Isäni kantoi minua selässään, kun olimme punasia kun ravut savusaunasta tullessamme. Matkaa saunalta tupaan oli n.100metriä.
Pakkanen huiteli kolmenkymmenen korvissa, niinkuin siihen aikaan talvella oli. Isäni lauloi: "Assumma assumma Aunukseh, viuhkuttelemmaa Viteleeh". Karjalan poikia kun oli. Kyllä oli hyvä ja turvallinen olo pienellä poijalla. Se oli maailman paras kyyti.
Savusaunasta tullessa 1950 luvulla...
46
557
Vastaukset
Kuvauksesi saunakyydistä oli osuva ja se tuo mieleeni ensimmäiset omat savusaunakokemukseni 40-luvun loppupuolelta talvipakkasella muinaisen Pyhän Vuoren eli Kolin lähettyvillä. Jotain samankaltaista meidän saunomisessamme oli. Muistan höyryn, jota oli valtavasti saunan eteisessä ja ulkona, ettei eteensä nähnyt. Mukava aloitus.
Meillä ei ollut savusaunaa, mutta lakeinen piti olla lämmittäessä auki, kun se uuni vuoti savua ja kitskua.
Ne muistot ovat todella mukavia, ja ihmeesti ovat jääneet mieleen.
Muistan tosiaan senkin kun talvisaikaan pikkupoikana kantoivat olalla saunaan ja pois .
Ei näissä sähkösaunoissa jotka ovat asunnon yhteydessä ole sitä tunnelmaa.
Todella mukava muistella vanhoja asioita.
En kai minä vain ole tulossa vanhaksi, en usko.
Ihan mieli herkistyy.Kolista sen verran vielä, että se on suurempi luontokohde kuin yleisesti tiedetään.
Siellä on mahtavia luolastoja kaikilla vaaroilla, erikoisesti Ryläysvaaralla.
Omistin Kolilta joskus pari maapalstaa, mutta myin ne pois kymmeniä vuosia sitten.- muistelua
Ennenvanahaan savusaunassa usein synnyttiin, joskus kuoltiinkin. Kerittinhän sitä sinnää välillä monet kerrat kylypee ja terveyttä hoetoo.
- Nukku.matti
Ja nyt makaat uuninpankolla kun pää jäätyi pakkasessa.
Kokeileppa vaikka aspiriinia josko se helpottaisi. - kolilaessii
Mistä sinä siellä maata omistit?
- ryläysvaaraa
Ei kolilla ole mitään ryläysvaaraa se nyt on ainakin aivan itte olet ryläysaara varma
- ent.kolilainen
Et näytä olevan kolilainen kun et tuota tiedä.
- kolilla
kamuttaja kirjoitti:
Kyllä siellä on vielä tänäkin päivänä.
On se tiedän mitä tarkoitat.
- Kysäsen
Aloittajan mainitsema laulu..mitä siinä lauletaan (en ymmärtänyt). Kunhan uteliaisuuttani
Olisikohan jotenkin näin.
Asumme Aunuksessa mennään Viteliin.
Viteli on/oli yksi Aunuksen kuntia.
Minun suvun juurista, on eräs haara Vitelistä.
Olen käynyt siellä.- Kysäsen
kamuttaja kirjoitti:
Olisikohan jotenkin näin.
Asumme Aunuksessa mennään Viteliin.
Viteli on/oli yksi Aunuksen kuntia.
Minun suvun juurista, on eräs haara Vitelistä.
Olen käynyt siellä.Asummah - arvelin asumme sanaksi..muuten vieraita sanoja.
- ryläys
Sen laulun suomennos olisi mielenkiintoista minustakin.
- ennen.kolii
Onko Kamun koti ollut kolilla nyt on helppo tunnistaa.
- nyt.tärppäsi
Joo, se on entinen kolin pormestari!
- aito.maisteri
Älä hölmöjä puhu.Koli on osa Lieksaa eikä siellä ole ikinä ollut pormestaa tiedän sen varmasti sillä olen hallintotidteitten maisteri.
- oikea.pormestari
aito.maisteri kirjoitti:
Älä hölmöjä puhu.Koli on osa Lieksaa eikä siellä ole ikinä ollut pormestaa tiedän sen varmasti sillä olen hallintotidteitten maisteri.
Urheiluselostaja Paavo Noposen veli lakimies Eero Noponen oli Kolin pormestari ja samalla hän hallitsi koko Lieksaa. Molemmat ovat siirtyneet jo manan majoille.
- oikea.maisteri
oikea.pormestari kirjoitti:
Urheiluselostaja Paavo Noposen veli lakimies Eero Noponen oli Kolin pormestari ja samalla hän hallitsi koko Lieksaa. Molemmat ovat siirtyneet jo manan majoille.
Ota kiireen vilkkaa lääkkeet ei koki ole mikään itsenäinen kaupunki olet ihan oikee pimeentyyyppi.
- maantiedon-lehtori
oikea.maisteri kirjoitti:
Ota kiireen vilkkaa lääkkeet ei koki ole mikään itsenäinen kaupunki olet ihan oikee pimeentyyyppi.
Käyhän esikoulu ja ala-aste uudelleen ja keskity paikallishistoriaan. Saisit edes ihan vähän tietoa tyhjään päähäsi.
- Lieksan.kaupunginjohtaja
oikea.maisteri kirjoitti:
Oikea.maisteri minä kerron sinulle eksaktia tietoa siitä, mikä Johtaja Kamuttaja on ollut. Hän oli Kolin Korkeimman Neuvoston ensimmäinen pääsihteeri. Älä kerro saaneesi tietoa minulta, sillä se on virastosalaisuus. Hän omisti aikoinaan ne Ukko-Kolin hiihtohissin alueella olevan rinteen ja Ylämajan, sekä Hattusaaaren.
- Panijas
Rasse putosi päälleen lumihankeen ja oli siinä kolme tuntia ennen kuin isä haki pois. Oli kuulemma käynyt panemassa naapurin akkaa ukko kolilla hevosella viekistä.
- vaikka-esikouluun
Kouluun menoa sinunkin pitäisi harkita vakavasti. Äidinkielen oppiminen on jäänyt pahasti kesken tai peräti aloittamatta.
- Kyly
Mukava ja lämmin muisto muillekin jaettavaksi. Jos joku jaksaa muistaa hyviä asioita niin olkoon se opiksi ja ojennukseksi heille, jotka jaksavat näillä palstoilla kääntää kaiken ikäväksi ja rumaksi. Tämä keskustelun avaus oli loistava yritys myönteisten ja hyvien ajatusten esille tuomiseen. Mutta eikö vaan joku tai jotkut ryhtyvät kirjoittelemaan asia vierestä asiattomuuksia. Kirjoittakaa te kaikkea rienaavat joskus jotakin hyvää. Elämä ei voi olla nii pahaa etteikö jotain hyvääkin siihen mahtuisi.
Jotkut henkilöt eivät saa unta yöllä, jos eivät ole yrittäneet sotkea asiallisia, ja hyviä ketjuja.
- Isän-tyttö
Isät kantoivat meitä suuria ikäluokkia selässään saunaan ja saunasta. He eivät jättäneet sodassakaan kaveria, vaan kantoivat heitä selässään turvaan tarpeen vaatiessa. He kantoivat suuren vastuun sodanjälkeisen Suomen rakentamisesta. Heillä ei ollut mahdollisuuksia purkaa pahaa oloaan somessa, kuten nyt näyttää lieksalaisella nuorisolla olevan tapana. Nämä sankari-isät on nyt annettu Mähkön multiin. Kiitos heille ja savusaunamuistelijalle.
- mummonpyörä
kamuttaja kirjoitti:
Todella hyvä kirjoitus.
Kiitos sinulle!itse kirjoitit ja itse kehut MAHTAVAA
- Srubi
Assumma,assumma Aunukseh, viuhkuttelemma Viteleh. Se oli semmonen loru ja siihen löyty vielä jotain jatkosanojakin.
Siis suomennettuna jotenkin näin: Pitkillä mennään Aunukseen, vielä pitemmillä Viteleen. No, eihän sitä kukkaa ennää ymmärrä nykysin, ihan sama mitä kirjuttaa. Onneks minä tiijän mistä on kymysys.- Kysäsen
Kiitos kun jaoit tämän muiston!
- assumma
Tällaisia muisteloita ja kirjoituksia lisää.
- tinka.pinka
Ihme kun tästä aiheesta tuli niin suosittu.
- mummonpyörä
liekassa on paljon tärkeempiä asioiiita kuten somaalit ei enää mitään saunajuttuja minä en käy saunassa se on bapteeeeeripesä
- ukin.pyörä
Mummonpyörä taitaa olla tosi likainen kun ei käy pesulla.
- saunasavu
Ei ole enää savusaunoja missään.
- löytyyhän-niitä
Kyllä niitä aika monelta kesämökiltä Pielisen rannoilta löytyy. Uusiakin on rakennettu. Pankakoskella on ainakin yksi 90-luvulla rakennettu. Olin mukana talkoissa ja saunomassa.
- savua
Höpö höpö, paa pellit kiini niin sullakin on savusauna. Jos on sähkökiuas niin laita tennarit kiukaalle on heti savua.
- omassa.vara.parempi
Tämmöinen omakotitalon sauna on hyvä, saa käydä milloin huvittaa, vaikka yöllä jos siltä tuntuu! Toista se on kerrostalojen kolhoosisaunat joissa on oltava ajallaan aina, muuten joku kitisee!
- on.varmasti
Mitä höliset kyllä kerrostaloissakin on savusaunoja ainakin Joensuussa.
- mummonsauna
Meillä on kerrostalossa oma sauna. Onneksi nyt tyyli muuttuu, eikä joka asuntoon enää saunaa rakenneta. Jos haluaa saunan valitsee sellaisen. Minä olisin ottanut vaatehuoneen sen tilalle, joku polealtaan yms...
- poleita-talvitaan
mummonsauna kirjoitti:
Meillä on kerrostalossa oma sauna. Onneksi nyt tyyli muuttuu, eikä joka asuntoon enää saunaa rakenneta. Jos haluaa saunan valitsee sellaisen. Minä olisin ottanut vaatehuoneen sen tilalle, joku polealtaan yms...
Minulle myös poleallas kellostaloon. Kylppäliin sen voisi lakentaa.
on.varmasti kirjoitti:
Mitä höliset kyllä kerrostaloissakin on savusaunoja ainakin Joensuussa.
Ei savusaunoja ole kerrostaloissa.
- savusaana
Ei kerrostaloissa ole savusaunoja älä itse hölise.
- viuhtoja
Minusta tuo loru suomennettuna= Kävelemme, kävelemme Aunukseen , reipasta vauhtia Viteleeseen."
Minun lapsuudessani Ilomantsissa "astua" oli tavallinen synonyymi kävelemiselle. "Viuhtominen" on semmoista kiivakasta haipakkaa, jotta pussihousut vain suhajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393