Jotkut uskovat/helluntailaiset tervehtivät muita uskovia Shalom -sanalla. Emme kuitenkaan ole juutalaisia ja asumme Suomessa emmekä Israelissa. Yrittävätkö nämä Shalomin hokijat jotenkin osoittaa näin muille uskoville suurempaa uskoa ja hengellisyyttä? Minusta tapa on todella typerä. Minä ainakin vastaan tällaisiin tervehdyksiin sanomalla Hei tai Moi!
Shalom -tervehdys - typerää käytöstä uskovilla!
46
3045
Vastaukset
- Yrttienpoimija
Pitäisikö sanoa aina "Jumalan terve"?
- Shalom.shalom
Minusta on hyvä vastata toisen tervehdykseen osapuilleen samoin sanoin kuin millä minua on tervehditty riippumatta siitä, millä sanoilla tervehdys on lausuttu. Jos minulle sanotaan "Shalom", minä vastaan "Shalom".
Olen huomannut, että sillä lailla saan lähtötilanteen nollattua ja toisen osapuolen laskemaan aseitaan pois silmiltä. Sitä paitsi mitä se minulle kuuluu, miten toinen haluaa tervehtiä minua? Paljonko se muka arvoani laskee osoittaa puhuvani sen verran samaa kieltä kuin toinen Jumalan luoma, että vastaan samalla kielellä?
Oikeastaan joissain tilanteissa ei tarvitse yrittää olla edes noin suurpiirteinen.
Joskus riittää, kun kysyn itseltäni, kumpi vaihtoehto on mielekkäämpi: sanoa "Shalom" ja jatkaa matkaansa rauhassa, vaiko sanoa jotain muuta ja joutua koko kielilläpuhuvan poppoon saartorenkaaseen vähintään koko loppuillaksi.
Täytyy ymmärtää, että joillain yhteisöillä on valtavan korostunut jako "meihin" ja "muihin": Auta armias, jos kuulut muihin. Mutta auta sitäkin armiaampi, jos kuulut muihin ja kuvittelet voivasi käydä muina miehinä meillä!
Jos olet ikinä joutunut jonkun fundamentalistiporukan tykityksen kohteeksi, ymmärrät varmasti vakaan kantani: "Shalom" tervehdyksenä on kaikessa teennäisyydessään loppujen lopuksi aika pieni hinta maksettavaksi henkilökohtaisen tilan loukkaamattomuudesta. Ainakin tiukan paikan tullen. - jjhyjhhjk
Shalom.shalom kirjoitti:
Minusta on hyvä vastata toisen tervehdykseen osapuilleen samoin sanoin kuin millä minua on tervehditty riippumatta siitä, millä sanoilla tervehdys on lausuttu. Jos minulle sanotaan "Shalom", minä vastaan "Shalom".
Olen huomannut, että sillä lailla saan lähtötilanteen nollattua ja toisen osapuolen laskemaan aseitaan pois silmiltä. Sitä paitsi mitä se minulle kuuluu, miten toinen haluaa tervehtiä minua? Paljonko se muka arvoani laskee osoittaa puhuvani sen verran samaa kieltä kuin toinen Jumalan luoma, että vastaan samalla kielellä?
Oikeastaan joissain tilanteissa ei tarvitse yrittää olla edes noin suurpiirteinen.
Joskus riittää, kun kysyn itseltäni, kumpi vaihtoehto on mielekkäämpi: sanoa "Shalom" ja jatkaa matkaansa rauhassa, vaiko sanoa jotain muuta ja joutua koko kielilläpuhuvan poppoon saartorenkaaseen vähintään koko loppuillaksi.
Täytyy ymmärtää, että joillain yhteisöillä on valtavan korostunut jako "meihin" ja "muihin": Auta armias, jos kuulut muihin. Mutta auta sitäkin armiaampi, jos kuulut muihin ja kuvittelet voivasi käydä muina miehinä meillä!
Jos olet ikinä joutunut jonkun fundamentalistiporukan tykityksen kohteeksi, ymmärrät varmasti vakaan kantani: "Shalom" tervehdyksenä on kaikessa teennäisyydessään loppujen lopuksi aika pieni hinta maksettavaksi henkilökohtaisen tilan loukkaamattomuudesta. Ainakin tiukan paikan tullen.Miksi haluaisit käydä sulkeutuneen ja teennäisen poppoon tilaisuuksissa? Miksi haluaisit mielistellä heitä? Etkö tunne tarvettä auttaa heitä oikeaan uskoon ja Jumalan luo?
- Shalom.shalom
Vastatakseni nimimerkki jjhyjhhjk:n kysymykseen:
En haluakaan. En halua käydä oikeastaan missään kokouksissa enkä mielistellä ketään. Vanhemmistani sen sijaan on aika mahdotonta luopua, eikä heitä voi jättää yksin etenkään heidän vanhetessaan. Koska vanhempani ovat hyvin ankaria fundamentalisteja, olen saanut opetella mukautumaan siihen, että heidän kanssaan asioitaessa pidetään omat muunlaiset käsitykset omassa hatussa.
Fundamentalistin päätä kun ei käännä kukaan eikä mikään. Jos sellaisen ihmisen lapsena ilmaiset olevasi jostain eri mieltä, edessä voi olla jopa vuosikymmenien sota. Näin sen jo isovanhempieni ja vanhempieni välillä lapsena. Esimerkiksi äitini ja mummoni kävivät katkeraa uskonsotaa aivan mielettömällä pauhulla ja mekastuksella lähes mummon kuolemaan asti, jolloin molemmat yllättäen perääntyivät ja tekivät sovinnon.
Oliko se sen arvoista? Mielestäni ei ollut. Ketä se siunasi? Mielestäni ei ketään.
Uskonnollisia riitoja vuodesta toiseen katsellessani päätin jo varhain, että sellaiseen touhuun minä en lähde ikinä. Sen päätöksen turvin olenkin saanut nauttia monista hienoista hetkistä omien vanhempieni kanssa keskustellen enenevässä määrin asioista, joista olemme aidosti samaa mieltä. Minä siis en kerjää verta nenästäni julistamalla suureen ääneen näkemyksiä, jotka saisivat toisen näkemään punaista.
Tuskastuttavina hetkinä, jolloin kuulen jotain mielestäni aivan liian paksua ja jolloin haluaisin panna haisevankin vastalauseen, muistutan itselleni, että minulla on vain yksi äiti ja yksi isä. Eivät he täällä ikuisesti ole. En edes näe heitä enää kovin usein. Minkälaisia yhteisiä muistoja haluan kartuttaa: riitaisia vai sopuisia? Eikö laiha sopu ole parempi kuin lihava riita?
Ymmärrän silti, että tällaisissa tilanteissa voitaisiin päätyä toisenkinlaiseen ratkaisuun: esimerkiksi pistämään välit kokonaan poikki. Mielestäni vaikeissa tapauksissa kaikki ratkaisut voivat olla niin vaikeita, etten osaisi muuta kuin toivottaa voimia osallisille, olipa valittu tie mikä tahansa. - eimitäänuutta
Ennen vanhaan tervehdittiin uskonveljiä ja sisaria sanomalla suomeksi: rauhaa!
- rauhaa.sullekin
eimitäänuutta kirjoitti:
Ennen vanhaan tervehdittiin uskonveljiä ja sisaria sanomalla suomeksi: rauhaa!
Niin tervehditään vieläkin!
- Rivimies_itsekkin
On niitä sellaisiakin hellaterita, jotka tervehtivät
AH TUNG - Anonyymi
Shalom.shalom kirjoitti:
Vastatakseni nimimerkki jjhyjhhjk:n kysymykseen:
En haluakaan. En halua käydä oikeastaan missään kokouksissa enkä mielistellä ketään. Vanhemmistani sen sijaan on aika mahdotonta luopua, eikä heitä voi jättää yksin etenkään heidän vanhetessaan. Koska vanhempani ovat hyvin ankaria fundamentalisteja, olen saanut opetella mukautumaan siihen, että heidän kanssaan asioitaessa pidetään omat muunlaiset käsitykset omassa hatussa.
Fundamentalistin päätä kun ei käännä kukaan eikä mikään. Jos sellaisen ihmisen lapsena ilmaiset olevasi jostain eri mieltä, edessä voi olla jopa vuosikymmenien sota. Näin sen jo isovanhempieni ja vanhempieni välillä lapsena. Esimerkiksi äitini ja mummoni kävivät katkeraa uskonsotaa aivan mielettömällä pauhulla ja mekastuksella lähes mummon kuolemaan asti, jolloin molemmat yllättäen perääntyivät ja tekivät sovinnon.
Oliko se sen arvoista? Mielestäni ei ollut. Ketä se siunasi? Mielestäni ei ketään.
Uskonnollisia riitoja vuodesta toiseen katsellessani päätin jo varhain, että sellaiseen touhuun minä en lähde ikinä. Sen päätöksen turvin olenkin saanut nauttia monista hienoista hetkistä omien vanhempieni kanssa keskustellen enenevässä määrin asioista, joista olemme aidosti samaa mieltä. Minä siis en kerjää verta nenästäni julistamalla suureen ääneen näkemyksiä, jotka saisivat toisen näkemään punaista.
Tuskastuttavina hetkinä, jolloin kuulen jotain mielestäni aivan liian paksua ja jolloin haluaisin panna haisevankin vastalauseen, muistutan itselleni, että minulla on vain yksi äiti ja yksi isä. Eivät he täällä ikuisesti ole. En edes näe heitä enää kovin usein. Minkälaisia yhteisiä muistoja haluan kartuttaa: riitaisia vai sopuisia? Eikö laiha sopu ole parempi kuin lihava riita?
Ymmärrän silti, että tällaisissa tilanteissa voitaisiin päätyä toisenkinlaiseen ratkaisuun: esimerkiksi pistämään välit kokonaan poikki. Mielestäni vaikeissa tapauksissa kaikki ratkaisut voivat olla niin vaikeita, etten osaisi muuta kuin toivottaa voimia osallisille, olipa valittu tie mikä tahansa.ShalomShalom,
erittäin hyvä joskus, vaikka harvoin , lukea näin järkevää ajattelua. Uskon myös, ettei kiihkolla mihinkään asiaan uskovaa , saa muuttumaan minkäänlaisilla argumenteilla.
Kiitos!
- eirauha
Sellaiseen tervehdykseen kannattaa vastata sanomalla "milchama".
- Kieliniekkailua
Se vastaus tarkoittaa 'sotaa'. Miksi irvailet, shalom tarkoittaa Rauhaa, kuten esim suomalaisbabtisteilla ollut tapana tervehtiä kanssaveljiä, sisaria!
- JustmeandU
Minä tapaan vastata insh 'Allah.
- capiche
Kristityt ovat viljelleet puheissaan ins Allahin käännöstä (jos Jumala suo) vuosituhansia. Jo vanha kansa tiesi: ihminen päättää, mutta Jumala säätää.
Mitä väliä sillä on miten ihmiset tervehtivät, kunhan tervehtivät. Ei se moikaan ole puhdas suomenkielinen ilmaisu. Sen alkujuuri on lyhennys moin, joka tulee sanasta morning (huomenta).
- swqerertw
Minä vastaisin 'Anteeksi kuinka?' Ja sitten kysyisin, mitä se tarkoittaa. Ja sitten kysyisin, miksi hän käyttää sellaista tervehdystä. Kysyisin, onko tämä sellainen salaseuraan kuuluvien tunnussana, me-juttu.
- DoctorT
Tutkippa neropatti,mitä SHALOM-sana kaikkinensa tarkoittaa!!
Arabeilla salam taitaa vastata tuota maailman kauneinta Shalom-sanaa.- tervehdyksiä
Muslimit tervehtivät sanomalla rauha kaikille, eli as-salamu alaikum. Itävallassa tervehditään yleisesti sanomalla Jumalan siunausta,, eli Gruss Gott. USA:ssa hyvästellään sanomalla God Bless, jne.... Espanjassa hyvästellään sanomalla Jumala kanssasi, eli vaya con Dios.
- rutoton
Jotkut shalom-tervehdystä käyttävät ovat judaisteja ja puhuvat Jeshuasta Jeesuksen sijasta. He ovat korvanneet Jeesuksen Israelilla. Jeesus ei pelasta vaan Israelin kansalaisuus pelastaa, Jeesus ei ole maailman valo vaan Israel on maailman valo, jne. Ihan pimeätä porukkaa. Eräskin sanoi, että Jeshua on Jumalan nimi ja kun sanoin hänelle, että Jeshua ei ole Raamatussa kertaakaan Jumalan nimi, niin vasta sitten vaikeni, kun ei voinut osoittaa Raamatusta edes yhtä kohtaa, jossa Jumalan nimi olisi Jeshua. Semmoista sakkia. Kartan kuin ruttoa!
- Anonyymi
Kommenttisi on harhaanjohtava. Monelle Luther on Jeesus, toisille joku, mikä tahansa yhteisö. Itse pidän ihan hyvä Jeshua nimeä, koska se on oikea, mutta en moiti Jeesus- nimen käyttäjiä . Pelastukseni perusta ja koko vaellukseni on Jeshuan/ Jeesuksen uhrissa Golgatalla ja Hänen verensä puhdisti minut synnin kahleista uuteen elämään 46 vuotta sitten. Tältä perustukselta siunaan Israelia ja tämä on sekä yksinkertainen, että selvä asia.
Hannu
- O.DottAva
Se on vain uskonnollinen maneeri mikä on opittu, samoin kuin toisilla rauhaa ja lestadiolaisilla Jumalan terve. Jokainen tervehtikööt ja vastatkoot tehrvehdykseen oman uskonsa ja halunsa mukaan, tai olkoot vastaamatta. Ei meidän tervehdyskäytäntömme tee meistä yhtään pyhempiä tai vähemmän pyhiä. Kristus on meidät pyhittänyt yhdellä uhrilla, jos sitä omin neuvoin yrittää parannella, pilkkaa Jumalaa. Kohteliaisiin käytöstapoihin kuitenkin kuuluu vastata kohteliaasti takaisin.
Raamattu antaa tähänkin hyvän neuvon: Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi. Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi. Room 15:1-2 - Rauhasinulle
Riipp,, millä mielellä tervehdys sanotan. Itselle tuntuu vieraalle shalom. Yleensä sanon vain hei, toisinaan läjtiessä toivotan siunausta.
Voisin kuvitella, että uskovaisten väliset tervehdykset lisäävät yhteisöllisyyttä ja syntyvät rakkaudesta toista matkanmiestä kohtaan.
Minusta shalom, tuntuu silti hyvälle sisälläni, se tuntuu, siltä, kuin toinen toivottaisi, tai sanoisi "rauha sinulle rakas sisareni, joka olet tällä yhteisellä matkalla kanssani kilvoittelemassa kohti päämäärää. Aina ei ole helppoa, mutta onneksi meitä on monta ja minä olen nyt tässä sinun kanssasi ja sinä minun, yhteisellä matkalla samalla tiellä, samassa uskossa, armon varassa. Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha olkoon kanssasi"- rauhaajailoa
Tuossa se on kauniisti kerrottuna osa tuon sanan sisältöä, kokonaisuutena se sisältää vielä paljon enemmän. Siispä, ei liene kovin paha jos tuollaista toivottaa kanssamatkaajilleen tänä rauhattomuuden aikana. Toivottipa sen millä sanoilla hyvänsä. Joskus moi lämpimän hymyn/halauksen kanssa ajaa saman asian.
- rauhaajailoa
rauhaajailoa kirjoitti:
Tuossa se on kauniisti kerrottuna osa tuon sanan sisältöä, kokonaisuutena se sisältää vielä paljon enemmän. Siispä, ei liene kovin paha jos tuollaista toivottaa kanssamatkaajilleen tänä rauhattomuuden aikana. Toivottipa sen millä sanoilla hyvänsä. Joskus moi lämpimän hymyn/halauksen kanssa ajaa saman asian.
..ja jonkun teinin murahtama noi ihan ilman hymyäkin saattaa olla jo rauhantoivotus. Siihenkin on paras vastata samalla tyylillä. Täytyy vaan osata lukea tilanteita.
- KTS--
Minä sain tuon "Shalom" vouhotuksen loppumaan, kun vastasin aina "Shalom Shalom, ei hätää mitään!"
:D- olet.ählämi
Sinä muslimina sanotkin Salam!
olet.ählämi kirjoitti:
Sinä muslimina sanotkin Salam!
Sanokaa salami kun haluatte meetvurstia.
- bertilperversson
Pysytään vain asiassa, ja sanotaan vain"soommoron"nääs.
- Kalle.perkele
Ei suomalainen sano shalom! Ei sydämeen se kuulu.
Sivusta seuranneena suomalaisuuden tervehtimiseen kuuluu, "Ka'h, Kalle perkele, mitä sinulle kuuluu!" Voi helvetti, eihän tässä kummempia. Piipahdin tähän pienelle tuopille. jne.
Eli se on todella kansalaistervehdys.- UUDESTISYNTYMÄN.IHME
Enemmistön sellainen. Vähemmistö kansasta on tullut Jeesuksen pelastamaksi ja saanut syntyä uudesti ylhäältä. Se, mikä ollut vanhaa (syntiä ja saastaa) on kadonnut ja UUSI on sijaan tullut! Hallelujaa, kiitos Herralle!
- ääskikker
no voi ny itkun vit*** teiän ongelmien kanssa :D
- kibmust
Intoilijoille sanoimme kyllä slalom.Jo 40 vuotta sitten.
- raamatullinentervehdys
Jeesus tervehti opetuslapsiaan sanomalla: Rauha teille! Ja kehotti evankeliumin julistajia myös toivottamaan rauhaa taloihin, joihin menivät. Helluntailaiset tervehtivät vielä 70-luvulla toisiaan sanomalla ihan suomeksi rauhaa.
Lähi-idässä toivotetaan aina tervehtiessä rauhaa. Shalom-tervehdys kuulostaa kuitenkin suomalaisten kesken yhtä teennäiseltä kuin kaikki muutkin vieraskieliset tervehdykset.- Anonyymi
Aika muuttuu. Mutta käymmehän me paskallakin, koska Jeesuskin kävi.
- EritäinKärsiväStadilaine
Tuo muuksi kuin suomalaiseksi tekeytyminen osoittaa sen, etteivät he ole ylpeitä omasta maastaan ja kansastaan vaan tekeytyvät sellaiseksi mitä he eivät ole, loukaten heitä, jotka ovat, eli juutalaisia.
He eivät kuitenkaan noudata juutalaista uskontoa vaan pikemminkin haluavat toimia heitä vastaan: ystäviksi tekeytyneinä käännyttää heitä omaan uususkontoonsa.
Suomalainen / helsinkiläinen sanoo "Hyvää päivää", "hei" tavattaessa ja "moi" / "näkemiin" poistuttaessa. Tosin tatilaista teeskentelevät savolaiset sanovat "moi" myös tervehtiessään.
Esim. S24 tervehtii sivustolle saapuvaa sanalla "Moi!"
Ja Helsinki ei ole "Hesa" vaan joko Helsinki tai Stadi.
Että mä kärsin. Shalom on hepreaa ja tarkoittaa ennen muuta rauhaa. Se on oikein sopiva tervehdys. Meidät pakanat on oksastettu Israeliin (Room. 11, Ef. 2) joten on vain oikein, jos hieman opiskelemme hepreaa.
- AsunnotonIsraelilainen
Pakanoita ei ole oksastettu Israeliin vaan Kristukseen.
Eikö teidän omaatuntoanne yhtään häiritse, että viette Israelissa juutalaisilta asunnot ja työpaikat? Teille käsite omatunto lienee varsin vieras. Varastatte "omaisuuskansalta".
"Israel-ystävyys" on teille vain keino päästä kuokkimaan lasten pöytään. Ette tyydy syömään lattialta, vaan röyhkeästi oikein samassa pöydässä!
"Varas on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan." AsunnotonIsraelilainen kirjoitti:
Pakanoita ei ole oksastettu Israeliin vaan Kristukseen.
Eikö teidän omaatuntoanne yhtään häiritse, että viette Israelissa juutalaisilta asunnot ja työpaikat? Teille käsite omatunto lienee varsin vieras. Varastatte "omaisuuskansalta".
"Israel-ystävyys" on teille vain keino päästä kuokkimaan lasten pöytään. Ette tyydy syömään lattialta, vaan röyhkeästi oikein samassa pöydässä!
"Varas on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan.""Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua." (Room. 11:17-18)
Anteeksi vain, ketkä tässä Paavalin vertauksessa ovat metsäöljypuu ja ketkä oikeita oksia? Missä tässä puhutaan sanaakaan Kristuksesta?
"Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!" (Room. 11:24)
Keitä ovat nämä oksat? Miksi on niin vaikea helluntailaisten uskoa, että meidät pakanat on oksatettu Israeliin?
"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi- että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä." (Ef. 2:11-22)
Me olemme samaa kansaa pyhien kanssa, eli siis Israelia. Korvausteologeille tämä on käsittämätöntä, että meidät pakanat olisi oksastettu Israeliin.
Jos olet kristitty, uskot, että me olemme uudessa liitossa. Mitä Jeremia sanoo uudesta liitosta?
"»Tulee aika», sanoo Herra, »jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra. »Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.»" (Jer. 31:31-34)
Tässä on Raamatun tärkein profetia uudesta liitosta, ja siinä sanotaan, että se solmitaan Israelin ja Juudan heimon kanssa. Miten me pakanat siis voimme olla siitä osallisia? Ainoastaan siten, että meidät on oksastettu Israeliin.- lopeta.jo.antikristus
Kristitty.net kirjoitti:
"Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta, niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua." (Room. 11:17-18)
Anteeksi vain, ketkä tässä Paavalin vertauksessa ovat metsäöljypuu ja ketkä oikeita oksia? Missä tässä puhutaan sanaakaan Kristuksesta?
"Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!" (Room. 11:24)
Keitä ovat nämä oksat? Miksi on niin vaikea helluntailaisten uskoa, että meidät pakanat on oksatettu Israeliin?
"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi- että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat; sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä." (Ef. 2:11-22)
Me olemme samaa kansaa pyhien kanssa, eli siis Israelia. Korvausteologeille tämä on käsittämätöntä, että meidät pakanat olisi oksastettu Israeliin.
Jos olet kristitty, uskot, että me olemme uudessa liitossa. Mitä Jeremia sanoo uudesta liitosta?
"»Tulee aika», sanoo Herra, »jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra. »Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.»" (Jer. 31:31-34)
Tässä on Raamatun tärkein profetia uudesta liitosta, ja siinä sanotaan, että se solmitaan Israelin ja Juudan heimon kanssa. Miten me pakanat siis voimme olla siitä osallisia? Ainoastaan siten, että meidät on oksastettu Israeliin.Uskova on oksastettu Kristukseen !!!
Joh. 15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
Tuossa Room 11 on toisenlainen "kuva" !!!
Eli siinä sanotaan siis
Room. 11:16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos JUURI ON PYHÄ, niin ovat myös oksat.
Se JUURI On Herra, ja siinä öljypuu kuvastaa seurakuntaa ja oksat sen seurakunnan jäseniä !
Eli Juutalaiset kuuluivat seurakuntaan vanhassa liitossa, mutta suurin osa siis oksastettiin POIS Seurakunnasta eli Jumalan kansasta, eli öljypuusta, ihan kuten siinä sanotaan !
Mutta öljypuu siis ei ole siten mikään kuva juutalaisista, vaan se on kuva Jumalan kansasta !
16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata JUURTA, vaan JUURI KANNATTAA SINUA.
19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
Mutta kun tälläiset judaistit / toraistit antikristukset siis VÄÄNTÄVÄT IHAN TAHALLAAN Raamatun Sanaa ja sen sanomaa KIEROON, niin kaikki on heillä ihan sekaisin ja pielessä !!!
Joten !
VAROKAA TÄTÄ EKSYTTÄJÄÄ JA RAAMATUN VÄÄRISTELIJÄÄ !!! lopeta.jo.antikristus kirjoitti:
Uskova on oksastettu Kristukseen !!!
Joh. 15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
Tuossa Room 11 on toisenlainen "kuva" !!!
Eli siinä sanotaan siis
Room. 11:16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos JUURI ON PYHÄ, niin ovat myös oksat.
Se JUURI On Herra, ja siinä öljypuu kuvastaa seurakuntaa ja oksat sen seurakunnan jäseniä !
Eli Juutalaiset kuuluivat seurakuntaan vanhassa liitossa, mutta suurin osa siis oksastettiin POIS Seurakunnasta eli Jumalan kansasta, eli öljypuusta, ihan kuten siinä sanotaan !
Mutta öljypuu siis ei ole siten mikään kuva juutalaisista, vaan se on kuva Jumalan kansasta !
16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata JUURTA, vaan JUURI KANNATTAA SINUA.
19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
Mutta kun tälläiset judaistit / toraistit antikristukset siis VÄÄNTÄVÄT IHAN TAHALLAAN Raamatun Sanaa ja sen sanomaa KIEROON, niin kaikki on heillä ihan sekaisin ja pielessä !!!
Joten !
VAROKAA TÄTÄ EKSYTTÄJÄÄ JA RAAMATUN VÄÄRISTELIJÄÄ !!!Huomaan kaikesta huutamisestasi (!!!) että sinulla varmasti ei ole rauhaa Kristuksessa.
"Mutta öljypuu siis ei ole siten mikään kuva juutalaisista, vaan se on kuva Jumalan kansasta !"
Anteeksi vain, miten ihmeessä Jumalan kansa ei tarkoita juutalaisia? Öljypuu on Israel ja meidät pakanat on oksastettu siihen. Mieti nyt itse, ketkä ovat luonnollisia oksia ja ketkä villioksia. Tässä puhutaan juutalaisista ja pakanoista, kyse vaikka opettajaltasi, hän kyllä kertoo sinulle.
Antisemitisteille ja korvausteologeille tämä on kova paikka, että meidät pakanat on oksastettu Israeliin. Eihän se nyt vain käy päinsä!
Jeremian mukaan uusi liitto solmitaan Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa (Jer. 31:31-34). Kerro miten ihmeessä me pakanat voimme olla osallisia uudesta liitosta, kun se kerran solmitaan vain Israelin ja Juudan heimon kanssa? Vain siten, että meidät on oksastettu Israeliin.
Vaan kun juutalaisia vihataan ja kirkko on vuosituhannet opettanut, että kirkko on uusi Israel ja Jumala on hylännyt oman kansansa, niin eihän tällainen opetus käy päinsä.
- Kiitti.hyvästä
Hyvä aloitus.
Judaistista tapaa noudattaen monet hokevat Suomessa kuin korkeaa pyhyyttään osoittaen "Jeshuan" nimessä, "shalom", "shavua tov", yms.
He luulevat itsekin sanovansa jotain erityisen pyhää hokiessaan vieraskielisiä sanoja Suomessa.
MUtta on shalom-tervehdys siinä mielessä hyvä, että sen tarkoitus on enemmän kuin Suomen kielen "rauhaa" toivottaminen. Mitä sanaa Paavali käytti kirjoittaessaan joka kirjeensä alussa "armoa ja rauhaa"? Joku kreikan kielen sana siinä on? - Anonyymi
Ilmeisemmin ette edes tiedä kaikessa kokonaisuudessamitä sana Shalom tarkoittaa. Myös kristityille ihmisille ja mitä kaikkea kaikessa tarkoittaa. . Voi meitä tekopyhiä kristyjä itketää.
- Anonyymi
Juutalaisena rabbina on JEESUSKIN sanonut noin!
- Anonyymi
Jeesus teki paljon muutakin. Miksi käytät autoja vaikkei Jeesus käyttänyt? Entä tietokonetta? Kai seuraat Jeesusta KAIKESSA, kun kerran sille tielle lähdit!?
- Anonyymi
Tervehdykseen pitää vastata, että Terve fariseus.
Jeesushan ei millään tavalla ollut ilahtunut juutalaisten uskosta ja sapateista. - Anonyymi
Olet pahasti ajastasi jäljessä. Suomessa on tuhansia ulkomaalaisia sanoja, jotka ensin olivat ulkomaan kieltä mutta nyt ovat osa suomenkieltä. Suurin osa näistä sanoista tulee ruotsin, venäjän ja englannin kielistä. Sinäkin käytät niitä joka päivä! Herää tähän päivään pahvi!
- Anonyymi
Kyllä vain reippaasti takaisin että moikka moi juutalainen fariseus.
Sitten hieman syrjäsilmällä voi seurata millaisella ilmeellä se otetaan vastaan, mutta oli vastaanotto mikä tahansa, ei pidä antaa sen vaikuttaa, vaan käyttäytyä kääntäen farisealaisesti, ollen iloinen etten ole kuin nuo lakihenkiset fariseukset ahtaassa ja vaivaannuttavassa uskossaan, joka on täynnä päättömiä selityksiä. - Anonyymi
Helluntailaiset ovat varkaita. He eivät kunnioita toisen omaa, vaan pyrkivät ikäänkuin hyväksikäyttäjinä siivelle.
Hellareilla ei ole juuri mitään omaa, kaikki on muilta otettua ja samalla toisin esitettynä. Monet heidän lauluistaan eivät ole heidän omiaan, vaan kristityiltä sekä myös juutalaisilta anastettuja.
Heillä on oma, kristittyjen, Nikean uskontunnustuksesta poikkeava, pilkallinen väännös: "pohojalaane uskontunnustus", myös siinä on Nikean tunnustukselle oleellista opin kohtaa muutettu, vaikka asiaa tuntematon ei sitä havaitse. Vaikka tunnustus on olevinaan apostolisen sekä Nikean tunnustuksen mukainen, se ei sitä ole, kyseessä on eksytys:
"Isä, Poika ja Pyhä Henki NE KOLME YHTÄ OVAT". Näin eivät kristityt opeta, vaan: Yksi Pyhä Jumala joka on kolminaisuus. Ei ole kolmea eri jumalaa, jotka ikäänkuin olisivat "yhtä mieltä", kuten tuo uskontunnustus esittää, vaan yksi Jumala.
Tuossa uskontunnustuksessa ei ole mitään uutta sikäli, että tuo on alusta asti ollut helluntailaisuuden oppi, joka perustuu nk. areiolaiseen harhaoppiin. Eli laulun sanoittaja ei siinä mielessä ole pistellyt omiaan. Tuo on jonkinlainen areiolainen uskontunnustus, kuitenkin Nikean ja apostolisen uskontunnustuksen sanojen pohjaa käyttäen. Eli eivät ole voineet tehdä edes omaa uskontunnustusta. Ja kun tekevät, sekin on pilkallinen väännös.
Onko pohjalaisilla sitten tuollainen usko? Pohjanmaan anabaptisteilla ilmeisesti, muttei taatusti kaikilla siellä. Siellä uskotaan myös Yhteen Jumalaan.- Anonyymi
laita nyt makuulle ja viivy siinä melko pitkään, laita silmät kiinni ja kuvittele olevasi veneessä matkalla meren yli johonkin palmurantaan, siinä sinulla unohtuu mailman ja helluntain kamaluus, se on tuo kevääntulo joka niin saattaa joitain rasittaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1182141Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1771706Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551404- 551188
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1661175Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75996Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62892Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36887- 52874
- 56821