Hei,
Minulla on aftoja tuskastumiseen asti. Välillä arkipäiväiset syöminen ja puhuminenkin ovat TUSKAA! Ilmeisesti ihan kaikilla aftat eivät ole näin ongelmallisia, omanikin ovat toisinaan vähän vähemmän kipeitä.
Olen kokeillut aftab:eja ja apteekin vaahtoamattomia hammastahnoja, suolaliuosta, betadinea..
Onkos kenelläkään kokemuksia/vinkkejä aftojen parantamisesta?
Apua aftoihin?
12
3026
Vastaukset
- aftonbladet
Millaisia kokemuksia sinulla on Aftab-laastareista?
Itse olen huomannut, että stressi ja alkoholi lisäävät aftoja. Samoin jos joskus olosuhteiden pakosta on jäänyt hampaat illalla pesemättä tai jos ne on pessyt hieman huolimattomasti. Elmex-hammastahnasta ei ole liiemmin hyötyä ollut. Niin ja ei kai niistä millään eroon pääse jos niihin taipumuksia on. Vähentää niitä kai voi ja kipua hoitaa myös.- PikkuMyy
Niin, niistä aftabeista...
En ole kyllä havainnut, että niistä olisi ollut apua. Minun on ainakin itseni ollut vaikea saada niitä kiinnittymään kunnolla aftan päälle.
Luin keliakialiiton sivuilta, että aftat liittyvät mm. keliakiaan. Eli siis joitakin yhteyksiä muihin sairauksiin on.
Olettekos kokeilleet mitään näitä bepanthenen tuotteita aftoihin? Tai luontaistuotekaupoista saatavia tuotteita? Jossakin oli mainittu aloe veraa sisältävistä tuotteista, joilla aftoja voi koettaa hoitaa - nimeä en edes tiedä. - Nimetön
PikkuMyy kirjoitti:
Niin, niistä aftabeista...
En ole kyllä havainnut, että niistä olisi ollut apua. Minun on ainakin itseni ollut vaikea saada niitä kiinnittymään kunnolla aftan päälle.
Luin keliakialiiton sivuilta, että aftat liittyvät mm. keliakiaan. Eli siis joitakin yhteyksiä muihin sairauksiin on.
Olettekos kokeilleet mitään näitä bepanthenen tuotteita aftoihin? Tai luontaistuotekaupoista saatavia tuotteita? Jossakin oli mainittu aloe veraa sisältävistä tuotteista, joilla aftoja voi koettaa hoitaa - nimeä en edes tiedä.Mitään muuta en ole kokeillut. Paitsi sitä, että desinfioi aftan alkoholilla. En suosittele, suureni aivan törkeen isoksi ja oli niin kipee ettei pystyny nukkuun eikä puhuun eikä syömään. Olen menossa lääkärille aiheesta, koska nämä aftat ovat viime aikoina jo alkaneet rajoittamaan elämää (periaatteessa olen kärsinyt niistä koko nuoruuteni) Olen 31v.
- vaan
Mahtaako aftoja kuulua joihinkin suolistosairauksiin, verkkoklinikan vatsatautikeskusteluissa mainittiin crohnin tauti. Tai jos siihen auttaa joku ruokavalio, esim. jauhottomuus?
- Kokeile
Reseptillä saa apteekista Kenacort-T-suuvoidetta aftoihin. Vie ainakin kipua pois vähäsen ja rauhoittaa. Ei tosin nopeuta aftan poismenoa. Afta kestää viikon hoiti sitä sitten tai ei.
- hoidosta
Joskus aftojen altistavana tekijänä voivat olla raudan, foolihapon, B-vitamiinien tai sinkin puute, sekä hormonipitoisuuksien vaihtelut. Aftojen kaltaisia suuhaavaumia esiintyy tai afta-oireiden paheneminen voi liittyä myös joihinkin yleissairauksiin: Bechcetin, Reiterin ja Sweetin syndroomiin, sykliseen neutropeniaan (valkosolujen vähyys), eräisiin suolistosairauksiin (keliakia, haavainen paksusuolentulehdus, Crohnin tautiin), immuunipuolustuksen häiriötiloihin. Nämä yleissairaudet ovat tietenkin varsin harvinaisia, mutta jos aftaoireet ovat selkeästi pahentuneet ja kroonistuneet, ovat em. sairauksien mahdollisuudet suljettava pois.
Useimmilla ihmisillä on joskus aftoja, siitä ei kannata huolestua.
Aftojen hoito perustuu käytännössä oireiden lievittämiseen. Käytössä ovat jo mainitut Aftab-tabletit, kortisonivalmisteet (suihke tai voide). Hammaslääkäri voi penslata aftoja liuoksella, joka nopeuttaa paranemista. Hammastahna pitäisi vaihtaa natriumlauryylisulfaatittomaan tahnaan. Aikaisemmin on käytetty myös Longo Vital-nimistä yrttipohjaista vitamiinivalmistetta. Tätä sai luotaistuotekaupoista, nykytilannetta en valitettavasti tiedä. Sillä on kuitenkin ollut jatkuvasti käytettynä (3 tabl/vrk) aftoja vähentävä vaikutus. - hmm.
Aftojen aiheuttajia voivat olla jotkin ruoka-aineet - itse olen huomannut, että minulle tulee _aina_ suklaan syömisen jälkeen ainakin yksi afta suuhun. Tunnen erään ihmisen, joka saa aftoja happamista hedelmistä, esim. appelsiineista ja omenoista.
Aftabit auttavat kyllä jonkun verran aftoihin, jos ne saa pysymään paikoillaan edes tunnin verran (voi olla työn takana). Luonnollinen konsti on juoda runsaasti kamomillateetä, joka rauhoittaa ruoansulatuskanavan limakalvoja.- PikkuMyy
Olen yrittänyt itsekin löytää tällaista syy-seuraussuhdetta jonkin ruoka-aineen ja aftojen välillä, mutta en ole toistaiseksi keksinyt.
Tai toisin päin, olen syönyt erinäisiä vitamiineja, josko aftojen ilmaantumiseen olisikin syynä jokin puutostila. Olen kokeillut erilaisia b-vitamiineja sekä luontaistuotekaupasta saatavaa c-vitamiinipuristetta. - Äiti
PikkuMyy kirjoitti:
Olen yrittänyt itsekin löytää tällaista syy-seuraussuhdetta jonkin ruoka-aineen ja aftojen välillä, mutta en ole toistaiseksi keksinyt.
Tai toisin päin, olen syönyt erinäisiä vitamiineja, josko aftojen ilmaantumiseen olisikin syynä jokin puutostila. Olen kokeillut erilaisia b-vitamiineja sekä luontaistuotekaupasta saatavaa c-vitamiinipuristetta.Pojallamme on usein aftoja. Hän on itse huomannut, että tomaatin syömisen jälkeen niitä ilmestyy kuin tyhjästä. Hänelle tulee niitä myös, jos hampaat ovat jääneet pesemättä tai ne on pesty vain sutaisemalla.
- Aftonbladet
Äiti kirjoitti:
Pojallamme on usein aftoja. Hän on itse huomannut, että tomaatin syömisen jälkeen niitä ilmestyy kuin tyhjästä. Hänelle tulee niitä myös, jos hampaat ovat jääneet pesemättä tai ne on pesty vain sutaisemalla.
Olen itsekin miettinyt, josko suklaa ja tomaatti voisivat olla syyna. Taidankin jattaa kokeeksi molemmat pois. Hampaatkin olen pessyt viime aikoina erittain huolellisesti, kayttaen lisaksi suuvetta ja hammastikkuja. Ei oo nyt vahaan aikaan tullu.
- johku
Aftonbladet kirjoitti:
Olen itsekin miettinyt, josko suklaa ja tomaatti voisivat olla syyna. Taidankin jattaa kokeeksi molemmat pois. Hampaatkin olen pessyt viime aikoina erittain huolellisesti, kayttaen lisaksi suuvetta ja hammastikkuja. Ei oo nyt vahaan aikaan tullu.
Itse saan melko helposti, etenkin silloin kun käytän colgate hammastahnaa... Muita merkkejä voin kyllä käyttää. Olen päätynyt siihen tulokseen että colgatessa on jotain allergisoivaa ja mulle tulee aftoja.
- joka tepsii
Itselläni oli nuorena lähes 20 vuotta tosi pahoja aftoja - kokeilin useita asioita - mikään ei auttanut - KUNNES - ALOITIN B-VITAMIINIKUURIN - VOIMAKKAAN B-VITAMIININ KÄYTÖN - JA AFTAT HÄVISIVÄT - ENÄÄ EI OLE VUOSIIN OLLUT AFTOISTA HAITTAA - joskus niitä voi tulla 1 kpl, mutta otettuani b-vitamiinia ne häipyvät! Hammastahnana käytän kahta erilaista Elmex-nimistä hammastahnaa - sitä oranssin väristä/sitä vihreän väristä (hammastuubin väri).
Ne aftat voivat johtua - sitrushedelmien allergiasta - itse en voinut nuorena lainkaan syödä minkäänlaista sitrushedelmää - heti tuli aftoja. Ja vaikka lopetin täydellisesti sitrus-hedelmien syönnin silloin nuorena - silti suu oli täynnä aftoja - kielessä ja limakalvoilla.
B-vitamiinit ovat vesiliukoisia - joten niitä voi vapaasti ottaa vaikka päivittäin.
Keliakia/suolistosairaudet heikentävät ruuan imeytymiskykyä elimistöön - eli elimistö ei saa esim. b-vitamiineja tarpeeksi elimistöstä. Itselläni todettiin aikuisiällä keliakia - mutta vaikka noudatan täysin keliakian edellyttämää ruokavaliota - aftoja tulisi - jos en söisi niitä vahvoja b-vitamiineja - itse käytän Neuromax:ia (kuuriluontoisesti) - erittäin vahvaa B-vitamiinivalvistetta!
Ja voin nykyään syödä - mandariineja - satsumoita - klementiinejä - IHANAA!
Keliakia/suosistotutkimukset kannattaa tehdä, jos on jatkuvasti kipeitä aftoja!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1818272Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2544260Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1093572Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut943332Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi182401Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42225100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es272056Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei361716Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik561594Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun481557