Lähes 1800 vuotta sitten kaksi toisiaan kiertävää himmeää tähteä törmäsi toisiinsa.
Noin viiden vuoden päästä näemme tämän tapahtuman johdosta syntyneen uuden tähden, joka ilmestyy kirkkaana joutsenen tähtikuvion läheisyyteen.
http://yle.fi/uutiset/3-9391957
Tämä tulee olemaan jonkin aikaa yksi kirkkaimmista tähdistä.
Mainio spektaakkeli, ja ainakin itse odotan innolla, koska tuon syttyminen on mahdollista nähdä paljain silmin, jos vain sattuu katsomaan juuri oikeaan aikaan.
Viiden vuoden päästä näemme uuden tähden
22
364
Vastaukset
- defacto
Valoa se vaan on mikä näkyy. Ei muuta.
- muukin
Kaikki mitä näet on valoa.
- sdfghjkl.gh
Aika hyvä ennustus. Mistä ne tietää että tähti syttyy viiden vuoden kuluttua. Tämmöistä ei ole tapahtunut kuin kerran joskus 2000 vuotta sitten.
- 8765
Jokainen tähti on joskus "syttynyt", mutta nyt kyseessä on kahden tähden törmääminen. Artikkelin lukemalla tuokin asia olisi selvinnyt.
8765 kirjoitti:
Jokainen tähti on joskus "syttynyt", mutta nyt kyseessä on kahden tähden törmääminen. Artikkelin lukemalla tuokin asia olisi selvinnyt.
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2017/01/06/a-bright-new-star-will-burst-into-the-sky-in-five-years-astronomers-predict/?utm_term=.e8e8fef7729c
Maapallolta katsoen himmeän kaksoistähden osapuolet siis lähestyvät toisiaan ja lopulta törmäävät, jolloin syntyy kirkas nova. https://www.ursa.fi/extra/kosmos/n/nova.html
Tähdillä on nykyäänkin yhteinen nimi. Minusta on makuasia, sanotaanko muodostuvaa novaa uudeksi tähdeksi vai ei.
Törmäysajankohta eli joskus vuonna 2017 on likimääräisesti laskettu lähinnä kiertoaja tähtien keskinäisenkiertoliikkeen perusteella. Suomessa asian kehittymistä ei pääse pilvisyyksien ja kesäajan valoisuuden vuoksi vuoksi seuraamaan läheskään päivittäin, joten "syttyminen" voi jäädä tuoreeltaan huomaamatta. Tähti himmenee pian ainakin toistaiseksi.- SyttyyUusiakin
Linnunradassa "syttyy" uusia tähtiä n. 10 joka vuosi. Tosin syttymisprosessikin on niin hidas, ettei sitä voi tarkasti ajoitaa, mutta miljoonan vuoden periodilla syttyy omassa galaksissamme n. 10 000 000 uutta tähteä. Ongelma havaitsemisen suhteen on vaan siinä, ettemme voi nähdä kuin murto-osan niistä linnunradan valtavan koon takia. Paljain silmin näkyy n. 3000 tähteä ja linnunradassa niitä kuitenkin on n. 200 000 000 000.
pähkäilijä kirjoitti:
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2017/01/06/a-bright-new-star-will-burst-into-the-sky-in-five-years-astronomers-predict/?utm_term=.e8e8fef7729c
Maapallolta katsoen himmeän kaksoistähden osapuolet siis lähestyvät toisiaan ja lopulta törmäävät, jolloin syntyy kirkas nova. https://www.ursa.fi/extra/kosmos/n/nova.html
Tähdillä on nykyäänkin yhteinen nimi. Minusta on makuasia, sanotaanko muodostuvaa novaa uudeksi tähdeksi vai ei.
Törmäysajankohta eli joskus vuonna 2017 on likimääräisesti laskettu lähinnä kiertoaja tähtien keskinäisenkiertoliikkeen perusteella. Suomessa asian kehittymistä ei pääse pilvisyyksien ja kesäajan valoisuuden vuoksi vuoksi seuraamaan läheskään päivittäin, joten "syttyminen" voi jäädä tuoreeltaan huomaamatta. Tähti himmenee pian ainakin toistaiseksi.Siis vuonna 2022...
- Tohtorisetä
Ja se paikka "Joutsenen tähdistön lähellä" on Lyyran tähdistö, ja karttojen mukaan Vegasta n. 10 astetta (kämmenen leveys) pohjoiseen, toisesta vauhtiveikosta eli 13R-muuttujasta ja vaeltajasta, Lyyran pohjoissektorin kirkkaimmasta tähdestä, joku aste koilliseen. Aika eloisia veikkosia naapurkortteleissamme Linnunradan kaupunginosamme tyviosiin päin lähdettäessä.
- JärjenValoSammunut
Voi itkun pillu mitä paskaa.
Uskotteko todella noihin?- JärjenValoLoistaa
No kun asialle on ihan järkevät perustelut niin miksi ihmeessä ei? Ei tässä mistään yliluonnollisesta huuhaasta puhuta, vaan aivan järkeenkäyvästä luonnoilmiöstä.
- Osaakovaloajatella
Yle uutisoi otsikossa että 1800 vuoden odotus on ohi. Kuka on odottanut näiden tähtien törmäystä 1800 vuotta, ei kukaan, ei ainakaan ihmiset. Ajatteleeko Yle että kyseisestä törmäyksestä lähtenyt valo on odotellut tähtihetkeään 1800 vuotta jolloin se pääsee näyttäytymään maa nimisen planeetan asukkaille.
- eijaksarekkaa
AURINKOA LUKUUNOTTAMATTA PALJAIN SILMIN EI NÄE ENSIMMÄISTÄKÄÄN TÄHTEÄ. ANNAN YKSINKERTAISEN ESIMERKIN ETTÄ MENEE SINNE TAJUNTAAN.
KAVERINNE OSTAA TASKULAMPUN. MENETTE PIMEÄLLÄ 200 METRIN PÄÄHÄN TOISISTANNE. KAVERISI SYTYTTÄÄ TASKULAMPUN. NÄETKÖ TASKULAMPUN VAI SEN VALON??- katselijat
Kaverisi valaisee taskulampulla kasvojansa, niin näetkö valoa vai kaverisi? Jäätte siihen paikoillenne seuraavaan päivään asti, niin näetkö päivänvalossa valoa vai kaverisi?
- Emmenäeaurinkoa
Totta on ettemme näe aurinkoakaan paljain silmin. Auringon kirkkaus sokaisee. Soho yms luotaimet ja teleskoopit ovat välineitä joilla näemme auringon.
- HirveääHuutoa
Näköaistimus perustuu aina kappaleesta säteilevään tai heijastuvaan valoon.
Se Caps Lock on näppiksen vasemmassa äärilaidassa kolmas alhaalta, ainakin standardinäppiksissä. Kun sitä painat kerran, voit kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Silloin kommentti ei anna vaikutelmaa suureen ääneen mölisemisestä. HirveääHuutoa kirjoitti:
Näköaistimus perustuu aina kappaleesta säteilevään tai heijastuvaan valoon.
Se Caps Lock on näppiksen vasemmassa äärilaidassa kolmas alhaalta, ainakin standardinäppiksissä. Kun sitä painat kerran, voit kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Silloin kommentti ei anna vaikutelmaa suureen ääneen mölisemisestä.NIINPÄS ONKIN. OLENKIN AINA IHMETELLYT MIKÄ NAPPI SE MAHTAA OLLA(!)ok
- fefeFEWFDDWDW
KAI JOKAISEN PITÄÄ TAJUTA ETTEI VSALOVUOSIEN PÄÄHÄN NÄE HEVON VITTUAKAAN MILLÄÄN-.
- Höpöhöpöhöp
Kauaskin näkee kohde on vain pienempi.
- AverellDalton
Paljain silmin näkee Andromedan galaksin,etäisyys 2,2 miljoonaa valovuotta.Kiikarilla näkee 30 miljoonan valovuoden päähän.Hubble näkeee 10 000 000 000 valovuoden päähän.Ja sinä et näe nenääsi pitemmälle.Mene lasten satupalstalle mölisemään aivokääpiö.
- GREGEFEFEWDWDW
OLET AverellDalton TÄYSIPÄINEN IDOOTTI JOKA EI TYPERIÄ JUTTUJA ENÄÄ KERRO KOLLIMAATTORINA KUN LUULEE OLEVANSA FIKSUN MAINEESSA....2,2, MILJOONAN VALOVUODEN PÄÄHÄN NÄKEE JOO PALJAIN SILMIN DDDDDDDDDD
- AverellDalton
GREGEFEFEWDWDW kirjoitti:
OLET AverellDalton TÄYSIPÄINEN IDOOTTI JOKA EI TYPERIÄ JUTTUJA ENÄÄ KERRO KOLLIMAATTORINA KUN LUULEE OLEVANSA FIKSUN MAINEESSA....2,2, MILJOONAN VALOVUODEN PÄÄHÄN NÄKEE JOO PALJAIN SILMIN DDDDDDDDDD
Itse olet vitun tyhmä idiootti.Enkä ole kollimaattori.
onko tämmösestä aikasempia havaintoja?
Kollimaattori, pijä sinä nyt turpas kiinni, tää on ihan vakavissaan esitetty kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625