Mikäli tuo ehdotettu vero tulisi niin vaihtaisin purjeveneeni (just alle 9m) pienemmän moottorin joku sopiva Yanmari tai vastaava. Vaihto tulee vastaan keväällä joka tapauksessa kun tuo ylisuuri vanha transitin konvertoitu moottori antoi viimeisensä viime kesänä. En ymmärrä että eka omistaja on sellaisen sinne asentanut, alunperinkin aikamoinen viritelmä, vaikka silloin ei 65 heppaisista verotettu.
Mikä olisi paras valinta, yanmar, nanni vai volvo. Jotakin näistä olen ajatellut. Ihan vähänkäytetty yanmari ois tarjolla melko edullisesti, 28 heppainen eikä paljon ajotunteja kun edellisen omistajan veneen keulaosa paloi aika pahasti mutta moottori säilyi kuin ihmeen kaupalla.
Miten vaihtaa rekisteritiedot ?Hyvä kone ?
24
527
Vastaukset
- Eihuolta
Eikös toi konethoon perustuva vero koske vain moottoriveneitä? Purjeveneillä sa on aina sama?
- jopev
Valitettavasti näin ei ole. Kaikki 9 m tai yli ja kaikki 38kw (50,96 hp) tai yli joutuvat verolle.Katso Lakiluonnos, venevero - Valtiovarainministeriö netistä niin asia selviää. Sieltä löytyy taulukko moottoriteho/vero
Yli 50-heppainen kone aiheuttaa veron purjeveneellekin. Laki ei mitenkään erottele purje- ja moottoriveneitä.
- Hallituksen_esity
Ei ole. Purjeveneilläkin se on myös konetehosta kiinni.
- Perämoottorinvaihto
Aikanaan kun rekisteröinti oli maistraatissa niin silloin moottorinvaihdon yhteydessä riitti oma ilmoitus netissä uuden moottorin tiedoista. Pyysivät vanhan rekisteröintipahvin sinne postitse. Missä nykyään veneiden rekisteröinti hoidetaan?
- ReimaJokunen
Kun vaihdoin moottorin veneessäni 165 hv:sesta 253 hv:seen en saanut maistraatilta pyyntöä pahvin palauttamisesta. Uusi tuli kolmisen viikkoa myöhemmin uusilla moottoritiedoilla jotka heille ilmoitin. Kun myin sen sain vahvistuksen että on poistettu rekisteristä, tuli pyyntö uudesta omistajasta mutta siitä en ilmoittanut kun vene siirtyi venäläiseen omistukseen. KKoskaan ei sen jälkeen ole mitään kyselty. Kun ostin nykyisen purjeveneen, 42 jalkaisen ruotsista siinä oli svenski tunnukset kyljissä ja on vieläkin. Seuran nyt tämän veroehdotuksen mahdollista toteutusta ja sen jälkeen päätän rekisteröinkö sen vai ei en. Yhdelää tutulla on ollut vastaavalla tavalla hankittu vene 12 vuotta käytössä eikiä myöskään rekisterissä. Koskaan häneltä ei ole mitään papereita kyselty vaikka on kolme kerta puhallutettu, kerran ahvenanmaan vesillä ja pari kertaa saarisomerellä. Ehkä on ollut hyvä tuuri tai sitten ei papereita yleensäkään kysellä jos kaikki on ok puhalluksessa, en tiedä mikkä on normaali käytäntö kun minua ei koskaan ole puhallutettu tai papereita kyselty vaikka harva se viikonloppu (loma viikot) kun en merellä eri alueilla olisi liikkunut. Kerran kutsuivat Korppoon edustalla juhannuspäivänä puhallukseen silloin kun moottorivene vielä oli (ja paperit toki silloin kunnossa) mutta sitten kun melkein oli vene kiinni vartioaluksessa sanottiin että aja sivulle ja lähtivät moottorit ulvoen menemään, taisi tulla hälytys jostakin onnettomuudesta jos oikein heidän kovaäänisestä kuulin.
- Pesola
ReimaJokunen kirjoitti:
Kun vaihdoin moottorin veneessäni 165 hv:sesta 253 hv:seen en saanut maistraatilta pyyntöä pahvin palauttamisesta. Uusi tuli kolmisen viikkoa myöhemmin uusilla moottoritiedoilla jotka heille ilmoitin. Kun myin sen sain vahvistuksen että on poistettu rekisteristä, tuli pyyntö uudesta omistajasta mutta siitä en ilmoittanut kun vene siirtyi venäläiseen omistukseen. KKoskaan ei sen jälkeen ole mitään kyselty. Kun ostin nykyisen purjeveneen, 42 jalkaisen ruotsista siinä oli svenski tunnukset kyljissä ja on vieläkin. Seuran nyt tämän veroehdotuksen mahdollista toteutusta ja sen jälkeen päätän rekisteröinkö sen vai ei en. Yhdelää tutulla on ollut vastaavalla tavalla hankittu vene 12 vuotta käytössä eikiä myöskään rekisterissä. Koskaan häneltä ei ole mitään papereita kyselty vaikka on kolme kerta puhallutettu, kerran ahvenanmaan vesillä ja pari kertaa saarisomerellä. Ehkä on ollut hyvä tuuri tai sitten ei papereita yleensäkään kysellä jos kaikki on ok puhalluksessa, en tiedä mikkä on normaali käytäntö kun minua ei koskaan ole puhallutettu tai papereita kyselty vaikka harva se viikonloppu (loma viikot) kun en merellä eri alueilla olisi liikkunut. Kerran kutsuivat Korppoon edustalla juhannuspäivänä puhallukseen silloin kun moottorivene vielä oli (ja paperit toki silloin kunnossa) mutta sitten kun melkein oli vene kiinni vartioaluksessa sanottiin että aja sivulle ja lähtivät moottorit ulvoen menemään, taisi tulla hälytys jostakin onnettomuudesta jos oikein heidän kovaäänisestä kuulin.
En oikein juttuusi nyt usko. Hyvä tuttavani on merivartija ja hän kerran sanoi kun kysyin että aina jos pysäyttävät puhalluttavat,käyvät läpi paperit, tarkistavat turvavarustuksen, ainakin että pelastusliivejä on saman verran kun papereissa on henkilöluvuksi ilmoitettu ja useimmiten myös että sammuttimissa on oikeat leimat.
Minut on vain kerran pysäytetty 3 vuotta sitten (myös juhannuksena) ja silloin tarkistivat kaiken muun paitsi eivät hätärakettien olemassaoloa. Tämä oli meripoliisin toimesta tehty pysäytys mutta eiköhän kaikki noudata samaa periaatetta. - KeksittyköJuttu
Taitaa olla tuttavasi epäpätevä merivartija. Pelastusliivejä on oltava jokaiselle veneessä olijalle, enempää ei tarvita. Millään "paperien henkilöluvulla" ei ole tässä merkitystä.
Vai keksitkö jutun omasta päästäsi? - meripoliisi
KeksittyköJuttu kirjoitti:
Taitaa olla tuttavasi epäpätevä merivartija. Pelastusliivejä on oltava jokaiselle veneessä olijalle, enempää ei tarvita. Millään "paperien henkilöluvulla" ei ole tässä merkitystä.
Vai keksitkö jutun omasta päästäsi?Varmasi keksi.
Hätäraketit eivät edes kuuluisi tarkastettavien listalle. Ne eivät ole pakollisia. - Venekerhonkatsastaja
meripoliisi kirjoitti:
Varmasi keksi.
Hätäraketit eivät edes kuuluisi tarkastettavien listalle. Ne eivät ole pakollisia.Kyllä hätäraketit tai vastaava hätämerkinantolaite on pakollinen katsastusvaruste.
Myös katsastamattomilla veneillä eli ei minkään pursi/moottorivene kerhoon kuuluvalla veneellä on aivan samat vaatimukset. - Iviyfviyfiyf
Venekerhonkatsastaja kirjoitti:
Kyllä hätäraketit tai vastaava hätämerkinantolaite on pakollinen katsastusvaruste.
Myös katsastamattomilla veneillä eli ei minkään pursi/moottorivene kerhoon kuuluvalla veneellä on aivan samat vaatimukset.http://www.raja.fi/ohjeita/ohjeita_veneilijoille/pakolliset_varusteet_ja_promilleraja
Ettei tarvii arvuutella... - KokenutAvomeripurjehtia
Taisi venekerotarkastaja sitten olla väärässä. Itse kyllä myös aina olen ollut siinä uskossa että hädänantomerkkilaitteita pitää veneessä olla mutta ehkä se sitten on niin että vaan Suomen Purjehdus ja Moottorivene Liitto sen vaatii.
Suosittelen kuitenkin että sellaiset hankitte. Vuonna 1997 minut autettiin Ölannin edustalla kovassa kelissä kun purjeveneeni masto katkesi eikä moottori lähtenyt käymään. VHF:llä hälytin apua ja melkein heti sainkin yhteyden paikalliseen merivartiostoon jotka puolentoistatunnin jälkeen olivat siellä pilkkopimeässä lähhistössäni minua hakemassa. Näin heidän valokeilat ja taskulampulla yritin antaa merkkejä mutta merenkäynti oli sen verran kova että lampun pieni valokeila häipyi aaltoihin kuten veneeni suhtkoht rajalliset valotkin. Onneksi oli sekä hätäraketit että punasoihdut. Niilä sain merivarioston veneen ohjattua luokseni. Ei oikein auttanut että oli VHF yhteys melkein jatkuvasti, oli sen verran paljon tekemistä ettei oikein saanut kaikki sanomat perille ja tosin olin jonkunverran säikähtynytkin tilaanteesta johtuen. Jos olisi ollut silloin tomiva GPS laite niin olisin koordinaatit voinut ilmoittaa mutta silloin elektroonisia merikortteja ei ainakaan pienveneissä juurikaan ollut ja siinä tilanteessa koordinaatin ottaminen merikortista oli jotakuinkin mahdoton tehtävä, sen verran vene heilui ympäriinsä joka suuntaan. Mitä parasta kuitenkin veneeni saatiin hinaukseen ja Ölantiin turvaan missä sitten aikanaan saatin uusi masto asennettua. Onneksi vaan keulapurje repesi käyttökelvottomaksi ja vakuutus korvasi kaikki kulut. Olisi voinut loppua homma tosi huonosti, veneesä oli jo huomattavan paljon vettä mikä oli huuhtoutunut veneseen jota ei pystynyt mitenkään kontroloimaan ja vesi oli siinä lokakuun alussa jo melko kylmä ja gastiltani oli käsivarsi murtunut. JOTEN PITÄKÄÄ HÄTÄRAKETIT VENEESSÄNNE ja VHF kunnossa. Känykällä tositilanteesa ei tee mitään. Muutama ryöppy sitlooraan ja puhelin on entinen ja sitäpaitsi harvemmin ulkomerillä niillä edes saa yhteyden. Valopistooli mikä minulla nykyään on veneessäni on hieno ja helppokäyttöinen laite, voittaa raketit ja soihdut mennen tullen eikä ole edes kallis. Olisi tullut äitiä ikävää jos vene olisi uponnut vaikka miehistö hengissä silynyt olisikin. Tarkistin jälkikäteen mitä vakuutusyhtiö olisi silloin vajaat 14 metrisestä korvannut ja se oli karskia kuultavaa. Kun melkein 20 vuotta vanhaa venettä arvioidaan täystuhon yhteydessä niin tulet pettymään summaan mitä sitä korvauksena saa vaikka olisi hyväkin vakuutus päällä. Ei sillä rahalla vastaavaa täysin varusteltua venettä lähimainkaan saa ostettua. Kyllä lähivessilläkin voi kaikenlaista sattua. Vahinko kun ei kello kaulassa tule. - Meripoliisi
Venekerhonkatsastaja kirjoitti:
Kyllä hätäraketit tai vastaava hätämerkinantolaite on pakollinen katsastusvaruste.
Myös katsastamattomilla veneillä eli ei minkään pursi/moottorivene kerhoon kuuluvalla veneellä on aivan samat vaatimukset.Venepoliisia tai edes merivartijaa ei tasan kiinnosta joku laiturikerhon pakollinen katsastusvaruste. Niitä kiinnostaa vain lakisääteiset pakolliset varusteet ja hätäraketit eivät ole sellainen varuste.
- Merikarhulainen
Meripoliisi kirjoitti:
Venepoliisia tai edes merivartijaa ei tasan kiinnosta joku laiturikerhon pakollinen katsastusvaruste. Niitä kiinnostaa vain lakisääteiset pakolliset varusteet ja hätäraketit eivät ole sellainen varuste.
Kyllä Venepoliisia ja merivartiostoa vaan hätäraketit kiinnostaa. Kun meiullkä oli parisen vuotta sitten turvallisuusluento kerhossamme olimme kutsuneet merivartioston edustajan paikalle ja hän sitten oli mukaansa saanut myös yhden venepoliisin. Heidän turvaesitelmässään nimeenoman korostoivat m iten paljon hyötyä hätäraketeista voi olla varsinkin jos pimeällä joutuu pelastushommiin. Silloin varsinkin punasoitu on ylivoimainen apuväline paikantamisessa mutta totesivat että myös päiväsaikaan niistä voi olla todella paljon apua paikantamisen yhteydessä, tuo savu kun näkyy pitkiä matkoja. Nyt en muista puhuvatko mistään pakollisuudesta mutta kovasti kehoittivat niitä hätäraketteja pitää ajantasalla.
Myös valopistoolia kovasti kehuivat kun sillä voi raketit korvata eikä tarvii niitä näinolleen uusia määrävuosina. Meinaan vain että kyllä ainakin asia heitä kovasti näytti kiinnostavan. Minusta jokikinen yli 6 metrinen vene pitäisi johonkin venekerhoon kuulua jotta veneturvallisuutta saisi parannettua. Niitä sepalusauki hukkuville ei sitten valitettavasti mikään apu ilmeisesti löydy. Nollapromillet kaikille jotka veneseen astu, oli sitten pieni soutopaatti tai 50 jalkainen pursi. Se on ainoa lääke turhia merionnettomuuksia vastaan. Kokonaan niistä valitettavasti ei päästä.
- Pursimiesaina
Hyvää venemoottoria ei ole olemassakaan, vaan ja ainoastaan hyviä purjeita.
Eikö tämä ole purjehtioden sivusto ?- riouu
Sairas paska olet.
- Ei_ne_papereita_kysy
Minulta ei ole ikinä papereita katsottu. Puhallutettu varmasti yli 10 kertaa ja kaksi kertaa on tarkistettu polttoaineen värikin, sammuton varmaan 4-5 kertaa. Kerran merivartiosto tuli vastaan Hangon kalasatamaan autolla maaliskuussa erään merestä löytyneen jollan takia (löytyi suuurinpiirtein meidän reitilllä). Samalla puhalluttivat. Harva on maaliskuussa puhaltanut veneilessä ;-) Liikun purje- ja moottoriveneillä. Ja paljon. Edes VHF:n papereita ei ole kyselty.
Mutta ehkä veron takia alentaan syynäämään papereita, kun jostain löytävät rutkasti aikaa sellaiseen valvontaan.- PerämiesKössinen
Sama kokemus minulla. Puhltanut olen tosi monta kerta koska liikun alueella miisä partiointi näyttää olevan tosi tiuhaan, ehkä koska alueella on suosittu satamaravintola. Papereita ei ole koskaan kysytty. Polttoainetarkastusta ei koskaan tehty, en ole edes tuttavilta kuullut että olisivat sellaiseen tarkastukseen joutuneet. VHF lupaa eivät taida ylipäänsä kysellä. Minulla on yli 30 vuotta ollut VHF ilman lupapapereita, ei vaan ole tullut hankittua vaikka sen helposti voisi tehdä, eikä edes ole kallis. Jos tuo vero nyt tulee, niin ehkä muutaman kesän yrittävät tarkistaa onko vero maksettu mutta kyllä nykyisenkin valvonnan resurssipula tekee sen että ihan muutaman pistokokeen saattavat ottaa.
- Ei_ne_papereita_kysy
Porkkalan mv-aseman kohdilla kun olen selän juuri ylittänyt olen kaksi kertaa joutunut tuohon polttoainetarkistukseen. Yhteistyössä raja ja tulli sitä valvontaa teki kummalakin kerralla. Taisi olla perättäisnä vuosina noin 5-6 vuotta sitten. Viime vuosina en ole tätä valvontaa nähnyt.
- eurot.purjeisiin
Jos se käytetty Yanmar on veneeseesi sopiva, osta se. Itse vaihdoin moottorin viime talvena ja päädyin Beta Marinen Kubotaan. Suurin tekijä valinnassa oli komponenttien sijoittelu oikein asennuspaikkaan nähden. Yhden käyttökauden jälkeen ei vähääkään valittamista. Perusmoottorit ovat kaikilla samoja teollisuusdieseleitä, ei niissä juuri eroa ole. Eikä ole suuria eroja apulaitteissakaan. Ei minua yhtään haitannut, että Kubota Beta oli yksi markkinoiden halvimmista. Halpoja purjeita en kuitenkaan osta, mieluummin eurot niihin kuin moottoriin.
- MitaanTietamaton
Eurot.purjeisiin kirjoitti täyttä asiaa aloitukseen. Huoltokohteiden, apulaitteiden, kiinnityspulttien ja letkujen sijainnilla on enemmän merkitystä kuin moottorin kylkeen laitetulla nimellä. Myös tehokäyrä kierroslukuineen ja laatikkoon saatavat välitykset ovat merkityksellisiä valinnassa.
- Verojaenmaksa
Kaikkein tärkein tulevaisuudessa on että moottorin valmistekilvessä on mainittu sopivan kokoluokan verojenvälttelyteho ja että kiulu on max 8,9999 metrinen tai alle.
- Venealanyrittäjä
Vaan tositörpöt ovat venetietonsa rekisteriin antanut. Ellei jo silloin oivaltanut että seuraavaksi tulee vero niin oli kyllä varsinainen hölmöläinen. Minulla on nyt yli 40 vuoden aikana ollut veneitä joka sorttia, pieniä ja isoja moottoriveneitä, erikokoisia purkkareita ja jopa soutuvene. Tällä hetkellä on entinen kilpavene jonka halvalla sain ja sitten rakensin ja parantelin melkein uuden veroiseksi. Nykymoottorilla 65 solmua kulkee ja se riittää minulle hyvinkin. Kallista ajettavaa mutta pirun hauskaa. Koska sen ajattaminen on niin kallista ostin nelisen kesää sitten palovaurion saanut 38 jalkaisen purjeveneen. Viimekesäksi sain sen sitten vesille täysin uudistettuna. Runko oli ilman vaurioita mutta konehuone ja osa sisutuksesta meni uusiksi. Löytyi peruskorjattu volvon moottori halvalla joten tein todella hyvät kaupat kun sen vakuutusyhtiöltä ostin. Pari kesää aion siitä nauttia ja sen jälkeen myyn ja myyntivoitolla hankin seuraavan veneeen vakuutusyhtiöstä. Taidan hakea jonkun moottoripurren seuraavaksi, ne kun ovat kuitenkin lähempänä intressipiirissäni. Se on varma etten veneitäni mihinkään rekisteröi enkä veroja niistä maksa. kai niisäkin sama sääntö pätee kuin moottoriakoneuvoissa eli ei ole verolla ennenkuin ne on myyty.
- Verojuutuihikyllästynyt
LOPEETTAKAA jo tuo veneverokeskustelu, ensinnäkään sitä tuskinpa tulee ainakaan esitetyssä muodossa koska se silloin olisi täysin epäoikeudenmukainen.
Jos 9 metrisestä 25 vuotta vanhasta PUTPUT puuveneestä missä vaikka 28 heppainen sisämoottori maksaa samanverran kuin 52 jalkaisesta Swan purjeveneestä niin kai jo tyhmäkin ymmärtää että koko ehdotettu verotus on täysin pers..stä. Kilometrien päästä näkee että se on Soini Persun keksimä kateellisuusvero. Häntä varmaan harmittaa kun ei koskaan merikorttia ole lukemaan oppinut, onhan niissä sentään jopa 4 tärkeää meriviitta opittava tulkitsemaan. Jos sitten vero jossakin muodossa kuitenkin tulisi niin se joka halua veron maksaa tekee sen ja ellei halua maksaa niin omapa on asiansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat265626- 77598
- 104574
- 54547
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49513- 47437