Mielenterveysongelmat periytyvät

elämäonpaskaa

En pyytänyt syntyä tähän maailmaan. En varsinkaan pyytänyt syntyä perheeseen jossa ei huolehdittu lapsena perusasioista kuten siisteys ja ruoka. Vanhemmilla vainoharhaisuutta ja aggressiivisuutta ja muita mielenterveysongelmia joihin ei koskaan haettu apua koska kaikki ongelmat piti pitää salassa. Köyhyyttä ja kurjuutta. Ei ole yllätys että lapset sairastuivat myös henkisesti. En todellakaan aio tehdä lapsia enkä ymmärrä ihmisiä jotka itsekkäästi lisääntyvät kaiken kurjuuden ja paskan keskelle. Voihan sitä kuvitella että se oma lapsi pärjää paremmin mutta sekin on harhaa. Tilastot kertovat karun totuuden siitä miten ongelmat siirtyvät vanhemmilta lapsille. Ja jos joku nyt kysyy olenko sitä mieltä että köyhien mielenterveysongelmaisten (tai päihde ym.) ei pitäisi tehdä lapsia niin KYLLÄ. Juuri sitä mieltä olen. En halua että kukaan joutuu kokemaan sitä mitä itse olen kokenut.

25

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NIINPÄ_NIIN

      Pitkäaikaisilla ns. kaksostutkimuksilla on todistettu vastaansanomattomasti että tuon kaltaiset asiat eivät periydy biologisesti missään tapauksessa.

      Sosiaalinen vaikuttaminen on sitten ihan toinen asia ja siitä pääsee eroon kun haluaa.
      Raskasta se voi olla mutta se kannattaa. Ei kannata jatkaa huonoa historiaa.

    • nai.nen

      Samaa olen itsekin pohtinut paljon. Jo raskausaikana vanhemman kokemukset voivat siirtyä lapseen, eli sikiö kokee jos vanhempi on vaikkapa pahasti ahdistunut ja se voi vaikuttaa negatiivisesti elämään syntymän jälkeen. Mielestäni on parempi vaihtoehto olla syntymättä lainkaan kuin joutua taistelemaan oman mielen kanssa läpi elämän.

      Eipä siinä, ei minulla olisi edes voimia tai kiinnostusta kasvattaa lapsia nykyisessä voinnissani.

    • oma.valinta

      Mielenterveysongelmat sen paremmin kuin alkoholismikaan eivät ole suoraan perinnöllisiä. Alttius näihin kuten esim. diabetekseen ja joihinkin syöpiin periytyy. Se ei tarkoita automaattista sairastumista.
      Huonotkin lähtökohdat omaava voi pärjätä ja menestyä maailmassa hyvin. Otan esimerkiksi itseni. Synnyin sairaan perheen nuorimmaksi lapseksi. Lapsuus ja nuoruus oli suoraan sanottuna kamalaa. Yksi veli teki itsemurhan, yksi joi itsensä kuoliaaksi, yksi sisar kärsii pahoista mielenterveyden ongelmista. Minulla on ollut todella syvä masennus ja angsti joka oli koko ajan päällä. Pelkäsin kaikkea. Siis kaikkea.
      Pyttyynnyin tähän ja halusin elämän. En halunnut enkä halua olla mikään menetetty tapaus, sisu ei anna periksi. Vuosien ajan työskentelin itseni kanssa terapeutin tuella ja ilman. Nyt on angsti pois, masennukseen syön lääkitystä jota en uskalla lopettaa. Karistin Suomen pölyt jaloistani ja lähdin pois. Helpolla en todellakaan ole päässyt, mutta kaksi upeaa lasta olen tähän maailmaan synnyttänyt ja kasvattanut, yksin. Olen ylpeä siitä, etten alistunut sinne kuraan vaan omalla työllä ja sisulla nousin. Itsesääli ja omaan napaan tuijotus on kaikista pahinta. Jos et itse itseäsi arvosta, ei arvosta muutkaan! Mikään ei tässä elämässä tule kultalautasella ja itseään säälien marttyyrin kaavussa. Suurin osa elämästä on työtä, myös oman itsensä kanssa. Vapaamatkustajia ei ole.

      • tigf

        Ei pidä paikkaansa. Mielenterveysongelma on samanlainen asia kuin rakkaus. Ei rakkaus periydy vaikka moni, jonka vanhemmat ovat rakastuneet rakastuu itsekin. Osa ei. Sekoitat asioita keskenään. Syöpä ja diabetes sen sijaan voivat toki olla periytyviä, koska ne ovat paljon kiinni fyysisistä ominaisuuksista. Niin sanotut mielenterveysongelmat eli paremmin sanottuna suru, epätoivo jne. ovat seurausta elämäntapahtumista ja elämäntapahtumat eivät periydy. Ne ovat uniikkeja tapahtumia. Vertaa köyhyys. Köyhyys ei periydy geeneistä vaan, kun puhutaan periytyvyydestä varattomuuden kohdalla viitataan erilaiseen periytyvyyteen kuin vaikka syövän kohdalla.


    • oletvapaavalitsemaan

      Jos et halua lapsia, niin se on sinun valinta. Kyllä meitä on jo planeetalla aika paljon. Elämä voi olla rikasta ja mahdollisuuksia täynnä ilman lapsiakin. Ja kaikilla meillä on tehtävämme.

      • rikastavoiolla

        "Elämä voi olla rikasta ja mahdollisuuksia täynnä ilman lapsiakin."
        Todella: on vapaa matkustelemaan, vaihtamaan kaupunkia, harrastamaan mitä ja milloin tahansa, nauttimaan siististä ja rauhalisesta kodista, tapaamaan ystäviä (myös lapsiperheystäviä) lähtemään milloin tahansa ulos syömään, risteilylle, viikonlopuksi Pariisiin ja muuta, mihin ei tarvita lottovoittoa, vain pari sataa euroa ja se Vapaus.
        Tietenkin lapsiperhekin voi matkustella ja vaihtaa kaupunkia, mutta ilman lapsia kaikki yllä mainittu voi olla spontaania ja tapahtua helposti milloin tahansa. Ja usein.
        Luova ja unelmat täyttävä työ ja upeat työkaverit ja omannäköinen elämä kumppanilla, perheenjäsenillä, ystävillä ja lapsiystävillä (jotka voi päivän päätteeksi viedä vanhemmilleen) niin kyllä voi todella tuntea elävänsä ihan rikasta elämää. Ja tällä palstalla vierailin erään läheisen vuoksi. Ilman lapsia koen että on aikaa myös auttaa muita enemmän.


    • Olen samaa mieltä, mutta suosittelisin lisääntymättömyyttä muillekin kuin mielenterveysongelmaisille. Ainakin nahjuksilta pitäisi suorastaan kieltää lisääntyminen. Yleensä nahjukset toki jäävät luonnostaan yksin, mutta joskus sattuu, että joku heistä kuin ihmeen kaupalla löytää tarpeeksi epätoivoisen naisen, jonka kanssa pääsee tekemään elämänsä virheen eli lapsen.

      Vanhemmuudesta haaveilevien pitäisi ottaa huomioon myös se, että heidän lapsensa elävät lapsuutensa ja nuoruutensa vuosikymmeniä myöhemin kuin he itse. Maailma muuttuu. Nahjuskin saattoi pärjätä vielä joskus 60-luvulla, mutta ei pärjää enää.

      • h6fc54

        Mitä tarkoitat mielenterveysongelmaisella? Jos tarkoitat ihmistä, joka on surullinen/masentunut/ahdistunut niin eihän silloin kukaan voisi lisääntyä.


      • miksi-__
        h6fc54 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat mielenterveysongelmaisella? Jos tarkoitat ihmistä, joka on surullinen/masentunut/ahdistunut niin eihän silloin kukaan voisi lisääntyä.

        vastaat itse omaan kysymykseesi... oletko ahdistunut...


      • h6fc54
        miksi-__ kirjoitti:

        vastaat itse omaan kysymykseesi... oletko ahdistunut...

        Mitä ihmettä oikein sekoilet? Oletko aineissa?


    • elämäonpaskaa

      En tarkoittanutkaan että suoraan sairaudet periytyvät vaan nimenomaan sitä miten vaikea on köyhästä ongelmaisesta perheestä päästä pärjäämään elämässä edes kohtalaisesti. Tästä on tutkimustietoa joka kertoo siitä että se ei ole todellakaan helppoa.

      Sinä "oma.valinta" olet yksi niistä harvoista onnekkaista ja ahkerista jotka ovat päässeet vaikeasta lapsuudesta yli ja varmasti yksi syy on se että lähdit pois Suomesta. En väitä etteikö kovalla työllä voisi pärjätä elämässä mutta jos jo lapsesta lähtien ovat perusasiat hukassa saattaa aikuiselämä mennä paikatessa lapsuuden haavoja eikä energiaa riitä enää muuhun kuin toipumiseen ja selviytymiseen.

      Ehkä aloitukseni oli turhankin katkera mutta näin joskus koen elämän ja olen väsynyt siihen että joka asiasta pitää taistella ja tiedän ettei mikään tule helpolla. Ehkä joku muukin turvattoman lapsuuden kokenut ymmärtää mistä puhun ja tietää miten vaikea on yksin saada asioita kuntoon jos voimat on loppu ja ympärilläkin ihmisillä ongelmia. En pidä itseäni marttyyrina joka odottaa asioita valmiina kultalautasella. Nykyään olen saanut onneksi tukea ja apua ongelmiini. Se ei silti poista sitä tosiasiaa että olen kärsinyt paljon ja kärsin vieläkin lapsuuteni ja nuoruuteni takia. Eivät kaikki ongelmista puhuvat ole marttyyreja ja itsekin vasta aikuisena sairastuttuani uskalsin alkaa puhua lapsuudenkodin asioista kun tajusin että niin saa tehdä vaikka kotona aina kiellettiin puhumasta ulkopuolisille. Ongelmat vaan pahenevat jos niistä ei saa puhua.

      • Voimia

        Voimia sinulle. Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Se lapsuus ja kamala nuoruus sekä turvattomuus on jättänyt jäljet sinuun. Saman kanssa räpistelen. Omalta osaltani olen päässyt pitkälle ehkä vaan näyttääkseni, että paskasta alusta huolimatta pärjään, mutta henkisesti olen loppu.

        Meidän suvussa hulluus ja itsarit on siirtyneet perimän ja ympäristön kautta. Yhdessä sukulaisperheessä tuo sukurasite jätti äidin väliin, mutta molemmat lapset taas sairastuivat ja taas toisen sairastuneen lapsista osa sairastui.
        Mä yritin saada apua kotioloihin yläasteella ja lukioaikana, mutta sossu ei pitänyt huonona sitä, että ostin iltaruoaksi ranskanleipää ja asuin juopon isäni kanssa, mikä ahdisti. Äiti oli siinä vaiheessa muuttanut muualle seottuaan taas kerran. Sossu selitti vaan, että tuskin haluan polttaa siltoja isääni.
        Lukion kävin kotoa käsin, ylioppilasjuhlat järjestin leipomuksineen itse. Lukion jälkeen muutin muualle opiskelun perässä. Katkerana on jäänyt mieleen sekin, kun palasin ulkomaan vaihdosta Suomeen ja olin lähtiessä luopunut asunnostani. Ei mua kukaan välittänyt tulla lähikaupungin asemalta hakemaan, vaikka kotipaikkakunnalle ei kulkenut busseja. Viina vei heitä silloinkin.


      • sujuu

        Voi kun sääli sinua.Minun tyttöni sai ylppärijuhlat viimesen päälle ja hyvän lapsuuden ja vain tiuski minulle olin ihan nolo ja hyljätty olisinpa voinut antaa sen kaiken sinulle joka sitä olisit tarvinnut.Tyttäreni nyt kauempana yliopistossa ei tiuski enää kun nähdään muutaman kerran vuodessa


    • VapaaksiVihdoinkin

      Olet sielullisesti valinnut juuri nuo olosuhteet mihin olet syntynyt. Olet valinnut vanhempasi ja kaiken muunkin, joka kuuluu sielusi suunnitelmaan. Se on sielusi valitsemaa oppiläksyä tähän elämään.

      Vanhempasi ovat oman menneisyytensä vankeja ja heidän ongelmansa tulevat heidän lapsuudestaan. He ovat antaneet sinulle sen minkä ovat pystyneet. He ovat rikkinäisiä ja keskeneräisiä, jonka vuoksi he eivät ole kyenneet rakastamaan sinua ja antamaan sinulle tervettä lapsuutta.

      Riippumatta lapsuudesta, me jokainen olemme vastuussa omasta elämästämme. Meillä kaikilla on mahdollisuus vapautua menneestä. Mennä erilaisiin terapioihin, lukea henkisen kasvun kirjoja ja jne. Tiedän omasta kokemuksestani, että menneestä voi vapautua, mutta se vaatii paljon omaa ponnistelua, tuskan läpi käymistä ja erilaisia tukitoimia.

      • Kallonkutistajat

        Tuo on ihan sitä nykyistä niin hienoa tuki tointa, jota ei kyllä näillä eväillä varustettu ymmärrä enkä muuten haluiskaan ymmärtää painukaa suolle, siinä terapioinenne ja kallon kutistuksinenne. Te vaan korostatte sitä omaa erinomaisuuttanne meihin nyrjähtäneisiin nähden.


      • Rikkipoikki

        Höps. Moraalittomia ja selkärangattomianuo olivat. Koko lössi ja virkavalta kanssa,


    • FakinNooobs

      Parasta Vanhemmille on näyttää että tulee ihan vitun hyvin toimeen ilman niitä. Samoin valtiolle, että tulee ihan vitun hyvin toimeen ilman Valtiota. Ja samoin Naapurit, että tulee ihan vitun hyvin toimeen ilman Naapureita. Ja Jumala, Että tulee ihan vitun hyvin toimeen ilman Jumalia! Eiköhän ne siinä kaikki olleet? Niin joo, isovanhemmille voi aina kuittailla että olipas toi teidän kasvattama kakara iha peelo! Ettei sanomatta jää ^^

    • mitenhaluattetarjoilun

      Ainahan jossain muussa on vikaa?
      Kun ihminen pystyy katsomaan itseään ja tehdä tarvittavia korjauksia itseen(ainoa johon voi itse mitään tehdä), niin siitä alkaa parempi elämä.

    • Vaikeastimasentunut

      Olen kanssasi samaa mieltä. Huono-osaisten ja mielenterveysongelmaisten ei missään nimessä pitäisi ottaa lapsia vastaan, olkoonkin vaikka vanhoillislestadiolaisia!
      Minäkään en pyytänyt syntyä tänne. Varsinkaan köyhään perheeseen, jossa oli pulaa kaikesta. Jouduin kuitenkin syntymään, koska vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan, että kaikki lapset on otettava, oli varaa tai ei. Äitini on usean kerran kokenut hyvin voimakkaan synnytysaikaisen masennuksen ja pahimpana aikana hän joutui jopa psykoosiin. Tämä tapahtui minun syntymäni aikaan. Olen kuullut näistä vasta jälkeen päin äidin itsensä kertomana.

      Minulla ei ollut koskaan mitään harrastevälineitä, ei mahdollisuuksia osallistua mihinkään. Elettiin hyvin ahtaasti. Äidillä ja isällä ei ole koulutusta. Äiti ainainen kotiäiti, isä pätkätyöläinen. On ihan sairasta, että tällaisenkin pariskunnan on silti otettava kaikki lapset vastaan. Kultaisella 80-luvulla saimme kodinhoitajia harva se päivä äidin avuksi. Välillä äiti oli pois (lepolomalla), jolloin kotihoitajat yksin huolehtivat meistä. Oli varmasti kodinhoitajillekin rankkaa hoitaa, kun pienessä 80neliön huushollissa temmelsi toista kymmentä lasta joista vanhimmat murkkuiässä.
      Nykyajan lama-Suomessa ei enää ole edes kodinhoitajia, mutta vanhoillislestadiolaisilla on edelleen velvollisuus ottaa joka ikinen lapsi vastaan. Tämä taas on johtanut siihen, että yhä useampi köyhä vanhoillislestadiolainen perhe hajoaa. Liikkeessä pärjäävät enää vain hyvin menestyvä eliitti.

      Itse olen päättänyt lopettaa omalta osaltani suvun jatkumisen. Voisin vaikka kaiken päätteeksi vielä hoidattaa itseni pois. Ainut, mikä vielä pitelee mua täällä elävitten kirjoitta, on lujalle alitajuntaan iskostettu helvetin pelko. Toivonkin lujasti, että eutanasia sallittaisiin joskus vaikeasti masentuneille huono-osaisille ja tyhmille ihmisille!

    • Ei.oo.kukaan.muukaan

      pyytänyt.

      Joo.

    • Köyhätkyykkyyn

      Juuri näin kuin aloittaja on pohtinut, näin minäkin olen pohtinut. Ei ole minun vika se, että synnyin niihin oloihin joihin synnyin, en voinut valita vanhempiani ja niitä perimiä joita sain, enkä niitä lahjoja joita minulle tänne evääksi annettiin, ei siis ole minun vikani se, että olen mikä olen. Huonosti pärjäävä tyyppi jolla on vaikeuksia selvitä yksinkertaisistakaan töistä. Miksiköhän näitä asioita ei käsitetä vaan ainakin minun lapsuudessani rangaistiin koulussa sekä rangaistiin kotona. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa köyhät pitäisi kuohita, ettei ne synnyttäs tänne meitä kaltaisiaan nyrjähtänetä ja paskan keskelle jääneitä.

    • qwtqw

      Oikeasti me valisemme mihin perheeseen synnymme, jotta kehittyisimme.

    • Deerrr

      Älä syytä muita. Itse olet syypää.

    • arvotok
    • obi1

      mä hyväksyn karmani ja sillä siisti. uskon jokaisen elämän olevan tarkoitettu niine ongelmineen , sairauksineen haasteineen, kuin myös iloineen ja suruineen onnineen ja epäonnineen. oppimassa täällä ollaan. joskus kun buddhalaisuutta opiskelin ja olin täysin kondiksessa niin oli helppo uskoa jälleen syntymään ja siihen että olemme täällä useamman kerran eri aikoina saadaksemme tilit tasan ja sitten nirvanaan joogaamaan. sairastuttuani alkoi jo tämä elämä riittää. ei helvetti onko näitä elämiä useampia? olen palannut buddhismin ääreen. toki taivaspaikka kerta elämän jälkeen maistuisi mutta tuntuu että yläkerran isäntä ei ole oikein tyytyväinen mun näyttöihin niin se paskempi paikka taitaa odottaa kristinuskon mukaan. mun mielestä kovin epäreilua olisi jos jokaisella yksi elämä ja toisella ihan paska ja toisella amerikan satua. entässitten muslimit ja hindut joita jeesus ei just täs elämäs kosketa nii paiskataako ne sen takia helvettiin, vaikka oisit valaistunut ja omistanut elämäsi muiden auttamiseen etkä pahaa olisi tehnyt kärpäsellekkään. ei käy mun opin kappaleisiin. kaikki tiet vie jumalan luo ja mun näkemyksen mukaan buddha opastaa jeesus pelastaa ja jumala on kaikki valtias. buddhalaisuus on elämäntapa lähinnä eikä uskonto kun asian oivaltaa. en näe siinä elämäntavassa mitään väärää ja buddhan ja jeesuksen opit ja sanoma ei välttämättä ole kovin kaukana. niiden sanomien yhteiset asiat mua kiinnostaa. olen päättänyt yrittää elää elämääni ottaen ilon irti siitä mistä sen saa arvostaen jokaista ihmiselämää tietäen että jokaisella on oma tiensä kuljettavana. jokaisella on mahdollisuus valita myös tie jota seuraa. sille tielle pääsee ken haluaa.ihmisellä on vapaa tahto. tervetuloa ihmettelemään joskus buddhalaisuus sivuille. buddham saranam gatchami.
      ;>

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2924
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      106
      1580
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1451
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      88
      1215
    5. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      380
      1171
    6. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1050
    7. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1031
    8. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1018
    9. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      35
      1014
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      1002
    Aihe