Uskaltaako uutta dieseliä enää ostaa?

dieselistä_pitävä

Alkaa dieselviha olla mediassa sellainen, että uskaltaako enää ostaa uutta dieselkoneista autoa? Kielletäänkö ne myös Suomessa? Romahtaako jälleenmyyntiarvo?

49

3680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaHuo

      tyhmäpoika mene metsään takas.

    • Enpämoistaolekuullut

      Mistä tuollaista olet saanut päähäsi? En moista ole kuullutkaan.

      Kielletään? No ehkä joskus kaukana tulevaisuudessa, kun polttomoottorit korvautuvat jollain muulla. Ja veikkaukseni on, ettet enää tuolloin autoa tarvitse....

      • apuvahybridikö

      • Enpämoistaolekuullut
        apuvahybridikö kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14617976/dieselautot-kielletaan-kaikkialla.
        Siinäpä aluksi pureskeltavaa. Lisääkin löytyy netistä, jos viitsii etsiä.
        Kumma kyllä autotehtaat syöttää uusi dieselmalleja markkinoille melkein päivittäin.

        No tuossa keskustelussa ei kyllä ollut yhtään sellaista vakavastiotettavaa tietoa, jonka perusteella voisi aloittajan luuloon yhtyä. Netti on täynnä kaikenlaisia tarinoita mistä tahansa, ei kai kukaan nyt niiden pohjalta ala elämäön?


      • Löpötin

        Kyllähän siellä oli artikkeleita Helsingin Sanomista, Taloussanomista yms., joissa kerrottiin että dieselautot kielletään mm. Pariisissa, Madridissa ja monissa muissa kaupungeissa. Aika vakuuttavaa ja selvää tekstiä


      • Pupputin
        Löpötin kirjoitti:

        Kyllähän siellä oli artikkeleita Helsingin Sanomista, Taloussanomista yms., joissa kerrottiin että dieselautot kielletään mm. Pariisissa, Madridissa ja monissa muissa kaupungeissa. Aika vakuuttavaa ja selvää tekstiä

        Niinpä.
        Eikä pelkästään dieselautot, vaan myös bensa-autot. Ja nimenomaan vanhat eli ne joissa ei ole näitä nykyajan puhdistusvärkkejä.

        Kannattaa lukea nuo 'vakuuttavat ja selvät tekstit' kokonaan eikä vain valikoiden.


      • EnpäMoistaOleKuullut
        Löpötin kirjoitti:

        Kyllähän siellä oli artikkeleita Helsingin Sanomista, Taloussanomista yms., joissa kerrottiin että dieselautot kielletään mm. Pariisissa, Madridissa ja monissa muissa kaupungeissa. Aika vakuuttavaa ja selvää tekstiä

        No ei kyllä vakuuta yhtään. Ei todellakaan.
        Jos noiden perusteella alkaa autoa valitsemaan, niin ei tietysti pidä ostaa laisinkaan polttomoottoriautoa.

        Voisihan se tietysti olla hyväkin, mutta infra sähköautoille ei taida vielä kestää, jos kansa tosissaan alkaisi ostaa sähköautoja. Normaalisti jos autoa vaihtaa 3-5 vuoden välein, niin aika monta vaihtoa vielä ehtii tehdä ennenkuin polttomoottoriautot ja varsinkin dieselit ovat poissa.

        Miten olisi edes vähäinen medialukutaito ja nettikriittisyys? Realismista nyt puhumattakaan....


    • Eimeenykaupaks

      Vanhat saastuttavat dieselit ei kelpaa edes puoli ilmaiseksi.

      • kyykkäysJaEpätoivoTero

        Hyvin diesel kelpaa ja pitkään, Sun kampis ei oikein vedä, senkin hybridikauppias(Toyota).


      • Kumux

        Kyllä noiden artikkelien perusteella voi uskoa, että dieselin osto nyt on huono kauppa. Varsinkin tuo epäily siitä, että dieseleiden hinnat laskevat Suomessa, kun Saksan ja Ranskan suuret kaupungit kieltävät dieselit, jolloin niiden arvot romahtavat ja ne kaupataan mm. Suomeen.


      • jepjepj

        Hyvä jos hinta laskee. Saa hyvän auton edullisesti. Meillähän tullaan valmistamaan biopolttoaineita, jotka soveltuvat erityisesti dieselille.


      • Kumux

        Aloittaja kysyi onko viisasta ostaa uutta dieselautoa. Ei ole taloudellisessa mielessä ainakaan yksityisautoiljan. Riski hinnan romahtamiselle on suuri. Työsuhdeautoilijahan vähät välittää arvon laskusta.


      • IsoUutinen
        Kumux kirjoitti:

        Aloittaja kysyi onko viisasta ostaa uutta dieselautoa. Ei ole taloudellisessa mielessä ainakaan yksityisautoiljan. Riski hinnan romahtamiselle on suuri. Työsuhdeautoilijahan vähät välittää arvon laskusta.

        Höpö höpö.
        Diesel uutena on kannattava ostos aina, jos ajokilometrejä tulee noin 20 tuhatta tai enemmän. Useinmiten jo 15tuhannen nurkilla diesel on kannattavampi ja joillain jopa alle 10 tonnin.

        Nuo julkisuudessa olleet politikkojen kieltohankkeethan koskevat yhtälailla vanhoja bensa-autoja.

        Juu, riski on hankkiessasi tuollaisen vanhan bensa- tai dieselauton, että hinta putoaa, jopa romahtaa jossain vaiheessa. Ellei jo ole ehtinyt romahtaa kun ostettavia katselet eli mitä vanhempaa olet katsomassa, niin sitä halvempi se yleensä on. Vanhoja bensamoottoreilla varustettuja saa todella halvalla eli hinta uuteen nähden on tosiasn romahtanut.
        Kerronpa sinulle ison uutisen: vanhojen dieseleiden ja bensojen hinnat ovat jo romahtaneet. Ja mitä vanhempia sitä enemmän.


      • Patriotti

        Kyllähän noiden artikkeleiden perusteella dieseleillä tulee olemaan tiukat paikat, enpä ostaisi


      • Realistiautoulija
        Patriotti kirjoitti:

        Kyllähän noiden artikkeleiden perusteella dieseleillä tulee olemaan tiukat paikat, enpä ostaisi

        Minkä artikkelin mukaan noin?
        Minä näen noiden koskevan sekä vanhoja bensoja että vanhoja dieseleitä. Mitä sinä näet?

        Ihan toinen juttu sitten onkin mitä kannattaisi sinun mielestäsi ostaa. Se on sinun mielipiteesi.


      • Patriotti

        Etkö sinä ymmärrä kun artikkelissa lukee, että esim. Pariisissa suunnitellaan dieselautojen kieltämistä, niin sitä se myös tarkoittaa. Ei siinä puhuta bensoista mitään.


      • Realistiautoulija
        Patriotti kirjoitti:

        Etkö sinä ymmärrä kun artikkelissa lukee, että esim. Pariisissa suunnitellaan dieselautojen kieltämistä, niin sitä se myös tarkoittaa. Ei siinä puhuta bensoista mitään.

        Niissä artikkeleissa, jotka minä olen lukenut tuosta Pariisin (ja jonkun muunkin) esillä olleista kieltosuunnitelmista koskee kyllä vain vanhoja dieseleitä ja vanhoja bensoja.

        Dieselithän ovat Ranskassakin kuten useimmissa muissakin keskisen Euroopan maissa ylivoimaisesti suositumpia myös henkilöautoina kuin bensat, joten ne tietysti saattavat joissain uutisissa olla korostettuina. Nuo kielotoajatukset koskevat kyllä molempien, siis bensa- että dieselmoottoreita, vanhempia moottorimalleja.

        Ja kysehän on vasta suunnitelmista. Sehän ei tietysti tarkoita muuta kuin suunnitelmia. Ja niitähän maailmassa piisaa.

        Miksi kirjoitat tästä asiasta harhauttavasti vain muka kaikkia dieseleitä koskevina?


      • Savut
        Kumux kirjoitti:

        Aloittaja kysyi onko viisasta ostaa uutta dieselautoa. Ei ole taloudellisessa mielessä ainakaan yksityisautoiljan. Riski hinnan romahtamiselle on suuri. Työsuhdeautoilijahan vähät välittää arvon laskusta.

        Vetelen 1700kg asuntovaunua, mitä bensavehjettä suosittelisit veturiksi, entä kulutus? Tällähetkellä diesel kulutus 8l sadalla. Vastaavan tehoinen bensa auto suositus.


    • säästyynaftaa

      Osta vaan.. Tosin niillä taajamissa ajo kielletään..

    • uskaltaa

      Uutta diseliä tankkaan joka viikko. Käytettyä diseliä on vähän vaikea tankkiin saada.

    • mkkkh

      Juuri tilasin uuden eikä huimaa pätkääkään. diesel jyrää.

      • dieselbmw

        Samoin, uusi dieselbemu meni juuri tilaukseen. Ei ole muuta vaihtoehtoa jos ajaa yli 50 tkm/vuosi


    • sittis_sontiainen

      Ylipäänsä mitään uutta autoa ei tässä maassa kannata enää ostaa. Palkat jäädytetty kiky-sopimuksella, jatkossa palkan alennuspaineita, Bernerin kuppausmaksut päälle...Anni Sinnemäestä tulee 99% varmuudella Hgin uusi pormestari ja pistää katuja ja teitä tukkoon joten automyynti vähenee...korjaa vaan sitä vanhaa ja ajaa hamaan tappiin ja sitten fillaroimaan vaan!

    • Muutoksen.tuulet

      Dieselin ja Bensan kulutus on vähentynyt nykyautoissa ja nyt vähenee roimasti, kun hybridi ja sähköautot valtaavat markkinat. Mielenkiintoista nähdä, miten sitten käy dieselin ja bensan hintakehitys, nouseeko rajustikin, vai peräti laskee? Nostetaanko dieseli ja bensa autojen käyttöveroa vakuutusmaksuja ym? Jollakin keinoin varmaan ohjataan ostamaan sähköautoja, sitten kun määrät ovat suuria nostetaan sähköveroa.

      • 5plus4

        Tällä hetkellä on sähköautojen myynti jopa vähentynyt. No ehkä tilapäistä ja johtunee sähköautojen vaatiman infran vähyydestä eli latauspaikkojen ja tietysti latauksen hitaudestakin.

        Polttomoottoriautojen loppuminen on vuosikymmenten takana ja se riippuu poliittisista päätöksistä. Ja vahvasti kyllä uskon, että ettei seuraaviin pariin vuosikymmeneen tapahdu mitään radikaalia. Ja senkin jälkeen pikkuhiljaa autokannan uudistuessa, ei mitään kertarysäystä mihinkään suuntaan. Ei vaikka täällä joku niin kovasti toitottaa omaa näkemystään ja linkittää jos jonkilaisia julkaistuja mielipiteitä syystä tai toisesta.

        Bensa ei käytännössä voi korvata dieseliä polttoaineena eikä päästöjen vuoksi tietysti tule kysymykseenkään, sähkö voi toki korvata molemmat, jos käyttö ja tekniikka saadaa sujuvammaksi. Kaasu ja vetykin on olemassa. Hybridit tulevat kyllä henkilöautoihin erityisesti.

        Vähäpäästöiset biodieselit tulevat dieseleihin, joten niiden elinaika varmasti pitenee. Mitään muutoksiahan ei dieselmoottoreihin tarvitse tehdä tämän takia eli siirtyminen biodieseliin ei aiheuta lisäkustannuksia käytännössä. Tätä tosiasiaa ei kyllä kannata väheksyä nykyisessa jopa ylilyönteihin perustuvassa kustannustietoisessa ilmapiirissä.

        Bensamoottorien osalta biopohjaisiin vähäpäästöisiin polttoaineisiin siirtyminen on vaikeampaa, mutta luultavasti jotain keksitään näihinkin päästöjä vähentämään. Ei bensatkaan silti häviä mihinkään ihan heti.

        Verotuksella tullaan ohjaamaan suuntaa ja kaikkien osalta verotus kyllä nousee.


      • kjsfg
        5plus4 kirjoitti:

        Tällä hetkellä on sähköautojen myynti jopa vähentynyt. No ehkä tilapäistä ja johtunee sähköautojen vaatiman infran vähyydestä eli latauspaikkojen ja tietysti latauksen hitaudestakin.

        Polttomoottoriautojen loppuminen on vuosikymmenten takana ja se riippuu poliittisista päätöksistä. Ja vahvasti kyllä uskon, että ettei seuraaviin pariin vuosikymmeneen tapahdu mitään radikaalia. Ja senkin jälkeen pikkuhiljaa autokannan uudistuessa, ei mitään kertarysäystä mihinkään suuntaan. Ei vaikka täällä joku niin kovasti toitottaa omaa näkemystään ja linkittää jos jonkilaisia julkaistuja mielipiteitä syystä tai toisesta.

        Bensa ei käytännössä voi korvata dieseliä polttoaineena eikä päästöjen vuoksi tietysti tule kysymykseenkään, sähkö voi toki korvata molemmat, jos käyttö ja tekniikka saadaa sujuvammaksi. Kaasu ja vetykin on olemassa. Hybridit tulevat kyllä henkilöautoihin erityisesti.

        Vähäpäästöiset biodieselit tulevat dieseleihin, joten niiden elinaika varmasti pitenee. Mitään muutoksiahan ei dieselmoottoreihin tarvitse tehdä tämän takia eli siirtyminen biodieseliin ei aiheuta lisäkustannuksia käytännössä. Tätä tosiasiaa ei kyllä kannata väheksyä nykyisessa jopa ylilyönteihin perustuvassa kustannustietoisessa ilmapiirissä.

        Bensamoottorien osalta biopohjaisiin vähäpäästöisiin polttoaineisiin siirtyminen on vaikeampaa, mutta luultavasti jotain keksitään näihinkin päästöjä vähentämään. Ei bensatkaan silti häviä mihinkään ihan heti.

        Verotuksella tullaan ohjaamaan suuntaa ja kaikkien osalta verotus kyllä nousee.

        Tuo nyt on sinun mielipiteesi, itse uskon mieluummin tutkittuun tietoon ja luotettaviin artikkeleihin. Kyllä dieselauto on huono ostos.


      • 5plus4
        kjsfg kirjoitti:

        Tuo nyt on sinun mielipiteesi, itse uskon mieluummin tutkittuun tietoon ja luotettaviin artikkeleihin. Kyllä dieselauto on huono ostos.

        Kyllä minunkin mielipiteet ovat muodostuneet nimenomaan tutkitun tiedon ja julkisuudessa olleiden luotettavien artikkeleiden (mitä ne nyt sitten onkaan) pohjalta. On minulla hyvin tiedossa polttomoottorien käyttörajoitussuunnitelmat ja päästötiedot eri moottorityypeille. Se on totta, ne ovat silti mielipiteitäni ja aika hyvin perusteltujakin. Uskonasiat ovat sitten oma lukunsa enkä niitä alakaan jauhamaan.

        Se on valitettavasti minullekin hyvin tiedossa, että poliittisia päätöksiä ei tehdä läheskään aina tutkitun tiedon pohjalta. Varsinkin maailman nykymeno politiikan ja varsinkin kansainvälisen politiikan osalta kieltämättä vähän hirvittääkin, ei niinkään nämä auto- ja liikenneasiat.


    • AutoiluVähentynyt

      Katselin tuossa autoliikkeiden autonmyynti ilmoituksia ja niitä selatessa laitoin merkille sen, että kun ilmoituksessa oli vähän ajettu, alle 10 vuotta vanha auto ja hintakin edullinen, niin kas kummaa auto olikin diesel.
      Eikös se yleensä ole ollut niin, että diesel auto on ollut aina kalliimpi, kuin bensa auto, mutta onko suuntaus nyt muuttunut.
      Diesel autoa en laita, koska olen ajanut vuodessa alle 10 000km ja nyt on tilanne se, että autolla ajo vähenee entisestään, joten diesel autoa en tule laittamaan diesel veron vuoksi.

      • Fränkiboii

        Näyttäisi diesel olevan tiensä päässä, en ostaisi.


      • BensaSopiiSinulle

        Aiemmin olikin niin, että diesel oli aina bensaa kalliimpi ostohinnaltaan. Nykyisin näin ei välttämättä enää ole samanmerkkistenkään kesken. Jopa päinvastoin voi olla.
        Juu ja alle kymmenen vuotta vanha diesel on varmasti jo edullinen sekin, vaikka ajokilometrejä olisikin kohtuullisesti.

        Jos ajat noinkin vähän kuin 10.000 km/vuosi, niin dieselauto ei ole bensa-autoon verrattuna taloudellisesti kannattava hankinta. Yleensä kannattavuusraja kulkee jossain 15-20 tuhatta.


      • Hämiskö

        Yle informoi juuri, että pienten dieselautojen valmistus lopetetaan Euroopassa, koska tulee liian kalliiksi saada ne alittamaan päästöarvot. Loppu häämöttää


      • Hyväasia
        Hämiskö kirjoitti:

        Yle informoi juuri, että pienten dieselautojen valmistus lopetetaan Euroopassa, koska tulee liian kalliiksi saada ne alittamaan päästöarvot. Loppu häämöttää

        Pientä ja halpaa kauppakassia ei tähänkään mennessä ole taloudellisesti kannattanut dieselinä ostaa. Eikä niiden osuus tuossa autoluokassa ole juuri minkään kokoinen Suomessa.
        Euroopassa hieman toinen tilanne, siellähän dieselit ovat bensoja selvästi yleisempi moottorivaihtoehto kaikissa henkilöautoissa.

        Hybridit ja sähkökin sopivat erinomaisesti moottoreiksi tähän kauppakassiluokkaan, koska vuotuinen ajomäärä on vähäinen ja vielä pikkupätkissä.


    • oslokinkielsi

      Norjassa Oslo kielsi dieseleillä ajamisen kaupungissa 3 pväksi. Vihreät sielläkin vallassa valtuustossa, sama lienee tulossa pian Helsingissä eli dieselkielto??

      • vihreätvaltuustosta

        Jos ajatellaan oslolaista autoilijaa, joka miettii uuden auton ostamista, niin tuskin valitsee dieseliä. Pelkona on, että autoilu rajoitetaan kotikaupungissa. Ja jos asut muualla Norjassa, et uskalla ostaa dieselautoa, koska sen jälleenmyynti tulee olemaan vaikeaa. Syntyy kierre, jossa dieselautojen arvot heikkenevät.

        Tämä pelko on tietysti myös niissä muissa maissa, missä kieltoja harkitaan. Saa nähdä, milloin vihreät aktivoituu Suomessa.


    • E220_CDI

      Perheen toinen ja kolmas auto ovat bensamoottorisia, mutta jos uudehkojen EU6 dieselien hinnat putoavat merkittävästi, niin meillä yksi bensa-auto vaihtuu uudehkoon dieseliin.

      Mukavat ja taloudelliset bensa-autot ovat niin harvinaisia, että valinta on aika helppo

    • työtönstadista

      Kävin katsomassa uutta Santa Fe:tä ku tarvis 7-paikkaisen mutta tuttu myymäläpäällikkö torppas haaveilun: tätä saa vain Dieselinä ja jälleenmyyntiarvo on 1500€ ..sama homma Sorentossa, uusista halvoista 7-paikan SUV:ista jää enää jäljelle Outlander siin on bensa, 5008 pökötti ois muuten kiva mut ihan perseestä ne penkit ku saumat painaa selkää.

      • pehmeästi.menee

        Mutta vanha Hyny S. kehrää kuin kissa automaatin kanssa eikä ole sellainen kaliseva Zetor kun VW-ryhmän dieselit kylmänä. Hynyn vaihteistokin toimii vielä vanhanakin kuin unelma eikä nytkytä yhtään niin kuin vähän enemmän ajettu DSG.


    • Mese_alle

      Kohta saa Saksasta vähän käyttettyjä halvalla.

      • MikäKiikastaa

        Tuota halpojen dieselautojen ryntäystä on nyt ennustettu jo vähintään 2 vuotta tai enemmänkin. Odottavan aika on tullut kovin pitkäksi ja usko alkaa jo vähitellen loppua.
        Auton vaihto alkaa jo painaa todella niskassa vanhan alkaessa rapistua tosissaan, joten toivottavasti ennusteesi toteutuisi pikaisesti.


    • Vatuloidaa

      Oma kantani ja arvaus on seuraava. Diesel e6 ajetaan varmaan 30vuotta ja nyky pensa autot tutkitaan seuraavaksi mitä päästöjä niistä tulee. Tulee olemaan iso kysymysmerkki, nämä nykyhetken sähkö sekä hybridi mallit ovat jo nyt niin vanhaa tekniikkaa, että vain viherpiiperö ekoilia jolla rahalla ei ole väliä ostaa näitä kehittyviä tekniikan vikaherkkiä autoja.Katsokaa niitä päästöjä ja kulutuksia mitä ladattaessa tulee.Hauskinta on autojen huolto ja korjaus kun vikaa tulee.Nyt on hyökätty diiseleiden kimppuun ja pyritään taas sekoittamaan autoilijoiden päät.Mitä päästöjä ydinvoimaloista voipi joku päivä tulla.

    • T.uomiopäivän.Kello

      https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksan-autoliitto-nyt-ei-kannata-ostaa-dieselautoa/6491016#gs.2hZvbY4

      >>Saksan Autoliitto: Nyt ei kannata ostaa dieselautoa<<

      -Mielestäni on täysin pään pistämistä pensaaseen jos kieltää riskit dieselautojen osalta.

      http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709222200410772_oa.shtml

      >>Dieselautojen suosio romahtamassa Suomessa<<

      https://www.is.fi/autot/art-2000005465063.html

      >>Raportin mukaan sen on kuitenkin jo selvää, että käyttövoimiin liittyvä muutos tulee olemaan toden teolla iskiessään ennennäkemätön<<

      https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volvon-paajohtaja-dieselin-taru-epavarmaa-2020-jalkeen/

      >>Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson näkee dieselin tulevaisuuden epävarmana vuoden 2020 jälkeen.<<

      En löydä linkkiä uutisen jossa Peugeot on ilmoittanut lopettavansa pienten dieselmoottoristen henkilöautojen valmistuksen muutaman vuoden sisällä. Varsin laaja konsensus on siitä että pikkudieselit tulevat häviämään koska päästöjä rajoittavan teknologoan rakentaminen niihin ei olisi kannattavaa.

      Sanoisin että Tuomiopäivän kello käy dieseleille alkaen pienimmistä moottoreista. Merkit sille ovat mielestäni kristallinkirkkaat.

    • diesel-is-dead

      https://www.is.fi/autot/art-2000005213061.html

      "Dieselmoottorin taival henkilöautojen voimanlähteenä lähenee väistämättä loppuaan.
      Dieselautot ovat olleet erityisen huomion kohteena tänä vuonna ympäri maailmaa. Varsinainen rummutus nakuttajien ympärillä alkoi kevään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä, kun FCA-yhtymän iso pomo Sergio Marchionne julisti yhtiön tiedotustilaisuudessa suorasanaisesti, että diesel on kuollut – “diesel is dead”.

      "Marchionne on yksi autoalan vaikutusvaltaisimmista henkilöistä, ja hän viittasi lausumallaan dieselin tulevaisuuden näkymiin henkilöautobisneksessä."

    • FaktatAlkavaPäästäEsiin

      Dieseleiden pikaista loppua on ennustettu ja toitotettu julkisuudessakin todella valtavin otsikoin ja ’todisteluin’ nyt vähintään kolme vuotta.
      No mitä on tapahtunut?

      Kyllähän tuollaisen tarkoitushakuisen ja vahvasti valikoivan massiivisen propagandan jälkeen tietysti myynti vähenee, mutta siinäp oikeastaan kaikki.
      -Missään ei ole kielletty totaalisesti dieselautoilua. Rajoituksia on tilapäisesti säädetty koskemaan vanhoja saastuttavia autoja, mutta ei vain dieseleitä vaan myös vanhoja bensa-autoja,
      - dieseleiden hinta ei varsinkaan Suomessa ole laskenut merkittävästi, siis noiden vanhojenkaan
      -Suomessa dieselautojen osuus kaikista on kasvanut

      Onhan tuossa tietysti hyvääkin. Tietoisuus uusien dieseleiden ’puhtaus’ uusiin bensoihin nähden on levinnyt paremmin julkisuudessa, ja luultavasti tämäkin vähitellen alkaa näkyä. Saastuttamattomia autojahan ei vielä ole keksittykään.

      Eiköhön ’tuulet’ ala vähitellen muuttua...

    • AutokauppiasHelsinki

      Älkää nyt jumalauta ostako niitä paskoja diesel autoja vaan ennemmin bensa/hybridi, flexfuel tai kaasu auto!!! Eine diiselit kelpaa kohta edes autoliikkeille....

      • pitkä-viisumi

        Mutta dieselillä on hyvä hakea itärajan takaa todella edullista polttonestettä.
        Siellä on polttonesteessä maagisen alhainen veroprosentti.


    • ostadiisel

      Jos haluat mustapekan kouraan?

      • ilmasto.kiittää

        Minä ostin, ja päästöt putosivat enemmän kuin puolella mitä oli bensa-autossani.


      • tappassinut
        ilmasto.kiittää kirjoitti:

        Minä ostin, ja päästöt putosivat enemmän kuin puolella mitä oli bensa-autossani.

        Tappohiukkaset lisäänty?


    • rahtiaruotsistaskodatdi

      voi ostaa mutta maksa vain vähän

      arvonalennus tuli jo vwsaastekohun seurauksena

      kannattaa huomioida että tulevaa vaihtoarvoa ei ole olemassa.Markkinat toimii omalla voimalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe