https://radikaaliamielenterveytta.wordpress.com/2016/09/14/ala-alenna-rimaa-pida-huoli-rajoistasi/
Olen itse korkeasti koulutettu 30- vuotias nainen. Kaikki rimanalentamispuheet satuttavat minua syvästi, koska itselläni on perheväkivaltatausta. Olen harvinaisen tietoinen siitä, että kaltaisellani naisella, jonka sosiaaliseen dynamiikkaan suhteessa muihin ihmisiin on kuulunut alistuminen, itseni vähättely ja omien tunteiden tunnistamattomuus on tavallista. Olen siis oikein hyvää materiaalia ajautumaan väkivaltaisen perhetaustani vuoksi parisuhteeseen, mikä jatkaa tuota samaa väkivallan kierrettä.
Lisäksi tiedän, että joka kolmas nainen on kokenut tai tulee kokemaan väkivaltaa parisuhteessaan. Lisäksi kulttuurissamme on seksuaalinen ahdistelu on normaalia. Se alkoi itselläni oman isäni tekemästä kopeloinnista ja rajojen ylittämisestä jo 4- vuotiaana ja sitä jatkui 12-vuotiaaksi. Muiden miesten huutelu ja seuraaminen koulumatkalla alkoi 14-vuotiaana, murrosiän korvilla ja on jatkunut 30- vuotiaaksi asti. Siihen on mahtunut paljon kaikenlaista; kerran eräs mies tunki kätensä haaruksiini hameeni alle. Sitä ennen eräs mies oli säikäyttänyt ja loukannut intimiteettiäni sivelemällä selkääni ja takapuoltani takaapäin, kun olin tanssimassa. Puhumattakaan monista muista kokemuksista.
Kun peilaan näitä kokemuksiani vasten rimanalentamispuhetta se tuntuu loukkaavalta, koska se tarkoittaa minulle sitä, että minun olisi hyväksyttävä toisessa ihmisessä hänen omat väkivaltaiset tapansa kohdella naisiksi olettamiaan ihmisiä.
Tuo kuuluisa rima on raja. Omien väkivallan kokemuksista kumpuavien mielenterveysongelmieni vuoksi itselläni tuo raja on myös sitä varten, että itselleni valikoituisi kumppani, jonka kanssa pystyisin parantumaan lisää ja joka pystyisi näkemään tietynlaisen käytöksen yhteyden haavoittamiseen. Miksi minun pitäisi luopua siitä, että kumppanini pystyisi kohtaamaan minut sellaisena kuin olen? Miksi minulla ei saisi olla rimaa niin korkealla, että sen yli valikoituu itselleni sopivia ihmisiä? Miksi ylipäätään naisten kuuluu luopua rajoistaan, jotta miehet saisivat kumppaneita? Niin, se riman alentamisen vaatimus on itsekäs ja lyhytnäköinen vaatimus, jonka ytimessä on typerä näkökulma, että naisten kuuluu luopua rajoistaan, jotta jokainen naisen haluava mies saisi sellaisen. Viis siitä, mitä se nainen haluaa ja tarvitsee. Siitähän siinä vaaditaan luopumaan: omista tarpeista ja haluista suhteessa.
Jos riman liiallinen korkeus tarkoittaa sitä, että sen laskeminen tarkoittaa mahdollisesti väkivaltaisten tai väkivaltaisten ihmisten pääseminen osaksi omaa elämää, on turha valittaa riman olevan ”liian korkealla”. Rimaa ei todellakaan kannata laskea oman turvallisuuden ja hyvinvoinnin kustannuksella."
Älä alenna rimaa!
33
454
Vastaukset
Ap: ota kiltti ja kunnollinen mies.
- nainen_86
Palstamiehet eivät ole kilttejä ja kunnollisia. Ovat monesti ilmaisseet halunsa käyttää väkivaltaa naisia kohtaan. Tihkuvat naisvihaa.
nainen_86 kirjoitti:
Palstamiehet eivät ole kilttejä ja kunnollisia. Ovat monesti ilmaisseet halunsa käyttää väkivaltaa naisia kohtaan. Tihkuvat naisvihaa.
Älä anna heille ruumistasi käyttöönsä, etsi oikea kiltti ja kunnollinen.
- PalstaTrolli
Palstajeesus kirjoitti:
Tiedä että tuollaiset puheetkin johtaa kadotukseen.
No voihan helvetti!
- pullantrollikuoro
PalstaTrolli kirjoitti:
No voihan helvetti!
se on expua aka pertti-setä
- Palstajumala
Palstajeesus kirjoitti:
Olen jumalan poika.
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä tai tuomitsen sinut Helvetin liekkeihin käristymään ikiajoiksi. Aamen.
- helgamies_
Mielenterveysongelmainenkin nainen voisi edes yrittää etsiä tasoitaan mies seuraa.
- Fejfnjksdsdfjkfd
Tuo nainen ei ole emotionaalis-sosiaalisesti normaali - vaan hänellä on selkeitä erityistarpeita, se ei ole paha asia - mutta jos potentiaalisille tuttavuuksille ei anneta tästä erityisyydestä infoja niin silloin vika ei ole miehissä jotka toimivat odottaen täysin perustellusti kohtaavansa normaalin naisen.
Lisäksi hän sotkee rimat ja rajat. Rajat liittyvät siihen käytökseen mitä toisilta odotetaan itsen suhteen- rajoista tulee ilmoittaa selkeästi jos ne poikkeavat normista sekä on täysin kohtuullista että kenellä tahansa jolla on normaalista poikkeavat rajat olisi syytä olla myös ymmärtämystä sitä kohtaan että tätä ei aina ymmärretä, siis joustavuutta.
Rima on puolestaan jotain mitä odotetaan toisten täyttävän, laadullinen kriteeri - odotus, toisen kelpaavuuskriteeri joka liittyy tosien ominaisuuksiin. On luonnollista että rimaa ei haluta laskea sitä rajaa alemmas, mutta tällöin kyse onkin siitä että raja pitää ilmaista riittävän selkeästi jotta sitä pystyy edes yrittämään kunnioittaa. Me täällä sinkkupalstalla olemme kanssasi täsmälleen samaa mieltä (vähän yleistän), mutta olet ilmeisesti käsittänyt sanomamme väärin.
Olemme huolestuneita, koska naisten rima on usein vedetty varallisuuden ja/tai ulkonäön mukaan. Sen sijaan kilttejä ja kunnollisia miehiä, jotka voivat olla ulkonäöltään vaatimattomia, mutta sydämeltään puhdasta kultaa ei oteta huomioon ollenkaan
Väkivallan kohdalla rimaa ei pitäisi olla ollenkaan vaan kiinan muuri.
Joten seuraavaksi, kun saat yhteyden rumalta mieheltä, niin älä jätä vastaamatta. Tai mikä olisi vielä parempaa, niin ole itse aloitteellinen.- helgamies_
Kai miehille kelpaa mielenterveysongelmainen nainen. Pakkohan sen on kelvata jos on "korkeasti koulutettu".
- Riiiiiiiiii
Vastaatko sinä rumalle ja vanhemmalle naiselle mieluummin kuin kauniille ja nuoremmalle? Niinpä niin.
- Fkemfkdfsmklfmkldfs
MInähän olen lähetellyt tutustumiskirjeitä supermalleille ja filmitähtösille jo vähän pidemmän kaavan kautta -uskon että kyllä joskus vielä natsaa - rimaa ei tule laskea! :) :) :)
Miksi ottaa erittäin hyvää jos voi tavoitella täydellistä?
(kikatusta) - rimaonitsellänikin
Riiiiiiiiii kirjoitti:
Vastaatko sinä rumalle ja vanhemmalle naiselle mieluummin kuin kauniille ja nuoremmalle? Niinpä niin.
Usein tavallisella miehellä ei ole tuollaista tilannetta. Eli Sille vastataan joka vastaa takaisin. Hassua sinänsä, että ei siinä esim nettideiteillä mielestäni juuri tasoeroja ollut, ketkä itse jaksoivat olla minua kohtaan aktiivisia, ja ketkä jättivät vastaamatta. Aina katsoin ensin, että sovin itse kriteereihin, ennen kuin lähestyin.
Ja tietenkin naisenkin jollain tapaa pitää olla omien kriteerien mukainen jo alkuun, että deiteille asti mennään. Mutta useimmiten se nainen, joka itse vastaa tavikselle saa mieheltä mahdollisuuden tutustua mieheen. Oli se sitten kauniimpi ja nuorempi tai se vanhempi ja lihavampi kanssasisko. Näitä yhteydenottoja on kuitenkin niin häviävän vähän, että ei se ollut ongelma tavata heitä kaikkia ja tutustua pätkän matkaa. Ongelma oli saada jonkinlainen kontakti vastapuoleen.
- Kiltti-ja-kunnollinen
Rimaa laskemalla naiset selvii hengissä. Rimaa nostamalla kohtaat niitä jännämiehiä jotka hakaa sinua.
- 121212121212
Puhtaasti rationalisointihamsterin tuotosta.
Kirjoittaja mainitsee olevansa "30-vuotias korkeasti koulutettu nainen" (mikä yllätys), ja perustelee riman korkeutta sillä ettei halua väkivaltaisia tms miehiä.
Tämä olisikin perusteltua, niin tällä naisella kuin muillakin.
Mutta se että heti avauksessa mainostetaan "korkeaa koulutusta", aivan kuin yliopistotutkinnon suorittaminen välittömästi nostaisi naisen eri kastiin (outoa muuten että juuri _naisilla_ on tapana käyttää termiä "koulutettu" aivan kuin se olisi toinen etunimi)...viittaa siihen mistä tässä on oikeasti kyse.
Miehen tutkintopapereista, ulkonäöstä, rahoista ja statuksesta.- ätmirunkkulaulu
Raha raha, status status
rationalisointihamsteri
rati riti ralla
runk runk runk
- rimaonitsellänikin
Niin kuin tuossa jo sanottiinkin, niin ei näissä riman alentamispuheissa taideta vaatia mitään väkivaltaisuuden / käytöshäiriöiden sietämistä. Vaan sitä, että esim. 168cm mies ei karsiutuisi heti pois nettideittiprofiilien selailusta yms. Tai jos mies asuu vaikka Turussa (Tosin se on jo aika HC:tä minunkin mielestäni) niin häntä ei heti tuomittaisi mielenterveysongelmaiseksi. Eli miehet ovat väsyneet siihen, että heidät rinnastetaan jatkuvasti joko väkivaltaisiksi hulluiksi tai saamattomiksi nahjuksiksi. He tietävät että eivät ole kumpaakaan, mutta silti hommasta puuttuu usein "se jokin". Ja isoin haaste on päästä lähikontaktiin naisen kanssa, jotta saataisiin mahdollisuus etsiä "sitä jotain". Eli sellainen kohtaamisongelma. Johon kyllä mielestäni liittyy vahvasti nykynaisten menttaliteetti olla tapaamatta oikein ketään joka ei heti miellytä silmää.
Parinvalinnassa korostuu nykyisin siis liikaa pinnallisuus (ne kuuluisat perhoset mahassa ovat suurimmalti osalti seurausta miellyttävästä ulkonäöstä, jonka perusteella miehiä shoppaillaan treffeille erilaisten sähköisten sovellusten kautta) Ja miehen resurssit, Joilla mitataan onko mies sen arvoinen, että kannattaisi lähestyä, naamioidaan usein määrätietoisuuden ja koulutuksen vaatimuksen alle.
Totta tuo on, että kännissä ja läpällä tehty käpälöinti ja kaikenlainen perseenpuristelu taitaa olla aika syvällä meidänkin kulttuurissa. Sitä pitäisi varmasti karsia. Eli tyttöjä on tullut itsekkin puristeltua lapsena persiistä. Ne nauroivat mulle, ja mä niille. Toivottavasti en traumatisoinut heitä pahasti. Tai no... naimisissa ja lapsia noilla nykyisin näyttää olevan, mitä sattumalta olen törmännyt. Jotenkin tuntuu, että jos tuo ns. leikkisyys kielletään kokonaan, niin tilanne muuttuu vaan vielä jäykemmäksi. Ja ns. oikeat ahdistelijat kuitenkin piutpaut välittävät siitä mitä toinen tahtoo, ja mikä on hyväksyttävää. Mutta ehkä mä joskus opetan tulevaa poikaani pitämään näpit kurissa. Jos sellainen mulle joskus suodaan... :) - semmoinenelämä
Ihminen ei näe itseään ulkoa päin. Omasta mielestään "kiltti ja kunnollinen" voi rikkoa toisten rajoja huomaamattaan/ymmärtämättään esim. jankkaamalla, jonka kohde jo tulkitsee aggressiiviseksi käytökseksi. Samoin ylimielinen vittuilu on monilla miehillä niin oleellinen osa käytöstä ettei sitä sellaiseksi tajuta saati että osattaisiin tai haluttaisiinkaan toimia toisin.
Sitten kun naista/pildeä/hyväksyntää/rakkautta ei löydykään, mennään entistä syvemmälle ätmirunkkurinkiin hokemaan samoja ätmilauseita ja yritetään uskoa niihin vielä kovemmin. Että kaikki varmasti on naisten syytä, kohtuutomia ovat, huoranperkeleet.- rimaonitsellänikin
Ei kaikki ole naisten syytä. Miehet on keskimääräisesti suurimman osan "pahan" takana maailmassa. Mutta se nyt ei mitenkään liity siihen, että tavallinen mies rinnastetaan kaikkiin väkivaltaisiin narsisteihin yms. Me etsitään vaan sitä mukavaa ja kivaa naista rinnalle, joka arvoistaisi / rakastaisi meitäkin sellaisina kuin ollaan. Ilman hirveitä muutosvaatimuksia ja syytöksiä asioista joita me ei olla tehty.
- ikisinkkumies
Älkää naiset laskeko rimaa ettei kunnolliset miehet saa naista.
- 17p6
Ei tälle sairaalle palstalle kannata tulla naisen avautumaan tällaisista asioista. En ole viitsinyt edes lukea ketjua koska voin jo arvata millaista paskaa ap. on saanut niskaansa naisasialooserilta, super-atmilta, Ikikseltä, kiltiltä ja kunnolliselta, palstan rumimmalta jne.
- Rimaseonitselläkin
Tuo aloitushan oli vaan yhden naisen blogiteksti, kuinka hän ei suostu tinkimään omasta vaatimuksestaan turvalliseen parisuhteeseen. Se on hieno vaatimus ja pitäkää kaikki naiset siitä kiinni.
Mutta entä ne nettideittien tuhannet seinille kirjoittelevat miekkoset, jotka naisten mukaan ovat niin huonoja, että sinkkuus on heidän syytään? Sekä miesten että naisten? - helgamies_
Rimaseonitselläkin kirjoitti:
Tuo aloitushan oli vaan yhden naisen blogiteksti, kuinka hän ei suostu tinkimään omasta vaatimuksestaan turvalliseen parisuhteeseen. Se on hieno vaatimus ja pitäkää kaikki naiset siitä kiinni.
Mutta entä ne nettideittien tuhannet seinille kirjoittelevat miekkoset, jotka naisten mukaan ovat niin huonoja, että sinkkuus on heidän syytään? Sekä miesten että naisten?Kaiken lisäksi vaatimuksen esitti mielenterveysongelmainen nainen;)
- Palstan.Rumin.Mies
Olet tahallaan käsittänyt riman alentamisen väärin. Sillä tarkoitetaan että se kaikkein komein mies ei ole välttämättä se paras. Nainen kun arvioi miehen luonteen sen ulkonäön perusteella. On vaikka kuinka paljon hyväluontoisia rumia miehiä jotka ei naisille kelpaa sitävastoin komeat kyllä ja jopa ne väkivaltaiset. Eli et suostu sinäkään rimaa alentamaan jos vaakakupissa on ruma hyväkäytöksinen mies komean ja väkivaltaisen rinnalla.
- ymmärryksenmestarit
On se hienoa miten nää naisettomat miehet aina tietää parhaiten miten naiset toimii ja ajattelee. Vielä paremmin kuin naiset itse.
- 12plus11
ymmärryksenmestarit kirjoitti:
On se hienoa miten nää naisettomat miehet aina tietää parhaiten miten naiset toimii ja ajattelee. Vielä paremmin kuin naiset itse.
Helppoahan heidän on se päätellä, kun ulkonäkönsä puolesta ovat jääneet ilman. Mitä vielä odotat?
- MistäSäSenTiedät
12plus11 kirjoitti:
Helppoahan heidän on se päätellä, kun ulkonäkönsä puolesta ovat jääneet ilman. Mitä vielä odotat?
Sisäisen, ulkoisen vai molempien?
Tyytyminen on VastenMielistä ja Vääryys toista kohtaan.. Se on JokoTai.. Eli Joko tyykkää Nii`ku Oikeest tai Sitten jatkaa matkaa.. Ja heti paikalla.. Ei saa antaa ymmärtää, jos ei Nii`ku oikeest Tykkääkään Sillee kokonaan.. ;P
Noh, sääntöön on poikkeuksia, eli joillekin sopii Nii`ku muutkin vaihtoehdot, mut toivottavast Nii`ku sit ne molemmat ois SamanMoisii, jotka Tykkää Nii`ku Sillee enemmän tai vähemmän Leikist.. Sitten molemmat tietää PelinHengen, eikä Outoilut ja Persestelyt tuu Nii`ku kummallekaan Yllätyksenä, jos/kun niitä Nii`ku ilmenee.. Puolin jos toisin.. Nii`ku.. ;D- Rumasinkkumies-
Naiset vääntää veistä haavassa lisää.
- YlpeäIdioottiHänkin
Huomasitteko. Ensimmäisenä "olen korkeasti koulutettu nainen". Rupesi heti tekemään pesäeroa muihin.
- TuliMieleen
Kerropa monenko miehen käyttämä lutka olet ?.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510212
- 816803
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon424887- 614537
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella714237Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme313799- 472878
- 362655
- 402300
- 2161912