Minusta hyvä uudistus

Annelica

Minusta hyvä uudistus tämä liikenneverkkoyhtiö. Se kannustaa kaikkia ihmisiä siirtymään uudempiin autoihin. Jos ei kerran ole vara autoilla niin onhan polkupyörä jolla aina voi kulkea verotta. Minulla on uusi auto, joka kuluttaa vähän ja on vähäpäästöinen, en siis saastuta luontoa. Minusta on oikein että ne joutuvat eniten maksamaan, joiden autojen pakoputkesta tulee eniten saastettakin. He voivat kyllä siirtyä käyttämään julkista liikennettä. Miksi kaikilla pitää olla auto? Eivätkö vähävaraiset voisi muuttaa taajamiin jossa palvelut ovat lähellä? Varaa on kuitenkin saastuttaa, mutta ei sitten ostaa uutta autoa, en ymmärrä miksi?

23

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajetaan_tandemilla-

      Taidanpa polkasta töihin ja takaisin tuulessa ja tuiskussa -onneksi päivittäistä matkaa ei kerry kuin vaivaiset 70km.

      Pelkona on se, että Anne Berberi alkaa ajamaan polkupyöräveroa.

      Voisi muuttaa taajamaan, mutta työpaikka on jossain muualla, eikä taajamissa ole kaikille asuntojakaan -kalliitakin ovat, vielä kalliimpia kuin autot.

      • Jepulis.juu

        Eikä ole sitä julkistakaan liikennettä, ainakaan sellaista millä ei menisi puolta päivää suuntaansa.


      • PyörätieEiKulu

        Polkupyörä ei tietä kuluta, vaikka ajaisi 100 vuotta samaa kohtaa tiestä, niin ei kulu tie yhtään.


      • AnneEiTiedä

        Ei Anne Berberi sitä tiedä, ja hienoista palveluistahan siinä vaan maksettaisiin.


    • Annelica

      Suomessa on yli 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Suomalaiset on pieni kansa, vain 5,5 miljoonaa ihmistä. Mihin yleensä noin suurta automäärää tarvitaan? Voitaisiin heti puolet vähentää pois autoista ja järjestellä asiat toisin. Nyt näkee aamuisin kun ihmiset ajaa töihin, pääsääntöisesti autossa on vain kuski. Jos kaikki paikat autossa täytettäisiin niin automäärä voitaisiin pudottaa 1/4 osaan nykyisestä. Kimppakyydit kunniaan.

      • Acilenna

        Voit uskoa että ihmiset(ainakin se köyhin kansanosa) kulkevat kimppakyydeillä.
        Voisin ottaa autooni kyytiläisiä, mutta valitettavasti kukaan ei kulje tänne korpeen, minne työmatkani tuo.

        Eikä 2.6 miljoonaa autoa sukkuloi joka päivä liikenteessä, paljon on harrasteautoja, ja monilla auto jää kotiin työpäivinä.


      • Masturbo

        Anne "Annelica" Berner Suolessa kirjoittelemassa ja puolustelemassa työryhmänsä esitystä !!?? No tämä se on todellista vuoropuhelua !
        #HASTAG#VOIMAHOTON#SENTÄÄN#


    • jamaailmapelastuu

      Kun te joilla on varaa uuteen autoon ostatte ne uudet,niin lakkaavatko ne vanhat autot saastuttamasta,joutuvatko ne vähän käytettynä romutukseen?

    • parempiuudistus

      Miksei yksityisautoilua voisi vain verottaa käytön mukaan? Monelta jäisi turhat ajot pois, ihmiset käyttäisivät enemmän julkisia ja liikunta lisääntyy. = Vähemmän saasteita ja kansanterveys kohenee! :)

    • ttttttttx

      Minusta Suomeen voisi tulla laki joka kieltää ajamasta yli 7 vuotta vanhalla autolla. Siten kaikki pakotettaisiin käyttämään uudempia, saasteettomampia ja vähemmän kuluttavia autoja. Tai sitten yli 7 vuotta vanhalle autolla laitettaisiin niin raskaat vuosittaiset käyttömaksut että auton käyttö tulisi todella kalliiksi. Suomen tulisi olla mallimaa tässäkin asiassa kuten se on monessa muussakin. Se jolla ei ole varaa autoon kulkekoon linkalla junalla tai vaikka lentsikalla...

      • Mallimaa

        Köyhät ja eläkeläiset pakotettaisiin ottamaan lainaa uudempaan autoon?

        Entäs jos ostan 5 vuotta vanhan auton 10 tuhannella, pitääkö siitä luopua reilun kahden vuoden jälkeen, jolloin se on yli 7-vuotias? Vai maksanko siitä jatkossa todella kalliit käyttömaksut -sen lisäksi että maksoin siitä jo 10t€?

        Käytännössä pitäisi ostaa lähes uusi auto, jotta sillä voisi edes viitisen vuotta ajaa. Tuo nostaisi autoilun kiinteitä kustannuksia valtavasti. Auton ostohinnan jyvitys muutamalle vuodelle tarkoittaa noin 2500€ luokkaa olevia vuotuisia pääomakuluja.

        Suomessa lienee ainakin miljoona yli 7-vuotiasta autoa jotka pitäisi sitten paalata pikaisesti.


      • jo.oli.aikakin

        Siirrymme malliin joka on jo muualla maailmassa käytössä. Eiköhän tästä selvitä


      • gertheir
        Mallimaa kirjoitti:

        Köyhät ja eläkeläiset pakotettaisiin ottamaan lainaa uudempaan autoon?

        Entäs jos ostan 5 vuotta vanhan auton 10 tuhannella, pitääkö siitä luopua reilun kahden vuoden jälkeen, jolloin se on yli 7-vuotias? Vai maksanko siitä jatkossa todella kalliit käyttömaksut -sen lisäksi että maksoin siitä jo 10t€?

        Käytännössä pitäisi ostaa lähes uusi auto, jotta sillä voisi edes viitisen vuotta ajaa. Tuo nostaisi autoilun kiinteitä kustannuksia valtavasti. Auton ostohinnan jyvitys muutamalle vuodelle tarkoittaa noin 2500€ luokkaa olevia vuotuisia pääomakuluja.

        Suomessa lienee ainakin miljoona yli 7-vuotiasta autoa jotka pitäisi sitten paalata pikaisesti.

        Köyhät ja eläkeläiset eivät autoja tarvitse. Miksi he siis pitävät autoa kun se syö kaikki heidän rahansa?? Keskittämällä ihmiset kaupunkeihin tuetaan myös julkista liikennettä.


    • Mustangmiesss

      Mulla on uusi V8 mustang ja ajan sillä yli 40 tonnia tänä vuonna. Ennen oli amg mersu. Mun mustangis on todella hyvät päästöt uudeksi autoksi ja auto on parhaassa eli G päästöluokassa jossa on isopäästöisimmät autot. Olen ollut välillä huolissaan kun kilometrejä ei ole tullut riittävästi että kannanko varmasti korteni kekoon eli päästänkö riittävästi päästöjä. Tykkään että auto kuluttaa ja saa tuntea sen tehon ja voiman. Se on juhlahetki lähes päivittin tankata 99 tai 98 tankkiin 90 eurolla. Maksan mielelläni tästä huvista ja aina on hyvä mieli kun muistan että maailma lämpenee pikkuhiljaa kunhan vaan saadaan päästöjä riittävästi ilmoille. Huolestuttavinta on jos mies ajaa sähköautolla...siinä pitää miettiä onko varmasti mies vai onko jalkojen välissä pimppi?

    • Aatolla

      Eipä vanha auto paljoa saastuta jos sillä harvakseen ajelee. Mielestäni alle 10 000 ajaville pienempi maksu kuin 100 000 ajaville eli samassa suhteessa paljon kuluttaville 10 kertainen maksu. Mutta uudistus on huono. Pitäisi verrata maihin joista B ottaa mallia. Eivät ole tyytyväisiä.

    • jotainrajaahei

      Autoveroale valuu suoraan valmistajien pussiin nousevilla hinnoilla , tunnetusti suomi saa autot edullisesti juurikin korkean veron takia , tämäkin nyt jäi päättäjiltä kertomatta niinkuin yleensä , näyttää siltä herrat nyt yrittävät työllistää itseään ja kavereitaan luomalla byrokratiaa lisää eli taas kansa maksaa,jos tämä esitys menee läpi niin muutan timbuktuun.

      • faktatesiin

        Tämä viesti ei sitten perustunutkaan mihinkän muuhun kuin "musta tuntu tänään tältä"


    • uup

      Elikkäs irtisanoutuminen ja sitten muutto asuntojonoon pakolaisten taakse odottamaan. Sossuun ja huolet veks.

      • Ei.tuleikävä

        Jos olet taloudenpitosi tuohon malliin hoitanut, asia on ok varmasti kaikille. Tervemenoa vaan


    • fiksutpärjääaina

      Kaikenkaikkiaan hyvä ja järkevä uudistus, tätä on varmasti moni odottanut vaikka palstoilla autokauppiaat / oman auton arvosta huolestuneet näitä nyyhkyjuttuja ja vanhaan paluuta toivovat. Kerran se kirpaisee ja fiksut ostajat on jo vuosia voineet tinkiä käytetyistä keskivertoautoista autoveron hinnasta pois.

    • qermu

      Sulatetaan vanhemmat autot ja taotaan niistä auroja ja muita kyntövälineitä ja kansa viljelemään ruokaa itselleen.

    • Pppiiiillluuuu

      Viinaverokin voitaisiin poistaa ja määrätä aluksi kaikille kännimaksu iästä ja sukupuolesta riippumatta. Päivä-, viikko-, kuukausi tai vuosimaksu, yli 5 vuodesta jo 30% alennus. Myöhemmin maksu voisi perustua reaaliaikaiseen alkometrin näyttämään, näyte otettaisiin vaikka 15 min välein. Postimies voisi ohimennen puhalluttaa autoilijat ettei vain kännissä ajella.

    • Jolkua

      Autojen väheneminen nostaisi loppujen käyttö maksua. Autojen korjaamot vähenisi sekä varaosa ja tarvike myynti. Millä korvattaisiin katoavat työ paikat. Töyllistää paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe