Balticin myyntiosasto on onnistunut työssään. Aika raju tuollainen 150-jalkainen katamaraani.
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/mercedes-benz-veneita-ja-miljonaarijahteja---baltic-yachtsille-tulvii-tilauksia/LGHkavSr
Balttilainen veistämö
39
713
Vastaukset
- Vaansuomalainen
Paitsi että ei ole Balttilainen.
- KarjuOulustaTerve
Eikös baltic tarkoita balttilaista?
- Nietuu
Ei tarkoita.
- Eikaaliakiitos
Baltic tarkoittaa tässä tapauksessa Itämerta. Baltti on Baltian maista. Suomi ei kuulu baltianmaihin, onneksi.
- Hhettu
Suomi kuuluu pohjoismaihin joten otsikon pitäisi olla: pohjoinen veistämö
- KarjuOulustaTerve
Baltti taitaa olla kantasanana niin Balticille kuin Balttiallekin. Itämeri taas haiskahtaa länsilainalle. Oliskohan suomalaisetkaan puhuneet aikoinaan baltti-merestä.
- Itävanhempi
KarjuOulustaTerve kirjoitti:
Baltti taitaa olla kantasanana niin Balticille kuin Balttiallekin. Itämeri taas haiskahtaa länsilainalle. Oliskohan suomalaisetkaan puhuneet aikoinaan baltti-merestä.
Suomi tuli kartalle vuonna 1917. Baltti sanaa suomalaiset käyttäneet luultavasti paljon myöhemmin?
- Ettäettäjoo
Itävanhempi kirjoitti:
Suomi tuli kartalle vuonna 1917. Baltti sanaa suomalaiset käyttäneet luultavasti paljon myöhemmin?
Suomi on ollut jo paljon ennen vuotta 1917.
- Ettäniin
Kuinka paljon?
- Enlöytänyt25
Ettäettäjoo kirjoitti:
Suomi on ollut jo paljon ennen vuotta 1917.
Jos löydät suomen kartan ennen vuotta 1917 niin linkkaatko? eli siinä pitää lukea Suomen kartta. Maantieteellisiä karttoja on tietysti tehty jo keskiajalla.
- Ettäettäjoo
Sekö ei ole suomen kartta, vaikka se näkyy kartalla ja on suomi, jos siinä ei lue suomi?
Suomi on siis ollu olemassa paljon ennen vuotta 1917 vaikkakin itsenäisenä vasta vuodesta 1917. - Vääräpalstahantää
Ettäettäjoo kirjoitti:
Sekö ei ole suomen kartta, vaikka se näkyy kartalla ja on suomi, jos siinä ei lue suomi?
Suomi on siis ollu olemassa paljon ennen vuotta 1917 vaikkakin itsenäisenä vasta vuodesta 1917.Ei ole, Suomen kartassa pitää lukea Suomen kartta. Suomen kartaksi voi tosin kutsua vaikka karttapalloa jos siltä tuntuu.
- MinäTiedänKaiken
Urpo. Palaatko vaikka koulunpenkille ja Tuu sitten tänne opettamaan historiasta. Tietysti Suomi oli jo ennen vuotta 1917. Suomessa on kuule ollut jo eduskunta ennen vuotta 1917. Tiesitkö sitä.
- vanhojaSuomenkarttoja
Enlöytänyt25 kirjoitti:
Jos löydät suomen kartan ennen vuotta 1917 niin linkkaatko? eli siinä pitää lukea Suomen kartta. Maantieteellisiä karttoja on tietysti tehty jo keskiajalla.
Donald S. Johnson, Juha Nurminen: Meritie, Navigoinnin historia
Kuva 248. Bechrijuinge vande costen van Oostsin: landt, die seer roondrbaerlik sijn on aen... Lucas Janszoon Waghenaer, Amsterdam, 1596-1598
Ulla Ehrensvärd, Pellervo Kokkonen, Juha Nurminen: Mare Balticum, 2000 vuotta Itämeren historiaa
Kuva 110 (s. 234/235)
Sayer, Robert (1725-1794) - Watson, George (vaikutti 1758-1803)
A new and correct chart of the Gulf of Finland... from the maritime surveys collected in the Russian atlas. London, 1778 - Rönsyilee
MinäTiedänKaiken kirjoitti:
Urpo. Palaatko vaikka koulunpenkille ja Tuu sitten tänne opettamaan historiasta. Tietysti Suomi oli jo ennen vuotta 1917. Suomessa on kuule ollut jo eduskunta ennen vuotta 1917. Tiesitkö sitä.
Eipäs urpotella. Suomen nimi oli ennen vuotta 1917 Suomen suurruhtinaskunta. Silloin meidän lippu oli sama joka liehuu nyt venäjällä. Suomen nykyinen lippu on Venäjän keisarikunnan laivaston lippu.
- OnJaPysyy
Rönsyilee kirjoitti:
Eipäs urpotella. Suomen nimi oli ennen vuotta 1917 Suomen suurruhtinaskunta. Silloin meidän lippu oli sama joka liehuu nyt venäjällä. Suomen nykyinen lippu on Venäjän keisarikunnan laivaston lippu.
Liput liehuu ja liput vaihtuu, mutta Suomi ja suomalaiset pysyy!!
- Mielenkiintoisaa
vanhojaSuomenkarttoja kirjoitti:
Donald S. Johnson, Juha Nurminen: Meritie, Navigoinnin historia
Kuva 248. Bechrijuinge vande costen van Oostsin: landt, die seer roondrbaerlik sijn on aen... Lucas Janszoon Waghenaer, Amsterdam, 1596-1598
Ulla Ehrensvärd, Pellervo Kokkonen, Juha Nurminen: Mare Balticum, 2000 vuotta Itämeren historiaa
Kuva 110 (s. 234/235)
Sayer, Robert (1725-1794) - Watson, George (vaikutti 1758-1803)
A new and correct chart of the Gulf of Finland... from the maritime surveys collected in the Russian atlas. London, 1778Tässä vielä kuvia.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18619/yleisk400k-lehtijako.jpg
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25220/75 acerbi 1802.jpg
linkki sivulle, jossa otsikko: Historialliset kartat. Suomi 500 vuotta Euroopan kartalla.
http://www.vanhakartta.fi/historialliset-kartat/suomi-500-vuotta-euroopan-kartalla-1/@@mapview?handle=hdl_123456789_25220
Mielenkiintoista katseltavaa. - kiiiiiiiitos
Kiitos linkeistä.
Niille joilta ei lontoo taivu, niin kuvassa teksti "Finland" tarkoitaa Suomea.
Ps. toinen linkki yllä tarttee copypastettaa osoitekenttään.
- Kuipaatkokamppania
Jännää tämä markkinointikieli, hiilikuitukomposiitti runko. Miksi ei voida suoraa kertoa mitä materiaalia runko on? Komposiitti ei ole materiaalia, se vain kertoo ettei raaka-aineet ole liuenneet toisiinsa.
- Soomee
Milloinkohan lujitemuoviveneitä aletaan kutsua lasikuitukomposiittiveneiksi ja hiilikuitukomposiittiveneitä lujitemuoviveneiksi? Ei koskaan, vaikka kaikki oikein.
- seppomartti
Mutta kun kerrotaan, että on hiilikuitukomposiittia, niin siinä on kerrottu materiaali myös "kaipaatkokamppanialle". Mitä siinä on epäselvää tai saivarreltavaa?
- 0.3048metriä
Kuvateksti oli jutun paras anti:
"197-jalkainen Pink Gin VI on maailman suurin yksijalkainen sluuppi. Se lasketaan vesille Pietarsaaressa ensi toukokuussa. KUVA: BALTIC YACHTS"
yksijalkainen, hehheh.- silmälasipäinen
Minusta siinä lukee kyllä "yksimastoinen".
- CopyPastaaja
silmälasipäinen kirjoitti:
Minusta siinä lukee kyllä "yksimastoinen".
Ja jutun alussa lukee:
"21.1.2017 7.00 | Päivitetty 21.1.2017 23.20"
Sinä kommentoit tuon päivityksen jälkeen sitä ennen kirjoitettua kommenttia.
- OnkoTosiaan
"Aika raju tuollainen 150-jalkainen katamaraani."
Mikä siinä on rajua?
Jutussahan ei kerrottu tuosta veneestä yhtään mitään.- KarjuOulustaTerve
Ajattele nyt, että tulet sen kanssa Jurmoon helteisenä heinäkuun sunnuntai-iltana. Miten saat sen keulan laituriin? Tai miten saat sen ylös veneseuran nostopäivänä?
- telakointia
KarjuOulustaTerve kirjoitti:
Ajattele nyt, että tulet sen kanssa Jurmoon helteisenä heinäkuun sunnuntai-iltana. Miten saat sen keulan laituriin? Tai miten saat sen ylös veneseuran nostopäivänä?
Eihän isompien alusten keuloja yleensä laituriin ajeta, vaan joko tullaan kylkikiinnitykseen tai jäädään poijuun tai ankkuriin. Tuon kokoiseen alukseen mahtuu helposti hyvä ribi jollaksi, ja sillä pääsee Jurmonkin rantaan jos siihen on tarvetta.
Suomessa saa kyllä aika paljon suurempiakin aluksia telakoitua huoltoja tai korjauksia varten, mutta yleensähän ne siirtyvät talveksi lämpimämmille vesille.
Muihin saman kokoisin aluksiin verrattuna nosto on todennäköisesti helpompaa, kyseessähän on purhevene jossa rustit on mitoitettu kestämään nostaminen, ja runkojen pitkittäissuuntainen taivutuslujuuskin on nostoon riittävä. Tarvittaessa jokaiseen nostopisteseen laitetaan ihan oma nosturi, mutta vaihtoehtoisesti voidaan käyttää mobiilinosturien sijasta telakan omaa järeämpää nosturia tai esim suomenlinnan tapauksessa alus uitetaan telakalle, portit suljetaan ja pumpataan vesi pois.
- sdffgasdfasdf
Ei kannata, on yli 9 metrinen ja menee satasen vero. Samalla tavalla kuin 50-luvulla rakennetusta homeisesta hai veneestäkin.
- balticseilori
Pieniä asiavirheitä, veneen pituus 175 jalkaa ja maailman suurin hiilikuidusta valmistettu yksimastoinen. Käykää valmistajan sivuilla, sieltä löytyy lisää tietoa.
- nettipurjehtija
Baltic voisi alkaa tehdä suomalaisille hiilikuidusta verovapaita 29-jalkaisia pursia massatuotantona. Isoon autoklaaviin mahtuisi monta runkoa paistumaan samaan aikaan. Masto ja vantit hiilikuitua samoin sisustus, mutta tiikkiviilulla päälystettynä. Olisi kevyt, nopea ja silti klassisen näköinen. Takuuvarma myyntimenestys.
- Eiootuttua
Eikös nämä hiilikuiturungot laminoida samalla lailla kuin lasikuituveneet? Ei niitä kuumenneta. Olen varmasti väärässä...
Kannatettava idea kyllä! - Kompostista
Eiootuttua kirjoitti:
Eikös nämä hiilikuiturungot laminoida samalla lailla kuin lasikuituveneet? Ei niitä kuumenneta. Olen varmasti väärässä...
Kannatettava idea kyllä!Kuitulujitteisia (hiili, lasi, kevlar...) muovikomposiittiveneitä (olisikohan tämä nyt sopiva sanahirviö) tehdään ruiskulaminoimalla, käsinlaminoimalla, injektoimalla ja prepregeistä. Viimeksimainitut kovetetaan lämmittämällä. Autoklaavissa (paineistettava uuni) veneitä tehdään harvemmin veneen kokoisen autoklaavin hinnan vuoksi, yleensä veneissä tyydytään laminaatin puristuksessa alipainesäkitykseen, ja lämmitys tehdään infrapunalampuilla tms. Tällöin kuitutilavuus jää hieman pienemmäksi kuin autoklaavissa.
Myös ruisku- ja käsinlaminoitujen sekä injektoimalla tehtyjen rakenteiden mekaaniset ominaisuudet paranevat jos ne jälkikovetetaan kohotetussa lämpötilassa. - Eiootuttua
Kompostista kirjoitti:
Kuitulujitteisia (hiili, lasi, kevlar...) muovikomposiittiveneitä (olisikohan tämä nyt sopiva sanahirviö) tehdään ruiskulaminoimalla, käsinlaminoimalla, injektoimalla ja prepregeistä. Viimeksimainitut kovetetaan lämmittämällä. Autoklaavissa (paineistettava uuni) veneitä tehdään harvemmin veneen kokoisen autoklaavin hinnan vuoksi, yleensä veneissä tyydytään laminaatin puristuksessa alipainesäkitykseen, ja lämmitys tehdään infrapunalampuilla tms. Tällöin kuitutilavuus jää hieman pienemmäksi kuin autoklaavissa.
Myös ruisku- ja käsinlaminoitujen sekä injektoimalla tehtyjen rakenteiden mekaaniset ominaisuudet paranevat jos ne jälkikovetetaan kohotetussa lämpötilassa.nyt ollaan taas vähän viisaampia, kiitoksia.
Hauska juttu, että palkkaavat lisää porukkaakin. Joutuukohan nw maksamaan veneveron, kun veneet ajetaan pois?
- Yksimastoinen
"Yksimastoinen sluuppi". Eikös kaikki sluupit ole yksimastoisia. Kaikki yksimastoiset eivät luonnostikkaan ole kuitenkaan sluuppeja. Miksi siis korostaa sluupin yksimastoisuutta?
- 2-mastoinen.sluuppi
Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain. Tällöin ne ovat kaksimastoisia sluuppeja.
- HmHmHm
"Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain"
Olispa mielenkiintoista nähdä moinen vene!! - 2-mastoisia.sluuppeja
HmHmHm kirjoitti:
"Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain"
Olispa mielenkiintoista nähdä moinen vene!!Tässä linkissä on kuva sellaisesta:
http://cdn.boatinternational.com/bi_prd/bi/library_images/d6KbJWFZQbKFRZGPVKql_35m-Andrew-Trujillo-twin-mast-cat-concept-Solstice-1280x720.jpg
Mutta se ei valitettavasti ole jo valmistetusta veneestä vaan tietokoneella luotu kuva.
Tässä toinen, ja tällä kertaa jo rakennetusta veneestä:
http://www.thedailysail.com/files/imagecache/Article_image/article_images/fifty_fifty_38_620.jpg
Sitten oli vielä Team Phillips kilpuri vuosituhannen vaihteesta, mikä hajosi, oli 2 mastoinen, muttei ollut sluuppi, sillä keulapurjeita ei mastoissa ollut.
Oikeasti noita sluuppirikattujakin 2 mastoisia on kyllä kymmeniä tällä planeetalla, mutta ei kaiksita nyt ole sulle kuvia laittaa. - tää.kans
HmHmHm kirjoitti:
"Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain"
Olispa mielenkiintoista nähdä moinen vene!!Nii ja sit vielä:
http://www.gettyimages.com.au/detail/news-photo/the-hydroglider-yves-parlier-essai-du-nouveau-bateau-d-yves-news-photo/163049316#the-hydroglider-yves-parlier-essai-du-nouveau-bateau-d-yves-parlier-picture-id163049316
On vaan niin pitkä linkki et tuskin tulostuu oikein linkkinä, mutta jos copy-pastaat elaimen osoite riville niin luultavasti toimii.
Googlaamalla kuvahakuna: "Mediatis-Region Aquitaine" löydät lisää, joita suurimmassa osassa keulapurjeita ei ole käytössä, mutta kuten linkistä ilmenee veneeseen on sellaiset tehty ja ovat käytössäkin olleet.
Eihän sluuppi muutu cattirikiksi vain siksi että keulapurjetta ei nosteta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673