaikki kuulleet siitä, kun eräs evlut pappi oltiin irtisanomassa, hänen homovastaisten puheidensa takia, kunnes he tajusivat, että hän luki kaiken sanomansa suoraan raamatusta!
Näin teillekkään ei kelpaa sellainen saarna, joka jättää perkeleet taivaan ulkopuolelle. Oikeassa ovat mielestänne vain ne, jotka puhuvat teidän mieliksenne, ja tahtovat päästää kaikki sisään taivaaseen, olivatpa uudestisyntyneet tai ei, olipa oikeaa, eli raamatullista oppia tai ei, olipa missä tahansa sieluntilassa. Tärkeimpänä kysymyksenänne on että kai muuallakin tulee autuaaksi, kuin siellä tai täällä. - Tervetuloa_uskomaan
Nyt sinä valehtelet. Minä en ole tuominnut ketään helvettiin.
1)
2)
Ennen tätä voi olla laissa laittamatoin, ja luulla olevansa kristitty, vaikka vihaa Jumalan lapsia ja tahtoo tappaa heidän opetuksensa ja uskonsa.Kerro sitten, pelastuuko joku ihminen esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella?
En aio antaa sinulle enkä sielunviholliselle periksi siinä peruskysymyksessä, missä elävä usko asuu ja missä ei. - KaidanTienKuIkija
Kerro sitten, pelastuuko joku ihminen esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella?
En aio antaa sinulle enkä sielunviholliselle periksi siinä peruskysymyksessä, missä elävä usko asuu ja missä ei.Joo.. Ruotsissa ei ole esikoislestadiolaisia. Siellä on länsilestadiolaisia.
Amerikassa ei ole esikoislestadiolaisia, siellä on vanha apostolis Lutherilainen kirkko.. Venäjällä ei ole yhdistystä, mutta kylläkin elävä uskoisia ihmisiä, sama keskieuroopassa ja baltiassa. Ehkä muuallakin.
Siellä missä on sama raamatullinen Kristuksen oppi ja sama usko Herraan Jeesukseen, siellä ihminen pelastuu.
Jos ne ovat eri, niin se on kuollutta uskoa.
Teillä on Hirveä tarve saada meidät, joko hyväksymään kaikki hengellisyydet, vaikka ne olisivat itse perkeleestä, tai tuomitsemaan kaikki muut ihmiset maailmassa, jotta olisi jotain josta voisitte meitä syyttää.
Mutta me emme anna kuolleelle Jumalisuudelle tilaa, ja emmekä tuomitse ketään.
Sen tekee Jumala viimeisenä päivänä, mutta toivottavasti ja kenties jo täällä armon ajassa, herännyt ihminen ihan itse. - 98787676
Joo.. Ruotsissa ei ole esikoislestadiolaisia. Siellä on länsilestadiolaisia.
Amerikassa ei ole esikoislestadiolaisia, siellä on vanha apostolis Lutherilainen kirkko.. Venäjällä ei ole yhdistystä, mutta kylläkin elävä uskoisia ihmisiä, sama keskieuroopassa ja baltiassa. Ehkä muuallakin.
Siellä missä on sama raamatullinen Kristuksen oppi ja sama usko Herraan Jeesukseen, siellä ihminen pelastuu.
Teillä on Hirveä tarve saada meidät, joko hyväksymään kaikki hengellisyydet, vaikka ne olisivat itse perkeleestä, tai tuomitsemaan kaikki muut ihmiset maailmassa, jotta olisi jotain josta voisitte meitä syyttää.
Sen tekee Jumala viimeisenä päivänä, mutta toivottavasti ja kenties jo täällä armon ajassa, herännyt ihminen ihan itse.KTK, älä jätä meitä "yksin"
- Tervetuloa_uskomaan
Joo.. Ruotsissa ei ole esikoislestadiolaisia. Siellä on länsilestadiolaisia.
Sen tekee Jumala viimeisenä päivänä, mutta toivottavasti ja kenties jo täällä armon ajassa, herännyt ihminen ihan itse.Vastauksesi on kiertelyä. Kaikki mainitsemasi kuuluvat esikoislestadiolaisuuden piiriin.
En odottanutkaan sinun vastaavan.
Pelastuuko esikoiset ry:stä ketään? - TEUTAO1
Nyt sinä varmasti kerrot, missä olen puhunut vasten totuutta?Sulla meni siinä ajatus pieleen että kuolleelle saarnataan synnit anteeksi , huomasitko SE OLI JEESUKSEN TARKOITUSKIN KUN
HÄN MENI TUONELAAN JA SAARNASI SIELLÄ MILJOONILLE
SIELUILLE EVANKELIUMIA , JA TOI SIELUT POIS SIELTÄ . NIIN
PALJONKUIN NIITÄ OLIKIN ... EN SANO PAREMMIN ... " - KaidanTienKuIkija
Vastauksesi on kiertelyä. Kaikki mainitsemasi kuuluvat esikoislestadiolaisuuden piiriin.
En odottanutkaan sinun vastaavan.
Pelastuuko esikoiset ry:stä ketään?Toivottavasti pelastuu. Varmuutta minulla ei siitä ole.
Sinä yrität saada, minut tuomitsemaan, mutta ei, et onnistu siinä. Se on Jumalan asia.
Esikoiset Ry ei tarjoa minulle mitään, mitä en esikoislestadiolaiset Ry,ssä saisi. En todella tarvitse sieltä mitään. Minulla on tässä kristillisyydessä kaikki mitä autuuteen tulee.
Vapaa Usko Herraan Jeesukseen. Rakkaat veljet ja siskot, joilla on valta saarnata syntiä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siis taivas tämän maan päällä.
Mutta, En minä teitä tuomitse. Sen sijaan rukoilen itseni ja teidänkin puolesta.
:)
Ps, varmuudella uskon että monikin Esikoiset Ry,stä pelastuu, ainakin palaamalla takaisin tänne, mistä sielulleen kerran elämän sai.
Muusta en ole varma, sillä eihän raamattu missään todista, että toisista kristityistä erkaantuvat kristityt perustaisivat sielun autuutta edistäviä joukkoja.
;)
Tervetuloa muuten ehtoolliselle Lahteen, parin viikon päästä.
Matt 13:57-58
57. Ja he pahenivat hänessä. Niin sanoi Jesus heille: ei prophetaa kussakaan halvempana pidetä kuin isänsä maalla ja kotonansa.
58. Ja ei hän siellä monta väkevää työtä tehnyt*, heidän epäuskonsa tähden.
Nämä jakeet on viimeaikana ollut keskellämme totta. Se tuntuu siltä, että Esikoiset Ry pitää esikoislestadiolaisuutta, ja sen saarnaajia halvempana, kuin mitään muuta hengellisyyttä tai yhdistystä ja kirkkoa tänä aikana. - isoikävä
Koska saataisiin kuulla Ruusulan saarnaavan isoissa seuroissa?
- nnmmemu
Nyt sinä varmasti kerrot, missä olen puhunut vasten totuutta?Älä opeta uskostasi muita! KTK!
Kun HPE:lläkin vaadit armoa kaipaavalta ihmiseltä ensin edeltä hankittua uskoa ja sitten "armonjärjestystä", niin pihalla oppeinesi oot!
Lue Kol 2 ja katso missä kristitty on haudattu kuolemaan ja saanut nousta uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa.
Kasteessa, kuten Jeesuskin opettaa. - nnbgfrew
Mutta hyvänen aika!
Teistähän suurin osa antaa ymmärtää, että miltein missä tahansa muualla ihminen pelastuu, Paitsi esikoislestadiolaisten opin alla*.
Suorastaan tuntuu, että siellä missä, mitä enempi hyväksytään lihallisuutta ja mitä laveammin pidetään ihmisiä Jumalan lapsina, ilman mitään rajoja, ohi raamatun sanan, niin se on teille aina vain mieluisempaa.
Te tahtoisitte kaataa lammashuoneen seinät, ja sanoa että: "Enään ei ole varkaita ja ryöväreitä, koska ei ole seiniäkään!"
Se on monen hengellisyyden ja hengellisenyhdistyksen tila tänä aikana. Totuus peitetään, väärällä lohdutuksella. Ja jos siitä joku jotain sanoo, hänen kimppuunsa hyökätään kuin hyeenat, ja hänen sanomisensa tahdotaan tehdä tyhjäksi.
Esimerkkinä:
Olette varmasti kaikki kuulleet siitä, kun eräs evlut pappi oltiin irtisanomassa, hänen homovastaisten puheidensa takia, kunnes he tajusivat, että hän luki kaiken sanomansa suoraan raamatusta!
Näin teillekkään ei kelpaa sellainen saarna, joka jättää perkeleet taivaan ulkopuolelle. Oikeassa ovat mielestänne vain ne, jotka puhuvat teidän mieliksenne, ja tahtovat päästää kaikki sisään taivaaseen, olivatpa uudestisyntyneet tai ei, olipa oikeaa, eli raamatullista oppia tai ei, olipa missä tahansa sieluntilassa. Tärkeimpänä kysymyksenänne on että kai muuallakin tulee autuaaksi, kuin siellä tai täällä.Ei millään pahalla, KTK, mutta sun vertaukses pistää epäilemään, että jotain on uskosta tajuamatta.
Et yhtään ymmärrä totuuden kaipuun merkitystä - ja raittiin sanan.
Milloinka perkeleet ovat armon valtakunnan ulkopuolelle jäääneet?
Turhaan sitten syntiä anteeks - Tervetuloa_uskomaan
Toivottavasti pelastuu. Varmuutta minulla ei siitä ole.
Sinä yrität saada, minut tuomitsemaan, mutta ei, et onnistu siinä. Se on Jumalan asia.
Esikoiset Ry ei tarjoa minulle mitään, mitä en esikoislestadiolaiset Ry,ssä saisi. En todella tarvitse sieltä mitään. Minulla on tässä kristillisyydessä kaikki mitä autuuteen tulee.
Vapaa Usko Herraan Jeesukseen. Rakkaat veljet ja siskot, joilla on valta saarnata syntiä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siis taivas tämän maan päällä.
Mutta, En minä teitä tuomitse. Sen sijaan rukoilen itseni ja teidänkin puolesta.
Ps, varmuudella uskon että monikin Esikoiset Ry,stä pelastuu, ainakin palaamalla takaisin tänne, mistä sielulleen kerran elämän sai.
Muusta en ole varma, sillä eihän raamattu missään todista, että toisista kristityistä erkaantuvat kristityt perustaisivat sielun autuutta edistäviä joukkoja.
;)
57. Ja he pahenivat hänessä. Niin sanoi Jesus heille: ei prophetaa kussakaan halvempana pidetä kuin isänsä maalla ja kotonansa.
Nämä jakeet on viimeaikana ollut keskellämme totta. Se tuntuu siltä, että Esikoiset Ry pitää esikoislestadiolaisuutta, ja sen saarnaajia halvempana, kuin mitään muuta hengellisyyttä tai yhdistystä ja kirkkoa tänä aikana.Ei tarvitse yrittää. Valitettavasti.
Sinulla on tuomiohenki sydämessäsi. Mutta onneksi sen saa anteeksi, eikä estä sinun taivaaseen pääsyäsi. - MalmivaaranGunnar
Mutta hyvänen aika!
Esimerkkinä:
Näin teillekkään ei kelpaa sellainen saarna, joka jättää perkeleet taivaan ulkopuolelle. Oikeassa ovat mielestänne vain ne, jotka puhuvat teidän mieliksenne, ja tahtovat päästää kaikki sisään taivaaseen, olivatpa uudestisyntyneet tai ei, olipa oikeaa, eli raamatullista oppia tai ei, olipa missä tahansa sieluntilassa. Tärkeimpänä kysymyksenänne on että kai muuallakin tulee autuaaksi, kuin siellä tai täällä.Hyvä KTK
Sinä panet sanoja toisten suuhun, esität valheellisia väitteitä ja pelaat tunnottomasti omaan pussiin.
Missä tahansa Kristuksen kirkossa voi pelastua, kun kuulee evankeliumin sanan ja Pyhä Henki synnyttää uskon missä ja milloin Jumala tahtoo.
Se ei tarkoita
- millä konstilla tahansa pelastumista
. siihen ei vaadita Ruotsin Lapin yhteyttä eikä luottamusta eikä heidän sanaa.
Evankeliumi on monin paikoin sotkettu, mutta SANA voi uudistaa ja herättää ja virvoittaa, koska SANA on aina luovaa sanaa. - teuta01
Toivottavasti pelastuu. Varmuutta minulla ei siitä ole.
;)
Nämä jakeet on viimeaikana ollut keskellämme totta. Se tuntuu siltä, että Esikoiset Ry pitää esikoislestadiolaisuutta, ja sen saarnaajia halvempana, kuin mitään muuta hengellisyyttä tai yhdistystä ja kirkkoa tänä aikana.Kyllä sieltä "ESIKOISET ry, " SAATTAISIT SAADA SITÄ RAKKAUTTA ,
JOTA ET SANONUT OMAAVASI TARPEEKSI.
-
Siis kyllä tarvitsisi meitä ehdottomasti , vaan yltiö päisenä et
ole päättänyt ottaa vastaa, .
-
--
- åpoiu9
Voi Voi Pihtipudasta...taisivat kaikki käännellä takiansa..
- JumalanVoima
Elävä usko oli sittenkin vahvempi vaikka vihollinen koitti kaikkensa
- Vv18
Tule rukoushuoneelle, niin voit tervehtiä ja keskustella Einon kanssa, vai onko rakkaus valheellinen, jos et pysty, en sano tätä pilkalla vaan jotta vois tutkia sydän suonia, minkälaisia ajatuksia tulee, kun ajattele, että menisi rukoushuoneelle.
- 334566434
Ktk:n olisi syytä tututua tunnustuskirjoihin ja raamattuun. Sieltä ehkä löytäisi oiken uudestisyntymisen paikan.
Eikä tarvisi vääntää sitä toisenlaista evankeliumia, joka johtaa hengelliseen kuolemaan. - 45667
334566434 kirjoitti:
Ktk:n olisi syytä tututua tunnustuskirjoihin ja raamattuun. Sieltä ehkä löytäisi oiken uudestisyntymisen paikan.
Eikä tarvisi vääntää sitä toisenlaista evankeliumia, joka johtaa hengelliseen kuolemaan.Kitara mies jätä maailman rakkaus ja kuollut usko ja usko se sana joka pyhänhengen saaneet saarnaajat saarnaa.
- KaidanTienKuIkija
334566434 kirjoitti:
Eikä tarvisi vääntää sitä toisenlaista evankeliumia, joka johtaa hengelliseen kuolemaan.Mikä kohta tunnuskirjoista on siis mennyt ohitse?
- saarielma
Mikä kohta tunnuskirjoista on siis mennyt ohitse?
KTK, sinä tuossa aivan oikein kirjoitit, että on vain yksi kaste. Mitäs sanot, kun lapista opetetaan, että on vesikaste ja sitten Pyhän Hengen kaste, kun ihminen tekee parannusta ensi kerran omista synneistään??
Wanhimmat opettavat vapaiden suuntien oppia. Ei riitä, että sanotaan: "Pidämme vesikasteen tärkeänä, olemme kuuliaisia Herran käskylle, mutta vasta tulikaste on oikea Kaste, eli Pyhän Hengen kaste. Tämä on valheopetusta, sillä Raamatussa on selvä ilmoitus yhdestä kasteesta. Luepa opetusta Kasteesta. Vaikkapa Vähästä Katekismuksesta. - KaidanTienKuIkija
saarielma kirjoitti:
KTK, sinä tuossa aivan oikein kirjoitit, että on vain yksi kaste. Mitäs sanot, kun lapista opetetaan, että on vesikaste ja sitten Pyhän Hengen kaste, kun ihminen tekee parannusta ensi kerran omista synneistään??
Wanhimmat opettavat vapaiden suuntien oppia. Ei riitä, että sanotaan: "Pidämme vesikasteen tärkeänä, olemme kuuliaisia Herran käskylle, mutta vasta tulikaste on oikea Kaste, eli Pyhän Hengen kaste. Tämä on valheopetusta, sillä Raamatussa on selvä ilmoitus yhdestä kasteesta. Luepa opetusta Kasteesta. Vaikkapa Vähästä Katekismuksesta.Mitäs johannes tarkoittaa sanoessaan että:
Matt 3:11
11. Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
Matt 3:13-14
13. III. Silloin tuli Jesus Galileasta Jordaniin Johanneksen tykö, kastettaa häneltä;
14. Mutta Johannes kielsi häneltä, sanoen: minä tarvitsen sinulta kastettaa, ja sinä tulet minun tyköni? - lutteristaviis
saarielma kirjoitti:
Wanhimmat opettavat vapaiden suuntien oppia. Ei riitä, että sanotaan: "Pidämme vesikasteen tärkeänä, olemme kuuliaisia Herran käskylle, mutta vasta tulikaste on oikea Kaste, eli Pyhän Hengen kaste. Tämä on valheopetusta, sillä Raamatussa on selvä ilmoitus yhdestä kasteesta. Luepa opetusta Kasteesta. Vaikkapa Vähästä Katekismuksesta.Hengellisen hallituksen mukaan tulikaste tarkoittaa parannuksen tekoa synneistä ja erityisesti henkilökohtaista salarippiä.
Ilman tätä salarippiä eli henkilökohtaista puhdistautumista ei ole kelvollinen tarjoilemaan edes kahvia ruksalla, kuten GP voimallisesti saarnasi. Hengellinen hallitus on virheetön hengellisissä päätöksissään, kuten GP siitäkin voimallisesti saarnasi, joten näin on, sanokoon Luther mitä lystää. - lapinkardinaalit
lutteristaviis kirjoitti:
Hengellisen hallituksen mukaan tulikaste tarkoittaa parannuksen tekoa synneistä ja erityisesti henkilökohtaista salarippiä.
Ilman tätä salarippiä eli henkilökohtaista puhdistautumista ei ole kelvollinen tarjoilemaan edes kahvia ruksalla, kuten GP voimallisesti saarnasi. Hengellinen hallitus on virheetön hengellisissä päätöksissään, kuten GP siitäkin voimallisesti saarnasi, joten näin on, sanokoon Luther mitä lystää.Terveisiä paaville. Olis pari saappaisiin hyppääjää tyrkyllä lapissa.
- saarielma
Mitäs johannes tarkoittaa sanoessaan että:
11. Minä tosin kastan teitä vedellä parannukseen; mutta se, joka minun jälkeeni tulee, on väkevämpi minua, jonka kenkiä en minä ole kelvollinen kantamaan, hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
13. III. Silloin tuli Jesus Galileasta Jordaniin Johanneksen tykö, kastettaa häneltä;
14. Mutta Johannes kielsi häneltä, sanoen: minä tarvitsen sinulta kastettaa, ja sinä tulet minun tyköni?KTK, sanopas miksi Johanneksen piti kastaman Jeesus vedellä, eli Johanneksen kasteella, joka on kaste parannukseen? Niinkuin syntinsä tuntevat juutalaisetkin oli kastettu, vaikka Jeesus oli synnitön?
Miksi vain Jeesuksen käskemä kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuitenkin tarvittiin? Ja tarvitaan edelleen. - teuta01
saarielma kirjoitti:
KTK, sanopas miksi Johanneksen piti kastaman Jeesus vedellä, eli Johanneksen kasteella, joka on kaste parannukseen? Niinkuin syntinsä tuntevat juutalaisetkin oli kastettu, vaikka Jeesus oli synnitön?
Miksi vain Jeesuksen käskemä kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuitenkin tarvittiin? Ja tarvitaan edelleen.EN OLE KTK. MUTTEN MALTA OLLA VASTAAMATTA , JEESUS TARVI KASTEEN KUOLEMAANSA , KOSKA SE ON KAIKKIEN LUNASTUS
TYÖN TAKIA, JUURI SIKSI TARVITTIIN KASTE,SIIS ETTÄ SE OLI
KAIKKIEN MEIDÄN TÄHDEN.
-
HETI KUN JEESUS OLI NOSSUT VEDESTÄ TULI PYHÄ HENKI ,KYYH-
KYSEN MUODOSS AHÄN PÄÄLLEEN JA PYSYI SIINÄ .
KUN SAMALLA KAIKKI KUULI JUMALAN ÄÄNEN TÄMÄ ON
MINUN POIKANI KUULKAA HÄNTÄ. .
- - KaidanTienKuIkija
saarielma kirjoitti:
KTK, sanopas miksi Johanneksen piti kastaman Jeesus vedellä, eli Johanneksen kasteella, joka on kaste parannukseen? Niinkuin syntinsä tuntevat juutalaisetkin oli kastettu, vaikka Jeesus oli synnitön?
Miksi vain Jeesuksen käskemä kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuitenkin tarvittiin? Ja tarvitaan edelleen.Sinä kysyt, niinkuin kuvittelisit, minun ajattelevan, kasteen olevan vain turha toimitus.
Minä en halveksi kastetta, eikä sitä halveksi saarnaajatkaan lapin maalla.
Mutta kaste, ja uudestisyntyminen on eriasia.
Kaste on hyvän omantunnon liitto, Jumalan kanssa. Ja se on Jumalan puolelta pysyvä armo liitto. Mutta se pelkästään ei pelasta, kadotukselta. Vaan tarvitaan usko.
Mark 16:16
16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. - KaidanTienKuIkija
Sinä kysyt, niinkuin kuvittelisit, minun ajattelevan, kasteen olevan vain turha toimitus.
Minä en halveksi kastetta, eikä sitä halveksi saarnaajatkaan lapin maalla.
Mutta kaste, ja uudestisyntyminen on eriasia.
Kaste on hyvän omantunnon liitto, Jumalan kanssa. Ja se on Jumalan puolelta pysyvä armo liitto. Mutta se pelkästään ei pelasta, kadotukselta. Vaan tarvitaan usko.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.Lisään viellä,
Kaste pelastaa, kun sen ottaa vastaan elävässä uskossa.
Siis onhan kasteen sakramentissa, koko lunastustyö, silloin, Kun ihminen kastetaan Jumalan omaksi, Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ja kun tämän todella uskoo omalle kohdallensa, niin sen saa myös omistaa. Siinä on Jumalan armo. Ja se ei katoa tai vähene, ihmisen joutuessa syntiin.
Mutta tätä kasteen liittoa saa puhdistaa ehtoollisen sakramentissa.
Siinä pestään niitä uskon esteitä pois, jotka helposti matkalla tarttuu mukaan ja tekee uskomisen kasteen liittoon, ihmisen puolelta niin hankalaksi välillä.
Mutta tämä kaikki, ei tee saarnattua sanaa turhaksi, vaan kuten Luther selittää. Suullinen sana saa aikaan uskon ja käsityksen myös sakramentteihin. - HäväistynPyhät
Lisään viellä,
Siis onhan kasteen sakramentissa, koko lunastustyö, silloin, Kun ihminen kastetaan Jumalan omaksi, Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ja kun tämän todella uskoo omalle kohdallensa, niin sen saa myös omistaa. Siinä on Jumalan armo. Ja se ei katoa tai vähene, ihmisen joutuessa syntiin.
Siinä pestään niitä uskon esteitä pois, jotka helposti matkalla tarttuu mukaan ja tekee uskomisen kasteen liittoon, ihmisen puolelta niin hankalaksi välillä.
Mutta tämä kaikki, ei tee saarnattua sanaa turhaksi, vaan kuten Luther selittää. Suullinen sana saa aikaan uskon ja käsityksen myös sakramentteihin.Tässä pojulle jotain...http://www.lhpk.fi/saarnoja/?sermon_id=3401
- saarielma
Lisään viellä,
Mutta tämä kaikki, ei tee saarnattua sanaa turhaksi, vaan kuten Luther selittää. Suullinen sana saa aikaan uskon ja käsityksen myös sakramentteihin.KTK, miksi Jeesus sanoi, että Johanneksen tuli kastaa Hänet? Et vastannut tuohon.
Vastaan itse. Siksi, että Jeesus otti siinä vesikasteessa ihmiskunnab synnit omakseen. Hän aloitti lunastustyönsä siinä. Hän kantoi koko ihmiskunnan lunastustyön Getsemanen kautta Golgatalle. Piinattiin kuolemaan asti, kunnes Hän huusi: "Se on täytetty", ja antoi henkensä.
Keihään haavasta vuosi verta ja vettä. Siinä on jo kasteen alku. Koko velkamme tuli yhdellä ainoalla uhrilla KOKONAAN maksetuksi. Muuta uhria ei enää tarvita. Uskotko sen?
Tämän takia on harhaoppia sanoa, että "pidämme kasteen sakramenttia pyhänä ja olemme kuuliaisia vesikasteen suorittamiselle. Se ei ole vain kuuliaisuuden osoittamista, eikä se Herran pyhä Kaste ole vain vesikaste, niinkuin lapparit sanovat, vaan siinähän on koko pyhä Kolminaisuus ottamassa lasta/aikuista Jumalan perheväkeen, Jumalan lapseksi ja se ON uudestisyntymisen peso - kiistattomasti.
Siksi Kastetta ei koskaan oteta toista kertaa, vaikka ihminen luopumuksen takia tekisi parannuksen. Kaste on Jumalan puolelta aina voimassa, ihminen voi olla uskomatta ja silloin hän ei hyödy mitään taivaallisista aarteista - koska ei usko.
Nuo sinun kaksi edellistä vastaustasi ovat ristiriidassa keskenään. - opp98766tt
Mitäs johannes tarkoittaa sanoessaan että:
14. Mutta Johannes kielsi häneltä, sanoen: minä tarvitsen sinulta kastettaa, ja sinä tulet minun tyköni?KaidanTienKulkijalla menee näköjään kasteet ihan sekaisin.
Nyt puhuu Johanneksen kasteesta, mikä on eri asia kuin Kristuksen säätämä ja käskemä kaste.
Lue vaan niitä Tunnustuskirjoja niin pääset valkeuteen!
Paavalin mukaan meidät on haudattu yhdessä Kristuksen kanssa kasteessa hänen kuolemaansa. Siinä on uuden syntymisen paikka. - KaidanTienKuIkija
opp98766tt kirjoitti:
KaidanTienKulkijalla menee näköjään kasteet ihan sekaisin.
Nyt puhuu Johanneksen kasteesta, mikä on eri asia kuin Kristuksen säätämä ja käskemä kaste.
Lue vaan niitä Tunnustuskirjoja niin pääset valkeuteen!
Paavalin mukaan meidät on haudattu yhdessä Kristuksen kanssa kasteessa hänen kuolemaansa. Siinä on uuden syntymisen paikka.Ei, ei ole kasteet sekaisin. Mutta kysyin siksi, kun aiemmin joku väitti, että meillä opetetaan kahdesta kasteesta.
Olipa kyseessä mikä sakramentista tahansa, niin siinä lahjoitetaan ihmiselle armo, ja pelastus, mutta ei kuitenkaan uskoa. Sellaista ei raamattu todista. Ei myöskään tunnuskirjat. Siis että kuolleessa tilassa oleva saisi uskon kasteessa tai ehtoollisessa.
Oikein asetettu Sakramentti on kyllä sakramentti ja voimassa Jumalan puolelta ilman vastaanottajan uskoakin.
Mutta sakramentti täytyy ottaa vastaan uskossa, jotta siitä olisi hyötyä vastaanottajan sielun pelastukseksi, tai uskon vahvistukseksi. - KaidanTienKuIkija
Ei, ei ole kasteet sekaisin. Mutta kysyin siksi, kun aiemmin joku väitti, että meillä opetetaan kahdesta kasteesta.
Olipa kyseessä mikä sakramentista tahansa, niin siinä lahjoitetaan ihmiselle armo, ja pelastus, mutta ei kuitenkaan uskoa. Sellaista ei raamattu todista. Ei myöskään tunnuskirjat. Siis että kuolleessa tilassa oleva saisi uskon kasteessa tai ehtoollisessa.
Oikein asetettu Sakramentti on kyllä sakramentti ja voimassa Jumalan puolelta ilman vastaanottajan uskoakin.
Mutta sakramentti täytyy ottaa vastaan uskossa, jotta siitä olisi hyötyä vastaanottajan sielun pelastukseksi, tai uskon vahvistukseksi.Lisään viellä, että Luther oli todella tarkka siitä, että jokaisen tulisi ymmärtää mitä sakramentti on, että sen voisi ottaa vastaan uskolla herraan Jeesukseen.
Tässä on hyvin kiteytetty kasteen ja uskon kysymys:
#(lainaus)
Nuo viisastelevat hurmahenkemme väittävät kuitenkin, että yksin usko pelastaa, teot ja ulkonaiset asiat eivät ollenkaan vaikuta siihen. Vastaamme tähän väitteeseen näin: On aivan totta, että pelastusta ei mikään muu vaikuta kuin usko - tästä kuulemme kohta lisää. Mutta nämä sokeiden taluttajat eivät huomaa sitä, että uskolla tulee olla jokin kohde, eli jotakin, mistä se voi pitää kiinni ja minkä varassa se voi luottavaisesti seistä. Näin usko siis kiinnittää koko huomion veteen. Se uskoo, että vesi on kaste, täynnä pelkkää pelastusta ja elämää, ei kuitenkaan sinänsä, tästähän on jo kylliksi puhuttu, vaan sen vuoksi, että vesi on yhdistynyt Jumalan sanaan ja asetukseen ja että Jumalan nimi on liittynyt veteen. Kun uskon tämän, en silloin usko mihinkään muuhun kuin Jumalaan, joka on antanut ja istuttanut veteen sanansa ja joka tarjoaa meille tämän ulkonaisen aineen, jotta me siihen tarttumalla voisimme tarttua tuohon aarteeseen.
Nuo hurmahenget ovat niin päästään sekaisin, että erottavat toisistaan uskon ja sen asian, mihin usko kohdistuu ja mihin se on sidottu, vaikka tuo asia onkin ulkonainen. Pitäähän sen pakostakin olla ulkonainen, jotta se voitaisiin aistein havaita ja käsittää sekä viedä niiden välityksellä sydämeen. Onhan näet koko evankeliumikin ulkonaista, suullista saarnaa. Sanalla sanoen: kaiken sen, minkä Jumala meissä tekee ja vaikuttaa, sen hän tahtoo vaikuttaa tällaista ulkonaista järjestystä käyttäen. Uskon on siis suunnattava katseensa sinne, missä ja mihin suuntaan Jumala puhuu, jopa siihen suuntaan, minkä välityksellä hän puhuu, ja tartuttava siihen sanaan. Meillä on siis tässä sanat: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mitä ne sitten tarkoittaisivat, elleivät ne puhuisi juuri kasteesta, siitä vedestä, joka sisältyy Jumalan asetukseen? Siksi tästä seuraa johtopäätös: joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen.
#(päättyy)
Tässä on varmasti tarpeellinen teksti minulle ja kaikille täällä oleville:
http://tunnustuskirjat.fi/ik/mle.html
Siinä Luther tuo kauniisti esiin sen, kuinka vähän me voimme näissä asioissa ymmärtää. - luejaopi
Lisään viellä, että Luther oli todella tarkka siitä, että jokaisen tulisi ymmärtää mitä sakramentti on, että sen voisi ottaa vastaan uskolla herraan Jeesukseen.
Tässä on hyvin kiteytetty kasteen ja uskon kysymys:
#(lainaus)
Nuo viisastelevat hurmahenkemme väittävät kuitenkin, että yksin usko pelastaa, teot ja ulkonaiset asiat eivät ollenkaan vaikuta siihen. Vastaamme tähän väitteeseen näin: On aivan totta, että pelastusta ei mikään muu vaikuta kuin usko - tästä kuulemme kohta lisää. Mutta nämä sokeiden taluttajat eivät huomaa sitä, että uskolla tulee olla jokin kohde, eli jotakin, mistä se voi pitää kiinni ja minkä varassa se voi luottavaisesti seistä. Näin usko siis kiinnittää koko huomion veteen. Se uskoo, että vesi on kaste, täynnä pelkkää pelastusta ja elämää, ei kuitenkaan sinänsä, tästähän on jo kylliksi puhuttu, vaan sen vuoksi, että vesi on yhdistynyt Jumalan sanaan ja asetukseen ja että Jumalan nimi on liittynyt veteen. Kun uskon tämän, en silloin usko mihinkään muuhun kuin Jumalaan, joka on antanut ja istuttanut veteen sanansa ja joka tarjoaa meille tämän ulkonaisen aineen, jotta me siihen tarttumalla voisimme tarttua tuohon aarteeseen.
Nuo hurmahenget ovat niin päästään sekaisin, että erottavat toisistaan uskon ja sen asian, mihin usko kohdistuu ja mihin se on sidottu, vaikka tuo asia onkin ulkonainen. Pitäähän sen pakostakin olla ulkonainen, jotta se voitaisiin aistein havaita ja käsittää sekä viedä niiden välityksellä sydämeen. Onhan näet koko evankeliumikin ulkonaista, suullista saarnaa. Sanalla sanoen: kaiken sen, minkä Jumala meissä tekee ja vaikuttaa, sen hän tahtoo vaikuttaa tällaista ulkonaista järjestystä käyttäen. Uskon on siis suunnattava katseensa sinne, missä ja mihin suuntaan Jumala puhuu, jopa siihen suuntaan, minkä välityksellä hän puhuu, ja tartuttava siihen sanaan. Meillä on siis tässä sanat: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Mitä ne sitten tarkoittaisivat, elleivät ne puhuisi juuri kasteesta, siitä vedestä, joka sisältyy Jumalan asetukseen? Siksi tästä seuraa johtopäätös: joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen.
#(päättyy)
Tässä on varmasti tarpeellinen teksti minulle ja kaikille täällä oleville:
http://tunnustuskirjat.fi/ik/mle.html
Siinä Luther tuo kauniisti esiin sen, kuinka vähän me voimme näissä asioissa ymmärtää.tästtä voit lukea lisää "kauniista" lutterisi opista;
veli karhukopla taitaa olla ihan erottamattomat liekö käs kätessä liikkuvaa porukkaa, kun on aina sama jengi esillä ja samat kommentit jostain naurettavasta veli-teeringan johonkin liittymisestä hehe!
se on kuulkaa ihan yks ja sama mihin siellä kirkonportuassa liitytte kun sama harhainen vauvakasteen autuusopi on ainut josta siellä opiskellaan ja sitä päntätään lkiekkö ihan valtionavustuksen voimalla aamusta iltaan.
Suurin onni suomalaisella on saada olla mahdollisimaan kaukana tuon harhaisen munkin laitoksesta.
velidoordooodrkin unhtu ynnä hozaaaaveli joka taitaa olla ihan omissa fääreissään niin on lutterin baskerinhenkeä täynnä koko joukko.
tarkemmin;
http://www.inri.fi/kaste/luther.htm - siitävoiopiskella
luejaopi kirjoitti:
tästtä voit lukea lisää "kauniista" lutterisi opista;
veli karhukopla taitaa olla ihan erottamattomat liekö käs kätessä liikkuvaa porukkaa, kun on aina sama jengi esillä ja samat kommentit jostain naurettavasta veli-teeringan johonkin liittymisestä hehe!
se on kuulkaa ihan yks ja sama mihin siellä kirkonportuassa liitytte kun sama harhainen vauvakasteen autuusopi on ainut josta siellä opiskellaan ja sitä päntätään lkiekkö ihan valtionavustuksen voimalla aamusta iltaan.
Suurin onni suomalaisella on saada olla mahdollisimaan kaukana tuon harhaisen munkin laitoksesta.
velidoordooodrkin unhtu ynnä hozaaaaveli joka taitaa olla ihan omissa fääreissään niin on lutterin baskerinhenkeä täynnä koko joukko.
tarkemmin;
http://www.inri.fi/kaste/luther.htmoho nyt tuli väärä lainaus sori siitä, pelkkä linkki riittää"¨!
tarkemmin;
http://www.inri.fi/kaste/luther.htm - MalmivaaranGunnar
Ei, ei ole kasteet sekaisin. Mutta kysyin siksi, kun aiemmin joku väitti, että meillä opetetaan kahdesta kasteesta.
Mutta sakramentti täytyy ottaa vastaan uskossa, jotta siitä olisi hyötyä vastaanottajan sielun pelastukseksi, tai uskon vahvistukseksi.Sinä jatkuvasti vääristelet Lutherin selvää opetusta.
Opetus on selvä
- kasteessa uudestisynnytään
- kasteessa vuodatetaan lapseen usko (fides infusa)
Kun kaikki armo on vuodatettu kasteessa, on ihan turha selittää mitään
"tulikasteesta" tai Johanneksen kasteesta..
Mieti hiukan, mitä tarkoittaa "Kristuksen päälle pukeminen".
Siinä saadaan omaksi koko hänen vanhurskautensa. Mitään ei puutu - TEUTAO1
lutteristaviis kirjoitti:
Hengellisen hallituksen mukaan tulikaste tarkoittaa parannuksen tekoa synneistä ja erityisesti henkilökohtaista salarippiä.
Ilman tätä salarippiä eli henkilökohtaista puhdistautumista ei ole kelvollinen tarjoilemaan edes kahvia ruksalla, kuten GP voimallisesti saarnasi. Hengellinen hallitus on virheetön hengellisissä päätöksissään, kuten GP siitäkin voimallisesti saarnasi, joten näin on, sanokoon Luther mitä lystää.Siinä kohtaa missä gp ,om. on sanoneet. Tulikasteesta kumpikaan
ei ole tietoinen oikeasta laidasta , Pyhän Hengen Vuodatus Anettiin
Helluntaina Niin runsaana kaikille Yläsalissa olijalle: että se oli ylen
Runsas, mutta sekin oli vain voitelu eli vuodatus , sen sai 118 miestä.
-
Toiseksi mistä ne koostui ne miehet , opetus lapsista 12, ja ne 70 jotka
oli olleet matkalla 36 niitä toisen satsin puhujia , jotka muodostui
seuraavasti 12 36 22. =70. Ne toiset seitsemän kymmentä..
-
Kyllä Luther oli oikeassa sanoessaan , kasteesta niinkuin sanoi se on
kaikkien todettava , jos Jeesus antaa uskonsa kasteessa. Uskon sen
Johannes Kastaja oli Täyden mitan mies. Sen todisti Jeesuskin, sanoen
häntä Profeetaksi parhaaksi ihmisestä syntyneeksi ...
-
Mitään Hengellisen Hallituksen asioita ei tartte sekoittaa tähän.
Kun Jeesus tuli Galileasta Kastettavaksi Oli hänelle joku ilmoittanut
sen tarpeen , ja nimen missä sitä jaetaan ja annetaan , ja miksi
ja millätavalla se tuli tehdä ja antaa,. .
-
Vielä silloin ei annettu nimen, ISÄN ja POJAN ja Pyhän Hengen ..
vasta myöhemmin, Johannes kastoi Opetuslapsineen n.<250,000
mutta Jeesus opetuslapsineen >250 ,000 henkilöä..
-
Jeesus ei tarvinnut sen kummenpaa kastetta ,hän oli synnitön ja
pyhä, ja Pyhä Henki ilmestyi hänen päälleen. Kuitenkin kotvan päästä
alettiin käyttää Nimeen , Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen .
-
Mutta ihmisten takia sitä tarvittiin . ihminen oli koko aika paha, ja
koko hänen pahuutensa oli alusta asti ollut paha. JO AADAM LANGESI
EEVAN KANSSA ENSIMMÄISENÄ PÄIVÄNÄ. JA IHMINEN ON AINA
OLLUT LANGEEMUKSESSA ( paitsi ei NOOA.). ...
-
-- - saarielma
Mutta sakramentti täytyy ottaa vastaan uskossa, jotta siitä olisi hyötyä vastaanottajan sielun pelastukseksi, tai uskon vahvistukseksi."Olipa kyseessä mikä sakramentista tahansa, niin siinä lahjoitetaan ihmiselle armo, ja pelastus, mutta ei kuitenkaan uskoa. Sellaista ei raamattu todista. Ei myöskään tunnuskirjat. Siis että kuolleessa tilassa oleva saisi uskon kasteessa tai ehtoollisessa." (Lainaus KTK:n kirjoituksesta)
Etkö huomaa, eikö armo ja pelastus sisällä myös uskon lahjaa, onhan siinä itse kolmiyhteinen Jumala sanansa kautta? Jumalan Sana luo aina uutta, siksi että se on elävää. Sanallaan Hän on luonut ihan kaiken, luomakunnan ihmisineen ja eläimineen. Sanallaaan Hän synnyttää elävää uskoa, missä ja milloin tahtoo. Ei ihmisellä ole mitään kykyä ohjailla Häntä. Niinpä Hän on sitonut itsensä Kasteen veteen, vuodattaakseen kaikki armon aarteet ja antaakseen uskon Sanaansa.
Huomaan että sinun käsityksesi Jumalasta on olemattoman pieni ja siten voimaton. Sinä KTK, sekä kaltaisesi ette aidosti usko Jumalan pyhää Sanaa. Se tässä on ongelma.
Siis, mikä lahjoitetaan... sanot että armo ja pelastus, mutta ei uskoa!! Mikä pelastus siinä sitten on ILMAN USKOA?
- hhy655
>>>Lisään viellä,
Siis onhan kasteen sakramentissa, koko lunastustyö, silloin, Kun ihminen kastetaan Jumalan omaksi, Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen.>>>>>
Tämä on KTK:n omaa teologiaa, oletan?
.
Mutta: Kaste ei tule kasteeksi siksi, että se uskotaan. Ei Jumalan sanakaan ole sanaa, vasta sitten kun se uskotaan.
Kasteessa vuodatetaan lapseen usko.
Kasteen hyöty, syntien pesu, Kristuksen päälle pukeminen, lapseksi ottaminen on mahdollista saada hyödyksi vain jos uskoo.
Usko siis, että sinut jo kasteessa otettiin Jumalan yhteyteeen- KaidanTienKuIkija
On totta, että Kaste ei tule kasteeksi siksi, että se uskotaan. Se on Jumalan puolelta pätevä ja pysyvä, uskoopa sen vastaanottaja sitä tai ei.
On myös totta, että Kasteen hyöty, syntien pesu, Kristuksen päälle pukeminen, lapseksi ottaminen on mahdollista saada hyödyksi vain jos uskoo.
Mutta ei. Kasteessa ei vuodateta ihmiseen uskoa.
Jos näin olisi, olisi koko tämä jae turha:
16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.
Usko tulee kuulosta ja Kuulo Jumalan sanan kautta. Ja elävään uskoon synnytään, siis uudestisynnytään ja se vaatii sydämen ympärileikkauksen.
Täällä milloin, joku väittää sakramenttien antavan uskon ihmiselle, joku, ehtoollisessa toinen taas kasteessa.
Raamattu ei sitä kuitenkaan todista. Vaan kaikki kastettiin vasta, kun he olivat saaneet elävän uskon, saarnatun sanan kautta.
Mm:
Apostolien teot, 16:14-15
14. Ja vaimo, Lydia nimeltä, purpurain myyjä Tyatiron kaupungista, Jumalaa palvelevainen, kuulteli: jonka sydämen Herra avasi ottamaan vaaria niistä, mitä Paavalilta sanottiin.
15. Ja kuin hän ja hänen huoneensa kastettu oli, rukoili hän meitä, sanoen: jos te minun Herralle uskollisena pidätte, niin tulkaat minun huoneeseeni ja olkaat siinä. Ja hän vaati meitä.
Apostolien teot 16:32-34
32. Ja he puhuivat hänelle Herran sanaa ja kaikille, jotka hänen huoneessansa olivat.
33. Ja hän otti heidät sillä hetkellä yöstä tykönsä ja pesi heidän haavansa, ja hän kohta kastettiin ja kaikki hänen perheensä,
34. Ja vei heidät kotiansa, ja valmisti heille pöydän*, ja iloitsi, että hän koko huoneensa kanssa tuli Jumalan päälle uskovaiseksi.
Ja sinulle saarielma. Ne ei ole ristiriidassa. Missä kohden näet sanoissani ristiriitaa? - opiksiotakopiksi
On totta, että Kaste ei tule kasteeksi siksi, että se uskotaan. Se on Jumalan puolelta pätevä ja pysyvä, uskoopa sen vastaanottaja sitä tai ei.
On myös totta, että Kasteen hyöty, syntien pesu, Kristuksen päälle pukeminen, lapseksi ottaminen on mahdollista saada hyödyksi vain jos uskoo.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.
Usko tulee kuulosta ja Kuulo Jumalan sanan kautta. Ja elävään uskoon synnytään, siis uudestisynnytään ja se vaatii sydämen ympärileikkauksen.
Täällä milloin, joku väittää sakramenttien antavan uskon ihmiselle, joku, ehtoollisessa toinen taas kasteessa.
Raamattu ei sitä kuitenkaan todista. Vaan kaikki kastettiin vasta, kun he olivat saaneet elävän uskon, saarnatun sanan kautta.
Mm:
14. Ja vaimo, Lydia nimeltä, purpurain myyjä Tyatiron kaupungista, Jumalaa palvelevainen, kuulteli: jonka sydämen Herra avasi ottamaan vaaria niistä, mitä Paavalilta sanottiin.
15. Ja kuin hän ja hänen huoneensa kastettu oli, rukoili hän meitä, sanoen: jos te minun Herralle uskollisena pidätte, niin tulkaat minun huoneeseeni ja olkaat siinä. Ja hän vaati meitä.
32. Ja he puhuivat hänelle Herran sanaa ja kaikille, jotka hänen huoneessansa olivat.
33. Ja hän otti heidät sillä hetkellä yöstä tykönsä ja pesi heidän haavansa, ja hän kohta kastettiin ja kaikki hänen perheensä,
34. Ja vei heidät kotiansa, ja valmisti heille pöydän*, ja iloitsi, että hän koko huoneensa kanssa tuli Jumalan päälle uskovaiseksi.
Ja sinulle saarielma. Ne ei ole ristiriidassa. Missä kohden näet sanoissani ristiriitaa?Katso (Kuntien Teknisten Keskusjärjestö) se ja se sivu, miten sua ohjeistettiin!
- saarielma
Mm:
Ja sinulle saarielma. Ne ei ole ristiriidassa. Missä kohden näet sanoissani ristiriitaa?Vastaan myöhemmin tänään sinulle KTK.
- 4610
Mm:
Ja sinulle saarielma. Ne ei ole ristiriidassa. Missä kohden näet sanoissani ristiriitaa?LLL opettaa, että vauvalla on, meille aikuisille salatulla tavalla, usko.
Vauva siis uskoo. Kun hänet kastetaan, hänestä tulee kristitty.
Nuoruuden aikana hän saa kuulla Jumalan Sanaa.
Kun Jumalan sana kirkastaa hänelle, että myös hän on syntinen, Jumala antaa katumuksen, niin hän saa turvautua siihen syntien anteeksiantamuksen liittoon, jonka hän on saanut jo kasteessa.
Parannukseen kuuluu siis myös paluu kasteen armoliittoon.
Vanhan testamentin aikana ympärileikkaus oli näkyvä muistutus siitä Jumalan lupauksesta, joka oli jo Aabrahamille annettu. Kasteella on osittain sama merkitys. - kaikkearoskaasitäonkin
4610 kirjoitti:
LLL opettaa, että vauvalla on, meille aikuisille salatulla tavalla, usko.
Kun Jumalan sana kirkastaa hänelle, että myös hän on syntinen, Jumala antaa katumuksen, niin hän saa turvautua siihen syntien anteeksiantamuksen liittoon, jonka hän on saanut jo kasteessa.
Vanhan testamentin aikana ympärileikkaus oli näkyvä muistutus siitä Jumalan lupauksesta, joka oli jo Aabrahamille annettu. Kasteella on osittain sama merkitys.Eikö täysjärkinen jo tuostakin osaa päätellä kuinka pihalla se teidän LLL oli noissa pätelmissään, kyse on harhaisten aiempien oppien tueksi rakennettuja lapsellisia kehäpäätelmiä
Ei ole pallon päällä vauvaa jollaolisi mitään uskoa mihinkään muuhun kuin että äiti antaa ruokaa itkun päälle, siinä kaikki.
Missä Raamattu puhuu muka vauvan salatuista uskoista hah nbaurettavaa ja lapsellista taikomista. - kukateitäoikeinopettaa
4610 kirjoitti:
LLL opettaa, että vauvalla on, meille aikuisille salatulla tavalla, usko.
Vanhan testamentin aikana ympärileikkaus oli näkyvä muistutus siitä Jumalan lupauksesta, joka oli jo Aabrahamille annettu. Kasteella on osittain sama merkitys.voi herranjumala millaista sekopäistä opinkehittelyä hohh!!!
sano nyt vielä että vauva profetoi ja puhuu kielillä jotenkin salatusti,''
ja sitten vielä tuo höpötys ympärileikkauksesta ja kaikki loppukin ei kuka kestää noita sekopäisiä humpuukejanne, ei sii smitään Raamatullista kirkasta evankeliumia vaan kaeikenlaista roskaa toisten roskien peitoksi hohhoijaa on tämä eri paklsta ja eri oppisuunta. - MalmivaaranGunnar
Mm:
Ja sinulle saarielma. Ne ei ole ristiriidassa. Missä kohden näet sanoissani ristiriitaa?höpöä!
"Uskoo ja kastetaan" ei ole tekojärjestys..'
Muutes, sinähän et selvästi usko kasteeseesi.
Siinähän kuullaan myös sana. Etkö ole nähnyt kastetta? Oliko pappi mykkä?
Kun se on Jumalan työ, ei siinä vaikuta tekojärjestys, vaan tekijä.
Kasteessa luterilaisen opin mukaan vuodatetaan usko. (saadaan usko)
Sinä taidat noudattaa helluntailaisten oppia kasteesta. - TEUTAO1
Mm:
Ja sinulle saarielma. Ne ei ole ristiriidassa. Missä kohden näet sanoissani ristiriitaa?Markus 16:16 Sanat "Uskoo" ( pisteusas) ja "kastetaan "( paptistheis ).
ovat kumpikin aortissa (partis.) ja sana "pelastuu" (sothesetai) futuurisa . Tarkempi käännös on : "JOKA ON TULLUT USKOON JA SAANUT KASTEEN ON PELASTUVA , MUTTA JOKA EI OLE TULLUT USKOON , SE TULLAAN TUOMITSEMAAN KADOTUKSEEN(KATAKRISTHESETAI,PASS. FUT). JEESUS
EI TÄSSÄ SÄÄDÄ USKOON TULEMISEN JA KASTEEN AIKAJÄRJESTYMIISTÄ ,
SILLÄ Joh. 3:5. JÄRJESTYS ON PÄIN VASTOI : "JOS JOKU EI SYNNYT VEDESTÄ JA HENGESTÄ (SAA KASTETTA JA TULE PYHÄN HENGEN VAIKUTTAMANA
USKOON ), EI HÄN VOI PÄÄSTÄ SISÄLLE JUMALAN VALTAKUNTAAN "
-
rATKAISEVAA EI OLE NÄIDEN KAHDEN AIKAJÄRJESTYS , VAAN SE ETTÄ HENKILÖ ON kastettu ja tullut USKOON , TULLUT USKOON JA KASTETTU, olipas järjestys kumpi tahansa . -- PELASTUSJÄRJESTYS JA KASTEEN ASEMA SIINÄ Ks. Joh. 3:3-7 ; APT. 2:38-42 . 1PIET. 3:21.
-
--
- aamenaamenaamen
taas pitää Jumalaa kiittää ettei ol e tarvinnut päivääkään olla minkään suunnan lestadiolaisten kanssa missään tekemisissä.
Ja samalla siitä että uudestisyntymä tuli osalleni jo kauan sitten ja kirkastu päivä päivältä vaikka en ole koskaan avannut katkismusta en tunnustuskirjoja en leeviä enkä lutteria!
enkä avaa.
Jeesus Kristus Ei ole noihin ohimeneviin vajavaisiin hapuilijoihin mitään liittoa tehnyt koskaan eikä perustanut mitään heidän varaansa.- vapaaksiostettu
Saan maalata rekeni, laittaa niin hienot verhot ja kravatin kuin ikinä haluan, en tarvitse painautua enkä kaulailla syntieni tähden, puhun ne sitä mukaa kuin syntyy Suoraan Pyhälle Hengelle joka asuu minussa yötä päivää ilman välikäsiä ja konsta pylkkösiä ynnä lapinvanhimpia.
en tarvitse vauvakasteita en syö enkä juo syntejäni enkä polvistu yhdenkään jumalattoman papin eteen missään tarpeessa.
Evankeliumi on nähkääs vapaus Kristuksessa. - menekapakkaan
vapaaksiostettu kirjoitti:
Saan maalata rekeni, laittaa niin hienot verhot ja kravatin kuin ikinä haluan, en tarvitse painautua enkä kaulailla syntieni tähden, puhun ne sitä mukaa kuin syntyy Suoraan Pyhälle Hengelle joka asuu minussa yötä päivää ilman välikäsiä ja konsta pylkkösiä ynnä lapinvanhimpia.
en tarvitse vauvakasteita en syö enkä juo syntejäni enkä polvistu yhdenkään jumalattoman papin eteen missään tarpeessa.
Evankeliumi on nähkääs vapaus Kristuksessa.Kitarat esiin
- ainaeimuistakaikkea
menekapakkaan kirjoitti:
Kitarat esiin
voi se unohtui, saan rämpyttää kitaraa nini paljon kuin haluan, ja niin teenkin ynnä kuuntelen musiikkia napit kaakossa eikä ole vielä Jumalan tpahtanut valtaistuimeltan, eikö ol eihme!
- välittömästi
ainaeimuistakaikkea kirjoitti:
voi se unohtui, saan rämpyttää kitaraa nini paljon kuin haluan, ja niin teenkin ynnä kuuntelen musiikkia napit kaakossa eikä ole vielä Jumalan tpahtanut valtaistuimeltan, eikö ol eihme!
Aivan, Mindehän sanoi, että se on helvettiin saman tien kun kitaran ottaa käteen.....
- jokohansepiantulee
välittömästi kirjoitti:
Aivan, Mindehän sanoi, että se on helvettiin saman tien kun kitaran ottaa käteen.....
oi mikä voima onkitarassa!
saataisiinpa lestoihinkin samaa kaliperia oleva Ramatulinen Hengen Voima niin alkaisi jotain tapahtua terveeseen suuntaan. - teuta01
vapaaksiostettu kirjoitti:
Evankeliumi on nähkääs vapaus Kristuksessa.EI ME MENNÄ PAPPIA KUMARTAMAAN , VAAN JUMALAA, HÄNEN
EDESSÄ ON POLVEMME NOTKISTUVA ,
-
TARVIIKO OLLA NOIN ROISI. EIKÖ VÄHEMPI RIITÄ.
- Ei-hyväksy
KTK sinun selityksen mukaan vain helluntailaisilla on oikea kasteoppi, siellä kastetaan vasta sen jälkeen kun ihminen on saanut uskon armon osakseen.
- eiolemuutamallia
Niin se on sama kuin Raamatussa.
vai oletkö löytönyt sieltä jonkin muunlaisen mallin, kerro mistä löysit=? - KaidanTienKuIkija
Älä puhu höpöjä!
Vauva kaste on tarkalleen yhtä pätevä kuin aikuiskastekkin!
Kaste kun ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko. Ja vauvana kastettu epäuskoinen, olkoon vaikka murhamies tai huora, niin hänellä on oikeus palata kasteen armoliittoon, ilman uudesti kastamista!
Mutta kuinka vauvana kastettu voi olla murhamies tai huora, jos hän jo sai kasteessa pelastavan omakohtaisen uskon? Siis jos usko lahjoitettiin hänelle kasteessa?
Saiko hän kasteessa uskon siltin, vaikka hän siitä asti kuin alkoi ymmärtämään, kertoisi ja sanoisi ettei hän usko mihinkään kasteisiin, vaan pitää sitä humpuukina?
Ei kaste ei anna uskoa, mutta kaste otetaan uskolla vastaan. Hänkin saa uskoa, että kaste jonka hän lapsena sai. Se oikeuttaa hänet Jumalan armoon, ja anteeksi antamukseen. Siis että Jumala on ottanut hänet omakseen, Jeesusksen Lunastustyön kautta.
Raamattuhan sanoo: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"
Ja silloin kun uskoo Herraan Jeesukseen, niin silloinhan uskoo myös sakramentteihin, ja päin vastoin. Sillä sakramentissahan ei ole muuta, kuin Isä, Poika ja Pyhä Henki läsnä.
Sakramentin nauttiminen ilman uskoa, on sama asia, kuin ateistin tieto Jeesuksen lunastus työstä. Se ei hyödytä mitään ilman sitä vastaanottavaa uskoa.
Mutta Jumala PyhänHengen saaneiden kristittyjen suun kautta, voi saarnata sellaisen sanan, tuolle ateistille ja epäuskoiselle, että he heräävät epäuskon tilastaan ja näin vaikuttaa henkensä kautta, heissä synnin tunnon, tarpeen tunnon syntien anteeksi saamiseen ja elävän uskon. - valoaolisivaanmistähalu
Älä puhu höpöjä!
Vauva kaste on tarkalleen yhtä pätevä kuin aikuiskastekkin!
Kaste kun ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko. Ja vauvana kastettu epäuskoinen, olkoon vaikka murhamies tai huora, niin hänellä on oikeus palata kasteen armoliittoon, ilman uudesti kastamista!
Mutta kuinka vauvana kastettu voi olla murhamies tai huora, jos hän jo sai kasteessa pelastavan omakohtaisen uskon? Siis jos usko lahjoitettiin hänelle kasteessa?
Saiko hän kasteessa uskon siltin, vaikka hän siitä asti kuin alkoi ymmärtämään, kertoisi ja sanoisi ettei hän usko mihinkään kasteisiin, vaan pitää sitä humpuukina?
Ei kaste ei anna uskoa, mutta kaste otetaan uskolla vastaan. Hänkin saa uskoa, että kaste jonka hän lapsena sai. Se oikeuttaa hänet Jumalan armoon, ja anteeksi antamukseen. Siis että Jumala on ottanut hänet omakseen, Jeesusksen Lunastustyön kautta.
Raamattuhan sanoo: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"
Ja silloin kun uskoo Herraan Jeesukseen, niin silloinhan uskoo myös sakramentteihin, ja päin vastoin. Sillä sakramentissahan ei ole muuta, kuin Isä, Poika ja Pyhä Henki läsnä.
Sakramentin nauttiminen ilman uskoa, on sama asia, kuin ateistin tieto Jeesuksen lunastus työstä. Se ei hyödytä mitään ilman sitä vastaanottavaa uskoa.
Mutta Jumala PyhänHengen saaneiden kristittyjen suun kautta, voi saarnata sellaisen sanan, tuolle ateistille ja epäuskoiselle, että he heräävät epäuskon tilastaan ja näin vaikuttaa henkensä kautta, heissä synnin tunnon, tarpeen tunnon syntien anteeksi saamiseen ja elävän uskon.No nyt tulee taas lutterin höyrypäivän hokemista..Jumalan teko...keksikää edes jokin järkevä termitys tuolle naurettavalle asialle jumalantekemiskasteista hah !
Kerro mikä sinun silmissä on vialla kun luet Raamattua ja löydät sieltä jotain jumalantekemiä kasteita, mikä on vialla mieti!
Raamatussa EI kasteta ainuttakaan joka ei ENSIN tule uskoon ja sen seurauksena kastattaa itsensä, oliko vaikeaa?
Kerro miksi se on vaikeaa pysyä Sana opetuksessa, minusta se on etuoikeus ja suuri kunnia Jeesusta kohtaan!
eipä teidän kanssanne paljoa kannata aikaa kuluttaa kun teillä EI ole kiinnostusta etsiä totuutta, vaan kaiken voiman käytätte oman pikku pesän vuoraamiseen uudella betonikerroksella ja ampuma-aukkojen parantamisilla! - KaidanTienKuIkija
valoaolisivaanmistähalu kirjoitti:
No nyt tulee taas lutterin höyrypäivän hokemista..Jumalan teko...keksikää edes jokin järkevä termitys tuolle naurettavalle asialle jumalantekemiskasteista hah !
Kerro mikä sinun silmissä on vialla kun luet Raamattua ja löydät sieltä jotain jumalantekemiä kasteita, mikä on vialla mieti!
Raamatussa EI kasteta ainuttakaan joka ei ENSIN tule uskoon ja sen seurauksena kastattaa itsensä, oliko vaikeaa?
Kerro miksi se on vaikeaa pysyä Sana opetuksessa, minusta se on etuoikeus ja suuri kunnia Jeesusta kohtaan!
eipä teidän kanssanne paljoa kannata aikaa kuluttaa kun teillä EI ole kiinnostusta etsiä totuutta, vaan kaiken voiman käytätte oman pikku pesän vuoraamiseen uudella betonikerroksella ja ampuma-aukkojen parantamisilla!Tit 3:5-6
5. Ei vanhurskauden töiden kautta*, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6. Jonka hän meidän päällemme, Jesuksen Kristuksen meidän Vapahtajamme kautta, runsaasti vuodattanut on
kuka pesi meidät puhtaaksi?
kuka vuodatti meille Hengen?
mielemme tekisi vastata oitis, "Jeesus tietenkin"
mutta tuossapa sanotaan oudon mutkikkaasti "Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta"
ja jos luemme tarkemmin tuon kohdan, näemme että Jumala itse!
Tiit 3:4-5 KR 1992
"Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta."
Tiit 3:4-5 biblia
4. Mutta sittekuin Jumalan meidän Vapahtajamme hyvyys ja rakkaus ihmisille ilmestyi,
5. Ei vanhurskauden töiden kautta*, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Jumala, meidän pelastajamme. - hohhoijakkaa
Tit 3:5-6
6. Jonka hän meidän päällemme, Jesuksen Kristuksen meidän Vapahtajamme kautta, runsaasti vuodattanut on
mutta tuossapa sanotaan oudon mutkikkaasti "Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta"
"Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta."
4. Mutta sittekuin Jumalan meidän Vapahtajamme hyvyys ja rakkaus ihmisille ilmestyi,
Jumala, meidän pelastajamme.Niin mutta kerro hyvä mies mistä löysit jumalantekemän vauvakasteen ja miten se liittyy <tiituksen kirjeeseen!?
ja mieti nyt vähän mistä Tiituskirjeen luvussa kolme on kysmys!
lue alusta se luku ja näe miten opastetaan elämistä uuden luomuksen alaisuudessa niinkuin uskovalle sopii.
sitten tulee toinen osio jossa muistutetaan mistä itse olimme pelastuneet ja millaisia olimme, sopiikin hyvin vauvoihin eikö vain!
jne....
ota konteksti ja hermneuttinen analyysi mistä on kyse ja sitten näet mistä ON kyse ko Raamatunpaikassa. - KamalatHarhaopit
Tit 3:5-6
Jumala, meidän pelastajamme.Tiitus 3:5-6
On looginen ja rinnakkainen opetus: Kasteessa uusi syntyminen.
Ihan juuri luterilaisen oppimme mukaisesti.
Tuo KTK:n tinkaaminen sakramenteista on sikäli surkuteltavaa, että
hän ei ymmärrä, että sakramenttia nauttiessa on myös kuuleminen ja itse sana mukana.
On kaverilla ollut vallan mykkiä pappeja kun ei ole kuullut sanaakaan Jumalan sanaa sakramentilla käydessään.
En muuten voi ymmärtää tuota "usko tulee kuulemisesta"- jatkuvaa hokemista. Ihan kuollutta uskoa?
Sakramentti voi synnyttää uskon niissä, jotka kuulevat ja uskovat sanan
Se on Raamatun mukaista.
Kasteeseensa voi tiukinkin essulessu uskoa vielä tänään. Se lupaus pitää, joka kasteessa annettiin. - saisinkopaikan
KamalatHarhaopit kirjoitti:
Tiitus 3:5-6
hän ei ymmärrä, että sakramenttia nauttiessa on myös kuuleminen ja itse sana mukana.
On kaverilla ollut vallan mykkiä pappeja kun ei ole kuullut sanaakaan Jumalan sanaa sakramentilla käydessään.
En muuten voi ymmärtää tuota "usko tulee kuulemisesta"- jatkuvaa hokemista. Ihan kuollutta uskoa?
Se on Raamatun mukaista.
Kasteeseensa voi tiukinkin essulessu uskoa vielä tänään. Se lupaus pitää, joka kasteessa annettiin.ja taas tuota soopaa...kerro missä kasteen lupaus annettu ja missä on opetus sakramenteista Raamatussa?
- teuta01
eiolemuutamallia kirjoitti:
Niin se on sama kuin Raamatussa.
vai oletkö löytönyt sieltä jonkin muunlaisen mallin, kerro mistä löysit=?APT. 10:43-44..
- KamalatHarhaopit
Lue Raamattua niin näet!
En vastaa mitään sellaiselle jumalattomalle, jolle Jumalan sana on "soopaa". - KaidanTienKuIkija
KamalatHarhaopit kirjoitti:
Tiitus 3:5-6
Se on Raamatun mukaista.
Kasteeseensa voi tiukinkin essulessu uskoa vielä tänään. Se lupaus pitää, joka kasteessa annettiin.Pyhä Henki sytyttää uskon, ja olet oikeassa, että Kasteen liittoon, saa ja pitääkin jokaikisen uskoa, joka mielii pelastua.
Apt 10:45-48
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan* ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:
47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?
48. Ja hän käski kastaa heitä Herran nimeen. Silloin he rukoilivat häntä siellä muutamia päiviä viipymään.
Sama tilanne on, jos jo lapsena kastettu, saa pyhänhengen lahjan ylhäältä. Hän saa ja ennen kaikkea voi, uskoa kasteensa armolupaukset. - MalmivaaranGunnari
Pyhä Henki saadaan kasteessa. Armo sille, joka saa sen SANASTA vielä takaisin.
- kauheapaikkalisätä
Pyhä Henki sytyttää uskon, ja olet oikeassa, että Kasteen liittoon, saa ja pitääkin jokaikisen uskoa, joka mielii pelastua.
Apt 10:45-48
45. Niin ne uskovaiset ympärileikkauksesta, jotka Pietarin kanssa tulleet olivat, hämmästyivät, että pakanainkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin.
46. Sillä he kuulivat heidän kielillä puhuvan* ja Jumalaa ylistävän. Niin vastasi Pietari:
47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?
48. Ja hän käski kastaa heitä Herran nimeen. Silloin he rukoilivat häntä siellä muutamia päiviä viipymään.
Sama tilanne on, jos jo lapsena kastettu, saa pyhänhengen lahjan ylhäältä. Hän saa ja ennen kaikkea voi, uskoa kasteensa armolupaukset.MIksi sinä kaitamies lisäät omiasi Jumalan Sanaan?
kuka sinulle antoi luvan alkaa vääristellä tuota Apt 10 selvää jakirkasta opetusta kuinka pelastutaan, lisäämällä siihen omiasi tai jonkun keksimiä pöljyysiä kasteen liitosta!!?
kai sinä hyvä mies tajuat että joudut siitä kerran tilille ja kysytään, kenen luvalla sepitit omiasi MINUN selvään sanaani ja sekoitit sitä!
tuosta tekstistä EI ilmene mitään kasteen liittoja, vaan on selvä ja kirkas tie, ensin uskoon ja sitten kasteelle, eikä mitään sepustuksia sen lisäksi! kauheapaikkalisätä kirjoitti:
MIksi sinä kaitamies lisäät omiasi Jumalan Sanaan?
kuka sinulle antoi luvan alkaa vääristellä tuota Apt 10 selvää jakirkasta opetusta kuinka pelastutaan, lisäämällä siihen omiasi tai jonkun keksimiä pöljyysiä kasteen liitosta!!?
kai sinä hyvä mies tajuat että joudut siitä kerran tilille ja kysytään, kenen luvalla sepitit omiasi MINUN selvään sanaani ja sekoitit sitä!
tuosta tekstistä EI ilmene mitään kasteen liittoja, vaan on selvä ja kirkas tie, ensin uskoon ja sitten kasteelle, eikä mitään sepustuksia sen lisäksi!Mainitsit että,
" on selvä ja kirkas tie, ensin uskoon ja sitten kasteelle, eikä mitään sepustuksia sen lisäksi! "
Ilmeisesti olet sitä mieltä, että lapsikaste on mitätön, ainakin olen saanut sen käsityksen?
Itse olen käsittänyt että kaste on tarkoitettu kaikenikäisille kastamattomille.
Uudessa testamentissa esiintyy ainakin viisi kohtaa joissa tehtiin kasteita perhekunnittain kaikille, ketään ei jätetty kastamatta.
Varmasti viidestä perheestä löytyy kaikenikäisiä, vauvasta murrosikäisiin varsinkin kun siihen aikaan ei perheiden kokoa rajoitettu siinä määrin kuin nykyisin. Pyhä Henki on nähnyt hyväksi kertoa meille perhekuntien kasteista. Uudesti kastajat lähtevät siitä, ettei näissä perhekunnissa ollut lapsia, ei ainakaan pieniä. He olettavat näin olleen, mutta he eivät voi sitä todistaa. Todistustaakka on kuitenkin heillä eikä lapsikasteen kannattajilla.
PIETARIN KASTESAARNA HELLUNTAINA
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu." Apt. 2:38,39
Tässä mainitaan että ottakoon kukin teistä kasteen ja mainitaan erikseen lapset ilman ikärajaa sekä Pyhän hengen lahja, joka on Jumalan yksipuolisesti antama lahja.- Kaitamies
Sakari2000 kirjoitti:
Mainitsit että,
" on selvä ja kirkas tie, ensin uskoon ja sitten kasteelle, eikä mitään sepustuksia sen lisäksi! "
Ilmeisesti olet sitä mieltä, että lapsikaste on mitätön, ainakin olen saanut sen käsityksen?
Uudessa testamentissa esiintyy ainakin viisi kohtaa joissa tehtiin kasteita perhekunnittain kaikille, ketään ei jätetty kastamatta.
Varmasti viidestä perheestä löytyy kaikenikäisiä, vauvasta murrosikäisiin varsinkin kun siihen aikaan ei perheiden kokoa rajoitettu siinä määrin kuin nykyisin. Pyhä Henki on nähnyt hyväksi kertoa meille perhekuntien kasteista. Uudesti kastajat lähtevät siitä, ettei näissä perhekunnissa ollut lapsia, ei ainakaan pieniä. He olettavat näin olleen, mutta he eivät voi sitä todistaa. Todistustaakka on kuitenkin heillä eikä lapsikasteen kannattajilla.
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme kutsuu." Apt. 2:38,39
Tässä mainitaan että ottakoon kukin teistä kasteen ja mainitaan erikseen lapset ilman ikärajaa sekä Pyhän hengen lahja, joka on Jumalan yksipuolisesti antama lahja.Taas mainio kommentti sakarilta, johon ei kasteen halveksijoilla, ole antaa vastinetta. kiitos.
- mitenpääsitnoinpihalle
kerro kaitamies mikä muu omassa päässäsi syntynyt kuvitelma on yht pätev kuin Raamatusta luettava opinkappale, onko sinull apaljonkin sellaisia...täsmällen yhtä päteviä oman pään tuotoksia vai käytätkö jo aiemmin lutterin keksimiä sellaisia??
- renkaankävelijällesiinii
luin pari kolmee kertaa tuon kehäpäätelmien äitien äitin jota tuossa ktm harrastat ja pakko on sanoa etät pitkä on matka kirkkaille vesille sinullakin!
suunnilleen jokaisen ajatuksen ja kappaleen voisi heittää hinnomin laaksoon mutta en jaksa alkaa tarkempaan erittelyyn, tovon että joskus pääsisit eroon tuosta joukosta jonka sisällä nuo kuvitelmat pysyvät hengissä ja hyvissä voimissa. - MalmivaaranGunnar
Lainaus: >Sakramentin nauttiminen ilman uskoa, on sama asia, kuin ateistin tieto Jeesuksen lunastus työstä. Se ei hyödytä mitään ilman sitä vastaanottavaa uskoa.>
Tämmöistä järkioppia syntyy, kun ei ymmärretä sitä, että sana synnyttää uskoa.
Kun itsensä tuominnut ja ahdistunut katuva menee alttarille, nauttii ehtoollisen ja uskoo sen lupauksen mitä Kristuksessa on siinä hänelle henkilökohtaisesti tarjottu,
hän saa uskon.
Vaikka miljoona esikoislestadiolaista ja Omanvanhurskauden Ple sanoo siihen ei, he eivät voi mitään.- halooherätys
pieleen menee taas...oliko Pietarin puheen aikana ehtoollinenkin mukana jossa 3000 sielua tuli uskoon?
onko se siis ihan mahdotonta luterilaisen ihmisen nähdä Raamatustaan mitään joka ei ole ensin omaksuttu lutterilta ja sitten etstty sille mukatuki Raamatusta!!
mitä jos lukisitte kerran elämässä ilman tuota lutterköliä!? - teillekovakorville
Kun Jeesus huusi eräässä juhlassa mm; joka janoaa, tulkoon ja juokoon...niin ehtoollistako Hän siinä oli tarjoamassa HÄH?
- teuta01
teillekovakorville kirjoitti:
Kun Jeesus huusi eräässä juhlassa mm; joka janoaa, tulkoon ja juokoon...niin ehtoollistako Hän siinä oli tarjoamassa HÄH?
EHKÄ ,EHKÄ EI SE OLI LEHTIMAJAJUHLASSA JOSSA OLI n. 200,000 LÄSNÄ
MONIKO TARVI TAI OTTI . SITÄ VETTÄ EI KAI MONIKAAN , TAISI OLLA SE SKYYTTARIN KAIVON VAIMO AINOA. EHKÄ SE OLI EHTOOLLINEN MUTTA
SIINÄ MAINITTIIN VAIN IKUISEN ELÄMÄN VESI.. - HarhaoppisiaKarta
teillekovakorville kirjoitti:
Ylpeä ja tietämätön.
Sanaa ja sakramenttia ei voi pelata vastakkain, koska ne ovat sama asia = armoväline.
Lahkolainen ei ymmärrä mitä sakramentti on. Ihan turha niiden kanssa vääntää. Luulevat joksikin suoritukseksi. - sokeilleklasitolistarj
HarhaoppisiaKarta kirjoitti:
Ylpeä ja tietämätön.
Sanaa ja sakramenttia ei voi pelata vastakkain, koska ne ovat sama asia = armoväline.
Lahkolainen ei ymmärrä mitä sakramentti on. Ihan turha niiden kanssa vääntää. Luulevat joksikin suoritukseksi.kerro mitä Jeesus tahtoi huutamisellaan sanoa, äläkä lässytä jonkin esikoislestan opinvääristymiä sinne tänne!
luuletko ettei Jeesus halunnut että Hänen tykönsä tulee omin jaloin ihmisiä jotka tahtovat juoda sitä mitä oli annettavana, teille sekin on kastevettä mitäs muuta!
mestari olet heti nimittelemään lahkolaiseksi vaikka et ymmärrä mitään ko asiasta!
sitäkö se armonväline on sinulle opettanut huutelemaan!
vain täytyperys kehtaa esittää ettei Jeesus tahtonut selvää toimintaa ja suoritusta eli tulla TYKÖNSÄ!
aivan kuin Noon arkkiin mentiin omin jaloin ei sinne jumalatekona ketään paiskattu väkisten. - HarahaoppisiaKarta
Lue tämä ajatuksella.
1) Armovälineiden kautta meille tarjotaan Jeesus Kristus uskottavaksi. (sana sakramentti)
2) Lehtimajan juhlien aikana ei tarvittu sakramenttia (kaste ehtoollinen) koska Jeesus
eli lihaksi tullut sana oli itse paikalla
3) Sakramentti on tarkoitettu sitä aikaa varten jolloin hän ei enää itse ole kävelemässä täällä.
Hän on silloin sakramenttinsa kautta myös näkyvällä ja tunnettavalla tavalla läsnä.
4) EHTOOLLISTA hän käski nauttia muistokseen usein.
Hän on siinä itse todellisesti läsnä, jotta paremmin uskoisimme ja muistaisimme.
Ei hänen tarvinnut Temppelin pylväskäytävässä huutaessaan puhua mitään sakramentista
koska siinä hän oli itse sakramentti = sana ja Jumala itse keskellämme.
Kasteesta kiistelevien kannattaisi lukea alla olevan osoitteen mukainen Jari Rankisen kirjoitus.
https://mediakirjasto.sley.fi/mediakirjasto/2612/mita-raamattu-opettaa-kasteesta
Tässä pari keskeistä kohtaa kirjoituksesta:
Kaste on Jumalan teko. Kasteessa Jumala on, tulee paikalle, tekee työtä ja jakaa armoaan. Se ei ole niin tärkeää, mitä me teemme tai miten paljon me ymmärrämme. Se on tärkeää, mitä Jumala tekee - että hän ottaa omakseen ja pelastaa. Juuri tässä on ratkaiseva ero luterilaisen ja ns. vapaiden suuntien kastekäsityksen välillä. Me opetamme - kuten Raamattukin - että kaste on ensisijaisesti Jumalan teko. Vapaissa suunnissa korostetaan, että kaste on ihmisen teko, ratkaisu ja tunnustautuminen ja edellyttää ihmisen ymmärrystä ja kilvoitusta.
Totta on, että kasteessa saa pelastuksen. Yhtä totta on, että pelastuksen, jonka kasteessa saa, voi menettää. Sen menettää, jos hylkää Jeesuksen ja elää epäuskossa. Siinä tapauksessa kastettu palaa siihen, mistä Jumala hänet pelasti. Tämä tapahtuu tavallisesti vähitellen ja siitä syystä, ettei kastettu lapsi kuule Jumalan sanaa, jolla Jumala pitää ihmisen omiensa joukossa. Usein myös jokin synti on irrottamassa kastettua Jumalasta. Näyttää siltä, että useimmille kastetuille tässä maassa käy näin. On epärehellisyyttä, ihmisten pettämistä ja Raamatun selvien sanojen sivuuttamista väittää, että kaikki kastetut ovat uskossa ja matkalla taivaaseen. Ja silti usein näin väitetään tai ainakin näin annetaan ymmärtää. Teet tärkeää työtä, jos kylvät kastettuihin lapsiin Jumalan sanaa. Se pitää heitä siinä, mitä he ovat kasteessa saaneet.- kaste.vai.risti
No tuohan oli kiivailua pahimmillaan. Erään pastorin henkilökohtainen mielipide.
Moinen opetus työntää eittämättä kastamattomat kadotukseen. Evankeliointi on turhaa kastamattomille? Jari on luterilaisen kirkon vanha pastori ja opiskellut pastoriksi sieltä. Ensin kaste, sitten armo? - AjaTTELee
kaste.vai.risti kirjoitti:
No tuohan oli kiivailua pahimmillaan. Erään pastorin henkilökohtainen mielipide.
Moinen opetus työntää eittämättä kastamattomat kadotukseen. Evankeliointi on turhaa kastamattomille? Jari on luterilaisen kirkon vanha pastori ja opiskellut pastoriksi sieltä. Ensin kaste, sitten armo?Sinun johtopäätöksesi tekstistä on ihan merkillinen. Huhhuh
Se ei ollut henkilökohta mielipide. - KaidanTienKuIkija
Asia on juuri näin.
Näin minäkin uskon. kaste.vai.risti kirjoitti:
Moinen opetus työntää eittämättä kastamattomat kadotukseen. Evankeliointi on turhaa kastamattomille? Jari on luterilaisen kirkon vanha pastori ja opiskellut pastoriksi sieltä. Ensin kaste, sitten armo?Kannattaa lukea kirjoitus kokonaan, siellä lukee myös näin:
Aikanaan kirkkoisä Augustinus kirjoitti lauseen, joka kannattaa toistaa: "Kasteen puuttuminen ei välttämättä kadota, mutta kasteen halveksiminen kadottaa." Augustinus tarkoitti, että me ihmiset olemme sidottuja Jumalan asettamiin armonvälineisiin, jotka ovat Jumalan sana ja sakramentit. Ne ovat meille ainoa keino päästä osalliseksi Jumalan armosta tai tuoda Jumalan armo toisille ihmisille. Mutta Jumala on kaiken yläpuolella eikä ole sidottu mihinkään. Hän voi tehdä poikkeuksen ja pelastaa ilman armonvälineitä tavalla, jota me emme tunne. Emme siis sano, että lapsi, jota ei ehditty kastaa, joutuu varmasti kadotukseen. Tämä ei tarkoita, että voimme jättää lapset kastamatta - se juuri olisi kasteen halveksimista. Kastamme aina, kun se on mahdollista.
- kukatätäsokeuttavoikäsit
kyllä on sokeaa porukkaa joka ei näköjään omaa lukutaitoakaan.
sanokaa nyt MIKSI ei kelpaa se malli ja oppi minkä saamme kuusvuotiaan ymmärryksellä jo, Raamatusta, kerro kaitamies miksi sinä tahdot lisätä Raamattuun omat oppisi.- KaidanTienKuIkija
Kirkkoisä Augustinus eli ja opetti 300-400 luvun taitteessa.
Martti Luther eli ja opetti 1400-1500luvun taitteessa.
Lars Levi Laestadius eli ja opetti 1800-1861.
Näistä jokainen opetti lapsikasteen puolesta.
Joku hellari, jopa väitti, että lapsikaste on otettu Lutherilaiseen kirkkoon siksi, että se saisi jäseniä... no kuinka on, Augustinus eli jo yli tuhat vuotta aiemmin...
Kirkkoisä Tertullianuksen noin vuodelta 200 jaa. olevasta kirjoituksesta De baptismo ilmenee, että lapsikastekäytäntö ja kummijärjestelmä oli hänen aikanaan jo olemassa
Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvaun alkuvuosina Yhdysvalloissa Kansasissa ja Los Angelesissa.
He opettavat eri oppia, vihaavat Lutheria, kastavat, jo kastettuja, jne...
Ei tarvitse paljoakaan miettiä kumpien raamatun tulkintaan uskonsa perustaa. - voisokeutta
Kirkkoisä Augustinus eli ja opetti 300-400 luvun taitteessa.
Martti Luther eli ja opetti 1400-1500luvun taitteessa.
Lars Levi Laestadius eli ja opetti 1800-1861.
Näistä jokainen opetti lapsikasteen puolesta.
Joku hellari, jopa väitti, että lapsikaste on otettu Lutherilaiseen kirkkoon siksi, että se saisi jäseniä... no kuinka on, Augustinus eli jo yli tuhat vuotta aiemmin...
Kirkkoisä Tertullianuksen noin vuodelta 200 jaa. olevasta kirjoituksesta De baptismo ilmenee, että lapsikastekäytäntö ja kummijärjestelmä oli hänen aikanaan jo olemassa
Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvaun alkuvuosina Yhdysvalloissa Kansasissa ja Los Angelesissa.
He opettavat eri oppia, vihaavat Lutheria, kastavat, jo kastettuja, jne...
Ei tarvitse paljoakaan miettiä kumpien raamatun tulkintaan uskonsa perustaa.tuosta voit hiukan lukea augustiinuksesi olemuksesta ja sekopäisyydestä jotain.
EIkö olekkin lupaavampi opettaja kuin Apostolit häh!
katolinen teologi mitä muuta hän olisi voinut opettaa kuin sitä mitä paavikin, mieti sitä. - KaidanTienKuIkija
voisokeutta kirjoitti:
tuosta voit hiukan lukea augustiinuksesi olemuksesta ja sekopäisyydestä jotain.
EIkö olekkin lupaavampi opettaja kuin Apostolit häh!
katolinen teologi mitä muuta hän olisi voinut opettaa kuin sitä mitä paavikin, mieti sitä.Meinaatko, että katolinen kirkko oli samassa tilassa vuonna 300 ja 1500????
Vai olisiko käynyt niin, että se maallistui, ja sinne tuli harhaopit pikkuhiljaa, mentäessä kohti Lutherin aikoja?
Jopa vuonna 1500, Luther piti edelleen, että katolisessa kirkossa oli vielä elävä uskoisiakin.
Lisäksi Luther tukeutuu monessa asiassa augustinuksen ajatuksiin ja tulkintoihin, ja pitää ne oikeana.
Kysehän on Juuri siitä, että tulkita pyhiä raamatun kirjoituksia. Siis apostolista oppia. Ja ehkä luotan enempi kirkko isiemme oppeihin, kuin helluntailaisten, jotka ovat monessa asiassa umpi metsässä. - HarhaoppisiaKarta
Lue tämä ajatuksella.
1) Armovälineiden kautta meille tarjotaan Jeesus Kristus uskottavaksi. (sana sakramentti)
2) Lehtimajan juhlien aikana ei tarvittu sakramenttia (kaste ehtoollinen) koska Jeesus
eli lihaksi tullut sana oli itse paikalla
3) Sakramentti on tarkoitettu sitä aikaa varten jolloin hän ei enää itse ole kävelemässä täällä.
Hän on silloin sakramenttinsa kautta myös näkyvällä ja tunnettavalla tavalla läsnä.
4) EHTOOLLISTA hän käski nauttia muistokseen usein.
Hän on siinä itse todellisesti läsnä, jotta paremmin uskoisimme ja muistaisimme.
Ei hänen tarvinnut Temppelin pylväskäytävässä huutaessaan puhua mitään sakramentista
koska siinä hän oli itse sakramentti = sana ja Jumala itse keskellämme.
Katolisessa kirkossa ja ortodoksisessa kirkossa on aina todellisia uskovia, jotka Jumala tuntee.
Heidät on otettu Jumalan yhteyteen Pyhässä Kasteessa.
Jos he saavat kuulla evankeliumin sanaa, vaikka epäpuhtaanakin, Pyhä Henki voi synnyttää uskon tai palauttaa sen kasteensa armosta langenneelle.
Tärkeintä on se, että Kristus syntien sovittajana on tarjottu sanassa uskottavaksi.
Ulkonaiset asiat ja käsitykset niistä ovat ihan toisarvoisia.
(Luther: Kirkon 7 tuntomerkkiä/Kirkolliskokouksista ja kirkosta)
Esikoislestadiolaisuus ei juuri eroa Roomalaiskatolisesta kirkosta.
Sielläkin on ihmisiä, jotka seuraavat johtajiaan ilman, että heillä on selvää käsitystä opista ja
Raamatusta. Ei se useimpia kiinnostakaan.
Toiset sanovat: Pyhä Isä on ymmärtänyt ja päättänyt ja saanut tehtävän Jumalalta.
Toiset sanovat: Lapinmaan vanhimmat ovat ymmärtäneet ja päättäneet ja saaneet ilmoituksen…
Nyt on tehty uusi paavinistuin Lappiin.
Laitan tähän vielä uudestaan lapsikasteen vastustajien kommentoitavaksi alla olevan tekstin kun kastetta pyydettiin perustelemaan suoraan raamatulla.
Tässä mainitaan että ottakoon kukin teistä kasteen ja mainitaan erikseen lapset ilman ikärajaa sekä Pyhän hengen lahja, joka on Jumalan yksipuolisesti antama lahja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623862Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493020Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312951Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3722021- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101146Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27969- 47941
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109940