Täällä on kirjoitettu paljon viinasta ja juopoista. Olen miettinyt että miksi jollekin, esim minulle on yksi viinaryyppy liikaa. Eli lisää pitää saada välittömästi. Huomasin tämän asian jo hyvin nuorena. Se on joku mielihyväsignaali aivoissa, että lisää, lisää. Jännitys ja ahdistus poistuvat.Tanssilattialla on rento meininki ja askeleet aivan kuin lentävät. Kaikki asiat tuntuvat mukavilta ja helpoilta. Kun kerran tämän olotilan on viinasta saanut, sen haluaa uusiksi. Ja uudestaan. Loppujen lopuksi siinä silti käy niin, että mitään nousukiitoa ei enää tule. Vain häpeä, syyllisyys ja ahdistus ovat seurana. Eli ne samat asiat mitkä nuorena viina poisti, ainakin hetkeksi, ovat kahta kauheampina läsnä.
Pitäisi tehdä ennaltaehkäisevää valistustyötä nuorisolle, että he eivät sortuisi viinan kiroukseen. Mielestäni lasten vanhemmat ovat ensisijaisia oikean suunnan näyttäjiä. Tai heidän ainakin pitäisi kasvattajina näin tehdä. Jos vanhemmat ryyppäävät ja antavat mallin lapsille, että juhlitaan ja ryypätään pyhät ja viikonloput, lapset ja nuoret ottavat heistä mallia. Koulussa voitaisiin valistaa viinan vaaroista. Itse aikoinaan voitin raittiuskilpakirjoituksesta palkinnon. Ironista kyllä minusta tuli alkoholisti. Jotenkin se menee niin, että toiset saavat viinasta enemmän mielihyvää kuin toiset. Itsehän löin päätäni seinään vuosikaudet, ennenkuin myönsin edes itselleni, etten hallitse kuningas alkoholia. Siitä se lähtee tai sitten ei. Viina on kirous ja tulee aina olemaan. Se saa ihmisen koukkuun ja siitä eroon pääseminen ei ole helppoa, mutta mahdotonta se ei ole. Kokemuksesta tiedän. Lesken
Vielä viinanjuonnista
87
1040
Vastaukset
Älä taas matki.
Minulla on jo ilo-aloitus.
-
Matkit myös kirjoitustani viinan-käytöstäni.
Keksi jotain omaa eppu.
H.- 1lesken
hunksz
Sulla mitää ratto-alotusta oo
-
Luulin sua raittiiks miäheks
L Raittiuskirjoituksessa sain kirja palkinnon koulussa. Näkemykseni silloin oli alkoholijuomien laimentaminen. Taksi yn autotyöt ovat pitäneet lähes raittiina. Asia on Suomessa pahenemaan päin. Vähentämiseen auttaa saatavuuden vaikeuttaminen ja raittiimman seuran valitseminen.
arvo.e kirjoitti:
Raittiuskirjoituksessa sain kirja palkinnon koulussa. Näkemykseni silloin oli alkoholijuomien laimentaminen. Taksi yn autotyöt ovat pitäneet lähes raittiina. Asia on Suomessa pahenemaan päin. Vähentämiseen auttaa saatavuuden vaikeuttaminen ja raittiimman seuran valitseminen.
"arvo.e"
Mitä ihmis-ryhmää haluaisit eniten kiusata?
Minun kaltaisianiko?
H.- 1lesken
arvo.e kirjoitti:
Raittiuskirjoituksessa sain kirja palkinnon koulussa. Näkemykseni silloin oli alkoholijuomien laimentaminen. Taksi yn autotyöt ovat pitäneet lähes raittiina. Asia on Suomessa pahenemaan päin. Vähentämiseen auttaa saatavuuden vaikeuttaminen ja raittiimman seuran valitseminen.
arvo.e:lle
Tunnen taksikuskeja, rekkakuskeja joille viina maistuu/maistui. Hiljattain yksi näistä nukkui pois. Ei se ole ammatista kiinni. Saatavuudella ei ole mitään tekemistä juopottelun kanssa. Itse lähdin Helsingissä asuessani 70-80-luvulla kapakkaan illalla jos siltä tuntui. Tai aamusella viikonloppuisin. Nuorena, perheettömänä,lapsettomana riitti muutaman tunnin yöunet, kun töihin piti herätä. Töitten jälkeen iltapäiväkemuihin Maestroon tai Paasiin ja sitä rataa. Aina oli viina kuvassa mukana. Ei juoppo viihdy raittiiden seurassa. En minäkään mennyt istumaan Fazerille kahville vaan menin paikkaan, missä oli viinatarjoilua. Silloin olIn kaltaisteni seurassa. Jotka eivät ylvästelleet juomattomuudellaan. Lesken 1lesken kirjoitti:
arvo.e:lle
Tunnen taksikuskeja, rekkakuskeja joille viina maistuu/maistui. Hiljattain yksi näistä nukkui pois. Ei se ole ammatista kiinni. Saatavuudella ei ole mitään tekemistä juopottelun kanssa. Itse lähdin Helsingissä asuessani 70-80-luvulla kapakkaan illalla jos siltä tuntui. Tai aamusella viikonloppuisin. Nuorena, perheettömänä,lapsettomana riitti muutaman tunnin yöunet, kun töihin piti herätä. Töitten jälkeen iltapäiväkemuihin Maestroon tai Paasiin ja sitä rataa. Aina oli viina kuvassa mukana. Ei juoppo viihdy raittiiden seurassa. En minäkään mennyt istumaan Fazerille kahville vaan menin paikkaan, missä oli viinatarjoilua. Silloin olIn kaltaisteni seurassa. Jotka eivät ylvästelleet juomattomuudellaan. LeskenKävin viihdepaikoissa, kun vaimoni oli kuollut. Maestro, Pavi, Työväentalo ja Vanhan Kellari tulivat tutuiksi. Yleensä liikuin autolla. Ei sitten tullut otettua viinaa, kun ajoin myöhemmin kotiin. Tanssitiin ja kahvit välillä. Mukavaa oli.
Alkoholi vapauttaa endorfiineja aivojen mielihyvä- ja palkitsemiskeskuksissa, siihen kai se lisää saamisen tarve perustuu. Mutta kai tässäkin mielessä ihmiset on erilaisia, joillekkin se yksikin ryyppy liikaa ja toiset voi rauhassa ottaa silloin tällöin seurassa ilman riippuvuuden kehittymistä.
"Alkoholismigeeni" mitä ilmeisimmin on olemassa ja sellaisen omaavalla riski alkoholisoitumiseen suurempi. Itselläni molemmissa suvuissa alkoholismia, vaikka vanhempani olivatkin hyvin kohtuukäyttäjiä. Nuorena otin silloin tällöin perskännit kaveriporukassa. Ilmeisesti sillä kaveriporukalla suurin vaikutus koska parinkympin jälkeen kun muutin omilleni Helsinkiin, en vuosiin juurikaan ottanut kuin saunakaljan.
Sitten kolmikymppisenä avioiduttuani vaimoni kanssa otimme noin kerran kuussa pikkusievät ja edelleen se saunakalja. Sittemmin, viidenkympin jälkeen elämä alkoi potkia päähän ja alkoholin käyttö alkoi lisääntyä. Huomasin toki mitä on tapahtunut ja mihin se voi johtaa mutta olin heikko. Tiesin olevani alkoholisti. Kerroin vaimolle, hän ei uskonut. Kerroin vaimon siskolle, hänkään ei uskonut. Eli alkoholismini ei näy, eikä tunnu mitenkään ulos päin. Kärsin siitä ihan vain itsekseni.
Pärjään kuitenkin kohtuuannoksilla, pystyn lopettamaan kun nukkumaanmenoaika tulee. Mutta se vähimmäisannos on saatava päivittäin. En pidä siitä, mutta niin se vain on. Kun vielä muut kotiasiat menee jatkuvasti huonompaan suuntaan, voimat ei tahdo riittää korjausliikkeisiin.
Raivoraittiit ja muut kohtuukäyttäjät, joilla ei aavistustakaan näistä ongelmista, haukkuvat meidät pystyyn. Itse aiheutettuahan se alkoholismi tietty on.
JA PASKAT. Ihminen on niin oman napansa ympärillä elävä pikkusielu, harvempi ymmärtää ja hyväksyy (ikäviä) asioita, joita ei itse ole koskaan kokenut.
Ymmärrän sinua, 1lesken, älä ota liian henkilökohtaisesti sitä vittuilua, mitä olet palstalla saanut ja tulet saamaan.- Kysymys..tyhmille.uudis-
tajille:
Huomasin liian myöhään viimosessa virkkeessäsi v-sanan, jonka takia en olisi tykkäämistä sinulle antanut.
Miksi perkeleessä täällä ei voi poistaa vahingossa antamaansa tykkäystä? - Osuiko-pattiisi
"""""Miksi perkeleessä täällä ei voi poistaa vahingossa antamaansa tykkäystä?"""""
Siksi että sinua vituttaisi mahdollisimman kauan.
Ehkä juhannukseen. Ennen kun annat seuraavat plus peukun. En ole raivoraitis , voisi sanoa kohtuukäyttäjä, aina vain enemmän kohtuullinen.
Silti ymmärrän aika hyvin alkoholisteja, olen seurannut kahden ihmisen kamppailua asian kanssa läheltä. Tiedän että viinasta luopuminen oli heille lähes mahdotonta. Toinen lopetti kun sai viimeisen varoituksen työpaikastaan, meni AA-kerhoon, pysyi hyvin kaidalla tiellä, pari repsahdusta oli mutta pääsi kuiville, on ollut jo yli 10 vuotta raittiina.
Toisella terveys petti niin pahasti että juomisesta tuli mahdotonta, viina oli lähes kokonaan syyllinen sairastumiseen.
Ystäväni sisko on pohjalla, epäilen että hän on avun ulottumattomissa, ikää ei ole viittäkymmentäkään, jalat eivät enää toimi, pääsee lyhyitä matkoja rollaattorilla.
Kai alkoholismi kulkee suvuissa ainakin jonkin verran, perheessämme ei ole yhtään alkoholistia kummankaan vanhemman puolelta. En nähtävästi saa sellaista mielihyvää viinasta mitä aloittaja kuvasi, päinvastoin tulee epävarmempi olo jos menen ihmisten ilmoille kuten ravintolaan. Pienessä seurassa juttu luistaa mukavasti viinipullon ääressä, sen olen huomannut.Kysymys..tyhmille.uudis- kirjoitti:
tajille:
Huomasin liian myöhään viimosessa virkkeessäsi v-sanan, jonka takia en olisi tykkäämistä sinulle antanut.
Miksi perkeleessä täällä ei voi poistaa vahingossa antamaansa tykkäystä?Sori siitä v-sanasta, hevin en sitä käytä. Nimimerkki lesken on saanut aika lailla kettuilua (sori ketuille;) osakseen ja tuossa yhteydessä se lipsahti.
Ja miksi peekeleessä täältä ei voi poistaa "vahingossa" kirjoittamaansa kommenttia!"#¤%? Paljon olisi muutakin valittamista palstan tekniikkapuolen nykytilasta. Uudistamista ja uudistamista, kehitettäisiin mieluummin palstaa parempaan suuntaan kuin, että vain uudistetaan uudistamisen vuoksi ja mennään metsään.entinenmiäs kirjoitti:
Sori siitä v-sanasta, hevin en sitä käytä. Nimimerkki lesken on saanut aika lailla kettuilua (sori ketuille;) osakseen ja tuossa yhteydessä se lipsahti.
Ja miksi peekeleessä täältä ei voi poistaa "vahingossa" kirjoittamaansa kommenttia!"#¤%? Paljon olisi muutakin valittamista palstan tekniikkapuolen nykytilasta. Uudistamista ja uudistamista, kehitettäisiin mieluummin palstaa parempaan suuntaan kuin, että vain uudistetaan uudistamisen vuoksi ja mennään metsään."entinenmiäs"
Palsta toimii juuri niin-kuin pitääkin.
Palsta on 60
Ihmisten, joiden pitäisi jo tietää mitä tekevät, mitä kirjoittavat.
Täällä tyhmyys tiivistyy eniten itseen.
Joissain hysteria-tapauksissa ihmis-ryhmään.
Fiksuilla ei täällä ole koskaan ongelmaa.
H.mielikki.mummo kirjoitti:
En ole raivoraitis , voisi sanoa kohtuukäyttäjä, aina vain enemmän kohtuullinen.
Silti ymmärrän aika hyvin alkoholisteja, olen seurannut kahden ihmisen kamppailua asian kanssa läheltä. Tiedän että viinasta luopuminen oli heille lähes mahdotonta. Toinen lopetti kun sai viimeisen varoituksen työpaikastaan, meni AA-kerhoon, pysyi hyvin kaidalla tiellä, pari repsahdusta oli mutta pääsi kuiville, on ollut jo yli 10 vuotta raittiina.
Toisella terveys petti niin pahasti että juomisesta tuli mahdotonta, viina oli lähes kokonaan syyllinen sairastumiseen.
Ystäväni sisko on pohjalla, epäilen että hän on avun ulottumattomissa, ikää ei ole viittäkymmentäkään, jalat eivät enää toimi, pääsee lyhyitä matkoja rollaattorilla.
Kai alkoholismi kulkee suvuissa ainakin jonkin verran, perheessämme ei ole yhtään alkoholistia kummankaan vanhemman puolelta. En nähtävästi saa sellaista mielihyvää viinasta mitä aloittaja kuvasi, päinvastoin tulee epävarmempi olo jos menen ihmisten ilmoille kuten ravintolaan. Pienessä seurassa juttu luistaa mukavasti viinipullon ääressä, sen olen huomannut.Olen pannut jo aiemmin merkille, että olet fiksu, elämää ymmärtävä ihminen.
Sanotaan, että viina on viisasten juoma. Olisikohan samassa merkityksessä parempi sanoa, että viina on vahvojen juoma. Viisaskin voi joutua alkoholin valtaan mutta henkinen vahvuus saattaisi pelastaa.
Nuorena miehenä jouduin seuraamaan läheltä useammankin ihmisen tuhoa alkoholin takia. Oma veljeni lähti kolmikymppisenä oman käden kautta. En voi tietää mutta uskoisin, että ilman alkoholismiaan eläisi tänäkin päivänä. Itselläni niitä malleja nuoruudesta on vain pahassa mielessä. Silti alkoholista on tullut ongelma, vasta lähempänä kuutta kymppiä. Asiaa ei ainakaan helpota vaimon sairaus, eikä se, että olen HSP (erityisherkkä).hunksz kirjoitti:
"entinenmiäs"
Palsta toimii juuri niin-kuin pitääkin.
Palsta on 60
Ihmisten, joiden pitäisi jo tietää mitä tekevät, mitä kirjoittavat.
Täällä tyhmyys tiivistyy eniten itseen.
Joissain hysteria-tapauksissa ihmis-ryhmään.
Fiksuilla ei täällä ole koskaan ongelmaa.
H."Ihmisten, joiden pitäisi jo tietää mitä tekevät, mitä kirjoittavat." Sillä ei ole mitään tekemistä palstan käytettävyyden kanssa. Tämän foorumin käytettävyys on hyvin syvältä. Joskus 10 vuotta sitten palsta oli tekniseltä toteutukseltaan paljon toimivampi. Esimerkiksi kun seuraat jotain ketjua ja näet siihen tulleen uutta, on näinkin pitkässä ketjussa työn ja tuskan takana löytää se uusi kommentti, jos se ei ole jatkona ketjun lopussa. Toinen ongelma kirjautumisen vanhentuminen.
"Fiksuilla ei täällä ole koskaan ongelmaa."
Vähemmän fiksu kun ei edes älyä mitään ongelmaa.entinenmiäs kirjoitti:
Olen pannut jo aiemmin merkille, että olet fiksu, elämää ymmärtävä ihminen.
Sanotaan, että viina on viisasten juoma. Olisikohan samassa merkityksessä parempi sanoa, että viina on vahvojen juoma. Viisaskin voi joutua alkoholin valtaan mutta henkinen vahvuus saattaisi pelastaa.
Nuorena miehenä jouduin seuraamaan läheltä useammankin ihmisen tuhoa alkoholin takia. Oma veljeni lähti kolmikymppisenä oman käden kautta. En voi tietää mutta uskoisin, että ilman alkoholismiaan eläisi tänäkin päivänä. Itselläni niitä malleja nuoruudesta on vain pahassa mielessä. Silti alkoholista on tullut ongelma, vasta lähempänä kuutta kymppiä. Asiaa ei ainakaan helpota vaimon sairaus, eikä se, että olen HSP (erityisherkkä).Toivon sinulle ja vaimollesi jaksamista. Vaimollasi ei ole helppoa, mutta myös läheiset ovat kovilla kun perheenjäsen sairastuu.
Erityisherkkyys ei ole omassa valinnassa, lapsenlapsella se on todettu.
Ennen sellaista ei osattu tunnistaa, ihan hyvä että asiaan on saatu selvyys.- seontiina
entinenmiäs kirjoitti:
Olen pannut jo aiemmin merkille, että olet fiksu, elämää ymmärtävä ihminen.
Nuorena miehenä jouduin seuraamaan läheltä useammankin ihmisen tuhoa alkoholin takia. Oma veljeni lähti kolmikymppisenä oman käden kautta. En voi tietää mutta uskoisin, että ilman alkoholismiaan eläisi tänäkin päivänä. Itselläni niitä malleja nuoruudesta on vain pahassa mielessä. Silti alkoholista on tullut ongelma, vasta lähempänä kuutta kymppiä. Asiaa ei ainakaan helpota vaimon sairaus, eikä se, että olen HSP (erityisherkkä).mää taas uskon että sun veljes
helpotti sitä pahaa oloaan alkoholilla
ei välttämättä ollu alkoholisti
mutta sillä saa kyllä helposti hetkittäisen hyvän olon tunteen
ja sen jälkeen kun se ei enää auta
otetaan käyttöön järeemmät hommat
elikkä lähdetään oman käden kautta
joulukuussa ystväni lähti oman käden kautta
käytti kyllä alkoholia muttei sen enempää kun
kukaan tavallinen ihminenkään
tietysti oli kausia niide kymmenen vuoden aikana
minkä hän kamppaili uupumuken ja masennuksen kanssa
että otti alkoholia reippaamminkin
enhän toki häntä jatkuvasti nähnyt
mutta ulkoinen olemus paljasti asian
mutta sen voin sanoa ettei se alkoholi ollut kun helpostus
ja pitkitys siihen pahaan oloon
mikä hänet sai loppujen lopuksi päätymään siihen mitä teki
jos ei sitä alkoholia olis ollut
niin varmaan tää lopullisuus olis tullut jo vuosia sitten. Se vaan tuntui siltä koska ilman kännäämistä asiat näyttivät olevan ihan mallillaan. Oli perhe, jonka menetti ryyppäämisen takia, sittemmin kivan naisystävän. Kännäämisellä menetti työpaikkansa, rikkoi itsensä, rikkoi vanhempien auton ym.
Riitaantui helposti humalapäissään, kerran toisen veljensä kanssa. Tappelivat ja kun ei pärjännyt, lähti hakemaan kirvestä kellarista. Ties mitä olisi tapahtunut, ellen olisi ehtinyt napata kellarin ovea lukkoon.
Että sellaista mallia meikäläiselle viinan "iloista". Ehkäpä se malli jotenkin alitajuisesti estikin minua nuorempana läträämästä. Onnekseni kuitenkin olen aivan toisen sorttinen, humala tekee minusta vain entistäkin kiltimmän.mielikki.mummo kirjoitti:
En ole raivoraitis , voisi sanoa kohtuukäyttäjä, aina vain enemmän kohtuullinen.
Kai alkoholismi kulkee suvuissa ainakin jonkin verran, perheessämme ei ole yhtään alkoholistia kummankaan vanhemman puolelta. En nähtävästi saa sellaista mielihyvää viinasta mitä aloittaja kuvasi, päinvastoin tulee epävarmempi olo jos menen ihmisten ilmoille kuten ravintolaan. Pienessä seurassa juttu luistaa mukavasti viinipullon ääressä, sen olen huomannut.Kuvauksesi erinomainen. Maalla naapurin -vanhapoika 45 pieksi juovuksissa vanhaa äitiään ja ryösti hänen eläkkeestään säästetyt kk ruokarahat, jotka juopotteli. Äitinsä joutui ostamaan laskuun ruoat. Viimein antamaan valtuutuksen kauppaan eläkkeistään, jota vastaan sai ruokaa.
- Ohutta.yläpilveä
Jos tuntee palstalla vittuilua sekin on vapaa ehtoista, itselläni ei ole erityistä hinkua tänne koska puheen aiheet ovat ns. päivänselviä.
Alkoholi kuului elämääni isäni myötä jo lapsuuesta asti tosi rankasti, silloin muistan päättäneeni etten kuunapäivänä sorru alkoholiin mutta toisin kävi, työ, perhe niistä selvisin kohtuullisesti tuuri juopon tuurilla. En koskaan ajatellut viinan käytön lopettamista se vain loppui pikkuhiljaa, kyllästyin karmeisiin krapuloihin, joku itsesuojeluvaisto eläkkeelle päästyäni saatan jonkun lasillisen juoda eikä sen enempää ja kaiken lisäksi pääsin tupakasta eroon. Huomenna reppu selkään sukset jalkaan ja suunta järven jäälle ettei paremmasta väliä. - reppuriika
On kai sitä tutkittu. Toiset tutkimukset ovat päätyneet siihen, että geeneillä ei ole merkitystä vaan alkoholismi opitaan perheen tai lähipiirin elämän mallina, kun taas toiset ovat sitä mieltä, että toisella on geeneissä taipumus alkoholisoitua nopeammin. Voihan olla että toisen geeneissä se kemiallinen ja toisilla psyykkinen alttius ja pahimmassa tapauksessa sekä että.
Isäni oli kuului varmaan tuohon psyykkisen riippuvuuden sarjaan, kun hänen alkoholin käyttö enentyi pikkuhiljaa vuosikymmenien aikana, mutta kyllä hän ehti olla parisen vuotta ennen kuolemaan miltei raittiina. Lääkäri oli sanonut, että hänen käyttämä lääke on yhteisvaikutuksena myrkky elimistölle ja voi tulla hengenvaara.
Nuorena käytin alkoholia jonkin verran ihan päihtymiseen asti vajaan parin vuoden aikana, mutta en oikeastaan koskaan kokenut mitään nautintoa juomisesta. Se oli vain jokin sosiaalinen tapa kaveripiirissä. Voin ottaa sen annoksen shampanjaa tai viiniä ja se on siinä.
Tunnen erään naisen, joka raitistuttuaan on alkanut syömään ja kärsiin erikoisesti sokerin himosta. Ylipainoa on tullut jo 30 kiloa. Hän sanoo, että kyllä se viinanhimo välistä iskee, mutta tietää että se on sitten menoa jos sille tielle lähtee.
Olen kuullut ja jonkin verran nähnyt tapauksia että jos pitkään raittiina ollut alkoholisti ratkeaa juomaan ja kierre ja himo on sen jälkeen monin verroin kovempi ja vie kuolemaan.
Varmaan myös vaikuttaa motiivi, mitä varten juo. Toisilla viina poistaa ahdistusta vaikka se tulee jälkeenpäin entistä pahempana.
Minusta on kyllä hyvä että nykyään ihmiset voivat puhua alkoholismista ja sitä ei tarvitse hävetä. Puhuminen oli ongelma sitten, mikä tahansa auttaa ja helottaa. - ymmärräntämän
Raamattu on monessa asiassa erittäin hyvä kirja. Se on luojaltamme meille.
Siellä on humaltumisesta joitain värssyjä siten, että huono asiahan se on.
Joskus tuntuu, että mitä kauemmaksi ihminen menee Raamatusta, sen kurjempaa hänen elämänsä on. Kukaan ei pysty elää Raamatun mukaankaan, mutta aina sitä voi yrittää, koska se on terveys ja hyvinvointi, niin fyysisesti kun henkisesti.
Mainio ohjekirja elämään!- Ymmärränhän-minä
Joskus ammoin yritin tutkia raamattua, mutta en löytänyt tekijän oikeuksia, kuka sen on kirjoittanut? Niin kuin pääosan esittäjä ja sivu novellistit vai pakinoitako se sisältää ja maailman ensimmäisiä blogeja? Jeesukselta siellä ei ole sanaakaan tekstiä.
Ilman raamattua olen pysynyt viinattomana, ei sovi mixata liian monilla lantingeilla, ettei pää sekoa kuin pahemmaltakin hiki pingolta.
Kyllähän se varmaan arkielämän ohjekirjana menettelee, se raamattu. Mutta uskontona sitä ei kannata lukea, sitten ampuu ylitse.
- IhanItsex
Mikään geeni ei pakota ihmistä juomaa alkoholia ja alkoholisoitumaan - ei yksikään. Alkoholistiksi tullaan vain ja ainostaan juomalla alkoholia. Kotoa ja kaveripiiristä opitaan tavat ja loppu on sinusta itsestäsi kiinni. Jos huomaat, että alkoholin vaikutukset ovat ei toivottuja - lopeta juominen kokonaan. Elämä ilman alkoholia on elämisen arvoista. On olemassa (luultavasti) perittyjä geenejä joilla on suurempi taipumus alkoholismiin, mutta ei nämäkään perinnöt laita pulloa huulille, sen tekee jokainen ihan itse.
Kukaan ei tarvitse alkoholia, ilmankin voi elää. Suuri osa käyttäjistä tulee alkoholin kanssa hyvin toimeen, mutta osalle se ei sovi lainkaan.
Jeesukset ja muut parantajat voivat auttaa jotakin, mutta valinnan tekee jokainen itse.- eiraivoraitis
Hyvin kirjoitit!!! Asia on juuri noin!!!!!
- 1lesken
ihanitsex:lle
Totta on. Juomallahan sitä holistiksi tullaan. Mutta totta on myös, että irtipääseminen viinasta on äärimmäisen vaikeata. Itselleni suurin vaikeus oli krapulat. Saatoin valvoa monta vuorokautta. Jos torkahdin hetkeksi näin hirveitä painajaisia. Ei uskaltanut nukahtaa kun pelko oli kaamea. Hien valuminen, sydämen hurja hakkaaminen, liskojen yöt. Tähän tilanteeseen otetaan jotain. Lääkäriltä lähete katkolle, rauhoittavaa tai pahin vaihtari, kapakkaan kaljalle. Hetken helpotus. Tämä tie on kuljettava jos meinaa selvitä ja lopettaa ryyppääminen. Sitten on edessäpäin häpeä, syyllisyys, raha-asioitten järjestäminen, monen sotkun selvittäminen. Nyt kysytään lujaa luonnetta ja äärimmäisen hyviä hermoja. Jotka viina on rapauttanut. Olotila on sietämätön. Elimistö huutaa pelastavaa kossua, mutta järjen ääni sanoo jostain, älä p...kele ota yhtään. Näin minulla meni ensimmäinen vuosi. Lesken - ent.siivoojaparka
1lesken kirjoitti:
ihanitsex:lle
Totta on. Juomallahan sitä holistiksi tullaan. Mutta totta on myös, että irtipääseminen viinasta on äärimmäisen vaikeata. Itselleni suurin vaikeus oli krapulat. Saatoin valvoa monta vuorokautta. Jos torkahdin hetkeksi näin hirveitä painajaisia. Ei uskaltanut nukahtaa kun pelko oli kaamea. Hien valuminen, sydämen hurja hakkaaminen, liskojen yöt. Tähän tilanteeseen otetaan jotain. Lääkäriltä lähete katkolle, rauhoittavaa tai pahin vaihtari, kapakkaan kaljalle. Hetken helpotus. Tämä tie on kuljettava jos meinaa selvitä ja lopettaa ryyppääminen. Sitten on edessäpäin häpeä, syyllisyys, raha-asioitten järjestäminen, monen sotkun selvittäminen. Nyt kysytään lujaa luonnetta ja äärimmäisen hyviä hermoja. Jotka viina on rapauttanut. Olotila on sietämätön. Elimistö huutaa pelastavaa kossua, mutta järjen ääni sanoo jostain, älä p...kele ota yhtään. Näin minulla meni ensimmäinen vuosi. LeskenEt sinä ole päässyt irti alkoholista vieläkään.
Mielesi tekee sitä jatkuvasti, sillä et sinä niitä juomisiasi muuten kaiken aikaa muistelisi ja niistä kertoilisi.
Laitat muutenkin liian jyrkän rajan alkoholismin ja raittiuden väliin. Ihan niinkuin kaikki olisivat joko raivoraittiita ylvästelijöitä taikka sitten rapajuoppoja (juomisellaan kerskailijoita).
Suurin osa ihmisiä on kuitenkin siitä väliltä, eikä heillä terveesti alkoholin suhtautuvina ole mitään tarvetta nipottaa kumpaankaan suuntaan; mainostaa raittiuttaan (silloin kun ovat selvin päin) tai liioitellusti kerskailla juomisillaan (kun ovat joskus vetäisseet kännin). - 1lesken
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Et sinä ole päässyt irti alkoholista vieläkään.
Mielesi tekee sitä jatkuvasti, sillä et sinä niitä juomisiasi muuten kaiken aikaa muistelisi ja niistä kertoilisi.
Laitat muutenkin liian jyrkän rajan alkoholismin ja raittiuden väliin. Ihan niinkuin kaikki olisivat joko raivoraittiita ylvästelijöitä taikka sitten rapajuoppoja (juomisellaan kerskailijoita).
Suurin osa ihmisiä on kuitenkin siitä väliltä, eikä heillä terveesti alkoholin suhtautuvina ole mitään tarvetta nipottaa kumpaankaan suuntaan; mainostaa raittiuttaan (silloin kun ovat selvin päin) tai liioitellusti kerskailla juomisillaan (kun ovat joskus vetäisseet kännin).esp:lle
Tämä muisteloni johkaantui muutamasta ystävästäni., jotka tapasin äskettäin. He hallitsevat täydellisesti "ottamisen". Menevät laivoilla Tallinnaan tai Ruotsiin. Juovat ruoan kanssa lasilliset tai parit. Tuovat viinaa mukanaan ja pitävät sitä baarikaapissa. Joka kuitenkin on piakkoin tyhjä, kun vieraille on pitänyt tarjota. Vieraampi tästä porukasta kysyi minulta, että miksi minä en lähde laivamatkoille. Sanoin suoraan, että en hallitse juomistani yhtään. Vieläkään, enkä koskaan. Selvänä en taas jaksa katsella viinin lipittelijöitä. Vaikka ihminen ottaa yhden lasin viiniä, hän muuttuu. Tekonaurua, tekoiloa. Se ei ole aitoa. Siksi minulla on tämä musta-valkoinen linja. Olen täällä maalla ja käyn hoitokoiran kanssa lenkillä. Unohtunee taas tämä aihe. Lesken - seontiina
1lesken kirjoitti:
esp:lle
Tämä muisteloni johkaantui muutamasta ystävästäni., jotka tapasin äskettäin. He hallitsevat täydellisesti "ottamisen". Menevät laivoilla Tallinnaan tai Ruotsiin. Juovat ruoan kanssa lasilliset tai parit. Tuovat viinaa mukanaan ja pitävät sitä baarikaapissa. Joka kuitenkin on piakkoin tyhjä, kun vieraille on pitänyt tarjota. Vieraampi tästä porukasta kysyi minulta, että miksi minä en lähde laivamatkoille. Sanoin suoraan, että en hallitse juomistani yhtään. Vieläkään, enkä koskaan. Selvänä en taas jaksa katsella viinin lipittelijöitä. Vaikka ihminen ottaa yhden lasin viiniä, hän muuttuu. Tekonaurua, tekoiloa. Se ei ole aitoa. Siksi minulla on tämä musta-valkoinen linja. Olen täällä maalla ja käyn hoitokoiran kanssa lenkillä. Unohtunee taas tämä aihe. Leskenei kaikki ihmiset muutu juotuaan pullollisen viiniäkään
ehkä sulla on toi musta valkoinen linja kun kun et itse voi ottaa
sitä lasillistakaan ettetkö taas jäis koukkuun
ja se on ihan oikein ei sen asian kanssa kannata leikkiä
joku tossa kirjoitti että kotoo opitaan ottamaan
ja kaveripiirissä joo opin ottamaan kun kotonakin otettiin
mutta ei siitä ollu koskaan mitään ongelmaa
eikä kenenkään oo koskaan pitäny käydä katkaisussa
ja seuraavana päivänä on aina lähdetty liikkeelle puhtaalta pöydältä
tyttäreni taas ei ota kun muutaman kerran vuodessa
mutta hän ei osaa sitä tissuttelua vaan vetää pers kännit.
Aloitin viinastelun 1964, 14V.
Kuten niin monta kertaa olen joutunut kertomaan.
Näitä viina-valituksia kun tulee vähän-väliä.
Ikinä en ole ollut missään hoidossa, en rokuloissa.
Vaikka nautin jonkin verran joka ikinen päivä.
Joskus tölkin, joskus kolme.
Kuitenkin aina yli "suositusten"
Perjantaisin pyrin ottamaan kuin aikanaan työ-viikkoina.
-
Surullisia hahmoja ovat nuo raivo-raittiit viina-uskovaiset.
Yksikään juoppo tai juomari ei rukoile kuten he haluaisivat.
-
H.- on.siinä.kestämistä
Kyllä niitä monenlaisia rukouksia on kuultu humalaisten suusta ilman uskoakin.
Se on sitten ihmisen oma asia jos pystyy olemaan raitis sen uskonnonkin varjolla.
Raittiina oleminen on itsestä kiinni, sillä itsehän sitä laittaa viinaa omaan suuhunsa. Olen usein kuullut sanottavan että "se juotti". En usko että kukaan laittaa väkisin viinaa kenenkään suuhun.
Olen joskus kuullut sellaista hyssyttelyä omaisten suusta "että se on nykyisin sellainen tapa että pitää ottaa koska toisetkin" Mikäs pakko sen on olla samanlainen ja mennä joukon mukana?
Omani kokemus on jäänyt yhteen maisteluun. Pahaa oli. Mielestäni on parempaakin suuhun laitettaavaa kuin viina. Juokoot itse. - seontiina
kyllä mun mielestä mikään ei voita oikeen hyvää punkkua
tai raikasta rutikuivaa skumppaa
mutta jos kaikki olis sen makusta kun nuoruuden omppuviini
niin tuskin kovin paljoo tulis lipiteltyä
kirkas viina menee kerran vuodessa glögin terästeenä
tältäkin vuodelta jäi yli puoli pulloo kolmen vartin kossupullosta
mutta ei huolta meillä on toi ystävä se kyllä juo mitä jää
viron lahja suomalaisille naisille
sille kyllä maistuu ja ihan oma asiansa juoko ittensä hengiltä vai ei.
- takarivistä
Alkoholistiksi tullaan vain juomalla alkoholia.
Erilaisia me olemme, toisten on juotava paljon ja pitkään, toisille taas riippuvainen asenne kehittyy vähemmällä juomisella.
Alkoholi lamaannuttaa tehokkaasti käyttäytymiseen vaikuttavat pinnallisempia sääteleviä asenteita ihmisen mielessä. In vino veritas, sanoivat ne viisaat. Ja jos pohjimmaisena on -ehkä sekin jostain opittuna- vaikkapa ajatus ongelmien ratkaisemista voimalla, niin nyrkit nakkikioskilla heilahtavat helposti. Ja muija saa selkäänsä kun on ikävä ihminen.
Ei ihminen tosiaan alkoholia mihinkään tarvitse. Liuottimena esim. lääkeaineissa se on hyvä ja ihan ok. Jäähdytysnesteessä, pesuaineissa, toki sillä monta käyttöä on. Mutta ei sen nieleminen yleensä mitenkään hyödyllistä ole.
On kokeiltu, tarpeeksi, mutta omalta osaltani kyllästyin. Se sitten jäi kokonaan, eikä ole tarvetta tullut. - molempi.pahempi
Toinen syö liikaa, toinen juo liikaa, kumpi on pahempi, kumpi mollaa toistaan enemmän.
- 1lesken
molempi.pahempi:lle
Ylensyöminen on usein yksinäistä puuhaa. Vähän kuin salaa syömistä. Juominen taas, yleensä, tapahtuu seurassa. Toki salaa myös juodaan. Ihmisestä, joka on arka ja jännittynyt ja pelkää sosiaalisia tilanteita, kuoriutuu humalassa hauska seuramies, parkettien partaveitsi ja ties mitä. Itsestäni tuli, ainakin omasta mielestäni, hyvä vitsien kertoja, karaokelaulaja ja tanssintaituri. Selvinpäin en muuten tee mitään näistä. Juoppous ja syöppöys ovat molemmat heikkouksia. Mutta vaikeita hallita. Lesken - Yritys-hyvä-kymppi
Meneppä Talenttiin. Tai iN Voiceen.
Sinusta voi kuoriutua uuden ajan Susan Boyle. Ja näkisimme onko sinulla ollut lahjoja ja oikeutta edes kännissälaulajaksi. - 1lesken
Yritys-hyvä-kymppi kirjoitti:
Meneppä Talenttiin. Tai iN Voiceen.
Sinusta voi kuoriutua uuden ajan Susan Boyle. Ja näkisimme onko sinulla ollut lahjoja ja oikeutta edes kännissälaulajaksi.Yritys-hyvä-kymppi:lle
Jos olisit ehdottanut kaksikymmentä vuotta sitten samaa, olisin varmasti osallistunut banaani-viski bassollani johonkin In Ääni kisaani. Hoilasin, siis lauloin, Arja Saijonmaan Ystävän laulua niin paljon, että levy otettiin välillä pois. Nyt en laula edes suihkussa. Lesken - ent.siivoojaparka
1lesken kirjoitti:
Yritys-hyvä-kymppi:lle
Jos olisit ehdottanut kaksikymmentä vuotta sitten samaa, olisin varmasti osallistunut banaani-viski bassollani johonkin In Ääni kisaani. Hoilasin, siis lauloin, Arja Saijonmaan Ystävän laulua niin paljon, että levy otettiin välillä pois. Nyt en laula edes suihkussa. LeskenVoi miten paljon hauskaa yleisösi menettikään siinä, kun lopetit juomisen.
- seontiina
1lesken kirjoitti:
molempi.pahempi:lle
Ylensyöminen on usein yksinäistä puuhaa. Vähän kuin salaa syömistä. Juominen taas, yleensä, tapahtuu seurassa. Toki salaa myös juodaan. Ihmisestä, joka on arka ja jännittynyt ja pelkää sosiaalisia tilanteita, kuoriutuu humalassa hauska seuramies, parkettien partaveitsi ja ties mitä. Itsestäni tuli, ainakin omasta mielestäni, hyvä vitsien kertoja, karaokelaulaja ja tanssintaituri. Selvinpäin en muuten tee mitään näistä. Juoppous ja syöppöys ovat molemmat heikkouksia. Mutta vaikeita hallita. Leskenvoi kyllä varmaan yhtä moni juo yksinäisyyteensä kun syökin.
- päivittäinsyöjä
Syömisestä on kyllä ihmiselle jotain hyötyä.
Viinanjuonnin tarpeellisuudesta ei todisteita ole.
Ehkä niitä ei voi rinnastaa.- Normaalipainoinen
Kerroppa mitä hyötyä on ihmiselle syömisestä.
Kyllähän ryyppäjäkin syö,minä ainakin ja paljon
- Paraskin.neuvoja
Alkoholistille on turha saarnata, hän tietää vaarat hän lopettaa silloin kun näkee tarpeelliseksi.
- 1lesken
Paraskin.neuvoja:lle
Miksi holistille pitää saarnata? Lesken
- entinenholisti
Juomisen lopettaminen voi joskus olla kiinni järjettömistä mielikuvista jotka juomattomaan elämään joidenkin huru-ukkojen toimesta liitetään. Jos raitistuneiden luullaan olevan uskoon tulleita, korkeampia voimia etsiviä, rukouskokouksissa henkimaailmaan pohjautuvia askeleita opettelevia ja loppuiäkseen alkoholistina juomatta kärvistelyyn tuomittuja niin ei raittius voi houkutella. Todellisuudessa niitä henkimaailmaan hurahtaneita on vain osa raittiista. Enimmäkseen ovat tavallisisa ihmisiä . Mutta ne ennakkoluulot. Ja se huru-ukkojen oma kuiskaileva propagandakoneisto, joissakin yhdistyksissä on jopa moraalinen velvoite evankeliointiin, sanoman saattamista. Ei selvänä eläminen ole mitään ihmeellistä. On yksi murhe vähemmän, ei muuta.
- 1lesken
entinenholisti:lle
Niinhän minullekin vakuuteltiin, että en selviä ikinä ilman A-kerhoa, seurakuntaa, antabusta, vertaistukiryhmää, myllyhoitoa ja muuta tällaista. En tehnyt mitään edellämainituista. Menin lääkäriin ja pyysin tilapäiseen unettomuuteen jotain. Sain ja aloin nukkua. Avasin Leijonaviinapullojen korkit ja kaadoin vessanpytystä alas. Tästä on n. 5 vuotta. Olen raitistunut alkoholisti ilman mitään ryhmäopetusta. Lesken - Raitis-luonnostaan
Juhlan kunniaksi.
Rommikakkua.
Konjakkikakkua.
Wiskikakkua.
Joku kossu -tai leijonaviinakakku on aika mauttomia. - Väärinkäyttäjä
Juolahti: silloin kun vielä tein kakkuja ja käytin maustamiseen tai kostuttamiseen luettelemiasi aineita, entiset työtoverit sanoivat, että olen alkoholin väärinkäyttäjä. Astuin rakennusjätteen seassa olleeseen naulaan ja kun muuta ei ollut, putsasin kirkkaalla viinalla ja siitä väärinkäyttäjän maine sen kuin vain kasvoi.
- flegmaatti
Vaimoni pitää tissutteluputkiani suorastaan suotavina. Kertoo niiden viikkojen olevan hänellekin lomaa.
Ovathan ne ainakin vaihtelua raittiiseen kotielämään verrattuna.
Ikääntyneen ukon tietty elintoiminto heikkenee alkoholin sivuvaikutuksena. Tuota vaimon "lomaheittoa" en täysin ymmärrä. Pääasia on, että suhtautuminen on suopea, ei sentään kannustava.- Vaimosi-totuus-on
Paljon alkoholia juoneet ovatkin erittäin rasittavia ja vittumaisia raittiina. Tai teeskennellessään raitista.
- flegmaatti
Vaimosi-totuus-on kirjoitti:
Paljon alkoholia juoneet ovatkin erittäin rasittavia ja vittumaisia raittiina. Tai teeskennellessään raitista.
En yleensä edes yritä analysoida kommentteja mihinkään hengentuotteeseen mutta yhtäläistä niille on se, että ihmiset useimmiten haluavat tulkita ne mahdollisimman kielteisellä tavalla. Perustuneeko se omiin kokemuksiin vai onko pelkkää pahansuopaisuutta?
Selvyyden vuoksi mainitsen, että vaimoni on ollut viimeiset 15 vuotta absolutisti johtuen syöpälääkityksestä. Aika kehno viinittelijä hän oli aikaisemminkin. - 1lesken
Vaimosi-totuus-on: lle
Miten niin ovat rasittavia ja veemäisiä raittiina? Miten se tulee julki? Raittiit teeskentelijät ovat kyllä syvältä. Lesken - näinOnNäreetkin
flegmaatti kirjoitti:
En yleensä edes yritä analysoida kommentteja mihinkään hengentuotteeseen mutta yhtäläistä niille on se, että ihmiset useimmiten haluavat tulkita ne mahdollisimman kielteisellä tavalla. Perustuneeko se omiin kokemuksiin vai onko pelkkää pahansuopaisuutta?
Selvyyden vuoksi mainitsen, että vaimoni on ollut viimeiset 15 vuotta absolutisti johtuen syöpälääkityksestä. Aika kehno viinittelijä hän oli aikaisemminkin.Ainakin yhden asian huomasin. Kun alkoholisti on juomatta häntä pitää kehua kuinka ihanaa, et juo.
Jos unohti kehua alkoi mökötys, sinulle on yhdentekevää juonko vai en.
Jos elää kuten ihmisen kuuluu, miksi sittä pitäisi kehua erikseen?
Alkoholisti on vaikea kumppani juodessaan tai raittiina.
Lisäksi tulee jokin muu asia mihin uppoutuu yhtä intensiivisesti kuin aikaisemmin alkoholiin. - on.siinä.kestämistä
Voisi olla niinkin päin että ovat niin v-maisia etteivät kestä itseäänkään selvänä.
"Paljon alkoholia juoneet ovatkin erittäin rasittavia ja vittumaisia raittiina. Tai teeskennellessään raitista." Tuokin on totta.
Saattaapa olla noin. Jos puoliso tykkää niin mikäpä siinä, perhe-elämän kannalta. Minä tuon viimeisen avioliittoni elelin selvän puolison kanssa, ja se sopi minulle hyvin.
On minulla sieltä kaukaisemmasta entisestä elämästä kokemuksia parista juopostakin vaimosta. Monenmoista vauhtia oli elämässä. Ei tullut yksitoikkoiseksi elämä.
Ei enää, ei millään. Niin mukavuudenhaluiseksi ja rauhaarakastavaksi olen vuosikymmenien aikana muuttunut että juoppoa vaimoa en huolisi. En minä enää jaksaisi.- Syödäjajuoda
Tuli mieleen eräs sanonta: Kaikki mitä et voi syödä , sen voi aina juoda ja kaikki mitä et voi juoda , voit aina syödä.
- skyeye
Lukekaapa Lance Dodesin kirjoja niin tiedätte enemmän alkoholismista ja muista addiktioista.Miksi hoidot perustuvat yhä samaan AA potaskaan jotka on peräisin 1930- luvulta? Nuo Dodes- kirjat on englanniksi, kukahan suomentaisi? Ja milloin hoitopuoli ja sote ottaa opiksi? Se joka perustaisi oppinsa noihin, saisi parempia tuloksia.
- Siilimuorikka3
Minun mielestäni vielä suurempi kuin kodi esimerki on kaveripiirillä, johon nuori ajautuu. Vaikka koti olisi absolutisti, kaveripiirin imu on voimakkaampi. Koulussa annettu alkovalistus ei taida osua otolliseen maaperän sekään noilla ikävuosilla.
- skyeye
"Psykologisella tasolla alkoholin pakonomainen käyttö voidaan nähdä keinona paeta psyykelle sietämätöntä avuttomuuden tunnetta ja depressiivistä lamaantumista."
edell.lainaus Duodecimin sivulta, lääkärin mielipide ihan. - entinenhoitaja
Tutkimusten mukaan parantuneista alkoholisteista enemmistö on parantunut luonnonmenetelmällä, ilman mitään varsinaista hoitoa. Luultavasti osa hoidetuista olisi parantunut niin halutessaan myös ilman hoitoa. Osa voi olla parantunut jopa hoidoista huolimatta. Varsinkin ne AA-juttuihin perustuvat enemmän ylläpitävät alkoholismia, tuputetaan ajatusta jonka mukaan ei edes voi parantua vaan AA-rituaaleja on toistettava loppuelämä.
Järjen käyttö, hillitsevä asenneilmapiiri ja ennaltaehkäisy. Päihteettömän elämäntavan suosiminen harrastus- ja työyhteisöissä olisi paljon kustannustehokkaampaa ja kestävämpiä tuloksia tuottavaa - tööttt
Suomalaiset ovat hyvin tekevää ja osaavaa herkkää kansaa - toi kansanperinne joko isiltä ja äideiltä lahjana saatua työssä oppmista pienestä pitäen tai opinahjoissa hankittua taitoa ja osaamista - vanhassa kansanperinteesssä aina ollut myös sanonta
- jos viina, sauna ja terva ei auta - tauti taitaa olla kuolemaksi - nykyisin parempiakin lääkkeitä toki olemassa, viinan kiroista vapautukseen lie paljon käytetty - pam- loppuisia aineita tai ritolin, tms - niistäkin pitäisi olla asteettainen vieroitus
- ylensä nuoria aineet vievät jo paljon ennen kuin ymmärrys on kehittynyt koska ylensä maailma esittelee juomakulttuuria jotenkin hienona ja palkitsevana - ihan kuin raamatun kertomuksissa saatana näyttää Jeesukselle maailmaa ja sanoo
- tämän kaiken saat jos vain minua kumarrat - loppukertomukset kertoo toisenlaiset
tarinat - toivonsamenettäneille epätoivon syövereistä toivon maailmaan takaisin
- monet kertovat myös siitä että ovat löytäneet voiman ja uskon tulevien päivien turvaksi - yhteyden toisiin ihmisiin ja jaksavat uskon turvin tallustaa maann kamaralla
- päivän matkan kerrallaan - luottaa siihenkin että kullekin päivälle riittää omat murheensa ja apu tulee jostain ylhäältä - että valo voittaa aina pimeyden - enempi ihmisiä siunaten kuin kiroten - jokseenkin armollisesti. - Kuinka-totta
siilimuorikka3:
Minun mielestäni vielä suurempi kuin kodin esimerki on kaveripiirillä, johon nuori ajautuu. Vaikka koti olisi absolutisti, kaveripiirin imu on voimakkaampi. Koulussa annettu alkovalistus ei taida osua otolliseen maaperään sekään noilla ikävuosilla.- Asenneopitaankotona
Totta. "Alkovalistus" tulee aloittaa jo miltei piltti-iästä. Ts. pitää huolta, että lapsi ei näe humalaisia vanhempia vaikka vanhemmat pitkäripaisen juomia käyttäisivätkin.
"Viina on viisasten juoma" ei tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas voi kaataa juomaa kaksin käsin kurkusta alas. Viisas osaa käyttää alkojuomia, ei humaltuakseen, vaan nauttiakseen - milloin mistäkin. - Siilimuorikka3
Vaikka lapsi ei näkisi humalaisia vanhempia, hän ei voi välttyä kohtaamasta muita humalaisia aikuisia/nuoria, jos ei kotonaan, muualla kodin ulkopuolella.
Asenneopitaankotona kirjoitti:
Totta. "Alkovalistus" tulee aloittaa jo miltei piltti-iästä. Ts. pitää huolta, että lapsi ei näe humalaisia vanhempia vaikka vanhemmat pitkäripaisen juomia käyttäisivätkin.
"Viina on viisasten juoma" ei tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas voi kaataa juomaa kaksin käsin kurkusta alas. Viisas osaa käyttää alkojuomia, ei humaltuakseen, vaan nauttiakseen - milloin mistäkin."Viina on viisasten juoma" on yksi niitä hokemia, joka joutaisi romukoppaan samantien.
Ei ongelmajuonti ja alkoholismi tyhmyydestä johdu, kyllä kaikki tietävät niiden haitallisuuden.
"Viisas osaa käyttää alkojuomia, ei humaltuakseen, vaan nauttiakseen"
Jos tarkoituksena ei ole lamaannuttaa keskushermostoa, jota rentoutumiseksikin sanotaan, tai saada pientä nousuhiprakkaa, eli molemmissa tapauksissa humaltua, niin mikä se nautinto on?
Jos se on pelkästään hyvä maku suussa, niin sen voi varmasti tavoittaa ilman alkoholiakin.
Toisten elimistö vain kykenee käsittelemään alkoholia tai muita adikkitoita aiheuttavia aineita paremmin kuin toisten.- flegmaatti
Kaveripiirin vaikutus on täyttä totta.
Lapsuuteni kodissa alkoholista oli ainoastaan kielteisiä kokemuksia. Onneksi kuitenkin vain muutaman kerran vuodessa.
Noin 14v - 15v ajauduin kaveripiiriin jossa tupakka ja viina olivat merkittävässä roolissa. Ainoastaan raha teki tiukkaa mutta jostain ihmeestä sitä aina löytyi kahden kimppaan Salmisaaren viinaan, joka oli halvinta. Totuumattomalle puolikaskin riitti ja lievän totuttelun jälkeenkin se tehosi nopeasti juotuna.
Alle 20v yhtemme heikkeni vaikka ei katkennut. Kaverit jatkoivat valitsemallaan polulla ja jokainen kuoli aikanaan. Ensimmäinen tapaturmaisesti kännissä kalaverkkoihin. Seuraava sentään eli yli 4-kymppiseksi. Muut oikaisivat koipensa 50v:n pinnassa lukuun ottamatta ainoaa työntekoakin yrittänyttä joka poistui vahvuudesta vasta 62 vuotisena.
Minä onneton mierolaisvuosien jälkeen opiskelin, perustin perheen, elin myöhemmät aktiivivuodet viikonloppu tissuttelijana ja vasta 57 vuotisena ryhdyin harjoittelemaan koko- ja jokapäiväiseksi juopoksi.
Vastuuni perheen elättäjänä oli itsestään selvää!
Juuri ennen 60v täyttämistä tissuttelu, eikä mikään muukaan enää huvittanut.
Lisäksi huolestuin terveydestäni.
Olen nyt elänyt tätä jaksottelevan juopottelun kautta 13 vuotta.
Täysraittiita 4- 5:n kk:n jaksoja ja lyhimmillään kuivat kaudet saattavat jäädä pariin kuukauteen.
Nautitut määrät ovat entisestään sekä vähentyneet, että laimentuneet.
Erittäin harvoin esiintyvissä poikkeustilanteissa ripeän periaatteistani.
Viimeisiä vuosia edeltävinä aikoinakaan liki absolutisti vaimoni ei koskaan ole sanonut moitteen sanaa juopottelustani.
Poikkeuksina ne kaksi kertaa jolloin hän sunnuntaina mainitsi, etten edellisenä iltana klo 22:n jälkeen ollut henkevää keskusteluseuraa.
Jos minussa ei olisi lupaavan alkoholistin aineksia niin enhän olisi viitsinyt nähdä vaivaa tämän hengentuotteen vertaa. - Tyhmyyttämonenlaista
Monopolikaupan juomia voi ja saa nautiskella myös niin ettei lamaannuta mitään paikkaa eikä "nousuhiprakkakaan" pääse päähän. Alkoholijuomilla on myös 'lääkkeellinen' vaikutus jos niitä nautitaan kohtuudella.
Absolutismi on alkoholismiin verrattavissa oleva asenne, molemmista puuttuu aiheen katsominen monenlaisilta kanteilta ja eri puolilta. Ts. jos yksisilmäisyys vaivaa jota kuta, pitääkö sen vaivata kaikkia muitakin?
- Pulp-fictio
Lapsesta voi olla vastenmielistä nähdä muuttuva aikuinen.
Samoin voi tuntua elämänkumppanista. Samaa asiaa tankkaava, pelleksi heittäytynyt työkaveri ns. virkistäytymispäivänä risteilyllä voi olla tosi rasittavaa kuunneltavaa.
Miten krapulainen aikuinen huolehtii lastensa aamupalasta tms.
Sitten täällä ei puhuta perheväkivallasta, mistä voi lukea lehtien pikkuilmoituksista tai huostaanotoista.
Täällä useimmat kirjoittajat tietävät, mitä alkoholi on, mitä krapula on ja eivätkä juurikaan tarvitse sitä. Tämähän on hyvä suunta.
Minusta 1lesken varmasti rehellisesti kuvaa raitistumistaan ja raittiina pysymisen haluaan. Arvostan tätä.
Toisessa ketjussa viittasin siihen toisista välittämiseen esim. työpaikalla, kun käyttö menee holtittomaksi. Aika vähän kirjoitetaan siitä huolesta.
Oma käyttöni on niukkaa. Voin mennä tuttujen kanssa pubiin ja ottaa omenamehua, rupatella aikani ja häipyä, kun toiset humaltuvat.
En jaksa seurata eripuraa tai sönkötystä, saman asian jankkaamista tai kun filosofointi alkaa kuullostamaan hölmöltä. Tätä moni päissään olija ei myönnä. Jos videoitaisiin ja katsottaisiin, voisipa hävettää. Lähden pois. Ystäväni hyväksynevät oman tyylini enkä selittele sitä.
Ehkä minulle ei sovi viina. En koe olevani oma itseni muuta kuin näin elämällä - jo 40 vuotta. Villi nuoruus on kaukana, kaukana siellä jossain, enkä jahkaile sen perään.- siilimuorikka3
Työpaikoilla on käytössä varhaisen puttumisen malli myös alkoholin käytön aiheuttamien poissaolojen suhteen.
- Viinaton
Tänään tuli 31 vuotta täyteen raittiina! Olen monesti miettinyt sitä, että minulla kävi hyvä tuuri, kun sairastuin "vain" alkoholismiin. Entisillä elämämäntavoillani olisin saattanut sairastua vaikka mihin ja kuolla jo aikoja sitten.
- ex-alkoholisti
Parikymmentä vuotta on selvänä mennyt. Enkä kerran viidessä vuodessa kohteliaisuudesta nieltyä tervetuloryyppyä en laske miksikään.
Alkoholismi oli ikävä vaiva. Onneksi siitä paranee päättämällä että se loppui nyt. Päätöksenteko on toisille vaikeaa, tiedän. Mutta kyllä se onnistuu. Jopa pitkälle alkoholisoituneilta. Nähty ja koettu. - seontiina
miten musta tuntuu näitten viimepäivien kirjoitusten
ja yleensäkkin kun täällä kiroitetaan alkoholista
palsta on täynnä entisiä alkoholisteja
alkoholisti perheessä kasvaneita tai
muuten vaan tosi alkoholi vastaisia
kukaan ei nää minkäänlaista hyvää tässä nautintoaineessa
jota kuitenkin kohtuu paljon käytetään ympäri maailma.- Pulp-fictio
Väärin päättelet. Eipä ole mennyt mikään perille. Voi järjen köyhyyttä.
- helteelläolutta
Kohtuudella käytettynä hyvä asia, esim. luomupunaviiniä silloin tällöin.
No onhan se liiankin hyvää;) Varsinkin tuo oma mustaherukkaviini. Niin hyvää, että tahtoo hävitä vieraidenkin matkaan. Piti mennä kesänä varta vasten istuttaa lisää mustaherukkapensaitakin. Yhteen satsiin kun menee viisi kiloa marjoja.
Onhan siinä muunlaistakin hyvää, kunhan käyttö pysyy kohtuudessa. Itsellä ei ole pysynyt. En haluaisi olla riipuvainen päivittäisestä alkoholiannoksesta, toisaalta raivoraittiiksikaan en haluaisi. Onkohan mahdoton yhtälö, tässä vaiheessa. Pitäisi saada tukeva ote niskasta ja todistaa itselleen, ettei ole.- seontiina
Pulp-fictio kirjoitti:
Väärin päättelet. Eipä ole mennyt mikään perille. Voi järjen köyhyyttä.
ilmeisesti mulla on sitä järjen köyhyyttä
hyvä kun huomautit en oli tota ite tajunnut
mutta nyt oon taas pajon viisaampi siinäkin asiassa.
- Ritsh
Miksi jonkun mielestä on jotenkin luonnotonta olla käyttämättä alkoholia?
Jos ei käytä niin sitä pitäisi jotenkin perustella tai selittää.
Alkoholin hyötyjä ja haittoja on tutkittu paljon ja juomisesta koituvat hyödyt ovat kovin vähäisiä.
Onko siis ihan pakko hehkuttaa joka paikassa että kyllä sitä ainakin vähän täytyy juoda? Kun ei tarvitse. Eikä pitäisi olla mitään selitysvelvollisuutta.
Meillä jos joku vieraistani aikoo alkaa ryyppäämään, niin kyllä silloin hänellä täytyy olla siihen hyvä perustelu, kotiväki ei ole viinasta kiinnostunut. Oikeastaan, jos ei saa selvänä oltua niin parempi kun sitten menee kapakkaan eikä tule meille kyläilemään.- seontiina
jos ei käytä alkoholia ei ole sen luonnottomampaa kun jos käyttää
eikä sitä tarvii kellekkään selittää käyttääkö vai eikö käytä
jos se ei ole itselle ongelma
alkoholin tuomiin ongelmiin en ota kantaa
niinkun en ota niihinkään ongelmiin joita tulee jos ei ota
ja jos meille tulee vieraita jotka ei käytä alkoholia
niin sitä ei ole meillä tarjolla
tai jos mennään itse sellaiseen kylään missä ei käytetä alkoholia
niin ei siellä ruveta kännäämään
aika mielenkiintoinen ajatusmaailma sulla
niinkun mullakin :) seontiina kirjoitti:
niinkun mullakin :)"seontiina"
Huomasitko kokka-tyttö?
Minulla on valmiina uusi ilo-aloitus.
H.- Pulp-fictio
seontiina kirjoitti:
niinkun mullakin :)Käänteisellä logiikalla, kun mennään kylään, missä käytetään alkoholia, niin kännätään???
Aloittaja jostain syystä halusi uudestaan keskustellä alkoholin käytöstä ja ketju on vapaa. Vain ne ymmärtävät niitä toisia, jotka ovat lopettaneet koko käytön.
Itse en ole totaalikieltäytyjä, mutta haluan alleviivata, että 7 litralla vuodessa mietoja voi elää hyvää, tasapainoista elämää, siis lähes ilman.
Kyllä olen tanssinut mieluummin alkottoman miehen kanssa kuin sellaisen, jota pitää tukea tai johdatella jotenkin sivuun. Humala-asteen voi tajuta alkoton vähän myöhään.
Ja on niitä pariskuntia, jotka tulevat niin töötissä kunnossa toisten juhliin ja pilaavat ne, eivätkä nämä ole mitään hanttapuleja vaan itseään fiksuina pitäviä ihmisiä. Turha luulla, että kaikki ovat hauskoja.
Haluaisin, että Alkon myynti siirrettäisiin yksityisille.
Valtio saisi alvin, voisi myydä kiinteistöt, valvoisi ja sakotuttaisi rikkeistä. Mielestäni ihmisten Suomessa pitäisi tottua, että promille- juomat ovat hyllyssä kuten näkkileipä.
En oikeastaan halua olla "veljeni vartia", mutta olen huolissani joistakin ystävistäni ja varhaista puuttumista en ole havainnut, vaan elegantit fudut on tullu. - seontiina
tää joka on järjenköyhä
ei kieltäytyy tanssimasta sellaisten miesten kanssa jotka on kaatokännissä
onkohan sekin sun mielestä sitä järjenköyhyyttä
ja yleensäkkin jos pidän juhlat en kutsu sinne ketään känniääliöitä
ja jos jollain meidän ystävistä on tapana vetää överit
muistutan aina ettei meidän juhlissa niitä sit vedetä
ja tää on pitäny.
nimerkki järjeltään köyhä
ja ps ei noi sun kommettis sua yhtään sen fiksummaks tee
mitä kuvittelet olevasi
ei siellä alkossa tarvii käydä jos sinne oo mitään asiaa. - seontiina
seontiina kirjoitti:
tää joka on järjenköyhä
ja tää on pitäny.
mitä kuvittelet olevasi
ei siellä alkossa tarvii käydä jos sinne oo mitään asiaa.en tiedä mistä toi yks ei san tonne tulla tupsasti
yhteydessä kieltäytyy tanssimasta...
mutta mun sormista tulee mitä sattuu
varmaan johtuu sekin tost järjen köyhyydestä
mutta suotakoon se anteeksi minunlaiselleni. - Pulp-fictio
seontiina kirjoitti:
tää joka on järjenköyhä
ja tää on pitäny.
mitä kuvittelet olevasi
ei siellä alkossa tarvii käydä jos sinne oo mitään asiaa.Alkossa olen 30 vuoden aikana käynyt alle 5 kertaa.
En näin lihota valtion kassaa. Maksan muutoin ihan tarpeeksi veroja. - kippis----
Pulp-fictio kirjoitti:
Alkossa olen 30 vuoden aikana käynyt alle 5 kertaa.
En näin lihota valtion kassaa. Maksan muutoin ihan tarpeeksi veroja.Maksoin noin 47000 euroa veroa , tänään ostin uuden auton tulee keväällä, hon kyseli tinninkö hintaa, vastasin en koska myyjä itse laski hintaa----elämässä on sattumia joita Jumala antaa.
- aiaiaiaiaiaiaaaaa
On siitä viinan juonnista joskus hyötyäkin http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005049763.html
- minnäioi
Jumalan ohjausta Jeesuksen sanoilla.
- 002200224
3 litran viinipänikkä menee kuukaudessa. Olen vissiin kamala juoppo, mutta elämäni on hyvää.
- seontiina
kohtuukäyttäjä.
- OtinJustVotkaa
Kyllä kolmesta litrasta jo tulee känniin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1182387
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau311494Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.201458- 1291438
- 681253
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3401104- 891005
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56964- 122831
- 82806