Kumpi parempi ns peruskäyttöön?

kysymyksellevastaus

Acerissa vähemmän muistia, mutta uudempi prosessori. Lenovossa taas muistia enemmän... vaan kuinka paljon merkitsee Windows 10 kanssa? Viimeksi käytin Windows konetta silloin kun Win 8 oli uusi ja silloin 4gt ramia ei ainakaan oikein riittänyt. Tosin SSD varmaankin auttaa paljolti tuohon?

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/LE80TJ001UMX/lenovo-ideapad-110-15-6-kannettava-musta

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/ACNXGFTED008/acer-aspire-es1-533-15-6-kannettava-musta

20

408

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmat-riittää

      Windows 10 toimii vaikka 2 GB:llä. Peruskäyttöön nuo molemmat riittää aivan hyvin. Ideapad 110 taisi olla sellainen ettei siihen edes voi akkua vaihtaa, jos se päättää lakata toimimasta.

      Muutaman vuoden vanhoja käytettyjä ja parempia saa kyllä halvemmalla kuin nuo.

    • hmmmmmmm

      Mä en noista mopoprossuista niin tiedä (oma 6 vuotta vanhakin hakkaa nuo molemmat mennen tullen), mutta CPU-bossin mukaan tuo AMD on noista kahdesta kaikin puolin parempi, ytimiäkin kaksinverroin. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-N3050-vs-AMD-A8-7410
      Ainoastaan yksi iso miinus siinä on inteliin verrattuna: tehonkulutus reilusti yli kaksinkertainen, ja sehän tekee helposti lämpöongelmia/melua. Läppäreissä tuo on merkittävä asia.

      • hmmmmmmm

        Ups, tulikin väärä vertailu. Tuo Acerissa oleva 3350 on suuremmista kelloista huolimatta vielä huonompi kuin 3050.


      • adadadadad

      • AsusDeluxe
        adadadadad kirjoitti:

        Mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän virtaa kuin tehokkaammat prosessorit ja ilmeisesti ainakin edgeä käytettäessä toimii ihan hyvin.


        https://www.youtube.com/watch?v=4SbxhEM9zKQ

        https://www.youtube.com/watch?v=fxpVsAqIN2M

        Jos tarkoitit tuolla "kuluttaa huomattavasti vähemmän virtaa kuin tehokkaammat prosessorit" tuota AMD vastaan Celeron, niin kyllä. Tuo on se AMD:n ainoa miinus, ja läppärikäytössähän tuo miinus onkin sitten oikeasti iso.
        AMD:n 12.19W ja Celeronin 4.88W on kyllä lämmöntuotoiltaan aika eri planeetoilla.

        Pöytäkoneessa tuollaisella ei olisi niin merkitystä.


      • uuttanakokulmaa
        AsusDeluxe kirjoitti:

        Jos tarkoitit tuolla "kuluttaa huomattavasti vähemmän virtaa kuin tehokkaammat prosessorit" tuota AMD vastaan Celeron, niin kyllä. Tuo on se AMD:n ainoa miinus, ja läppärikäytössähän tuo miinus onkin sitten oikeasti iso.
        AMD:n 12.19W ja Celeronin 4.88W on kyllä lämmöntuotoiltaan aika eri planeetoilla.

        Pöytäkoneessa tuollaisella ei olisi niin merkitystä.

        Omasta mielestäni teniikasta enemmän tuntevat katselevat asioita liikaa omasta näkökulmastaan. Esim jos konetta etsii nettikäyttöön sekä sähköpostien kirjoitteluun, ei se todellakaan tarvitse mitään i5-sarjan suoritinta! Varsinkin kun otetaan huomioon kuinka paljon nuo paremmilla suorittimilla varustetut koneet maksavat.


    • Kuten aiemmin henkilö vastasi, AMD on huomattavasti tehokkaampi. Mutta avaajan pitää ottaa huomioon että jos koneessa on SSD, muistin määrä on VIELÄ tärkeämpi kuin kovalevyn omaavassa koneessa.

      Mikäli koneesta loppuu muisti, normaalisti tietokoneet voivat kirjoittaa ylimääräisen swappitiedostoon kovalevylle joka on tosi hidas, mutta se toimii tarpeeksi hyvin niin että kone ainakin toimii kunnes saat jotain suljettua. SSD:t eivät sovellu swappitiedostoihin koska jokainen tiedostopaikka voi olla kirjoitettavana vain tietyn määrän kertoja.

      Joten erityisesti jos koneessa on SSD, pidä huoli että sulla on tarpeeksi RAM-muistia käyttöäsi varten :)

    • dgdgdgdgdgd

      Kumpi näistä sopisi paremmin netin selailuun ja kirjoittamiseen? Asuksen koneessa on emmc kiintolevy ja olen joskus lukenut että niiden elinikä on huomattavasti lyhempi kuin ns tavallisen SSD:n.

      HP on tietenkin tehokkaampi, muttei sillä ole välttämättä niinkään väliä omassa käytössä.

      https://www.veikonkone.fi/tietokoneet/tuote/asus-e402sa-wx104t-n3050-14-e402sa-wx104t-eko/4712900441062/

      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11026/hnjxj/HP-Notebook-15-ba077no-15-6-kannettava-Win-10-Punainen

      • iuiiyiuyuiyuiyyiu

        Kummallakin pärjää netissä ja kirjoittelussa.

        Mutta huom. että tuo Asuksen koneen prosessori ei ole juuri kummempi kuin paremmissa läppäreissä oli kymmenen v. sitten.


      • jgjugyuguygygyu

        Kovalevy vain 64 GB ja prosessori yhtä heikkotehoinen kuin liki 10 v. takaisissa AMD Turion 64 x2 läppäreissä.

        Kyllä sillä vaan pankkiasiat hoitelee.

        Tehokkaamman saa halvemmalla kun hankkii pari v. vanhan käytetyn ja kunnollisen.


      • hmmmmmmm
        jgjugyuguygygyu kirjoitti:

        Kovalevy vain 64 GB ja prosessori yhtä heikkotehoinen kuin liki 10 v. takaisissa AMD Turion 64 x2 läppäreissä.

        Kyllä sillä vaan pankkiasiat hoitelee.

        Tehokkaamman saa halvemmalla kun hankkii pari v. vanhan käytetyn ja kunnollisen.

        Käytettyyn minäkin lähtisin jos pelkkää kirjoituskonetta/surffilautaa kaipaisin halvalla.

        Luulis, että yritykset myyvät pari vuotta vanhoja pois aika edullisesti, eikä ne taida olla noita halpiksia kuitenkaan.


      • hmmmmmmm
        jgjugyuguygygyu kirjoitti:

        Kovalevy vain 64 GB ja prosessori yhtä heikkotehoinen kuin liki 10 v. takaisissa AMD Turion 64 x2 läppäreissä.

        Kyllä sillä vaan pankkiasiat hoitelee.

        Tehokkaamman saa halvemmalla kun hankkii pari v. vanhan käytetyn ja kunnollisen.

        Käytettyyn minäkin lähtisin jos pelkkää kirjoituskonetta/surffilautaa kaipaisin halvalla.

        Luulis, että yritykset myyvät pari vuotta vanhoja pois aika edullisesti, eikä ne taida olla noita halpiksia kuitenkaan.


      • ajatmuuttuvat
        jgjugyuguygygyu kirjoitti:

        Kovalevy vain 64 GB ja prosessori yhtä heikkotehoinen kuin liki 10 v. takaisissa AMD Turion 64 x2 läppäreissä.

        Kyllä sillä vaan pankkiasiat hoitelee.

        Tehokkaamman saa halvemmalla kun hankkii pari v. vanhan käytetyn ja kunnollisen.

        Tuohan riippuu ihan siitä mitä koneella tekee. Paperilla 10v vanha kone saattaa näyttää paremmalta, mutta ihan käytössä uusi tehottomampi on paljon edellä virrankulutuksen suhteen ja muutenkin.

        Kannattaa huomioida että esim Win 10 on erittäin hyvin optimoitu heikko tehoisempia koneita ajatellen eikä sitä voi verrata 10v takaiseen softaan.

        Minun kaverilla on 2Gt:n muistilla sekä Atom prosessorilla varustettu Acerin 2-in-1 toimii hyvin nettin selauksessa, yms. Vaikka kone välillä tökkii on se tuohon peruskäyttöön täysin sopiva.


      • jjgjgjhgjhghjgjjj
        ajatmuuttuvat kirjoitti:

        Tuohan riippuu ihan siitä mitä koneella tekee. Paperilla 10v vanha kone saattaa näyttää paremmalta, mutta ihan käytössä uusi tehottomampi on paljon edellä virrankulutuksen suhteen ja muutenkin.

        Kannattaa huomioida että esim Win 10 on erittäin hyvin optimoitu heikko tehoisempia koneita ajatellen eikä sitä voi verrata 10v takaiseen softaan.

        Minun kaverilla on 2Gt:n muistilla sekä Atom prosessorilla varustettu Acerin 2-in-1 toimii hyvin nettin selauksessa, yms. Vaikka kone välillä tökkii on se tuohon peruskäyttöön täysin sopiva.

        Onhan niissä uudemmissa hitaammissa kyllä virrankulutus vähäisempi ja akunkesto ilmeisesti parempi kuin vastaavantehoisissa vanhemmissa.


    • Lenovo on kaikin puolin nopeampi, mutta Acerissa akku kestää seivästi pidempään, eli valinta näiden välillä sen mukaan.

    • kysyjavastaustakaipaa
    • sohvailija

      Mistä noita pari vuotta vanhoja yritysten vaihtokoneita voi kysellä pääkaupunkiseudulla ns. luotettavasti?
      Toiseksi. Kumpi kannattaa eräänlaiseksi "sohvakoneeksi" hankkia pieni kannettava vai tabletti? Kysymyksessä etupäässä verkossa surfailu joskus verkkopankki asiointi?
      Suosituksia kiitos!

    • HailTheKing

      Aika vanha ketju heräsi just henkiin. Jos Lenovot ja muut ovat tuolla yhtä kalliita muihin paikkoihin verrattuna kuin Dellit, niin etsisin koneeni muualta, eli sissimarkkinointi kus@isi kintuille. Mutta tosi on kyllä että noista Lenovoista melkeinpä mikä tahansa on parempi kuin markettien samanhintaiset kötöstykset. Akunkesto ei ehkä ole moderneissa kantimissa mutta se nyt ei olekaan kaikille ihan niin tärkeää. Hankin eräästä alan paikasta tyttärelle opiskelukoneeksi Dell Latitude E7240:n 350 eurolla. Etsimällä olisi irronnut varmaan vielä halvemmalla, mutta oli hiukan kiire. Googlaamalla löytyy paikat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe