Balttilainen veistämö

KarjuOulustaTerve

39

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaansuomalainen

      Paitsi että ei ole Balttilainen.

      • KarjuOulustaTerve

        Eikös baltic tarkoita balttilaista?


      • Nietuu

        Ei tarkoita.


      • Eikaaliakiitos

        Baltic tarkoittaa tässä tapauksessa Itämerta. Baltti on Baltian maista. Suomi ei kuulu baltianmaihin, onneksi.


      • Hhettu

        Suomi kuuluu pohjoismaihin joten otsikon pitäisi olla: pohjoinen veistämö


      • KarjuOulustaTerve

        Baltti taitaa olla kantasanana niin Balticille kuin Balttiallekin. Itämeri taas haiskahtaa länsilainalle. Oliskohan suomalaisetkaan puhuneet aikoinaan baltti-merestä.


      • Itävanhempi
        KarjuOulustaTerve kirjoitti:

        Baltti taitaa olla kantasanana niin Balticille kuin Balttiallekin. Itämeri taas haiskahtaa länsilainalle. Oliskohan suomalaisetkaan puhuneet aikoinaan baltti-merestä.

        Suomi tuli kartalle vuonna 1917. Baltti sanaa suomalaiset käyttäneet luultavasti paljon myöhemmin?


      • Ettäettäjoo
        Itävanhempi kirjoitti:

        Suomi tuli kartalle vuonna 1917. Baltti sanaa suomalaiset käyttäneet luultavasti paljon myöhemmin?

        Suomi on ollut jo paljon ennen vuotta 1917.


      • Ettäniin

        Kuinka paljon?


      • Enlöytänyt25
        Ettäettäjoo kirjoitti:

        Suomi on ollut jo paljon ennen vuotta 1917.

        Jos löydät suomen kartan ennen vuotta 1917 niin linkkaatko? eli siinä pitää lukea Suomen kartta. Maantieteellisiä karttoja on tietysti tehty jo keskiajalla.


      • Ettäettäjoo

        Sekö ei ole suomen kartta, vaikka se näkyy kartalla ja on suomi, jos siinä ei lue suomi?
        Suomi on siis ollu olemassa paljon ennen vuotta 1917 vaikkakin itsenäisenä vasta vuodesta 1917.


      • Vääräpalstahantää
        Ettäettäjoo kirjoitti:

        Sekö ei ole suomen kartta, vaikka se näkyy kartalla ja on suomi, jos siinä ei lue suomi?
        Suomi on siis ollu olemassa paljon ennen vuotta 1917 vaikkakin itsenäisenä vasta vuodesta 1917.

        Ei ole, Suomen kartassa pitää lukea Suomen kartta. Suomen kartaksi voi tosin kutsua vaikka karttapalloa jos siltä tuntuu.


      • MinäTiedänKaiken

        Urpo. Palaatko vaikka koulunpenkille ja Tuu sitten tänne opettamaan historiasta. Tietysti Suomi oli jo ennen vuotta 1917. Suomessa on kuule ollut jo eduskunta ennen vuotta 1917. Tiesitkö sitä.


      • vanhojaSuomenkarttoja
        Enlöytänyt25 kirjoitti:

        Jos löydät suomen kartan ennen vuotta 1917 niin linkkaatko? eli siinä pitää lukea Suomen kartta. Maantieteellisiä karttoja on tietysti tehty jo keskiajalla.

        Donald S. Johnson, Juha Nurminen: Meritie, Navigoinnin historia
        Kuva 248. Bechrijuinge vande costen van Oostsin: landt, die seer roondrbaerlik sijn on aen... Lucas Janszoon Waghenaer, Amsterdam, 1596-1598

        Ulla Ehrensvärd, Pellervo Kokkonen, Juha Nurminen: Mare Balticum, 2000 vuotta Itämeren historiaa
        Kuva 110 (s. 234/235)
        Sayer, Robert (1725-1794) - Watson, George (vaikutti 1758-1803)
        A new and correct chart of the Gulf of Finland... from the maritime surveys collected in the Russian atlas. London, 1778


      • Rönsyilee
        MinäTiedänKaiken kirjoitti:

        Urpo. Palaatko vaikka koulunpenkille ja Tuu sitten tänne opettamaan historiasta. Tietysti Suomi oli jo ennen vuotta 1917. Suomessa on kuule ollut jo eduskunta ennen vuotta 1917. Tiesitkö sitä.

        Eipäs urpotella. Suomen nimi oli ennen vuotta 1917 Suomen suurruhtinaskunta. Silloin meidän lippu oli sama joka liehuu nyt venäjällä. Suomen nykyinen lippu on Venäjän keisarikunnan laivaston lippu.


      • OnJaPysyy
        Rönsyilee kirjoitti:

        Eipäs urpotella. Suomen nimi oli ennen vuotta 1917 Suomen suurruhtinaskunta. Silloin meidän lippu oli sama joka liehuu nyt venäjällä. Suomen nykyinen lippu on Venäjän keisarikunnan laivaston lippu.

        Liput liehuu ja liput vaihtuu, mutta Suomi ja suomalaiset pysyy!!


      • Mielenkiintoisaa
        vanhojaSuomenkarttoja kirjoitti:

        Donald S. Johnson, Juha Nurminen: Meritie, Navigoinnin historia
        Kuva 248. Bechrijuinge vande costen van Oostsin: landt, die seer roondrbaerlik sijn on aen... Lucas Janszoon Waghenaer, Amsterdam, 1596-1598

        Ulla Ehrensvärd, Pellervo Kokkonen, Juha Nurminen: Mare Balticum, 2000 vuotta Itämeren historiaa
        Kuva 110 (s. 234/235)
        Sayer, Robert (1725-1794) - Watson, George (vaikutti 1758-1803)
        A new and correct chart of the Gulf of Finland... from the maritime surveys collected in the Russian atlas. London, 1778

        Tässä vielä kuvia.

        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18619/yleisk400k-lehtijako.jpg

        https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/25220/75 acerbi 1802.jpg

        linkki sivulle, jossa otsikko: Historialliset kartat. Suomi 500 vuotta Euroopan kartalla.

        http://www.vanhakartta.fi/historialliset-kartat/suomi-500-vuotta-euroopan-kartalla-1/@@mapview?handle=hdl_123456789_25220

        Mielenkiintoista katseltavaa.


      • kiiiiiiiitos

        Kiitos linkeistä.
        Niille joilta ei lontoo taivu, niin kuvassa teksti "Finland" tarkoitaa Suomea.

        Ps. toinen linkki yllä tarttee copypastettaa osoitekenttään.


    • Kuipaatkokamppania

      Jännää tämä markkinointikieli, hiilikuitukomposiitti runko. Miksi ei voida suoraa kertoa mitä materiaalia runko on? Komposiitti ei ole materiaalia, se vain kertoo ettei raaka-aineet ole liuenneet toisiinsa.

      • Soomee

        Milloinkohan lujitemuoviveneitä aletaan kutsua lasikuitukomposiittiveneiksi ja hiilikuitukomposiittiveneitä lujitemuoviveneiksi? Ei koskaan, vaikka kaikki oikein.


      • seppomartti

        Mutta kun kerrotaan, että on hiilikuitukomposiittia, niin siinä on kerrottu materiaali myös "kaipaatkokamppanialle". Mitä siinä on epäselvää tai saivarreltavaa?


    • 0.3048metriä

      Kuvateksti oli jutun paras anti:
      "197-jalkainen Pink Gin VI on maailman suurin yksijalkainen sluuppi. Se lasketaan vesille Pietarsaaressa ensi toukokuussa. KUVA: BALTIC YACHTS"

      yksijalkainen, hehheh.

      • silmälasipäinen

        Minusta siinä lukee kyllä "yksimastoinen".


      • CopyPastaaja
        silmälasipäinen kirjoitti:

        Minusta siinä lukee kyllä "yksimastoinen".

        Ja jutun alussa lukee:
        "21.1.2017 7.00 | Päivitetty 21.1.2017 23.20"
        Sinä kommentoit tuon päivityksen jälkeen sitä ennen kirjoitettua kommenttia.


    • OnkoTosiaan

      "Aika raju tuollainen 150-jalkainen katamaraani."
      Mikä siinä on rajua?
      Jutussahan ei kerrottu tuosta veneestä yhtään mitään.

      • KarjuOulustaTerve

        Ajattele nyt, että tulet sen kanssa Jurmoon helteisenä heinäkuun sunnuntai-iltana. Miten saat sen keulan laituriin? Tai miten saat sen ylös veneseuran nostopäivänä?


      • telakointia
        KarjuOulustaTerve kirjoitti:

        Ajattele nyt, että tulet sen kanssa Jurmoon helteisenä heinäkuun sunnuntai-iltana. Miten saat sen keulan laituriin? Tai miten saat sen ylös veneseuran nostopäivänä?

        Eihän isompien alusten keuloja yleensä laituriin ajeta, vaan joko tullaan kylkikiinnitykseen tai jäädään poijuun tai ankkuriin. Tuon kokoiseen alukseen mahtuu helposti hyvä ribi jollaksi, ja sillä pääsee Jurmonkin rantaan jos siihen on tarvetta.
        Suomessa saa kyllä aika paljon suurempiakin aluksia telakoitua huoltoja tai korjauksia varten, mutta yleensähän ne siirtyvät talveksi lämpimämmille vesille.
        Muihin saman kokoisin aluksiin verrattuna nosto on todennäköisesti helpompaa, kyseessähän on purhevene jossa rustit on mitoitettu kestämään nostaminen, ja runkojen pitkittäissuuntainen taivutuslujuuskin on nostoon riittävä. Tarvittaessa jokaiseen nostopisteseen laitetaan ihan oma nosturi, mutta vaihtoehtoisesti voidaan käyttää mobiilinosturien sijasta telakan omaa järeämpää nosturia tai esim suomenlinnan tapauksessa alus uitetaan telakalle, portit suljetaan ja pumpataan vesi pois.


    • sdffgasdfasdf

      Ei kannata, on yli 9 metrinen ja menee satasen vero. Samalla tavalla kuin 50-luvulla rakennetusta homeisesta hai veneestäkin.

    • balticseilori

      Pieniä asiavirheitä, veneen pituus 175 jalkaa ja maailman suurin hiilikuidusta valmistettu yksimastoinen. Käykää valmistajan sivuilla, sieltä löytyy lisää tietoa.

    • nettipurjehtija

      Baltic voisi alkaa tehdä suomalaisille hiilikuidusta verovapaita 29-jalkaisia pursia massatuotantona. Isoon autoklaaviin mahtuisi monta runkoa paistumaan samaan aikaan. Masto ja vantit hiilikuitua samoin sisustus, mutta tiikkiviilulla päälystettynä. Olisi kevyt, nopea ja silti klassisen näköinen. Takuuvarma myyntimenestys.

      • Eiootuttua

        Eikös nämä hiilikuiturungot laminoida samalla lailla kuin lasikuituveneet? Ei niitä kuumenneta. Olen varmasti väärässä...
        Kannatettava idea kyllä!


      • Kompostista
        Eiootuttua kirjoitti:

        Eikös nämä hiilikuiturungot laminoida samalla lailla kuin lasikuituveneet? Ei niitä kuumenneta. Olen varmasti väärässä...
        Kannatettava idea kyllä!

        Kuitulujitteisia (hiili, lasi, kevlar...) muovikomposiittiveneitä (olisikohan tämä nyt sopiva sanahirviö) tehdään ruiskulaminoimalla, käsinlaminoimalla, injektoimalla ja prepregeistä. Viimeksimainitut kovetetaan lämmittämällä. Autoklaavissa (paineistettava uuni) veneitä tehdään harvemmin veneen kokoisen autoklaavin hinnan vuoksi, yleensä veneissä tyydytään laminaatin puristuksessa alipainesäkitykseen, ja lämmitys tehdään infrapunalampuilla tms. Tällöin kuitutilavuus jää hieman pienemmäksi kuin autoklaavissa.

        Myös ruisku- ja käsinlaminoitujen sekä injektoimalla tehtyjen rakenteiden mekaaniset ominaisuudet paranevat jos ne jälkikovetetaan kohotetussa lämpötilassa.


      • Eiootuttua
        Kompostista kirjoitti:

        Kuitulujitteisia (hiili, lasi, kevlar...) muovikomposiittiveneitä (olisikohan tämä nyt sopiva sanahirviö) tehdään ruiskulaminoimalla, käsinlaminoimalla, injektoimalla ja prepregeistä. Viimeksimainitut kovetetaan lämmittämällä. Autoklaavissa (paineistettava uuni) veneitä tehdään harvemmin veneen kokoisen autoklaavin hinnan vuoksi, yleensä veneissä tyydytään laminaatin puristuksessa alipainesäkitykseen, ja lämmitys tehdään infrapunalampuilla tms. Tällöin kuitutilavuus jää hieman pienemmäksi kuin autoklaavissa.

        Myös ruisku- ja käsinlaminoitujen sekä injektoimalla tehtyjen rakenteiden mekaaniset ominaisuudet paranevat jos ne jälkikovetetaan kohotetussa lämpötilassa.

        nyt ollaan taas vähän viisaampia, kiitoksia.


    • Hauska juttu, että palkkaavat lisää porukkaakin. Joutuukohan nw maksamaan veneveron, kun veneet ajetaan pois?

    • Yksimastoinen

      "Yksimastoinen sluuppi". Eikös kaikki sluupit ole yksimastoisia. Kaikki yksimastoiset eivät luonnostikkaan ole kuitenkaan sluuppeja. Miksi siis korostaa sluupin yksimastoisuutta?

      • 2-mastoinen.sluuppi

        Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain. Tällöin ne ovat kaksimastoisia sluuppeja.


      • HmHmHm

        "Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain"

        Olispa mielenkiintoista nähdä moinen vene!!


      • 2-mastoisia.sluuppeja
        HmHmHm kirjoitti:

        "Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain"

        Olispa mielenkiintoista nähdä moinen vene!!

        Tässä linkissä on kuva sellaisesta:
        http://cdn.boatinternational.com/bi_prd/bi/library_images/d6KbJWFZQbKFRZGPVKql_35m-Andrew-Trujillo-twin-mast-cat-concept-Solstice-1280x720.jpg

        Mutta se ei valitettavasti ole jo valmistetusta veneestä vaan tietokoneella luotu kuva.
        Tässä toinen, ja tällä kertaa jo rakennetusta veneestä:
        http://www.thedailysail.com/files/imagecache/Article_image/article_images/fifty_fifty_38_620.jpg

        Sitten oli vielä Team Phillips kilpuri vuosituhannen vaihteesta, mikä hajosi, oli 2 mastoinen, muttei ollut sluuppi, sillä keulapurjeita ei mastoissa ollut.
        Oikeasti noita sluuppirikattujakin 2 mastoisia on kyllä kymmeniä tällä planeetalla, mutta ei kaiksita nyt ole sulle kuvia laittaa.


      • tää.kans
        HmHmHm kirjoitti:

        "Onhan niitä kaksimastoisia monirunkoisia, joissa mastot ovat rinnakkain"

        Olispa mielenkiintoista nähdä moinen vene!!

        Nii ja sit vielä:
        http://www.gettyimages.com.au/detail/news-photo/the-hydroglider-yves-parlier-essai-du-nouveau-bateau-d-yves-news-photo/163049316#the-hydroglider-yves-parlier-essai-du-nouveau-bateau-d-yves-parlier-picture-id163049316

        On vaan niin pitkä linkki et tuskin tulostuu oikein linkkinä, mutta jos copy-pastaat elaimen osoite riville niin luultavasti toimii.

        Googlaamalla kuvahakuna: "Mediatis-Region Aquitaine" löydät lisää, joita suurimmassa osassa keulapurjeita ei ole käytössä, mutta kuten linkistä ilmenee veneeseen on sellaiset tehty ja ovat käytössäkin olleet.
        Eihän sluuppi muutu cattirikiksi vain siksi että keulapurjetta ei nosteta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe