Veneilijän pakkoholhousta eli katsatusta loivennetaan! Annetaan siis pientä mahdollisuutta sille, että kehitys kehittyy ja jokainen voi huolehtia itsestään!!
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/veneiden-katsastussaantoihin-iso-muutos/BtyNgCpT
Vielä itsepalvelukatsastusmenettely mukaan ainakin kolmoseen ja neloseen niin LUPAAN EDELLEEN HUOLEHTIA itsestäni, miehistöstä ja kanssa veneilijöistä. Ja lopettaa urputuksen.
Kiitos nyt tässä vaiheessa viisaasta päätöksestä! Rohkeasti oikeaan suuntaan, kohti omaa selviytymistä ja vastuuta.
Oikeansuuntaista kehitystä viranomaisleikkeihin!
38
760
Vastaukset
- kuin_ennen
Mikä tuossa on iso muutos?
- raketteja
Mulla on ollut iät ja ajat Suomeen rekistetöityjä pursia, eikä yhtäkään niistä ole ikinä katsastettu. Näin ollen tuntuu asia hiukan kummalliselta, harrastekatsastajalla kun ei ole kuitenkaan mitään tuomiovaltaa kenenkään veneeseen.
- Pressuvaraston_kapteeni
On niillä. Jos kuulut johonkin yhdistykseen ja olet sitoutunut noudattamaan kyseisen yhdistyksen sääntöjä, niin sitten on.
- eri.asia
Yhdistyksien säännöt ovat vain yhdistyksien omia sääntöjä, eihän Kauppalehdessä niistä kirjoitettu.
- Pressuvaraston_kapteeni
eri.asia kirjoitti:
Yhdistyksien säännöt ovat vain yhdistyksien omia sääntöjä, eihän Kauppalehdessä niistä kirjoitettu.
No nyt vaan Kauppalehdelle kävi vahingossa niin, että noista kirjoitettiin. Valitapa siitä vaikka päätoimittajalle.
- tiukka.linja.turvaa
Kyllä, jos joku pursiseuran jäsen luulee että kohta voi veneillä katsastamattomalla kalustolla niin kyllä on täysin väärässä.
Kaikki kalusto syynätään tarkkaan läpi vanhaan malliin, mitään erivapauksia tai poikkeuksia ei ole tulossa. - MitaanTietamaton
tiukka.linja.turvaa kirjoitti:
Kyllä, jos joku pursiseuran jäsen luulee että kohta voi veneillä katsastamattomalla kalustolla niin kyllä on täysin väärässä.
Kaikki kalusto syynätään tarkkaan läpi vanhaan malliin, mitään erivapauksia tai poikkeuksia ei ole tulossa.Minkä pursiseuran säännöt estävät jäseneltä veneilyn katsastamattomalle veneellä?
- kaikkien.etu.näin
MitaanTietamaton kirjoitti:
Minkä pursiseuran säännöt estävät jäseneltä veneilyn katsastamattomalle veneellä?
Kaikki veneet käydään yksitellen läpi - ei erivapauksia tai mitään poikkeuksia ei ole tulossa kuten jo sanottu.
Venepaikan edellytys. Ei ole oma valinta tässä kohtaa. - veneillen
MitaanTietamaton kirjoitti:
Minkä pursiseuran säännöt estävät jäseneltä veneilyn katsastamattomalle veneellä?
Eivät estä veneilyä, vaan oikeastaan pakottavat jatkuvaan veneilyyn koska ei pääsyä siihen laituriinkaan.
- MitaanTietamaton
Eli joidenkin pursiseurojen säännöt käytännöllisesti katsoen välillisesti estävät veneilyn katsastamattomalla veneellä kytkemällä katsastuksen ja laituripaikan toisiinsa.
Nostan hattua näille urhoollisille tsaarinaikaisille seuroille, jotka yhä jaksavat pitää yllä vuosisatojen perinteitä... - nykysysteemi.toimii
MitaanTietamaton kirjoitti:
Eli joidenkin pursiseurojen säännöt käytännöllisesti katsoen välillisesti estävät veneilyn katsastamattomalla veneellä kytkemällä katsastuksen ja laituripaikan toisiinsa.
Nostan hattua näille urhoollisille tsaarinaikaisille seuroille, jotka yhä jaksavat pitää yllä vuosisatojen perinteitä...Turha urputtaa. Mitään muutoksia ei ole tulossa. Kalusto pidetään kunnossa ja varusteet ajantasalla. Ja sitä kontrolloidaan.
- Migyrti
En käsitä tätä katsastus mukapakko juttua. Veneen katsastus on vapaaehtoista eikä kukaan viranomainen vaadi eikä valvo. Jos kansalainen haluaa pitää seuran lippua veneessä ja näin ilmoittaa kanssaveneilijöille kuuluvansa johonkin hyvempiosaisten keskinäisenkehumisenkerhoon hänen on veneen katsastettava. Samassa kerhossa. Ainoa katsastettava asia mitä valvotaan on sammutin.
- Pressuvaraston_kapteeni
Useissa kerhoissa on katsastuspakko pitääkseen laituriopaikan. On ollut kerhoja jotka voivat pitää siitä jopa kiinni, vaikka aika harvinaista se taitaa olla? Mutta jos säännöt vaatii katsastuksen laituripaikan edellytyksenä niin niitähän on noudatettava jos niiin on sitoutunut.
- OmallaVastuulla
Meidän veneestä löytyy kaikki tarpeellinen, mutta ei ole ikinä katsastettu. En kuulu mihinkään seuraan, eikä ole tarkoitus edes liittyä.
Omalla vastuulla merellä joka tapauksessa liikutaan. Vapaaehtoinen katsastus on aivan turhaa oman vastuun siirtoa.- katsastettuvene
Ei katsastuksessa mitään vastuuta siirretä yhtikäs minnekään. Veneen päällikkö vastaa omasta veneestään ja siinä mukana olevista henkilöistä, oli se katsastettu tai ei. Et voi valittaa katsastajalle jos vene uppoaa vaikka se katsastettiin.
Eikä katsastus ole mikään ihme juttu. Jos haluat kuulua veneseuraan, noudatat veneseuran sääntöjä. Yksi niistä on katsastus, jossa veneseuran ja liiton kouluttamat katsastajat tsekkaavat ulkoisilla silmillä onko vene ja sen varustus kunnossa. Jos katsastuksessa haluaa huijata katsastajaa lainaamalla esim. kaverin pelastusrenkaan katsastuksen ajaksi, itseäänhän siinä vaan huijaa. Itsehän siellä veneessä keikut jos hätätilanne tulee, ja pelastusrengas oli keväällä vaan lainassa että saa leiman paperiin.
Ihan samanlaisia sääntöjä on kaikessa seuratoiminnassa, ja niitä pitää noudattaa jos haluaa kuulua seuraan. Ja seuraan liittyminen on täysin vapaaehtoista.
Joten turha sitä on urputtaa, jos ei napostele, älä liity seuraan. - varusteetkunnossa
katsastettuvene kirjoitti:
Ei katsastuksessa mitään vastuuta siirretä yhtikäs minnekään. Veneen päällikkö vastaa omasta veneestään ja siinä mukana olevista henkilöistä, oli se katsastettu tai ei. Et voi valittaa katsastajalle jos vene uppoaa vaikka se katsastettiin.
Eikä katsastus ole mikään ihme juttu. Jos haluat kuulua veneseuraan, noudatat veneseuran sääntöjä. Yksi niistä on katsastus, jossa veneseuran ja liiton kouluttamat katsastajat tsekkaavat ulkoisilla silmillä onko vene ja sen varustus kunnossa. Jos katsastuksessa haluaa huijata katsastajaa lainaamalla esim. kaverin pelastusrenkaan katsastuksen ajaksi, itseäänhän siinä vaan huijaa. Itsehän siellä veneessä keikut jos hätätilanne tulee, ja pelastusrengas oli keväällä vaan lainassa että saa leiman paperiin.
Ihan samanlaisia sääntöjä on kaikessa seuratoiminnassa, ja niitä pitää noudattaa jos haluaa kuulua seuraan. Ja seuraan liittyminen on täysin vapaaehtoista.
Joten turha sitä on urputtaa, jos ei napostele, älä liity seuraan.Käytä vaan rauhassa itse esittämiäsi konsteja katsastuksessa. Kenellekään täysipäiselle ei tuollaista tulisi mieleenkään.
Turha urputtaa, jos jollakin on sisälukutaito kunnossa ilman katsastajaa. - katsastettuvene
jos osasit lukea kirjoituksen kokonaan, tajuaisit että jotkut saattavat kierrättää kamaa katsastuksessa, en minä. Tosta sun kommentistas ei muuten saa mitään tolkkua.
Urputa rauhassa kelle urputat, jengi kierrättää kamaa katsastuksesa, halusit sitä tai et. Täysipäisiä ne tyypit ei olekaan.
- sasripaikkaisäntä
Meillä on seurassa tiukka linja, kaikki katsastetaan ja porukassa valvotaan että niin on. Jokaisella vastuuhenkilöllä on pääsy ajantasalla olevaan katsastusrekisteriin. Näin valvomme ettei seuran venepaikoilla ole katsastamattomia veneitä, niitä ei lasketa saarikohteeseen eivätkä ne pääse eskaaderipurjehduksille.
Toimin saarikohteemme isäntänä ja joskus keväisin sinne pyrkii veneitä joiden katsastusta ei ole vielä tehty. Jos aiemman kauden katsastus on vielä lainvoimainen, saareen saa jäädä. Jos aiemmasta katsastuksesta on yli 12 kk, lähtö pois on tosiasia. Olen eläkkeellä ja liki asun siksi saarikohteessa kun kerran olen saari-isäntä.
Ahkerimmat seuramme jäsenveneet liikkuvat yli 1500 mpk vuodessa ja niiden omistajat tietävät ettei veneily ole mitään hupakkopuuhaa, vaan riskialtista ja siten ennakointia vaativaa toimintaa. Siksi katsastuspykäliä noudatetaan piiruntarkasti.
Katsastuspäällikkömme on tomera meriupseeri evp. Hän noudattaa tarkoin pykäliä ja erityistä painoa laitetaan runkokatsastuksiin. Peräsimissä ei sallita minkäänmoisia välyksiä ja ei-pronssiset läpiviennit aiheuttavat automaattisesti varauman kirjaamisen katsastuspöytäkirjaan. Viime vuosina yleistyneet komposiittiläpiviennit ovat nyt tarkan seurannan alla ja katsomme että miten ne tulevat selviytymään haasteellisissa oloissa Suomessa.- evpv
Mikä hupakkoseuranne on nimeltään?
- Töytörööööö
Ajellaanko laiturilla myös hiukset pitkätukilta? Letin heilutus se vasta on hupakkopuuhaa. Pääasia ettei kellään ole kivaa.
- EiNähdäMetsääPuilta
Kylläpä jotkut jaksavat intoilla. Tuollainen kuulostaa enemmänkin kiusaamiselta kuin todellisella turvallisuustyöllä.
Siinäpä yksi syy, miksi en viitsi meidän seurapaikassa käydä. Viimeksi sain kuulla vartin esitelmän ennen saunaan menoa, mihin kohtaan ja asentoon mikin vati piti jättää.
- 21106533
Bossu kirjoitti:
Siinäpä yksi syy, miksi en viitsi meidän seurapaikassa käydä. Viimeksi sain kuulla vartin esitelmän ennen saunaan menoa, mihin kohtaan ja asentoon mikin vati piti jättää.
Vähän samanlainen tapaus mulla viimekesältä , olin keulaköysiä kiinnittämässä kun selän takana jo töykeästi huomauteltiin asiasta minkä saaren" politpyroo" oli keskenään päättänyt. Ei kuitenkaan sääntöihin viety.
Katsoin viisaammaksi irrottaa köydet ja pakki päälle , se siitä saaresta.
- Natsitoimihenkilö
"Jos aiemmasta katsastuksesta on yli 12 kk, lähtö pois on tosiasia. "
Kuulostat melko natsilta. Ja jos olisit meidän seuran saaripäällikö, niin jos se minusta riippuu, et olisi pitkään. Sulla on ihan omat tulkinnat asioista.
Jos siis joku in katsastanut veneen vaikka huhtikuussa 2016, niin vappuna 2017 ei pääsisi saareesi, vaikka venekerhonne aloittaisi katsastukset toukokuussa? Tai jos kerholaisenne laitta veneen veteen vasta heinäkuussa (hyvän syyn takia) ja kaikki katsastajat ovat purjehtiassa merillä, niin epäät venee pääsyn saareeesi. Melkoinen natsi kyllä olet. Yleistä on hiukan eri käytännöt. - saaripaikkaisäntä
Katsastuspäivämäärä ja -aika annetaan jokaiselle jo talvella. Jos saarireissu on ennen katsastuspäivää, on edellisestä katsastuksesta yleensä alle vuosi aikaa. Katsastuspäällikkö katsoo että katsastukset tehdään oikeaan aikaan. On veneen omistajan vastuulla mennä määrättynä päivänä katsastukseen. Jos sen laiminlyö, maksaa korvauksen ja lisäksi tulee lisävartiopykälä tehtäväksi.
Nykypäivän moni purjehtija on liian huithapeli eikä säännöistä pidetä kiinni ilman tuntuvia sanktioita. Heinäkuuhun tai jouluyöhön laitettu sakkovartiopykälä opettaa kerrasta. Jos rankaistavia ei ole, vartiossa onkin vain yksi mies silloin. Vartiopykälät jaetaan niin että pisimpään jäseninä olleet valitsevat ensin ja siitä sitten aina uudemmat jäsenet. Uusin joutuu yleensä jouluyöksi ja usein vielä juhannukseksi ja heinäkuulla. Kommodori, varakommodori, satamapäällikkö, telakointipäällikkö, mastovajapäällikkö ja retkisatamapäällikkö ovat vapautetut vartiopykälistä, samoin rahastonhoitaja. Meille myös aina jaetaan parhaat paikat kotisatamassa ja meillä on myös nimikkopaikat retkisatamassa. Etuoikeudet kannustavat uudempia purjehtijoita aktiivisuuteen, koska siitä on paljon etuja sitten aikanaan.
Viime joulujuhlassamme saivat muuten erityismaininnat mm. puuceen tyhjennyksissä omatoimisesti kunnostautuneet, saunapuita eniten pilkkoneet ja muutamat muutkin edukseen seuran toiminnassa esiintyneet veneilijät.
Väitän että meillä on eräs jämptimmeistä seuroista Suomessa.- puucv
Hyvää Joulua DD
- Natsitoimihenkilö
Seurassasi taitaa olla yksi jäsen, sinä. Etkö omisya edes saaritukikohtaa
- Liivionvoimaa
Hyvä, että kuria löytyy. Se on semmonen homma ettei ominpäin ala kukaan hölmöilemään.
Määräyksiä vaan tiukemmalle, oikea tie! - Pöördis
Varsinainen koomikko, tästä tuli hyvälle mielelle!
- Töttörööööö
Pääsispä joskus mastovajapäälliköksi. Tää on paras trolli aikoihin.
- äläammukatsastajaa
Pitäisköhän tälle veneiden katsastukselle keksiä toinen ja vähemmän "ladattu" nimi?
En osaa sellaista itse ehdottaa mutta jokin turvallisuuteen ja neuvontaan liittyvä se voisi olla.
Vaikuttaa nimittäin siltä, että toimintaa rinnastetaan autojen katsastukseen ja siinäkin takavuosiin, jolloin katsastusinssi oli suuri herra. Ja suurin osa meistä seiloreistahan muistaa tuon ajan hyvin.....- letkut_irti_voisiko
Kyllä pitäisi. Ja siitä pitäisi samalla tehdä vapaaehtoinen kaikille jäsenille. Siitä saa oikein kivan jutun niille jäsenille, jotka sitä arvostavat ja kaipaavat.
Moni nykyihminen OSAA HOITAA ASIANSA IHAN ITSE. Lopulta yleensäkin pärjäämisessä on enemmän ja enemmän siitä kyse.
1970-luvun holhouskulttuuri on sellaisenaan täysin kuollutta (niin helv**in mennyttä maailmaa!!) ja venekatsastelu on sen pitämistä hengityskoneessa. Johtopäätösten aika seuroissa.
- Uusi_nimi
Turvallisuustarkastus olisi parempi nimitys.
- valikoivaa_eliittiä
Jäsenen kelpoisuus tarkastus olisi myös hyvä.
- tirkistelyä
Viisastelutilaisuuskin olisi aika hyvä nimitys.
- nuurdikki
Mikä pakkoholhous, ei mikään laki vaadi veneen katsastusta, ja ei venekatsastus ole viranomaistomintaa. Täyttä humpuukia koko aloitus ei viranomaiset anna mitään määräyksiä veneen katsastuksesta.
- kahdelta_vuosituhannelta
On iso joukko seuroja, jossa on katsottu tarpeelliseksi että katsastus on paikan edellytys.
Itse olen katsastanut veneen vain siksi jo yli 20 kertaa. Vaiva ei ole iso, mutta on todettava ettei kertaakaan koko touhusta ole ollut mitään hyötyä minulle.
Katsastajat ovat usein innokkaita veneilijöitä, joiden substanssiosaaminen on, no sitä ei ole useinkaan ole vaan seuran toimihenkilönä puuhastus on osa omaa harrastuneisuutta.
Kannattaisin kyllä varauksetta, mikäli katsastusjärjestelyä lähdettäisiin keventämään esim. harventamalla välejä tai tekemällä koko jutusta vapaaehtoinen. Myös ehdotettu itsepalvelu varmaan toimisi, siinähän saa jokainen itse päättää kusettaako vai ei. - salkkumiehet
Kokemattomille katsastus on hyödyllinenkin, mutta kokeneemmille ihan turhanpäiväinen ja ylimääräinen vaiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673